Научная статья на тему 'Охотничья избуш-ка как составляющая концепта "дом" в лирике Галины Бутыревой'

Охотничья избуш-ка как составляющая концепта "дом" в лирике Галины Бутыревой Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
64
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОМИ / ЛИРИКА / ГАЛИНА БУТЫРЕВА / КОНЦЕПТ / ДОМ / ОХОТНИЧЬЯ ИЗБУШКА

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Королева Ю.В.

В статье представлен анализ художественного ряда «охотничья избушка» концепта «дом» в лирике коми поэта Г. Бутыревой. Выявлено, что данный ряд раскрывается через образы леса, рыбы, отца и матери, основными художественными средствами при этом являются повтор, аллитерация, параллелизм, метафора. Охотничья избушка является хранителем детства лирической героини, её посещение приводит к гармонии с миром, придает жизненную энергию.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Охотничья избуш-ка как составляющая концепта "дом" в лирике Галины Бутыревой»

УДК 821.511.132

Ю.В. Королева

Галина Бутырева лирикаын «керка» концептлон «вор керка» юкон Охотничья избушка как составляющая концепта «дом» в лирике

Галины Бутыревой

В статье представлен анализ художественного ряда «охотничья избушка» концепта «дом» в лирике коми поэта Г. Бутыревой. Выявлено, что данный ряд раскрывается через образы леса, рыбы, отца и матери, основными художественными средствами при этом являются повтор, аллитерация, параллелизм, метафора. Охотничья избушка является хранителем детства лирической героини, её посещение приводит к гармонии с миром, придает жизненную энергию.

Ключевые слова: коми, лирика, Галина Бутырева, концепт, дом, охотничья избушка.

Ошя кадся коми литератураын аслысполоса юрго Галина Васильевна Бу-тыревалон творчествоыс. В.А. Латышева [6, с. 92-94] да В.Н. Демин [5, с. 268272] критика уджъясаныс тбдчбдбны поэтлысь верлиброн гижом, шор образъяс-он индоны олом, Чужан му, вор-ва, челядьдыр, ёртасьом да радейтчом.

Поэтлысь лирика туял^он став тайо образыс воссис «керка» понятие пыр. Галина Бутырева кывбуръясын «керка» лоо оз сомын образ-архетипон, но и кон-цептон. Д.С. Лихачев серти концепт - вежорын артмантор, кодi отлаодо эмтор-лысь уна вежортасъяссо отув вежортасо. Литератураын «концепт» понятие видлалоны вежортаса радъяс пыр войтырлысь олом выло видзодласъяссо тод вылын кутомон [7, с. 151].

Туялом петкодлю, мый Галина Бутырева лирикаын «керка» концепт арт-модоны «чужан керка», «вор керка», «вичко», «керка-пыж» радъяс. Поэт творчество художествоа аслысполослун артмодомын ыджыд пай куто «вор керка» рад. Галина Бутырева кывбуръясын лирика героинялон Чужанiныс - Коми му. Кытчо коть ог овмодчыв, сьоломой,

компас стрелка моз, ляскысьома ошинь таслань, видзодо-дзорго Войвывлань,

гортлань [3; с. 66]. Сьолом образсо гиперболизируйтома, вочома медшорон, од сылон зэв тод-чана мог - кутны Войвывлань туйсо да видзны мортсо вошомысь. «Компас», «ошинь» кывъяс пытшко дзебсьома туй образ. Сшо веськыд, боко кежлывтом; магнита стрелка моз, нином ко гогортасас абу торксьома, видзодо пыр отилао, Войвыло. Войвылыс абу йиа саридза, кынмом муа, кодзыд да шуштом. Сшо йитчома чужан керкакод, сьоломлы дона инъяскод. Войвылын, Коми муын, ли-

рика героинялон чужан керкаыс. Танi, нылукнысо радейтысь мам-бать дорын, лирика героиня кыло асьсо медшуда мортон: Керкаяс чужан сиктын -юртб чатбртмбн джуджыдбсь. Муяс вылын быдмб зарни сю. Катб кульмыны гбрд чери, лёль. Асъя пызан тыр пбсь рудзбг нянь. Руалб лола яя шыд. Мамбрадейтб менб и батьбс. Батьбрадейтб менб и мамбс. А мерадейта ставнысб и ставсб... [3; с. 31].

Нином оз торк кывбурыслысь лоньлунсо. «Мам» да «бать» кывъясон по-этон ворсомыс, найос сьбрсьон-борсьон сувтодомыс «еджыд» кывбурын ритм артмбдiгбн петкодлоны, мый ёрта-ёртнысо радейтысь йоз ло^одоны кытш, торксьытом шондi символика. Шондшон «зарни» да «горд» ромъясыс шонтоны кывбурсо пытшкосса бион. Некутшом ёсь лоомторъяс оз тыдовтчыны, ставыс ладмодчома вор-ва дорас, лоома сылон юконон.

Батьыс петкодчо меддона йоз повстын лёль чери образ пыр, мамыс - «зарни сю» образ пыр, кодi бьедмо-совмо шоцщ кытш улын. Дзебом параллелизм («бать-чери», «мам-зарни сю») прием пыр мам-бать лооны Вор-ва-Мам юконон да артмодоны гармония. «Пось рудзог нянь» да «лола яя шыд» мичкывъяс пыр тайо гармонияыс петкодчо и керка пытшкын. Пачкод йитодын нянь образ петкодло мамлысь керка пытшкын инсо, сылысь керка видзан коланлунсо. Лола-йора образ пыр бать лоо керка ортсыод ветлодлысьон, кыйсьысьон. Нывбабалон да мужичойлон керкапытшса ин йылысь сернито А.К. Байбурин [1, с. 208]; коми культура подув вылын тайос петкодло В.А. Семенов [8, с. 46].

Мам-бать моз жо верстьо лирика героиня йитчома вор-ваыскод.

Нинбм оз дойд сьблбмбс,

Нинбм оз пык лолбс,

Нинбм оз торк мбвпъясбс, -

кор ме еджыд яла ягын, -

довъяла-уяла, копрася быд тшаклы,

нимкодяся посниулов моз... [2; с. 42]. Вор-ваыскод йитодыс топыд. Став сьокыдыс, пемыдыс «дойд», «пык», «торк» кывъяс пытшкын «нином оз» анафора отсогон вуджо состомо, еджыдо. «Еджыд яла яг» мичкыв куто ас пытшкас выльлун признак. Сшо лотодо сьолом дойсо, бурдодо ловсо, сбстбммбдб мовпъяссо. Тайо состомлуныс, бурдодны ку-жанлуныс вочо яла яг образсо магическойон да вежаон. Лирика героинялысь мовпъяссо кокньодом могысь вор-ваыс вочо яла ягтi ветлодлысьос ас юконон. «Довъяло-уяло» кыкповстаа кадакыв визьон муно кывбуртi. Кывлон вежортас выло видзоди позьо гогорвоны, мый лирика героиня вежо ассьыс мыгорсо, сувто миян водзын чери образон:

Моростырнам лолала помтог-дортог вор-ва

да пыдостом енэж костас... [2; с. 62]. Ылдосыс (вор-ва да енэж кост), паськыдш петкодлысь кывъяс («моростырнам», «помтог-дортог», «пыдостом») эскодоны, мый лирика героиня збыль уяло. Сёрникузяын «т» шылон аллитерацияыс («моростырнам», «помтог-дортог», «пыдостом», «костас»), «лолала» кывйын «л» да «содз арся сынодыс» мичкывйын «с» шыяслон аллитерацияыс артмодоны гыяслысь кБиодчомсо да усьомсо, гуся юлысь кывтомсо, ритмсо. Юыслысь лолаломсо артмодоны тшотш кыкповстаалом кывъяс - «довъяла-уяла», «помтог-дортог вор-ва», «аттяла-аттьоала», «^ос-мамос». Медборъя кык кывйыс юыслысь кывтомсо вайодоны коймод строфаодзыс. «Довъяла-уяла» кыв пыр лирика героиня лыддьысьысь син водзын бара сувто чери образон. Магической ю образыс отлаодо медводдза да боръя строфаяссо, визьон муно кывбур пырыс, лирика героиня пырыс. Кывбуртшс кывтiгас сшо шымырто ас пытшкас и вор-ва образ, и енэж образ, и Ыджыд Ен образ, и мам-бать образ. Довъяла-уяла,

аттяла-аттьоала Ыджыд Енмос, и айос-мамос, и быдонос, кодг

модар югыдсяньыс быттьо новлодло... [2; с. 62]. Ассьыс магической вынсо юыс босьто Ыджыд Енлысь да абу нин ловъя ай-мамлысь. Юыс йитчома модар югыдыскод. «Финн-угор войтырлон юыс пыр вблi кык мир (мувывса да мупытшса) костын йитодон. Кулом мортлон лолыс кывтлiс ю вывл Кульлон оланiнб» [4, с. 27]. Магической ютшс уяломыс вочо лирика ге-роиняос вор-валон торйодны позьтом юконон. Та понда ю дорын сулалысь вор керка вочо верстьо нывбаба лирика героиняос шудаон, од ю, вор керка, лирика героиня-чери артмодоны колана ногон строитом олом, лад, гармония.

Кыдзи ми казялiм, лирика героинялон шудыс дзебсьома вор керкао. Тайо мовпыслысь сьбмбссб восьтома кывбуръяс пыр, кбнi вор керкаыс оз сувт лыддьысьысь син водзо. Галина Бутырева сиома вор керкалы сомын некымын кывбур, шуам «Джуджыд да югыд пожома ягын_ » [2, 46-48] гижод.

Тайо кывбурас керка образыс тыдовтчо ылдос пыр: ылюянь, матiсянь, вылiсянь. Та боксянь позьо сёрнитны керка-Космос йылысь, кодi артмо куим тшуподысь: улыс мир (хтонической), шор, йоз мир (профанной), вылыс мир (сакральной) [8, с. 46-47]. Улыс мирыс петкодчо под да турун образъяс пыр: Табъя кока лымсо тальома подйодзыс гогорбок, -лун-мод, и ловзяс сэн,

чепосъяс турун [2, с. 46]. Шор мирыс - керъяс образ пыр: Тувсов шонд1ыс сирон войтодо

кыз керъясс0, -с0мын инм0дчыв,

сотас кит0 [2, с. 46]. Вылыс мирыс - лэбачьяс образ пыр: Дозм0р-тар лэбал0-жбыръял0 керка eecbmmi, -нимкодясь0,

майбыр0й, ол0м0й! [2, с. 46]. Медым керкаыс сулалю нэмъяс ч0ж, а Космосыс эз торксьы, кол0 вöлi эз с0мын тыр-бура сь0рсь0н-б0рсь0н кып0дны керкас0, но и б0рйыны торъя места выль оланшлы [8, с. 46]. Джуджыд да югыд пож0ма ягын. Мыдм0с н0рысын, -шнички выль

керка сулал0 [2, с. 46]. Важысянь й0з чайтоны, мый тулыс - тай0 выль ол0мл0н чужан кад. Ту-лысын кып0д0м кос, джуджыд да югыд инын сулалысь керка кутас вайны й0злы тыр-бура да шуда ол0м. Быд тулыс лирика героиня волывл0 чужанiнлöн Мыдм0с ю выл0. В0р керка, кодi сулал0 таш, воысь во0 виччысь0 сiйöс. Лирика героиня корсь0 ассьыс Чужан мус0. Кузь т0в б0рын карын сш0 кыл0 асьс0 мудз0м0н, вынт0м0н. Но выль тулыск0д садьм0ны и выль кыл0мъяс: лирика героиня пытшкын овм0дч0ма радейтч0м, эск0м, ыджыд атть0ал0м, ол0мнас нимко-дясь0м, лача. Тулыс, ытва, му пытшкысь чеп0сй0м турун, выль0н на кып0д0м керка, зарни р0ма виж керъяс вылысь войталысь сир - став образыс висьтал0 лирика героиня0н водз0 овны к0сй0м йылысь. Сiйö збыльысь шуда, 0д в0р керка ло0 сiйöс brni туйысь паныдалысь0н, г0г0рвоысь0н, сыл0н Чужашшн. И сь0л0м бара л0нь0. И бара бытть0 мыськовтл0 сШ0с

радейтч0мл0н п0сь гыыс [2, с. 62]. С0мын в0р керка дорын версть0 морт аддз0 ассьыс Чужанiнсö, 0д ягын сулалысь керка чужто шуда челядьдыр йылысь казьтыл0мъяс. Таш лирика героиня кыл0 асьс0 бать-мам0н радейтана-лелькуйтана ич0тик нывка0н. Мам бытть0 пыр на садьм0д0 асывъяснас сш0с: Асъя небыд т0вруыс кокниа инм0дчыл0 юдорса джуджыд турун берд0,

садьм0д0 [2, с. 62]. А бать нимкодясь0 шед0м чери0н, петк0дл0 нылукыслы: Ю пыд0сысь кып0дч0м сир сь0кыда чечч0, б0р шлапнитч0-усь0, ва верк0сс0 потк0д0, yüö [2, с. 62].

Быд кывбурын батьыс пыр петкодчо чери образкод йитодын. Чериыс отув-то ю, вор керка, бать, лирика героиня образъяс, топыд городон йито батьсо да нывсо. Верстяммом лирика героиня аддзо модар югыдо муном батьсо черион, асьсо тшотш кыло ва улын уялысьон.

Медся дона черион - сёкатон - нимто нылуксо мамыс аслас асъядор садь-модчан сьыланкывъясын («Мамлон садьмодчан сьыланкывъяс» нёль кывбурысь артмом цикл [3, с. 32-34]. Нёльнан кывбурыс петкодлоны вогогорся кад (тов, тулыс, гожом да ар) да висьталоны мамлон быдлунъя медрадейтана удж йылысь. Мелiа чуксалом пыр мам петкодло оломыслысь шуда здукъяссо, мичлунсо, чужтан-кулан вынсо, олом юконъяслысь инсо, сьорсьон-борсьон муномсо, лбсьбдб тыр-бур, ладитом серпас.

«Вор керка дорын» [2, с. 62] кывбурын керка образ некыдзи оз тыдовтчы. «Асъя небыд товру», «ва веркоссо поткодысь сир» мичкывъяс пыр петкодчо мам-батьон нывнысо радейтом, чужан горт. Ловъя дырйиныс ко бать-мам «руд-зог нянь» да «лола» образъяс пыр ладмбдiсны вор-васо чужан керка пытшкас, то кулом бораныс найо асьныс лоины вор-ва юконон. Кыдзи и вор-ва, ю, лирика героиня-чери, мам-бать тшотш пуктоны пай гармонияо да сы отсогон видзог артмомо.

Галина Бутыревалон откымын кывбурын керкаыс петкодчо ичот нывкалон синъяс пыр. Нывкалысь шуда оломсо, дзоньвидзалунсо, быдмомсо видзо тыр-бура ладитом чужан керка - Енъюгыд. Татшом видзогыс вошо кывбуръясын, конi гогортассо петкодло верстьо лирика героиня. Сiйо аддзо ассьыс Чужанiнсб да олан ладсо вор керкаысь. Тайо петкодчо ю, чери, сир, товру образъяс пыр. «Вор керка» концепт юконлон художествоа аслысполослуныс кывбуръясын вос-сьо аллитерация да кыкповстаалом пыр, дзебом орччодом, параллелизм приёмъ-яс отсогон.

***

1. Байбурин А.К. К описанию структуры славянского строительного ритуала // Текст: семантика и структура / отв. ред. Т.В. Цивьян. М.: Наука, 1983. С. 206-227.

2. Бутырева Г. Буро - визьо : кывбуръяс, кевмысьомъяс, сьыланкывъяс, ву-джодомъяс. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 2005. 144 л.б.

3. Бутырева Г. Сёкато, эзысьо, донао... : к^1вбуръяс. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1999. 108 л.б.

4. Гришкина М. Ненасилие: архетипы и социокультурные доминанты восточных финно-угров // Финно-угроведение : научный журнал. 2001. №2. С. 26-35.

5. Демин В.Н. «Возведу дом в самой себе» (Г. Бутырева) // На небе звезда. : Введение в теорию и историю коми поэзии. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1995. С. 268-272.

6. Латышева В.А., Остапова Е.В., Филиппова В.В. Язык поэзии коми : монография. Сыктывкар: Изд-во Сыктывкарского ун-та, 2009. 124 с.

7. Лихачев Д.С. Концептосфера русского языка // Изв. АН. Серия литературы и языка. Т. 52. №1. 1993. С. 147-165.

8. Семёнов В.А., Чудова Т.И. Введение в коми этнологию : учебное пособие. Сыктывкар: Изд-во СыктГУ, 2004. 110 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.