Научная статья на тему 'Приёмы и методы обучения выразительному чтению лирических произведений на уроках коми литературы'

Приёмы и методы обучения выразительному чтению лирических произведений на уроках коми литературы Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
263
28
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЛИРИКА / СТИХОТВОРЕНИЕ / ВЫРАЗИТЕЛЬНОЕ ЧТЕНИЕ / РАЗВИТИЕ РЕЧИ / АНАЛИЗ / ПАРТИТУРА

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Остапова Е.В.

В статье раскрываются современные подходы к обучению выразительному чтению стихотворений на уроках коми литературы в 6-м классе. Анализируются лирические стихотворения В. Чисталева, В. Лодыгина. Даны рекомендации по применению следующих приемов и методов работы: выполнение упражнений для развития артикуляции и техники речи, прослушивание и обсуждение аудиохрестоматии, составление партитуры произведения, сравнительно-сопоставительный анализ чтения стихов, написание отзыва.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Приёмы и методы обучения выразительному чтению лирических произведений на уроках коми литературы»

УДК 821.511.132

Е.В. Остапова

Коми литература урок вылын лирика кывбур сьоломсянь лыддьыны велодом

Приёмы и методы обучения выразительному чтению лирических произведений на уроках коми литературы

В статье раскрываются современные подходы к обучению выразительному чтению стихотворений на уроках коми литературы в 6-м классе. Анализируются лирические стихотворения В. Чисталева, В. Лодыгина. Даны рекомендации по применению следующих приемов и методов работы: выполнение упражнений для развития артикуляции и техники речи, прослушивание и обсуждение аудиохрестоматии, составление партитуры произведения, сравнительно-сопоставительный анализ чтения стихов, написание отзыва.

Ключевые слова: лирика, стихотворение, выразительное чтение, развитие речи, анализ, партитура.

Миян уджлон мог - отсавны школаса велодысьлы нуодны лирика гижод выразительноя лыддьом серти удж. Статьяын гогорвоодома выразительной лыддьомлысь сюроссо, велодан тшуподъяссо, сетома отув возйомъяс, петкодлома 6-од классын лирика кывбур мичаа, сьоломсянь лыддьыны велодан туйяс.

Школаын художествоа гижод лыддянногъяс повстын ыджыд тодчанлуныс выразительноя лыддьомлон. Гижод мичаа, сьоломсянь лыддьом - тайо кыв да сёрни норма выло мыджсьомон, гижодсо гогорвоомон да сьбломкылбмъясон лыддьом. Велодысьлон могъяс: велодны челядьос лыддьысьны бура, джом-давтог, мовпаломон да мичаа; вынсьодны литература гижод йылысь тодомлунъ-яс; быдтыны том мортлысь ловсо да вежорсо; велодны мичаа сёрнитны чужан кывйон. Бура лыддьысьом позьо донъявны и паськыдджыка: кыдз том мортлысь оломо да творческой уджо пыран туй.

Тайо темаыслы сиом литература видлалом петкодло, мый выразительноя лыддьысьны велодом йылысь уджъяс ёнджыка петюны 1990-од воясодз, кош примеръяснас волшы роч классика да совет кад пуксян воясса гижодъяс. Коми литература велодан методикаын татшом статьяыс вол1 и водзт этша лыда, да мато комын во нин тайо тема серти йбЗбдбмъяс абуось. Чайтам, мый челядьлон выразительноя лыддьысьны кужом топыда йитчома ставнас лыддьысьом мытшодон.

Методистъяс тбдчбдбны, мый ошя школаын гижод видлалом да лыддьом йитчомаось, вынсьодоны ота-модныссо. Мичаа лыддьыны велод^он видлавсьо логической тбдчбдбм, кост, тон, од, ритм. «Художествоа» да «выразительноя» лыддьом тшокыда отлаодоны, пуктоны искусство весьто. ХХ-од нэм шорсянь школаын выразительноя велодомо пыро К.С. Станиславскийлон (1863-1938) си-

стема, совмо художественно-психологической нырвизь. Литература сэк йиджо велодчысьлы сьоломас, кор велодысьыс кужо сьоломсянь лыддьыны. Традиционной методика серти, велодчысьяслы коло вол1 аддзыны колана тон да кужны сшос петкодлыны голоснас. Талунъя велодан методика подулын К.С. Станислав-скийлон велодом: оз ков кодко борся повторяйтны шуанногсо, а коло кывзыны лов шыто, сэк и чужас колана интонацияыс. Методистъяс возйоны босьтны татшом визьяс: текст видлалом, сылон идейно-эмоциональной сюросас пыродчом; мичаа лыддьомлысь йозкотыр выло веськодом; быд юкон лыддигон бура гогорвоны кывзысь водзын сувтодом могъяссо.

Сщз, литература туялысьяс да методистъяс ош вооны оти кывйо, мый мичаа лыддьом - тайо аслысполос искусство. Велодомын сшо отсало ловзьодны кывсо, серпассо, голосон петкодлыны сьоломкыломъяссо, пырто велодчомо ко-лана ру [3].

Выразительноя лыддьыны велодомын торйбдбны нёль тшупод. Медводдза тшуподын - пыртодын - велодысьлы коло отсавны челядьлы бура кывзыны лыддянторсо. Сы дшо дасьтысигон велодысь зшьо ачыс пыдюянь аддзыны сер-пасалом оломсо, петкодло тайос неыджыд ас висьтасьомон либо шылад отсогон. Мод тшуподын челядь медводдзаысь тодмасьоны гижодон - пырджык велодысь лыддьом пыр. Мый вежорад медводдзаысь морччо да сьоломад медводдзаысь инмо, овло медвынаон, дыр кутчысянаон. Тайо впечатлениеяссо позьо орччодны бур муо усьом койдысон - найо вермасны сетны шань сьоломкыломъяс, ышодны водзо лыддьысьны окотитом. Медводдзаысьсо челядьлы коло кывзыны небог тупкомон, мед нином эз мешайт, мед эз косйыссьы «проверитны» лыддьысьсо текст сертиыс, од тайо сайодо медшор могсо - пыродчыны художествоа гижодо. Коймод тшупод - гижодсо творческоя видлалом. Та дырйи велодчысьяс да велодысь вочавидзоны ота-модлон юаломъяс выло, пыдюянь восьтоны сьокыд-джык юконъяссо да гогорвотом кывъяссо. Нёльод тшупод - выразительноя лыддьыны велодчом: партитура лосьодом, лыддьысьом, ота-модлон лыддьом йылысь сёрнитом, донъялом [3].

Ошя методистъяс серти, мичаа, сьоломсянь лыддьыны позьо велодны быдонос, упражнениеяс пыр челядьлон вермасны совмыны и сёрниныс, и енбиныс.

Выразительноя лыддьысьны шор велодан ногъясон лооны лыддьом петкодлом, хорон лыддьом, партитура ло^одом. Восьтам налысь сюроссо.

Велодысьон текстсо мичаа лыддьом (лыддьом петкодлан метод)

Выль технологияяс сетоны позянлун кывзыны мастеръяслысь лыддьомсо, но тайо вермо лоны сомын содтодон. Медтодчанаыс - велодысьлон да велодчысьлон ота-модныссо кывзомон, сьокыдшъяс вылын уджаломон лыддьом. Челядьос велодны бура лыддьысьны вермо сэтшом велодысь, код1 ачыс мичаа, сьоломсянь лыддьо художествоа гижодсо. Та дырйи сылы коло бура водитчыны лыддьом петкодлан методом. Могыс сылон абу сыын, медым корны велодчысьсо лыддьыны дзик велодысь мозыс, а сыын, медым садьмодны кывзысьлысь колана сьоломкыломъяс, сувтодны син водзас ловъя серпасъяс. Лыддьомнас велодысь юксьо велодчысьясыскод аслас сьоломкыломъяснас.

Гижодсо абу быть видлавны быд порйо тырвыйо, а сомын сэк, кор уроклон шор могыс - гижодсо мичаа лыддьом.

Петкодлан методлон тшуподъяс: 1) кывбурсо велодысьон бура лыддьом; 2) кывбурысь торъя юконъяс велодысьон выльпов лыддьом; 3) аудиозапись кывзом да сы йылысь сёрнитом; 4) медбура лыддьысь челядьос кывзом.

Хорон лыддьом приём. Художествоа гижод школаын ёнджыкасо лыддьоны куим ногон: отка, индивидуальной, лыддьом; ёрткод, диалога, лыддьом (рольяс серти); хорон лыддьом. Хорон лыддьыны позьо, медым быдонос пыртны лыддьомо, мукоддырйи медым «ловзьодны» мудзом классо. Та дырйи велодысьлы коло кывны быд мортос, отсавны сылы. Отвыв лыддьом вод-звылын коло пыдюянь видлавны гижодсо. Оз быд гижод лосяв отвыв лыддьом выло. Борйыны коло «уна голоса» текст, кош эмось и массовой петкодчомъяс, и вор-ва серпасъяс. Текстсо позьо юклыны голосъяс серти, тайо шусьо оркестров-каон. Сiдз, джуджыдджык сьблбмкылбма юконъяссо висьталоны вылын голоса челядь, тодчанаинъяссо лыддьоны ставон отвыв, агуся, ас кежся сёрни позьо лыддьыны оти мортлы. Хорон лыддьом отсалас кокньыдджыка велодны текстсо, кывны сылысь сайодом вежортассо, отсалас и полысьджык велодчысьяслы вись-тавны текстсо колана ногон. Ыджыдджык классын позьо лыддьыны и ичот груп-паяс выло юксьомон. Велодысьлы коло лоны бур дирижёрон, медым веськодлы-ны татшом «оркестрон». Уна сикас йитода лыддьомыс вермо лоны лосьыдон да шудаон, вайны бур бортас. Сэк жо коло тод вылын кутны, мый хорон лыддигон челядь вермасны воштыны ассьыныс лыддян рунысо, коло од кывны орччон висьтасьысьос, мыйко и сы ногон висьтавны. Но хорон лыддьом борын отка лыддьом вермо и бурмыны, лоны ясыдджыкон. Позьо йитны хорон да откон лыддьом. Шуам, тадзи позьо лыддьыны басняяс.

Партитура лосьодом. Лыддьом петкодл^он позьо вочны текст дшо партитура пасъяс, та дырйи видлавсьоны да пыдюяньджык гогорвосьоны текст

юконъяс. Быть пасйыны логической ударение ( _), дженьыд (/) да кузь (//)

костъяс. Тыр-бур партитура лосьодом йылысь позьо тодмавны «Школаын коми литература велодан методика» уджысь [5, с. 37-46]. Партитура ло^одомыс вермо лоны зэв коланаон кыдз торъя образъяс гогорвоомын, сiдз и ставнас худо-жествоа гижодо пыродчомын. Оз ков отпырйо пыртны став партитура пасъяссо, коло кутны тод вылын велодчысьяслысь дасьлунсо, да лыддьысян сямсо, урок-лысь могсо, дерт, гижодлысь аслыполослунсо.

Логической ударение - голос тонон да лов шыон медколана кывсо тбдчбдбм. Сшо ёнджыка пуктыссьо эмакывйо, но вермо и кадакывйо, кор када-кывйыс лоо тодчанаон стихас либо сшо сёрникузя помын да фраза помын. Шоч-джыка пуктыссьо нимвежтасо да кывбердо. Тодчодны кывсо позьо нёль ногон: ньожйоджык висьталомон, голос вынсьодомон, голос лэптомон либо лэдзомон, кыв водзас (позьо и кыв помас) кост вочомон. Тшокыдджыка ми водитчам отпырйо некымын способон. А кыдзи тодмавны, кутшом кыв коло тбдчбдны? Та выло эм «скелетирование» метод: медым гогорвоны, кутшом кыв медтодчана, гижодысь фразасо либо стихсо позьо висьтавны ас кывйон; позьо кольны сомын

crnö кывъясс0, KÖHi тыдовтч0 висьтал0мысл0н ш0р м0впыс. Тай0 и ло0 шу0мысл0н «скелетнас», схеманас, сiйöс позь0 орчч0дны телеграмма0н, 0д сэтч0 гиж0ны с0мын медш0р кывъясс0. Но öнiя челядь 0двак0 гижлiсны телеграммаяс, най0 гиж0ны смс-каяс. Позь0 и смс отс0г0н г0г0рво0дны логическ0й ударениес0 видлалан гиж0д юк0нысь.

Зэв колана школаын вел0дны челядь0с сёрнитан техника0: бура лолавны, ст0ча висьтавны кывъяс, с0вм0дны г0л0с юрг0м. Так0д 0ттш0тш с0вм0 сёрнитан культура. Сёрни, лов шы да г0л0с с0вм0д0м могысь упражнениеяс позь0 в0чны урок вылын да гортын, 0твылысь да 0тк0н. Кол0, мед эськ0 челядь в0чисны най0с радпырысь, ворсiгмоз. Татш0м упражнениеяс п0встын «Чеччыштом», «Пещера», «Сись кус0д0м», «Ном кутом», «Провод жувг0м», «Розь0д0м мач». Вай0дам кык видл0г. «Ном кут0м»: киясто паськöдiгöн лолыштны ас пытшкад пьада, кипыд0съяст0 нь0жй0 йитiгöн лолыштны ортсы. Номс0 кол0 кутны сiдз, мед не повзь0дны, та дырйи коставтог шуны «з-з-з-з...». Номс0 кут0м б0рын бара паськ0дны кияст0 пы1ща лолышт0м0н. «Провод жувг0м»: д0ска вылын гиж0ма шыпасъяс: нунноннанненниннын. Дугдывт0г висьтавны тай0 «кывс0», лолыштны позь0 дженьыда, кор ковмас. Регыд позяс кывны, бытть0 проводъяс жувг0ны. «Н» шыс0 висьтавны сiдз, бытть0 кыв йывнад ворсiгмоз, кокниа, личкыт0г инм0дчыланныд вылыс пиньясад.

Вел0дчысьлы отс0г выл0 позь0 л0сь0дны памятка, кыдзи дасьтысьны ху-дожествоа текст мичаа лыддьыны:

1. Лыддьы текстс0 выль п0в. Ст0чм0д ш0р м0впс0, сь0л0мкыл0мс0, ловрус0, геройыслысь да авторыслысь майшась0мс0.

2. Ст0чм0д серпасал0м ло0мтор дорас ассьыд отношениет0.

3. Сувт0д син водзад геройясс0 да ло0мторъясс0.

4. Бура м0впышт: мый к0съян висьтавны да г0г0рво0дны кывзысьяслы.

5. Б0рйы лыддян средствоясс0: лыддян 0д, костъяс, шыяс да кывъяс т0дч0д0м (ударение), лыддян гор (тон).

6. Лыддьы гораа аслыд. Лыддь0мт0 верман гижны телепонад либ0 компь-ютерад. Кывзы гиж0мс0, донъяв.

7. Лыддьы текстс0 сь0л0мсянь, мичаа.

Та кындзи, эм0сь сёрнитан да лыддьысян 0тув правил0яс:

1. Висьтав кывъясс0 тэрмасьт0г.

2. Эн «някляв» да «ньылав» кывъясс0 да шыясс0.

3. Висьтав м0впт0 ясыда, мед кывзысьыс бура тэн0 г0г0рвоис.

4. Сёрнитiгöн г0л0ст0 ковтогыс эн лэпты.

5. Сёрникузяяс да сёрникузял0н т0дчана юк0нъяс костас сувтыштлы.

6. Зiль висьтавны да лыддьыны сщз, мед кывзысьс0 ышт0дны.

Вит0д-сизим0д классын вел0дчысьяс вочас0н г0г0рбок с0вм0д0ны

лыддьысян сямс0. 5-0д классын вел0дчысьяс образец серти пыр0дч0ны мойд, н0дкыв гораа лыддь0м0, авторъясл0н кывбуръяс да неыджыд проза юк0нъяс лыддянног0. 6-0д классын най0 вел0дч0ны лыддьыны предание, автор гиж0дъ-ясысь петк0длыны вежласян состояние, р0мсер, сёрнитны лыддь0м йылысь

вел0дыськ0д да ёртъяск0д, донъявны лыддь0мс0. Миян уджын ми петк0длам, кыдзи 6-0д классын позь0 вел0дны сь0л0мсянь лыддьыны да та дырйи видлавны Тима Веньлысь да В. Лодыгинлысь лирика кывбуръясс0 [2, с.118, 259, 265].

«Лирика - литературал0н сэтш0м юк0н, кодi вел0дысьлы и вел0дчысьлы шед0 оз кокниа: либ0 проза0н висьтал0ны кывбурлысь «пытшк0сс0», либ0 юк0ны тропъяс да фигураяс выл0. Кыдзи и быд художествоа гиж0д, кывбурс0 кол0 казявны. Аддзыны, кывны дзоньнас: став мичнас, выннас (либ0 г0льлуннас, веськодьлуннас). Кывны сылысь сь0л0м0 инманлунс0 - а тай0 лирикал0н медся колана пас! <...> Лирика пыр нин - субьективн0й: сэнi ставыс мун0ма поэтл0н аслас сь0л0м пыр» [1, с. 3]. Лирика мичаа лыддигон вел0дчысь вермас восьтыны ассьыс медпыдю дзеб0м сь0л0мкыл0мъясс0. Поэзия ас ног0н вынсь0д0 лов кыл0мт0, отсал0 эмоцияяс отс0г0н т0дмавны ол0мс0. Лирика восьто збыль ол0мс0 майшась0м пыр, и тай0 майшась0мъясыс чужт0ны м0впъяс, быдтоны морт0с. Мичаа лыддиг0н сь0л0мкыл0мъясыс вудж0ны кывзысьыслы. Кывбур артм0 стих (кывбур визь) отс0г0н. Стих артм0 ритм отс0г0н. Ритм0н позь0 шуны шыяслысь, кывъяслысь, образъяслысь повторъяс отс0г0н ладм0дч0м. Тадзи арт-м0 метр, рифма, стих. Кол0 вел0дны лыддьысьс0 бура в0дитчыны ритм арт-м0данторъяснас. Эм 0тув инд0дъяс кывбур лыддь0мын: кол0 быд стих помын сувтлыны, коставны; быд визьын кывъяс бытть0 йитч0ны м0да-м0дыск0д и ставнас сёрнис0 кыск0 б0ръя ударн0й слоглань - рифмалань. Кывбур лыддь0м вылын т0дч0 лирика гиж0д сикасыс. Гражданск0й лирика в0йп0д0, эск0д0 кывзысьясс0 торъя нравственн0й видз0длас0, чужт0 чужан му пыдди пуктом, ыш0д0 сiйöс дорйыны, бурм0дны ол0мс0. Ывлавыв серпаса кывбур лыддьысь юксь0 кывзыськ0д сiйöн, мый чужис аддз0мсьыс. Муслун йылысь лыддьысь восьт0 сь0л0мкыл0млысь р0мсеръясс0, лов шы вежсь0мс0.

Мичаа лыддьыны вел0дчиг0н висьтал0м йывсьыс да лыддь0м йывсьыс кывзысьяслы кол0 сёрнитны. Сёрнитны да донъявны вел0дчысьяс0с тш0тш кол0 вел0дны, мед эз в0в шу0мыс кос, 0ти сяма, а мед вöлi эск0дана, паськыда донъ-ялана. Та дырйи л0сялас ыджыд да ич0т котыр0н удж, 0тка, индивидуальн0й удж.

Петк0длам, кыдзи позь0 вел0дны видлавны да донъявны ёртъяслысь лыддь0мс0. Та могысь шы0дчам «Гулюсянь ю0р» мультимедиа вел0дчан отс0г дiнö (http://fu-lab .ru/uchposobiya). Пособие артм0ма нёль файлысь, танi эм0сь уджалан тетрадь юк0н, аудиохрестоматия юк0н, текстъяс [4]. «Кывзы» файлын В.Т. Чисталёвлысь да В.Г. Лодыгинлысь 6-0д класса уджтас серти кывбуръяс лыддь0ны университетса в0вл0м студентъяс - Оля Баженова да Василий Чупров. В0зъям кывзыны най0с урокъяс вылын да донъявны, кыдз ыджыдджык ёртъяслысь лыддь0м. Вел0дчысьяслы текста вочакыв л0сь0дны отсалас татш0м бала:

[Вел0дчысь] лыддис кывбурс0 .... (ясыда, кыв помс0 «ньылал0м0н», л0сьыда, бура, сь0л0мсянь, мичаа, л0ня, гораа, тэрмасьтог, тэрыба, шуанногс0 вежлал0м0н, сь0л0мкыл0мъясс0 (тырвыш, неуна, мук0ддырйи) петк0дл0м0н, коланаинын сувтл0м0н). Сiйö тöдчöдiс ... (юрганногс0, 0ткодь шыясс0, серпасан кывъяслысь вынс0, серпасыслысь аслысп0л0слунс0, сь0л0мкыл0мъясс0, ловру-

лысь вежлась0мс0; шогсь0мс0, нимкодясь0мс0, ошк0мс0, дивит0мс0). Лыддиг0н дзеб0ма ... (майшась0мс0, ассьыс видз0дласс0, (кутш0м?) сь0л0мкыл0мс0, (кутш0м?) ловрус0, ловпытшса гызь0мс0, ш0р м0впс0). Тай0 артмис, сы в0сна мый ... (абу пыада пыр0дч0ма гиж0дас, абу бура дасьтысь0ма, т0дчана0н вöлi петк0длыны с0мын (бурс0, геройлысь верм0мс0, вынс0, сюсьлунс0...). Автор-лысь видз0дласс0 восьтома ... (тырвый0, ст0ча, бура, г0г0рбок, ясыда, абу пом0дзыс). Ассьыс отношениес0 петк0дл0ма (ясыда, повт0г, г0г0рвоана, бура, восьс0н, дзебышт0м0н).

Тима Веньл0н «Локтыштк» кывбурын висьтавсь0 поэт дiнö гижан лов-би вол0м йылысь. Зэрыс л0ня здук-м0д и киссьыштiс: шы ни möe зэръшт!с, ко-бис. Но тай0 каднас ставс0 ловзь0дю, садьмöдiс. Медт0дчанаыс, мый ловзьöдiс поэт сь0л0мын мыйк0 аддзывт0м, но югыд, бур, выль мича кывбур чужтысь. Шензь0д0 кывбурысл0н кокни ловруыс. Сш0с сет0ны -ышт да -тор ич0тм0дан веж0ртаса суффиксъяс. Тай0 петк0дл0, мый поэт зэв сюся кывз0 да видз0д0 в0р-вас0, казял0 сылысь быд поснитор. Ич0тм0дан веж0ртаса суффиксъяс в0ч0ны кывъясс0 кузьджык0н, куим слога0н да сэк ж0 мичаджык0н, ставнас кывбурыс юрг0 бытть0 вальс нога сьыланкыв. И ми бура гогорвоам, мыйла поэтлы колiс татш0м зэрыс - медым чужис мича кывбурыс.

Позь0 медводз лыддьыны Тима Веньлысь «Локтыштiс» кывбурын ло0мтор йылысь л0ня, 0ткодь г0л0с0н висьтал0м0н, кыдз гусяторй0н юксиг0н; м0дысьс0 лыддьыны уна п0л0с ловру0н - чуйм0м0н, корсюр0 кыпыда, корсюр0 л0ня, ат-ть0ал0м0н, лача кутомбн... Юалам челядьлысь, кутш0м лыддь0м бурджык, мыйла, кор сточджыка тыдовтчис ывлавыв серпасыс да поэтл0н майшась0мыс. Та б0рын индам логическ0й да психологическ0й ударениеяс, арталам костъясс0, вел0дчам мичаа лыддьыны. Позь0 кывзыны тай0 кывбурс0 «Гулюсянь ю0р» мультимедиа вел0дчан пособие «Кывзы» файлысь. Кывбур кывз0м б0рын позь0 сетны юал0мъяс: Кыдзи Оля лыддис кывбурс0? Бура-ö пöртiс ол0м0 ассьыс могс0? Мый тодч0дю? А мый сайöдiс? Мыйла? Сточа-ö петкöдлiс лыддь0мнас авторлысь видз0дласс0? Кыдзи петкöдлiс висьтал0м дорас ассьыс отношениес0? Мый позь0 в0зйыны лыддьысьлы?

Вочакыв бала: «Оля лыддис ёнджыкас0 л0ня, но югыда, радпырысь, неуна чуйм0м0н, тэрмасьт0г. Г0л0снас тöдчöдiс кадакывъясс0: кöсйыштiс зэрыштны, локтыштгс, зэръштiс. Тай0н петкöдлiс, мый зэрыс зэв колана, дыр виччысяна, 0д0ба - дженьыд кад0н унатор сь0рсьыс вай0. Сщзж0 Оля тöдчöдiс мичкывъяс, лыддис най0с нюж0д0м0н: cö-öcmöMöcb, ко-окньыда. А лыддь0м помланьыс торйöдiс муза да муса кывъяс. Най0 зэв колана0сь, торъял0ны кывбурас: с0мын най0 и артм0д0ны тырвый0 ст0ч рифмас0. Лыддь0мыс сточа, л0сьыда петк0дл0 авторыслысь кывбурал0м выл0 видз0дласс0, сылысь шань сь0л0мкыл0мъясс0. Оля ассьыс отношениес0 висьтал0мтор дорас петк0дл0 ясыда: и мыла г0л0снас, и л0ня лыддь0мнас, и дженьыда, здук кежл0 сувтыштал0мнас. Мук0д кывйыс кыл0 вывтi л0ня, вудж0 ш0пк0д0м0. Позь0 в0зйыны, мед эськ0 ясыда кылю став шыыс».

Бур эськ0 панны сёрни и кывбурк0д 0ттш0тш юргысь шылад йылысь: кутш0м шылад кывсь0, кыдзи сiйö юрг0, л0сял0-0 тай0 кывбурыслы, кутш0м шылад б0ръянныд либ0 гижанныд тi?

«Локтыштю» кывбурлы партитура пасъяс тэчиг0н быд юк0н лыддям мичаа, г0л0с0н петк0длам т0дч0д0мторс0: Локтыштiс кытыськ0 / кым0ртор,// Локтышт1с_- в0р весьтын 0шйис... // Кöсйыштiс зэрыштны, /колантор,// Шы ни т0в зэрыштiс, /кобис.///

ГОльыштю т0врутор / зэр сорыс,// Овтыштю,/ усьыштiс, /л0нис.// Мыссьыштiс-пожйыштчис в0р-пуыс,// С0ст0м0сь лоины лысъяс./// Пуксьыштiс, /0шал0 лысватор,// Войтал0 нь0жй0ник пуысь.// Кокньыда лолыштiс /пож0м в0р,// Ышловзис,/ нюмсидзис,/ садьмис.///

Волышт1с_кытыськ0 ме дiнö/ муза, // Волыштiс - öвтыштiс,/ мунiс;/// Кольыштiс сь0л0м0, /ог куж кыдз шуныс,// Сэтшбмбс,/ меным мый/ муса.

В. Лодыгинлысь «Менам чужаншын» кывбур пособиеын лыддь0ны Вася Чупров да Оля Баженова. Вася лыддь0 кыпыда, стих помлань г0л0сс0 содт0м0н. Оля лыддь0 л0ньджыка, стих помлань г0л0сс0 чинт0. Кык г0л0с0н лыддь0мыс артм0д0 чужан му йылысь ёрта сёрни. Кык морт юксь0ны асланыс сь0л0мкыл0мнас, лов шынас, бытть0 нимкодясь0м0н да шензь0м0н, радейт0м0н да пыдди пукт0м0н висьтась0ны м0да-м0дыслы чужанiн йывсьыс. Кывбур кывз0м б0рын позь0 панны сёрни сш0с лыддь0м йылысь татш0м юал0мъяс отс0г0н: Кутш0м лов шы0н лыддь0 Вася? Кутш0м образъяс т0дч0д0 сш0? Кутш0м лов шы0н лыддь0 Оля? Кутш0м образъяс т0дч0д0 сiйö? Коднаннысл0н лыддь0мыс м0рччанаджык? Мыйла? Кутш0м ловру петк0дл0 «еджыд-еджыд» мичкыв быд строфаын? Кыдзи сiйöс кол0 лыддьыны? Кутш0м серпас аддзанныд «Сь0л0м пыдзырт0дысь мича-мича ныв» стих лыддиг0н? Кутш0м мичкыв вына-джык - «еджыд-еджыд» либ0 «мича-мича»? Подулал0й вочакывныт0.

В. Лодыгинл0н «Менам чужанiнын» кывбур дор0 Михаил Оверин композитор гижис шылад. 2007-0д во0 сьыланкывс0 й0з0д0ма «Енбил0н гор» дискын. Кывзам 0твылысь сьыланкывс0, сёрнитам, кутш0м сiйö, кывбурыслысь кутш0м ловру, сь0л0мкыл0м петк0дл0 шыладыс, кыдзи шыладыс отсал0 кывзыны кывбурс0.

«Менам чужаншын» кывбур дор0 партитура л0сь0д^0н казялам, мый быд строфа помась0 кыпыда, ас в0р-ва0н нимкодясь0м0н, та в0сна б0ръя стих помын г0л0сыд оз чин, а м0дар0, сод0:

Менам чужатнын, / к0ш ола-выла,// Кöнi медся гора / варовит0 гым, // П0кр0лась0м б0рын / к0дзыд эрдъяс выл0 // Мор0спань0дз усь0 / еджыд-еджыд / лым.Т

Менам чужатнын, /к0ш ола-выла,// Кöнi в0рса ёльыс / бадьяс костын сюсь,// Л0сьыдысла / б0рд0, л0сьыдысла / сьыл0// Польд0м юяс весьтын / еджыд-еджыд / юсь.Т

Менам чужатнын,/ кöнi ола-выла,// Кöнi синм0 пыр0 /сь0л0м шонтысь р0м,// Небыд лёддз0н вод0 / потш0с-май0г выл0 Дзоридзал0м б0рын еджыд-еджыд /ль5м.|

Менам чужатнын, /к0ш ола-выла,// Кöнi меным гажтом/ некорна эз в0в,// Сиктсянь бура ылын /небыд турун вылын Визув бокын йирсь0 /еджыд-еджыд/ EÖE.f

Менам чужатнын,/ кöнi ола-выла,// Кöнi нэмс0 кыл0/ гажа сьыланкыв,// Пет0 кильч0 выл0/ тувсов т0въяс йыл0 // Сь0л0м пыдзырт0дысь /мича-мича/ ныв.|

В.Г. Лодыгинл0н «Корк0 вол0 вай Эжва йыл0» кывбур йиджтысь0ма лирика геройл0н чужанiннас нимкодясь0м0н, сылысь донс0 т0д0м0н, мичс0 ыджд0дл0м-серпасал0м0н. Кывбурысл0н интонацияыс чуксалана, ыш0дана. Ли-рикаа сюр0с с0вм0мыс ясыда тыдовтч0 логическ0й ударение корсиг0н-тэчиг0н. Медводдза строфаын лирика герой ыш0дом0н кор0 лыддьысьысь0с чужанiнас, танi ыджыдал0 кадакыв: вол0й вай, оз öd куш0н ло, аддзан на. Кывторъяс ма-тыст0ны шу0мс0 быдлунъя сёрнилань, миянк0д ёртась0м0н сёрнит0 сиктса морт. М0д строфаын лирика герой к0сй0 петк0длыны мыйк0 чум0дана0с, ассьыс мед-донаторс0 - логической ударение вудж0 петк0длантор выл0, стих пом0: Эжва ю, паськыд видз, чужан му, гаж и мич. Чужан в0р-валысь помтом-дортом серпасс0, ыджд0длан шуанногс0 артм0д0ны мичкывъяс: кузь покосъяса паськыд, шензь0дан. Койм0д строфаын сёрниыс вудж0 сиктса й0з дор0: ёна шань0сь öd, чужан кыв дор0: зэв öd небыдик, зэв öd кыпыд. Зэв с0ст0м енэж л0з йылысь га-ровтомыс абу пр0ста - коми й0зл0н лолыс, кывйыс сэтш0м ж0 с0ст0м, кыдз и на весьтын енэжыс. Нёль0д строфаын в0ч0ма кывк0рт0д, мый ачыс лирика геройыс сточа т0д0 - татш0м муыс в0льн0й светас 0ти: Эн на аддзыл0й татш0м му // И он аддз0й, к0ть мыйта корсь0й... Шу0мыс артм0ма соссяна кадакыв м0дп0въёвтом0н, мун0 быдлунъя сёрнилань да та в0сна н0шта на эск0дана.

В.Г. Лодыгин «Корко воло вай Эжва йыло» кывбурысь тодчана кывъяс корсигон гогорвоодсьо лирика сюжет совмомыс, поэтлон шор косйомыс, ас муон нимкодясьомыс. Артмо татшом партитура бала: Корко / воло вай / Эжва йыло,// Волой ме ордо, / лоа рад.// Оз од кушон ло / пызан вылой,// Ми од / аддзам на / толк и лад.//

Волой, видзодлой / Эжва юосЛ Кузь покосъяса /паськыд видз.Т Волой, петкодла /чужан муос,Т Сылон шензьодан /гаж и мич.Т

Ёна шаньось од / таш йозыс,// Зэв од небыдик / налон кыв.// Зэв од состом тан/ енэж лозыс,// Зэв од кыпыд тан /сьыланкыв.|

Волой, ниномон тi он ворссьой,// Эн на аддзылой / татшом му.// И он аддзой,/ коть мыйта корсьой -// Ме ог ошйысьом ради / шу.

Кывкортод пыдди

Челядьос выразительноя лыдцьомо велодом отсало оломо портны уна мог: чужтыны велодчан мотивация; совмодн^! сёрни (озырмодны кыввор, совмодны сер-паса мовпсям, пыродчыны кывъя творчествоо, лосьодны кывъя образъяс); джудждодны текстон уджалан кужанлун; совмодны морт сям (ас сьолом пыр нуодны лыддьомторсо, геройлысь шогсо да гажсо); бурмодны лыддьысян культура.

Ми казялiм, мый кывбур мичаа лыддьыны велодчигон челядь оттшотш вочоны уна удж: лыддьысьоны, кывзоны музыкасо да кывбур висьталом, донъ-ялоны ассьыныс да мода-модлысь кывбур лыддьомсо, юасьоны, вочавидзоны юаломъяс выло, лосьодоны текстсо, велодчоны восьтыны сьоломкыломъяссо, серпасасьоны, лосьодоны партитура, водитчоны компьютерон. Тайо ставыс от-сало пыдiа пыродчыны кывбур сюросо, кывны лирика геройлысь лов шысо, донъявны поэтлысь косйомсо да гижан сямсо, сьоломсянь лыддьыны чужан кывъя гижод.

***

1. Латышева В.А. Коми лирика гижодъяс видлалом (классикъяс да современникъ-яс) : учебной пособие. Сыктывкар: Изд-во Сыктывкарского университета, 1999. 79 л.б.

2. Лимерова В.А. Коми литература : 6-од класслы велодчан да лыддьысян небог. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2016. 272 л.б.

3. Методика выразительного чтения : учебное пособие для студентов специальности № 2101 «Русский язык и литература» / под ред. Т.Ф. Завадской. М.: Просвещение, 1977; Завадская Т.Ф., Соловьева Н.М. Выразительное чтение в 4-8 классах : пособие для учителя. М.: Просвещение, 1983; Рыбникова М.А. Очерки по методике литературного чтения. М., 1985.

4. Остапова Е.В. Об интерактивном мультимедийном учебном пособии по коми литературе «Гулюсянь юор» (Весть от голубя) // Управленческие аспекты развития северных территорий России : материалы Всероссийской научной конференции (с международным участием) / отв. ред. Н.А. Нестерова. Сыктывкар, 2015. С. 31-33.

5. Остапова Е.В. Методика преподавания коми литературы в школе (Школаын коми литература велодан методика : велодчан небог) [Электронный ресурс] : учебное пособие. Сыктывкар: Изд-во СГУ им. Питирима Сорокина, 2016. 84 с. 1 компакт-диск (CD-Rom).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.