Научная статья на тему 'ПРОПАГАНДА ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ - ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ (НА ТАДЖ.)'

ПРОПАГАНДА ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ - ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
27
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ФИЗИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ / ОЗДОРОВЛЕНИЕ / СПОРТ / МОЛОДЕЖЬ / СТУДЕНТЫ / ОБЩЕСТВО

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Гадоев М.А., Шамсиддинов Х.М.

Известно, что государство, правительство и общество уделяет особое внимание проблемам физического воспитания. В статье рассматривается роль физического воспитания в развитии и оздоровлении молодого поколения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПРОПАГАНДА ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ - ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ (НА ТАДЖ.)»

Адабиёт:

1. А. Хдлимов «болоравии илм, мактаб ва мадрасахо дар замони Сомониён»

Душанбе, 2003, - С.217 .

2. Б.иаффуров «Тохикон» Душанбе. Ирфон. 1988, - С.380.

3. Н.Неъматов «Давлати Сомониён» Душанбе . Маориф. 1989, - С.218.

4. Мухторов А. «Сомониён: - замон ва макон» Душанбе - 1999, -С.215.

5. Файзулло Бобоев «Сомониён ва эх,ёи тамаддуни форси точикй». Душанбе - 1988, -

С.21.

НАЦИОНАЛЬНЫЕ ЦЕННОСТИ В КУЛЬТУРНОМ НАСЛЕДИИ ПРЕДКОВ

Джураев Б., Мирзоева Б.

Данная статья посвящается истории народного мастерства, где трудовое воспитание народных умельцев и мастеров нашли своё процветание в современном мире. Изучение этой статьи может принести пользу студентам педагогических вузов, колледжей, а также учителям общеобразовательных школ.

Ключевые слова: воспитание, мастер, мастерство, профессиональное обучение, труд, Саманиды, предки, таджикский народ, молодёжь, материал, сосониды, история.

NATIONAL VALUES IN CULTURAL HERITAGE OF ANCESTORS

Juraev B., Mirzoeva B.

Republic of Tajikistan has been put in front of itself an assignment of construction a democratic, legitimate and worldly state. To approach these goals, the organization of teachings and upbringing of the youth generation in the soul of cultural tradition of ancestors, national values which had been forming since many century of culture history of tajik, is very important.

Key words: national values, persian-tajik literature, moral values, education, midrace, national identify, national pride, patriotism.

Сведения об авторах: Джураев Бобохон - старший преподаватель кафедры педагогики и методики преподавания начального обучения Государственного университета Куляба имени А.Рудаки, тел.: (+992) 915-41-41-42; Мирзоева Бунафша -ассистент кафедры педагогики и методики преподавания начального обучения Государственного университета Куляба имени А.Рудаки, тел.: (+992) 93-880-50-06.

Information about authors: Juraev Bobohon - teacher of department of pedagogic and methodology of teaching of the elementary training of the State university of Kulob of the name A.Rudaki, tel. :(+992) 915-41-41-42;

Mirzoeva Bunafsha - assistant of department of pedagogic and methodology of teaching of the elementary training of the State university of Kulob of the name A.Rudaki, tel. :(+992) 93-880-50-06.

ТАБЛИГИ ТАРБИЯИ ^ИСМОНЙ ТАЛАБИ ЗАМОН

Гадоев М. А., Шамсиддинов М.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни

Солх,ои охир дар Точикистон баробари дигар сох,ах,о фархднги варзишй низ рушд карда, барои солимгардонии насли чавони точик бомаром идома дорад. Варзишгохдои замонавии дар шах,ру нох,иях,ои чумхурй сохтаву ба истифода додашуда, боис мегарданд, ки чавонон ба ин самт руй оранд.

Дар раванди солимгардонии насли чавон, бевдошти тарбияи чимсмонй ва варзиш дар мактабх,ои олии мамлакат, ахдмияти калон дода мешавад. Таргибу ташвики

205

ваpзиш ва и^ои мypаттаби мащкхои чисмонй даp давpахои минбаъда низ машFyлияти асосии маpдyм, бахyсyс чавонон гаpдида, вобаста ба такозои замон намудхои нав ба нави он аpзи вучуд намудаанд. Ваpзиш баpои насли чавон хамчун мактаби мухими чахонфахмию таpFиби аpзишхои олии инсонй, аз кабили дустиву баpодаpй, сулху озодй, эхтиpом ба халку миллатхои гуногун ва хамкоpихои судманди байни халку миллатхо хизмат мекунад.

Пpезиденти Ч,yмхypии Точикистон, мyхтаpам Эмомалй Рахмон даp баpомадхои худ, таблиF ва pyшди ваpзишpо аз pоххои мyассиpи чилавгиpй аз гаpоиши «насли навpас ба ифpотгаpой» ва гyстаpиши зyхypоти номатлуб аз чумла дилбастагй ба маводди мyхаддиp талаккй каpд.

Замони шypавй давpони пешpафти оммавии ваpзиш аpзёбй гаpдида, чавонон вобаста ба кобилияту истеъдод ва синну сол ба мактабу махфилхои ваpзишй фаpо гиpифта мешуданд. Натичаи хамин буд, ки чандин ваpзишгаpони Точикистон даp мусобикахои ватаниву байналмилалй ба унвонхои олии ваpзишй ноил гаpдида буданд.

Баъди ба даст оваpдани истиклолият даp кишваpи мо муносибат ба ваpзиш хамчун мактаби бyзypги таpбия ва воситаи мyаppифии давлати сохибистиклол мазмуну мохияти нав пайдо каpд.

Рушди бахши ичтимой ва фаpохам оваpдани шаpоит баpои зиндагии шоистаи маpдyм хадафи афзалиятноки сиёсати давлат ва Хукумати Точикистон мебошад. Аз ин лихоз, хукумати мамлакат ба халли пpоблемавy мушкилоти сохахои ичтимой эътибоpи чиддй медихад ва саpфи назаp аз таъсиpи бyхpони чахонии молиявию иктисодй маблаFгyзоpиpо баpои pyшди онхо тоpафт зиёд мекунад.

Максади асосии давлат даp ин самт аз он ибоpат аст, ки хифзи ичтимоии маpдyм хаpчи бехтаp таъмин гаpдад, сохахои маоpифy тандypyстй pyшди бештаp пайдо намоянд, шабакаи технологияхои иттилоотй тавсия ёбад, баpои таpбияи кудакону навpасони солим, тахсили чавонон ва ба воя pасонидани мутахассисони ба талаботи замон чавобгу шаpоити мусоид мухайё каpда шавад.

Пpезиденти Ч,yмхypии Точикистон, мyхтаpам Эмомалй Рахмон даp мулокотхои худ пайваста такид менамояд, ки pyшди сохаи маоpифи кишваp даp сиёсати давлати сохибистиклоли мо мавкеи аввалиндаpача доpад. Таълими таpбияи чисмонй даp муассисахои таълимй, аз чумла даp мактабхои олй, масъалаи халталаби pyз мебошад. Мутобики тахсили мутахассисон даp натичаи ба даpачаи кофй эътибоp надодан ба сохаи таpбияи чисмонй даp муассисахои таълимй ва томактабй саломатии кудакон ва навpасонy чавонон нисбатан кохиш ёфтааст, ки ин боиси афзоиши сусти чисмонии онхо мегаpдад.

Х^ча^А ки вобаста ба гyзаpиш ба низоми бисёpзинагии таълим соатхои даpси таpбияи чисмонй даp муассисахои тахсилоти олй кам шудаанд, вале муассисахои мазкyp имкони ташкили клубхо ва сексияхои ваpзишиpо доpанд. Хотиpи pyшди таpзи хаёти солим ва таъмини саломатии чавонон даp назди хобгоххо ва бинохои таълимй клубхо ва сексияхо ташкил намуда, баpои гyзаpонидани хаp гуна чоpабинихои ваpзишй, бояд тадбиpхо андешида шаванд.

Солхои охиp доиp ба таъмини муассисахои таълимй бо китобхои даpсй оид ба фанни таpбияи чисмонй ва таpзи хаёти солим як силсила коpхо ба анчом pасонида шудаанд. Аммо даp шаpоити имpyза холо хам доиp ба ваpзиш маводи кам ба дасти хонанда, донишчу ва омyзгоp меpасад. Вобаста ба ин, ба тахия ва нашpи маводи нави таълимиву омузишй ва таpFиботивy ташвикотиpо даp сохаи ваpзиш бояд вусъат бахшида шавад.

Таpбияи чисмонй даp мактаби олй кисми чудонашавандаи ташаккули донишчуйи шахсияташ хаматаpафа инкишофёфта мебошад. Худи хамин вакт, вай ба муносиб кунондани холати чисмй ва pyхии донишчу, мусоидат менамояд. Мактаби олй ба донишчу талаботхои баланд пешниход мекунад. Онхо бо методикахои нави омузиш, ки аз мактаби миёна фаpк мекунанд, бо маводхои таълимии, аз pyи микдоp зиёд ва даp бисёpи холатхо дyшвоpфахм, pyбаpy мешаванд. Даp онхо таpзи хаёти одатшуда таFЙиp

меёбад, ки мумкин аст ба солимии онхо таъсири манфй расонад. Дар ин хангом, мунтазам бо тарбияи чисмонй машгул намудан, накши мусбат мебозад.

Солимй ва тахсили донишчуён бо хам вобаста мебошанд. Чи кадар саломатии онхо хуб бошад, хамон кадар тахсили онхо пурмахсул мешавад.

Бо вучуди он, бо максади тараккй ва такмил додани фарханги бехдошти саломатй, барои ташаккул додани максади устувор ба сихати, тарзи солим ва услуби варзишии хаёт, бояд дониш, махорат ва малака ба даст оварда шавад.

Бо максади бо воситахои фарханги чисмонй тарбия намудани шахсияти аз чихати ичтимой фаъол, дар вазияти мактаби олй, хал намудани масъалахои зерин максаднок мебошад:

- баланд бардоштани шавки дарккунандаи донишчуён ба ихтисоси ояндаи худ;

-зиёд намудани фаъолнокии донишчуён дар машгулиятхои

талимй;

- тараккй додани кобилиятхои ташкилотчигии донишчуён;

- максаднок ташкил намудани фарогати фаъоли донишчуён.

Дар айни замон, чараёни таълимй-педагогй аз донишчуёни мактабхои олй сарфи бисёри кувваро, барои рафъ намудани корхои чисмонй ва фикрй, талаб мекунад. Дар ин чо, ба машгулиятхои мустакил бо машкхои чисмонй, ки чузъи таркибии тарзи хаёти солим мебошад, мавкеи мухим дода мешавад.

Машгулиятхои мустакил бо машкхои чисмонй, камчинии фаъолнокии харакати донишчуёнро пурра менамояд, ба баркароршавии босамари организм ва баландшавии кобилияти коршоямии чисмонй ва фикрй мусоидат мекунад.

Донишчуёне, ки бо машгулиятхои мустакил машгул хастанд, бояд ба ёрдами илмй-методии кафедраи тарбияи чисмонй ва варзиш такя кунанд. Ин дар катори машгулиятхои аз руи барномаи талимй гузаронидашаванда коркарди минбаъда ва такмили намудхои ташкилии тарбияи чисмони солимкунандаро дар назар дорад.

Вобаста ба холати сихатй, сатхи тайёрии чисмонй, донишчуён метавонанд барои ноилшавй ба нишондихандахои солхои тахсил дар мактабй олиро ба накша гиранд. Аз чониби донишчуён банакша гирифтани машгулиятхои мустакил ва интихоби машкхои чисмонй, барои ноил шудан ба максади ягона - мухофизати сихатии онхо, нигох доштани сатхи коршоямии чисмонй ва фикрй, равона карда шудаанд.

Ч,ихати мухим дар тарбияи тарзи хаёти солими донишчу, ин хамрох намудани у ба машгулиятхои берун аз чараёни таълимй-педагогй, зарур мебошад. Бешубха, чалб намудани донишчуён ба машгулиятхои мустакил, берун аз чорчубаи барномахо, баланд бардоштани сатхи саводнокии онхо, дар масълахои тарбияи чисмонии солимкунанда мебошад.

Дамин тавр, Дукумати Ч,умхурии Точикистон барои рушди сохаи варзиш як силсила конуну карорхо ва барномахоро кабул ва амалй карда, кушиш менамояд, ки чихати мунтазам инкишоф ёфтани сохаи варзиш хамаи шароити заруриро фарохам орад. Дадафи асосии сиёсати давлати мо хам барои фарохам овардани шароити мусоид чихати рушду инкишофи сохахои гуногуни варзиш ва чалби бештари ахолии кишвар ба тарбияи чисмониву варзиш, гузашта аз ин, барои оммавигардонии варзиш ва таргиби тарзи хаёти солим равона шудааст.

Бояд гуфт, ки хар кадар мо ба рушди сохаи варзиш дар кишвар шароит фарохам оварем, хамон кадар насли чавонро аз зухуроти номатлуб, ба монанди нашъамандиву нашъачаллобй, амалхои конуншиканй, шомил гардидан ба гуруххои экстремистию ифротгаро ва гайра начот мебахшем. Дар шароити имруза харчи бештар ва хадафноку пурмухтаво ташвик намудани варзиш ва ахамияти бузурги он ба насли чавон таъсири мусбат мерасонад, гайрату кувват ва азму иродаи онхоро ба самти зарурии хаётй равона месозад.

Аз ин чониб мо мутахассисони сохаи варзиш бо хамаи чавонони Ч,умхурии Точикистон гуфтанй хастем, ки вакти холигии худро бехуда нагузаронида, каме хам бошад бо варзиш машгул шаванд.

Адабиёт:

1. Суханрониии Президенти Ч,умх,урии Точикистон Эмомали Рах,мон дар мулок;от бо варзишгарони мамлакат. 20 12 2010 сол.

2. Суханронии Президенти Ч,умх,урии Точикистон Эмомалй Рах,мон дар вохурй бо олимон - омузгорон ва донишчуёни муассисах,ои тах,силоти олии касбй дар Донишгохд миллии Точикистон. 1 09 2010 сол.

3. Физкультура и спорт. Учебник для институтов физической культуры. Подред.Ю.М.Портнова-М.,1998г.

4. Кдрори Ч,умх,урии Точикистон «Дар бораи тайёрии варзишй». Рузномаи

5. Ч,ум^урият, 28 03 2010 сол.

ПРОПАГАНДА ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ - ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ

Гадоев М.А., Шамсиддинов Х.М.

Известно, что государство, правительство и общество уделяет особое внимание проблемам физического воспитания. В статье рассматривается роль физического воспитания в развитии и оздоровлении молодого поколения.

Ключевые слова: физическое воспитание, оздоровление, спорт, молодежь, студенты, общество.

AGITATION OF PHYSICAL CULTURE - THE REQUIREMENT OF TIME

Gadoev M. A., Shamsiddinov H. M.

It is known that the state, government and society pay special attention to the problem of physical education.

This article deals with the role of physical education in the development and health of young generation.

Key words: physical education, health, sport, youth, students, society.

Сведение об авторах: Гадоев Махмадулло Атоевич - старший преподаватель кафедры физического воспитания Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни, тел,:(+992) 985 -34-26-42;

Шамсиддинов Хикматулло Меликович - старший преподаватель кафедры физического воспитания Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни, тел,:(+992) 985- 80-03-66.

Information about authors: Gadoev Makhmadullo Atoevich - senior lecturer of the Chair of Physical Training, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 985 342642;

Shamsiddinov Hikmatullo Melikovich - senior lecturer of the Chair of Physical Training, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 985- 80-03-66.

ДИДАКТИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ УРОКА В ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩЕГО

УЧИТЕЛЯ

Алиев С.Н.

Таджикский государственный педагогический университет имени Садриддина Айни

Известно, что главной формой организации учебно-воспитательного процесса в школе является урок, и согласно задачей исследования подвергались комплексному изучению умений планирования, проведения и анализа уроков иностранного языка студентами-практикантами

Предполагалось, что данный комплекс умений является важным критерием развития профессиональной компетенции будущих учителей иностранного языка. Не

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.