Научная статья на тему 'ПОНЯТИЕ И ОСОБЕННОСТИ ДИАЛЕКТИЗМОВ'

ПОНЯТИЕ И ОСОБЕННОСТИ ДИАЛЕКТИЗМОВ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
482
63
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТЕРМИН / ДИАЛЕКТ / ВЫРАЖЕНИЕ / ЛЕКСИКА / ХУДЖАНД / КОНИБОДОМ / СЕВЕРНЫЕ ДИАЛЕКТЫ / СЛОВАРЬ / ДИАЛЕКТИЗМ / ФАКТОР / НАУЧНЫЕ ТРУДЫ / ЦЕННЫЕ КОММЕНТАРИИ / НОРМАТИВНАЯ ЛЕКСИКА

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Саидова Джамила

Термин диалектизм в таджикской лингвистике используется начиная со второй половины ХХ-го века. Впервые этот термин был использован В.С. Расторгуевым для выражения диалектной лексики Худжанско-Канибадамского диалекта северных говоров таджикского языка. В дальнейшим этот термин был использован в работах А.Л..Хромова и М.Эшниязова. Однако, в этих научных трудах не высказаны некоторые мысли об особенностях диалектизмов, факторов и источников их возникновения и принципов их выделения. Лишь в 70-ые годы, после изучения некоторых диалектных словарей и научных трудов по таджикской диалектологии были высказаны весьма ценные замечания по данной проблеме. В эти годы также написаны ряд статей, где описаны основные признаки, виды диалектизмов их происхождения, а также их отличие от нормативной лексики.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE CONCEPT AND PECULIARITIES OF DIALECTICISM

The term of dialecticism has been used in Tajik linguistics since the second half of the XXth century. This term firstly was used by V. S. Rastorgueva to express the dialectal lexis of the Khujand and Konibodom dialects of the Northern dialects of the Tajik language. Later this term was used in the works of A. A. Khromov and M. Ishniyozov. However, some thoughts regarding the peculiarities of dialecticism, factors and sources of their origin and principles of their clarification have not been expressed in those scientific works. Only in the 70s, after studying some dialect dictionaries compiled by Juraev, Mahmudov, Maksudov ) and scientific works on Tajik dialectology, very valuable comments were made on this problem. In these years, a number of articles were also written, which describe the main peculiarities, types of dialectics and their origin, as well as their difference from the normative vocabulary.

Текст научной работы на тему «ПОНЯТИЕ И ОСОБЕННОСТИ ДИАЛЕКТИЗМОВ»

In - предлог места, который используется для обсуждения закрытого пространства

On - предлог времени, который используется для обсуждения поверхности

Ключевые слова: предлог, значения, выражать, глагол, фраза, фразеологические единицы, простое, состав, составной, сложные, предложение, слово, структура, основный, выражение, язык, изучение, метод, грамматика, глагол, имя существительное, воспитание, похоже, современные, пример, тип, различных, автор, характеристика, место, время, функция, падеж и.т.др.

METHODS OF THE TEACHING PREPOSITIONS IN, ON AND AT IN MODERN ENGLISH

The Methods ofthe teachingprepositions in, on and at in modern English is review in the article. The place and meaning of the preposition in, on and at in the phraseological units and their equivalent in Tajik also analyzed in the article. A preposition of place is a preposition which is used to refer to a place where something or someone is located. There are only three prepositions of place, however they can be used to discuss an almost endless number of places.

At - A preposition of place which is used to discuss a certain point In - A preposition of place which is used to discuss an enclosed space On - A preposition of time which is used to discuss a surface

Keywords: preposition, meaning, express, verb, phrases, phraseological units, simple, derivative, composite, compound, sentence, word, structure, main, express, language, teaching, method, grammar, verb, noun, educate, assimilate, modern, example, type, difference, author, feature, place, time, function, problem etc.

Сведение об авторе:

Шарапов Даврон - докторант третий курс общие лингвистика и сопоставительной типологии ТГИЯ им. С. Улугзода, 734019, город Душанбе, улица Мухаммадиев, 17/6, тел: тел: (+992) 987-15-85-29.

About the author:

Sharipov Davron - PhD, of the third course, the department of general linguistics and comparative typology of Tajik State Institute of Languages named after S. Ulughzoda, 734019, aty of Dushanbe, Mukhammadiyev street, 17/6, phone: (+992) 987-15-85-29.

МАФХУМИ ДИАЛЕКТИЗМ ВА ХУСУСИЯТ^ОИ ОН

Саидова Ц.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Диалектизмдо чунин унсурдои нутк мебошанд, ки тандо дар доираи интишори шеваву ладчадои алодида амал менамоянд, вале дамчун меъёр дар забони адабй фаъолият карда наметавонанд. Дар забоншиносии точик ин навъи водиддои забонй бо истилодоти «калимаи ладчавй», ««калимаи хоси ладча», ««калимаи шевагй», ««калимаи хоси шева» ифода карда мешаванд.

Дар забоншиносии рус мафдуми диалектизм диккати олимонро барвакт чалб карда буд. Дар энсиклопедияи сечилда, ки соли 1953 ба табъ расидааст, муаллифон мафдуми диалектизмро ин тавр шард додаанд: «Калима ё ифодадое, ки ба ягон ладча ё мавзеи алодида дахл дошта, дар забони адабии умумихалкй ба кор намераванд, диалектизм мебошанд» [26, с.247]. Дар бобати мафдуми ин истилод дар лутати калимадои хоричй низ сухан рафтааст: «Диалектизм калима ё мафдуме мебошад, ки хоси ягон ладча буда, дар забони адабй дучор намеояд» [18, с.222].

Истилоди диалектизм дар забоншиносии точик аз нимаи дуюми солдои 50-и асри ХХ мавриди истифода карор гирифт. Бори нахуст аз ин истилод В.С. Расторгуева зимни тасвири мухтасари лексикаи ладчадои гуруди Хучанд - Конибодом истифода кард [16, с. 113]. Дар доираи солдои 60-уми асри ХХ А.Л. Хромов [23, с.83] ва М.Эшниёзов [27, с.107] аз истилоди мазкур кор гирифтанд. Аммо ин олимон оид ба нишонадои асосй ва фарккунандаи диалектизмдо, манбаъдои пайдоиш ва меъёрдои шинохта гирифтани ондо чизе нагуфтаанд. Пас аз он ки лутати баъзе ладчадои забони точикй солдои 70-и асри ХХ чун мавзуи алодида мавриди тадкик карор дода шуд, дар ин бобат андешадои чолиби мудаккиккон ба миён омаданд [11, с.9;12, с. 14-17]. Дар дамин солдо маколадои махсус дам таълиф ёфтанд, ки дар ондо нишонадои асосй, хел, сарчашмадои зудуроти диалектизмдо, тафовути ондо аз калимадои меъёрй баррасй гардиданд [24, с.123-133].

Диалектизмдо асосан дар мавриде дакик; муайян мегарданд, ки лутати шева ё ладча дар мукоиса бо забони адабй ва шеваву ладчадои дигар омухта шавад. Зеро забони адабй барои шинохтани диалектизмдо аз омилдои асосист. Аз дигар тараф, дар як далели ладча дар киёс бо забони адабй мушаххас мегардад. Ф.П.Сороколетов мегуяд, ки «Барои аник; муайян гардидани

диaлeктизмx,o лoзим acт, ки тaмoми capвaти лахча бa capвaти зaбoни aдaбй, ки шaбoхaт дopaнд, nyppa бa му^даа гиpифгa шавад» [19, c.24].

Диaлeктизмхo oдaтaи дap ду мaвpид - дap мaвpиди тадкики лугати лaхчaхo вa oмyзиши зaбoни acapи бaдeй бoиcи таваччух ^pop мeгиpaнд. Олимoни шхаи лaхчaшииoей ба oнхo чуи вocитaи

фapкгyзop миёии худи лaхчaхo ва лaхчaхoю зaбoии адабй му^ч^т куиаид, ycлyбшииocoи oнхopo чуи oHMim oммaфaхм иамудани зaбoии acap« бaдeй, вocитaи таъмини бaдeият, oбpaзнoкии cyxaи, фapдй кapдaии иутки пepcoнaж ва мyaccиp бapoмaдaни уелуби тacвиp мeшииocaнд. Аз ии мeбapoяд, ки диaлeктизмхo дap лaхчaхo як вазифа, вaлe дap yелyби бaдeй вазифаи дигap дopaнд. Бaъзe аз м^^атеиши тахти мафхуми диaлeктизм тaнхo чунин yнеypхoи лахчавирт дap иaзap дopaнд, ки дap адабиёти бaдeй ба ^p мepaвaнд. Бapoи миcoл аз B.Н.Пpoxopoвa иамуиа мeopeм: <^ap зaбoншинocию aдaбиёгшииoей иcIилoхи «диaлeкIизм» ба вучуд oмaдaacт. Ишр кaлимaхoи xoеи лахча мeбoшaнд, ки дap зaбoни адабиёти адабй ба кop мepaвaид» [15, c.4]. Мypaгтибoни лугат^и иcIилoхoти зaбoншинocй О.С. Axмaиoвa [2, c.131] Д.Э.Рoзeнтaль, М.A.Тeлeнкoвa [17, c.86] низ дap хамии акида ка-pop дopaнд. Aммo бoз мyтaxacеиcoиe хастаид, ки тaмoми калима, тapкибy ибopa ва вacoити гyиoгyни гpaммaгикиpo, ки дap ла^ча^и махаллй кop фapмyдa мeшaвaнд, 6o иoми «диaлeкIизм» ба калам мeдихaид. Бииoбap oи, И.А. Оcoвeтекий мeфapмoяд, ки <<.. .иcIифoдaи иcIилoхи «диaлeкIизм» дap чунии як маънии вaceъ ба мaкcaд мyвoфик иecг»> [13, c.320]. Дap хакикщт, иа хама yиеypхoи лeкеикию гpaммaгикии лaхчaхo диaлeкгизм буда мeтaвoиaнд. 3epo дap лaхчaхoи махаллй таш^ як гypyхи xyp.n^ вoжaхo ва тapкибy ибopaхo ба мк^^и зaбoни адабй мyвoфик иecтaнд, ки oнхo хаигоми му^иши мaвoди лахча 6o зaбoни адабй ва тадкики зaбoни aеapх,oи бадгй аз вoхидхoи мeъёpии иутк чyдo шуда мки^^^ Махз аиа хамии гуиа yиеypхoи зaбoнй мeтaвoиaид тахти иoми «диaлeктизм» пaзиpyфгa шаванд. Диaлeкгизмхo дap лaхчaхoи махаллй ва yелyби 6шдкй вaзифaхoи гyнoгyи дopaнд. Дap ии бoбaт Ф.П.Филии чунии apзи акида мeкyнaд: «Kaлимaхoи лахчавй дap зaбoни адабй ва лaхчaхo вазифаи якхклш нaдopaнд. Диaлeкгизмхo дap aеapхoи 6шдкй чуи кaтeгopияи yелyбй ба хиcoб шрифта мeшaвaид» [20, c.26-34].

Bosga^ бapoи еoхибoии лахча иcгилoхи диaлeкгизм вучуд нaдopaд, чунки вoхидхoи лахчавй дap тapкиби худи лахча чуи yroypM гaйpимyкappapй шииoxтa иaмeшaвaнд. Онхo дap иутки вopиcoни лахча 6o вoхидхoи мeъёpй бapoбap иетeъмoл мeёбaнд. Aммo дap yелyби 6шдкй вазъият .n^rap хкл аст. Ии чo диaлeктизмхo миёии дигap вoеитaхoи баёии иутк 6o xyеyеиягхoи yелyбии худ чуи вoжaхoи гaйpиaдaбй маълум шуда мeиcтaнд. Онхo дap ии мaвpид хам вазифаи шминативй, шapхy баёни хoдиcaхoи тaевиpшaвaндa ва хам вазифаи эcтетикй пaйдo мeкyиaнд. Вазифаи эcтeгикии диaлeкгизмхo- ии таъмиии иaфocaти зaбoни acap, мyacеиpy пypкyввaт иамудани иутки пepcoнaжхo, кyшoдaии oлaми бoгинии oнхo, ба чунбиш oвapдaии эхcocoги xoиaндa мeбoшaд. Иcгилoхи диaлeкгизм махз аз хамии чo cap мкзшишд. 3epo диaлeкгизм ба хaйеи иcгилoх, чyиoи ки зи^ ёфт, дap мaвpиди тадкики яте аз yелyбхoи зaбoии aдaбй-ycлyби бaдeй ва мyкoиcaи мaвoди ии ё oн лахча 6o зaбoни мeъёpй ба кop мepaвaд. nac, ии иcIилoх xyеyеияги умумй пaйдo мeиaмoяд ва дap зaбoишииoей чуи кaтeгopияи мaxеyеи иaзapй хам дap лaхчaшииoей ва хам дap ycлyбшинocй бapoбap ба кop мepaвaд. Фapк дap oи аст, ки лахчашиига аз мавки як шoxaи зaбoншинocй ва yелyбшииoе аз мавкги дж^) шoxaи зaбoишииoей ба oи хaкгyзopй мeкyнaнд. Мacaлaи, ба хaйеи лахчашиига Г.П.Kнязькoвa ба иcтилoхи диaлeкгизм аз нигохи лaхчaшииoей чунии бaхo мeдихaд: <<Aap лaхчaшииoеии мyoеиp тахти иcгилoхи «диaлeкIизм» вoжaхoe дap иaзap дoштa мeшaвaнд, ки хавзаи муайяни иcтeъмoл дopaнд, иичуиии ба тapкиби лугавии зaбoни адабй дoxил иaмeшaвaнд. Бинoбap oи, мoндaгapии диaлeкгизм дap зaбoн, аз як тapaф, ба худуди муайяии чyгpoфй дoштaни oи вoбacтa бoшaд, аз дигap тapaф, ба хoдиcaи дap иcтeъмoл иабудаии oн дap зaбoни адабй aлoкaмaнд аст» [10, c.110]. Ба ии мoнaнд A.B. Калинин низ мкгуяд: «Baктe ки еyxaи аз xyеyеи диaлeкгизмхo ба миёи мeoяд, теш аз хама, лугати xoеи лахча да-p мадди иaзap аст» [8, c.247]. Хамии акида дap acapy мaкoлaхoи шeвaшииocoни точик хам ба нaзap мepacaд [12, c.16; 24, c.95-96; 6, c.7; 4, c.24]. Ш.Иcмoилoв кщйд мккуишд, ки «...калима ва шаклу мaфхyмхoe, ки элeмeнтхoи зaбoни гуфгугуй ё шoxaхoи xypд-xypди oн (лaхчaхoи махаллй) хиcoб мeёбaнд ва ба зaбoни адабии умумимиллй тааллук иaдopaнд, yиеypхoи лахчавй мeбoшaнд» [7, c.8]. вшлк, чи тaвpe ки гуфта шуд, дap лyгaгхo ва 6шъзк acapхoи илмй диaлeкгизм аз нищи yелyбшииoей маънй шудааст. Бapoи миcoл «Лиигвистичeекий эиеиклoпeдичeекий елoвapь»-po мeгиpeм, ки дap oи чуиии oмaдaaст: «Диaлeктизмхo yиеypхoи мaxеyеи лафзии лaхчaхoи махаллианд, ки дap иутки бадгй кop фapмyдa мeшaвaнд» [26, c.133]. Миели ии Н.М.Шaиекий ва В.В. Ивашв мeиaвиcaид, ки «Диaлeктизмхo бapoи зaбoни адабй бeгoиa хиcoб ёбанд хам, дap адабиёти бaдeй иcгифoдa мeшaвaнд. Онхo ба мaкеaди таъмиии oбpaзнoкии еyxaи ва бaдeияги ycлyби тaевиp мaвpиди кopoй ^pop мeгиpaнд» [25, c.45]. Р.Faффopoв дap ии xycyc чуиии мкгуяд: «...як кжми лyгaгхoи шквшгй аз p^ анъана 6o мaкеaди айнияги тaевиpи хаёти вoкeй, xyбтap oшкop кapдaни xapaктepи пepcoиaжхoи acap ва дap 6шъзк мaвpидхo хамчуи маибаи гизoдихaндa ва зaxиpaи бoйкyиaндaи зaбoии адабии точик иcгифoдa мeшaвaнд» [5, c.45].

loo

Дадел^и бoлo нишoн медиханд, ки oлимoни ycдyбшинoc низ чун дaхчaшинocoн дар мyaйян нaмyдaни диaлектизмхo, пеш аз хама, интишopи дoкaлии oнхopo меър мехиcoбaнд. Зеpo медoнaнд, ки диaлектизмхo аз руйи эхтиëч дар устуби бадей иcтифoдa шаванд хам, дар хакикат, oнхo заминаи дахчавй дopaнд. Лaхчaхo, чyнoн ки маълум аст, аз гурухи зaбoнхoи бехат мебoшaнд ва тaбииcт, ки зaбoнхoи бехат им^нияти ба меъëpхoи адабй мутобик; coxтaни yнcypхoи xy,npo нaдopaнд. Зеpo меъëpхoи зaбoни адабй махз дар кдлаби хат cyфтaвy ycгyвop гардида, ^биллияти кopoй пaйдo мекунанд. Аз ин ca6a6 диaлектизмхo чун категорияи ycдyбй ба кюидaхoи зaбoни меърй чaндoн coзгop намеафганд ва ин шшзгарй ба oн мебарад, ки oнхo дар ycдyби бадей аз дигар вoхидхoи нутк; Чyдo шуда меиcтaнд. Ин падида аз табиати рангини худи диaлектизмхo берун меoяд. Дар aдaбиëги идмй кaдимaхoи дахчавй, чушн ки гуфтем, 6o тми «диалектизм» шишхта мешаванд ва дар устуби бадей низ orno зери хамин иcтидoх тадкик; меебанд. Вале чунин акида хам хacт, ки на хама yнcypхoи дахчавии acapхoи бадей метaвoнaнд диалектизм бoшaнд. Тapaфдopи ин назария М.Х.Партенадзе acт. Ба назари y тaнхo вoжaхoеpo мебoяд ««диалектизм» нoмид, ки o^o дар фарханг^ ба кайд гирифта шудаанд. Ба ин маънй мегуяд: «^хад^и дахчавй дар мавриде чун диалектизм 3Kra6op пaйдo мекунанд, ки мypaттибoн oнхopo дар дyгaтхo тacвиp карда бoшaнд. Вагарна кaдимaхoи дахчавй, 6o вучуди oh ки дар aдaбиëти бадей иcгифoдa мешаванд, дар хaмoн хoдaги мукаррарии худ мемoнaнд» [14, c.75]. Адбатга, ин андеша шoиcтaи кабул нест. Зеpo биcëpе аз диaлекгизмхo, катъи назар аз oh ки аз дoиpaи дахча берун намераванд, бapoбapи ба ycдyби бадей poх ëфтaни худ имкoн меëбaнд, ки ранги адабй пaйдo нaмoянд. Ин аз oh чихат аст, ки oh^o ба cистемaи нав -дopoи меъëp вopид гардида, 6o cинoнимхoи адабии худ дар гозитсияи мyxoдифaт кapop мегиранд. AMмo умумй шудан ë нашудани oнхo дар зaбoни адабй раванди дигар аст, ки ин ба дoиpaвy дарачаи истеъмoд ва фaъoлияги oнхo дар устуби бадей ва нутки фаюли coхибoни зaбoн вoбaстaгй дopaд. Аз ин py, то як давраи муайян oh^o мегaвoнaнд тахти мафхуми диалектизм кapop дoштa бoшaнд. Дар мачмуъ гирем, зимни мафхуми диалектизм дар ycлyби бадей вoжaхoе дар назаранд, ки дар

заминаи мaвoди дaхчaхoи махалдй cap зада, дар шака^и гyнoгyни ycдyбии зaбoни адабй вoбaстa ба aхдoфи муайян истифoдa мешаванд. Хамин дадед бopи дигар вoдop меcoзaд, ки ин навъи вoхидхoи дугавй бидуни рушди баъдии худ дар мухити нав зери мафхуми диалектизм пазируфга шаванд. Диaлекгизмхo дар ycдyби бадей гoхo мавкеи xyдpo тагйир медиханд. Ин та^ирют вoбaстa ба тaхaввyдoги худи oh^o ба амад меoяд, зеpo ки диaлектизмхo дар cистемaи зaбoн нoчyнбoн нестанд, балки хамеша дар чунбиш ва тaхaввyдoт кapop дopaнд. Дар ин бoбaт И.A.Оccoветcкии менавиад: ««Диалектизм- ин кaтегopияи мутахаррик (динамикй)-и ycдyби бадей ва зaбoни адабй мебoшaд, ки 6o мурури зaмoн тагйир ëфгa меистад. Ин категория нжбат ба меъëpхoи адабй дар харакати нoхaмвopy мaвчмoнaкд кapop дopaд ва вycъaги чунбиши oh гох вacеъ, гoх танг мегардад» [13, c.193]. Бoяд гуфт, ки тaхaввyлoти диaлектизмхo, пеш аз хама, ба рушди таркиби дугавии зaбoн, ки дар тaгйиpoти дoимист, вoбaстaгй дopaд. Зеpo дар иpгибoт ба инкишoфи таърихии зaбoн баъзе диaдекгизмх,o метaвoнaнд дар як фocидaи муайян xycycияги меъëpй пaйдo кунанд, вале чунин диaлектизмх,oе низ хастанд, ки дар дoиpaи махдуди aмaдиëти худ ба ханш диалектизм yмpбoд бoкй мемoнaнд. Аз ин py, диaлектизмхo дар устуби бадей бoяд аз нигохи таърихй (диaxpoнй) низ мавриди барраш кapop дoдa шаванд. Диaлектизмхo дар зaбoн xycycиягхoи гyкoгyн зoхиp менaмoянд, ки баъзе аз oнхopo ба таври зерин нoмбap кардан мумкин аст:

• MornH^ yнcypхoи меърии зaбoн диaлектизмхo низ метaвoнaкд xycycияги нoминaгивй дoштa бoшaнд ва шми aшëи рузгор, ac6oбхoи xoчaгй, либocхo, cyma^o, мapocимхoи гyнoгyни мapдyмpo ифoдa нaмoянд,

• Диaлектизмхo xycycияги кoммyникaтивй пaйдo мекунанд ва дар хaвзaхoи буду бoши coхибoни дахча хамчун вocи1aи хуби мyoшиpaт хизмаги ornopo ба чo меopaнд,

• Дар устуби публитсистй (дар pyзнoмaхoи шхиявй, видoягй, чумхуриявй, мачалдаву мoхнoмaхo) диaлектизмхo ба xoгиpи ба xoнaндaгoн дaстpac гapдoндaни мoхияги ягoн aшëи хaëт, XOдиcoги табиат, зyхypoги матдубу шматлуби чoмеa метaвoнaнд мавриди истифoдa ^pop гиранд,

• Xycycияги диaлекгизмхo дар aдaбиëти бадей хубтар ба мyшoхидa меpacaд. Зеpo ин чo œ мавриди кopoй дopaнд: а) дар мавриди фардй намудани нуткии пеpcoнaжхo, нишoн дoдaни caгхи зaбoндoнй, хистату харакгери oнхo, 6) дар мавриди мазаммати aшxocи coхибмaнcaб, ки нжбат ба такдири ахди чoмеa бетaфoвyтaнд, в) дар мавриди тacвиp намудани мaнзapaхoи табиат, мухити Чyгpoфии мавзеъ, чyзъиëги марбут ба pyзгopy фарханги мардум. Ичpoи ин амад вазифаи ахди калам мебoшaд. Хамин мaвpидхo имкoният фapoхaм меopaнд, ки диaлекгизмхo ба зaбoни адабй вopид гарданд. Вале на якбopa. Ин хoдиca дар ду хoдaт ба амад меoяд: а) аввад oнхo дар aдaбиëти бадей ба кop мераванд ва аз хамин poх oхистa-oхистa ранги oммaвй пaйдo мекунанд, 6) бapoи истифoдaи oнхo эхгиëч ба мин меoяд. Эхгиëч хaнгoме cap мезанад, ки диaлекгизмхo дар зaбoни адабй мypoдиф нaдoш1a бoшaнд, ë дoштa бoшaнд хам, аз нигохи маънй, бадеияг, oбpaзнoкй, ycдyб аз мypoдифхoи адабии худ бoдo истанд. Зaбoни адабй дар давраи рушди миллат нoгoх пoяи дaхчaхopo cyCT мегapдoнaд ва фaъoдияги диaлекгизмхopo дар нутки aхoдй махдуд

lol

мecoзaд. Сабаб oи аст, ки дap ии дaвpa иуфузи зaбoии адабй хамчун шoxaи имтиёзиoки зaбoни миллй хеле мeaфзoяд ва ии хoдиca ба таиг гapдидaии мавкеи лaхчaхo мeopaд. 3epo зaбoни адабй yнcypхoи мeъёpбoби лaхчaхopo чида - чида мeгиpaд ва ба ии в^ита лугати xyдpo мукаммал мecoзaд. Aкнyн ниёз ба истифoдaи yиеypхoи махдуди лахчавй иaмeмoиaд, чуики «Истeъмoли зиёди диaлeктизмхo ба мyoшиpaти мapдyм халал мepacoиaл»> [13, c.94]. Бииoбap o^ aдибoи дap мaвpиди истифoдaи orn,o эхтиёт мeкyиaнд. Meдoиaнд, ки андак бeэхтиётй бoиеи oлoиши зaбoни acapхoи oнхo мeгapдaд. Устoд C.Añ¿ñ хамии хoдиcapo дap хикoяи П.Toлие «Cтyдeнтшaвaндaхo» дида, ypo бapoи бемавкеъ ^p фapмyдaии диaлeктизмхoи ким, качан, чуред, ки дoиpaи гapдиши oнхo дap лахча хеле махдуд буда, зaбoни хикoяpo oлyдaaнд, caxт capзaшиш намуд ва афзуд, ки «.. .шуш, paфик Toлие, зaбoни вaйpoни ба му^ан мaхкyмшyдapo дap хикoяи мaзкyp зинда кapдaи xoстeд» [1, c.37- 40].

Диaлeкгизмхo ба зaбoни адабй 6o poххoи зepии дoxил мeшaвaнд:

1.Ба восигаи забони гуфгугуй. Дap зaбoни гуфгугуй диaлeкгизмхo ду зииаи тapaккиётpo аз cap мeгyзapoиaнд: а) cepистeъмoл мeшaвaнд ва вycъaти кopoии oнхo тopaфт мeaфзoяд, 6) аз худуди як лахча, гypyхи лaхчaхo ва хатто шeвaхoи aлoхидa y6yp кapдa, то зaбoии гyфтоpй мepacaнд ва apeaли интишopи зaбoни миллиpo фapo мeгиpaнд. Хамии ду oмил им^н фapoхaм мeopaид, ки диaлeкгизмхo аз зaбoни гуфгугуй бaoеoий ба зaбoни адабй-китобй гyзapaид.

2.Ба восигаи адабиёти бадей. M.И.Фoминa мегуяд, ки «Истифодаи диaлeкгизмхo дap acapхoи бaдeй ва зaбoни pyзиoмaхo яке аз oмилхoи вopид шудани oнхo ба зaбoни адабист» [22, c.173]. Дap хакикат, aкcapияти диaлeкгизмхo 6o хамии вocитa ба мeъёpи адабй табдил мeёбaнд. Хyшoхaигй, oбpaзиoкй, бaдeият ва тобишхoи мaъиoивy yелyбиe, ки диaлeкгизмхo беш аз мyoдилхoи адабии худ зoхиp мекуианд, зapypaт пеш мeopaнд, ки oнхo дap адабиёти бaдeй мавкеъ пaйдo иaмoянд ва дap зaбoни адабй вoхидхoи еифaтaи иави лeкcикиpo ба вучуд opaнд.

3.Ба восигаи лугатхо ва асархои илми. Баъзе диaлeкгизмхo тaвacеyти фapхaигхoи диaлeкгoлoгй ва pиcoлaхoи илмии coхaи шeвaшииoей, фoлклopшинocивy мapдyмшииoей аз махдудаи истeъмoли худ fep^ бapoмaдa, дap дoиpaи вагеи интишopи лaхчaхoи хaмгypyх, шeвaхo, ки дap вилoягхo, минтaкaхoи фapoxи aхoлинишин пахи гаштаанд, чo мeгиpaнд ва да^» иpтибoт ба paвyo, мaxcycaн мyиoеибaти тaбopй пaйдo кapдaни aхoлии мaиoтики гyиoгyн, xyеyеияти yмyмигyфтоpй racö кapдa, то зaбoни адабй - китобй poх мeпaймoянд. Одатаи ce иавъи диaлeкгизмхo дap зaбoии адабй мавкеъ пaйдo мeкyнaнд: а) диaлeкгизмхoe, ки мyшaxaccaи дap ифoдaи тми ашёи pyerop мeoянд ва ягон мaъниpo 6o хама чузъиёт ифoдa кapдa мeтaвoиaнд, 6) диaлeкгизмхoe, ки д^ зaбoии адабй мypoдиф нaдopaнд, в)диaлeкгизмхoe, ки аз нигoхи бaдeият ва иафтеату фacoхaт аз мypoдифхoи адабии худ бoлo мeистaнд. Дap 6o6aiH caичиши диaлeкгизмхo зaбoни адабиёти бaдeй мeъёpи acoеист. 3epo диaлeкгизмхo дap тapкиби мaтнхoи бaдeй ба rop мepaвaнд ва махз хамии мaтнхo «тaкдиp»-и баъдии oнхopo хал мecoзaнд. Яъие, умумй шудаи ё нашудани диaлeкгизмхo ба xyеyеияти мaтнхo, чoй ва мaвpиди кopбypди oнхo дap хамии мaтнхo вoбaстa аст. Диaлeкгизмхoe, ки дap ии мaтнхo аз «caичиш» гузашта иaмeтaвoиaид, ба зaбoни адабй poх иaмeёбaнд. 4apo ки зaбoи oмили пypкyввaт аст ва, ба кавли E.Bииoкypoв вай «.. .вoжaхoepo, ки ба oнхo эхтиёч иaдopaд, аз худ 6epyn мeaндoзaд ва хap чизepo, ки ба pyхaш бeгoиa мeиaмoяд, шoистaи пазиртш иaмeдoиaд» [3, c.6]. Хамии тaвp, диaлeкгизм як кaтeгopияи мaxеyеy мyтaхappики yелyбист, ки дap мyкoбили лугати адабй - китобй мeистaд. Зepи мафхуми ии иcгилoх yиеypхoи лахчавие фахмида мeшaвaнд, ки дap адабиёти бaдeй ва pyзиoмaвy мaчaллaхoи дaвpй вoбaстa ба хaдaфхoи муайяии ycлyбй аз чoииби ахли калам мaвpиди истифoдa ^pop мeгиpaнд. Baлe кдаме аз oнхo, aгap аз pynH ииёз ба мeъёpхoи зaбoии адабй мyвoфик кapдa шаваид, киеми дж^» ии poхи тapaккиёгpo аз cap нaгyзapoнидa, дap тaигиoи истeъмoли худ чуи мoли лахча бoкй мeмoнaнд. BaкIe ки зapypaт пеш oмaд, зaбoни адабй аз oнхo coфтapинaшoнpo пaе аз мyoииa ба иxтиёpи худ мeдapopaд ва фoиди зaxиpaвию имкoиoти yелyбиaшpo мукаммал мecoзaд.

АДАБИЁТ

1. Aйнй C. Marc^^ кустода ба paфик Toлиc. - Шapки cyp, N° 11, 1948, c.37-40.

2. Axмaиoвa O.C. Giompb лингвиcтичecкиx гepминoв. M., 1969, 604c.

3. Bинoкypoв E. Co агавами шутки плoxo.- Лиlepaгypнaя газета, N°7, M., 1972, 16

4. Гадсев H. Лeкcикaи ланчах® Taгнoв. Душанбе, 2012, 208c.

5. Faффopoв Р. 3aбoн ва ycлyби Р.Чалид. Душанбе, 1966, 282c.

6. Иcмoилoв Ш. Лекшка Kapaгeгинcкoгo гoвopa. Душанбе, 1982, 24c.

7. Иcмoилoв Ш. Баъзе мacъaлaхoи таълими зaбoни точикй ,nap мактаб. Душанбе, 1994, 96c.

В. Калинин A.B. Диалектизмы в cтиxoтвopeнияx Cepra Eceнинa. Bonpocbi cтилиcтики. M., 1966, 247-254.

9. Калинин A.B. Лекшка pyccraro языка. M., 1966, 231c.

10. Князь^т Г.П. О диалектой лeкcикe в pyccкoм языке.- Пpoцeccы фopмиpoвaния лeкcики лигepaгypнoгo языка.

M. - Л., 1966, c. 107-11В.

11. Махмудов М., Чураев F. Лутати шевадои чанубй (макети «д»), Душанбе, 1971, 75с.

12. Максудов Т. Лексика ва фразеологияи шевадои точикони Исфара. Душанбе, 1977.

13. Оссоветский ИА. Лексика современных русских народных говоров. М., 1982, 146с.

14. Партенадзе М.Х. К вопросу о терминах «диалектное слово» и «диалектизм». Изв. АН СССР, сер. Лит.и язык, т.34, №1. М.,1975, с.72-83.

15. Прохорова В.Н. Диалектизмы в языке художественной литературы. М., 1957, 1957, 172с.

16. Расторгуева В.С. Очерки по таджикской диалектологии, вып.3 (Ленинабадско - Канибадамская группа северных таджикских говоров). М., 1956, 190с.

17. Розенталь Д.Э., Теленкова М.А. Справочник лингвистических терминов. М., 1976, 495с.

18. Словарь иностранных слов. М., 1954, 476 с.

19. Сороколетов Ф.П. Диалектная лексика и её отношении к словарному составу общенародного языка. Слово в русских народных говоров. Л., 1968, с.221-229.

20. Филин Ф.П. Язык художественной литературы и читатель. Русская речь №9 4. М., 1977, с.26-34.

21. Филин Ф.П. Проект ««Словаря русских народных говоров». М.-Л., 1961, 385с.

22. Фомина М.И. Современный русский язык (лексикология).М., 1983, 335с.

23. Хромов А.Л. Говоры таджиков Матчинского района. Душанбе, 1962, 215с.

24. Чураев F. Калимадои хоси шева ва баъзе аломатдои фарккунандаи он. Забоншиносии точик. Душанбе, 1976, 123-138.

25. Шанский Н.М., Иванов В.В. Современный русский язык, ч.1., М.., 1981, 191с.

26. Энциклопедический словарь в 3-х томах, т.2. М., ГИС, 1953, 781с.

27. Эшниёзов М. Шеваи дардурй. Душанбе, 1967, 230с.

ПОНЯТИЕ И ОСОБЕННОСТИ ДИАЛЕКТИЗМОВ

Термин диалектизм в таджикской лингвистике используется начиная со второй половины ХХ-го века. Впервые этот термин был использован В.С. Расторгуевым для выражения диалектной лексики Худжанско-Канибадамского диалекта северных говоров таджикского языка. В дальнейшим этот термин был использован в работах А.Л..Хромова и М.Эшниязова Однако, в этих научных трудах не высказаны некоторые мысли об особенностях диалектизмов, факторов и источников их возникновения и принципов их выделения

Лишь в 70-ые годы, после изучения некоторых диалектных словарей и научных трудов по таджикской диалектологии были высказаны весьма ценные замечания по данной проблеме. В эти годы также написаны ряд статей, где описаны основные признаки, виды диалектизмов их происхождения, а также их отличие от нормативной лексики.

Ключевые слова: термин, диалект, выражение, лексика, Худжанд, Конибодом, северные диалекты, словарь, диалектизм, фактор, научные труды, ценные комментарии, нормативная лексика.

THE CONCEPT AND PECULIARITIES OF DIALECTICISM

The term of dialecticism has been used in Tajik linguistics since the second half of the XXth century. This term firstly was used by V. S. Rastorgueva to express the dialectal lexis of the Khujand and Konibodom dialects of the Northern dialects of the Tajik language. Later this term was used in the works of A. A. Khromov and M. Ishniyozov. However, some thoughts regarding the peculiarities of dialecticism, factors and sources of their origin and principles of their clarification have not been expressed in those scientific works.

Only in the 70s, after studying some dialect dictionaries compiled by Juraev, Mahmudov, Maksudov) and scientific works on Tajik dialectology, very valuable comments were made on this problem. In these years, a number of articles were also written, which describe the main peculiarities, types of dialectics and their origin, as well as their difference from the normative vocabulary.

Keywords: term, dialect, expression, lexis, Khujand, Konibodom, Northern dialects, dictionary, dialecticism, factor, scientific works, valuable comments, normative vocabulary.

Сведения об авторе:

Саидова Джамила - старший преподаватель кафедры таджикского языка Таджикского государственного педагогического университета им. С. Айни, тел.: (+992) 915 236-61, 2 24 6554.

About the author:

Saidova Jamila - senior lecturer in the Department of Tajik Language of Tajik state pedagogical university named after S. Aim, phone: (+992)915-23-61-61, 2-24-65-54.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.