Научная статья на тему 'ПЛАНИРОВАНИЕ УРОКА - КАК ФАКТОР УЛУЧШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБУЧЕНИЯ У СТУДЕНТОВ (НА ТАДЖ.)'

ПЛАНИРОВАНИЕ УРОКА - КАК ФАКТОР УЛУЧШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБУЧЕНИЯ У СТУДЕНТОВ (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
24
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПЛАНИРОВАНИЕ / ЧТЕНИЕ / ПОВЕДЕНИЕ / ВРЕМЯ / КАЧЕСТВА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Джавад Вуфури

Планирование урока имеет особое место в улучшении качества обучения студентов. К сожалению, большинство студентов в развивающихся сранах не имеют личных учебных планов, что и является главной причиной их отставания в образовании. В данной статье автор старается ознакомить студентов с научными методами планирования в процессе обучения. Предлагаются рекомендации, направленные на качественное планирование учебного процесса.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПЛАНИРОВАНИЕ УРОКА - КАК ФАКТОР УЛУЧШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБУЧЕНИЯ У СТУДЕНТОВ (НА ТАДЖ.)»

ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД К ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ

ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ

Митро Аттар Хамеди

В статье рассматриваются вопросы интегративного подхода к профессионально-педагогической подготовке будущих учителей с опорой на идеях педагогов разных эпох. Автор подробно рассматривает цели образования и воспитания и делает вывод, что интегративный подход предполагает применение интеграции ко всем компонентам педагогического процесса, ориентацию на использование принципов междисциплинарного и обоснованного отбора содержания групп учебных дисциплин, обладающих общностью объекта, предмета и целей преподавания, а также сходством терминологического аппарата.

Ключевые слова: интегративный подход, профессионально-педагогическая подготовка, учебный процесс.

AN INTEGRATIVE APPROACH TO VOCATIONAL AND EDUCATIONAL TRAINING

OF FUTURE TEACHERS

Mitro Attar Hamedi

The article deals with the integrative approach to vocational and educational training of future teachers, relying on the ideas of pedagogues of different epochs. The author reviews the objectives of education and training in detail, and concludes that an integrative approach proposes the use of integration to all components of the educational process, orientation to the use of the principles of interdisciplinary and reasonable selection of the content of group of academic disciplines that have common object, the subject and purpose of teaching, as well as the similarity of terminology .

Key words: integrative approach, vocational and proesssional teacher training, educational process.

Сведения об авторе: Митро Аттар Хамеди - аспирант кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета им.С.Айни. Тел: (+992) 915143423, e-mail: hamedi mitra@yahoo.com.

Information about the author: Mirto Attar Hamedi, postgraduate, Chair of General Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tеl: (+992) 915143423, e-mail: hamedi mitra@yahoo.com.

МУРАТТАБ СОХТАНИ РЕЧДИ КОР ^АМЧУН ОМИЛИ ПЕШРАФТИ СИФАТИ

ТА^СИЛОТИ ДОНИШЧ,УЁН

Цавод Вуфури

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Барномарезй дар пешрафти башар дар заминахои мухталиф надши асосй ва хаётй дорад. Тавре тахдидот нишон додааст касоне, ки дар зиндагии худ барномарезй доранд бисёр муваффадтар аз касоне хастанд, ки барномарезй надоранд. Мутаассифона бисёре аз донишчуён дар кишвархои чахони сеюм ва адибмонда дар тули тахсили худ чандон барномарезии дарсй ва тахсилй надоранд ва аз барнома истифода намекунанд ва ин омил яке аз иллати шикасти тахсили онхо мебошад бо таваччух ба ахамияти барномарезй дар пешрафти тахсилии донишчуён, дар ин мадола талош шуда аст то фарогиронро бо нахв ва шевахои илмй ва усулй барномарезии тахсилй ошно сохта то кумаке бошад бар пешрафти тахсилии донишчуён ва аз паст шудани сифати тахсили онон чилавагирй карда ва заминаи пешрафти онон фарохам гардад.

Мутолиаи муФиди pyзонa чй кaдap бояд бошад? Оё конуни куллй бapои ин aмp вучуд доpaд? Чй гуна мeтaвон бapномae бapои афзоиши соати мутолиа тapхpeзй ва и^о кapд? Роххоипeшpaфт чй гуна бояд таъин шавад? Чй гуна бояд paвaнди пeшpaфтpо идоpa кyнeд?

Мутолиаи ин макола ба шумо кумак хохад кapд то ба саволхои боло посух дихeд. Аммо таваччух ба як нукта ахаммият доpaд. Бap хилофи paвишхои бapномapeзии бaъзe аз муассисот ва aфpод, ки бисёp чузъй аст, дap ин чо нисбатан куллй амал кapдaeм: Чapо? Тавсияи як paвиши та^ибан куллй бapои бapномapeзй бap асоси ин эътикод сypaт мeгиpaд, ки фapхaнги шapкй фapхaнги муназзам ва чyзънигap нeст. Ин як вок^ият аст, ки мapдyми кишвapхои шapкй хавсалаи бapномaхои хeлe дакик ва чyзъиpо нaдоpaнд ва arap аз паси он хам биpaвaнд ба сypaти пaйгиp ва мyстaмap идома нaмeдихaнд. Бинобap ин, дap paвишхои хeлe чузъии бapномapeзй, танхо шояд тeъдоди бисёp мaхдyдe аз донишчуён, тавони ичpо дошта бошанд ва бакия баъд аз мyддaтe бeхaвсaлa мeшaвaнд.

Бap хилофи гуфтахо ва таблототи бaъзe аз мapдyм, ки хeч конуни куллй бapои таъини мико^и замони лозими мутолиа вучуд нaдоpaд. Ин ки исpоp кушм хap донишчye хатман бояд 13-14 соат дapс бихонад то муваффак шавад ба Faйp аз таваччух нaкapдaн ба тафовутхои фapдй, боиси дилсapдй ва изтиpоби иддаи зиёдe мeшaвaд. Аз як тapaф тавон ва хавсалаи фapдии инсонхо мутафовит аст, аз тapaфи дигap ангезахои донишчуён хам бо якдигap фapк доpaнд. Дамчунин омодагихои дapсии хама яксон тест.

Бинобap ин мyхимтap аз он ки бap хap нахва соатхои мутолиаи хyдpо афзоиш дихeм, ин ахамият доpaд, ки аз микдоpи соатхои мутолиаи худ - хap кaдap хам ки бошад - бeхтapин ва бeштapин истифодapо бибapeм. Агapчи афзоиши соатхои мутолиа зapypaт доpaд, аммо бaдтapин коp дap ин мaвpид он аст, ки бо мукоисаи худ бо дигapон, заминахои изтиpобpо дap худ эчод кyнeм.

Arap мeхохeд соатхои мутолиаи хyдpо афзоиш дихeд нуктаи мухим ин аст, ки шитоб нaкyнeд. Як олими paвоншинос мeгyяд, ки хap paфтоp дap тули замон ба вучуд мeояд ва тaFЙиpи paфтоp низ ба замон ниёз доpaд. Ачала дap афзоиши замонхои мутолиа ба натичаи Faйp аз ошуфтагй ва изтиpоб нахохад анчомид. Оё ин хуб аст, ки бaзyp 14 соат дapс бихонeд вaлe чизи зиёдe ёд нaгиpeд ё ин ки 5 соат дapс бихонeд вaлe вокeaн мaтлaбpо дapк кyнeд. Пас икдом ба афзоиши соатхои мутолиа ба сypaти кадам ба кадам сypaт гиpaд. Мутмаин бошeд бо як бapномaи хисобшуда ва муназзам мeтaвонeд илова бap афзоиши тaдpичии соатхои дapсхонй, аз замонхои махуд хам истифодаи хyбe хам бикyнeд.

Бapои тaFЙиpи paфтоp ва афзоши соатхои мутолиа аз кучо бояд шypyъ кyнeд? Аввалин кадам, таъини вазъи фeълии paфтоp аст, ки истилохан он хати поя гуфта мeшaвaд. Яънe шумо бидуни хeч гуна талош бapои афзоиши ин соатхо, ибтидо бояд саъй кутед ташхис дихeд, ки дap холи хозиp ва ба сypaти вокeй чанд соат тавони мутолиаи муфид доpeд. Ин ^p хeлe осон аст ва мeтaвонaд тавассути шумо ё якe аз aтpофиён анчом гиpaд. Бapои як хафта ё 10 pyз нaмyдоpe paсм кyнeд, ки бypдоpи амудии он нишондихандаи дакикахо ва соатхо ва бypдоpи уфукии он нишондихандаи pyзхо бошад хap pyз мизони мyтолиapо идоpa ва ба pyи нaмyддоp мунтакил кyнeд. Дap поёни pyзи охиp, соатхоимутолиа махсуб мeшaвaнд. Дол мeтaвонeд тасмим бигиpeд, ки бap асоси тавоноихои фapдии худ ва бо як paвaнди мантикй ва мушаххас дap мохи авал 60 ё 90 дакика ва дap моххои баъдй ба хамин тapтиб соати бeштapepо ба бapномaи худ изофа нaмоeд.

Aгap битавотед вазъи фeълии paфтоpи хyдpо мушаххас бисозeд коpи бyзypгe анчом додaeд, чapо ки ин нуктаи OFOЗи хapaкaт аст. Мухим нeст, ки ин замон кам бошад, мухим ин аст, ки шумо бapои афзоиши тaдpичй ва бapномapeзй шудани он азмва иpодaи махкам дошта бошeд. Бapои идоpaи paвaнди пeшpaфт мeтaвонeд нaмyдоpи paсмшyдapо бapои тaFЙиpи хати поя идома дихeд. Яъш ба pyинaмyдоpидомaиpyзхоpо мушаххас кapдa ва мизони соатхои мyтолиapо аломат бизатед. Расми ин нaмyдоp кумаки зиёдe дap бapномapeзии мутолиа мeкyнaд. Аввал он ки paвaнди пeшpaфтpо аз холати зeхнй хоpич мeсозaд ва ин масъалаи бисёp мyхиммe аст. Яте аз мушкилоти асосии донишчуён бapои бapномapeзй хамин аст, ки бapномapо ба сypaти зeхнй тappохй мeкyнaнд. Вaктe ки аз

онон хоста мешавад, ки барномаро ба руи когаз биёваранд, зиёд руи хуш нишон намедиханд. Онхоро зарур аст, ки кори сахтеро анчом диханд. Дувум он, ки тахияи намудор, раванди пешрафтро ба сурати айнй ва кобили дастрасй мекунад. Шумо метавонед хар мавкеъ, ки лозим буд бо мурочиа ба намудор, вазъияти худро арзёбй кунед. Сеюм он ки тахияи намудор раванди пешрафтро муназзам созад ва ин худ метавонад боиси таквияти рухия ва эчоди ангезаи бештар шавад.

Ин хам мавзуи бисёр мухим аст ва бештари донишчуён дар мавриди он мушкил доранд. Донишчуён шояд ба далели камии фурсат ва ачала, маъмулан роххои пешрафтро хеле идеалй ва дастболо таъин мекунанд. Масалан касе, ки то ба хол дар руз се соат дарс мехондааст якбора тасмим мегирад 10 соат дарс бихонад, ё касе ки хадди акал 9 соат мехобидааст, микдори хоби худро ба 6 соат кохиш медихад. Ин тагйироти ногахонй ва роххои дастнаёфтани натанхо кобили ичро нестанд балки боиси зараф мешаванд.

Зарбулмасали кадимиро шунидаед, ки санги бузург аломати на задан аст. Тасмим ба тагйироти бузург агарчи метавонад гохе як истисно бошад вале барои хама имконпазир нест. Бинобар ин бояд роххои пешрафт бо раванди маъкул ва мантикй таъин шаванд. Агар хати пояи шумо нишон медихад, ки вазъи феъли 4 соат имкони мутолиа доред бехтар аст дар як ё ду хафтаи авал тасмим бигиред, ки факат ним соат ба ин микдор изофа кунед. Дар сурати маваффакият барои хафтахои баъд боз хам ним соати дигар ва ба хамин тартиб дар хафтахо ва моххои баъд ним соат ва 1 соат афзоиш дехед то ба хадди матлуб ва мавриди назар бирасед.

Барои чиддитар шудани идораи раванди пешрафт метавонед барномахои таквиятй ва чаримай таъин кунед. Бубинед аз чй чизхое хушатон меояду ва аз чи чизхое бадатон меояд. 5 мавриди хушоянд ва 5 мавриди нохушояндро, ки вокеан бароятон мухим буда ва бар руи шумо таъсир доранд таъин намоед. Бар асоси ин низоми идоравй метавонед барои пешрафти барнома ба худ ичозат бидихед. Дар сурате, ки тибки роххо, аз пешрафти худ ризоят надоред худатонро чарима кунед.

Диккат намоед, ки мавриди таквият ва чарима рушан ва возех буда ва кобили ичро бошанд. (Бахин Абдуризо, 2010)

Гох ба далоили мутаадиде, аз чумла кофй набудани ангеза, адами тавоноии галаба бар одатхои номатлуб ва шароити хоси мухитй, барои худатон имкони аъмоли идора фарохам нест. Дар ин сурат бояд бипазиред, ки пешгирй аз вакт ва аз даст рафтани фурсатхо, касе шуморо дар ин амр хамрохй кунад, хатто агар ин хамрохй кутохмуддат ва муваккат бошад ин фард метавонад падар ва модар, хохар ва бародари бузургтар ва ё касе бошад, ки бо шумо иртиботи наздике дорад.Баъзе аз донишчуёнбахотиринавъи иртиботи хонаводагй дар баробари дарёфти ин навъ муковимат ба харч медиханд ва онро намепазиранд дар сурате, ки ба назар мерасад агар касе мутаваччехи хассосияти мавкеият бошад бояд довталабона албатта дар сурати фарохам будани соири шароити лозим хостори истифода аз ин кумак бошад Тавсиях,о:

- ба чои мукоисаи микдори соатхои мутолиаи худ бо дигарон, аз замонхои мутолиа ба таври матлуб истифода кунед;

- ба чоиафзоиши чахишиисоатхои мутолиа, ба сурати тадричй ва кадам ба кадам амал намоед;

- маънои афзоиши соатхои мутолиа, арзёбии вазъи феълй ва таъини хати поя аст;

- бо расми намудор, раванди идораи пешрафти худро аз холати зехнй басуратиайнй дароваред;

- барои идомаи раванди пешрафти худ роххои кадам ба кадам ва кобили дастрас таъин кунед;

- барои назорати рафторхоятон як низоми худназорат эчод кунед;

- агар ба хар далели он тавр ки дилатон мехохад наметавонед пешрафтро идора намоед имкони истифода аз неруи кумаки зери назар карор дихед. Калидвожа^о:барномарезй, барномарезии тахсилй, дарси-пешрафтитахсилй.

Пайнавишт:

1. Зандипур,Тайба. Барномарезии тах,силйвашуглй, Интишороти вазорати омузиш ва парвариш, 2011.

2. Шертз, Бруси. Баррасй ва барномарезии зиндагии тах,силй-шуглй, Тарчумаи Зандипур, Интишороти Фирдавс, 1992.

3. Донанда, Али. Одоб ва мах,оратх,ои зиндагй, Интишороти вазорати омузиш ва парвариш, 2011.

4. Бах,ин, Абдуризо. Бале то муваффак;ият, Интишороти дарои дониш, 2010.

ПЛАНИРОВАНИЕ УРОКА - КАК ФАКТОР УЛУЧШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБУЧЕНИЯ

У СТУДЕНТОВ

Джавад Вуфури

Планирование урока имеет особое место в улучшении качества обучения студентов. К сожалению, большинство студентов в развивающихся сранах не имеют личных учебных планов, что и является главной причиной их отставания в образовании. В данной статье автор старается ознакомить студентов с научными методами планирования в процессе обучения. Предлагаются рекомендации, направленные на качественное планирование учебного процесса.

Ключевые слова: планирование, обучение, чтение, поведение, время, разделение, качества.

LESSON OUTLINE AS THE FACTOR OF IMPROVING THE QUALITY OF

STUDENT'S LEARNING

Jawad Vufuri

Outlining has a special place to the improvement of the quality of students' education. Unfortunately, the majority of students in developing countries have not personal education plans, which appear to be the main reason for their backwardness in education. In this article, the author tries to introduce students with scientific methods of planning in the learning and education process. Several recommendations are proposed for improvement of student's planning in learning process.

Key words: planning, reading, behavior, time, partition, quality.

Сведения об авторе: Джавад Вуфури - соискатель кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета им.С.Айни.

Information about the author: Jawad Vufuri, researcher, Cahir of General Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini.

ДИДАКТИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО АКСИОЛОГИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЫ У СТУДЕНТОВ

ВУЗА

Умаров Абдурахмон

Таджикский государственный педагогический университет им. Садриддина Айни

Современная социальная работа как вид профессиональной деятельности, с гуманистически ориентированной спецификой, относится к группе так называемых «помогающих» профессий (медицинский работник, психолог, социальный педагог и др.). Именно гуманистическая ориентация - ориентация на оказание помощи и поддержки нуждающемуся человеку или группе (клиенту) - лежит в основе профессиональной деятельности социального работника. В связи с этим эффективность решения проблем клиентов - «помогающего» процесса - обусловлена не только

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.