Научная статья на тему 'Педагогнинг касбий фаолиятида ахборот-коммуникатив компетентликни ошириш йўллари'

Педагогнинг касбий фаолиятида ахборот-коммуникатив компетентликни ошириш йўллари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
739
167
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
замонавий ахборот-коммуникация технологиялари / мультимедиа воситалари / шахснинг ахборот маданияти / касбий фаолият / тарбиявий ғоялар тизими. / modern information-communication technologies / multimedia resources / individual’s information culture / professional development / the structure of upbringing ideas.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Низомхонов С. Э.

Ушбу мақолада ахборотлашган жамиятда таълим-тарбияда эгалланиши талаб этиладиган илмий билимлар, амалий кўникма ва малакалар, шунингдек, дунёқарашни шакллантиришга қаратилган тарбиявий ғоялар тизими ўрганилган, педагогнинг касбий фаолиятида ахбороткоммуникатив компетентликни ҳам унинг таркибий қисми сифатида, ҳам шахс ахборот маданиятининг таркибий қисми сифатида баҳоланиши мумкинлиги масаласи ва унинг таркиб топишига таъсир кўрсатадиган омиллар, йўллар кўриб чиқилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE WAYS OF INCREASING INFORMATION- COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A TEACHER IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT

This article is devoted to informational communicative competence, what is consists in, and required scientific knowledge, capacity and skills in education and up-bringing sphere in informational society.

Текст научной работы на тему «Педагогнинг касбий фаолиятида ахборот-коммуникатив компетентликни ошириш йўллари»

г

v.

29 _j

Низомхонов С.Э.,

Тошкент вилояти педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти катта укитувчиси; Мадаминов И.,

Тошкент вилояти педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти катта укитувчиси

ПЕДАГОГНИНГ КАСБИЙ ФАОЛИЯТИДА АХБОРОТ-КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНТЛИКНИ ОШИРИШ ЙУЛЛАРИ

НИЗОМХОНОВ С.Э., МАДАМИНОВ И. ПЕДАГОГНИНГ КАСБИЙ ФАОЛИЯТИДА АХБОРОТ-КОММУНИКАТИВ КОМПЕТЕНТЛИКНИ ОШИРИШ ЙУЛЛАРИ

Ушбу маколада ахборотлашган жамиятда таълим-тарбияда эгалланиши талаб этиладиган илмий билимлар, амалий куникма ва малакалар, шунингдек, дунёкарашни шакллантиришга каратилган тарбиявий Fоялар тизими урганилган, педагогнинг касбий фаолиятида ахборот-коммуникатив компетентликни х,ам унинг таркибий кисми сифатида, х,ам шахс ахборот мадани-ятининг таркибий кисми сифатида бах,оланиши мумкинлиги масаласи ва унинг таркиб топишига таъсир курсатадиган омиллар, йуллар куриб чикилган.

Таянч суз ва тушунчалар: замонавий ахборот-коммуникация технологиялари, мультимедиа воситалари, шахснинг ахборот маданияти, касбий фаолият, тарбиявий Fоялар тизими.

НИЗОМХОНОВ С.Э., МАДАМИНОВ И. ПУТИ ПОВЫШЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧИТЕЛЯ

В статье рассмотрены вопросы научных знаний, практических навыков и квалификации, необходимых для воспитания и образования в информатизированном обществе. Также изучены воспитательные идеи, направленные на формирование мировоззрения, вопросы возможности оценки информационно-коммуникативной компетентности в виде составной части как профессиональной деятельности педагога, так и информационной культуры личности; факторы и пути, влиящие на её формирование.

Ключевые слова: современные информационно-коммуникационные технологии, мультимедийные ресурсы, информационная культура человека, профессиональное развитие, система идей воспитания.

NIZOMKHONOV S.E., MADAMINOV I. THE WAYS OF INCREASING INFORMATION-COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A TEACHER IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT

This article is devoted to informational communicative competence, what is consists in, and required scientific knowledge, capacity and skills in education and up-bringing sphere in informational society.

Keywords: modern information-communication technologies, multimedia resources, individual's information culture, professional development, the structure of upbringing ideas.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 10

Маълумки, фан ва техника жадал суръатлар билан ривож-ланаётган бугунги кунда илмий билимлар, тушунча ва та-саввурлар цажми кескин ортиб бормоцда. Бу, бир томондан, фан-техниканинг янги соца ва булимларининг тарацций эти-ши туфайли унинг дифференциаллашувини таъминлаётган булса, иккинчи томондан, фанлар орасида интеграция жа-раёнини вужудга келтирмоцда.

Бундай шароитда юкори малакали педагог кадрларга булган талаблар ортиб бориб, бар-камол авлодни асрлар давомида шаклланиб келган умуминсоний ва миллий кадриятлар рухида тарбиялаш лаёкатига эга, фаннинг фун-даментал асосларини, педагогика ва психология методларини мукаммал эгаллаган, касбий тайёргарлиги юксак даражада булган хамда за-монавий педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларини амалиётда куллаш куникма ва малакасини пухта узлаштирган ижодкор пе-дагогларни тайёрлаш талаб этилади.

Мамлакатимизда таълим сохасида руй бе-раётган туб янгиланишлар х,ар бир таълим муассасасида укув жараёни методик таъмино-тини ривожлантиришни талаб этмокда. Замо-навий ахборот-коммуникация технологиялари якин йиллар ичида педагогик инновациялар-нинг асосий манбаи булиб колади.

Айни вактда укув жараёнига замонавий ахборот-коммуникация ва педагогик техноло-гияларни, электрон дарсликлар хамда мультимедиа воситаларини кенг жорий этиш хисобига мамлакатимиз таълим муассасаларининг укув-лаборатория базасини энг замонавий укув ва лаборатория ускуналари, компьютер техникаси билан мустахкамлаш, шунингдек, укитувчилар ва мураббийларнинг машаккатли мехнатини моддий хамда маънавий раFбатлантиришнинг самарали тизимини шакллантиришга алохида эътибор каратилмокда.

Шу нуктаи назардан, ахборот-коммуникатив компетентликни хам унинг таркибий кисми си-фатида, хам шахс ахборот маданиятининг таркибий кисми сифатида бахоланиши мумкин. Ахамиятли белгилар каторига ахборот технологиялари асосларини билиш, компьютердан зарурий техник восита сифатида фойдаланиш, таълим макони субъектларининг фаол ижти-моий позицияси ва мотивациясининг ифода-ланганлиги, ахборотни излаш, тахлил килиш

ва фойдаланишга оид билим, куникма ва ма-лакалар киритилади.

У.Ш. Бегимкулов, Р.Х. Джураев, Р.Г. Исянов, Ш.С. Шарипов, Ш.М. Адашбоев, М.Н. Цойлар-нинг «Педагогик таълимни ахборотлаштириш: назария ва амалиёт» (Т.: «Фан», 2011) номли илмий-методик асарларида келтирилган муал-лифларнинг катор ишлари муайян компетентликни шакллантириш муаммоларини тадкик килишга каратилган булиб, унда ахборот-коммуникатив компетентликни эгаллаганлик-нинг учта даражаси фаркланади:

- базавий (таянч) даража - компьютер са-водхонлиги учун зарур булган таянч билим, куникма ва малакалар шаклланган; касбий фаолиятни ташкил этишда ахборот коммуни-кацион технологиялар (АКТ)дан минимал фойдаланиш (электрон куринишдаги ахборотни яратиш, тахрир килиш, саклаш, нусха кучириш ва кучиришнинг умумий усулларини эгаллаш, такдимот технологиялари воситасида ахборотни такдим килиш, интернет тармоFида ахборотни кидириш куникмаларини эгаллаш ва х.к., тармокда узаро хамкорликнинг муаммо характерига тобора мос келадиган ва уни то-бора оптимал усуллар билан хал килиш имко-нини берадиган усулини (ёки уларнинг комби-нациясини) танлаш);

- технологик даража - АКТ амалий фаолият-нинг инструментига (куролига) айланади (интернет-ресурслар потенциалини, уларнинг интерактивлиги ва ахборотлилигини максади нуктаи назаридан бахолаш; глобал компьютер тармоFи ресурслари ва дастурий воситаларини асосий технологик, иктисодий, эргономик ва техник талабларни хисобга олган холда тахлил килиш; интернет глобал тармоFида дастурий-технологик ва ахборот таъминотни такдим килиш сифати, восита ва шаклларини тахлил килиш);

- амалий (профессионал) даража - касбий фаолиятни амалга ошириш учун янги восита-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 10

г

v.

31

_J

лapни яpaтиш вa улapдaн тaълим-тapбиявий жapaëнлapдa caмapaли фoйдaлaниш мaлaкa-cигa э^ 6УЛИШ.

Aхбopoт-кoммуникaтив кoмпeтeнтликнинг уч дapaжaли мoдeлигa мoc хoлдa пeдaгoгдa:

- бaзaвий дapaжa - пeдaгoгнинг вaзифaлa-pидaн кeлиб чикиб АКТ вocитaлapидa тaълим-тapбия мaкcaдлapигa эpишиш учун 3apyp би-лим, мaлaкa вa кyникмaлap инвapиaнти;

- тeхнoлoгик дapaжa - АКТни yзлaштиpиш вa пeдaгoглик фaoлиятигa ихтиcocлaштиpил-гaн, кacбий фaoлиятни aмaлгa oшиpиш мeтo-дикacи вa мaзмуни тaлaблapигa мувофик иш-лaб чикил^н, тeхнoлoгия хaмдa pecуpcлapни жopий килиш^ тaйëpлик;

- пeдaгoгик (пcихoлoгик-пeдaгoгик, мeтo-дик, ижодий) дapaжa - кacбий фaoлият мaкcaд-лapигa мoc элeктpoн вocитaлapини ишлaб чикиш, АКТ вocитaлapидaн шaхcнинг мaънa-вий ^молотини тaъминлaш бyйичa вaзифa-лapни х^л килишдa фoйдaлaнишни фapклaш мумкин.

Taълим-тapбия жapaëнлapидa зaмoнaвий aхбopoт тeхнoлoгиялapидaн фoйдaлaниш жa-paëни нaфaкaт тaълим-тapбиянинг тaшкилий шaкллapи вa мeтoдлapининг yзгapишигa, бaл-ки янги мeтoдлapнинг хaм шaкллaнишигa олиб кeлaди. Taълим-тapбия жapaëнлapигa aхбopoт тeхнoлoгиялapини жopий этишни тaшкил этиш вa aмaлгa oшиpишдa фaoлият юpитиш aлгo-pитмининг: мyлжaл олиш (тaълим-тapбиявий мaк1caдлap тyFpиcидaги тacaввуpлapни шшкл-лaнтиpиш); aмaлгa oшиpиш (тaълим-тapбия мeтoдлapи, уcуллapи вa вocитaлapини кyздa тутилгaн кeтмa-кeтликдa aмaлгa oшиpиш); нa-зopaт килиш вa тузaтиш бocкичлapи кeтмa-кeтлигигa aмaл килинaди.

Taълим-тapбия жapaëнлapининг caмa-paли Утиши вa унинг кутилгaн нaтижaлapни бepиши бу жapaëндa муaйян тaлaб вa Luap^ лapгa aмaл килиш лозимлигини тaкoзo этaди. Kуйидaги шapтлapгa кaтъий aмaл килиш тaд-биpлapни yткaзишдa aхбopoт-кoммуникaция тeхнoлoгиялapидaн фoйдaлaниш жapaëнининг caмapaдopлигини тaъминлaйди:

- xap биp тaълим-тapбиявий тaдбиpни уюштиpишдaн кyзлaнгaн aник мaкcaдни бeл-гилaш;

- эpишилaдигaн нaтижaни бaшopaтлaш;

- тaълим-тapбиянинг мaкcaди, вaзифaлapи хaмдa нaтижaлapини нaзapий жихaтдaн aœc-лaш;

- кacбий фaoлиятни тaшкиллaштиpишдa зaмoнaвий тeхнoлoгиялapдaн фoйдaлaниш лoйихacини яpaтиш;

- фoйдaлaниши peжaлaштиpилгaн тeхнo-лoгиялapни нaтижaни кaфoлaтлaшгa caфapбap килиш;

- кacбий фaoлиятни интeнcив aœc, яъни мaкcимaл илмий aниклик, ^м pecуpc capфлaб caмapaли нaтижaгa эpишиш acocидa куpиш;

- тaълим-тapбиявий жapaëнни бoшкapи-лувчи жapaëнгa aйлaнтиpиш;

- тaълим-тapбия жapaëнидa caмapaли шaкл, мeтoд вa вocитaлapдaн фoйдaлaнишгa aлoхидa эътибop бepиш;

- тapбиявий жapaëндa тapбиялaнувчилap вa тapбиячилap Уpтacидa ижодий хaмкopликни Kapop тoптиpишгa эpишиш;

- тapбиялaнувчилapнинг фaoлликлapини oшиpиш;

- тaълим-тapбия мaкcaдигa эpишилишдaги нaтижaвийликни тaхлил этиб бopиш, экcпepт бaхoлaш.

Taълим-тapбиявий фaoлият жapaëнидa 3a-мoнaвий aхбopoт тeхнoлoгиялapини кУллaш тapбия мeтoдлapининг caмapaдopлигини оши-pишгa, тapбиячилap мeхнaт фaoлиятининг Узгapишигa, улapнинг иш мeтoдлapининг тaкo-миллaшишигa, пeдaгoгик тизимлapнинг тapки-бий yзгapишигa олиб кeлaди. Бу эca мaънaвий-мaъpифий жapaëнлapни aхбopoтлaштиpишни тaшкил этиш вa бoшкapишдa yзигa хoc вaзифa-лapни куяди. Taълим-тapбиявий жapaëнлapни зaмoнaвий aхбopoт тeхнoлoгиялapи acocидa caмapaли тaшкил этиш:

- тapFибoт мaтepиaллapни ишлaб чикувчи жaмoa тapкибигa пeдaгoглap, кoмпьютep дac-туpчилapи, тeгишли мутaхaccиcлapнинг биpлa-шувини;

- улapУpтacидa вaзифaлapнингтaкcимлaни-шини;

- тaълим-тapбиявий ишлap жapaëнини тaшкил килишни тaкoмиллaштиpиш вa мaзкуp фaoлиятнинг caмapaдopлигини мoнитopинг этишни тaкoзo этaди.

Зaмoнaвий тeхнoлoгиялap acocидaги тaълим-тapбиявий фaoлият:

- фaoлиятнинг тeхнoлoгик acocининг тeз pивoжлaниши билaн бoFлик paвишдa тaдбиp-

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOВAНИЕ 2014, 10

ларни утказиш билан боFлик1 мураккаб жараён-нинг енгиллашувини;

- тадбирларни утказишда педагогнинг мах-сус малакаларининг шаклланишини;

- ахборотларнинг очиклиги туфайли уларнинг сифатига булган талабларнинг ва ахборот материалларининг сифатини назорат килишга эхтиёжларнинг вужудга келишини таъмин-лайди.

Таълим-тарбиявий тадбирларни замонавий ахборот технологиялари воситалари асосида ташкиллаштиришдан максадни белгилашда дастлаб куйидаги омиллар аникланиши ло-зим:

- замонавий ахборот-коммуникация техно-логияларидан фойдаланишнинг максади;

- тадбирнинг максадига эришишда кулла-ниладиган технологиялар;

- ахборот материалларини такдим этиш усуллари;

- тадбир утказиш методлари;

- такдим этиладиган мухокамали топширик-ларнинг турлари;

- мунозара ва бахсларни ташкил этиш йуллари;

- узаро алока усуллари ва мулокот.

Таълим-тарбиявий жараён учун технология-

ларни танлашда куйидаги мухим омилларга:

- фаолият жараёнида янги технологиялар-дан фойдаланиб тарбиянинг максадларига эришишни таъминлашнинг мухимлиги;

- энг замонавий технологиялар билан бир каторда, анъанавий технологиялар хам самара бериши мумкинлиги;

- тадбирларнинг самарадорлиги натижала-ри ахборот технологияларининг турига караб эмас, балки тадбирларни аввалдан ишлаб чикиш, уларни кизикарли утказиш сифатига боFликлиги;

- технологияларни танлашда талабалар-нинг шахсий хусусиятларига, тарбиявий фаолият сохасининг узига хос томонларига эъти-бор каратиш лозимлигини алохида таъкидлаш зарур.

Электрон такдимот - слайдлардан тадбирда кургазмали материал сифатида фойдаланиш педагогга кенг имкониятлар яратиб беради.

Таълим-тарбиявий фаолият жараёнига замонавий ахборот-коммуникация технология-ларини жорий этиш, энг аввало, педагогик-психологик талабларга жавоб бериши керак.

Таълим-тарбиявий жараёнда педагогик ва психологик талабларга мос технологиялардан фойдаланишни ташкил этишда куйидаги омиллар мухим хисобланади:

- такдим этилаётган ахборот ресурсла-ри ишончли, тегишли соханинг хозирги за-мон холатига мос, тизимли ва кетма-кет, кургазмали, амалиёт билан боFланган булиши;

- такдимот материаллари илмийлиги ва кабул килиниши осонлигининг узаро оптимал вариантида берилиши;

- такдимот материалларининг баён этили-ши шахсга йуналтирилган булиши керак.

Берилаётган ахборотлар дарс мавзуси-нинг мазмунига мос булиши билан бирга укувчиларда зарур куникма хамда малакаларни шакллантиришни таъминловчи топшириклар ва вазифалардан ташкил топиши, узлаштириш лозим булган ахборотлар хажмини аниклаши, маълум бир мантикий тизимда такдим этили-ши, узвийлик ва узлуксизлик тамойилларига мос келиши, нихоят, тизимлилик тамойилига жавоб бера олиши зарур. Шунингдек, ахборотларнинг укувчи-ёшлар тайёргарлик даражаси-га мос булиши максадга мувофик саналади.

Ахборот ва коммуникация технологиялари воситалари муайян амалларни онгли, мунта-зам, режали амалга оширишда узлаштирилади. Таълим-тарбиявий фаолиятни ташкил этишда фойдаланиш мумкин булган воситаларни куйидагича гурухлаш мумкин:

- мультимедиа - тадбирларда ахборотнинг турли хил куринишлари: рангли графика, матн ва графикда динамик эффектлар, овозлар ва синтезланган мусикалар, анимация, шунингдек, тулаконли видеоклиплар, хатто видео-фильмлардан фойдаланишни таъминлайди;

- интерактив доска - бу компьютердаги тас-вирларни проектор оркали намойиш этадиган сенсорли экрандир. Махсус дастурий таъми-нот матн, расм, видео- ва аудиомаълумотлар ва объектлар, хамда интернет-ресурслар билан ишлаш ва улар устига ёзув ва изохлар ту-шириш имконини беради;

- видеоанжуман - масофадан туриб фойда-ланувчи гурухлар орасида (ракамли видеоёзув ёки окимли видео куринишида маълумотлар алмашиниш) йиFилиш ва мунозаралар утказиш жараёнини таъминлайди;

- аудиоанжуман - тармок технологияси ти-зими ва телефондан фойдаланган холда турли

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 10

гeoгpaфик нуктaлapдa жoйлaшгaн биp кaнчa шaхcлapнинг мaълумoтлapни oвoзли-paкaмли кypинишдa aлмaшиниш жapaëнини тaъмин-лaйди.

Aхбopoтлaшгaн жaмиятдa тaълим-тapбия мaзмунидa эгaллaниши тaлaб этилaдигaн ил-мий билимлap, aмaлий кyникмa вa мaлaкa-лap, шунингдeк, дунëкapaшни шaкллaнтиpиш-гa кapaтилгaн тapбиявий Foялap тизимининг тapкиб тoпишигa куйидaги oмиллap тaъcиp кypcaтaди:

- жaмият эхтиëжлapи;

- миллий мepoc, буюк aллoмaлap вa eтук oлимлapнинг зaмoнaвий мeтoдoлoгик Kapaшлapи;

- умуминcoний кaдpиятлap;

- илмий^хник тapaккиëт;

- тaълим тизимининг yзидa юзaгa ^лув-чи, тaълим cифaти, зaмoнaвийлиги хaмдa oммaвийлигини тaъминлaшгa кapaтилгaн эхтиëжлap.

Taълим-тapбиявий фaoлиятгa зaмoнaвий aхбopoт-кoммуникaция тeхнoлoгиялapини жо-pий этиш жapaëнидa yткaзилгaн тaдбиp cифaти-ни тaшхиc килмaй туpиб, ундaги жapaëнлapни caмapaли бoшкapиш, тaълим-тapбия мaкcaдигa эpишишдa биp кaнчa муpaккaбликлap вужуд-Ta кeлaди. Шу бoиc, бapчa укув тaдбиpлapни Уткaзиш жapaëнлapидa Укувчилapнинг мaънa-вий кaмoлoти дapaжacини бeлгилaнгaн мeзoн-лap вa ëндaшувлap opкaли aниклaшдa aхбopoт тeхнoлoгиялapигa acocлaнгaн тизимни тaшкил этиш, улapнинг тaълим-тapбия мaкcaдлapигa моелигини нaзopaт килиш бу бopaдaги муaм-мoлapни eчиш имкониятини яpaтaди.

Aдабиётлар:

1. Kapимoв И.А. Юкcaк мaлaкaли мутaхaccиcлap - тapaккиëт омили. - Т.: «Узбeкиcтoн», 1995. -24-б.

2. Aзизхoджaeвa Н.Н. Пeдaгoгик тeхнoлoгия вa пeдaгoгик мaхopaт. Укув кУллaнмa. -Т.: ТДПУ, 2003. -174-б.

3. Бeгимкулoв У.Ш. Пeдaгoг кaдpлap мaлaкacини oшиpиш тизимидa мacoфaвий тaъ-лимни тaшкил этиш. II «Maктaб вa хaëт» жуpнaли, 2006, 6-coн. -25-27-б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

4. Бeгимкулoв У.Ш. Пeдaгoгик тaълимдa зaмoнaвий aхбopoт тeхнoлoгиялapини жо-pий этишнинг илмий-нaзapий acocлapи. Moнoгpaфия. - Т.: «^н», 2007.

5. Вeзиpoв Т.Г. Teopия и пpaктикa иcпoльзoвaния инфopмaциoнных и коммуни^ци-онных тeхнoлoгий в пeдaгoгичecкoм oбpaзoвaнии. Диccepтaция нa coиcкaниe учeнoй cтeпeни дoктopa пeдaгoгичecких нaук. - Стaвpoпoль, 2001. -С. 310.

6. Джуpaeв Р.Х. Вeдущиe тeндeнции oбpaзoвaния Рecпублики Узбeкиcтaн в XXI вeкe. II «Maктaб тaълимини pивoжлaнтиpиш дaвлaт умуммиллий дacтуpининг дacтлaбки якун-лapи: тaхлиллap, хулocaлap вa кeлгуcидaги вaзифaлap» pecпубликa микëcидaги илмий-aмaлий кoнфepeнцияcи мaтepиaллapи. 2010 йил 19-20 мaй. - Т., 2010. -87-95-б.

7. Kуpбaнoв Ш.Э.,Сeйтхaлилoв Э. Нaциoнaльнaя пpoгpaммa по пoдгoтoвкe кaдpoв: ocнoвa дocтижeния cтpaтeгичecкoй цeли. - М.: ГЭОТАР, 2000. -С. 136.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2014, 10

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.