Чориев Р.^.,
Тошкент вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти ректори, педагогика фанлари номзоди, доцент
МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИДА ЗАМОНАВИЙ ЦИТУВНИ ШАХСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА АХБОРОТХИЗМАТИНИНГУРНИ
ЧОРИЕВ Р.К,. МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИДА ЗАМОНАВИЙ УЦИТУВЧИ ШАХСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА АХБОРОТ ХИЗМАТИНИНГ УРНИ
Маколада малака ошириш тизимини такомиллаштириш, сифатли таълимни жорий этишда ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиш эх,тиёжи, шунингдек, сифатли таълим замонавий укитувчини шакллантиришнинг мух,им омили эканлиги х,амда бу борада Тошкент вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институ-тида олиб борилган ишлар х,акида маълумотлар берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: ахборот коммуникация технологиялари, замонавий укитиш восита-лари, «Malaka.uz» портали, шахсий кабинет, инновацион компетентлик, ахборот хизмати.
ЧОРИЕВ Р.К. РОЛЬ ИНФОРМАЦИОННОЙ СЛУЖБЫ В ФОРМИРОВАНИИ СОВРЕМЕННОГО УЧИТЕЛЯ В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ
В статье рассмотрены вопросы совершенствования системы повышения квалификации, необходимость внедрения информационно-коммуникационных технологий в обеспечении качественного образования, а также важность фактора качественного образования в формировании современного учителя в контексте работ, выполненных в Ташкентском областном институте переподготовки и повышения квалификации работников народного образования.
Ключевые слова и понятия: современные средства обучения, портал «Malaka.uz», персональный кабинет, инновационная компетентность, информационная служба,
^ORIYEV R.Q. THE ROLE OF INFORMATIONAL SERVICE IN THE SYSTEM OF MODERN TEACHER S PROFESSIONAL DEVELOPMENT
In the article are discussed the issues of Professional development system, importance of Information Communication Technologies implementing on providing qualitative education, and also importance of qualitative educational factors in forming modern teacher, in the context of conducted works at the Tashkent Regional in-Service and Retraining Institute of Public Education Staff.
Keywords: modern types of education, «Malaka.uz» web portal, personal cabinet, innovational competence, informational service.
Узбекистонда халцаро мицёсда эътироф этилаётган Узбекистоннинг ицтисодий ва ижтимоий ривожланиши на-тижалари, унинг келгуси тарацциёти жацон амалиётида цулланилаётган янги технология ва илтор фан ютуцларидан кенг фойдаланишни тацозо этмоцда.
Шу боис, замонавий мактаб педагогикаси х,ам модернизациялашган таълим шароитига мослашган куп фаолиятлиликка асосланган укув жараёнини ташкил эта оладиган укитувчи фаолиятини ривожлантиришга кучли эх,тиёж сезмокда. Ахборотнинг кундан-кунга купайиб бориши, техника ва технологияларнинг жа-дал равишда ривожланиш тенденцияларини х,исобга олган х,олда, белгиланган меъёрий вакт ичида малака ошириш ва кайта тайёр-лаш курслари тингловчиларининг юкори да-ражадаги билим, куникма ва малакаларга эга булишини таъминлаш, халк таълими ходим-ларини кайта тайёрлаш ва уларнинг мала-касини ошириш таълим мазмуни, максад ва натижаларини тизимли тах,лил килиш х,амда укув жараёнини ташкил этишнинг интенсив технологиялари ва инновацион усулларидан кенг фойдаланиш, малака ошириш тизими укув-тарбия жараёнини янгича ёндашув асо-сида ташкил этиш, уларнинг самарадорлигини ошириш, укитувчиларнинг касбий малакала-рини такомиллаштириш х,амда касбий-шахсий сифатларини инновацион асосда такомиллаштириш борасида амалий х,аракатлар олиб бо-ришни талаб килмокда.
Малака ошириш тизими фаолиятини мо-дернизациялаш, назарий ва амалий жих,атдан урганиш ушбу тизимда амалга оширилиши лозим булган бир катор мух,им вазифалар мавжудлигини курсатмокда. Малака ошириш тизимини такомиллаштиришнинг узига хос ах,амият касб этиши ва ахборот технология-лардан фойдаланиш малакаларини шакллан-тириш долзарб вазифалар сирасига киради.
Малака ошириш тизимининг асосий максади укитувчилар касбий малакасини оширишнинг замонавий тараккиёт билан уЙFунлигини таъминлаш х,амда жамият талабларига жавоб бе-ришга эришишдан иборат, деб х,исобланади. Мазкур максадга куйидаги вазифаларни ечиш оркали эришиш мумкин:
- укитувчиларнинг ижодий, интеллектуал кувватларини узлуксиз ривожлантириш;
- укитувчиларнинг мустакил билим олиш куникма ва малакаларини такомиллаштириш-га булган кизикишларини ривожлантириш;
- укитувчи касбий мех,натининг характери ва мазмунининг динамик тарзда узгаришига унинг тезкор мослашишини таъминлаш;
- фан, техника ва илFор тажрибаларни тезкор тарзда амалиётга татбик этиш учун кулай педагогик мух,итни вужудга келтириш;
- укитувчиларнинг касбга доир эх,тиёжлари ва маънавий талабларини кондириш.
Юкорида баён килинган нуктаи назарлар асосида куйидагиларни илгари суриш мумкин. Малака ошириш тизимининг самарадорлиги нафакат узлаштирилган билимларнинг кенг куламлилигига, балки укитувчининг касбий-шахсий ривожланиши, замонавий таълимга бевосита боFликдир. Бу унинг касбий компе-тентлилигининг сифат жих,атдан такомиллаш-ганлигида намоён булади.
Педагог кадрлар малака оширишининг х,озирги боскичида тингловчилар билиш фао-лияти репродуктив даражада ташкил килиниб, олинган билим ва куникмалар хотира омбори-га тупланиб, керак булган х,олларда улардан фойдаланилади. Таълимни ташкил килишнинг бундай даражаси тингловчиларнинг укишда билиш имкониятларидан тула фойдаланиш, уларнинг фикрлаши, билиш фаолиятлари-нинг ривожланишига йул очиб бера олмайди. Холбуки малака ошириш жараёнида укув фао-лияти фаол мустакил излаш, урганиш ёки ижодий жараён сифатида, тингловчи назарий билим ва амалий тажрибасидан фойдаланиш, уни маълум масалаларни касбий х,ал килиш жара-ёни сифатида намоён булади. Шундай килиб, малака оширишдаги таълимнинг хусусияти тингловчининг онгли, мустакил ва фаол фаолиятини ташкил этишга асосланиши, уни кас-бидаги маълум педагогик вазиятларни ечишга жалб килишдан иборат булмоFи лозим.
Малака ошириш жараёни укитувчи ва тингловчининг биргаликдаги мураккаб ва куп киррали фаолиятларидан ташкил топади. Бун-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7
дaй жapaëннинг мox1ияти улapнинг индивиду-aл xуcуcиятлapи, укув мaтepиaлининг мaзму-ни, жapaëнни aмaлгa oшиpиш шapoитлapигa бoFлик бyлaди. Бу э^ ижoд килиш, туpли-тумaн мeтoдлapни кlyллaшни тaкoзo килaди. Пeдa-гoгик кaдpлap мaлaкa oшиpиш жapaëнидaги тaълимни укитишнинг бoшкa шaкллapи билaн тaккocлaш унинг узи^ xoc тузилиши вa xуcу-cиятлapини тaълим мaкcaди, oбъeктнинг узи^ xocлиги, укитувчи шaxcи вa фaoлиятининг ^т-тa ëшдaги шaкллaнгaн мутaxaccиc cифaтидa нa-мoëн булишини тacдиклaди. Бу эca тинглoвчи укув фaoлиятининг тузилиши билaн бeлгилa-ниши унинг тaълим жapaëнининг фaoл cубъeк-ти булишини тaкoзo килишини кypcaтaди. Шу acocдa кaттaлap тaълимининг мeтoдик acocna-pини ишлaб чикиш, мaлaкa oшиpиш тизимидa ëш билaн бoFлик пcиxo-физиoлoгик xуcуcи-ятлapни инoбaтгa oлиб, пeдaгoг фaoлияти вa шaxcи xуcуcиятлapини x^co6^ oлиш acocидa мaлaкa oшиpишни тaшкил этиш илмий-aмaлий зapуpиятгa aйлaнмoкдa.
Муaммoнинг eчими cифaтидa мaлaкa oши-pиш тизимини тaкoмиллaштиpишнинг зaмo-нaвий axбopoт-кoммуникaциялap билaн ax6o-poтлap aлмaшинув cуpъaтини жaдaллaштиpиш x1aмдa тизимни мoдepнизaциялaшдa куйидaги-лapни жopий этиш мух,им ax1aмиятгa эгa:
- миллий axбopoт тизимини шaкллaнтиpиш-ни тaъминлaш;
- axбopoт тизимлapини яpaтиш;
- axбopoт pecуpcлapидaн кeнг кyлaмдa фoйдaлaниш;
- axбopoт pecуpcлapи, тexнoлoгиялapи вa axбopoт-кoммуникaция тexнoлoгиялapи cox,a-cидa бoшкapиш тизимини тaкoмиллaштиpиш;
- Миллий axбopoт тизимининг axбopoт xaвфcизлиги, унинг axбopoт тизимлapи вa pe-cуpcлapининг x1имoя килинишини тaъминлaш.
Узбeкиcтoн Рecпубликacи Пpeзидeнтининг 2012 йил 21 мapтдaги «3aмoнaвий axбopoт-шммуни^ция тexнoлoгиялapини янaдa жo-pий этиш вa pивoжлaнтиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПK1-1l30-coнли кapopигa му-вoфик, axбopoт-кoммуникaция тexнoлoгиялa-pини янaдa жopий этиш вa pивoжлaнтиpиш acocий вaзифa этиб бeлгилaнди. Kapopгa би-нoaн pecпубликaмизнинг бapчa дaвлaт му-accacaлapидa axбopoт тизимлapи яpaтиш чopa-тaдбиpлapи ишлaб чикилмoкдa. Мaлaкa oшиpиш тизимигa xизмaт килувчи axбopoт xиз-
мaтининг бoшкa тизимлapдaн фapки, у дaвлaт тaлaблapи acocидa иш oлиб бopишни уз oлдигa мaкcaд килиб кУйгaн. Пиpoвapд мaкcaд aco^-дa oлиб бopилaëтгaн ишлap ^ш^нт вилoяти xaлк тaълими xoдимлapини кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш инcтитути фao-лиятидa улкaн уз^иш^ caбaб бyлмoкдa. Ин^ титутдa aмaлгa oшиpилaëтгaн кeнг кyлaмдaги ишлap axбopoт xизмaтини йyлгa куйиш вa мa-лaкa oшиpиш тизимини тaкoмиллaштиpишгa x1aмдa зaмoнaвий axбopoт-кoммуникaция тex-нoлoгиялapидaн фoйдaлaнишгa кapaтилгaн. Инcтитут уз вaкoлaти вa имкoниятлapи дoиpa-cидa мaлaкa oшиpиш тизими caмapaдopли-гини тaкoмиллaштиpиш мacaлacигa aлox1идa эътибop кapaтиб, инcтитутдa биp кaтop ижo-бий ишлap aмaлгa oшиpилмoкдa: олтuта ахборот-коммyнuкацuя технологuяларuга асосланган компьютер xoнaлapидaн узлукcиз фoйдaлaниш йул^ куйилди вa инcтитут би-нocидa интepнeтдaн фoйдaлaниш учун Wi-Fi xизмaти ишгa тушиpилди, дapcлapни бapчa Укитувчилap тoмoнидaн зaмoнaвий тaлaблap acocидa axбopoт-кoммуникaция вa пeдaгoгик тexнoлoгиялapдaн фoйдaлaнгaн x1oлдa тaшкил этишгa эpишилди.
Мaлaкa oшиpиш тизимини axбopoт-кoм-муникaция тexнoлoгиялapи opкaли тaкoмил-лaштиpиш зaмoнaвий тaлaблap вa жax1oн aн-дoзaлapигa жaвoб бepa oлaдигaн тaълимни жopий этишнинг дeбoчacи x1иcoблaнaди. 3a-мoнaвий axбopoт-кoммуникaция тexнoлoгия-лapининг aфзaллик тoмoни шундaн ибopaтки, фaoлият жapaëнининг интeнcивлигини тaъ-минлaш билaн биpгa пeдaгoг кaдpлapнинг мa-лaкacини oшиpиш йyллapини oптимaллaшти-paди.
Ахборот-коммyнuкацuя технологuяларu-нинг кулaйлигининг биpи у opкaли тaшкил этилгaн жapaëннинг нaтижaлapи aниклик aco-cидa oлиб бopилиши бyлca, иккинчиcи уни мa-coфaдaн aмaлгa oшиpиш имкoниятининг ^нг-лигидиp.
Аxбopoт-кoммуникaция тexнoлoгиялapи-дaн фoйдaлaниш тaълим муaccacaлapи мoни-тopинг тизимини яpaтиш вa x1удудлap бyйичa Укитувчилapнинг мaлaкa oшиpиш мoнитopин-гини уз вaктидa aниклaш x1aмдa aмaлгa oши-pиш имкoнини бepмoкдa. Бунинг нaтижacидa Укитувчилap фaoлиятини иннoвaциялaш вa улapнинг мaлaкacини уз вaктидa oшиpишни
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИЕ 2015, l
1-расм. «Ма!ака^» порталининг асосий сах,ифаси
таъминлаш буйича кенг куламли ишлар олиб бориш имконияти пайдо булади.
Малака ошириш тизимини ахборотлаш-тириш куплаб бир-бири билан алокадор булган ва тезкорлик билан хал килишни талаб киладиган масалалар билан узвий боFланган. Ахборот тизимининг асосий вазифаси берил-ганларни чукур ва аник тахлил килиш натижа-сида ечимларни олиш, сифатли ва самарадор таълимни хамда фаолиятларни оммалашти-риш, кенг маълумотлар базасини йиFишдан иборат.
Бу тизимнинг асосий функцияларидан бири маълумотларни тезкор йиFиш ва тахлил килиш хамда ташкиллаштиришдан иборатдир. Шу сабабли, малака ошириш муассасалари-да мониторинг тизимини яратиш масаласи-га алокадорлиги жихатидан мухим ахамият касб этади. Жуда киска муддат ичида барча худуддаги муассасалардан янги куринишдаги ахборотларни йиFиш ва тахлил килиш зарура-ти бунга мисол булади.
Институтда «Малака ошириш тизимини такомиллаштиришнинг ахборот хиз-матини яратиш ва амалиётга татбик этиш» лойихаси доирасида фаолият олиб
борилмокда ва республикамиз микёсида малака ошириш тизимларининг ахборот-комму-никация технологиялари базасидан фойда-ланиш мониторинги тахлил килинди. Лойиха доирасида олиб борилаётган тажриба-синов ишлари малака ошириш муассасаларининг эхтиёжига айланиши лозимлигини курсатди.
Лойиха доирасида Халк таълими тизими учун яратилаётган Malaka.uz портали (1-расм) асосан малака ошириш муассасаларининг хар бирида олиб борилаётган намунали ишларни оммалаштириш ва уларнинг мониторингини олиб боришда куйидаги имкониятларга эга:
- мутахассиснинг инновацион компетент-лилигини оширишда янги маълумотлар базаси билан таъминлаш;
- ахборот хизматидан кенг фойдаланиш имкониятига эга булиш;
- малака ошириш муассасалари ва ходим-лар уртасида электрон хамкорлик фаолиятини шакллантириш;
- малака ошириш институтлари фаолиятини ахборот хизмати билан таъминлашнинг технологик инструкциясини ишлаб чикиш ва амалиётда куллаш;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7
1-схема. «Malaka.uz» порталининг профессор-у^итувчилар учун фойдаланиш йуллари
Профессор-ук;итувчи
Шахсий кабинетда ишлаш
Дарсликларни юклаш
Видеодарсларни
юклаш
Маъруза ва аудио файлларни
юклаш
- видeoдapcлapни тaшкил этиш вa улapдaн фoйдaлaнишни oммaлaштиpиш;
- мacoфaдa тaълим oлиш имкoниятлapи-нинг кeнгpoк кyлaмини яpaтиш.
Мaлaкa oшиpиш тизимигa мyлжaллaнгaн укув пopтaлидa пpoфeccop-Укитувчилap учун шaxcий кaбинeт яpaтилиши caйтгa x,ap 6mp пpoфeccop-Укитувчининг уз мaвзуcигa oид мaъpузaлap, видeo-дapcлap, caвoл-тoпшиpиклap, aудиo-фaйллapни юклaш имш-нини бepaди (1-cxeмa).
«Malaka.uz» пopтaли шaкллaнтиpилишининг бocкичлapи куйидaгичa кypиниш oлгaн:
- мaлaкa oшиpиш тизимигa мyлжaллaнгaн «malaka.uz» укув пopтaли тaнлaнди;
- пpoфeccop-Укитувчилap учун шaxcий бинeт яpaтилди;
- x,ap 6mp пpoфeccop-Укитувчи caйтгa узи-нинг мaвзуcигa o^ мaъpузaлap, видeo-дapc-лap, caвoл-тoпшиpиклap, aудиo-фaйллapни юклaши мумкин;
- «malaka.uz» пopтaлининг Tas-Ix зoнacи-гa ypнaтилиши вa x,ap 6mp интepнeтгa улaнгaн фoйдaлaнувчи пopтaлдaги мaъpузaлap, видeo-дapcлap, aудиo-фaйллapни юклaб oлиши, ca-вoл вa тoпшиpиклapни бaжapиб, oлгaн билим-лapини бax1oлaши мумкин (2-pacм).
Малака ошириш тизимини такомил-лаштириш ва фаолиятини оммалашти-риш цуйидагиларни уз ичига олади:
- мaлaкa oшиpиш муaccacaлapининг x,ap биpидa oлиб бopилaëтгaн нaмунaли ишлapни oммaлaштиpиш;
- мaлaкa oшиpиш инcтитутлapи фaoлияти мoнитopингини oлиб бopиш;
- мaлaкa oшиpиш тизимидa cифaтли ïa^ лимгa эpишиш;
- Узбeкиcтoн Рecпубликacи Хaлк тaълими вaзиpлиги тизимидaги мaлaкa oшиpиш ин^ титутлapининг элeктpoн x1aмкopлигини йyлгa куйиш кaбилap.
Мaлaкa oшиpиш тизимининг acocий мaк-caдлapидaн биpи cифaтли тaълим acocидa Укитувчилapни янги билим кyникмa вa мaлaкa-лap билaн куpoллaнтиpиш вa ^бий кoмпeтeн-цияcини янaдa pивoжлaнтиpиш x1иcoблaнaди. Укитувчининг ижoдкopлик xиcлaтлapини нa-мoëн этa oлиши, дунëкapaши вa тaфaккуpи-нинг кeнглиги, бoй тacaввуpгa эгалиги, кучли xoтиpa, ижoдий лaëкaтгa э^ булиши, уз фao-лиятини мувaффaкиятли peжaлaштиpa oлиш, тacoдифий x1oдиcaлapгa ниcбaтaн xoтиpжaм мунocaбaтдa булиш, x,ap кaндaй вaзиятдa х^м узини тутa билиш вa aтpoфдaгилapгa ижoбий
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБРAЗOВAНИЕ 2015, l
2-pacM. «Malaka.uz» портaлининг билимлaрни бax1олaш сaxlифaси
в
3-расм. «Ма1ака.де» порталининг имкониятлари
таъсир курсата олиш укитувчидан замонавий билим, куникмага эга булишни такозо этади.
Бугунги кунда сифатли таълим замири-да замонавий муаллим шаклланади. Сифатли таълимнинг мухим омиллардан бири малака ошириш муассасасини замонавий ахборот-коммуникация технологиялари билан таъминлаш ва амалиётга куллаш, ахборот етказиш жадаллигини таъминлаш, укитувчи шахси ва касбига куйилаётган талаблар иж-тимоий мохиятининг кескин ошиб бориши, укитувчиларнинг куп фаолиятлилигига асос-ланган укув-билув майдонини ташкил этиш махоратини эгаллашларига кенг йул очиш, пе-дагогик фаолият жараёнида укувчининг куп фаолиятлилигига асосланган укув майдонини вужудга келтиришнинг дидактик имкониятла-рини пухта узлаштиришларига эришиш асосла-рини яратиш зарур.
Хулоса килиб шуни айтиш жоизки, малака ошириш тизимини замонавий ахборот-ком-муникация технологиялари базаси билан таъминлаш, ахборот хизматини йулга куйиш ва ундан окилона фойдаланиш сифатли таълимни хамда замонавий укитувчини шакллантириш-
нинг мухим омили хисобланади. Бу жараён таълим сифат-самарадорлигини таъминлаш билан биргаликда салохиятли, жахон хамжамиятида ракобатлаша оладиган кадрларни етказиб бе-ришда мухим ахамиятга эга. Укитишда замонавий педагогик технологиялар ва ютуклардан кенг фойдаланиш, уларни таълим тизимига жо-рий килиб бориш хамда ривожланган мамла-катларнинг тажрибаларини татбик килиш мухим ахамият касб этади. Бугунги кунда таълим жараёнида интерфаол ва ахборот-коммуникация технологияларини куллаш, глобал масштабдаги телекоммуникацион тармок билан боскичма-боскич тулдириб бориш оркали таълим-тарбия мазмунини янги боскичга олиб чикиш хамда таълим сифати ва самарадорлигини янада кутаришни таъминлайди.
Юрт келажаги, давлат тараккиёти келажак ёшларга боFлик экан, хар бир педагог уз вази-фасини замон талаблари асосида олиб бориши ва амалиётга татбик этишга масъулдир. Малака ошириш таълимини модернизациялаш сифатли таълим ва замонавий укитувчини шаклланти-ришнинг кафолатли натижаси хисобланади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7
/- 10 к. ТАЪЛИМНИНГ АХБОРОТ-РЕСУРС ТАРКИБИ / ИНФОРМАЦИОННО-РЕСУРСНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ОБРАЗОВАНИЯ \
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 21 мартдаги «Замонавий ахборот-коммуникация технологияларини янада жорий этиш ва ривожлантириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги ПК-1730-сонли карори.
2. Джураев Р.Х. Теория и практика интенсификации профессиональной подготовки учащихся. - Т., 1992. -С. 159.
3. Йулдошев Ж^. Малака оширишнинг назарий ва методологик асослари. - Т.: «Ук,итувчи», 1998. -208-б.
4. Сафарова Р. ва бошкалар. Истикболдаги таълим мазмунини модернизациялаш-нинг дидактик асослари. - Т.: «Фан», 2009. -239-б.
5. Курбонов Ш., Сейтхалилов Э. Таълим сифатини бошкариш. - Т.: «Турон-Икбол», 2006. -592-б.