Научная статья на тему 'ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРИЯТ СИФАТИДА'

ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРИЯТ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
933
62
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
педагог / касбий фаолият / педагогик фаолият / аксиология / аксиологик ёндашув / педагогик маҳорат / педагогик қадрият. / educator / professional activity / pedagogical activity / Axiology / axiological approach / pedagogical skill / pedagogical value.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — M. Turg'Unov

Ушбу мақолада педагог касбий-педагогик фаолиятини ривожлантиришнинг ижтимоий-педагогик зарурияти, педагогнинг касбийпедагогик фаолияти ривожланишига таъсир этувчи объектив ва субъектив омиллар, педагогикада аксиологик ёндашувга доир методологик қарашлар тизими ва педагогик қадриятлар таснифи, педагог касбий-педагогик фаолиятининг аксиологик мезонлари, касбий-педагогик фаолият ривожланишига аксиологик ёндашувни татбиқ этиш зарурати ва истиқболлари тадқиқ қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITY OF PEDAGOGUES AS SOCIAL AND PEDAGOGICAL NECESSITY

This article examines the socio-pedagogical necessity of the development of pedagogical professional and pedagogical activity, objective and subjective factors affecting the development of professional and pedagogical activity of the pedagogical, the system of methodological views on the axiological approach in pedagogy and the classification of pedagogical values, axiological criteria for the professional and pedagogical activity of the pedagogical, the need and prospects for applying

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРИЯТ СИФАТИДА»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРИЯТ СИФАТИДА Тургунов Миржалол Мирзахамдам угли

Фаргона давлат университети мустакил тадкикотчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7411228 Аннотация. Ушбу мацолада педагог касбий-педагогик фаолиятини ривожлантиришнинг ижтимоий-педагогик зарурияти, педагогнинг касбий- педагогик фаолияти ривожланишига таъсир этувчи объектив ва субъектив омиллар, педагогикада аксиологик ёндашувга доир методологик царашлар тизими ва педагогик цадриятлар таснифи, педагог касбий-педагогик фаолиятининг аксиологик мезонлари, касбий-педагогик фаолият ривожланишига аксиологик ёндашувни татбиц этиш зарурати ва истицболлари тадциц цилинган.

Калит сузлар: педагог, касбий фаолият, педагогик фаолият, аксиология, аксиологик ёндашув, педагогик майорат, педагогик цадрият.

РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В КАЧЕСТВЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ НЕОБХОДИМОСТИ Аннотация. В данной статье рассматривается социально-педагогическая необходимость развития профессионально-педагогической деятельности педагога, объективные и субъективные факторы, влияющие на развитие профессионально-педагогической деятельности педагога, система методологических взглядов на аксиологический подход в педагогике и классификацию педагогических ценностей, аксиологические критерии профессионально-педагогической деятельности педагогического, необходимость и перспективы применения

Ключевые слова: педагог, профессиональная деятельность, педагогическая деятельность, аксиология, аксиологический подход, педагогическое мастерство, педагогическая ценность.

DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITY OF PEDAGOGUES AS SOCIAL AND PEDAGOGICAL NECESSITY Abstract. This article examines the socio-pedagogical necessity of the development of pedagogical professional and pedagogical activity, objective and subjective factors affecting the development of professional and pedagogical activity of the pedagogical, the system of methodological views on the axiological approach in pedagogy and the classification of pedagogical values, axiological criteria for the professional and pedagogical activity of the pedagogical, the need and prospects for applying

Keywords: educator, professional activity, pedagogical activity, Axiology, axiological approach, pedagogical skill, pedagogical value.

Кириш

Бугунги кунга келиб, республикамизда миллий таълим тизимининг хукукий асосларини шакллантириш учун кенг шароит яратилди. Уз навбатида, ислохотлар таълим тузилмаси ва мазмун-мохиятини такомиллаштириш имконини берди. Мамлакатимиз Президенти Ш.М.Мирзиёев таъкидлаганидек, «Биз таълим ва тарбия тизимининг барча бугинлари фаолиятини бугунги замон талаблари асосида такомиллаштиришни узимизнинг биринчи даражали вазифамиз деб биламиз»[1]. Х,озирги даврда таълим

БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ

ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 8 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337

самарадор- лигини ошириш, мутахассисларнинг касбий компетентлик даражасини ривожлантириш, педагог кадрларни инновацион фаолиятга йуналтириш, олий таълим муассасаларидаги укув жараёнига инновацион таълим ва ахборот-коммуникация технологияларини татби; этиш, илгор хорижий тажрибаларни узлаштириш ва максадли йуналтириш олий таълим тизимини модернизациялашдаги долзарб вазифалар сифатида белгиланди. Таълим - жамиятни ислох килиш ва уни ташки дунё учун янада очи; хамда янги техноло- гия ва билимларга йуналтирилган жамиятга айлантиришнинг асосий омилидир. У нафакат жамиятнинг ривожланиш истикболи, балки хар бир инсоннинг алохида фаолиятини олдиндан аниклайди ва белгилайди.

Мавзуга оид адабиётларнинг тахлили

Педагогик фаолиятнинг аксиологик асослари ва касбий-педагогик фаолиятга аксиологик ёндашув, аксиологик таълим-тарбия масалаларининг куйилиши масалалари Н.Шодиев, А.Ч.Чориев, Н.С.Киямов, Х.А.Шайхова, Б.Е.Зиёмухаммедов, З.Д.Давронов, ^.Н.Назаров, М.Тожиев, М.МДаххорова, ГД.Тиллаева ва ДДабибуллаева каби олимлар томонидан тадкик этилган[2]. Шунингдек, муаммога оид маълумот ва назарияларни машхур файласуфлар - Аристотель ва Луций Анний Сенекалар аксиологик карашларни инсон рухиятининг ахлокий такомили деб билиб, кадрият категорияси сифатида талкин этганлар[3].

Марказий Осиё педагогикаси тарихида Кайковус, Абу Наср Форобий, Нажмиддин Кубро, Имом ал-Бухорий ва Алишер Навоийнинг карашларида билим асосида фаровон турмушга етишиш, эзгулик хамда ёвузлик уртасидаги курашда таълим-тарбиянинг мухимлиги, баркамол авлод тарбияси учун нафакат оила, шу билан бирга, бутун жамоа аъзолари масъуллиги тугрисидаги гоялар илгари сурилган[4]. Шунингдек, Я.А.Коменский, И.Г.Песталоцци ва В. А. Сухомлинский каби машхур педагогларнинг илмий асарларида таълим-тарбия жараёнига оид аксиологик ёндашувлар уз аксини топган[5].

Тахлил ва натижалар

Бугунги кунда мехнат бозорида устувор урин эгаллаган кучли ракобатга бардошли булиш хар бир мутахассисдан касбий компетентликка эга булиш, уни изчил равишда ошириб боришни такозо этмокда. Хуш, компетентлик нима? Касбий компетентлик негизида кандай сифатлар акс этади? Педагог узида кандай компетентлик сифатларини ёрита олиши зарур? Айни уринда шу ва шунга ухшаш гоялар юзасидан суз юритилади.

Касбий компетентлик эса мутахассис томонидан касбий фаолиятни амалга ошириш учун зарур булган билим, куникма ва малакаларнинг эгалланиши ва уларнинг амалда юкори даражада куллай олиниши хисобланади.

Касбий компетентлик мутахассис томонидан алохида билим, малакаларнинг эгалланишини эмас, балки хар бир мустакил йуналиш буйича интегратив билимлар ва харакатларнинг узлаштирилишини назарда тутади. Шунингдек, компетенция мутахассислик билимларини доимо бойитиб бориш, янги ахборотларни урганиш, мухим ижтимоий талабларни англай олиш, янги маълумотларни излаб топиш, уларни кайта ишлаш ва уз фаолиятида куллай билишни такозо этади. Касбий компетентлик мураккаб жараёнлар; ноаник вазифаларни бажариш; бир-бирига зид маълумотлардан фойдаланиш; кутилмаган вазиятда харакат режасига эга була олишда намоён булади. Касбий компетенцияга эга булган мутахассислар уз билимларини изчил бойитиб боради, янги

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ахборотларни узлаштиради, давр талабларини чукур англайди, янги билимларни излаб топади, уларни кайта ишлайди ва уз амалий фаолиятида самарали куллайди.

Таълим жараёнини такомиллаштиришнинг мухим омили олий таълим тизимида педагогларнинг касбий компетентлигини юкори даражада шакллантирилиши билан узвий боглик. Шу сабабли, замонавий таълим технологиялари имкониятларидан унумли фойдаланиш негизида педагоглар касбий компетентлигини шакллантириш жараёнининг назарий хамда амалий асосларини яратиш муаммонинг долзарблигини белгилайди.

Шу муносабат билан педагогларни олий таълим муассасасидаги фаолиятларини фаоллаштириш бугунги кунда талаб килинаётган касбий компетентлик даражасини таъминлайдиган янгича ёндашувларни илмий асослаш долзарб вазифа булиб келмокда.

Касбий компетентлик тушунчасига нисбатан илмий доирада турли муносабатлар илгари сурилади. У мехнат субъектига нисбатан аник фаолият талаблари ёки айнан, субъектнинг аник фаолиятнинг узига хос жихатларига нисбатан муносабатини тавсифловчи хусусият сифатида кулланилади. Масалан, тадкикотчи олим Э.Ф.Зеер касбий компетентликнинг функционал тараккиётини тадкик килиш касбий камолотга эришиш чогида компетентликнинг турли куринишлари интеграциялашиб боришини ва уларнинг касбий мухим шахс сифатлари билан алокаси кучайиб боришини курсатди[6]. Хусусан, касбий компетентликнинг асосий даражаларига касбий тайёргарлик ва тажриба, узини-узи англаш, уз кучига ишониш, узга инсонлар томонидан курсатилган камчиликларни тугри кабул килиш ва шу каби бошка касбий камолотни белгилаб берувчи шахс хусусиятларини киритади.

Компетентлик куйидаги белгилар билан тавсифланади:

- хар кандай муайян вазиятда, унинг турли хил жихатларини хисобга олган холда билимларни уз урнида ва тезкорлик билан тугри куллай билиш;

- карорларни кабул кила билишга кодирлик ва тайёрлик, шу билан бирга, мазкур вазият учун энг макбул карор вариантини танлай олиш;

- ижтимоий харакатларни ташкил этиш ва бунинг учун барча имкониятларни ишга сола билиш;

- фаолият доирасида бошка одамлар билан узаро муносабатларни аник максадларни кузлаган холда ва максадга мувофик, макбул тарзда урната олиш имконини берадиган коммуникатив куникмалар;

- муайян маънавий кадриятлар, дунёкараш, умуммаданий ва ахлокий сифатларга эгалик, фаолиятга интилиш хиссининг мавжудлиги;

- узининг ижодий имкониятларини ривожлантириш, фаолиятнинг янги усулларини эгаллашга интилиш[7].

Бир катор тадкикотларда бевосита педагогга хос касбий компетентлик ва унинг узига хос жихатлари урганилган. Ана шундай тадкикотлар сирасига А.К.Маркова томонидан олиб борилган изланишларни киритиш мумкин.

Уз тадкикотларида А.К.Маркова педагогнинг касбий компетентлиги бир канча таркибий асослардан иборат эканлигини келтиради[8].

Касбий компетентликни шакллантиришнинг максади касбий ва шахсий ривожланиш жараёнида таълим олувчининг уз-узини англаш, бахолаш ва бошкариш каби таркибий кисмларни ривожлантириш хамда таълим муассасаларида ишлашга тайёрлаш

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

хисобланса-да, шулар билан биргаликда уларнинг умумкасбий ва ихтисослик фанлари асосларини урганиш вазифалари куйидагилардан иборат булиши керак[9]:

- педагогнинг касбий фаолиятида педагогик, умумкасбий ва ихтисосликка оид билимларни узлаштиришга нисбатан ижобий муносабатда булишга эришиш;

- педагогик ва ишлаб чикариш жараёнларига хос булган муаммоли вазиятларда масалаларни ажратиб олиш хамда уларни хал килиш усули сифатида педагогик ва техник -технологик тафаккурни ривожлантириш;

- педагогнинг касбий фаолиятида индивидуал таълим методини куллай олиш, укув-педагогик ва ишлаб чикариш харакатларининг репродуктив хамда ижодий усулларини шакллантириш;

- касбий фаолиятида мухим касбий-педагогик сифатларини, яъни хамдардлик, болаларни севиш ва бошкаларни ривожлантириш, касбий ва шахсий уз-узини ривожлантириш эхтиёжини юзага келтириш.

Касбий (шу жумладан, педагогик) компетентликка эга булишда уз устида ишлаш ва уз-узини ривожлантириш мухим ахамиятга эга. Уз-узини ривожлантириш вазифалари узини узи тахлил килиш ва узини узи бахолаш оркали аникланади.

Зеро, педагогларнинг касбий компетентлик сифатларига эга булишида уларнинг уз-узини бахолаш малакаларига эгалиги хам мухимдир.

Узини узи бахолаш - шахснинг уз-узини тахлил килиши оркали узига бахо бериши. Узини узи бахолаш субъект учун шахсий имкониятларини хисоб-китоб килиш, узига объектив бахо бериш, узидан коникишни таъминлайди.

Тадкикотчи Л.М.Митина педагогик компетентликни куйидагича тасвирлайди[10]:

- фаолиятли (билим, малака, касбий махорат хамда педагогик фаолиятни масъули-ятли ва мустакил амалга оширишнинг индивидуал усуллари);

- коммуникатив (педагогик мулокотни амалга оширишнинг ижодий йуллари);

- шахсий (уз устида ишлаш, узини-узи ривожлантириш куникмаси).

Мамлакатимизда педагогга хос касбий компетентлик, унинг узига хос жихатлари

борасида Б.Назарова томонидан олиб борилган тадкикотлар узига хос ахамият касб этади. Тадкикотчининг фикрига кура, педагогга хос касбий компетентлик негизида куйидаги таркибий асослар туради:

- махсус ёки касбий компетентлик (касбий фаолиятни юкори даражада ташкил

этиш);

- ижтимоий компетентлик (касбий компетентликни хамкорликда ташкил этиш, ижтимоий масъуллик);

- аутокомпетентлик (узини ижтимоий-касбий ривожлантира олиш);

- экстремал касбий компетентлик, яъни кутилмаган вазиятларда тугри йул тута олиш[11].

Педагогнинг касбий компетентлиги, биринчи навбатда, аник таълим муассасаси мутахассисини укитиш ва тайёрлаш оркали шакллантирилади. Бундай мутахассисларни тайёрлаш касбга нисбатан яхлит концептуал ёндашувни (кандай ва нимани укитишни аник тасаввур килиш), мехнатни кадрлай олиш (укитиш мотивацияси), таълим жараёнини оптималлаштириш, узини-узи бошкариш, узини-узи ривожлантириш, уз устида ишлаш каби хусусиятларни тарбиялашни такозо этади.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Укитувчи узининг педагогик махорати, интеллекти ва маданиятига доимо жиддий эътибор бериши ва педагогик махорати, касбий вазифаларини бажариш канчалик кулидан келиши даражасини доимо текшириб бориши, таълим олувчилар онги хамда калбига кириб боришнинг макбул йулларини мунтазам излаши зарур.

Хулоса ва таклифлар

Хулоса сифатида шуни айтиш мумкинки, мамлакатимизда бугунги кунда мехнат бозорида юзага келадиган кучли ракобатга бардошли булиш эхтиёжи хар бир мутахассисни узида касбий компетентлик ва унга хос сифатларни таркиб топтиришга ундайди. Лугавий жихатдан «кобилият», мазмунан эса «фаолиятда назарий билимлардан самарали фойдаланиш, юкори даражадаги касбий малака, махорат ва иктидорни намоён эта олиш» маъносини англатувчи компетентлик негизида муайян сифатлар намоён булади. Педагогларни касбий тайёрлаш сифатини тубдан ошириш, унинг мазмунини такомиллаштириш зарур ахамият касб этади. Педагогик кадрлар тайёргарлиги сифатини сезиларли даражада ошириш учун педагогик ва касбий билимлар синтезини таъминлаш зарур. Педагогларни касбий шакллантириш педагогик ва техник билимларни фан, таълим, техника, технология ва ишлаб чикариш иктисодиёти сохаларидаги узгаришларга асосланган интеграцияси таълим жараёнининг самарадорлигини таъминлашга хизмат килади. Ушбу жараён педагогларни тайёрлаш мазмунини асослаш ва касбий компе-тентлигини шакллантириш технологиясини яратишда муайян узгаришларни амалга ошириш заруриятини келтириб чикаради. Хусусан, педагогга хос касбий компетентлик негизида ижтимоий, махсус (психологик, методик, информацион, креатив, инновацион хамда коммуникатив), шахсий, технологик ва экстремал компетентлик каби сифатлар акс этади. Педагогнинг касбий компетенцияси педагогик (укув ва тарбия) жараённинг самарали, муваффакиятли ташкил этилишини таъминлайди. Касбий компетенцияга эга булиш учун педагог уз-узини изчил ривожлантириб боришга эътиборни каратиши зарур.

Педагогнинг касбий компетентлигини шакллантириш буйича куйидаги таклифларни бериш мумкин булади:

- узлаштирилган ижтимоий тажрибаларни кайта ишлаш, изланувчанлик ва ижодкорлик фаолиятларида намоён буладиган аник ифодаланган касбий йуналтирилганлик, билимларни эгаллаш фаоллиги;

- касбий фаолиятда куп учрайдиган хар кандай ностандарт вазиятларда мустакил равишда карор кабул кила олишга, шунингдек, яхлит жараённинг барча вокеа ва ходисалари, далилларини тахлил кила билишга асос яратадиган илмий тафаккурни ривожлантириш;

- миллий ва жахон маданиятини эгаллаганлик, таълим олиш жараёнини англаганлик, узининг педагогик кобилиятларини такомиллаштириш, уз узини ривожлантиришга йуналганлик, тадкикотчилик фаолиятини ривожлантириш каби кенг доирани уз ичига олган мустакил таълимни ташкил этиш;

- талабаларни касбий фаолиятга тайёрлашни индивидуаллаштириш оркали аклий ва амалий фаолиятида узининг индивидуал услубларига эга булиш имконини берадиган таълимни ташкил этиш.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш.М. ^онун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш - юрт тараккиёти ва халк фаровонлигининг гарови. - Т.: «Узбекистон», 2017. -22-б.

2. Шодиев Н,. Чориев А., Киямов Н., Шайхова Х. Инсон ва унинг маънавий дунёси. -Тошкент, 1993.- Б. 9.

3. Аристотель. Сочинения: В 4-х т. Т.4. -М.: Мысль, 1983; Сенека Луций Анний. Нравственные письма к Луцилию. -М.: Наука, 1977.

4. Кайковус. ^обуснома; Шайх Нажмиддин Кубро. Кунглим кузи билан курганларим / Бу хакда батафсилрок каранг: Жузжоний А. Ш. Тасаввуф ва инсон. - Тошкент: Адолат, 2001. - 89 б.

5. Омельченко Е.А. Педагогика семейного воспитания. - Новосбириск, 2012.

6. Зеер Э.Ф., Шахматова Н. Личностью ориентированные технологии пофессионального развития специалиста. - Екатеринбург, 1999. (Ишмухамедов Р., Мирсолиева М. Укув жараёнида инновацион таълим технологиялари. - T.: «Fan va texnologiya», 2014. -60-б.)

7. Drapeau Patti. Sparking student creativity (practical ways to promote innovative thinking and problem soving). - Alexandria-Virginia, USA: ASCD, 2014. -Р. 4. (Инновацион таълим технологиялари. / Муслимов Н.А., Усмонбоева МД., Сайфуров Д.М., Тураев А.Б. - Т.: «Сано стандарт», 2015.)

8. Маркова А.К. Психология профессионализма. - М.: «Знание», 1996. (Инновацион таълим технологиялари. / Муслимов Н.А., Усмонбоева М.Д, Сайфуров Д.М., Тураев А.Б. - Т.: «Сано стандарт», 2015.)

9. Муслимов Н.А. Булажак касб таълими укитувчиларини касбий шакллантириш. / Монография. - Т.: «Фан», 2004.

10. Митина Л.М. Психология труда и профессионального развития учителя. Учебн. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2004. -С.75.

11. Муслимов Н., Усмонбоева М., Сайфуров Д., Тураев А. Педагогик компетентлик ва креативлик асослари. - Т.: Сано стандарт, 2015. -8-б.

12. Ahmadjonovna, E. T., &Bakhromovich, S. I. (2020). Pedagogical Analysis Of Culturo-Educational Institutions' Actions In Youth Education (On The Example Of Museum Activities). The American Journal Of Social Science And Education Innovations, 2(08), 576-582.

13. Сиддиков, И. Б. (2018). Социально-философские аспекты формирования интеллектуальной культуры молодёжи. Theoretical & Applied Science, (1), 61-66.

14. Bakhromovich, S. I. (2018). Social And Philisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8).

15. Сиддиков, И. Б. (2019). Государственная Политика В Отношении Молодежи В Узбекистане: Национальный Опыт И Реальная Необходимость Международных Инициатив. In Условия Социально-Экономического Развития Общества: История И Современность (Pp. 38-43).

16. Bakhromovich, S. I. (2020). Effects Of Objective And Subjective Factors To Develop Intellectual Culture Of Youth. Canadian Social Science, 16(2), 55-59.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

17. Siddikov, I., &Gulomov, A. (2020). Philosophical And Psychological Features Of The Formation Of Asertive Behavior In The Development Of Cognitive Activity. In Психологическое Здоровье Населения Как Важный Фактор Обеспечения Процветания Общества (Pp. 38-42).

18. Bakhromovich SI. Analysis Of Modern Approaches To Ensuring The Effectiveness Of Management In Higher Education Institutions. The American Journal Of Social Science And Education Innovations. 2020;2(12):364-9.

19. Siddikov, I. B. (2019). Философско-Педагогические Аспекты Развития Интеллектуальной Культуры Студентов. Вестник Ошского Государственного Университета, (3), 38-42.

20. Bakhromovich Si. The Impact Of Managerial Professional Development On The Effectiveness Of Higher Education Institution Management. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal. 2020;10(12):1014-20.

21. Bakhromovich, S. I., &Lutfillo, M. (2021). Development Of Ecological Culture In Students In The Process Of Education Of History Of Uzbekistan.

22. Siddikov, I. (2021). Education-The Principal Value Of Medieval Muslim Civilization. Interconf.

23. Siddikov, I. (2021). Gender Management Issues In Modern Pedagogy In Educational Institutions.

24. Bakhromovich, S. I. The Phenomenon Of Management And Leadership Personality In The Views Of Oriental Scholars. Chief Editor.

25. Siddikov, I. B. (2021). Modern Models Of Providing Autonomy Of Higher Educational Institutions (Analysis Of Foreign Countries Experience). Current Research Journal Of Pedagogics (2767-3278), 2(05), 25-31.

26. Bakhromovich, S. I. (2021). Development Trends And Transformation Processes In Academic Mobility In Higher Education In Uzbekistan And The World.

27. 28.Bakhromovich, Siddikov Ilyosjon, And Maxamadaliev Lutfillo. "Development Of Ecological Culture In Students In The Process Of Education Of History Of Uzbekistan. European Journal of Humanities and Educational Advancements 2 (5), 103-107

28. Siddikov, I. (2021). Traditions Of Philosophy, Fiqh And Philosophy In The Theological Views Of The Middle East. Interconf.

29. Bakhromovich, S. I. (2021). Factors Of Introduction Of Principles Of Institutional Autonomy To The Management Process Of Higher Educational Institutions. Berlin Studies Transnational Journal Of Science And Humanities, 1(1.5 Pedagogical Sciences).

30. Siddikov, I. (2021). Epistemological Significance Of Medieval Culture Of Islamic Intellectual Activity. Interconf.

31. Bakhromovich, S. I. (2021). Views On The Role Of Science In Human And Society Life In Islamic Teaching. International Journal Of Philosophical Studies And Social Sciences, 1(3), 79-86.

32. Bakhromovich, S. I. (2018). Social AndPhilisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8).

33. Siddikov, I. (2021). Epistemological Significance Of Medieval Culture Of Islamic Intellectual Activity. Interconf.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

34. Siddiqov, I. (2022). Dialectical And Synergetic Features Of The Development Of Theological And Epistemological Views In Medieval Eastern Islam.

35. Siddiqov, I. B. (2022). Mutual Synthesis Of Medieval Islam Gnoseology And Theology.

36. Siddiqov, I. B. (2018). Social And Philisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8), 296-298.

37. Bakhromovich, S. I. Social And Physical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. July-August, 289.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.