Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК ЙЎНАЛИШЛАРДА ТАЪЛИМ ОЛУВЧИ ТАЛАБАЛАРНИНГ КУНДАЛИК ФАОЛИЯТИДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ ЎРНИ'

ПЕДАГОГИК ЙЎНАЛИШЛАРДА ТАЪЛИМ ОЛУВЧИ ТАЛАБАЛАРНИНГ КУНДАЛИК ФАОЛИЯТИДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
7
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ТАЛАБА / ТАЪЛИМ / ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТ / ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ / ИНТЕЛЛЕКТУАЛ МЕҲНАТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мамадалиев М.

Мақолада педагогик йўналишларда таълим олувчи талабаларнинг кундалик фаолиятида жисмоний тарбия ва спортнинг ўрни тадқиқот асосида очиб берилган. Жисмоний тарбия ёки спорт билан шуғулланмайдиган талабаларда жисмоний имкониятларни ифодаловчи кўрсаткичлар спорт билан шуғулланувчи спортчиларникига нисбатан анча паст даражада қайд этилгани ва ушбу кўрсаткичлар ўқув йили якунида ҳам, курсдан курсга кўчганда ҳам янада сусайиб бориши аниқланган.В статье на основании исследования показана роль физического воспитания и спорта в повседневной деятельности студентов, обучающихся по педагогическим направлениям. Установлено, что у студентов, не занимающихся физической культурой или спортом, показатели физических возможностей оказались не только значительно ниже, чем у студентов, занимающихся спортом, но и отмечено их снижение и в конце учебного года, и при переходе на последующие курсы.Based on the research, the article reveals the role of physical culture and sports in the daily activities of students of pedagogical directions. It has been established that students who do not engage in physical culture or sports have indicators characterizing physical capabilities at a lower level than athletes engaged in sports, and these indicators decrease even more both at the end of the academic year and during the transition from course to course.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК ЙЎНАЛИШЛАРДА ТАЪЛИМ ОЛУВЧИ ТАЛАБАЛАРНИНГ КУНДАЛИК ФАОЛИЯТИДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ ЎРНИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

упражнениям на высоком техническом уровне, где можно оценить амплитуду движений, красоту линий, артистичность и выразительность исполнения.

Результаты математической обработки результатов исследования показали высокую эффективность предложенной программы хореографической подготовки студенток. Так, уровень теоретически осознанных и практически освоенных хореографических упражнений занимающимися ЭГ достоверно выше показателей студентов КГ: по упражнениям у станка на 32%: по специально-физическим на 37% и специально-двигательным на 38%. При достоверно высоком уровне различий (при Р <0,01). Одновременно студенты ЭГ освоили классификационные требования 1 взрослого разряда в пределах 8,5 - 9.0 баллов (оценка в пределах 4-5), тогда как уровень хореографической подготовки занимающимся в КГ был существенно ниже.

Выводы: Опираясь на вышесказанное, и с учетом приведенных в таблицах 1,2 и рисунке сопоставительных данных, полученных в процессе эксперимента, можно сделать заключение:

- выдвинутая в начале исследования гипотеза о возможности построения учебно-тренировочного процесса с целью обучения студенток 18-21 лет хореографическим упражнениям нашло свое практическое подтверждение;

- предложенные комплексы подводяще-развива-ющих упражнений позволяют целенаправленно развивать специально-двигательные качества в процессе учебных занятий;

- рациональное распределение средств хореографической подготовки, а также использование эффективных методов обучения программным упражнениям по семестрам и курсам позволяет не только успешно освоить большой объем хореографических упражнений, но и самое важное, сформировать профессиональные знания и умения у студенток курса "Специализация".

Литература:

1. Каримов М.К. Упражнения хореографии, художественной гимнастики и народные игры. Учеб. пособие - Ташкент, 2005. - 137 с.

2. Лисицкая Т.С. Хореография в гимнастике -М.; Физкультура и спорт, 1984.- 31с.

3. Рахматова Д.А. Хореография, как средство повышения специально-двигательной подготовленности гимнасток-художниц. Дисс. на соискание степени магистра педагогики. 2014. -163 с.

4. Сосина В.Ю. Хореография в гимнастике: учеб. пособие для студентов вузов /В.Ю.Сосина. - К.Олимп. л-ра, 2009. -135 с.: ил. - Биб-лиогр.: с 134-135.

5. Умаров М.Н., Федорова С.В. Хореографическая подготовка студентов, специализирующихся по спортивной гимнастике (методические рекомендации). Т.: Издат.-полигнафический отдел УзГИФК, Т.: 2009. - 76 с.

6. Шипилина И.А. Хореография в спорте /Серия "Образовательные технологии в массовом и олимпийском спорте" - Ростов н/Д: "Феникс", 2004. - 224 с.

7. Ярашев К.Д., Латфулина И.В. Методические особенности проведения учебных занятий по хореографии со студентами курса "Теория и методика гимнастики"// "Фан спортга" №2 2014. С 31-37.

Муаллиф билан богланиш учун:

qudratbek-mamadaliyev@mail.ru

Таянч докторант Ц.М. МАМАДАЛИЕВ1

1 Андижон давлат университети, Андижон шах,ри, Узбекистан.

ПЕДАГОГИК ЙУНААИШААРДА ТАЪАИМ ОАУВЧИ ТАААБАААРНИНГ КУНДААИК ФАОАИЯТИДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ УРНИ

Аннотация

Annotation

О

СЧ

СО

со

U) t

0

CL

ф

1

с со

В статье на основании исследования показана роль физического воспитания и спорта в повседневной деятельности студентов, обучающихся по педагогическим направлениям. Установлено, что у студентов, не занимающихся физической культурой или спортом, показатели физических возможностей оказались не только значительно ниже, чем у студентов, занимающихся спортом, но и отмечено их снижение и в конце учебного года, и при переходе на последующие курсы.

Ключевые слова: студент, педагогика, образование, физическая возможность, физическое воспитание, спорт, интеллектуальной труд.

Маколада педагогик йуналишларда таълим олувчи талабаларнинг кундалик фаолиятида жисмоний тарбия ва спортнинг урни тадкикот асосида очиб берилган. Жисмоний тарбия ёки спорт билан шугулланмайдиган талабаларда жисмоний имкониятларни ифодаловчи курсаткичлар спорт билан шугулланувчи спортчиларникига нисбатан анча паст даражада кайд этилгани ва ушбу курсаткичлар укув йили якунида хам, курсдан-курсга кучганда хам янада сусайиб бориши аникланган.

Калит сузлар: талаба, педагогика, таълим, жисмоний имконият, жисмоний тарбия, спорт, интеллектуал мецнат.

Based on the research, the article reveals the role of physical culture and sports in the daily activities of students of pedagogical directions. It has been established that students who do not engage in physical culture or sports have indicators characterizing physical capabilities at a lower level than athletes engaged in sports, and these indicators decrease even more both at the end of the academic year and during the transition from course to course.

Key words: student, pedagogy, education, physical opportunity, physical education, sports, intellectual work.

Долзарблиги. Визуал ва расмий кузатувлар натижаларидан шу нарса кузга ташланадики, турли педагогик таълим йуналишларида та^сил олувчи аксарият талабаларнинг кундалик фаолия-ти интеллектуал жараёнлар (аудитория дарслари, компьютерда ишлаш, интернет сайтларида зарур

маълумотларни излаш, кутубхонада ишлаш, уйда ижод билан шугулланиш ва ^.к) устунлигида кечар экан. Уларда кундалик жисмоний ^аракат ^ажми ни^оятда чегараланган булиб, 70.0-78.9% талабалар муста^ил равишда ёки уюшган жамоа тартибида утказиладиган жисмоний тарбия, согломлаштириш

10

www.fansports.uz

№3-2022

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

машгулотлари ёки спорт тугаракларида шугулла-нишмасликлари маълум булди. Укув режаси буйича 1 боскичнинг 1 семестрида утказиладиган 30 соатли жисмоний тарбия дарслари талабаларда нафакат сихат-саломатликни мустахкамлашга "ожизлик" килади, умумий жисмоний сифатларни ривожлан-тирмайди, балки уларда касбий-амалий харакат ку-никмаларини шакллантиришга хам имкон яратмайди.

Бир катор манбалардан маълумки, жисмоний машклар ёки спорт билан мунтазам шугулланиш вактида овкатланиш, ухлаш, организмни чиниктириш каби тадбирлардан иборат соглом турмуш тарзига кундалик эхтиёж сифатида амал килиш нафакат саломатликни мустахкамлайди, жисмоний ва психофункционал имкониятларни жадал шакллантиради, балки ижодий-интеллектуал иш кобилиятини оши-риши хам аникланган. [Н.Е.Ветков, 2016, с. 126-141; И.Ю.Горская, 2014, с. 63; Е.В.Матухно, 2013, 97 с.; А.Д.Журбина, 2014, с.101-105; А.О.Егоричев, 2020, с. 65-80; К.В.Бученков, 2019, 25 с].

Тадкикотнинг максади жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланмайдиган ва шугулланадиган булажак укитувчи-талабаларда жисмоний имконият-ларни усиш суръатини урганишга багишланган.

Тадкикот услублари ва уни ташкил килиш. Тадкикотда умумий жисмоний тайёргарлик курсат-кичларини бахолашга мулжалланган анъанавий пе-дагогик тестлардан фойдаланилди. Тадкикотлар 2018 йилнинг январ ойидан 2019 йилнинг июлъ ойигача утказилган булиб, унда Андижон давлат универси-тетининг 1-4 курсларида "Математика" ихтисослиги буйича таълим олувчи 132 нафар ва "Физика" йунали-шида таълим олувчи 129 нафар талаба иштирок этган.

Тадкикотлар 1 курсда 30 соатли жисмоний тарбия дарсларидан аввал ва кейин, шу жумладан хар курс-нинг укув йили бошида ва якунида утказилган.

Тадкикот натижалари ва уларнинг мухокамаси. Утказилган тадкикот натижалари шуни курсатдики, режа буйича 1 курснинг 1 семестрида утказиладиган 30 соатли жисмоний тарбия дарсларидан аввал жойдан узунликка сакраш оралиги "математик" талабаларда 217,5±5,08 см. ни, "физик" талабаларда 219,7±5,47 см. ни ташкил этган булса, ушбу дарслар якунига келиб бу курсаткичлар мувофик равишда 221,4±6,06 см. ва 223,9±6.73 см. гача усганлиги аникланди.

1-жадвал

Математика ва физика таълим йуналишларида тахсил олувчи

1 курс талабаларида 1 семестрда утказиладиган 30 соатли амалий дарслар давомида жисмоний имкониятларнинг узгариш динамикаси - ( х ±а)

Педагогик тестлар ЖТ дарсларидан аввал ЖТ дарсларидан кейин Курсаткичлар фарки

М п=36 Ф п=38 М п=33 Ф п=35 М Б

Жойдан узунликка сакраш (См.) 217,5±5,08 219,7±5,47 221,4±6,06 223,9±6,73 003,9 004,2

Турникда имкон борича тортилиш (Марта) 7,6±1,13 8,1±1,17 8,9±1,26 9,2±1,35 1,3 1,1

Утирган холатда гавда-бошни тизза томон букиш (См) 17,7±3,06 18,2±3,14 15,5±2,37 16,8±2,57 2,2 1,1

100м. Югуриш. (С.) 15,3±1,34 14,7±1,27 14,6±1,22 13,5±1,17 0,7 1,1

1000 м. Югуриш (дак/с.) 4,43±0,29 4,45±0,36 4,23±0,32 4,27±0,35 0,20 1,1

Турникда имкон борича тортилиш сони мувофик равишда "математик" талабаларда 7,6±1,13 мартадан 8,9±1,26 мартагача, "физик" талабаларда 8,1±1,17 мартадан 9,2 ±1,35 мартагача ортган. Утирган холатда гавда-бошни тизза томон эгиш бурчаги 17,7±3,08 см. дан 15,5±2,37 см. гача ва 18,2±3,14 см. дан 16,8±2,57 см. гача кискарган.

100 м.га югуриш тезлиги 15,3±1,34с. дан 13,5±1,17 с. гача ва 14,7±1,27 с. дан 13,5±1,17 с. гача яхшилан-ган. 1000 м. га югуриш тезлиги 4,43±0,29 дак/с. дан 4,23±0.32 дак/с. гача ва 4,45±0,36 дак/с. дан 4,27±0,35 дак/с. гача прогрессив томонга узгарганлиги куза-тилди. Кайд этилган курсаткичлар динамикасидан куриниб турибдики, тадкикотда иштирок этган икки гурухда хам урганилаётган жисмоний имкониятлар (портловчи куч, кулларни букувчи мушаклар кучи, эгилувчанлик, тезкорлик, чидамкорлик) курсат-кичлари 30 соатли жисмоний тарбия дарсларининг якунига келиб ижобий томонга узгарган. Шу билан бир каторда 1 курс талабаларида ана шу 30 соатли жисмоний тарбия дарсларидан аввал ва кейин олинган курсаткичлар, шу жумладан колган 2, 3, 4 курсларда хам укув йили бошида кайд этилган курсаткичлар укув йили якунига келиб регрессив томонга узгарган-лиги аникланди. Масалан, укув йили бошида1 курс талабаларида жойдан узунликка сакраш оралиги 219,8±6,73см. дан 216,5±5,52 см. гача тушиб кетган-лиги кузатилди. (2 жадвал)

2 курсда мазкур курсаткичлар мувофик равишда 218,4±5,47 см. дан 2,15±5,14 см. гача, 3 курсда 216,7±5,15 см. дан 214,3±5,01 см. гача, 4 курсда 213,6±4,57 см. дан 210,5±4,25 см. гача камайгани аникланди. Уртача курсаткичлар укув йили бошида 217,1см. ни, укув йили якунида 214,2 см. гача тушиб кетган.

2-жадвал

Математика таълим йуналишида тахсил олувчи 1-4 курс талабаларида жисмоний имкониятларни укув йили давомида ривожланиш суръати - (X ±а)

Педагогик тестлар 1 к п=30 2 к п=28 3 к п=27 4 к п=25 X

Жойдан узунликка сакраш (См.) 219,8±6,73 216,5±5,52 218,4±5,47 215,3±5,14 216,7±5,15 214,3±5,01 213,6±4,57 210,5±4,25 217.1 214.2

Турникда имкон борича тортилиш (Марта) 8,9±1,27 8,7±1,19 8,5±1,21 8,3±1,15 8,2±1,12 7,7±1,09 7,8±1,11 7,5±1,06 8,5 8,1

Утирган холатда гавда-бошни тизза томон букиш (См) 17,8±3,12 18,6±2,79 19,5±3,37 21,7±3,68 20,8±3,46 23,5±3,75 22,5±3,67 24,2±3,88 20,1 22,0

100м. Югуриш. (С.) 13,7±1,39 14,4±1,63 14,3±1,42 15,7±1,45 14,8±1,47 16,1±1,79 15,5±1,77 16,9±1,75 14,6 15,8

Изох: М - Математика. Ф - Физика

Изох: Суратда - укув йили бошида. Махражда - укув йили якунида Турникда имкон борича тортилиш сони мувофик равишда 1 курсда - 8,9±1,27 мартадан 8,7±1,19 мартагача, 2 курсда - 8,5±1,21 мартадан 8,3±1,15 мартагача,

см см о см

со

го га

0 ^

ю

1

с го

№3-2022

www.fansports.uz

11

Спорт машFулотлари: техника, тактика, усулият

п Fan - sportga • №3/2022 2 Техника, тактика и методика спортивной тренировки 3 курсда-8,2±1,12 мартадан 7,7±1,09 мартагача, 4 талабаларда уртача курсаткич 11,5 марта билан ифо-курсда -7,8±1,11 мартадан 7,5±1,06 мартагача камай- даланган булса, шугулланмайдиган талабаларда 8,3 ган. Уртача курсаткичлар 8,5 мартадан 8,1 мартагача мартага тенг булган. кискаргани кузатилди. Утирган холатда гавда-бошни тизза томон букиш Утирган холатда гавда-бошни тизза томон букиш бурчаги волейболчи-талабаларда 11,5±1,35 см., фут-бурчаги 1 курсда - 17,8±3,12 см. дан 18,6±2,79 см. болчи талабаларда 13,6±2,07 см., Мини футбол билан гача, 2 курсда - 19,5±3,37см. дан 21,7±3,68 см. гача, шугулланувчи талабаларда 12,3±1,54 см. билан кайд 4 курсда - 22,5±3,67 см. дан 24,2±3,88 см. га узайган этилган. Уртача курсаткичлар спорт билан шугулла-ёки эгилувчанлик кобилияти сусайган. Уртача кур- надиган талабаларда 12,5 см. ни, шугулланмайдиган саткичлар укув йили бошида 20,1 см. ни укув йили талабаларда 20,4 см.ни ташкил этган. якунида 22,0 см. ни ташкил этган. 100 ва 1000 м. га югуриш тезлиги хам спорт билан 100 м. га югуриш тезлиги 1 курсда - 13,7±1,39 с. дан шугулланувчи талабаларда яккол баланд булгани 14,4±1,63 с. гача, 2 курсда - 14,3±1,42 с. дан 15,7±1,45 кузатилди. с. гача, 3 курсда - 14,8±1,47 с. дан 16,1±1,79 с. гача, 4 Эътиборли жойи шундаки, спорт билан шугул-курсда - 15,5±1,77 с. дан 16,9±1,75 с. гача сустлашиб ланадиган талабаларнинг аксариятида (74,3%) кетганлиги аникланган. Уртача курсаткичлар укув йили фанларни узлаштириш курсаткичлари хам тах-бошида 14,6 с. билан ифодаланган булса, укув йили синга лойик булиб, юкорида кайд этилган фикрни якунига келиб 15,8 с. гача камайиб кетди. тасдиклайди. Келтирилган тадкикот натижаларидан куриниб Хулоса. Утказилган тадкикот натижаларининг турибдики, математика ва физика буйича булажак киёсий тахлилига асосан эътироф этиш мумкинки, укитувчи-талабаларда жисмоний имкониятлар педагогик йуналишларда таълим олувчи ва жисмо-курсаткичлари курсдан-курсга хам, укув йили ний тарбия ёки спорт билан мунтазам шугулланмай-якунига келиб хам салбий томонга узгариб борган. диган талабаларда жисмоний имкониятларни ифо-Демак, 1 курс бошида талабаларда маълум дара- даловчи деярли барча уртача курсаткичлар дастлаб жада шаклланган жисмоний имкониятларни укув (укув йили бошида) "соглом ва харакатчан ёшлар" йили якунида ва кейинги курсларда янада тушиб меъёридан йирок даражада кайд этилган булсада, кетиши, борган сари уларда жисмоний харакатлар улар укув йили якунида хам, курсдан-курсга куч-хажмининг камайиб кетиши, жисмоний тарбия ва ганда хам янада сусайиб борганлиги кайд этилган. спорт билан мунтазам шугулланишга "гуёки вакт Шу билан бир каторда спорт билан мунтазам булмаслиги"га боглик булган деб фикр юритиш шугулланадиган талабаларда жисмоний имкони-мумкин. Вахоланки, юкорида кайд этилганидек, ятлар курсаткичлари нисбатан анча юкори булган, жисмоний тарбия ёки спорт билан максадли шугул- айникса, эгилувчанлик, тезкорлик ва чидамкорлик ланиш нафакат саломатликни мустахкамлайди, сифатлари разрядли спортчилар курсаткичларига жисмоний ва психофункционал имкониятларни якин булгани диккатга лойикдир. Лекин шуни хам шакллантиради, балки аклий иш кобилиятини хам алохида таъкидлаш жоизки, талабалар учун нафакат ошириб, интеллектуал ишлар сифати ва самарадор- кундалик фаолият давомида жисмоний тарбия ёки лигини хам кучайтириши маълумдир. спорт билан шугулланиш согликни мустахкам-Мазкур фикр маълум даражада бир катор спорт лашда хам, аклий иш кобилиятини кутаришда хам турлари билан шугулланиб бораётган талабалар фойдалидир, балки бундай машгулотлар жараёнида устида утказилган тадкикотлар натижалари билан касбий-амалий жисмоний куникмаларни мунтазам хам тасдикланганлиги кузатилди. Жумладан, жой- шакллантириб бориш мухимдир. дан узунликка сакраш оралиги волейболчи-талабаларда 235,3±4,43 см. ни, футболчи-талабаларда , п .._ „ М^етл^. г ' т.» г 1. Ветков Н.Е. Здоровье человека как ценность и его опреде-237,8±5,07 см. ни, мини футбол билан шугулла- ляющие факторы. Масковский филиал ФГБОУ ВО ОФ Российская нувчи талабаларда 239,3±5,19 см. ни ташкил этган. 2016 м-иСя. хозяйства и государственной службы. - М., Уртача курсаткичлар спорт билан шугулланув- 2. Горская И.Ю. Оценка и совершенствовние координационних - ,-.-,-71 ^ способностей у студентов: монография/ И.Ю.Горская, И.В.Афанасчева, чи талабаларда 237,1 см.билан кайд этилган булса, е.м. Равенко. - Омек: СиБАДИ, 2014. - 213 с. шугулланмайдиган талабаларда бу курсаткич 215,6 3. Журбина а.д. "Прсф^ша^съ^клад^ физическая подготовка студента". Научный вестник МГТУ ГА. 2014; (202): - С. 101-105. см. га тенг булган. 4. Матухно Е.В. "Профессионально-прикладная физическая под- Турникда имкон борича тортилиш сони волей- готовка" Учебное п°с°бие - Комсомолск-на-Амуре, 2013. - 97 с. 4-7 г г- г- 5. Бученков К.В. Профессионально-прикладная физическая подга-болчи-талабаларда 10,3±1,27 мартани, мини футбол товка студентов медицинских вузов к военной службе. Автореф. Дисс. билан шугулланувчи-талабаларда 12,3±1,54 мартани Канд^ Пед^рНЫаукв-АССОнкФизеичеес(каягк^л1т'у.р-а24учсебное пособия. - М., ташкил этгани аникланди. Спорт билан шугулланувчи 202°. - 94 с.

www.fansports.uz №3-2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.