Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК МОДУЛЛИ ЎҚИТИШДА ИННОВАЦИОН ТАРАҚҚИЁТНИНГ УСТУВОР ЙЎНАЛИШЛАР'

ПЕДАГОГИК МОДУЛЛИ ЎҚИТИШДА ИННОВАЦИОН ТАРАҚҚИЁТНИНГ УСТУВОР ЙЎНАЛИШЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
61
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
Таълим / инновация / модулли ўқитиш / инновацион ахборот / информацион / муаммоли таълим / интерфаол / масофавий таълим / таълим технологиялари / “ортфолио” / “Ассесмент” / Изоҳли луғат / Муаммоли вазият / Ижодий иш ва Тест / ўқитувчи фаолиятини / масъулияти. / Education / innovation / modular teaching / innovative information / informative / problem-based education / interactive / distance education / educational technologies / "ortfolio" / "Assessment" / Explanatory dictionary / Problem situation / Creative work and Test / teacher's activity / responsibility.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — X. Xudayqulov, F. Odinaboboev

Ушбу мақолада инновацион таълим технологияларини қўллаш асосида ўқитиш самарадорлигини ошириш юқори савияда ўқитишни таъминлаш имкониятлари ҳақида сўз юритилар экан, таълим муассаслари, ўсиб келаётган шахсни ўқитиш жараёнида уларга янги таълим олиш шароитлари ва имкониятларини яратиш усуллари кўрсатиб берилган. Талабаларнинг билимга эҳтиёжлари ва қобилиятларини шакллантириш ҳамда ривожлантиришга қаратилган ўқитиш ўқитувчидан ўз ишига замон талаби асосида фаолият кўрсатиши ва масъулиятини оширишини талаб этади.Шунга кўра инновацион модулли таълим технологияларини ривожлантириш ҳақида муаллиф сўз юритади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PRIORITY DIRECTIONS OF INNOVATIVE DEVELOPMENT IN PEDAGOGICAL MODULAR TEACHING

This article talks about the possibilities of increasing the effectiveness of teaching based on the use of innovative educational technologies and providing high-level education, educational institutions are shown ways to create new educational conditions and opportunities for them in the process of training a growing person. Education aimed at forming and developing students' knowledge needs and abilities requires the teacher to act and increase his responsibility for his work based on the demands of the times. Accordingly, the author talks about the development of innovative modular educational technologies.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК МОДУЛЛИ ЎҚИТИШДА ИННОВАЦИОН ТАРАҚҚИЁТНИНГ УСТУВОР ЙЎНАЛИШЛАР»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ПЕДАГОГИК МОДУЛЛИ УЦИТИШДА ИННОВАЦИОН ТАРАВДИЁТНИНГ

УСТУВОР ЙУНАЛИШЛАР Худайкулов Хол Жумаевич

Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий унверситети "Педагогика ва умумий психология" кафедраси профессори, педагогика фанлари доктори.

Одинабобоев Фазлиддин Бахриддин ^ли

Денов тадбиркорлик ва педагогика институти "Бошлангич таълим методикаси" кафедраси

доктаранти. https://doi.org/10.5281/zenodo.7294368 Аннотация. Ушбу мацолада инновацион таълим технологияларини цуллаш асосида уцитиш самарадорлигини ошириш юцори савияда уцитишни таъминлаш имкониятлари %ацида суз юритилар экан, таълим муассаслари, усиб келаётган шахсни уцитиш жараёнида уларга янги таълим олиш шароитлари ва имкониятларини яратиш усуллари курсатиб берилган. Талабаларнинг билимга э%тиёжлари ва цобилиятларини шакллантириш %амда ривожлантиришга царатилган уцитиш уцитувчидан уз ишига замон талаби асосида фаолият курсатиши ва масъулиятини оширишини талаб этади.Шунга кура инновацион модулли таълим технологияларини ривожлантириш %ацида муаллиф суз юритади.

Калит сузлар: Таълим, инновация,модулли уцитиш, инновацион ахборот, информацион, муаммоли таълим, интерфаол, масофавий таълим, таълим технологиялари, "ортфолио", "Ассесмент", Изо%ли лугат, Муаммоли вазият, Ижодий иш ва Тест, уцитувчи фаолиятини, масъулияти.

ПРИОРИТЕТНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ИННОВАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ В МОДУЛЬНОМ ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ОБУЧЕНИИ Аннотация. В данной статье говорится о возможностях повышения эффективности обучения на основе использования инновационных образовательных технологий и обеспечения высокого уровня образования, показаны способы создания в учебных заведениях новых образовательных условий и возможностей для них в процессе обучения растущего человек. Обучение, направленное на формирование и развитие потребностей и способностей учащихся в знаниях, требует от учителя действовать и повышать свою ответственность за свою работу, исходя из требований времени, в связи с чем автор говорит о развитии инновационных модульных образовательных технологий.

Ключевые слова: Обучение, инновация, модульное обучение, инновационная информация, информативность, проблемное обучение, интерактивное, дистанционное обучение, образовательные технологии, «портфолио», «Оценка», Толковый словарь, Проблемная ситуация, Творческая работа и Тест, деятельность учителя, обязанность.

PRIORITY DIRECTIONS OF INNOVATIVE DEVELOPMENT IN PEDAGOGICAL MODULAR TEACHING Abstract. This article talks about the possibilities of increasing the effectiveness of teaching based on the use of innovative educational technologies and providing high-level education, educational institutions are shown ways to create new educational conditions and opportunities for them in the process of training a growing person. Education aimed at forming and developing students' knowledge needs and abilities requires the teacher to act and increase

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

his responsibility for his work based on the demands of the times. Accordingly, the author talks about the development of innovative modular educational technologies.

Key words: Education, innovation, modular teaching, innovative information, informative, problem-based education, interactive, distance education, educational technologies, "ortfolio", "Assessment", Explanatory dictionary, Problem situation, Creative work and Test, teacher's activity, responsibility.

КИРИШ

Бугунги кунда Педагогика фанининг тараккиёти бевосита инновацион таълим технологияларини куллаш асосида укитиш самарадорлигини ошириш даврининг асосий вазифалардан бири булиб колмокда.

Маколанинг кириш кисмида педагогик модулли укитишда инновацион тараккиётнинг устувор йуналишлар ва уни шакллантириш асосий максад килиб курсатилган. Шу сабабли инновацион таълим технологияларини куллаш асосида укитиш самарадорлигини ошириш юкори савияда укитишни таъминлаш ва малакали кадрларни замонавий таълим дастурлари асосида тайёрлашдан иборат. Инновацион таълим технологияларини куллаш асосида укитиш самарадорлигини ошириш объекти - барча узлуксиз таълим тизимининг барча боскичларида фаолият юритаётган таълим муассасалари булиб, унда амалга ошириладиган асосий таълим-тарбия жараёнлари хисобланади. Педагогик модулли укитишда инновацион тараккиётнинг устувор йуналишлари хакида суз юритар эканмиз, унинг назарий жих,атларга тухталиб утамиз. Таълим муассаси усиб келаётган шахсни укитиш жараёнида уларга таълим олиш шароитлари ва имкониятларини яратади. Талабаларнинг билимга эхтиёжлари ва кобилиятларини шакллантириш хамда ривожлантиришга каратилган булиши укитувчи фаолиятини ва масъулиятини оширади. [6,54.] МЕТОД ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Лугавий жихатдан «инновация» тушунчаси инглиз тилидан таржима килинганда («innovation») «янгилик киритиш» деган маънони англатади. Мазмунан эса тушунча негизида «инновация» тушунчаси муайян тизимнинг ички тузилишини узгартиришга каратилган фаолиятни ифодалайди. Инновацияларнинг асосий куринишлари куйидагилар саналади: - янги гоялар; - тизим ёки фаолият йуналишини узгатиришга каратилган аник максадлар;

- ноанъанавий ёндашувлар; - одатий булмаган ташаббуслар; - илгор иш услублари. Таълим инновациялари - таълим сохаси ёки укув жараёнида мавжуд муаммони янгича ёндашув асосида ечиш максадида кулланилиб, аввалгидан анча самарали натижани кафолатлай оладиган шакл, метод ва технологиялар. Таълим инновациялари «инновацион таълим» деб хам номланади. «Инновацион таълим» тушунчаси биринчи бор 1979 йилда «Рим клуби»да кулланилган. Таълим инновациялари бир неча турга ажратилади. Улар: 1. Фаолият йуналишига кура: педагогик жараёнда ёки таълим тизимини бошкаришда кулланиладиган инновациялар.

2. Киритилган узгаришларнинг тавсифига кура: радикал, модификацияланган хдмда комбинацияланган инновациялар.

3. Узгаришларнинг куламига кура: тармок (локаль), модул ва тизим инновациялари.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

4. Келиб чикиш манбаига кура: жамоа томонидан бевосита яратилган ёки узлаштирилган инновациялар. Таълим тизимида ёки укув фаолиятида инновацияларни куллашда сарфланган маблаг ва кучдан имкон кадар энг юкори натижани олиш максади кузланади. Инновацияларнинг хар кандай янгиликдан фарки шундаки, у бошкариш ва назорат килишга имкон берадиган узгарувчан механизмга эга булиши зарур. Барча сохаларда булгани каби таълимда хам «новация», «инновация» хамда уларнинг мохиятини ифодаловчи фаолият тугрисида суз юритилади. Агар фаолият киска муддатли, яхлит тизим хусусиятига эга булиб, факатгина тизимдаги айрим элементларни узгартиришга хизмат килса, у новация (янгиланиш) деб юритилади. Борди-ю, фаолият маълум концептуал ёндашув асосида амалга оширилиб, унинг натижаси муайян тизимнинг ривожланишига ёки уни тубдан узгартиришга хизмат килса, у холда у инновация (янгилик киритиш) деб аталади. Асосий фарклар Новация Инновация 1) амалдаги назария доирасида кулланилади;

2) кулам ва вакт буйича тизимли, яхлит ва давомли булади; 3) маълум амалиётда янги фаолият тизимини лойихалайди; чегараланади;

4) методлар янгиланади; натижа аввалги тизимни такомиллаштиради, субъектларнинг фаолияти тула янгиланади;

5) янги технологиялар яратилади;

6) фаолиятда янги сифат натижаларига эришилади;

7) амалиётнинг узи хам янгиланади.

Таълим инновационлари куйидаги узгаришларга олиб келади деб изох беради олим И.П.Подласый:

- педагогик тизимнинг тамомила узгариши;

- укув жараёнининг узгариши; - педагогик назариянинг узгариши;

- укитувчи фаолиятининг узгариши;

- укувчи (талаба) фаолиятининг янгиланиши;

-педагогик технологиянинг узгариши;

-таълим мазмунининг янгиланиши;

- укитиш шакл, метод ва воситаларининг узгариши;

- таълим тизими бошкарувнинг узгариши;

- таълим максади ва натижаларнинг узгариши. [6,26.] ТАДЦЩОТ НАТИЖАСИ

Инновацион таълим технологияларини амалда куллаш асосида укитиш самарадорлигини ошириш шахснинг таълим марказида булиши ва ёшларнинг мустакил билим олишларини таъминлаш учун таълим муассасаларига яхши тайёргарлик курган, уз сохасидаги билимларни мустахкам эгаллашдан ташкари барча инновацион технологияларни ва интерфаол усулларни биладиган, уларни амалий фаолиятида куллайдиган хамда биладиган укитувчилар керак. Бунинг учун барча фан укитувчилари инновацион техналогиялар ва интерфаол усулларни билишлари лозим. Шундан келиб чикиб, инновацион таълим технологияларини куллаш асосида укитиш самарадорлигини оширишнинг амалий ахамияти юкори булиб, таълим-тарбияни юксалишида мухим урин тутади. Х,ар бир укитувчи таълим жараёнида албатта педагогик инновацион ахборот информацион, муаммоли таълим, интерфаол ва масофавий таълим технологияларидан

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

фойдаланиш билан бирга, талабаларнинг х,ам фаоллигини оширадиган амалий ахдмиятга эга булган уйин технологияларини куллай олсин.

Масалан: «Аклий хужум», «Тармоклар» («Кластер»), «Бумеранг». «Чархпалак», «Резюме», «Бали; склети» ва бошкалар. Барча педагог-укитувчилар уз фаолиятларида куйидаги инновацион технологияларни таълим жараёнида самарали куллай олиш белгиларини намоён эта олишлари лозим:

- укитиш жараёнининг самарадорлигини таъминловчи педагогик малакаларни шакллантириш;

- ижтимоий-иктисодий, сиёсий, гуманитар билимларни англашга йуналтирилган янги касбий тафакурни шакллантириш;

- укитувчи фаолиятининг методологик асоси сифатида педагогик билимлар тизимини эгаллаш;

- укитувчиларнинг касбий фаолиятларига якинлаштирилган услублар тизими сифатидаги укитиш технологиясини эгаллаш. Инновацион таълим технологияларини куллаш асосида укитиш самарадорлигини оширишнинг амалий ахдмияти шундан иборатки, амалий машгулотларда тингловчилар укув модуллари доирасидаги ижодий топшириклар, кейслар, укув лойихдлари, технологик жараёнлар билан боглик вазиятли масалалар асосида амалий ишларни бажарадилар. Амалий машгулотлар замонавий таълим услублари ва инновацион технологияларга асосланган х,олда утказилади. Бундан ташкари, мустакил х,олда укув ва илмий адабиётлардан, электрон таълим ресурсларидан, таркатма материаллардан фойдаланиш тавсия этилади. Шунингдек, инновацион таълим технологияларини куллаш асосида укитиш самарадорлигини ошириш амалий ахдмиятини мустакил таълим жараёнида тингловчи касбий фаолияти натижаларини ва талабалар учун яратилган укув-методик ресурсларини «Электрон портфолио» тизимига киритиб бориши лозим. Зеро, шунда талабалар инновацион таълим технологияларига оид назарий билимларни мустакил равишда укиб-урганиш имкониятига х,ам эга буладилар. Демак, инновацион фаолият янги ижтимоий талаблар билан анъанавий меъёрларнинг мос келмаслиги ёхуд амалиётнинг янги шаклланаётган меъёрининг юзага келган меъёр билан тукнашувчи натижасида вужудга келган катор муаммоларни ечишга йуналтирилган фаолият саналади.

У шахснинг, хусусан, педагогнинг инновацион жараённи ташкил этишга ташкилий-технологик, методик ва ижодий жихдтдан тайёрлиги х,исобига ташкил этилади. Педагогик инновацияларнинг изчил равишда педагогик фаолиятга янгиликларни олиб киришга имкон бериш оркали таълим тизими ёки жараёни мунтазам ривожланиб боради. Укитувчининг инновацион фаолияти педагогик жамоани хдракатга келтирувчи, олга ундовчи, бунёдкорликка рагбатлантирувчи куч сифатида намоён булади хдмда у таълим жараёнининг сифатини кафолатлайди. МУ^ОКАМА

Модулли укитишдаги инновациялар ва илгор хорижий тажрибалар замонавий шароитда нафакат таълим жараёнини ташкил этишда, шу билан бирга талабаларнинг укув фаолиятларини назорат килишда х,ам инновацион характерга эга воситалардан фойдаланилмокда. Айни уринда ана шундай воситалардан иккитаси - укув портфолиоси ва «Ассисмент» технологияси тугрисида тухталиб утилади. Сунгги йилларда замонавий таълимда педагогнинг касбий, талабанинг эса укув фаолиятини мазмунан

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

такомиллаштириш, шунингдек, хар икки фаолият турининг сифатини маълум курсаткичлар асосида етарлича, холис бахолашга нисбатан эхтиёж кучаймокда. Портфолио педагог хамда талабанинг фаолиятига билвосита бахо бериш, кай даражада сифатли ва самарали эканлигини тахлил килиш имкониятини таъминлашга хизмат килади. ^олаверса, портфолиолар педагог ва талабаларга уларнинг шахси, фаолияти билан турли экспертиза (текширув)лар жараёнида комиссия аъзоларини билвосита танишиш имкониятини беради. «Портфолио» инглизча суз булиб, «портфел» ёки «портфеллар туплами» маъносини англатиб, автобиографик характерга эга хужжатлар туплами саналади. Ушбу туплам педагог ёки талабанинг шахси, фаолиятининг турлари, эришилган ютуклари тугрисидаги батафсил маълумотларни беришга хизмат киладиган индивидуал папка саналади. Умуман олганда, портфолио хар бир педагог ёки талабанинг максимал даражада эришган ютуклари, уларнинг ижодий имкониятлари, кизикиш хамда кобилиятларини ёритади. Бошкача айтганда, портфолио педагог ёки талаба учун узига хос реклама. [6,42.]

1. Укув портфолиоси. Бугунги кунда хорижий мамлакатлар тажрибасида кенг кулланилаётган назорат воситаси булган укув портфолиоси куйидаги имкониятларга эгалигига кура амалий ахамият касб этади: - куп функциялилик ва узининг шахсий мувафаккиятини бахолаш; - индивидуал мувафаккиятлар мониторингини амалга ошириш; - имтихонни ташкил этиш; - таълим натижаларини холис белгилаш; - таълимий мувафаккиятлар хамда кушимча натижаларни аник кура олиш; - талабанинг мавжуд имконият ва кобилиятларини, унинг кучли ва кучсиз томонларини кура олиш, шахсий, касбий хамда ижодий салохиятига етарлича бахо бериш. Мохиятига кура укув портфолиолари бир неча турга булинади. Улар: Хужжатлар портфолиоси (бунда талабанинг индивиудал таълимий муваффакиятлари акс эттирувчи диплом, фахрий ёрлик, гувохнома ва бошкалар жамланади). Ишлар портфолиоси (унда талаба томонидан бажарилган ижодий ишлар, лойихалар, тадкикотлар, уларнинг натижаларини акс эттирувчи рейтинг дафтарчаси, ижодий иш дафтари, электрон хужжатлар, моделлар, лойихалар, ижтимоий, ишлаб чикариш, педагогик амалиётга доир хисоботлар, талаба томонидан мустакил ёки гурухдошлар билан хамкорликда туплаган адабиётлар, даврий нашрларнинг ксеронусхалари, иллюстрациялар жой олади). Натижалар портфолиоси (бунда талабанинг узи ёки педагоглар томонидан жамланган талабаларнинг энг яхши ишлари урин олади; натижалар портфолиоси индивидуал ва гурухли булиши мумкин; ушбу портфолиода акс этган маълумотлар асосида «Энг яхши талабалар гурухи» танловини ташкил этиш мумкин). Бахоловчи портфолио (у талабанинг билим, куникма ва малакаларини назорат килиш максадида шакллантирилади; бу турдаги портфолиодан назорат ишлари, тестлар, чизмалар, кроссвордлар ва бошкалар урин олади). Такризлар портфолиоси (бунда талаба томонидан эришган ютукларни бахолашга доир хулоса, такриз, резюме, эссе, тавсиянома ва тавсифномалар жамланади) On-line портфолио (бу каби портфолио турли шаклларда намоён булади; масалан:

1) талабалар томонидан олий таълим муассасаси ёки факультет сайтига материалларни кушиш;

2) шахсий веб-сайтларни яратиш;

3) семестр якунлари буйича хисобот тайёрлаш. Портфолиолар яратилишига кура хам турлича булади. Яъни улар электрон, босма ва когоз вариантларда яратилади. ^айси

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

вариантда портфолиони яратишни субъектнинг узи танлайди. Портфолиода талабанинг жорий, оралик ва мустакил ишлари буйича бажарган топшириклари, уларга куйилган узлаштириш баллари хам жамланиб борилади. Портфолио юргизиш талабанинг семестр (курс) ва укув муддати давомидаги узлаштириши, мустакил иш топширикларини мунтазам равишда бажариб борганлиги тугрисидаги далилий жужжат хисобланади. Портфолио педагогик жараёнда педагогга талабанинг эришаётган ютуклари юзасидан мониторингни олиб бориш имкониятини яратади ва узлаштириш балларининг хакконий, ишончли булишини таъминлайди. [10,28.]

Талабага эса билим даражасининг кайдаражадалигини, унинг динамик усишини кузатиб бориш, касбий жихатдан шахсан ривожланиш даражасини мустакил бахолаш учун зарур шароитни яратади. Талабалар кандай шароитларда портфолиоларни шакллантиришлари керак? ^уйидаги холатларда талабалар томонидан портфолиоларнинг шакллантирилиши максадга мувофикдир:

1. Истикболли иш урнига эга булишда (рахбарият ва хамкасблар ёш мутахассис билан якиндан танишиш имкониятига эга буладилар).

2. Илмий-тадкикот ишларини олиб боришда (тадкикот натижаларини патентлаштириш имкониятини таъминлайди).

3. Фан олипиадаларда иштирок этишда (олипиаданинг турли боскичларида талабанинг имкониятларини бахолаш ва чамалашга муваффак булинади).

4. Номдор хамда Президент стипендиясига талабгор булишда (танлов хайъати талабанинг имкониятларидан тула хабардор булади).

5. Шахсий максадларни амалга оширишда (кушимча фаолият тури билан шугулланишда хамкорларга талаба шахсини якиндан таништириш имкониятини яратади). Мазкур технологиянинг яратилиш тарихи утган асрнинг 30-40- йилларига бориб такалади. Дастлаб технология мавжуд харбий вазиятларни тугри бахолай оладиган, харбий харакатлар жараёнини самарали бошкарадиган, зарур уринларда окилона харакатни ташкил эта оладиган инглиз хамда немис харбийлари орасидан билимдон, тадбиркор, махоратли харбийлар, шунингдек, офицерларни танлаш максадида кулланилган.

Кейинчалик ушбу технология тадбиркорлик сохасига хам самарали татбик этилди. Технология биринчи марта 1954- йилда «AT&T» компанияси томонидан тадкикот дастурларини амалга ошириш доирасида кулланилган. Турт йилдан сунг малакали менежерларни танлаш максадида кулланила бошланган технология негизида тадбиркорлар психологлар билан хамкорликда мазкур технология ёрдамида ишлаб чикариш, савдо, маиший хизмат курсатиш корхона хдмда ташкилотлари учун малакали мутахассисларни танлаш хизмати - «Ассесмент-марказ» («The Assessment СеПхе»)ни йулга куйилди. 1960 йилда «IBM», «Standart oil of Ogayo», «Sears Robax» каби йирик америка компаниялари уз фаолиятларига технологияни самарали татбик этдилар. Агарда 1980 йилда 2000 та фирма «Ассисмент-марказ» асосида малакали мутахассисларни танлашни маъкул курган булса, айни вактда бу технология ун минглаб корхона, ташкилот, фирма ва компанияларда самарали кулланилмокда. Айни вактда ишлаб чикарувчи ва савдо компаниялар малакали менежерларни танлаш максадида мазкур технология таълим тизимига хам самарали жорий этилди. Унинг ёрдамида талабаларнинг билим, куникма ва малакалари даражаси хар томонлама, холис бахоланмокда. Айни вактда республика таълим муассасаларида талабаларнинг билим, куникма ва малакалари камида туртта

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

топширик буйича бахоланмокда. Масалан: Изохли лугат Муаммоли вазият Ижодий иш Тест Шундай килиб, замонавий шароитда Узбекистонда узлуксиз таълим тизимида хорижий мамлакатлар амалиётида фаол кулланилаётган илгор педагогик технологияларни самарали куллаш имконияти юзага келди. [10,82.]

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтиш мумкинки,укитувчининг инновацион фаолияти эса талабаларнинг укув-билиш фаолиятини харакатга келтирувчи, олга ундовчи, бунёдкорликка рагбатлантирувчи куч сифатида намоён булади. ^олаверса, ушбу фаолият таълим жараёнининг сифатини хам кафолатлайди. Шу боис хар бир укитувчи инновацияларнинг мохиятини тула тушунган холда уз фаолиятига изчил татби; эта олиши зарур. Бунга эришилганда таълим жараёни хам сифат хам самарадорлик нуктаи назардан тараккий этиб, унинг ривожланиши таъминланади.

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. -Т.: Узбекистон, 2016.

2. Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб - интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. -Т.: Узбекистон, 2017.-104 б

3. Мирзиёев Ш.М.Узбекистонни ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегияси. -Т.: Узбекистон, 2017. Б-164.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 17 июндаги "2019-2023 йилларда Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университетида талаб юкори булган малакали кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва илмий салохиятни ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-4358 сонли ^арори.

5. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: Маънавият, 2008 й.б-242.

6. Азизхужаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик махорат. - Т.: ТДПУ, 2006 й. Б-148.

7. Байбаева М.Х. Х,имматалиев Д О. Модулли укитиш технологияси имкониятларидан фойдаланиш. -Т.: Узбекистон, 2017 й. Б-164.

8. Исмаилова ЗД. Педагогика. - Т.: Молия, 2008 й.Б-144.

9. Ишмухамедов Р.Ж. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. - Т.: ТДПУ, 2004 й.Б-214.

10. Ишмухамедов Р. Ж. Таълимда инновацион технологиялар. - Т.: Истедод, 2008 й.Б-264.

11. Педагогик технология ва педагогик махорат / С.А.Мадиярова ва б. - Т.: «Iqtisod-moliya», 2009 й. Б-241.

12. Сайидахмедов Н.С.Янги педагогик технологиялар.- Т.:Молия, 2003й.

13. Толипов У., Усмонбоева М. Педагогик технологияларнинг татбикий асослари. -Т.: Фан, 2006 й. Б-184.

14. Худойкулов Х.Ж. Замонавий педагогик технология таълим самарадорлигининг асосидир. -Т.: Навруз, 2012. Б-120

15. Худойкулов Х.Ж. Педагогика. -Т.: Инновация-Зиё. 2021й, Б-174.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

16. www.scopus.com;www.cyberleninka.ru ;

17. http://www.library.law.northwestern.edu/home;

18. www.press-service.uz ; www.gov.uz;

19. www.infocom.uz; www.press-uz; info

20. www.ziyonet.uz;www.tdpu.uz.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.