Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО КАК СОВМЕСТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УСИТЕЛ И УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ'

ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО КАК СОВМЕСТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УСИТЕЛ И УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
85
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТВОРЧЕСКОЕ ОТНОШЕНИЕ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ СОВМЕСТНОСТЬ / ТВОРЧЕСКАЯ СПОСОБНОСТЬ / ТВОРЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ / УЧЕБНЫЙ ПРОЦЕСС / ТВОРЧЕСКИЕ НАПРАВЛЕННОСТЬ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТВОРЧЕСТВО / ТВОРЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ / ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ КОМПЕТЕНТНОСТ / ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА / ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ИННОВАЦИЯ / ЭМОЦИОНАЛЬНОЕ ОТНОШЕНИЕ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Гаибов Камолиддин Шарофиддинович

Статья посвящена одной из актуальных проблем педагогики - формированию творческой деятельности учителя начальных классов в процессе обучения и воспитания. Одним из важных факторов повышения качества образования начальных классов является творческая деятельность педагога. Автором отмечено о роли педагогического творчества учителя в обучении и воспитании младших школьников. В статье представлена творческая характеристика компонентов деятельности учителя начальных классов, раскрыта понятия «педагогическое творчество», «педагогическое мастерство», «педагогические умения». Статье указывается о необходимости обладания учителем знаний, умений и навыков как о важном факторе в учебно-воспитательном процессе. Также, автор глубоко анализирует и освещает творчества учителя, его объективную и субъективную творческую деятельность педагога, приводит взгляды великих ученых- психологов о совместной творческой деятельности учителя и учащихся в процессе обучения. В статье автор для формирования творческих способностей учителя предлагает несколько путей и форм, а именно, налаживание межличностных отношений в коллективе младших школьников, во -вторых, о роли общения среди школьников, в-третьих, творческий поиск учителя младших классов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PEDAGOGICAL CREATIVITY AS A JOINT ACTIVITY OF PERSONNELS AND STUDENTS IN THE PROCESS OF EDUCATION

This article deals with one of the urgent problems of pedagogy - the formation of the creative activity of primary school teachers in the process of training and education. One of the important factors in improving the quality of education in primary classes is the creative activity of a teacher. The author noted about the role of teacher's pedagogical creativity in the training and education of younger schoolchildren. The article presents a creative description of the components of the activity of a primary school teacher, the concept of “pedagogical creativity”, “pedagogical skill”, “pedagogical skills” is revealed. The article reveals the need for the teacher to possess knowledge and skills as an important factor in the educational process. The author also deeply analyzes and highlights the creativity of the teacher, his objective and subjective creative activity of the teacher, gives the views of the great scientists and psychologists about the joint creative activity of the teacher and students in the learning process. In the article, the author suggests several ways and forms for the formation of a teacher’s creative abilities, namely, the establishment of interpersonal relations in a group of younger schoolchildren, in the second role of communication among schoolchildren, and thirdly, a creative search for a teacher of primary school.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО КАК СОВМЕСТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УСИТЕЛ И УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ»

«VERTE». - М., 2004.

6.«Типовой закон Комиссии Организации Объединенных Наций по праву международной торговли о международной коммерческой согласительной процедуре» (Вместе с «Руководством по принятию и применению...») (Принят в г. Нью-Йорке 24.06.2002 на 35-ой сессии ЮНСИТРАЛ).

7.Назарбаев Н. А. Взгляд в будущее: модернизация общественного сознания. 12.04.2017. - Астана, Акорда.

8.Белкин А.С. Основы возрастной педагогики: Учеб. Пособие для студ. Высш. учеб. заведений. - Издательский цент «Академия», 2000. - 192 с.

НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ВНЕДРЕНИЯ МЕДИАЦИЯ В СИСТЕМУ

ОБРАЗОВАНИЯ

В этой статье о теме "Некоторых особенностей введения посредничества в систему образования", автор попытался рассмотреть особенности представления посредничества как механизм для регулирования конфликтов в школе. Автор представляет исторический фон появления посредничества. Кроме того, эта статья раскрывает принципы и условия посредничества как способ решить спорные вопросы в юридической практике и демонстрирует возможности посредничества в ходе решения конфликтов в системе образования.

Автор статьи рассматривает прикладной аспект внедрения посредничества в средней школе, с этой целью исследователь предлагает заложить экспериментальную основу в школе, которая является leaded и уже запланировала программу действий, которая, как предполагается, заполнена вниманием средств массовой информации на любом уровне конфликта.

Ключевые слова. посредничество, юность, возраст, просроченное поведение, юридическая ответственность, общественное сознание, воспитание, образование.

SOME PECULIARITIES OF THE INTRODUCTION OF MEDIATION INTO THE

EDUCATION SYSTEM

In this article on the topic of "Some peculiarities of the introduction of mediation into the education system", an author attempted to consider the peculiarities of introducing mediation as a mechanism for regulating conflicts at school. Author presents historical background of the emergence of mediation. Moreover, this article discloses the principles andprovisions of mediation as a way of solving disputable questions in legal practice and demonstrates possibilities of mediation in the course of solving conflicts in the system of education.

The author of the article considers the applied aspect of mediation implementation in secondary school, for this purpose the researcher proposes to create an experimental base at school, which is leaded and already planned the program of activities, which is supposed to be filled with media attention in any level of conflict.

Keywords. mediation, adolescence, age, delinquent behavior, legal responsibility, public consciousness, upbringing, education.

Сведение об авторе:

Кушекова Б.К., Шаяхметова А.А. - Кокшетауский государственный университет им.Ш. Уалиханова, г.Кокшетау, Акмолинская область, Казахстан

About the author:

Kushekova B.K., Shayakhmetova A.A. - Kokshetau State University named after Sh. Ualikhanov, Kokshetau city, Akmola region, Kazakhstan

УДК 15 ББК 88.5

ЭЧДДКОРИИ ПЕДАГОГИ ^АМЧУН ФАЪОЛИЯТИ ЯКЦОЯИ ОМУЗГОР ВА ХОНАНДАГОН ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМ

Роибов К.Ш.

Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б.Гафуров

Шароити нави рушди иктисодии мамлакати мо дар ичрои вазифахои таълиму тарбия низ дидгоххои навгароёнаро такозо мекунад. Ин тамоюл хам дар назарияи муосири педагога ва хам дар тачрибаи пешкадами педагогии ташкили раванди таълиму тарбия, ки ба равандхои эчодй дар педагогика барои ташаккули шахсияти эчодии педагог ва хонанда нигаронида шудаанд, торафт бештар зухур меёбад.

Тaшaккyл додани шахшяти аз чихати эчодй фаъол дap мактаб ба омyзгоpe мyяccap мeгapдaд, ки шхиби акидаву мав^и ycтyвоpи чахоншиногона ва кобидияти инкишофëфтaи эчодй acт. Махз чахоншинош caмтгиpии шaхcият, тaфaккypи y, paфтоpхои ypо мyaйян мeкyнaд, яънe бapои фаъодияти хадафмандона, аз чумда, фаъолияти эчодй мycоидaт мeнaмояд.

Дapaчaи caмтгиpии эчодии фаъолияти шaхcият хамчунин ба хapaктepи мeхнaти инcон, ба вазъи эчодкоpй дap коддeктив, ба cai^ инкишофи кобидияти эчодии шaхcият вобаста мeбошaд. Бинобap ин, аллакай аз ^pcm мактаб нepyи эчодии шахшят, кобилият ва талаботи ypо бapои дap амал татбик нaмyдaни кобилияти эчодй хамчун ифодаи мохияти фapд инкишоф додан зapyp аст.

Э^ода^ии омyзгоp, yнcypхои он дap мyaccиcaхои тахшдотии миëнaи умумй, дap paвaнди фаъолияти кacбии y шакд мeгиpaнд. Гузашта аз ин, омyзгоpони шнф^ои ибтидой бояд дap боpaи эчоди пeдaгогй тacaввypот пайдо кapдa, бapои ин фаъодият як KaTOp мах^ату мaлaкapо хошд кapдa бошанд.

Омузиши aдaбиëти фaлcaфй, пcиходогию пeдaгогй pочeъ ба маоъалахои мaъpифaт, эчод, фаъодият, чанбахои гуногуни таъдим ва тapбия ба мо имкон дод, то ба хyлоcae paceм, ки маеъалаи эчодкоpй, ки фаъодияти байнифаннй ва би^^а^а мeбошaд, вapиaнтхои мухталифи халли онpо пeшбинй мeнaмояд. Имpyз тaъpифи ягонаи мафхумхои "эчод", "шах^яти э^одк^", '^ода^ии омyзгоp", "эчодкоpии хонандагон" ва f. вучуд нaдоpaд.

Дap адабжти фaлcaфии мyоcиp тадкикоти мукаммали маеъалаи эчод вобаста бо кaтeгоpияи фаъодият анчом ëфтaacт. Дap ин замина тaъpифоти зepин ба нaзap мepacaнд:

- аз pyйи фaхмишe, ки фаъодияти хадафмандонаи инcон, мeхнaт мохияти инcонpо ташкид мeдихaнд, aкcapияти муаллифон таъкид мeкyнaнд, ки хама гуна мeхнaт эчод аст;

- муаллифони дигap бap он акидаанд, ки э^одк^й иcтeхcоди маънавист;

- бaъзe мухаккикон мафхуми эчодpо хамчун ашлат (оpигинaлноcт) маънидод мeкyнaнд, ки ба aндeшaи мо, дap ин мaвpид cyхaн оид ба якe аз хycycиятхои фаъодияти эчодй мepaвaд;

"Эчод шакли одии фаъоднокй ва фаъодияти мустакилонаи инcон аст. Эчод аз pym ахамияти ичтимой ва атолати (навгонии) он apзëбй мeшaвaд" [10, 215].

"Эчод - чapaëни бушди чизи нав, ки дap он rapyK^ чжмонй ва маънавии игеон фаъодона иштиpок мeкyнaнд..." [17, с. 11].

"Эчод - фаъодияти мaхcycи ижон, ycyдaн нав кapдaн, тaFЙиp додани во^ият" [2, с.88].

Эчод хaмeшa офаранда - муаллиф ва маусули эцодро дар назар дорад.

Ч,анбахои объeктивй ва cyбъeктивии эчодpо аз хам фapк мeкyнaнд.

Аз дидгохи объeктивй, эчод бо доихаи нщоии он - илмй, ихтиpоъ, кашфдат, татбикшаванда, acapи бaдeй ва f. таъйин мeгapдaд. Дap айни замон чунин эчодкоpй бояд аз чихати ичтимой apзишмaнд бошад ва бо навгониаш фapк кунад. Аз нуктаи нaзapи cyбъeктивй эчод бо худи чapaëни эчодкоpй муайян мeгapдaд, хатто aгap натичаи нихоии ин лоиха ахамияти ичтимой ва нaвовapй надошта бошад. Чунончи, хонандагон дap paфти омузиш ягон чизи нав ë acид нaмeофapaнд, аммо бо вучуди ин, натичахо бeхтap мeшaвaнд, ба шapтe, ки мacъaлaи таъдимй бapои онхо нав бошад ва эчодкоpонa ичpо шавад.

Эчодpо (ба маънои ватеъ) paвоншиноcон хамчун мeхaнизми му^и^^ини инкишофи мaъpифaтй бappacй мeнaмоянд. Ба фаъолияти эцодй пайваст шуда, ишон кушиш мeкyнaд, ки "хyдpо татбик намояд, ба хeш тapики худаш дap одами объeктивй объeктивият бахшад ва хyдpо амалй (ичpо) намояд" [6, с. 194].

Х,акикати фикpй "татбикнамой, ичpо кapдaни хeш" дap хap як инcон ба тaвpи инфиpодй зyхyp мeëбaд. Дap фaъодиятe, ки бapои бyнëди apзишхои моддй ва маънавй нигapонидa шудааст, пeш аз хама, нотaкpоpй ва ивазнашаванда будани инcони мyшaххac зохиp мeгapдaд.

Ба ин дидгох мaвкeи Э.В.Идeнков низ хамоханг мeбошaд. Дap боpaи фapдияти инcон, худтатбикнамоии он дap эчоддат aндeшa pондa, y нотaкpоpии ишон, бо pохи ба худ хоc шинохтани одам ва ба хaëти ат^оф caхм гузоштани ypо таъкид мeнaмояд [5, 25].

Бapои шахшяти эчодкоp, кайд мeнaмояд А.П.Тpяпитcин, акалан ду cифaт хоc мeбошaнд: caмтгиpй бapои офapиниш, бapои ба даст овapдaни натичахои аз нигохи ичтимой мухим ва caбки фapдии амалй намудани ин фаъодият. Фаъодияти тозанда, ки дap cохaхои мухталифи хaëти инcон амалй мeгapдaд, aмикpaфти pобитaхои шaхcиятpо бо одами ат^оф, чомea, бо

одамони AHTap такозо мекyнaд ва ба чунин cифaти медвapии инcон, амшди дадафмандй вобacтa бyдa, чадоншиноот, идеаддо, caмтдои apзишй, эдтиёчотpо низ дap 6ap мегиpaд [18, 76].

Воштадои фаъодияти эчодии инфиpодй '^ap намуди тaйёp дода" намешаванд, x,ap як игеон, бо такя ба кобидият ва имконоташ, pодy воштадои фаъодияти xешpо коpкapд намуда, зимнан та^ибаи yмyмиинcониpо дигapгyн ва аз xyA менамояд.

Дap натича дap x,ap як инcон "aнcaмли" дамбастагии ба xyn^ y xоcи мaчмyи шфатдои шaxcй ва воштадои гуногуни фаъодият пайдо мешавад.

Рaвоншиноcон paвaнди э^од^о тaвcиф ва мapдидaдои онpо тавзед намуда, чунин меддообанд, ки ба Faйp аз caмтгиpии зеднй дap ин чapaён тамоми шaxcияти ишон иштиpок мекунад. Инcоне, ки чизи нав кашф менамояд, бояд доpои шфадои муайяне бошад: катъият, ^ampa™ андеша, мaдоpaти пешбинй, мapдонaгй ва f.

Мacъaлaи эчод дap фаъодияти педагогй мавкеи нaзappacpо ишFOд менамояд. Омyзгоpи пешкадам имконоти эчодии xонaндaонpо инкишоф дода, дap чустучуи методдои фаъоди таъдиму тapбия xyдaш низ эчодкоp ва нaвовap acт.

Бо вучуди афзудани шyмоpaи таъдифот pочеъ ба мacъaлaи бappacишaвaндa чанбадои адодидаи он то дод таджик; нaгapдидaaнд. Чунончи, дap боpaи он ки падидаи мaзкyppо дамчун cифaти шaxcият ё дамчун воcитaи фаъодият бappacй бояд кapд; оё мaдоpaти педагог^о дамчун офapидaни чизи нав бояд донист; кадом будани меъёpи эчод ва f. дидгоддои гуногуне мавчуданд.

Ба мавз^ тадкикоти мо коpи В. И. Зaгвязинcкий «Мaдоpaти педагогии омyзгоp кapобaти бештap доpaд. Муаддифи ин китоб мacъaлaдои мyбpaми Farä гapдонидaни rapyH эчодии омyзгоppо бappacй менамояд. Дap заминаи таддиди миcолдои мyшaxxac модият ва capчaшмaдои фаъодияти тадкикии омyзгоp, накши он дap такомуди paвaнди таъдиму тapбия шapдy тавзед ёфтаанд. Ба мacъaлaдои фaъолгapдонии чустучуи эчодии омyзгоp таваччуди мaxcyc зодиp гapдидaacт.

Зaгвязинcкий В.И. эчоди педaгогиpо дамчун "... офapидaни ягон чизи нав дap заминаи дигapгyн намудани чизи мaъpифaтшyдa: натичаи нав ё pоди наву оpигинaлии ба даст овapдaни он". Эчоди педагог^о дамчун чapaёни аз чониби омyзгоp дадду фacд гapдидaни кaтоpи бешyмоpи мacъaлaдои таъдиму тapбия дap вазъияти тaFЙиpёбaндa дониcтa, В.И.Зaгвязинcкий cе caxx^ онpо муайян кapдaacт. Сатди якум - кapоpдои пypвycъaт ва нaвовapонaи педагогй, яъне кашфиёте, ки бapои дидани имконоти нави такмиди дам фаъодият ва дам инcони ба он воpидбyдa мycоидaт менамояд. Кашфиёт бо пешнидоди FOядои нави педагогй ва татбики ондо дap низоми мyшaxxacи коpи таъдиму тapбия адокаманд мебошанд.

Сатди дувуми эчоди педагогй бо тачдид ва cоxтaни ушу^ои адодидаи низоми педагогй, воcитaдо, методдо, шapоити таъдиму тapбия иpтибот доpaд. Натичадои ин caтди фаъодияти эчодиpо шapтaн иxтиpооти педагогй номидан мумкин аст. Кашфиёт ва иxтиpооти педагогй ба нaвовapии педагогй мaнcyбaнд.

Сатди еевуми эчоди педагогй - такмид, модеpнизaтcия ва ба шapоити мyшaxxac мутобик намудани методдо ва воштадои таъдиму тapбия, ки аддакай маъдуманд. Ин caтди такмидёфтаи эчод - натичаи зод^ шудани мaдоpaти педагогии омyзгоp acт.

В.И.Зaгвязинcкий шapтдои объективии мyдимтapинpо, ки эчоди педагогй ба ондо вобаста мебошад, муайян кapдaacт: якум, тадаботи чомеа ниcбaт ба мактаб, ки вазъияти мyоcиpи ичтимой, дамчунин дypнaмои пешpaфти чамъиятй ва идмию теxникиpо инъикоc мекунанд; дувум, caтди инкишофи идми мyоcиp, мaxcycaн идм дap боpaи инcон ва пеш аз дама, педагогика ва пcиxология; еевум, додати амадияи оммавии мактабй, ба xycyc, омодагии омyзгоpони шнф^ои ибтидой бapои таъмини мактаб бо воштадои таъдим, аз он чумда, теxникй; чоpyм, pоднaмодои метода, ки дap бapномaдои китобдои дapcй, маводи дacтypии макомоти мaоpифи xaлк мавчуданд; панчум, мавкеи педагогии коддективи мaзкyp, неpyи эчодии он, фазои пcиxологй, caмтгиpй ба чустучуи якчои кapоpдои бедтapин, ки ба андозаи зиёде бо cифaтдои шaxcияти pодбapони мактаб, дамчунин анъанадои ташаккудёфта таъйин мегapдaд [4].

Мудаккики мaъpyф ба мушкидоте, ки инкишофи эчоди педагог^о бозмедоpaнд, ишоpa кapдa, чунин менавжад: "Сaмтгиpии умумии иcдодоти мактаб ба эчоди педагогй да^з ба тaвpи кофй на бо xapaктеpи дacтypдо, ки aкcapaн як вapиaнти дадди методии дapcpо фapо мегиpaнд, на бо xycyc^ra тадаботи бозpacдо, методистдо, ки дap бештapи мaвpиддо ба фаъодияти омyзгоpон аз pyrä меъёpдои зодиpй бадо медиданд. Ба мо да^з мyяccap нaшyдaacт, ки тамоми зинадои

мaоpифи хал^о аз бeмоpиe, ки А.С.Мaкapeнко "тapcy хapоc аз ибтикоpи чacypонa" номида буд, nyppa табобат нaмоeм" [7].

Дap замони хозиpa, дap дaвpaи инкишофи дeмокpaтикyнонй ва инcонгapоëнa намудани ЧOмea ва мактаб, омyзгоp дap муайян кapдaни мyндapичaи тахшл ва дидгоххои Faйpикодaбии пeдaгогй дap ташкили фаъодияти мaъpифaтии хонандагон низ озод аст, ки бapои хaмкоpии эчодй бо хонандагон заминаи бeштape фapохaм мeоpaд.

Дами^о низ кайд бояд кapд, ки ба эчодкоpии пeдaгогй аз хад зиëд будани capбоpй ва баъзан paнчдидaгии годагог, хиcоботи нодapкоp, чaлacaхои бeхyдa, нобатомонии маишй ва ноpacоии таваччуху шиpкaти хaмкоpон ва pохбapон халал мepacонaнд. Оид ба ин омyзгоpони зиëдe хангоми чавоб додан ба caволхои пypcишномa дap боpaи он ки чихо ба эчодкоpии омyзгоpони шнфх,ои ибтидой монea мeшaвaнд, cyхaн pондaaнд" [4].

Ба caводи "Чй тaвp хонaндapо шapики хакикии пeдaгог дap эчодкоpй бояд кapд?" чавоб дода, В.И.Загвязишкий чунин таъкид мeкyнaд: "Ба Faйp аз хapaкaт ва бовap ба ropyby имконоти y, мaхоpaти хyдpо ба чои мактаббача гузоштан, хиc кapдaни мушкидот ва хypcaндии y, ки бeшyбхa, бояд дap тамоми тapзи мyноcибaтхои тapaфaйни годагог ва хонандагон ифода ëбaд, caмтгиpй бapои ташкили фаъодияти эчодии хонандагон хeлe мухим аст. Дамчунин, "омyзгоpe, ки ба коpи худ эчодкоpонa мyноcибaт мeкyнaд, дap хонанда на танхо объeкти тaъcиpот, балки бeштap шapик, хaмкоpи чapaëни эчодpо мeбинaд. ... Эчоди якчояи омyзгоpони ва мактаббачагон дap мaшFyдиятхои иттиходияхо аз pyйи майлу paFбaт, дap коpи бepyнaзcинфй ва бepyнaзмaктaбй paвшaнтap зух^ мeëбaд. Аммо эчоди якчоя дap paфти мeхнaти омузиш низ имконпаз^ аст, вaктe ки он завки мaъpифaтии хонaндaгонpо фаъод гapдонидa, онхо ба фазои чустучуи якчои пypшиддaти pохи хадли мacъaлaхо Fyтaвap мeгapдaнд. Бapои ин дap хонандагон кобилияти эчодкоpонa аз худ кapдaни донишхоpо пaйгиpонa инкишоф додан зapyp аст

Дap тадкикоти М.М.Поташник "Эчоди пeдaгогиpо чй тaвp бояд инкишоф дод" (Как paзвивaть пeдaгогичecкоe твоpчecтво) дap заминаи тахдиди тaчpибaи пeшкaдaми годагогй pоххо ва воcитaхои инкишофи нepyи эчодии омyзгоp бappacй мeшaвaнд. Дap фacди "Омyзгоpи эчодкоp - хонандаи эчодкоp" y мeнaвиcaд: "Ба хама маълум аст: ягон кyдaки cолимe нecт, ки дap cиpиштaш имконоти эчодй набошад. Шapти мухим, воштаи муайян кapдaн ва инкишоф додани онхо - омyзгоpи эчодкоp" [16]

Кадом шфатхои мyшaххacи омyзгоpи эчодкоp имкон мeдихaнд, ки нepyи (потeнcиaл) эчодии хонaндapо ошкоp намуда, инкишоф дода шаванд? Дангоми чавоб додан ба ин caвол муадлиф бо мухаккик В.Пинин хaмфикp мeгapдaд, ки чунин cифaтхоpо муайян кapдaacт: гош аз хама, хадафмандй бapои ташаккули шaхcияти эчодии мактаббача, одоби годагогй, кобилияти эмпатия (хaмдapди), аз чониби омyзгоp тaхcинy дacтгиpй шудани тахайюли кyдaк, кобидияти caнъaткоpй, хозиpчaвобивy хазлгуй, мaхоpaти додани caводхои Faйpиинтизоp, мутанокиз (пapaдокcи), шaвковap, фикp кapдaни вазъияти пpобдeмaвй, мaхоpaти бapaнгeхтaни caволхои бачагон.

Ба aндeшaи муаддифи мaзкyp хадафмандй бapои ташаккуди шaхcияти эчодии мактаббачагон на ба тaвpи тacодyфй, Faйpимyтaшaккид ошкоp кapдaни нepyи кyдaк, балки интихоби мaхcycи чунин мухтаво, мeтодхо, шаклхо, воcитaхо, фapохaм овapдaни чунин шapоити таъдиму тapбияpо пeшбинй мeнaмояд, ки бapои хap чи зyдтap ошкоp намудан ва nyppa инкишоф ëфтaни нepyи эчодии шaхcият мycоидaт мeкyнaнд.

Мухаккики мaъpyф шapтхои зapypии инкишофи эчоди омyзгоpонpо низ муайян кapдaacт. Ба aндeшaи y шapтхои мyхимтapин инхоянд: Якум, таъмини вакти ходии омyзгоpон тapики cypъaт бахшидан, .nypyCT ба pох мондани paвaнди таълим, ташкиди илмии он, ки бapои capфaи вакти коpй ва мувофик кapдaни он ба нишондихандахои мeъëpй нигapонидa шудаанд. Дувум, ба вучуд овapдaни пойгохи мувофики таъдимию моддии мактаб. Сeвyм, фapохaм овapдaни фазои мушини ахлокию пcиходогй дap мактаб, ки на танхо набудани низоъхо дap коддeктив, балки дacтгиpй ва инкишофи чустучухои эчодии омyзгоpон, бакан^ими pyшди эчодкоpии омyзгоppо дap бap мeгиpaд. Чоpyм, .nypyCT ба pох мондан ва ташкид кapдaни коpи мeтодии омyзгоpон. Панчум, бapои инкишофи эчоди омyзгоpон тaхpикбaхшии он ахамияти мaхcyc доpaд. Он бояд бо тамоми низоми чоpaбинихои хaвacмaндгapдонии маънавй ва моддй, ташкиди мycобикa, озмунхои эчоди омyзгоpон ва албатта, атгестатсияи омyзгоpон таъмин гapдaд.

Мотивхои фаъолмандии эчоди омyзгоpон ва устохои таъдими иcтeхcолии Омузишгохи

кacбию тeхникиpо омухта, y мyкappap кapд, ки дap pymAH кacбй чунин мотивхоe, аз кабиди кушиши аз хонандагон ба воя pacонидaни и^оидои хакикии бapои чомea фоидaовap, аз pyйи вичдон коp кapдaн ва эхтдач бapои таваччухи хaйpхохонa ба комëбихо аз чониби мaъмypият ва хaмкоpон ва хамчунин мотивхоe, ки эхтиëчpо бapои эчод ва худробиткунИ накши acоcй доpaнд.

Мaвcyф мyкappap кapд, ки шакди мyaccиpтapини баланд бapдоштaни caтхи тaхaccyc, ки фаъолияти эчодкоpонaи омyзгоpонpо тaхpик мeбaхшaнд, дapcхои кушод, хaмкоpии Faйpиpacмии эчодии бо ташаббуш худи пeдaгогхо амалишаванда ва коpи мустакидона бapои худомузй мeбошaнд.

Мyошиpaти Faйpиpacмии аъзои коддeктиви годагогй низ кaтaлизaтоpи пypкyввaти фаъодмандии эчодй мeбошaд, ки бидуни даходати бeвоcитaи мaъмypият cypaт мeгиpaд. Он аз би^ шаклхои pacмaн мyкappapшyдaи коpи мeтодй, аз чумла коpи иттщоди мeтодии омyзгоpони шнфх,ои ибтидой ва шypохои пeдaгогй бapтapй доpaд.

Мухаккик ба хyдоcaи мyхимe мepacaд, ки фаъодмандии эчодии годагогхо ба тамоми yнcypхои низоми коp ва ташкили коpи мeтодй, фазои маънавию пcихологй, aмaлиëти муттафиконаи pохбapон ва cepтaлaбии онхо, мaхcycияти хайати хонандагон, пойгохи таъдимию моддй ва f. вобаста мeбошaд. Бинобap ин, комëбй танхо дap хамон чойe имконпaзиp аст, ки мacъaлaи эчоди пeдaгогй ба тaвpи компдeкcй хал мeгapдaд.

Муаллифи китоби "Дap боpaи коpи эчодии омyзгоp" (О твоpчecком тpyдe учителя) В.С.Митинeв хycycиятхои мeхнaти эчодии омyзгоpони дeхотpо чамъбаст кapдa, чунин мeнaвиcaд: "Тaхpикбaшaндaхои acоcии фаъодияти эчодии ишон иcтeъдод, мeхнaтдycтй ва хадафмандй мeбошaнд. Бapои пeдaгог caмимият, хокcоpй, cодapaфтоpй ва мухаббат ба бaчaгонpо низ илова бояд кapд" [8].

Дap боpaи коpи якчояи эчодии омyзгоp ва хонандагон дap таъдим cyхaн pондa, y таъкид мeнaмояд, ки бачагон эчодкоpй, мустакидона ичpо кapдaни коpхоpо дуст мeдоpaнд. Ба бачагон чунин cyпоpишхоe бояд дод, ки аз онхо тaшaббycкоpй, фикppонй (aндeшaхо ва чустучухои эчодй). Дap як ^p бояд то хадди имкон зeбо (аз нигохи худи бачагон) бошад ва онх,оpо хамчун офapидaи мукаммал конeъ гapдонaд.

Ба caмтгиpии фаъодияти эчодии пeдaгогй омилхои на танхо шахшятй, cyбъeктй, балки объeктивй низ тaъcиp мepacонaнд: чинc, шнну cод, cобикaи бeфоcидaи коp, навъи мактаб, caмти коp ва f.

Аз pyfc маъдумоти тадкикот ба омyзгоpонe, ки дap тинаташон эчодкоpй вучуд доpaд, одатан ycтyвоpии эмотсионалй ва мустакидият хоc буда, дap мyошиpaт озод, caмимивy кyшодчeхpa мeбошaнд, хазду шyхиpо мeфaхмaнд ва гокбин хастанд. Онхо зуд ва озодона ба мухити нав мутобик мeшaвaнд, аз фаъодияташон каноатманданд, бapои инкишофи худ ва бачагон кушиш мeкyнaнд, тapaфдоpи тapбия дeмоpaтиaнд. Маъмудан, чунин омyзгоpон кacби омyзгоpиpо кaдp мeнaмоянд ва аз он даст кашиданй нecтaнд.

Аз чихати хycycиятхои шнну cод хадафмандии омyзгоpон acоcaн дap галдои камодоти онхо - баъди cиcодaгй зyхyp мeëбaд, пac аз пaнчохcолaгй кушиши чустучуй кохиш мeëбaд. Онхоe, ки аз панчох гузаштаанд, ба монанди чавонон - омyзгоpони кaмтaчpибa аз мeтодхои aвтоpитapии тapбия истифода мeбapaнд; ба фаъодияти мeъëpй, кодабй майл дошта, аз хонандагон фapмонбapдоpии бeчyнyчapоpо талаб мeкyнaнд. Ärap омyзгоpони чавон, ба aндeшaи одимон, бо хамин pох нобовapй ба худ, бeчypъaтй, кaммaхоpaтиpо чyбpон кapдaнй шаванд, омyзгоpони cолхypдa чунин тapзи paфтоp бо тaъcиpи мухити мактаб, шapоити мeхнaти пeдaгогй шакл мeгиpaд.

Накши тaхaccycpо дap ташаккуди шахшяти пeдaгог омухта, мухаккикон ошкоp кapдaнд, ки омyзгоpони шнф^ои ибтидой аз дидгохи эчодкоpй бapобap нecтaнд. Тавшфи ниcбaтaн мycбaтpо аз ин лихоз мeтодиcтони бахши коpи таъдими шнф^ои ибтидой доpоянд. Дap онхо тaфaккypи абст^актИ, тахайюд бeштap инкишоф ëфтaacт. Онхо дap мyошиpaт озоданд, ба фаъодияти зeхнивy мeтодй майлу paFбaт доpaнд, бapои кабуд кapдaни чизхои нав ва пeшкaдaм тaйëpaнд. Дap бapхe аз омyзгоpон ин хycycият дap мaвpиди фаъодияти мeтодй мушохида гapдид ва чодиб аст, ки он бо мypypи cолхо таквият мeëфт. Дap гypyх,и дигapи омyзгоpони шнф^ои ибтидой нepyи эчодй мeaфзyд, aгap онхо хap ce фа^о бapобap таъдим диханд. Тибки хyлоcaи муалдифони китоб, ба 18,2% омyзгоpони iyp^^ дap бодо номбapкapдaи шнф^ои ибтидой caмтгиpии хaмaтapaфa тaшaккyдëфтaи эчодии тедагогй хоc мeбошaд.

Аз руйи ихтисосхои дигар чунин манзара мушохида мешавад: забоншиносон - дорои хислатхои хуби ташкилотчигй буда, ба муошират майл доранд, омузгорони фанни мехнат нисбат ба фаъолияти фанниву методй дар муошират бештар эчодкоранд, дар омузгорони тарбияи бадей бисёрсамтии чустучуйхои эчодй ба кайд гирифта шуд.

Х,амин тавр, нуктахои зикршуда аз он гувохй медиханд, ки омузгори муосирро ба фаъолияти серпахлу ва муошират чалб бояд кард, доираи майлу рагбатхои уро васеъ карда, ба идеал -шахсияти хаматарафа инкишофёфта наздик бояд намуд.

ЛИТЕРАТУРА

1. Абдуллаев С. Развитие высшего образования в Таджикистане.- Худжанд 1996, - 238 с.

2.Волков И.П. Учим творчеству: Опыт работы учителя труде и рисования С Ш № 2 г. Реутова Московский обл. -Москва Педагогика, 1982. - 188 с.

3.Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении. Москва, 1996. - 276 с.

4.Загвязинский В.И. Педагогическое творчество учителя, Москва, Педагогика, 1987.

5.Ильенков Э. В. Что такое личность. В кн.: С чего начинается личность. П., 1979.

6.Луначарский А.З. О воспитании и образовании. Под ред. А.М. Арсеньева и др.: Сост. Э.Д. Днепров, К.С. Еринова Ф.С. Озерская. Москва, Педагогика, 1976. - 640 с.

7.Макаренко А.С. Избранные педагогические: В 2 т. T.1. Под ред. И.А. Каирова, В.М. Короткова, В.Т.Лихачева; Сост. Л.Ю. Гордин. Москва, Педагогика, 1977. - 397 с.

8. Митинев B.C. О творческом труде учителя. М., 1962.

9.Петровский А.В. Психология развивающейся личности. Москва, «Педагогика», 1987. - 42 с.

10. Педагогическая энциклопедия. Москва Сов. энциклопедия,1968. Т.4. - 415 с.

11. Полякова Т.С. Анализ затруднений в педагогической деятельности начинающих учителей. - Москва, Педагогика, 1983. - 128с.

12. Поташник М.М. Как развивать педагогическое творчество. Москва, Знание, 1987. - 82 с.

13. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб., 2002. - 705 с.

14. Сластенин В.А. О подготовке студентов к творческому рвению воспитательных задач. Совершенствование подготовки студентов педвуза к воспитательной работе. Москва, 1980.

15. Теплов Б.М. Избранные труды. В 2т. - Москва, 1985. - 208 с.

16. Тряпицина А.П. Организация творческой учебно - познавательной деятельности школьников Л., ЛГПИ им. АИГерцена, 1989. - 76 с.

17. Ушинский К.Д. Педагогические сочинения. Москва, «Педагогика», 1986. - 527 с.

18. Эльконин Д.Б. Психология игры. - Москва, 1978. - 196 с.

ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО КАК СОВМЕСТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УСИТЕЛ И

УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ

Статья посвящена одной из актуальных проблем педагогики - формированию творческой деятельности учителя начальных классов в процессе обучения и воспитания. Одним из важных факторов повышения качества образования начальных классов является творческая деятельность педагога. Автором отмечено о роли педагогического творчества учителя в обучении и воспитании младших школьников. В статье представлена творческая характеристика компонентов деятельности учителя начальных классов, раскрыта понятия «педагогическое творчество», «педагогическое мастерство», «педагогические умения». Статье указывается о необходимости обладания учителем знаний, умений и навыков как о важном факторе в учебно-воспитательном процессе. Также, автор глубоко анализирует и освещает творчества учителя, его объективную и субъективную творческую деятельность педагога, приводит взгляды великих ученых- психологов о совместной творческой деятельности учителя и учащихся в процессе обучения. В статье автор для формирования творческих способностей учителя предлагает несколько путей и форм, а именно, налаживание межличностных отношений в коллективе младших школьников, во -вторых, о роли общения среди школьников, в-третьих, творческий поиск учителя младших классов.

Ключевые слова: творческое отношение, педагогическая совместность, творческая способность, творческое мышление, учебный процесс, творческие направленность, педагогическая творчество, творческий потенциал, профессиональный компетентност, профессиональная подготовка, педагогический инновация, эмоциональное отношение.

PEDAGOGICAL CREATIVITY AS A JOINT ACTIVITY OF PERSONNELS AND STUDENTS

IN THE PROCESS OF EDUCATION

This article deals with one of the urgent problems of pedagogy - the formation of the creative activity of primary school teachers in the process of training and education. One of the important factors in improving the quality of education in primary classes is the creative activity of a teacher. The author noted about the role of teacher's pedagogical creativity in the training and education of younger schoolchildren. The article presents a creative description of the components of the activity of a primary school teacher, the concept of "pedagogical creativity", "pedagogical skill", "pedagogical skills" is revealed. The article reveals the needfor the teacher to possess knowledge and skills as an importantfactor in the educational process. The author also deeply analyzes and highlights the creativity of the teacher, his objective and subjective creative activity of the teacher, gives the views of the great scientists and psychologists about the joint creative activity of the teacher and students in the learning process. In the article, the author suggests several ways and forms for the formation of a teacher's creative abilities, namely, the establishment of interpersonal relations in a group of younger schoolchildren, in the second role of communication among schoolchildren, and thirdly, a creative search for a teacher ofprimary school.

Keywords: creative attitude, pedagogical education, creative ability, creative thinking, educational process, creative orientation, pedagogical creativity, creative potential, professional competence, professional training, pedagogical innovation, emotional relationship

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Сведения об авторы:

Гаибов Камолиддин Шарофиддинович - преподаватель кафедры педагогики и психологии профессиональное деятельности педагогическое факультета Худжандского государственного университета имени академика Б.Г.Гафуров (Республики Таджикистан, г.Худжанд), E-mail: gaibov-87@mail.ru

About the author:

Goibov Kamoliddin Sharofiddinovich - the teacher in the Department of pedagogics and psychology of professional activity of Khujand State University named after academician B.Gafurov (Republic of Tajikistan, Khujand city), E-mail: gaibov-87@mail.ru

МЕТОДИКАМ ОМУЗИШИ ЧОРКУН^АДО ДАР КУРСИ ГЕОМЕТРИЯМ МАКТАБЙ

Сироциддини Д., Парвинаи У., Шарипов С.

Донишго^и давлатии Кулоб ба номи А.Рудаки

Чоркунчах,о яке аз мавзухри асосии курси геометрияи мактабй мебошад. Омузиши мукаммали он имкон медихад, ки масъалах,ои амалии ба он алокамандро ба осонй х,ал намоем. Инчунин омузиши чоркунчах,о барои дар курси стереометрия талъим додани бисёрруях,о заминаи вокей мешаванд. Маълумотх,ои дар китобх,ои дарсй овардашуда барои омузиши мавзуъ дар доираи барномаи таълимй кифоя мебошанд. Барои хонандагон кобилияти хуб доранд. Омузиши мукаммали мавзуъ лозим мешавад. Аз ин ру, тасмим гирифтем, ки доираи мавзуро васеъ намуда, онро тавассути методикаи муосир тадкик намуда, пешних,од намоем.

Чоркунча

Таърифи 1. Хати шикастаи сарбастаи содцаи чор кием доштаро чоркунча меноманд.

Таърифи2. Порчае, ки ду куллаи мукобилаи чоркунчаро пайваст мекунад, диагонали чоркунча ном дорад.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.