Научная статья на тему 'РАННЕЕ ИЗУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ'

РАННЕЕ ИЗУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
52
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК / ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ / ОТНОШЕНИЕ / ПОДХОД / ОБУЧЕНИЕ / ПОЗНАНИЕ / ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ЭМОЦИЯ / ЗАИНТЕРЕСОВАННОСТЬ / ПАМЯТЬ / ВНИМАНИЕ / ENGLISH LANGUAGE / INFORMATION TECHNOLOGY / ATTITUDE / APPROACH / LEARNING / COGNITION / ACTIVITY / EMOTION / INTEREST / MEMORY / ATTENTION

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мирзоев Шухрат Саидахмадович

В статье рассматриваются особенности раннего обучения английского языка с использованием информационных технологий. По мнению автора статьи, раннее обучение английскомого языка с использованием возможностей компьютера и обучающих компьютерных программ - это веление времени и необходимость, возникшая в связи с новыми условиями образовательной действительности. Автор отмечает, что целесообразность раннего обучения иностранного языка, наконец, официально признана государством. Ни у кого не вызывает сомнений тот факт, что интеллект человека прогрессирует наиболее быстро в детском возрасте - от рождения до 12 лет. Приближение начала изучения иностранного языка к началу развития ребенка приводит к тому, что все оказываются способными к успешному овладению иностранными языками, в отличие от взрослых. В познавательной деятельности восприятие связано с вниманием. Внимание младшего школьника отличается непроизвольностью, неустойчивостью, оно легко переключается и отвлекается. В этом возрасте учащиеся обращают внимание лишь на то, что вызывает их непосредственный интерес. У детей есть непосредственный интерес к изучению языка, им хочется слышать и самим говорить на английском языке. Подводя итог вышеизложенного, автор констатирует, что можно определить следующие основные потребности учащихся 1-4 классов: потребность в движении; потребность в общении; потребность ощущать безопасность; потребность в похвале за каждый пусть маленький успешный шаг; потребность в прикосновении, рисовании, конструировании, мимике; потребность чувствовать себя личностью, и чтобы учитель относился к ним как личностям. Из этого следует, что основой отношений учитель- ученик, родитель - учитель должно стать доверие.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EARLY LEARNING OF ENGLISH WITH USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES

The article deals with the features of early learning English with the use of information technology. In the opinion of the author of the article, the early learning of English with the use of computer capabilities and educational computer programs is the imperative of time and necessity that arose in connection with the new conditions of educational reality. The author notes that the expediency of early learning a foreign language is finally officially recognized by the state. No one doubts the fact that human intelligence progresses most rapidly in childhood - from birth to 12 years. Approaching the beginning of learning a foreign language to the beginning of the development of the child leads to the fact that all are able to successfully master foreign languages, unlike adults. In cognitive activity, perception is associated with attention. The attention of the junior schoolboy is characterized by involuntary, unstable, it is easily switched and distracted. At this age, students pay attention only to what causes their immediate interest. Children have a direct interest in learning the language, they want to hear and speak English themselves. Summarizing the above, the author states that the following basic needs of students in grades 1-4 can be determined: the need for movement; need for communication; need to feel security; the need for praise for each let a small successful step; need for touching, drawing, constructing, facial expressions; the need to feel personal, and that the teacher treats them as personalities. From this it follows that the basis of the teacher-student relationship, the parent-teacher should be trust.

Текст научной работы на тему «РАННЕЕ ИЗУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ»

РОЛЬ СУРДОПЕДАГОГИКИ В ВОСПИТАНИИ И ОБУЧЕНИИ ГЛУХИХ

ДЕТЕЙ

В этом статье автор дал понятие о роль сурдопедагогика обучении воспитании глухих детей, конкуренции между жестового языком усни методом обучения глухих и развитии сурдопедагогики в республики Таджикистан в период независимости которые дал важную роль в развития сурдопедагогики.

Ключевые слова: сурдопедагогика, глухой, жестовый язык, билингвистическое обучение

ROLE OF THE PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE EDUCATION AND TRAINING OF DEAF CHILDREN

In this article, the author gave an idea of the role of the faculty of education and the curing of deaf children, the competition between the gesture language and the fallacy of the method of teaching the deaf and the development of language education in the Republic of Tajikistan in the period of independence, which gave importance to the development of the faculty

Keyword: surdopedagogy, deaf, gestural language, bilingual learning.

Сведения о авторе:

Кувватов Саттор - старший преподаватель факультета Психология и инклюзия кафедра специального педагогика и инклюзия Таджикского государственного педагогического университета имени С. Айни, Рахмонов Зикриё - кандидат наук, доцент, Худжандского государственного университета им. академика Бободжана Гафурова

About the authors:

Kuvvatov Sattor - Senior Teacher of Tajik State Pedagogical University named after S.Ayni, Faculty of Psychology, preschool education and inclusion, Chair Specialized Pedagogy and Inclusion

Rakhmonov Zikriyo - Ph.D. in Pedagogical Sciences, Teacher of Khujand State University named after B. Gafurov

ТАЪЛИМИ ИБТИДОИИ ЗАБОНИ АНГЛИСЙ БО ИСТИФОДАИ ТЕХНОЛОГИЯИ

ИТТИЛООТИ

Мирзоев Ш. С.

Донишгоуи давлатии Кулоб ба номи А.Рудаки

Таълими ибтидоии забони англисй бо истифодаи имконоти компютер ва барномах,ои таълимии компютерй - ин талаботи замон ва заруратест, ки дар робита бо шароитх,ои нави вокеияти тах,силотй ба миён омадааст.

Бояд зикр намуд,ки х,оло инсоният дар «чомеаи иттилоотй» зиндагй дорад ва масалан мухаккикон Л.П.Пидоймо ва Э.В.Бутурлакин онро чунин муайян кардаанд: «Низоми алоках,о ва муносибатх,ои байни одамон, ки мабнй бар табодули иттиллот дар фаъолитяи ичтимой-иктислодй мебошад» [5, 133].

Ба максад мувофик будани таъдими ибтидоии забони хоричй тавассути давлат х,ам эътироф гаштааст. Бидуни шакку шубха аклу зехди (интеллекти) инсон дар синну соли кудакй, яъне то 12 солагй бештар рушд мекунад. Наздик намудани омузиши забони хоричй ба ибтидои рушди кудак ба он оварда мерасонад, ки нисбати калонсолон онх,о кобилияти хубтари омухтани забони хоричиро доранд.

Дар фаъолияти идрокию маърифатй эх,сосот бо таваччух, алокаманд аст. Таваччухи хонандаи хурдсол бо гайриихтиёрй, ноустувории худ фарк мекунад, он сабуку осонтар метавонад таваччухи худро ба дигар тараф равона кунад. Дар ин синну сол хонандагон таваччух, факат ба он чизх,ое равона мекунанд, ки барояшон шавкманд мебошад. Дар кудакон манфиатмандии мустаким нисбати омузиши забон зохир карда мешавад, онх,о мехохднд худ бо забони англисй х,арф зананд.

Дар баробари ин манфиатмандии кудакони синну соли хурди мактабй нисбат ба хама чизе, ки бо компютер алокаманд аст, бештар мебошад. Худи компютер х,оло кисмати

таркибии раванди тахсилотй гашта мондааст. Дамаи ин омили кавии омузиши ибтидоии забони англисй бо истифодаи технологиями компютерй мебошад.

Ба эътибор гирифтани вижагихои синну сол - ин нуктаи мухиму асосии бандубаст ва сохтани курси таълимй мебошад. Кудакон оламро ба тарики бутун кабул мекунанд. Машгулиятхои дустдоштаи онхо - расмкашй, рангуборнамой ва бозихо мебошанд. Дар машгулиятхо ин ин вижагихо истифода мегарданд.

Тамоми навъхои фаъолияти хоси хонандагони синфхои ибтидой ба доираи умумии машгулиятхои махфилй (сурудхонй, расмкашй, ракс, шеърхонй ва гайра) ворид карда мешаванд. Дар мавриде ки ин чо кор дар компютер бо объектхои графикй ва матнхо бо забони англисй илова карда мешаванд, самаранокии дарсу машгулиятхо якчанд маротиба меафзояд.

Дамзамон бо таълими хониш (хондан) кор бо азхудкунии хушнависй (каллиграфия) ва орфографияи забони англисй ба рох монда мешавад. Зимни азхудкунии чанбаи графикии забони омухташаванда кудакон метавонанд бо харфхои андозаи нимачопй нависанд, ки ахиран густариш ёфтаанд. Истифодаи харфхои нимачопй раванди омузиши хонданро тавассути наздикию монандии навишти харфхо осонтару мувофиктар мегардонад.

Калимахо ва чумлахоро дар компютер навишта, хонандагон клавиатураи англисиро меомузанд ва орфографияи англисиро аз худ менамоянд. Мураккабй ва хачму андозаи вазифаю супоришхо тадричан афзоиш ёфтан мегирад. Дар аввал хонандагон навиштани калимахои алохидаро ёд мегиранд, ки зимни хондан вомехуранд, чумлахоро бо ёрии моделхо кайду сабт менамоянд. Бо мурури замон омузиши навиштану имло ба доираи халлу фасли вазифаю супоришхои коммуникативй морид мегардад: аз тест чумлахоеро навишта гирифтан, ки тасдику таъйидеро зикр мекунанд, тартиб додани чумлахои шахсй ва кайд кардану тартиб додани накша.

Омузиши забон бидуни чалбу чазби айёният гайриимкон аст. Он дар тамоми мархилахои дарс зарур аст: хох шарху баёни маводи нав бошад ва ё пурсишу саволу чавоб, такрор ва ё мустахкамкунй. Дар ин кор кумаки зиёдро метавонанд барномахои махсуси таълимии компютерй расонанд, ки дар тамоми мархилаи таълими забони англисй метавонанд истифода шаванд. Вориднамоии технологияхои иттилоотй дар раванди тахсилот имкон медихад, ки мехнату захмати омузгор сабуктару осонтар гардонида шавад. Масалан, истифодаи тестхо дар муковаи тестии Hyper Test ба омузгор имкон медихад, ки вактро зимни навъхои гуногуни фаъолияти нуткй сарфа кунад. Хонандагон зимнан сохибу молики малакахои кор бо тестхо мегарданд, ки барои онхо метавонанд дар синфхои болой муфид гарданд.

Барои татбики барномаи мазкур мавчудияти шароитхои муайян зарур аст, яъне: -мучаххаз гардонидани кабинет бо тачхизотхои муосири компютерй ва ё дастрасии озод ба кабинети информатикаи мактаб; -мавчудияти таъминоти зарурии барномавй; -дарачаи баланди малакахои кор бо компютер аз чониби омузгори забони англисй.

Дадаф: ба хонандагони синфхои ибтидой додани донишхои ибтидой оид ба забони англисй бо истифодаи имконоти компютер.

Вазифахо: тахсилотй: - омузиши навъхои гуногуни фаъолияти нуткй бо назардошти вижагихои психологй-педагогии хонандагони синфхои ибтидой; -таълими мактаббача барои истифодаи компютер нисбати халлу фасли вазифахои пешбинишуда. Рушддщанда: -рушд додани малакахои лексикй, грамматикй ва фонетикии хонандагон; -ангезиши фаъолмандии эчодкоронаи шахсият; -рушди кобилиятхо нисбати халлу фасли проблемами эхтимолй. Тарбиявй: тарбия намудани шавку манфиатмандй нисбти дарки олам, малакаи хамкорй намудан дар раванди таълим; -рушди малакахои худназоратй ва кобилияти арзёбии кор ва натичахои худ.

Ба эътибор гирифтани вижагихои психологй-педагогии хонандагон. Вижагихои психологии хонандагони хурдсол барои онхо зимни омузиши забони англисй афзалияту бартарихо медихад. Кудакони 7-10 сола забони хоричиро гайримустаким ва бо зершуур метавонанд аз худ кунанд. Онхо вазъу холатро зудтар нисбати бо забони хоричй гуфтан дар мавриди додашуда дарку фахм менамоянд. Дачму андозаи таваччух ва вакти мутамарказият хеле кутох аст, аммо бо тагйир ёфтани синну сол метавонанд афзоиш ёбанд. Дар

мaктaббaчaгони хypдcол хотиpaи дapозмyддaт хeлe ху6 pyшд мeкyнaд вa ондо мeтaвонaнд дap хотиpa aндaк мaълyмотpо ,nypy дapоз нигод доpaнд. Aнгeзa вa мyдappики бeдтapин бapои тaълимy омузиши минбaъдa ниcбaти хонaндaгони синфдои 1- 4 эдсоси мyвaффaкиятy пиpyзй мeбошaд.

Бapои caмapaнок бa шкшя гиpифтaни paвaнди тaълими кyдaкони синну соли хypди мaкктaбй бa омyзгоp зapyp acт, ки мapдилaдои когнитивй, эдсосй, чисмонй, ичтимой вa зaбонии p^AH хypдcолонpо бу хубй донaд.

Рушди идpокию мaъpифaтй бо pyшди умумии яклонию зeднии кyдaк aдокaмaнд aar. Мафдyмдоe, ки бо зaбони модapй яз худ кapдa шyдaaнд, мeтaвонaнд бa зaбони aнглиcй гyзapонидa шявянд вя ниcбaти зябони модapиaшон зyдтap дязм гapдaнд. Гузяштя яз ин, вобacтa бя виж^гидои инфиpодии кудякон дap pyшди идpокию мaъpифaтй тямоми cинфpо як нявъ омузонидян бя мя^сяд мувофик нaмeбошaд. Бeдтap яст, ки ондо бя гypУддои хypд тяксим кapдa шудя, дap Typy^^ нисбяти ондо бapхypддои aдодидa истифодя гapдaд.

Мудяккик М.Н. Евcтeгнeeв caводнокию мaъpифaтpо оид бя ТИК чунин муяйян кapдaacт: «Мaдaкaдои муяйяни тaъйинот, чустучу, дacтpacй, идоpaкyнй, дaмгиpой, apзёбй, эчод вя интиколи иттидоот» [2, с.ЗЗ].

Чднбяи эдсосии тяълим дямчун чянбяи когнитивй хeлe мудим мeбошaд. Бя содяи эдсосй Мaн-конceпcия, мядя^дои мyошиpaт вя aмaдкapдн мyтaкобидaи бaйнишaхcиятй, дaдaфмaндй вя кобилияти тaвaккaд кapдaн мянсуб яст. Мяълум яст, ки кудякон, ки хyдapзёбии кaмтap доpaнд, бяъзян нaмeтaвонaнд кобилиятдои хyдpо тятбик нямоянд вя дятто ноком шудя дям мeмонaнд. Мудим яст дap ёд нигод дошт, ки кудякон доpои мизочдои гуногун дям мeбошaнд: бaъзeи ондо дpои сифятдои зypовapию хушунятй будя, бaъзe дигapон шapмгинy хичил мeбошaнд, дигapон зуд тядти дяячону изтиpоб кapоp гиpифтa, нокомидои хyдpо дapдмaндонa пушти cap нямудя, бapои хятою иштибод cодиp кapдaн мeдapоcaнд. Бя эътибоp гиpифтaни дямяи ин тяфовутдо бя омyзгоp кумяк мeкyнaд, ки нисбяти xap як кудяк вязифяю някшдои муносибу мувофи^о интихоб куняд. Хдссосияти фaвкyлоддaи мaктaббaчaгони хypдcол нисбяти мудити aтpоф, шидддт гиpифтaни дapкy фядми дacтовapддо вя нокомидои худ, мявчудияти aдокaмaндни дишмикй бяйни тябъу эдсосот вя мувяффякнокии мяктябй яз он шядодят мeдидaнд, ки pyшди эдсосотй бояд ^pe^era тaвaччУди чиддию доимй зимни тяклими хоняндягони хypдcол будя бошяд.

Бояд вижягидои чисмонии кудякони 7-10 соля низ бя эътибоp гиpифтa шявяд. Рушди мушякдо бя мaдaкaи кудякон бapои тaмapкyзи тявяччуд бя сядифя, caтp вя ё кядимя тaъcиp мeбaхшaд, ки ин дap нявбяти худ бapои мaдaкaи хониш зapyp яст. Ин дямчунин бapои мяля^и дap дяст дypycт нигод доштяни кядям вя ё pyчкa, кяйчй тaъcиp мepacонaд. Кудякони хypдcол нaмeтaвонaнд бя мудляти ^ypy дapоз вобястя бя нокифоя будяни нaзоpaт яз болои мушякдои дapaкaтй нишинянд. Биноян, бя мяксяд мувофик яст, ки зимни дapcy мяшЕулият бя ондо чунин вязифяю cyпоpишe додя шявяд, ки ондодap синф дapaкaт кунянд (бозидо вя мяшку тaмpиндо, cypyддо бо дapaкaтдо, paкcдо).

Мулодизядои болоиpо чaмъбacт нямудя, мeтaвон чунин тaлaботдои ясосии хоняндягони хypдcолpо муяйян кapд: - тядябот нисбяти дapaкaт; - тядябот нисбяти мyошиpaт; -тядябот нисбяти эдсоси ямният; -тядябот нисбяти тядсину сипос дятто бapои кaдaмдои оддитapини мувяффяконя; -тядябот нисбяти pacмкaшй, сохтяндою созишдо, дapaктдои дястИ; -тядябот нисбяти шяхсият эдсос кapдaни худ вя дям омyзгоp низ дямчун шяхсият бя ондо муносибят куняд.

Аз дямяи ин бapмeояд, ки ясосу зяминяи мyноcибaтдои - омyзгоp-хонaндa, волидяйн-омyзгоp бояд бовapию эътимоди дaмдигapй бошяд.

Шapти мудими apзёбии нaтичaи коp иштиpоки кудякон дap чяшну иддо, чоpaбинидои оммявй, озмундои эчодй мeбошaд.

Apзёбии мудим - бядою вокунишдои хоняндягон, волидяйни ондо, омyзгоpон мeбошaд.

Бя pод мондяни тяълим бо чунин pодy paвишдо чунин ядямият^о доштя мeтaвонaд: 1.Амядй: содибшявии кудякон бя донишдои ибтидой оид бя зябони янглисй; 2.Шaхcиятй: -дap кудякон тяшяккули aнгeзaи ycтyвоp нисбяти омузиши зябони янглисй; - тaвceaи

чах,онбинии хонандагон, такмили малакадои муоширатии онх,о; -афзоиши макоми кудакон дар коллективи синфу мактаб; -рушди кобилиятх,ои эчодй.

АДАБИЁТ

1. Гадьскова, Н.Д. Теория обучения иностранным языкам/ Н.Д.Гальскова, З.Н.Никитенко. - М. Айрис Пресс, 2004

2. Евстигнеев, М.Н. Методика формирования компетентности учителя иностранного языка в области использования информационных и коммуникационных технологий. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. - Москва, 2012.

3. Зимняя, И.А.. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке/ИА.Зимняя. -М. Просвещение, 1985

4. Пассов, Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению/Е.И.Пассов. - М. Просвещение, 1991

5. Пидоймо Л.П. Современная экономика: проблемы и решения/Л.П. Пидоймо, Е.В. Бутурлакина//Сущность категорий «информационное общество», «информационная экономика» 2010. - № 4.

6. Рогова, Г.В. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в общеобразовательных учреждениях/Г.В.Рогова, И.Н.Верещагина. - М. Просвещение, 1998

7. Совершенствование учебно-воспитательного процесса по ИЯ на современном этапе развития школы. Сборник научных трудов под редакцией Н.Д. Гальсковой .- М. Просвещение, 1989

8. Федяинова, Н.В. Использование информационных технологий в учебном процессе начальной школы/Н.В.Федяинова. - Омск: Государственный Университет,2004.-71 с.

9. Философский словарь. М., 1968. - 748 с.

10. Фролов, И. Мультимедиа для Windows 98 и Windows 2000/И.Фролов, Е.Музыченко.- М.: Познавательная книга плюс, 2000, 192 с.

11. Харламов, И.Ф. Дидактические основы компьютеризации обучения/И.Ф.Харламов. -М.: Гардики, 2005. - С.265-277.

12. Cathy Lawday Get Set. Go! - Oxford University Press, 1996

РАННЕЕ ИЗУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

В статье рассматриваются особенности раннего обучения английского языка с использованием информационных технологий. По мнению автора статьи, раннее обучение английскомого языка с использованием возможностей компьютера и обучающих компьютерных программ - это веление времени и необходимость, возникшая в связи с новыми условиями образовательной действительности.

Автор отмечает, что целесообразность раннего обучения иностранного языка, наконец, официально признана государством. Ни у кого не вызывает сомнений тот факт, что интеллект человека прогрессирует наиболее быстро в детском возрасте - от рождения до 12 лет. Приближение начала изучения иностранного языка к началу развития ребенка приводит к тому, что все оказываются способными к успешному овладению иностранными языками, в отличие от взрослых.

В познавательной деятельности восприятие связано с вниманием. Внимание младшего школьника отличается непроизвольностью, неустойчивостью, оно легко переключается и отвлекается. В этом возрасте учащиеся обращают внимание лишь на то, что вызывает их непосредственный интерес. У детей есть непосредственный интерес к изучению языка, им хочется слышать и самим говорить на английском языке.

Подводя итог вышеизложенного, автор констатирует, что можно определить следующие основные потребности учащихся 1-4 классов: потребность в движении; потребность в общении; потребность ощущать безопасность; потребность в похвале за каждый пусть маленький успешный шаг; потребность в прикосновении, рисовании, конструировании, мимике; потребность чувствовать себя личностью, и чтобы учитель относился к ним как личностям. Из этого следует, что основой отношений учитель- ученик, родитель - учитель должно стать доверие.

Ключевые слова: английский язык, информационные технологии, отношение, подход, обучение, познание, деятельность, эмоция, заинтересованность, память, внимание.

EARLY LEARNING OF ENGLISH WITH USE OF INFORMATION

TECHNOLOGIES

The article deals with the features of early learning English with the use of information technology. In the opinion of the author of the article, the early learning of English with the use of

computer capabilities and educational computer programs is the imperative of time and necessity that arose in connection with the new conditions of educational reality.

The author notes that the expediency of early learning a foreign language is finally officially recognized by the state. No one doubts the fact that human intelligence progresses most rapidly in childhood - from birth to 12 years. Approaching the beginning of learning a foreign language to the beginning of the development of the child leads to the fact that all are able to successfully master foreign languages, unlike adults.

In cognitive activity, perception is associated with attention. The attention of the junior schoolboy is characterized by involuntary, unstable, it is easily switched and distracted. At this age, students pay attention only to what causes their immediate interest. Children have a direct interest in learning the language, they want to hear and speak English themselves.

Summarizing the above, the author states that the following basic needs of students in grades 1-4 can be determined: the need for movement; need for communication; need to feel security; the need for praise for each let a small successful step; need for touching, drawing, constructing, facial expressions; the need to feel personal, and that the teacher treats them as personalities. From this it follows that the basis of the teacher-student relationship, the parent-teacher should be trust.

Keywords: English language, information technology, attitude, approach, learning, cognition, activity, emotion, interest, memory, attention.

Сведения об авторе:

Мирзоев Шухрат Саидахмадович - преподаватель кафедры английского языка и методика преподавания Кулябского государственного университета имени Аабуабдуллохи Рудаки. Адрес: 735360, Республики Таджикистан, г.Куляб, ул.С^афарова-16. Тел.: (+992) 987505328. E-mail.rvmadad@mail.ru

About the author:

Mirzoev Shuhrat Saidahmadovich, Senior Lecturer of the Kulob State University named after Abuablulloh Rudaki. Address: 735360, Republic of Tajikistan, Kulob, S.Safarov Str.-16. Phone: (+992) 987505328. E-mail.rvmadad@mail.ru

РОДДОИ БАЛАНД БАРДОШТАНИ ИФТИХОРИ МИЛЛИИ ДОНИШ^УЁН ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМИ ФАНДОИ Ч,ОМЕАШИНОСИ

Розиева М.С.

Донишкадаи политехникии Донишгоуи техникии Тоцикистон ба номи

академик М. Осими

Дар як фанни таълимй рисолати бузургеро бар душ дорад - ин тарбияи хувияти миллй, хисси механпарастй, ки дар вучуди хар як фард бояд аз рузи тавлид сиришта шавад. Фанхои чомеашиносй, аз кабили таърихи халки точик, фалсафа, фархангшиносй, сиёсатшиносй, сотсиологоя, этикаи касбй, ки дар макотиби олй таълим дода мешавад, аз имкониятхои ин намуди тарбияи чавонон саршор буда, дар ташаккули чахонбинию чахонфахмй, арчгузорй ба миллату сарзамини ачдодй ва ифтихори ватандорй макоми хосса доранд.

Чун аз фанни фалсафа ё таърихи халки точик оид ба афкори фалсафии бостонии точикон ё мавзуи ориёихо ва дину оини онон- зардуштия харф мезанем, рочеъ ба хусусиятхои ахлокй доштани фалсафаи бостонии точикон ва оини зардуштия андеша ронда, таълимотхоро рочеъ ба мехнатдустй, эхтироми воситаи мехнат ёдовар мешавем. Хусусан, хотирнишон кардани шиори машхури ахлокии он ниёгонамон «пиндори нек, гуфтори нек ва рафтори нек» ахамияти бузурги амалию хаётй касб мекунад. Тавассути ин шиор ба донишчуён фахмонида мешавад, ки ниёгони мо хануз дар миёнаи хазораи якуми пеш аз милод чунин шиорро пеш гузошта, барои ташаккули инсони комил чадал кардаанд. Бо хамин рох онхо мехостанд, хувияти халкияти авастой ё кабоили ориёиро ташаккул диханд. Ин шиори машхур дар тули хазорсолахо барномаи дурнамои тарбиявии миллати мо буду хохад монд. Ва ин шиор дар шароити раванди чахонишавии (глобализатсияи) замони муосир, ки зери таъсири фархангу арзишхои бегона ба касифшавии ахлоки чомеа хусусан чавонон меорад, хеле ахамияти калон дорад. Таъкиди ин нукта хангоми омузиши

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.