СТИХОТВОРЕНИЯ МИРЗО ТУРСУН-ЗАДЕ НА КЫРГЫЗСКОМ ЯЗЫКЕ (НА ПРИМЕРЕ ПРОИЗВЕДЕНИЙ «ВИСЯЧИЙ САД», «ЗАПАДНЫЙ ГОСТЬ», «ШЛЯПА
ПРОФЕССОРА АХВЛЕДИАНЫ»)
В статье автором рассматриваются художественные переводы, связанные с особенностями переводчика, специфичностью менталитета и образного мышления разных народов. Кроме того впервые подвергнуты анализу переводы стихотворений поэта Востока М.Турсун-заде.
Ключевые слова: языковые особенности, образное мышление, художественный перевод, литературные традиции, оригинальность творчества.
TURSUN-ZADE'S POEMS IN THE KYRGYZ LANGUAGE (ON AN EXAMPLE "HANGING
GARDEN", "THE WESTERN GUEST", "A HAT OF PROFESSOR AKHVLEDIANA")
In article the literary translations connected with features of the translator, specificity of mentality and figurative thinking of the different people are considered by the author.
Keywords: language feature, creative thinking, literary translation, literary tradition, originality creativity.
Сведения об авторе: Чотикеева Канышай Шариповна, старший преподаватель медицинского колледжа Ошского государственного университета, e-mail: mulloev_sharif@mail. ru
About author: Chotikeeva Kanishay Sharipovna, senior lecturer of the College of Medicine at Osh State University
САРЧАШМА^ОИ ЦИСМИ ШУАРОИ А^АМ, ФОРС ВА ХУРОСОНИ ТАЗКИРАИ "ХАРИДАТ АЛ-КАСР ВА ЧДРИДАТ АЛ-АСР"-И ИМОДУДДИНИ ИСФА^ОНИ
Рацабова М.
Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б. Гафуров
Яке аз тазкирахои мухиму арзишманди садаи дувоздахум "Харидат ал-каср ва чаридат ал-аср"-и адибу донишманди барчаста Имодуддини Исфахонй ба шумор меояд, ки рочеъ ба хавзахои адабии нимаи дувуми садаи XI ва карни XII, рузгору эчодиёти шоирони ахди мазкур ахбори судмандеро бозтоб менамояд. Тазкира ба шеваи гузиданависй шархи холи олимони чахор минтакаи олами ислом, яъне Ироку Араб, ахли Форс ва билоди Ачам, Шому Дичоз ва Яману Миср тадвин шудааст. ^исми шуарои Ачам, Форс ва Хуросони асар низ аз мухимтарин масодири шинохти шуарои арабизабони Хуросону Мовароуннахр ба шумор меояд.
Зимни мутолиаи ^исми шуарои Ачам, Форс ва Хуросон метавон дарёфт, ки Имод дар он ба ду масдари асосй такя кардааст:
1. Истимоъ ё ривояти шифохй аз худи шуаро ва ё ровиёни аз онхо наклкунанда.
2. Сухуф ва ё китобатхое, ки дар он ашъори эшонро кироат намудааст. Ба ин гурух метавон девонхову мусаннафотеро, ки дар онхо ахволу осори шуаро сабт ёфтааст, дохил намуд.
Дар навбати худ масдари якум боз ба ду навъ таксимбандй шудааст: навъи истимоъ ё ривоят аз худи шуаро, ки мисоли онро дар шархи рузгору эчодиёти Адиб Шошй метавон ба мушохида гирифт, ки Имоди Котиб дар Багдод ба сухбати у шарафёб гардидаву бо хати худаш ашъорашро дастрас намудааст. Хдмзамон муаллифи тазкира дар Исфахон ба дидори Шамсуддин Абулмакорим мушарраф гардидаву хар хафта рузи чахоршанбе дар мачлиси ваъзи у ширкат намуда, ашъорашро бо хати худаш дарёфт кардааст.
Навъи дувуми масдари аввал истимоъ ё ривоят аз як ровии миёни уву шоир мебошад, ки аксариятро ташкил менамоянд. Намунаи барчастаи он зиндагиномаву эчодиёти Абу Наср ^ушайрй мебошад, ки муаллиф сарчашмаи ахбори худро чунин матрах кардааст: "Ашъори уро аз Исомуддин Умар ас-Саффор, ки хангоми сафари хач ба Багдод ворид гашта буд, руйнавис кардам. Дар назди_у соли 542 х. китоби "ат-Тайсир ли-т-тафсир"-и Абу Наср ал-^ушайриро омухтам. У гуфт: Имом Абу Наср ал-^ушайрй ашъори зерини худро бароям кироат кард" [14, с. б6]. Дар мавриди бархе аз шуаро мусанниф ишора ба он намудааст, ки ашъорашро аз асотиди худ китобат
намyдааст. Мисоли pавшани он Амидулмулк А6у Насp Кyндypй, Алй ибн Абyлxасан Фанчyкиpдй, А6у Абдyллоx Устувой, Идpис ибн Алй ибн Идpис Баййоpй маxсyб мешавад, ки бино ба нигоштаxои Имод ашъоpи ypо аз устодаш Абдyppаxим ибн Ихват Багдодй навишта гиpифтааст [14, с. 62]. Даp каноpи ин, даp мавpиди шоиpи xиpотй -А6у Исмоил Хдоавй тазаккyp сохтааст, ки ахбоpашpо аз устоди худ Абyлфатx Абдулмалик ибн Абдyллоx ал-Каpyхй (462/1070-548/1154) дас^ас намудааст [14, с. 59]. А6у Саъд Самъонй ахбоpи ypо чунин оваpдааст: "Абyлфатx Абдулмалик ибн Абулкосим Убайдyллоx ибн Абй Саxл ибн ал-^осим ибн Абй Мансyp ибн Мох ал Каpyхй аз аxли Диpот ва аслаш аз Каpyх буда, шайхи сахй ва ботакво маxсyб меёфт. У муддате даp Багдод маскун гаpдида буд. Ман аз y даp Багдод даpс гиpифтавy даp наздаш "ал-Ч,омиъ"-и А6у Исо ат-Тиpмизиpо пyppа хонда будам. Дамpоxи ман гypyxи калоне таxсил мекаpданд. Баъдан шунидам, ки y ба Макка pафта, даp он чо то вафоти худ бокй мондааст.Вафоти y даp таъpихи 548 x. пас аз адои xач сypат гиpифтааст. Мавлудаш даp Диpот соли 462 x. ба ву^ъ пайвастааст" [11, с. 409-410]. Ибн Чдвзй Каpyхpо мавзеъе даx фаpсах дypтаp аз Диpот хондааст [2, с. 92]. Баp мабнои ахбоpи саpчашмаxо-Абyлфатx Абдулмалик ибн Абдyллоx ал-Каpyхй pовии масчиди Тиpмизй даp Макка маxсyб меёфт [8, с. 50; 11, с. 409-410; 1, с. 393; 6, с. 273].
Дамин хасоисpо даp масодиpи дувум низ метавон ба мyшоxида гиpифт. Ба он метавонад ё девони шyаpо ё мусаннафоти шаpxи аxволy осоpи онxо шомил бошад. Даp мавpиди девонxо xамин нyктаpо бояд афзуд, ки Имод даp киёс бо xам беxтаpини ашъоpи эшонpо баpгyзидавy маъонии добили таваччyx ва ё афкоpи ихтиpоъкоpонаи онxоpо 6озгу намудааст. Аз девощои мавpиди pyчyи муаллиф даp ин кисм каpоpгиpифта метавон девони Абyлxасан Бохаpзй, ки Имод онpо бо хати худи муаллиф к^оат каpдааст, девони Рашидуддини Ватвот ва девони А6у Мyзаффаp Абеваpдй мавсум ба "ад-Иpокиёт" ва "ан-Начд^^^о мyтазаккиp шуд. Шоёни таваччyx аст, ки ахбоpи Имод даp шинохти эчодиёти онxо аpзиши баландpо œx^ гаpдидааст. Фузун баp ин, баpгyзидаи муаллифи тазкиpа аз девони ин шyаpо даp баъзе мавоpид хеле зиёд ба мyшоxида меpасад, ки ин даp таъйин сохтани аpзиши девонxои онxо низ мусоидат мекунад.
Ба ин навъи девонxо метавон мачмyаи "Фаpоид аш-шавоpид фи-л масодиp ва-л-мавоpид"-и Шамсуддин Абyлмакоpим Аxмадшоз, ки даp он касоиди "Золиёт"-pо гиpдоваpй намудааст, шомил намуд. Мусаннифи тазкиpа аз ин мачмyа баxpамандй пайдо каpда, даp шаpxи xол ва касоиди золияи баpхе аз шyаpо онpо ба коp гиpифтааст. Аз чумла, зимни 6озгуи pyзгоpи Умаp ибн Усмон Котиби Fазнавй баxои муаллифи асаppо ба ашъоpи шоиp иктибос намудааст [14, с. 155-156]. Гузашта аз ин, касидаи золияи Абдулвосеъ Ч,абалиpо даp мадxи Аxимшоз Абдуссалом аз он дас^ас намудааст [14, с. 27-30]. Бино ба ахбоpи Имод y бо даpхости муаллиф касидаи золиёт низ эчод каpдааст, ки ба китоби мазкyp воpид гаpдидааст.
Даp каноpи ин, мачмyаи ашъоpи шyаpо-"Зийнат ад-даxp"-и Абулмаъолй Дазиpиpо низ ба чунин осоp маxсyб намуд, ки даp он намунаи бисёpе аз ашъоpи шyаpо тадвин гаpдидааст. Даp мавpиди шеъpи Абyлxасан Мyxаммад ибн Абдyллоx Дусайнй Балхй ишоpа намудааст, ки шеъpи ypо даp Багдод аз Абулмаъолй Кутубй шунидааст [14, с. 83]. Имод зимни шаpxи pyзгоpy ашъоpи А6у Алй Дасан ибн Абдyллоx Усмонй Нишопypй ба он чунин ишоpа каpдааст: "Шеъpи ypо аз Шайх Абулмаъолй ал-Дазиpй шунидам ва аз хати Абулмаъолй pивоят каpдам" [14, с. 89]. Фузун баp ин, даp чои дигаp таъкид доштааст, ки ашъоpи А6у Зайд Мyxаммад ибн Аxмад Кашшиpо аз мачмyаи Шайх Абулмаъолй Кутубй Дазиpй Ваppок пайдо намудааст [14, с. 166]. Ахбоpy ашъоpи Абyлфатx Абдyлкаpим ибн Аxмад Дотамй, Абyлмаxосин Мyxаммад ибн Юсуф ибн Абулкосим Шошиpо низ Имод баp мабнои мачмyаи Абулмаъолй Кутубй Дазиpй Ваppок пайдо каpдааст [14, с. 210-211].
Ашъоpи Абyлxасан Байxакиpо мусаннифи тазкиpа аз китоби y "Вишоx "Думят ал-касp" иктибос намуда, xамзамон тазаккyp сохтааст, ки як нусхае аз он даp Xypосон мавчуд аст [14, с. 98].
Имод аз мачмyаxои мазкyp ба касpат истифода каpдааст, аммо худи он китобxо то кунун даp шyмоpи осоpи мафкудй каpоp доpад. Ба ин навъ аз девощо метавон он pyкъаотеpо, ки муаллифи тазкиpа онxоpо фаpовон ба коp гиpифтааст, шомил намуд. Ончунонки даp бештаpи мавpид гуфтааст: "Баpоям аз шеъpи ин шоиp касидае бо хати худи y дас^ас гаpдид" ё худ даp чои дигаp "Фалонй бо хати муаллиф касидаеpо баpоям
эхдо кард" ё дар чои дигар "Фалонй китъае аз шеърашро бароям такдим дошт" ва монанди инхо.
Аммо навъи дувуми ин масдар мусаннафотест, ки Имод дар баррасии ахволу осори шуаро ба он ручуъ намудааст. У ахёнан бо овардани ривояти он масодир иктифо варзидаасту дар баъзе маворид ба он афзудааст. Ишорахои Имод дар кисми шуарои Шом худ шаходати возехи гуфтахои фавканд: "Он шуароеро, ки ба девонашон даст ёфтам, бехтаринашонро баргузидам. Он нафаронеро, ки ашъорашонро аз ровиён шунидам, аз хифзкардаи онон ва маърифати эшон мутазаккир шудам. Пас ман дар баъзе маворид нокид ва дар баъзе нокил, дар кобили кабул созишкор, дар пароканда окил, чихати сайкал додан барои хар кадоме мунаккид... Шояд нафареро низ зикр кардаам, ки ду байтеро ба назм даровардаасту он халкй аст. Пас аз чехрахои боризи илм шуарои халкиро низ дар пайгирй аз онхо тазаккур кардаам ва ин хамчун мусовоти миёни онхо кабул карда намешавад. Kитобро ба фазоилу хасоис ихтисос дода, аз нуксу фахш муназзах сохтам" [1З, с. 76].
Mухимтарини чунин мусаннафоте, ки Имод дар Кисми шуарои Ачам, Форс ва Хуросон ба он ручуъ намудааст, "Зайл Tаърих БаFдод"-и А6у Саъд Самъонй махсуб меёбад. Имод фаслеро ба он ихтисос додаву чунин унвонгузорй намудааст: "Чдмоате аз ахли Хуросон, ки Ибн ас-Самъонй дар "ал-Mузаййали БаFдод" зикр намудааст". Сипас рУзгори осори 26 нафар шуарои Сарахс, Балх, Fазна ва Хоразмро матрах сохтааст, ки А6у Дорис Сарахсй, Абу Исхок Фуровй, Абу Абдуррахмон Бориъ Mустамилй, Абу Mузаффар Mасъудй, Абулхасан Фундуврачй, Абу Бакр Вачих ибн Tохир ибн Mухаммад ибн Mухаммад ибн Ахмад ибн Юсуф, Абу Абдуррахмон Tохир Шахомй, Афзал маъруф ба Амирак Ахмад ибн Mухаммад ал-Kотиб Барниёнй, Абу Домид Fаззолй, Абулкосим Кушайрй, Абулфатх Носир ибн Ахмад Аййозй, Абулфатх ибн Хашшоб Kотиб аз зумраи онхо мебошанд.
Бар мабнои ахбори Имод у ахволу осори шуарои Диротро аз руи мачмуаи шеърии дастраскардаи Абу Бакр Хозимй (дар баъзе маворид Дозимй омадааст) тахия сохтааст: "Фахр ал-ислом Mухаммад ибн Умар ибн Абу Бакр ал-Хозимй ал-Даравй соли 549 х. вориди Исфахон гашт. Mан аз у дар бораи шуарои Дирот пурсон гаштам ва у бароям мачмуаеро ба орият гузошт, ки аз он ашъори шуароро руйнавис намудам" [14, с.11]. Ба ин гурухи шоирон Козй Даравй, Mисбох Шоракй, Начибулислом Холидй, Абдулкохир ибн ^хир ибн Шохфур, Абулхасан ибн Дайсам, Mансур ибн Mухаммад Осимй Бушанчй, Козй Mансур Даравй, Mунтачибулмулк Абу Чдъфар Mухаммадро метавон дохил намуд.
Кадимтарин масдаре, ки дар он ахбори ал-Хозимй матрах гардидааст, "Зайл Tаърих Mадинат ас-Салом"-и Ибн Дубайсй мебошад, ки дар он чунин омадааст: '^ухаммад ибн Умар ибн Абу Бакр, исмаш Mухаммад, ибн Амирак ал-Ансорй ал-Хозимй, Абу Бакр аз ахли Дирот буда, факехи фозили шофеъимазхаб, сохиби маърифати баланд дар улуми адабй махсуб меёфт. Дар кишвари худ у назди Абулфатх Наср ибн Ахмад ал-Данафй, Абулфазл Mухаммад ибн Исмоил ал-Фазлй, Абулфатх ал-Mухтор ибн Абдулхамид ал-Бушанчй ва дигарон илм андухтааст. Соли 539/1145 у дар рохи сафари хач ба БаFдод омад ва дар он чо ба ривояти хадис машFул гардид. Абулаббос Ахмад ибн Mансур ал-Kозарунй дар пеши у тадрис намудаву аз у ривоят кардааст. Бино ба гуфтахои наберааш Абулфатх Умар ибн Mухаммад ибн Абу Бакр ал-Хозимй у соли 564/1168 дар Дирот вафот кардааст" [З, с. 461-46З]. Захабй дар "Таърих ал-ислом" дар мавриди ал-Хозимй чунин изхор доштааст: "^ухаммад ибн Умар ибн Абу Бакр ибн Mухаммад ибн Амирак, Абу бакр ал-Ансорй ал-Хозимй ал-Даравии факеху зохид аз Абу Фатх Наср ибн Ахмад ал-Данафй, Абдурраззок ибн Абдуррахмон ал-Mолинй, Соъид ибн Саййор ад-Даххон, дар Нишопур аз Mухаммад ибн Ахмад ибн Соъид ва Сахл ибн Иброхим ал^асчидй ва ал-Фуровй, дар Сархас, Балх, БаFдод ва Fайрахо илм омухтааст. Дар назди у ал-Дофиз Абдулкодир ар-Руховй, Насруллох ибн Салома ал-Дитй, Умар ибн Ахмад ибн Бакрун ва дигарон тадрис намудаанд. ал-Хозимй соли 493/1101 ба дунё омадааст" [7, с. ЗЗ0-ЗЗ1]. Ибн Носируддин Димашкй ва Салохуддин Сафадй низ ахбори уро ба кайд овардаву дар шакли "ал-Дозимй" аз калам андохтаанд [4, с. 27; 12, с. 241].
Соири масдаре, ки муаллиф ба он ишора кардааст, "Таърих Ибн Дамадонй" мебошад, ки зимни шархи ахволу ашъори Абу Юсуф Исфароинй ва Абулмуаййад Исо ибн Абдуллох ибн Косим Fазнавй Воиз аз он истифода намудаву чунин овардааст: "Ибн ал-Дамадонии муаррих дар китоби "аз-Зайл" аз у ёдрас гардидааст" [14, с. 79,130].
Даp соиpи аксоми тазкиpа низ Имод маъхази мазкyppо ба касpат мавpиди истифода каpоp додавy даp баъзе мавоpид онpо "Таъpих Ибн Дамадонй" ва баъзан "аз-Зайл" хондааст. Мyаллифи он Мyxаммад ибн Абдyлмалик ибн Ибpоxим Абyлxасан ибн Абyлфазл Дамадонй (ваф. 521/1127) маxсyб мешавад. Баp мабнои ахбоpи мyаppихон Ибн Дамадонй соxиби якчанд таъpихнома бyда, аз миёни он се асаp даp зайли таъpихномаxои дигаp тасниф гаpдидааст, ки аз инxо ибоpат мебошад : "аз-Зайл ало Таъpих Ибн Ч,аpиp ат-Табаpй", "аз-Зайл ало Таъpих ал-вазиp Аби Шучоъ ли китоб "Тачоpyб ал-умам" ли Мискавайx" ва "Ахбоp ал-вyзаpо" даp зайли таъpихномаи Абyлxyсайн Дилол ибн Музсин Собй (359/969-448/1056) [10, с. 80; 2, с. 127; 5, с. 142].
Добили таваччyx аст, ки даp мавpиди баpхе аз шyаpо мусанниф танxо бо оваpдани макони истимои он, ки даp бештаpи мавpид Исфаxон мебошад, иктифо ваpзидааст. Дамин вижагиpо метавон даp аxволy осоpи Шаpафyссодат Алавй, Яъкуб ибн Аxмад Нишопypй, А6у Насp Завзанй, Умаpи Хайём, Абулкосим Чдмилй Нишопypй ба мyшоxида гиpифт.
Донишманди фаpxехтаи димашкй Шyкpй Файсал саpчашмаxои "Хаpидат ал-касp ва чаpидат ал-асp"-pо баppасй намуда, аз чумла чунин аpзёбй каpдааст: "Имод гиpдоваpии тазкиpаи хyдpо даp давоми солxои мадиди yмpи бобаpакаташ xанyз аз овони тадpис даp мадpасаи Низомияи Багдод шypyъ каpда буд. Даp пайгиpй аз аxдофи худ y сафаpxо, алокаву pобитаxо ва макомашpо даp назди Султон ба коp гиpифтааст. Фузун баp ин, бо теъдоди сеpшyмоpи уламову мyxаддисон ва pовиён вохypдавy маълумоти онxоpо ба xам оваpдааст. Дамзамон девонxои шyаpоpо мутолиа каpда, чyмлаxои беxтаpинpо аз он баpгyзидааст. Даp каноpи ин xама, y бо аглаби шyаpовy удабои мyосиpаш иpтиботи бевосита дошта, аз худи муаллифон ашъоpашонpо меомyхт, онxо баpояш ашъоpашонpо китобат мекаpданд ва ё y аз онxо навишта мегиpифт, миёни Уву он шyаpо мукотиботи адабй даp мисоли pасоилy касоид чой дошт. Имод ба он мачмуоти шеъpие, ки гузаштагон ва мyосиpонаш тадвин каpда буданд, даст ёфтаву онxо даp таснифи ба кавли худаш "шyаpое, ки пас аз садаи панчум то соли панчсаду xафтодy ду" зиндагй каpдаанд, баpояш мусоидат каpдаанд" [13, с. 3].
Дамаи он нукоте, ки мyxаккики мавсуф ба он ишоpа каpдааст, ба ^исми шyаpои Ачам, Фоpс ва Хypосон низ бевосита иpтибот доpад, ки аз тавзеxоти гузашта метавон ба ин мутмаин гаpдид. Бо таваччyx ба маохизи Имоди Котиб даp кисми мазкypи тазкиpа бояд афзуд, ки муаллиф кабл аз xама, аз шахси якум-худи шоиp ва даp сypати набудани чунин имконият танxо нокилон ва мачмyаxои шеъpии боэътимоди замонашpо ба rap гиpифтааст, ки ин вижагй ахбоpи тазкиpа ва аxамияти илмии онpо бештаp сохтааст.
Адабиёт:
1. -А.лЛяЛ < '""<4 j|j .jlâ'll ' ''"jj a . J Ax^Jj .¿jjUlI ^i JASII .^J^ll jjl jj Jc jj j'"^ ll jji jj^l ja 'J^J^I jjJ
504-9 çj-ll '11-çI>VI ^Лс 2003/1424 Я-jIjII 'jlijl jj^j
2. ^áU^A j lUc jjlill Л^с Ллл-а J ^'IjJ .'aVI J ^jJa1| ¿jjü ^i '^""'лЧ .Jc jj jlAajlI Ллс ^Jáll jjl '^jj^ll jjJ
260 -18 '18-ÇIj^VI 1992/1412 .jlbl ^^AjA^I ^"Sll jij .lUc Jjl°ll л^
3. ¿»tUl .jljjl -^JJJJ (Jjill Jlл .i^jj*a лlJO jl—J 0..'°^" .^^I ¿.Лл ^Jjtí Jjj .'Л.'»"' jJ Лла-л jj|
582- 1 »>ll "'5-»l>VI лло 2006/1427 jjvi
4. .'Ali^ J '^jläli J '¿.'l'"" J ''Ijjll çIa' ^ ^i 4j"l¿a1| —... ^j" ц ^..»ll Ллс jj Ллл-А jj'll ^ia^i 'jj'll j..lill jjJ
686 -1 Çj?l '10 »Ij—^l ЛЛо '1993 ^Ij^l 4*-iLlI Ùjj.j-All'jll a^'ja . ^'j.uiâj*! '.»j ллл-а AiJc ¿Jc j 4Íia
5. 340-1 лу^дл .6-^1л!—aii лло .^^Vl Jlл .^Jj*ll ¿jjíj .JjtS 'jUKJJJ
6. -4Jl'jll 4n1n1JA . jlA^jll J^A J ^JJAA JIjc jlAj AÜa ç^jill A^ci J.' jl лУ» jj Лла] jj jj'll ^П ЛП1 '^jAÎll
536-21 *>JI 29 jj*. 1982/1402 '^jj^j
7. Jlл .^JJ*A Л|JC jl^J .A^c^l j jjAlniall ^l^äj J a^'VI ¿jj^^ .jlAJc jj Ллл.1 jj 'л^а jj'll ^л^ '^jAill
1328-12 JJ^AII C^IJJL-JI JJ^2003/1424 '^IjVI ^jjjj-^^i
8. -^JJ.j jjl^â jij ijjlij^l jja^a J ÛJJA (J.cl^'J j^^ 3..°^" .A^^VI ÜjJ .jlAJc jj Лл^1 jj Лл^А jj^l ^^Л^ '^jA^I
384-2 çj^ll 2-çIj^VI ^Лс 1999 ^IjVI Я-jUJl 'jUjl
9. JlЛ .jJflji!n"liil,nll J jjJj»"hn«Íl J ^J*ll jA çl^jll J Jl^jll J^^V f^lj" ^j^lä .A^c^l .jj'll J.Í 'JSjjll
352-7 »j—ll '.^ 336-5 »j—ll '.^ 336-1 »j—ll '8-^lj—Vl лло 2002 j-^ a^a^i '^jjjj
10. Jja^a j jj^ll 'л^а ^l"ál| 'jc З...'^" .^JJ^lI Ajxil^ll .^i^l ЛJO jJ ^îo jJ ^lAjii л^о j^aj ^ji jJjJl '^sjmii
560- 6 »j^ll '6 »Ij^Vl ЛЛС .1964/1383 '¿JJJ*il ^jsji »ij^i JlЛ .^aliUlI
11. A*jUj| 'SjAläll .^jlA^lI ^aJäaII j jj jAajlI 'jc ¿.All 3b. j . jl^j^l .'jjSJl 'jc Л*' jji '^jlxA^lI
550-10 çj-ll .12 çlj-Vl '^лс 1980/1400 fililí "
12. »li^J jb J -kjjUj^l JLA^J fllieJj Jji^j .^bajlb ^aljll ^JC jj j Jj^ jj^ll ^^^ i^^a^oll
296-4 fJ-ll 29 - fl>Vl JJc .2000/142*5 JjVl Я-jkSl .jU^jj* ¿IjSil '
13. .J-^^J .J^aja ^jS^i .^Uill flj*i .j^axll '¿^jj^ J '¿^jj^ jjjll jl^C
712-1955/1375-1 fJ-ll 0-flJ*Vl ль
14. jli^C jjSS^ll J ^Jji" .SljA J jlullja. J^' f^^a jSj ^a j^axll '¿Ajj-^ J J^aill '¿^jj^ .1—jjjll jl^C
406-1999 /1419'(^lj3ll '¿'j-д) ^ljj^ f^jjT i^jjS^ ^ljj^ j^j jjaj -jlj^" / д* Ь Jl лд^д
ИСТОЧНИКИ ЧАСТИ АДЖАМА, ПЕРСИИ И ХАРАСАНА АНТОЛОГИИ "ЖЕМЧУЖИНА ДВОРЦА И СВИТОК СОВРЕМЕННИКОВ" ИМАДУДДИНА ИСФАХАНИ
В данной статье автором рассмотрены использованные источники Имадуддина Исфахани в Части Аджама, Персии и Харасана антологии "Жемчужина дворца и свиток современников". В статье, на основе сообщений самого автора книги, сведений источников и исследований современных ученых названы все источники, которые способствовали составлению антологии. Автор приходит к такому выводу, что Имадуддин Исфахани при сочинении "Жемчужина дворца и свиток современников" использовал только достоверные информации из первых рук, что увеличивает ценность антологии. Поистине она является одним из важнейших и надёжных источников арабоязычной персидско-таджикской литературы XI и XII вв.
Ключевые слова: Имадуддин Исфахани, "Жемчужина дворца и свиток современников", Харасан, Аджам, Персия, литература.
PART'S SOURCES OF AJAM, PERSIA AND KHORASAN OF THE ANTHOLOGY "DAE JANG GEUM AND SCROLL CONTEMPORARY" IMADUDDIN ISFAHANI
In this article the author regards the sources used in Part Imadeddin Isfahani Ajam, Persia and Kharassan anthology of "Dae Jang Geum and roll contemporaries." In the article on the basis of reports of the author, information sources and research of modern scientists identified all the sources that have contributed to the compilation of an anthology. The author comes to the conclusion that Imaduddin Isfahani at work "Dae Jang Geum and roll contemporaries" only used the reliable firsthand information, which increases the value of the anthology. Indeed it is one of the most important and reliable sources of Arabic Persian-Tajik literature XI and XII centuries.
Keywords: Imamuddin Isfahani, «Dae Jang Geum and roll contemporaries», Khorasan, Ajam, Persia, literature.
Сведения об авторе: Раджабова Мархабо, кандидат филологических наук, докторант кафедры арабской филологии Худжандского государственного университета имени ак. Б. Гафурова, е-mail: [email protected]
About author: Rajabova Marhabo, PhD of philological sciences, doctoral student in chair of Arabian philology, Khujand State University named after academician B. Ghafurov
ИНЪИКОСИ ХИДМАТГОРИ ДАР АФСОНАДОИ ТОНИКИ
Абдуллоев А.
Институти забон, адабиёт, шарцшиносй ва мероси хаттии Академияи илмуои Цум^урии Тоцикистон
Афсона жанри калонхачми фолклори точик буда, нисбат ба дигар асархои халкй мавзуву мухтавои васеътарро дар бар мегирад. Мардум аз кадим тавассути эчоди афсонахо орзуву ормонхои нухуфта ва марому максадхояшонро дар зиндагй баён менамуданд. Ба гуруху табакахо, аз кабили бою камбагал, кудратманду нотавон, золим музлим чудо намудани одамон дар хама давру замон буд ва то кунун вучуд дорад. Бинобар ин, инъикоси хаёти рангину тахаюлй ва расидан ба баъзе орзухои дастнорасро одамон махз дар мазмуни афсонахо тасаввур менамуданд. Метавон гуфт, ки афсонахои точикй тамоми пахлухои хаёти чомеаро дар бар гирифтаанд ва агар кадом як пахлуи зиндагонии мардуми оддиро тахлил намудан хохем , албатта афсонахои зиёдеро мисол оварда метавонем.
Афсонаро хамчун жанри алохида ва махсуси фолклори точик олимону мухаккикони зиёде чун Амонов Р., Шермухаммадов Б., Обидов Рабиев Ч,., Д., Рахмонй Р., Мирзоева Ш., Рахимов Д. ва дигарон аз нуктаи назари илмй борхо мавриди тахлилу