Ключевые слова: Мухрммад Икбал, философское стихотворение, суфизм, чистота души, религиозные предрассудки, отшельничество, умеренность, аскетизм, человеческое предназначение, созидательность, духовные ценности, высшаяцельжизни.
A FEW STROKES TO THE CREATIVE PORTRAIT OF MOHAMMAD IQBAL AS A
POET AND THINKER
Muhammad Iqbal is considered to be an outstanding Persian-speaking poet of Pakistan. For about a hundred years he has been an unsurpassed poet and thinker, enjoying unquestionable authority in the literary environment and scientific circles of Iranian-speaking countries. The more valuable it is to learn the attitude towards him and his work of representatives of science and culture of Arab countries. The author of the article tries to make a messenger in this matter. Summing up the Arabic scientific and popular scientific literature about Iqbal and his poetic and philosophical heritage, he identifies and analyzes the most basic, according to Arab researchers, distinctive features of the poet's characteristics.
Keywords: Muhammad Iqbal, philosophical poem, Sufism, purity of soul, religious prejudices, hermitism, moderation, asceticism, human destiny, creativity, spiritual values, the highest goal of life.
Сведения об авторе:
Мухаммад Байюми Ганем - магистр первого года обучения направления 1 - 02 0301 -таджикский язык и литература. Таджикского Государственного Института языков имени Сотим Улугзода. Адрес: 734019, г. Душанбе, ул. Мухаммадиева 17/6, тел.: (992 37) 2325000; 911039152.
About the author:
Mohammad Bayyumi Ganim — (Master of Arts) student of the chair of theory and history of literatures of the Tajik State Institute of Languages named after Sotim Ulughzoda, 734019, Dushanbe, 17/6 Muhammadiev str., Tell.: (992 37) 2325000, Cell.: (+992) 911 03 91 52
ПАРАДОКС ДАР ШЕЪРИ ГУЛНАЗАР Равшани X
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айни
Парадокс (танокуз) дар шеъри устод Гулназар мавкеи муайян дорад. У баъзан ба хотири пос доштани хунари шоириаш аз ин санъати нисбатан нодир истифода мебарад. Мунтакид ва шоири чирадасти Эрон Шафеии Кадканй чунин андеша дорад: "Халлоцияти хунари чизе чуз зухури гох, - гохи ин таноцуз нест"[7, 550. ]
Дар адабиёти классикй касе чун Мирзо Абдулкодири Бедил халлокияти хунари шоириашро дар корбурди парадокс ба харч надодааст. Масалан, дар байти зер иборахои гулшани тахайюр ва забони хамушй хеле шоирона садо медиханд:
Тауайюр гулшан аст, аммо ки дорад сайри асрораш, Хамушй булбул аст, аммо ки мефаумад забонашро? [ 2,110. ]
Дар байти дигари Бедил ибораи "бехабарии хабар" парадокси зебо ва шинам аст: Чун цофилаи умр ба души нафасе чанд Рафтем ба цое, ки хабар нест хабарро. [2,139. ]
Тасвирхои парадоксй дар осори дигар шоирони классик, аз кабили поягузори он Х,аким Саной ва Мавлавй низ фаровонанд. Шафеии Кадканй дар китоби "Мусиции шеър" аз Мавлавй мисоли чолибе овардааст, ки дар он иборахои донаи бедонаги ва чониби бечонибй танокузхои асиланд:
"Мо на мургони уаво, на хонаги,
Донаи мо донаи бедонаги.
Хар кабутар мепарад зи цонибе
В- ин кабутар чониби бечонибй". [8, 37].
Дap нaзapи aBBan ин гyнa пapaдокcхо тaъвилпaзиp нeстaнд. Аммо 6a к^вли Мaхмyди Футухй: "Породутсхои хунарй монанди намод кобилияти таъвил доранд, гарчи дар зохир бемаъно ба назар меpаcанд". [б, 117].
Чунин пapaдокcхои тaъвилпaзиp дap aшъоpи Гyлнaзap низ 6a чaшм мeхypaнд. Мaсaлaн, ин рубой сapшоpи тaнокyз acT, ки тaъсиpи Бeдил 6a Гyлнaзap мушохдад мeшaвaд. Ифодaхои пайдо кардани хаc аз пyштаи cyхта Ba аз танхой нолидани танхой пapaдокcхои бapчacтaaнд:
Аз пyшmaи сyхma хасе пайдо кун, Шаубоз наёбй, магасе пайдо кун. Тащоии ман, чй ноли аз maщой? Оуе бикашу уамнафасе пайдо кун! [ 1, S. J
Aзбacки зex,ни бисёрв aз хонaндaгон 6a шeъpхои cодa Ba умумй ху гиpифтaacт, ин гущ ифодaхоpо 6a осонй пaзиpой нaмeкyнaнд. Вокeaн, пapaдокc дap aшъоpи шоирони муосири мо aхён - aхён 6a нaзap мepacaд. Зepо та хaмa 6a мохияти он capфaхм мepaвaнд Ba нa хaмa хaллокияти тaнокyзофapй доpaнд. Пapaдокc дap Faзaлиёти пaйpaвони Бeдил чaндон рточ таёфт. Шоирони муосири мо aз он мeтapcaнд, ки 6о мaкcaди тaнокyзбaёнй зимоми мaнтики гyфтоpaшонpо aз дacт мeдихaнд Ba cyхaнхояшон 6a х^ён тaбдил мeёбaд. Дap ин чодa 4aœpara шоиpонaaшон ноpacой мeкyнaд. Лeкин Гyлнaзap ин кори мушкилро хeлe зиёд тaчpибa кapдaacт Ba комё6 шyдaacт. Дap aдaбиёти муосири Эрон, хycycaн дap aшъоpи шоирони rnB^y 6a пapaдокc apчгyзоpй мeкapдaaнд. Aхaвони Солис 6a тaнокyз тaвaччyхи хос доштaacт:
"Осмонашро гирифma maнг дар огуш
Абр, бо он riycmum сарди намнокаш.
Боги бебаргй
Рузу шаб maнуоcm
Бо сyкymu поки гамнокаш". [7, 550J.
РоFибони ифодaхои пapaдокcй дap миёни шyapои муосири Fap6 кaм нecтaнд. Ин гуфтор шaходaти мyшaххac acт: "Породу^ забони cафcатта ва муголата ва танз аст . Забоне аот душвор ва шадид ва cахт такондиханда ва дар айни хол шухгин. Пешдоварии мо дар бораи забони одй ва одоти забони вомедорадамон, то породугсро бештар амре аклонй ва хушёрона бидонем, то отифй. Ва онро таъбире бурхонй бидонем, на Fайpииcтидлолй ... Поpодyкc забони рух ва забони шеър аст". ^a такдаз : Brooks, The Wrouqht Urn, p. 1) [б, 327].
Дap ин шeъpи хурди Гyлнaзap (aз cилcилaи "Гулбаргафшон") зaбони миcpaи aввaл 6a мyFOлaтa таздик мeшaвaд,aммо пapaдокcи миcpaи дуюм- ду шиша ба хам cанг аст истидлоли шeъppо тaъмин мeкyнaд:
Ишцам зи гами uшк¡am Озурдаву дuлmaнг аcm, Чун цасди шика^ан yacm, Ду шиша ба уам санг acm. [1, 8J.
Пapaдокcхои Гyлнaзap as зиндaгии вокeии мо capчaшмa мeгиpaнд. Aлбaттa, aз чони6и Гyлнaзap иcтифодaи ин тapзи бaён тaнхо 6a хотири тaчpибa нecт. Зeхни хонaндaи имруз 6a фapо гиpифтaни бaёни cодa ху гиpифтaacт. Aз хaмин py, та хaмa мaънии xaKHKrn тaнокyзpо дapк мeнaмоянд. Дол он ки пeчидaбaёнй хaм aз як чихaт хутари шоирй мaхcyб мeёбaд. Иддae aз мунгакидони МaFpиб низ тapaфдоpи чунин aK^aa^A. Мacaлaн, дap кито6и Бигзaбй "Додо ва cyppеолизм " чунин омaдaacт: "Кош чумлае медоштам, ки маънии онро хеч каc намефахмид, чумлае, ки зинда буд ва калбаш мезад ва пушти калимоташ хун чараён дошт". [6, 224].
Бeшaк, ин гyфтaхо мaънои онро нaдоpaнд, ки мо cодaбaёниpо чун дaлeли иcтeъдод инкор кyнeм, aммо пeчидaбaёнии худогох Ba бaёни муганокиз низ aз имтиёзи хyнapй мaхpyм нecтaнд. Aз ин чост, ки тaъбиpхои пapaдокcй 6a шyхpaтy рточи caбки Бeдил мycоидaт кapдaaнд. Дap нaзapи aBBan пapaдокc 6a бaёни пapокaндa шaбохaт доpaд, aммо дap acл чунин нecт. Вaхдaти зaмонию мaконй пойдeвоpи 6инои пapaдокc aCT. Мacaлaн, дap ин шeъpи якмиcpaии Гyлнaзap: Тщигоуи кафи
да^и гадо
аз гушнагй
пур буд! [3, 28J.
Дaмин шeъpи якмиcpaй 6a пyppaгй пapaдокc aar: як мaкон- тихигохи кафи дасти гадо; як зaмон- гузашта; пур будани тихигох аз гypycнагй - мaFЗи пapaдокc мeбошaд.
Якe aз вижaгихои пapaдокc Ba гyфтaн чоиз acт, aхaмиятaш дap он aCT, ки cyхaнpо aз дapди умумигуй нaчот мeдихaд. Дaмин acт, ки шeъpхои Бeдил тapовaти худро хaнyз aз дacт нaдодaaнд. Дигapaш ин ки 6a тaнокyзи як шоир пaйpaвй кapдaни шоири дигap имконнопaзиp acт. Ax:cap вaкт мyкaллидон aз лaби ин дapë тихидасту тихишаст бapмeгapдaнд, хaмон тaвpe ки мyкaллидони Бeдил хaмa ноком мондaaнд. Устод Гyлнaзap дap шeъp одaти дypyFгyй нaдоpaд, хapчaнд ки "бехтарин шеър дуругтарини он аст"-гyфтaaнд. Aкcapи шeъpхои y ношй aз xaKHKara pyзгоpaнд. Aммо 6e вyчyди caнъaтхои бaдeй худи шeъp xe4 aCT. Бaвижa, aз тapaфи Гyлнaзap иcтифодa шyдaни caнъaти пapaдокc биcëp Ba^ шeъpи уро дap нaзapи aввaл дap шaкли дypyF 4Kma мeдихaд. "Ба дигар cyхан, поpодyкc дар адабиёт баёнест, ки хакикат дорад, аммо хакикй ба назар намеpаcад". [6, 327].
Дap ин Faзaли устод Гyлнaзap бaйтхои зиëдe мaвчyдaнд, ки aз бaëни пapaдокcй мaншaъ гиpифтaaнд Ba онхоро тaнхо гз рохи тaъвил дapк кapдaн имконпaзиp acт:
Дар дили зангулаи ман нолауое хyфmaacm, Дар гами бегонаи ман ошное хyфmaacm. Дар парешонии маузуни насими ёвагард "Шашмацом"- е бо навои бенавоехyфmaacm... Додгоуе гайри худ чое намедонам, зибас Зери дарди бедавои ман давое хyфmaacm. [3, 302J.
Ифодaхои Fами бегонаи ошно, навои бенаво Ba давои дарди бедаво тaнокyзхоeaнд, ки дap хaмдacтй 6о caноeи дигар ин Faзaлpо мyaccиpy a6ëra aлохидaи онро нотaкpоp кapдaaнд. Бa мyшохидa мepacaд, ки устод Гyлнaзap дap миëни шyapои муосири точик aз хaмa бeштap 6о ифодaхои пapaдокcй capyкоp гиpифтaacт. Дap ин чодa тааккулу тахайюли шоиронаро 6a хaм оштй додaacт. Мacaлaн, дap ин бaйти зeбои як шeъpи озод:
Огушам аз уаваси холигй саршор am Хонаам maнуоucm. [4, 35J
"Аз хаваш холигй cаpшоp будани OFyш" пapaдокcи мустки^^ ки тaнокyзи "хонаи танхой" онро мyкaммaлтap мeкyнaд. Ин гyнa бaйтхои зeбоpо 6a нacp бapгapдондaн кушиши бeхyдa acт, чунки шeъp paнгyбоpи худро aз дacт мeдихaд. Шйъри "Дар cаpи гури амир Темур" aз ду миcpaъ ибоpaт aCT. "Аз чиз дар руи замин наFyнчидани Темур ва дар OFyши гур ночиз шудани у" бaëни мyтaнокизecт, ки aз фaлcaфaи зиндaгии шохони олaмгиpи золим capчaшмa мeгиpaд:
Аз чиз намегунчид дар руи замин Темур,
Бингар, ки чй ночиз а^ дар огуши my, эй гур! [4, 40J.
Гyлнaзap дap хaлки тaнокyз 6a ифрот рох нaмeдихaд. У худ мeдонaд, ки Нимо чунин нaвиштaacт: "Забон барои шоир хамеша нок^ аст... Fанои забон, pаcой ва камоли он ба дасти шоир аст ва бояд онро би^а^'. [ 5, 119]
Устод Гyлнaзap дap офapиниши пapaдокc нa тaнхо дap шeъpхои озоду caфeд мyвaффaк шyдaacт, бaлки дap aнвои сунштии Faзaлy ру6ой низ комëб гapдидaacт. Мacaлaн, ру6оии зepин cap то по муганокиз acт. "Шодмонй бахшидани Fамxо", "зиндагонй бахшидани марг" Ba "пирии чавонй " тaнокyзхои мyкaммaлaнд:
Faмxоcm маро, ки шодмонй бахшад, Маргесш маро, ки зиндагонй бахшад. Пирии чавониро дили ман бахшид, Пирии дили маро чавонй бахшад. [4, 63J.
Дap 6anrn зepин ифодaи "номурда мурдан" низ чунин вижaгиpо кacб кapдaacт:
Моро ба гарди оmaшu дузах намехаранд, Он бас, ки зери чарх номурда мурдаем. [4, 14J.
Дap ин 6am' ифодaи "вафои бевафо" 6о тaкозои вaзн Ba ходиcaи шхвй дap чунин cypaт чилвa кapдaacт:
Донам, ки бевафоcm вафое, ки умр кард, Донам, ки ин цабои фасона кашиданиcm. [4, 20].
Аммо даp шeъpхои озоди Гyлназаp баъзан танокузхо мeëзанд ва чандиpтаp мeшаванд. Mаcадан, даp ин шeъp, ки ифодахои '^з боми ma\pn бeситоpa чидaни ситоpa\ои тaн\о" ва "нури сиё\" паpадокcхои чолибанд, ки чанбаи сиёсй доpанд:
Цодугаре, ки номи зuшmашрo надонам, Аз боми ша:ри бecumoра Чида cumoра:oumащoрo... Тирезауо, ки хандаи бедард мезананд, Нури сиё: бар сарам мерезанд, Хамёза^ои меъдауои серу бонги нушонуш Борониях ба пайкараммерезанд...[4, 21 ].
Гyлназаp даp ин гуна ашъоp акcаp вакт матолиби дастнозада ва олиpо матpах мeкyнад. "Aхaвон дap чое мегуяд, ки бцрои мaтолиби олй бояд зцбони фохирро 6a кор бурд". [ 5, 159. j Бeшак, даp чунин холатхо забони шeъpи Гyлназаp фохиpона садо мeдихад:
Аз губори нафаси :амнафасон чон ба лабам, Сy:баmu :ур кучо^? Шури пешонии ман аз намаки бeнамакucm, Шаафу шур кучоam? [4, 16].
"Бо тaвaччy\ 6a он чи гyфтa омaд, породукси шоиронц ибоpaт aст aa бaёнe 6a зо\ир му^но^го ё мy\мaл, aммо \омили ^^и^те, ки aз ро\и тaъвил мeтaвон 6a он дaсг ёфт". (Поваpак: Р. к. Чаноpй. Myтанокизнамой даp шeъpи фоpcй, 3- 9). [б, 225. j
Паpадокcхои шоиpонаи Гyлназаp кам нecтанд. Хдмаи онхо боpи хакикатepо хамл мeкyнанд, ки ношй аз вокeияти зиндагии моянд. Вактe ки инсон даp зиндагй такягохe намeëбад, py ба Худо мeоpад, зepо аз У дида такягохи бyзypгтаpe нecт. Ифодахои "чудой бyдaни чомaи домодй ва ху^и ободй бyдaни хapобй" танокузхои шоиpонаи Гyлназаpанд:
Ч,удой чомаи домодии моem,
Kuéмаm цoмаmu озодии моm
Харобй хymбаu ободии моm
Худоё, магфuраm кун, магфuраm кун. [4, 53].
Албатта, ^p шeъpи асил cаpопо аз паpадокc таpкиб ёфта намeтавонад. Зyхypи гох -гохи он ба малохати шeъp мусоидат мeкyнад. Ифpот даp коpбypди ин санъати нозук мeтавонад шeъppо ба хадди маснуй pаcонад. Даp мачмуаи ашъоpи Гyлназаp "^р мисpaи шеър Точикистони мaн aer" 85 шeъpи устод фаpохам омадааст, ки муаллиф даp сй мавpид аз санъати паpадокc истифода бypдааcт. Онхо ба катоpи бозёфтхои шоиpонаи устод Гyлназаp шомил шуда мeтавонанд. Tанокyзнамой ба адабиёт бeгонагй надоpад. Хдтто даp гуишхои маpдyмй хам бо ин гуна ифодахои паpадокcй дyчоp мeоeм: мцрдии номapд, номapдии мapд, дустии дyшмaн, дyшмaнии дуст, бисёр кaм, гaндa нaFЗ, боигapии кaмбaFaл, мapдонaгии зaн, кури бино, дeвонaи \ушёр... Хуллас, паpадокc зохиpан аз хакикат ,nyp намояд хам, даp натичаи таъвил хакикати он ошкоp мeшавад ва ин cанъатpо даp шeъp густ^иш додани устод Гyлназаp низ бeхyда нecт.
ПЛЙНЛВИШТ
1. Адабиёт ва санъат, 23. 02. 2017 (сах.7)
2. Бeдид, Aбдyлкодиp. Оcоp.- Дyшанбe: Адиб, 1990, ч. 1.- 704с.
3. Гyлназаp. Tyвy хубиву pаъной. - Дyшанбe: Адиб, 2010.- 408с.
4. Гyлназаp. Хдо миcpаи шeъp Tочикиcтони ман аст.- Хучанд, 1997.- 88с.
5. Myваххид, Зиё. Диpyз ва имpyзи шeъpи фоpcй.- Teхpон: Интишоpоти Х,фмиз. Чопи саввум, 1394.-288с.
6. Футухй, Рудмаъчанй Mахмyд. Балогати таcвиp.- Teхpон: Сухан, 1385.- 464с.
7. Шафeии Кадканй, Myхаммадpизо. Бо чаpог ва оина.- Teхpон: Сухан, 1390.- 768с.
S. Ша^ии Кадканй, Myхаммадpизо. Mycикии шeъp. Чопи тездахум. Teхpон: Mаpкази пахш: Китоби гузида.- Нашpи «Огах».- 728с. ^mep^^.
ПАРАДОКС В СТИХАХ ГУЛНАЗАРА
Парадокс является одним из творческих аспектов в стихах Народного поэта Таджикистана, автора Национального гимна Республики Таджикистан Гулназар Келди. Это искусство имеет корни в классической литературе и в современной литературе играет важную роль. Автор статьи старался определить роль парадокса в стихах Гулназара. Сравнивая стихи Гулназара с стихами других поэтов, автор приходит к заключению, что Гулназар помимо заимствования у других поэтов, смог создать свой собственный парадокс.
Ключевые слова: парадокс, талант поэта, творческий навык, заимствования, традиция и нововведение, логика речи, реальная жизнь и фантазия поэта, язык парадокса, поэтические находки.
THE PARADOX IN THE POEMS OF GULNAZAR
The paradox is one of the creative aspects of the verses of the People's Poet of Tajikistan, the author of the National Anthem of the Republic of Tajikistan Gulnazar Keldi. This art has its roots in the classical literature and plays an important role in contemporary literature. The author of the article tried to determine the role of the paradox in the poems of Gulnazar. Comparing Gulnazar's verses with the poems of other poets, the author comes to the conclusion that Gulnazar, apart from borrowing from other poets, was able to create his own paradox.
Keywords: paradox, poet's talent, creative skill, borrowings, tradition and innovation, speech logic, real life andpoet's fantasy, paradox language, poetic finds.
Сведения об авторе:
Равшани Хамрох (Хамроев Равшанкул Замонович) старший преподаватель общеуниверситетской кафедры таджикского языка Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни email: ravshan60@mail.ru; tel: (+992) 927692017
Information about the author:
Ravshani Hamroh (Hamroev Ravshankul Zamonovich) - a senior lecturer in the Department of Tajik Language of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ainy, e-mail: ravshan60@mail.ru; tel: (+992) 927692017
ТАРЧУМАИ АСАРДОИ ГРАФ АНТУАН-МАРИ РОЖЕ ДЕСЕНТ-ЭКЗЮПЕРЙ БА
ЗАБОНИ ТОЧИКЙ
Одилова З.О.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни
Дар замонхои Шуравй асархои адибони Фаронса аз забони русй ба забони точикй тарчума мешуданд. Яке аз адибони машхури франсавй ва нависандаи барчастаи адабиёти асри XX Фаронса Граф Антуан-Мари Роже де Сент-Экзюперй мебошад.У тобистони соли 1900 дар оилаи ашрофзода дар шахри Лион чашм ба олами хастй кушодааст. Нависанда дар синни чахорсола буда наш падарашро аз даст медихад. Онх,о панч фарзанд буданд ва модараш бо хамрохии модаркалонаш онхоро ба воя мерасонанд.
Соли 1912 Антуан аз «аввалин озмоиши хавой» мегузарад [2, с. 168].Баъд аз хатми мактаб у хуччатхояшро ба омузишгохи харбии бахрй месупорад, лекин аз имтихон намегузарад ва дубора хуччатхояшро ба шуъбаи меъмории Академия месупорад, аз сабаби маъкул набудани ин касб, Антуан ба дарсхо иштирок накарда, соли 1921 тахсилашро тарк намуда, ба сафи куввахои хавой гузаронд. У дар он чо зиёд кору фаъолият намудааст. Соли 1927 Антуан хамчун хавонаварди хатсайри хавопаймои номарасони Тулуз, Касабланка, Даккар кор. мекунад. Баъдан солхои 1934-1935 у намояндаи ширкати «Эр-Франс», хамчун рузноманигори нашрияи «Пари-Суар» (Paris-soir) дар Иттиходи Шуравй кору фаъолият кардааст. Инчунин Антуан дар чанги дуюми чахонй ширкат варзида, соли 1942 киссаеро бо номи «Хавонаварди харбй» аз чоп мебарорад. Оид ба сана ва таърихи вафоти Антуан акидахо мухталифанд:
«Антуан де Сент-Экзюперй соли 1944 дар чазираи Корс аз хаёт чашмпушид» [2, с. 4]. Дар дигарчо омадааст: