DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-891-897
ПАНДЕМИЯ ДАВРИДА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ СИЁСАТИ ВА УНИНГ ЖАХОН ТАЖРИБАСИДА ТУТГАН УРНИ
Ушбу маколада Узбекистон Республикасида таълим сиёсати асосан таълим турлари негизида пандемият шароитида таълим тизими муамоларини аниклаш ва пандемия шароитида таълим тизимини амалга ошириш механизмлари буйича масалалар келтирилган. Бундан ташкари пандемия шароитида таълим сиёсати, таълим сиёсатини иштирокчиларининг мажбуриятлари ва шунингдек, ногирон имконияти чекланган болалар таълимидаги долзарб муаммолар тахлил килинган.
Калит сузлар: таълим ва тарбия, пандемия, жамоат ташкилотлари, коронавирус, онлайн укитиш шакли, замонавий билим, юксак маънавият ва маърифат, ижтимоий тармоклар, модернизация.
This article addresses the issues of education policy in the Republic of Uzbekistan, mainly on the basis of types of education, the identification of problems in the education system in a pandemic environment and the mechanisms of implementation of the education system in a pandemic environment. In addition, the analysis of education policy in the context of the pandemic, the obligations of education policy participants, as well as current issues in the education of children with disabilities.
Keywords: Education, pandemic, community organizations, coronavirus, online learning, modern education, high spirituality and enlightenment, social networks, modernization.
EyTyH gyHe gaBnaraapu KaTopu y36eKucTOH xaM KopoHaBupyc naHgeMHACHHH SomugaH KenupaeTraH xo3upru MypaKKa6 gaBpga MaMnaKaraMro TatnuM TH3HMH xaM ^nggun CHHOBra gyn Kengu. naHgeMua hmkohhat cu^arnga TatnuM TH3HMura KaTTa TatcupuHH
Лобар Тошпулатона Ризаева
УзМУ Ижтимоий фанлар факультети "Фукаролик жамияти ва хукук таълими
кафедраси таянч докторанти
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
утказди.
April, 2022
"Бугунги кунда шиддат билан узгариб бораётган хаёт олдимизга куяётган бир-биридан мураккаб ва мухим масалаларни хал килиш хакида уйлар эканмиз, уларнинг ечими айнан таълим-тарбия билан, ёшларнинг дунёкарашини замонавий билим, юксак маънавият ва маърифат асосида шакллантириш билан боглик эканига яна бир бор ишонч хосил киламиз"[1].
COVID-19 пандемияси натижасида вужудга келган фавкулодда холатдан энг куп зарарланган тизимлардан бири бу таълимдир. Жахоннинг барча мамлакатларида булганидек, Узбекистонда хам хукумат болалар саломатлигини саклаш учун 2020 йилнинг 18 март санасидан эътиборан, уч хафта муддатга республиканинг барча таълим муассасалари ёпилишини эълон килди. Кейинчалик эса ушбу чора укув йили охирига кадар (2020 йил, 25 май) узайтирилди. Мамлакат буйлаб уз-узини изоляция килиш даврида 13 800 дан ортик мактабгача таълим муассасалари, 9 700 та умумтаълим мактаби, 1500 та урта махсус ва касб-хунар муассасаси хамда 98 та олий укув юрти ёпилди. Натижада 1,4 миллионга якин мактабгача ёшдаги болалар, 5,85 млн. нафар умумтаълим мактабларининг ва 728 минг нафар урта махсус, касб-хунар таълими муассасаларининг укувчилари хамда 360 минг нафар олий укув юртларининг талабалари укув жараёнини онлайн шаклда давом эттирди. Шу тарика 2019-2020 укув йили 2020 йилнинг 25 майида ёпилди. Янги укув йилидан бошлаб, Узбекистон хукумати мактабларни боскичма-боскич очиш тугрисидаги карорини кабул килди: 3 229 та урта мактаб 14 сентябрда, 6 089 та мактаб 21 сентябрга кадар, 9 825 мактаб эса 2020 йилнинг 30 сентябригача очилди. Бирок, ота-оналарга узларининг яшаш жойлари ва мактаблардаги пандемия билан боглик вазиятни бахолаш, шунга монанд равишда фарзандларини мактабга бериш тугрисида мустакил карор кабул килиш хукуки берилди. Бу эса укувчиларнинг мактабларга тулик кайтмаслигига сабаб булди.
Таълим ва тарбия мамлакат тараккиёти ва унинг келажаги кафолати экани исбот талаб килмайдиган хакикат. Бутун дунёга етарлича хавф солган коронавирус пандемияси таълим сохасига хам мамлакатимизда коронавирус пандемияси таркалиши олдини олиш максадида жорий этилган карантин шароитида таълим муассасалари, жумладан, мактаблар вактинча ёпилган булса-да, укувчилар учун таълим жараёни тухтамади. Дарслар телевидение, ижтимоий тармоклар оркали масофавий тарзда олиб борилди.
Укув йилини муваффакиятли якунлаш, амалдаги укув режа ва укув дастурларга мувофик малакали кадрлар тайёрлаш борасидаги ишларни сифатли ташкил этиш
April, 2022
892
National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022
Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities
^O:^0.244i2/2181-1385i2022i2i22ii™
педагоглар, касбий таълим усталаридан ишчанлик, ижодкорлик хамда фидокорликни талаб этади. Пандемия шароитида эса ушбу масъулият укувчиларнинг ота-оналарида купрок булмокда. Пандемия давридаги таълимни олиш учун хар бир талаба мактаб укувчисини онлайн дарсда иштирок этиш учун битта ноутбук оркали дарс вактини бахам куриши керак. Агарда битта хонадонда икки ёки ундан ортк опа-сингил, ака уканинг бир пайтни узида онлайн дарси тугри келиб колиши мумкин. Пандемия муаммосига дуч келган хар бир укувчи сингари унинг янги укув йили хам онлайн дарслар ва худди шу сабокларга дахлдор муаммолар билан бошланди.
"Мамлакатимизда таълим тизимининг барча бугинларида, жумладан, олий ва урта махсус таълим тизимини модернизация килиш, илм-фанни ривожлантириш, укитишнинг замонавий шакл хамда технологияларини жорий этиш буйича кенг куламли ишлар олиб борилмокда"[2].
Пандемия шароитида укувчиларнинг таълим олиш имкониятларини саклаб колишнинг ягона чораси сифатида онлайн укитиш шакли жорий килинди. Бу эса таълим жараёнида жуда катта тенгсизликни вужудга келтирди. Кузатувчилар туплаган далиллар шуни курсатмокдаки, пандемия шароитида таълим олувчиларнинг билим олиш имкониятларини таъминлаш борасида катор чора-тадбирлар амалга оширилди. Бирок, шундай булса-да, бу борада ногирон укувчиларнинг манфаатлари камдан-кам холларда хисобга олинган. Пандемия давридаги онлайн таълимнинг огир юки ногирон болалар зиммасига купрок тушмокда. Ташки дунё билан богланиш имконияти кескин камайиши, хар куни мактабга бориш имкони йуклиги ва бу вазиятда терапия машгулотларининг кескин тухтатилиши ногирон имконияти чекланган болалар таълимидаги долзарб муаммога айланди.
Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг ногиронлар хукукларини илгари суриш буйича хамкорлик дастури (UNPRPD) ногирон укувчиларнинг имкониятларига жавоб берадиган, хар бир мамлакатнинг ривожланиш хусусиятларидан келиб чикадиган самарали ёндашувлар ва глобал ташаббусларни, турли дастурларни амалга ошираётган булса-да, ривожланган давлатларда хам, камбагал давлатларда хам ногиронларнинг таълим олиш имкониятларини тулик саклаб колиш буйича ечимлар ишлаб чикилгани йук. ЮНЕСКОнинг "Таълим - 2030" дастури доирасида тайёрланган "COVID-19 пандемиясининг ногирон болалар таълимига таъсирини тушуниш: масофавий таълим олишдаги кийинчиликлар ва имкониятлар" номли тахлилий маълумотномада хам мазкур
April, 2022
893
соха буйича жахондаги хар бир мамлакат зиммасида уз ечимини кутаётган масалалар жуда куп эканлиги таъкидланган.
"Мустакиллигимизнинг илк кунлариданок баркамол, соглом авлод тарбияси давлатимизнинг энг устувор вазифасига айланган эди. Маънавий баркамоллик уз мохияти билан ёшларнинг ички ва ташки дунёси, иродасини, иймон эътикодини, виждонини бакувват ва уйгок килувчи барча ижтимоий маънавий омилларни уз ичига олувчи ходиса хисобланади. Зеро, ёш авлоднинг такдири унинг маънавий камолоти билан улчанади"[3].
Ногиронлиги бор болаларга мулжалланган онлайн таълим ривожланган давлатлар учун хам, камбагал мамлакатлар учун хам куплаб муаммоларни келтириб чикарди. Биз бу борада бир канча давлатлар тажрибасини кузатдик. Масалан, Х,индистондаги холатни олайлик. Ушбу мамлакатдаги ногиронлар хукукларини химоя килиш буйича жамоат ташкилотлари ва Ногиронларни иш билан таъминлаш хамда уларни куллаб-кувватлаш миллий маркази томонидан утказилган суровномалар оркали ногиронларнинг онлайн таълим шароитидаги таълим имкониятлари ва уларга таъсир килувчи бир канча омиллар аникланди. Иштирокчиларнинг атиги 10 фоизигина онлайн таълим жараёнларида имконияти чекланган болалар бироз булса-да таълимга камраб олинди, деган фикрда. Колганлар эса улар таълим олиш имкониятидан махрум булди, деб хисоблашади. Жавобларга кура, таълим имкониятларига таъсир килувчи омиллар каторида смартфонлар, компьютерларга эга булмаган ёки уларни ишлата билмайдиган катламнинг мавжудлиги хамда интернетга уланиш хар доим хам мумкин эмаслиги кабилар руйхатда биринчи уринда туради. Тугри, бу омиллар хар кандай болага тегишли булиши мумкин, аммо ногирон укувчилар мукобил укиш материаллари етишмовчилиги боис, янада купрок кийинчиликларга дуч келмокда. Умуман олганда, ногирон болаларнинг таълим имкониятларидаги муаммолар пандемиядан аввал хам бор эди. Факат пандемия бу муаммоларнинг янада чигаллашувига сабаб булди.
Узбекистондаги махсус мактабларда Брайл алифбосидаги китоблар ва аудио материаллар оз булса-да мавжуд. Шунга карамай, ушбу ресурсларнинг хаммага хам етмаслиги муаммосини инкор кила олмаймиз. Энг зарур китоблар аудио шаклга угирилмаган ва китоблар банки яратилмаган. Одатий шароитдаги таълимда китоблар банкига, балки, эхтиёж йукдир, чунки, мактабга келган укувчига укитувчи куплаб муаммоларни бартараф килишда якиндан кумак беради. Аммо ногиронлар таълимида бу долзарб масала. Умуман олганда, ногиронлиги бор
April, 2022
894
укувчиларнинг таълим жараёнини укитувчисиз тасаввур килиш жуда мушкул.
"Мамлакатимизда нафакат таълим жараёни, балки барча жабхаларда ахборот коммуникация технологияларининг ролини оширишга алохида эътибор каратилмокда.
Умуман олганда юкоридаги муаммоларни хал этиш максадида таълим жараёни тизимлаштирилган ва сифатли ахборот манбааларини кутмокда (бу ерда интернет тармоги, мультимедия воситалари, электрон дарсликлар назарда тутилади) ва албатта табиий ва хакли жараён. Таълимда ахборот коммуникация технологиялардан унумли ва тизимли фойдаланилса таълим муассасалари учун яратилаётган янги авлод укув дарсликлари, кулланма ва воситалар имкониятларидан фойдаланишни мунтазам жорий этиш амалга оширилса, табиийки таълим сифат ва самарадорлиги ортишига эришилади. Айрим замонавий тадкикотчилар ахборот технологиялардан фойдаланишни укитишдаги истикиболли йуналиш деб карайдилар, чунки у технологик ва социомаданий мохияти жихатидан эркин, етарли даражада мустакил ва масъулиятли, эгилувчан-лойихавий укитишга йуналтирилган булади"[4].
Дархакикат, глобал пандемия сабаб юзага келган масофавий таълим муаммолари бугун бутун жахонда долзарб ахамият касб этмокда. Уккитишнинг бундай шакли хали янги булгани боис, ечимини кутаётган техник ва укув-услубий муаммолар талайгина. Уларни хал этмай туриб, ёш авлоднинг ёруг келажагини таъминлаб булмайди. Айникса, эртага жамиятда уз урнини топиши, тугрироги, жисмоний имконияти чекланганлиги сабаб, узини-узи эплаши зарур булган болалар бугунги муаммоларни деб саводсиз колиб кетмаслиги, вактида сифатли таълим олиши зарур. Бунинг учун эса Халк таълими вазирлиги тизими мутасаддилари юкорида кайд этилган масалаларни хал этишга киришиши, энг аввало, ногиронлар таълими буйича зарур укув адабиётларини шай холатга келтириши лозим. Пандемия сабабли кузатилаётган узгаришлар ва таълимдаги янги ечимлар - сохага зарурий инновацияларни олиб келиши мумкин.
Лекин ракамли тафовут хисобга олинадиган булса, таълимдаги янги ёндашувлар тенгсизлик ортишини юзага келтиради. Коронавирус пандемияси бутун дунёда таълим олиш тарзини узгартириб юборди. Миллионлаб болалар мактабга бормай, уйидан туриб укишни давом эттиряпти.
COVID-19 бутун дунёдаги куплаб таълим муассасалари учун киска вакт мобайнида инновацион ечим топиш катализаторига айланди. Вирус таркалишини секинлаштириш учун Гонконгдаги талабалар февраль ойида интерактив иловалар оркали уйда
April, 2022
895
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-891-897
таълим олишни бошладилар. Хитойда 120 миллион укувчи тугридан тугри телевизион трансляциялар оркали укув материалларни узлаштириш имконига эга булишди. Бошка мамлакатларда хам оддий, бирок ижодкорона ечимлар амалга оширилди. Нигерия мактабларидан бирида онлайн таълимнинг асинхрон инструментлари синхрон видео курсатмалар билан тулдирилди. Ливандаги мактаб укувчилари хатто жисмоний тарбия каби фанларда хам онлайн таълимни куллай бошладилар. Укувчилар жисмоний машк бажариш жараёнини уй вазифаси сифатида видеога олиб укитувчиларига юборишган. Ана шундай укувчилардан бирининг отаси бу жараёнга куйидагича муносабат билдирди:
«Одатда жисмоний тарбия дарси бир неча ун дакика давом этади. Углим эса устозига видеони тугри форматда юбориш учун уни тасвирга олиш, тахрирлашга 3 соат вакт кетказди». 5G технологилар Хитой, А^Ш ва Япония каби мамлакатларда тобора кенг таркалмокда. Укувчилар ва уларга янги ечимлар такдим этаётганларни турли шаклдаги ракамли таълим концепцияси камраб оляпти. Натижада синфлардаги анъанавий таълим турли усуллар билан бойитилмокда. Улар тугридан тугри трансляциядан тортиб, виртуал реалликкача булган усуллар булиши мумкин. Таълим одатий кун тартибига интеграция килинган одатга айланиши мумкин. Хитойда Таълим вазирлиги булутли технологиялар асосида онлайн таълимни йулга куйиш учун турли иштирокчилардан иборат гурухни ташкил килди.
Коронавирус таркалган куплаб худудларда таълим олишни давом эттириш учун ностандарт ечимлар топиляпти. Бирок таълим сифати асосан ракамли технологиялардан фойдаланиш даражаси ва сифатига боглик.
Хрнгконгда шахсий планшетларда виртуал машгулотлар норма булган бир пайтда, ривожланиш даражаси пастрок мамлакатлардаги укувчилар WhatsApp ёки электрон почта оркали юборилган дарслар ва вазифаларга таянади.
Бундан ташкари, муайян оила ракамли технологиялар масаласида канчалик кам таъминланган булса, ундаги укувчилар хам таълим борасида шунча ортда колаверади. Дарслар онлайнга утганида бу болалар ракамли курилма ва тариф режаларининг нархи сабабли ютказишни бошлайди. Агар барча мамлакатларда технологиялардан фойдаланиш харажатлари камаймаса ва сифати яхшиланмаса, таълим сохасидаги тафовут, уз-узидан ижтимоий-иктисодий тенгсизлик масаласи чукурлашиб бораверади. Таълим олиш имконияти янги технологиялардан фойдаланиш имконияти билан белгиланса, ракамли тафовут янада экстремал тус олиши мумкин.
April, 2022
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-891-897
Пандемия бу - олдиндан бирор нарса дейиш мушкул булган дунёда укувчилар учун зарур куникмаларни ёдга олиш имконияти. Бундай шароитда асосли ечимлар, муаммоларни ижодкорлик йули билан хал этиш, эхтимол мослашувчанлик катта ахамиятга эга. Ана шу куникмалар барча укувчилари учун устувор булиши учун таълим тизимида хам мослашувчанлик булиши лозим. Коронавирус таркалиши таълим тизимининг ривожланишига туртки булди. Бу хайратланарли даражадаги ижобий янгиликларга олиб келди.
Хдммамизга аёнки, тараккиётнинг тамал тоши хам, мамлакатни кудратли, миллатни буюк киладиган куч хам бу - илм-фан, таълим ва тарбиядир. Эртанги кунимиз, Ватанимизнинг ёруг истикболи, биринчи навбатда, таълим тизими ва фарзандларимизга бераётган тарбиямиз билан чамбарчас богливдир.
REFERENCES
1. Ш.М.Мирзиёев. Халкимизнинг розилиги бизнинг фаолиятимизга берилган энг олий баходир: «УЗБЕКИСТОН» НМИУ (2), - Т.: 2018. Б - 448.
Т.: 2021. Б - 262.
4. Фалсафа ва хукук: Ижтимоий-сиёсий, маънавий-маърифий, фалсафий-хукукий журнал. - Т.: 2/2021. (№19). Б - 164
5. Agzamova Nilyufar Shukhratovna, Mukhamedzhanova Lalikhon Ashuralievna, Kadyrova Dilbar Salikhovna. (2021). Conspirological Theories of Origin Pandemic COVID-19 Ethical Issues in Dealing with the Pandemic. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6250
6. Мухамеджанова Л.А.(2021) "Тенденции изменения этических норм в информационном обществе". Материалы конференции Социальная реальность виртуального пространства. С. 48-54
7. Мухамеджанова Лалихон Ашуралиевна, Асадуллина Гузелия Рауфовна, Ермоченко Константин Павлович, Шкуран Оксана Владимировна, Ивентьев Сергей Иванович. (2021) "Социальная истина и духовно-нравственная сфера человека" С.111-118
8. Муминов, А. Г. (2019). Реформы в образовании Узбекистана: состояние и перспективы. Бюллетень науки и практики, 5(9).
2. Узбекистоннинг энг янги тарихи: «Fan va texnologiyalar nashriyot-matbaa uyi»,
- Т.: 2021. Б - 253.
3. Узбекистоннинг энг янги тарихи: «Fan va texnologiyalar nashriyot-matbaa uyi»,
April, 2022