Сведения об авторе: Алимов Искандар Абдулоевич - старший преподаватель кафедры педагогики и психологии Курган-Тюбинского государственного университета им. НосираХусрава, тел.: (+992) 919 66 66 16.
Information about the author: Alimov Iskandar Abduloevich, Senior lecturer, Chair of Pedagogy and Psychology, Kurgan Tube State University named after Nosir Khusraw, tel.: (+992) 919 66 66 16
ШИНОС НАМУДАНИ ХОНАНДАГОН БО ОФАТИ ТАБИИИ «ОБХЕЗЙ» _ВА РО^ОИ ПАСТ КАРДАНИ ХАТАРИ ОН ХДНГОМИ ОМУЗИШИ МАВЗУИ «ЦУВВАИ АРХИМЕДЙ. ШИНО КАРДАНИ ^ИСМ^О» ДАР СИНФИ 7
Бобониёзова Г. А.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айнй
Дар замони муосир яке аз вазифахои таълиму тарбия, алалхусус таълими фанхои табиатшиносй - ин тарбияи омода будан ба худмухофизаткунию худначотдихй мавриди тахдиди хатари офатхои табий ба хисоб меравад. Барои ба худмухофизаткунию худначотдихй мавриди тавдиди хатари офатхои табий омода будан донистани илмхои дакик ва техникаву технологияи муосир лозим аст. Дар мулокот бо намояндагони зиёиёни мамлакат Сарвари давлат мухтарам Эмомалй Рахмон таъкид карда буд: «Насли чавони моро зарур аст, ки харчи бештар ба илмхои дакику бунёдй ру оварда, аз дастовардхои илму техникаи муосир бархурдор гарданд». Имруз шубхае нест, ки физика яке аз илмхои бунёдй ва асоси техникаи муосир буда, махз дар дарсхои физика хонандагон бо дастовардхои илму техникаи муосир шинос мешаванд ва он имконият фарохам меорад, ки насли наврасро ба худмухофизаткунию худначотдихй мавриди тавдиди хатари офатхои табий омода намоем.
Аз ин ру омузгорро лозим аст, ки дар хамбастагии узвй бо талаботи барномаи таълимй ва бо бахисобгириии робитаи байнифаннй хонандагонро бо рукнхои худмухофизаткунию худначотдихй мавриди тавдиди хатари офатхои табий шинос гардонад. Ин корхо дар асоси омухтан ва истифодабарии маводи дигар фанхои таълимй, адабиёти методй, илмй, илмй-оммавй, воситахои ахбори омма бо бахисобгирии тачрибаи хаётии худи хонандагон амалй мегарданд.
Бахри амалй гардонидани фикрхои боло барномаи физика барои мактабхои миёнаи тахсилоти умумй имконияти хуб медихад. Самаранок истифода бурдани он ба майорат ва кобилияти эчодии омузгор вобаста аст.
Акнун дар мисоли мушаххас роххои амалй гардонидани фикрхои болоро нишон медихем.
Дар дарси халли масъалахо доир ба мавзуи «К^увваи архимедй. Шино кардани чисмхо» (синфи 7) пас аз хал кардани масъалахои машки 33-и китоби дарсй (Физика-7. Муаллифон Мачидов X,., Зубайдов С. Душанбе, Алиф, 2008, сах. 212) ва масъалахои №№ 515, 521, 522, 523, 527, 548, 549 аз китоби В.И. Лукашик (Китоби масъалахои физика. Дастури таълими барои хонандагони синфхои 7-8 мактаби миёна. Душанбе, Маориф, 1991, сах. 65-67) барои бо баъзе усулхои худначотдихй мавриди обхезй шинос намудан омузгор хонандагонро ба гуруххо таксим намуда, чунин супоришхо пешниход менамояд.
Супориши 1.
Гурухи 1. Расмхоро муоина карда, гуед, ки кадоме аз амадхои дар расм тасвирёфта устувортар аст ва борбардории зиёд дорад?
-ч I» -л ' 1
С V У 1—
—1—"" . С
а) б)
Расми 1
Гурухи 2. Расмро муоина карда, гуед, ки ба чойи шохтирдои чубин шодтирдои металлиро (масалан, арматураро) истифода кардан мумкин аст ё на? Чдвобатонро асоснок кунед.
Расми 2
Гурухи 3. Расмро муоина карда, гуед, ки оё ба сифати асоси (сатди, фарши) амад (ё дамчун худи амад) мизи хурокхурии чубинро истифода кардан мумкин аст? Агар мизи хурокхуриатон металлй ё аз ДСП сохта шуда бошад-чй? Чдвобатонро асоснок кунед.
Расми 3
Гурухи 4. Шахсе барои аз обхезй начот ёфтан аз дарзадои дезуми барои зимистон захира намудааш, ки дар болои боми хонааш нигод дошта мешуд, чунин амад - киштии гузора (паром) сохт (ниг. ба расми 4). Гуед, ки оё у бо ёрии чунин амад - киштии гузораи сохтааш худро дангоми обхезй начот дода метавонад? Чдвобатонро асоснок кунед.
Расми 4
Ба гуруддои дигар чунин супориш медидад:
Супориши 2. Бобо, падар ва писар, ки хонаашонро об зер кардааст ба болои бом (чердаки шиферй) баромаданд. Дар он чо каме ресмон, ду гулачуби дарозиашон 30-35 см-а ва гарами чубдои асомонанд мавчуд асту халос. Ондо барои худро начот додан чй тадбирдо бояд андешанд?Шумо ба ондо чй маслидат медидед?
Гурухи якум, ба бобо чй маслидат медидед?
Гурухи дуюм, ба падаp чй маслихат медихед? Гурухи сеюм, ба писаp чй маслихат медихед?
Пас аз шyнидани фикpy андешахои (маслихатхои) Typy^^ мyаллим маслихатхои хyдpо даp шакли pасмхои зеpин пешниход намyда, ба хонандагон сyпоpиш медихад, ки бо маслихатхои пешниход каpдаашон мук;оиса каpда, хyлоса баpоpанд.
Расми 5 Расми 6 Расми 7
Ба сифати вазифаи хонагй мyаллим ба хонандагон чунин сyпоpиш пешниход намyданаш мумкин аст:
Супориши 3. Расмхоpо муоина каpда доиp ба истифодаи тачхизоти даp он тасвиpшyда мулохиза кунед. Ба ак;идаи Шумо халтахо бо чй гуна мавод nyp каpда шудаанд? Оё халтахоро бо хок. санг ва ё шагал пур карданд мумкин аст?
Расми 8
Пас аз шунидану пyppавy чамъбаст намудани чавобхои хонандагон муаллим ба сифати сyпоpиши хонагй чунин сyпоpиш медихад.
Супориши хонагй. Даp асоси донишхои хосилкаpдаатон (доиp ба баъзе усулхои худначотдихй хангоми обхезй) усулхои дигаpи хyдначотдихиpо фикp каpда, пешниход намоед. Хдо як пешниходатонpо асоснок намоед.
Хулосаи даре. Хонандагон муайян мекунанд, ки амади даp pасми 1, а) тасвиpёфта yстyвоpтаp асту имконияти боpбаpдоpиаш зиёд будааст, чунки хаp к;адаpе, ки хачми чисми даp об Fyтида зиёд бошад, кувваи аpхимедии даp об ба он таъсиpкyнанда калонтаp аст.
Аз муоинаи pасми 2 хонандагон муайян мекунанд, ки ба чои шох^^^ои чу6ин шохтиpхои аpматypиpо аз ноилочй истифода каpдан мумкин, вале имконияти боpбаpдоpиаш кам аст. Камеpахои бо хаво пyp каpдашyда имкон медиханд, ки чунин амад даp сатхи об шино кунад.
Хонандагон муайян мекунанд, ки мизи хypокхypй чу6ин бошад, онpо ба сифати амад (ё хамчун худи амад) истифода каpдан мумкин аст. Агаp мизи хypокхypй аз ДСП сохта шуда бошад, онpо низ ба сифати амад истифода каpдан мумкин, вале он ноyстyвоp аст, чунки ДСП нам мекашад. Arap мизи хypокхypй аз металл сохта шуда бошад, онpо низ ба сифати амад истифода каpдан мумкин, вале имконияти боpбаpдоpиаш кам аст.
Хонандагон муайян мекунанд, ки он шахс хангоми обхезй бо чунин амади сохтааш хyдашpо начот дода метавонад, чунки зичии чу6 аз зичии об хypд асту, хачми даpзахо калонанд. Аз пешниходи муаллим хонандагон даpк мекунанд, ки бобо аз Fyлачyб ва каме pесмон чун ба монанди pасми 5 тачхизот тайёp мекунад. Азбаски ягон ашёи дигаp бок;й намемонад, падаpy писаp мачбyp мешаванд, ки чу6хои асомонандpо даp дохили
либосхои худ чун ба монанди расмхои 6 ва 7 чо карда тачхизоти худначотдихй омода созанд. Аз ичрои супориши 2 хонандагон муайян мекунанд, ки халтахо аз маводе пур карда шудааст, ки зичиаш аз зичии об хурд бошад. Халтахоро бо хок, санг ва шагал пур кардан мумкин нест, чунки дар об мегутанд.
Адабиёт:
1. Бобониёзова Г. А. Омузиши мавзуи «Куввахои соиш дар робита бо офати табиии лагжиши замин (ярч)» // Мачаллаи илмй-методии «Паёми Донишгохи омузгорй». Душанбе, 2013, №2, сах. 90-93.
2. ЛукашикВ.И. Китоби масъалахои физика / Тарчумаи С. Кодирй. Душанбе: Маориф, 1991.
3. Мачидов Д., Зубайдов С. Физика - 7. Китоби дарсй барои синфи 7-уми мактабхои миёнаи тахсилоти умумй. Душанбе: Алиф, 2008.
4. Умаров У., Чумъаев Д., Рачабов У. Масъалахои паст кардани хатари офатхои табий дар таълими физика. Дастури таълимй барои курсхои такмили ихтисоси муаллимони физика. Душанбе, 2010.
ОЗНАКОМЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ СО СТИХИЙНЫМ БЕДСТВИЕМ «НАВОДНЕНИЕ» И ПУТИ СНИЖЕНИЯ ЕГО ОПАСНОСТИ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ТЕМЫ «СИЛА АРХИМЕДА. ПЛАВАНИЕ ТЕЛ» В СЕДЬМОМ КЛАССЕ
Бобониёзова Г. А.
В данной статье рассматривается пути и методы ознакомления учащихся со стихийным бедствием «Наводнение» и пути снижения его опасности при изучении темы «Сила Архимеда. Плавание тел» в седьмом классе. При изложении данного материала использованы интерактивные методы обучения.
Ключевые слова: стихийные бедствия, наводнение, понятие сила, объём жидкости, архимедова сила, весь тела, сила тяжести, устойчивости тела, условия плавления тел.
THE FAMILIARIZATION OF PUPIL WITH NATURAL DISASTER "FLOOD" AND WAY OF THE REDUCTION TO THEIR DANGERS AT STUDY OF THE SUBJECT "POWER ARCHIMEDES SAIL TELL" IN 7 CLASSES
Boboniyozova G. A.
Ways and methods of the familiarization of pupils with natural disaster "Flood" and way of the reduction of their danger during the study of the topic of "Power Archimedes. Body floating" in the 7th form are reviewed in this article. An interactive methods of teaching have been used during interpretation of this material as well.
Key words: natural disasters, flood, notion power, volume to liquids, power Archimedes, the whole bodies, power to gravity, stability of the body, condition of the melting tel.
Сведение об авторе: Бабаниязова Гулчехра Амондуллаевна - старший преподаватель кафедры методики преподавания физики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 917-48-80-58.
Information about the author: Boboniezova Gulchekhra Amondullaevna, senior lecturer, chair of physics teaching method, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 917-48-80-58.