INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ОТМЛАРДА МАТЕМАТИКА МОДУЛИНИ УЦИТИШНИНГ АМАЛИЙ
ЙУНАЛИШИ Баракаев Мурод
Тошкент давлат педагогика институти профессори Тургунова Камола Хасанжоновна
Андижон давлат университети математика кафедраси катта укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7115066
Аннотация. Ушбу мацолада олий уцув юртларида математикани касбий йуналишда уцитишни жорий этиш учун талабаларга ургатилаётган мавзуларни уларнинг келажакдаги касбий фаолиятида цуллашни такомиллаштиришда тутган урни баён этилган.
Калит сузлар: фан, таълим, математик таълим, касбий йуналиш, амалий мазмундаги масалалар.
ПРАКТИЧЕСКОЕ НАПРАВЛЕНИЕ ПРЕПОДАВАНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКОГО
МОДУЛЯ В ВУЗах
Аннотация. В данной статье описывается введение профессионального обучения математике в высших учебных заведениях, роль которого заключается в улучшении применения тем, преподаваемых студентам, в их будущей профессиональной деятельности.
Ключевые слова: наука, образование, математическое образование, профессиональная ориентация, задачи практического содержания.
PRACTICAL DIRECTION OF TEACHING MATHEMATICAL MODULE IN THE
UNIVERSITIES
Abstract. This article describes the introduction of professional mathematics education in higher education institutions, the role of which is to improve the application of the topics taught to students in their future professional activities.
Keywords: science, education, mathematical education, professional orientation, practical tasks.
КИРИШ
Жамият тараккиётининг ижтимоий, иктисодий, илмий-техникавий ва бошка сохдлардаги туб узгаришлар билан тавсифланган х,озирги даврида олий таълимнинг максади ижодий фикрлайдиган, ракобатбардош, замонавий воситаларга, жумладан, математик усулларга эга булган мутахассисларни тайёрлашдан иборат. Пировардида талабаларда ижодий ва касбий кобилиятларни ривожлантиришни талаб килади.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Х,озирги вактда билим ва технологиялар шиддат билан ривожланиб бораётган бир пайтда, олий таълим муассасаларининг асосий вазифаларидан бири битирувчини билим ва усуллар билан куроллантириш билан биргаликда янги педагогик технологияларини ишлаб чикиш ва ривожлантириш учун зарур булган аклий кобилиятларини шакллантиришдан иборат булади.
Математикани урганиш тулик олий таълимнинг асоси булиб, унинг фундаментал характерини таъминлайди. Математик таълим - махсус фанларни урганиш учун асос булади. Математикани урганиш жараёнида ижодий ёндашувни талаб киладиган х,ар
INTERNATЮNAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 ШР-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
кандай фаолиятда муваффакиятни таъминлайдиган илмий фикрлаш тури шаклланади. Мутахассисларни тайёрлашда табиий-илмий компонент булажак мутахассисларга умумкасбий билимларнинг пайдо булиши ва фаолият курсатиш конуниятларини узлаштириш, улардан амалий фаолиятда фойдаланишни урганиш имконини беради. Бошка фанларни урганишда ва касбий тайёргарлик муаммоларини хал килишда математик билимлардан фойдаланишни укитиш методикаси катта ахамиятга эга.
Узбекистон олий таълими модернизация килинадиган жамият эхтиёжларига жавоб берадиган укитиш шакллари ва усулларини фаол равишда ривожлантирмокда. Таълим жараёнига боскичли тайёргарликнинг жорий этилиши, давлат таълим стандартларида таълимий ва умумий касбий компетенцияларнинг белгиланиши муаммони хал этишга асос булади.
Олий укув юртларида булажак мутахассисларни муносиб даражада математик тайёргарлик билан таъминлаш зарур, чунки бу фикрлаш, фазовий тасаввурлар, алгоритмик маданиятни ривожлантириш, вазиятларни моделлаштириш куникмаларини шакллантириш ва хоказолар учун мухим ахдмиятга эга. Математик усуллар ва математик моделлаштириш сохаси фан, иктисод, ишлаб чикаришнинг турли сохаларидаги амалий муаммоларни хал килишда кенг фойдаланилади.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Узбекистонда таълим тизимини ривожлантиришнинг жахон тенденцияларига мос келиши учун таълим тизимини кенг камровли ислох этиб борилмокда, уни амалиётга тадбик этиш консепсияси ва чора-тадбирлари укув жараёнини ташкил этишни такомиллаштириш масалаларини хал килишни назарда тутади. Шунинг учун математика укитувчилари олдида асосий вазифалардан бири: укувчиларнинг математикага кизикишини ошириш билан биргаликда билим, куникма ва малакаларини хосил килишдир. Аммо, шуни таъкидлаш керакки, талабалар математикани булажак мутахассиснинг малакаси даражасига таъсир килмайдиган мавхум фан сифатида кабул киладилар.
Бу университет математика курсининг амалий тадбикларидан йироклиги, талабаларнинг махсус фанлар буйича етарли билимга эга эмаслиги, шунинг учун хам математика ва уларнинг келажакдаги касби уртасидаги богликликни курмаслиги билан изохланади. Демак, математика курсини касбий фанлар жараёни билан узвий боглаш ва математикани укитишнинг касбий йуналишини кучайтириш зарур.
Касбий йуналиш - бу танланган касбга узвий ва кучли йуналтирилганликда намоён буладиган, касбий ривожланиш жараёнининг муваффакияти ва келажакдаги касбий фаолиятига боглик булган шахснинг муносабати ва хусусиятлари тизимидир.
Математика укитишнинг касбий йуналиши остида биз укув материалининг мазмунини ва уни математика курсини куриш мантикига мос келадиган ва булажак мутахассиснинг касбий фаолияти муаммоларини хал киладиган шаклларда узлаштиришни ташкил килишни тушунамиз. Касбий йуналиш талабани касбий фаолиятга жалб килишни, укитиш мазмунига касбий ахамиятга эга булган билимларни киритишни, математик тушунчалар ва усулларнинг келажакдаги фаолияти билан богликлигини курсатади.
Математикани урганиш, масалаларни ечиш жараёнида укувчилар билимлар уртасида онгли алокаларни шакллантирадилар, математик билимларни турли хил муаммоларни урганишда куллаш куникмаларини ривожлантирадилар. Амалий
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
масалаларни ечишда математик билимларни кайта-кайта куллаш укувчиларда узлаштирилган билимлар уртасида мустакил алока урнатиш кобилиятини ривожлантиради.
Олий укув юртларида математикани касбий йуналишда укитишни жорий этиш учун талабаларга ургатилаётган мавзуларни уларнинг келажакдаги касбий фаолиятида куллашни курсатиш, масалан, "Чизикли тенгламалар системаларини ечиш" мавзусини урганишда талабаларда амалий мазмундаги масалаларни хал этишда фойдаланишини курсатиш мумкин.
Дифференциал хисоблашда кулланиладиган муаммоларни хал килишда пайдо буладиган сегментда узлуксиз булган функцияларнинг энг катта ва энг кичик кийматларини топиш масалалари алохида урин эгаллайди, улар оптимал эчимни топиш учун муаммолар сифатида шакллантирилиши керак. Объектив оптималлаштириш функцияси ва тенгламалар лигаментлари, шунингдек оптималлаштириш параметрининг чегаралари. Х,озирги вактда дифференциал тенгламалар ёрдамида математика, физика, электротехника, радиотехника, ишлаб чикариш технологияси ва инсон фаолиятининг куплаб бошка сохалари муаммолари хал килинмокда.
Таърифида жараён тезлиги, тезликнинг узгариши ва бошкалар каби катталиклар кулланиладиган жараёнлар дифференциал тенгламалар тузиш ва уларни хал килиш учун кискартирилади. Дифференциал тенгламалар ёрдамида урганилаётган физик ёки кимёвий жараённинг математик моделини яратиш мумкин. Бу тенгламаларнинг ечими урганилаётган ходисанинг хоссаларини башорат килиш ва якуний натижани башорат килиш имконини беради. "Оддий дифференциал тенгламалар" булимида биз физик жараёнларнинг математик моделларини дифференциал тенгламалар куринишида уларни интеграллашган холда куриш усулларига эътибор каратамиз.
"Эхтимоллар назарияси" укув фанини - талабалар томонидан математиканинг ушбу булими буйича аник математик билимларнинг зарур хажмларини узлаштиришга ва бу жараёнда шахс маданиятини шакллантиришга каратилган булиши керак. Купгина вокелик ходисаларининг эхтимоллик табиати куп жихатдан инсон хатти-харакатларини белгилайди. Ушбу курс талабаларни умумий эхтимоллик сезги ва маълумотларни бахолашнинг узига хос усуллари билан жихозлаш учун тегишли амалий курсатмалар беради.
МУ^ОКАМА
Талабалар турли хил маълумотларни тахлил килиш ва кайта ишлашни, тасодифий натижаларга олиб келадиган вазиятларда онгли карорлар кабул килишни, хавф даражасини ва муваффакиятга эришиш имкониятларини бахолашни урганишлари керак. Эхтимолий-статистик материал таълимда катта салохиятига эга, уни урганиш интеллектуал кобилиятларни ривожлантиришга таъсир килади, фанга кизикишни ривожлантиришга ёрдам беради. Чизикли алгебранинг элементлари (матрицалар ва детерминантлар назарияси) куплаб динамик жараёнларни, шу жумладан иктисодий жараёнларни тахлил килишда узининг амалий кулланилишини курсатади.
Иктисодий омилларнинг узаро богликлигини куриб чикишда чизикли алгебраик тенгламалар тизими кулланилади. Уларни хар кандай урганилган усуллар (Крамер усули, Гаусс усули, матрица усули) билан тузиш ва ечиш кобилияти тахлил килинадиган жараён ва ходисаларнинг холатини урнатиш ва олдиндан кура билиш учун тугри усулни танлаш
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ва маълумотларни олиш имконини беради. Чизикли алгебра аппаратига эга булган булажак мутахассис математик дастурлашни, логистикани узлаштира олади.
Касбий масалалар хакида бир неча суз айтиш керак, уларни ечишда хосила, аник интеграл, икки каррали интеграл, уч каррали интеграл, эгри чизикли интегралларнинг кулланилиши тадбик этилади. Бундай масалаларни тизимли ечиш оркали талабалар нафакат математикани урганадилар, балки уз билимларини келажакдаги касбий фаолиятида куллашни онгли равишда урганадилар.
Олий таълим муассасасида мутахассис тайёрлашда математика укитиш методикаси алохида ахамият касб этади, чунки касбнинг пойдевори куйилади, мутахассиснинг узига хос булган хусусиятлари шаклланади, уз-узини ривожлантириш ва уз-узини такомиллаштириш салохияти, ижодий кобилиятлари, уз-узини тарбиялаш куникмалари ва кобилиятлари ривожланади.
Амалиётга йуналтирилган масалалар олий математикани урганиш жараёнида доимий равишда хал килиниши керак, чунки улар курснинг маълум мавзулари буйича ва махсус фанлар томонидан урганилади, уларнинг келажакда етук мутахассис булиб етишишида мухим ахамият касб этади. Бу олий математика фанини укитиш самарадорлигини оширишга, талабаларнинг нафакат касбий масалаларни, балки мустакил, илмий-тадкикот фаолиятини хал этиш куникма ва малакаларини шакллантиришга ёрдам беради.
Масалаларни танлашда укитувчи танланган муаммони хал килишнинг амалий натижасини олдиндан куриши керак, бу эса укувчига мавзуни ва умуман фанни узлаштириши учун ёрдам беради. Булажак математика укитувчилари учун математикани укитишнинг касбий йуналишини амалга ошириш йуналишларидан бири бу аник мутахассисликлар учун амалий муаммоларни ишлаб чикиш ва хал килишдир. ХУЛОСА
Булажак математика укитувчиларини тайёрлашнинг назарий асосларини чукурлаштириш, назарий билимларни амалий фаолиятда куллашга ургу бериш, назарий курсни математика коидаларини мутахассисларнинг келажакдаги амалий фаолиятида зарур булган муаммоларни хал килишга ёрдам беради. Шунингдек, билим, ижодий фикрлаш кобилияти, тез узгарувчан шароитларга мослашиш кобилияти ва хаёт давомида таълимни давом эттириш кобилиятини, бугунги кунда фан-техника тараккиёти йулида илгари сурилаётган муаммоларни хал кила олиши, мамлакатимиз ва жахон фан ва техникаси ютукларига эга булиши, уларни уз мамлакати шароитида куллай олиши, шу оркали уз хиссасини кушиши зарур
Олий укув юртларида математикани урганиш назарий материал мазмунини яхшилаш; амалий машгулотларда хал килинадиган вазифалар шартларига узгартиришлар киритиш; илмий-тадкикот математика фанлари буйича маъруза ва амалий машгулотлар методикасини узгартириш, бу умумий техник ва касбий вазифалар улушини оширишни уз ичига олади. Олий математика мантикий тафаккурни ривожлантириш воситаси сифатида мухим ахамиятга эга булиб, у нафакат соф илмий, балки амалий масалаларга хам ечим топиш куникмаларини шакллантириш имконини беради.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
REFERENCES
1. Barakaev M. va b. Zamonaviylashuv sharoitida matematika fanini o'qitish muammolari.//Sovremennie problemi matematiki i informatiki, Materiali respublikanskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii 22-2maya 2019 goda, II chast, g. Fergana, c.15-18//
2. Фихтенгольц Г.М. Дифференциал ва интеграл хисоб курси. 1-том. Тошкент-1951.
3. Кудрявиев Л.Д., Кутаеов А.Д., Чехлов В.И., Шабунин М.И., Сборник задач по математическому анализу. Част 1. Москва 1984.
4. Мусахоновна Л. УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БИОЛОГИЯ ФАНИДАН САМАРАДОРЛИККА ЭРИШИШДА ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМИЙ ВОСИТАЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ИЛМИЙ-АМАЛИЙ АСОСЛАРИ //Science and innovation. -2022. - Т. 1. - №. B3. - С. 577-585.
5. Dzhuraev R. K., Karakhanova L. M. Model of the organization of research activities of 10th grade students in teaching physics and biology //International journal of discourse on Innovation, integration and education. - 2021. - Т. 2. - №. 01. - С. 296-300.
6. ДЖУРАЕВ Р. Х., КАРАХАНОВА Л. М. Модель организации исследовательской деятельности учащихся 10 классов при преподавании физики и биологии //International journal of discourse on Innovation, integration and education. - 2021. - Т. 2. - №. 1. - С. 295-299.
7. Musokhonovna K. L. ICT-As a means of achieving new educational results in teaching natural disciplines in secondary schools //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2021. - Т. 11. - №. 10. - С. 315-321.
8. Kharaxonova L. M. SPECIFIC ASPECTS OF MEDIA EDUCATION AND ITS USE IN HIGH SCHOOLS //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. CSPI conference 3. - С. 278-284.
9. Караханова Л. 6. DEVELOPMENT OF STUDENTS'KNOWLEDGE BASED ON THE USE OF 3D EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE BIOLOGY EDUCATION //Образование и инновационные исследования международный научно-методический журнал. - 2020. - №. 2. - С. 55-59.
10. Джураев Р. Х., Карахонова Л. М. Медиаобразование как фактор повышения качества обучения школьников //Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. - 2013. - Т. 11. - №. 2. - С. 322-323.
11. Сафарова Р. Г. и др. Укувчи-ёшларни оммавий маданият хуружларидан химоя килишнинг назарий-методологик асослари. - 2017.
12. Karakhanova L. M. USE OF MEDIERE RESOURCES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF BIOLOGY IN SCHOOLS //International Scientific Review of the problems of pedagogy and psychology. - 2018. - С. 68-70.
13. Karakhonova L. M. Using the electronic educational resources in biology lessons //INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS OF PHILISOPHY, PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY. - 2019. - С. 35-39.
14. Jurayev, R. K., & Karakhanova, L. M. (2020). Scientific And Methodical Bases Of The Use Of Electronic Educational Resources In Teaching Biology In General Educational Schools. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(8), 3500-3505.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
15. Musaxonovna, K. L. (2022). General secondary schools requirements for the introduction of informed educational resources for the development of natural sciences. ACADEMICIA: An InternationalMultidisciplinary Research Journal, 12(5), 855-860.
16. Караханова Л. М. НОВЫЕ ИНТЕРАКТИВНЫЕ ЭЛЕКТРОННЫЕ РЕСУРСЫ В СОВРЕМЕННОМ ОТКРЫТОМ ОБРАЗОВАНИИ В ОБУЧЕНИИ ЕСТЕСТВЕННЫХ НАУК //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. CSPI conference 1. - С. 1303-1305.
17. Джураев, Р. Х., & Карахонова, Л. М. (2022). ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМИ УЧРЕЖДЕНИЯМИ. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 3(4), 66-70.
18. ДЖУРАЕВ Р. Х., КАРАХАНОВА Л. М. Модель организации исследовательской деятельности учащихся 10 классов при преподавании физики и биологии //International journal of discourse on Innovation, integration and education. - 2021. - Т. 2. - №. 1. - С. 295-299.