ТАЪРИХНИГОРЙВА МАЪХАЗШИНОСЙ-ИСТОРИОГРАФИЯИ
ИСТОЧНИКОВЕДЕНИЕ-HISTORIOGRAPHY AND SOURCE STUDY ♦-♦
УДК 90 (575.3)
ИНЪИКОСИ ЛАШКАРКАШИИ ТЕМУРЛАНГ БА ДИНДУСТОН ДАР
«ЗАФАРНОМА»-И НИЗОМУДДИНИ ШОМИ ВА «ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР»-И ИБНИ АРАБШОД
Дамза КАМОЛ, Шу*рат МИРЗОЕВ,
Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии ба номи А. Дониш
Темурланг баъд аз тасарруфи Хоразму Хуросон, Форсу Ирок ва дигар шахру вилоятхо соли 1398 ба чониби Диндустон лашкар кашид. Ин лаш-каркашии у дар сарчашмахои таърихии дасти аввал, хусусан «Зафарнома»-и Низомуддини Шомй, «Ачоибу-л-макдур фи ахбори Темур»-и Ибни Арабшох, «Зафарнома»-и Шарафуддин Алии Яздй, «Равзату-с-сафо»-и Мирхонд ва гайрахо инъикос ёфтааст. Нахустин асаре, ки пеш аз ин рисо-лахо рочеъ ба ин масъала таълиф шудааст, «Китоби рузномаи газовати Диндустон»-и Еиёсиддин Алй мебошад. Муаллифи он дар дарбори Темурланг хидмат намуда, зимни лашкаркашии Темурланг ба Диндустон уро хамрохй мекард. Аммо аз чи сабаб бошад, ки ин асари офаридаи у ба Те-мур писанд наомад. Бо вучуди ин, «Китоби рузномаи газовати Диндус-тон» аз аввалин манбаъхо дар хусуси хучуми Темур ба Диндустон махсуб ёфта, ахаммияти мухимми таърихй дорад.
Аз руйи кавонини илми сарчашмашиносй омузиши лашкаркашии Темурланг ба Диндустон мебояд нахуст аз «Китоби рузномаи газовати Диндустон»-и Еиёсиддин Алй сурат гирад. Аммо хадафи мо, ки баррасии тадбики инъикоси лашкаркашии Темурланг ба Диндустон дар «Зафар-нома»-и Низомуддини Шомй ва «Зиндагии шигифтовари Темур»-и Ибни Арабшох мебошад, нахуст вокеахоро дар ду асари номбурда мавриди тах-лилу омузиш карор дода, сипас барои тахлили мукоисавй ба асари Еиёсиддин Алй «Китоби рузномаи газовати Диндустон» мурочиат менамоем.
Лашкаркашии Темурланг ба Диндустон дар «Зафарнома»-и Низомуддини Шомй дар 13 фасл ва рисолаи Ибни Арабшох дар се фасл: «Азимати Темур ба билоди Диндустон», «Найранги Темур дар дафъи пилон» ва «Огох шудани Темур аз даргузашти козй Бурхонуддин ва ал-малик аз-Зохири Баркук» инъикос ёфтааст. Аз руйи навиштаи Низомуддини Шомй Темур максади лашкаркашй ба Хитой ва Хутан дошт, аммо бо сабаби огох шудан аз косташавии дини ислом дар Дехлй ва Канбоит, инчунин таквият ёфтани бутпарастй дар шахру навохии Динд ишголи Хитой ва Хутанро ба таъхир гузошта, бо максади тахкими пояхои дини ислом дар Диндустон лашкаркашй ба ин сарзаминхоро аз авлавият карор медихад. Низомуддини Шомй ин маъниро чунин тасвир менамояд: «Пеш аз ин ба масомеи шариф расонида буданд, ки бо он ки дини мухаммадй саллалоху алайхи ва
олихи вассалам даp билоди Дехлй ва Канбоит ва баъзе дигаp аз билоди Диндустон афpоштааст ва накши калимаи тавхид баp даpохим ва дано-ниpи он диёp нигошта, аммо оммаи атpофи он мамолик ба хабосати ву-чуди кyффоp мулаввас аст. Ва кофаи анкофи он масолик ба залолати умуми бyтпаpастон мунаггас ва мулки он савб ба мyчаppади бочу хиpоч аз эшон конеъ шудаанд... Даp ин вакт зикpи ин маонй даp бисоти хилофат-панох тоза гаpдониданд. Раъйи олии хазpати сохибкиpонй доияи химмати баландpо даp хаpакат оваpда, ба-он мултафат шуд, ки аpсаи он билодpо аз лавси вучуди кyффоpи фyччоp пок гаpдонад» [10,170]. Ин нукта даp «Китоби pyзномаи газовати Диндустон» айнан зикp шудааст, [2,45] ки хатто чумлахои онхо шабехи хамдигаpанд. Ин собит месозад, ки Низомуд-дини Шомй даp хусуси лашкаpкашии Темypланг на танхо аз pисолаи fm-сиддин Алй истифода бypдааст, балки даp баъзан мавpидхо навиштахои Уpо бетагйиp оваpдааст.
Дамзамон, ин холат бо сабки дигаp даp «Зафаpнома»-и Шаpафyддин Алии Яздй [13, 216] ва «Холди баpин»-и Мухаммад Юсуф Валех Исфахонй Кдзвинй ба мушохида меpасад. Аз чумла, муаллифи pисолаи «Холди ба-pин» менависад: «Чун сохибкиpони покэътикод pyйи химмати валонехмат ба нияти газо ва чиход ба савби мамолики Диндустон ниход...» [8,246]. Аммо мyаppихони дигаp, аз чумла Ибни Аpабшох ва Миpхонд оид ба ин масъала назаpи дигаp доpанд. Ба навиштаи Ибни Аpабшох сабаби хучуми Темyp ба Диндустон вафот каpдани подшохи он Фиpyзшох ва чойнишин надоштани y буд, ки Темyp мехост аз ин фypсат истифода бypда, онpо ба гумоштагони худ бидихад: «Даp он хангом Темyppо хабаp pасид, ки Фи-pyзшох-сyлтони Динд аз захмати дунё pаста ва ба pахмати Яздон пайваста аст. Ва маp ypо фаpзанде нест, ки чойгузини вай шавад. Темyp бикушид, ки вилояти он сомон ба даст гиpад» [3,99-100]. Дамин маънй даp pисолаи Миpхонд васеътаp тасвиp ёфтааст. Мувофики ахбоpи y баъд аз фавти Фиpyзшох Саpанг ва Маллу, ки аз yмаpои он буданд, набеpаи Фиpyзшох султон Махмyдpо ба подшохй баpдошта, хостанд ба ин восита хокимиятpо ба даст оpанд. Темyp аз ин вокеа вокиф гашта, максади тасхиpи Диндустон намуд [6,1078].
Сабабхои хучуми Темypланг ба Диндyстонpо Ибни Аpабшох ва Миp-хонд вокеъбинона тасвиp каpдаанд. Се муаллифи даp гypyхи аввал зи^-шуда, ки даp даpбоpи Темyp ва Темypиён ифои вазифа мекаpданд, зимни инъикоси хучуми Темyp ба Диндустон, бо таваччух ба вазифахои хеш мач-бyp буданд сабабеpо даp ин хусус пайдо намоянд, ки даp он ихтилофи на-заpи омма наафтад. Бинобаp ин, хучуми Темyppо аз pyйи шаpиати ислом асоснок намуда, маpдyми Диндpо кyффоp ва пахн каpдани дини исломpо даp он чо сабаби мувофик донистанд. Аммо хакикат ин аст, ки баъд аз ва-фоти Фиpyзшох авзои сиёсии Диндустон мypаккаб гаpдид. Темypланг аз ин фypсат истифода намуда, бо максади вусъат додани саpхади давлати худ ва гоpати Диндустон, ки аз ганитаpин мамолики чахон хисоб мешуд [11,734], «пас аз чоp мохи омодагй бо 400 хазоp аскаp» [14,26] ва мувофики
ахбоpи pисолаи «Манам Темypи чахонкушо» бо 120 хазоp нафаp [5,238] лашкаp кашид. У ин лашкаpкашии хyдpо бо конунхои мазхабй асоснок каpда, тобистони соли 1398 Амyдаpёpо yбyp намуд ва нахуст ба Андаpоб ва аз он чо ба воситаи даpёи Синд ба Катyp pасид.
Аз pyйи ахбоpи Fиёсиддин Алй, Низомуддини Шомй ва Шаpафyддин Алии Яздй, Темyp баъд аз вокеаи ^Typ ба чониби вилояти Эpёб хучум намуда, онpо даp тасаppyфи худ даpоваpд ва даp он чо даp муддати чоpдах pyз масчиди чомеъ сохта, сипас калъаи Шинузон ва 13 сентябpи соли 1398 калъаи Нагзpо гиpифт [2,57-68;9,272;13,223]. У шахpy калъахои водии даpёи Чдмал, мавзеъхои Ч,инчон, Сихвол, Ч,ихвол, Ачудан ва гайpахоpо забт каpда, ба калъаи Батниp наздик шуд. Темyp даp калъаи Батниp ба му-кобилияти сахти Баходypхон дyчоp омад. Баъдан бо y мyзокиpа намуда, хангоми мулокот ypо ба катл pасонид ва ба кyштоpи маpдyми бегунох дастyp дод. «Писаpони Баходypхон, ки чунин хиёнат аз амиpи машхyp диданд, даст аз зиндагй бишустанд ва нахуст занон ва атфоли хyдpо даp дохили калъа бикуштанд ва он гох даст ба шамшеp бypда, ба Темyp хамла каpданд, то хама аз дами теги душман гузаштанд» [7,440]. Зимни ин ходиса Темyp 10 хазоp нафаppо ба катл pасонида, шахppо вайpон сохт [6,1083].
Мувофики ахбоpи Низомуддини Шомй, Темyp 14 ноябp ба калъаи Фиpyзбандагон ва шахpи Саpастй, Фатхобод, 17 ноябp ба калъахои Рачхб-пyp ва Асиндй ва ба дигаp вилояту шахpхо лашкаp кашида, 13 декабpи соли 1398 ба Дехлй наздик шуд [9,267-289]. Fиёсиддин Алй, Шаpафyддин Алии Яздй ва Миpхонд ишголи ин шахpхоpо аз чониби Темypланг шабехи Низомуддини Шомй тасвиp намудаанд. Аммо Ибни Аpабшох даp pисолаи худ номи ин шахpхоpо зи^ накаpда, ба тавpи умумй мефаpмояд, ки яке аз сабабхои асосии даст ёфтани Темyp ба Диндустон ба саpкашй огоз rap-дани баpодаpи Маллу Шоpангхон (волии диёpи Мултон) буд: «Баpодаpи вай Ш^ан^о^ волии диёpи Мултон, ба саpкашй баpхост ва кабоили хин-дypо дуй даp коp ва хилоф ошкоp шуд. Ин ихтилоф маp Темyppо бехтаpин мададгоp ва ^вш^ин пуштибон ва дастёp буд» [1,129]. Ибни Аpабшох чанги байни Темyp ва Шоpангхонpо муддати хашт мох аpзёбй каpда, сипас мyбоpизаи Темyppо бо Маллу инъикос менамояд, ки мувофики он Маллу шикаст хypда, Темyp ба чониби Дехлй хаpакат менамояд: «Чун си-похи Динд паpоканда ва тоpyмоp шуд ва pиштаи коpашон аз хам бигусаст, маpдонашон табох ва султонашон Маллу ба pохи хазимат шуд. Темyppо фаpмонpавоии Динд мусаллам гашт ва амpаш, он гуна ки даp Самаpканд Чоpй буд, бад-он диёp бигзашт. Пилбонон пилони чангиpо фаpохам оваp-да, бад-y сyпypданд ва y ба чониби шахpи Дехлй, пойтахти Динд pyй на-муд...» [1,133]. Ибни Аpабшох баъзе хаводисpо печида ва муглак тасвиp намудааст. Масалан, Маллу, ки саpлашкаpи султон Махмуд буд, даp асаpи Ибни Аpабшох вазиpи Фиpyзшох ва баъд аз вафоти y шохи Динд зи^ шуда, пеш аз ишголи шахpхои Дехлй, Лохyp, Кашмиp ва гайpахо Темyppо фаpмонфаpмои тамоми Динд донистааст [1,133].
Бино ба ахбоpи Fиёсиддин Aлй, Низомуддини Шомй ва Шаpафyддин Aлии Яздй Темypланг хангоми наздик шyдан ба шахpи Дехлй 17 декабpи соли 1398 фаpмон дод, ки 100 хазоp нафаppо, ки аз даpёи Синд то ин чо асиp гиpифта 6уд, даp наздикии Панипат, даp сохили даpёи Ч,амад ба катл pасонанд. Сабаби катли ин асиpон даp он 6уд, ки Темypланг мехост хднгоми хучум ба Дехлй аз акибгохи худ осуда бошад [4,449]. Зеpо асиpон метавонистанд ба чониби лашкаpиёни султон Махмуд ва Маллу, ки шу-моpаи онхо ба 10 хазоp савоpа, 25 хазоp пиёда ва 127 фили чангй баpобаp буд, гузашта, даp мyбоpиза кумак намоянд.
Темyp лашкаpи подшохи Дехлй султон Махмуд ва Маллyхонpо ши-каст дода, маpдyми зиёди дигаppо ба катл pасонид. Низомуддини Шомй фочиаи анчомдодаи Темyppо даp ин шахp бо фочиахои Исфахону Систон мукоиса каpда, мефаpмояд: «Ва аз хуни сиёхон теFи сабзpангpо сypх сох-танд ва нили нокомй баp чехpаи амонии эшон кашиданд ва чандон аз он гypyх куштанд, ки хикояти катли Исфахону Систон мансух гашт» [9,295].
Тавpе зикp каpдем, Низомуддини Шомй даp инъикоси ишFOли шахp-хои Диндустон, хусусан Дехлй аз чониби Темypланг бештаp ба pисолаи Fиёсиддин Aлй такя каpдааст ва ахбоpи онхо чй аз чихати мазмун ва чй аз чихати сабку услуб ба хамдигаp шабохат доpанд. Баpои мисол вокеаи Дех-лиpо даp хаpдy саpчашма хамчун намуна тасвиp менамоем. Fиёсид-дини Aлй мефаpмояд: «Даp хамин pyз шохзодагону yмаpо ба иззи аpз pасони-данд, ки аз лаби оби Синд то даp ин манозил 100 хазоp хинду аз кyфp ва габp ва бyтпаpаст асиp гаштанд ва даp лашкаpгох мучтамаъ шуда. Ва даp хисоб, ки pyзи чанг ба таpафи габpони Дехлй майл кунанд ва хучум каpда, бад-эшон пайванданд. Хукми яpлиFи чахонкушой ба нифоз пайваст ва мачмуи хиндyёнpо, ки даp дасти лашкаpиён буданд, ба катл оваpданд ва аз хун селобхо pавон шуд» [2,109-110].
Низомуддини Шомй оид ба ин масъала аз pисолаи Fиёсиддин Aлй чунин истифода намудааст: «...ва даp хамин pyз шохзодагону yмаpо ба иззи аpз pасониданд, ки аз лаби оби Синд то ин манозил 100 хазоp хинду аз кyффоpy габp ва бyтпаpаст асиp гаштанд ва даp лашкаpгох мучтамаъ шуда. Ва даp хисоб, ки pyзи чанг ба таpафи Дехлй майл кунанд ва хучум каpда, бад-эшон пайванданд. Хукми яpлиFи чахонкушой ба нифоз пайваст ва мачмуи хиндyёнpо, ки даp дасти лашкаpиён буданд, ба катл оваpданд ва аз хуни эшон селобхо pавон каpданд» [9,291].
Шаpафyддин Aлии Яздй низ даp тасвиpи вокеахои таъpихй, хусусан ишFOли Дехлй аз ин ду pисола истифода бypдааст. Фаpкияти асосй даp такмили матнхо ва сабку услуби таълифи онхо ба мушохида меpасад. Мyаppихи дигаp Миpхонд бошад, даp инъикоси вокеахои даp назаp дош-ташуда ба Шаpафyддин Aлии Яздй бештаp пайpавй каpда, даp мазмуни онхо низ тафовутхои чиддй дида намешавад. Aммо хучуми Темypланг ба Дехлй даp pисолаи «Зиндагии шигифтоваpи Темyp» баpъакси pисолахои зикpшyда ба тавpи умумй ва кутох тасвиp ёфтааст. Тибки ахбоpи Ибни Apабшох хангоми наздик шудани Темypланг ба пойтахти X,инд-шахpи
Дехлй маpдyми он ба дижхои yстyвоpи шахp баpомада, даpвозахоpо баp-бастанд: «У (Темyp) бо лашкаpи анбyх ва сипохи фаpовон, ки ба хамpох дошт, гиpдогиpди он бигpифт. Ва гуфтаанд, ки он гypyхи бешyмоppо ба сабаби бyзypгии шахp ёpои он набуд, ки баp тамоми атpофи он мухит ша-ванд. Пас онpо аз як суй даp хисоp гиpифтанд ва то се pyз ба кашокашу задyхypд ба саp бypданд ва вусъати доиpаи шахp чандон буд, ки даp ин муддат чониби дигаpи шахp аз гавгои он хабаp наёфтанд» [1,133-134].
Р.Г. Клавихо низ хучуми Темyppо ба Диндустон ба тавpи умумй ва кутох зикp каpдааст. У соли хучуми Темyppо ба Динд ва ишголи дигаp шахpy навохии онpо аз мадди назаpи худ дyp гузошта, танхо вокеаи Дех-лиpо нигоштааст. Мувофики ахбоpи Клавихо даp мyхоpибаи аввал шохи Динд бо истифода аз 50 фили чангй Темyppо шикаст дод. Аммо pyзи дигаp бо фаpмони Темyp шyтypхоpо намад печонида ва оташ зада, ба мукобили филхо pавон каpданд, ки филхо таpсида фиpоp намуданд. Клавихо мегуяд: «Дамин таpик, шохи Динд маглуб шуд ва Тимypбек аз ин шох тамоми за-минхои хамвоp ва заминхое, ки ба импеpияи Самаpканд хамсаpхад буданд, гиpифт» [12,124]. Махз хамин ахбоppо И. Шилтбеpгеp бехабаp аз ахбоpи Клавихо ва Ибни Аpабшох тасдик мекунад [14,27].
Аз тахлили мукоисавии саpчашмахои таъpихй маълум мешавад, ки вокеаи ишголи Дехлй аз чониби Темypлангpо Низомуддини Шомй, Ш^а-фуддин Алии Яздй ва Миpхонд аз ахбоpи Fиёсиддин Алй, ки шохиди ин лашкаpкашй буд, ба вадиа гиpифтаанд. Аммо Ибни Аpабшох ва Р.Г. Клавихо ба ахбоpи даp байни маpдyм интишоpёфта каноат намуда, ба якин аз асаpи Fиёсиддин Алй иттилоъ надоштанд.
Бино ба ахбоpи Низомуддини Шомй пас аз ишголи Дехлй Темypланг ба чониби Вазиpобод, калъаи Миpт, кухи Купла, нухуми мохи чумодиул-аввали соли 801 х.к. (17 янваpи 1399) кухи Суолик лашкаp кашид ва даp сохилхои даpёи Ганг, хусусан мавзеи Tyray^^p маpдyми зиёдеpо ба катл pасонида, доpоихояшонpо ба гоpат бypд: «Ва лашкаpи мансyp аз акиби эшон даpомада, халке бисёp аз эшон ба тег гyзаpониданд. Ва зану фаp-занди эшонpо асиp сохтанд. Ва лашкаpиён галлахои аспу гов аз шyмоpи киёс беpyн ганимат ёфтанд» [9,295]. Низомуддини Шомй зи^ менамояд, ки Tемyp шонздахуми мохи чyмодиyлохиpи соли 801 х.к. (23 февpали соли 1399) навохии Ч,амypо даp тасаppyфи худ даpоваpда, хабдахуми чумодиул-охиpи соли 801 х.к. (24 февpал) ба чониби Кашмиp ва дигаp шахpy дехахо хаpакат намуда, онхоpо ишгол каpд [9,319] ва 6 маpти соли 1398 ба Са-маpканд баpгашт: «Ва хам даp ин pyз (6 маpт) хукм ба нифоз пайваст, ки yмаpои баpовангоpy човангоp ва соиpи yмаpои кушунот хаp як ба pохи муайян pyй ба доpyлмyлки Самаpканд оваpанд» [9,319]. Ин вокеахо бо хамин мазмун даp pисолахои Fиёсиддин Алй ва Ш^афуддин Алии Яздй низ инъикос ёфтааст. Аммо Ибни Аpабшох хучумхои Tемypлангpо ба ди-гаp шахpy вилоятхои Диндустон зикp накаpда, навиштааст, ки бо фатхи Дехлй тамоми Диндpо ба даст оваpд: «Tемyp баp кypсии Динд мyстакаp ва баp шахpхо ва каноpy гушаи он мусаллат шуд ва фаpмонаш баp саpосаpи
он мулк бигузашт ва лашкаpиёни хyдpо баp вилояту шахpхо ва гyзаp-гоххои хамвоpy нохамвоp гузин каpд» [3,104]. Aз pyйи ахбоpи хамин ман-баъ Темypланг баъди огох шудан аз маpги козй Бypхонyддин Aхмади Севосй ва ал-малик аз-Зохиp Aбyсаиди Баpкyк коpи Диндyстонpо саpо-семавоp ба сомон pасонида, бо лашкаpиёни худ ва Fаниматхои зиёд ба Самаpканд баpгашт [1,134].
Сабаби дигаpи ба зудй аз Диндустон баpгаштани Темyp номае ме-бошад, ки Темyp гумон бypд, ки аз чониби фаpзандаш Aмиpоншох аст. Ин нома даp pисолаи Ибни Apабшох инъикос шуда ва даp он омадааст: «Дамоно даpозии давpони зиндагй ва шикастагиву нотавонии чисм тypо сусту ночиз намуда ва аз ичpои маpосими pаёсат ва ба чой оваpдани yмypи сиёсат бидоштааст. Пас шоистатаp он аст, ки pохи ибодат ва бандагй гузинй ва даp гушаи узлат ва паpхезгоpй нишинй, то замонат саp ояд. Фаp-зандон ва наводагони ту тавонанд, ки амpи pаъиятpо pиоят ва коpи лаш-каpy кишваppо кифоят кунанд...» [1,135]. Дамзамон, даp нома суханхои тунду тез ва тахкиpомез даp хакки Темyp баён шудааст.
Р.Г.Клавихо хучумхои Темyppо ба дигаp шахpхои Диндустон инъикос накаpда, пас аз вокеаи Дехлй мефаpмояд, ки кисмати зиёд ва бехтаpи заминхои Динд даp тобеияти шохи Динд монд: «К^исмати зиёди заминхои Динд нохамвоpy кyхсоpанд, аммо мегуянд даp ончо шахpy дехахои зиёд хастанд ва замин хам бисёp хосилхез аст. Вакте шохи Динд маFлyб шуд, вай ба ин кyхсоp омад ва лашкаpи нав чамъ каpд. Aммо Тимypбек вайpо интизоp нашуда, лашкаpашpо чамъ каpд ва ба водй pафт. Шохи Динд бо-шад, нияти ба вай хучум каpдан накаpд. Даp ин заминхои хамвоp, ки Ти-мypбек ба даст оваpда буд, то ба шахpи Гоpмес (Оpмyз)-и бyзypг ва саp-ватманд, набеpаи вай pохбаpй мекаpд. Aммо кисмати калон ва бехтаpи Динд даp тобеияти шохи Динд буд» [12,124].
Даp зимн метавон натичагиpй каpд, ки Темypланг баъд аз фатхи Дехлй ба бисёp аз шахpхои Диндустон, аз чумла, Вазиpобод, калъаи Миpит, кухи Купла, кухи Суолик, шахpy нохияхои сохили даpёи Ганг, Лохyp, Кашмиp ва Fайpахо лашкаp кашид. Aммо мохи маpти соли 1399 аз халалдоp шу-дани вазъи сиёсй даp Эpонy Иpок огох шуда, ба Самаpканд ва аз он чо ба Эpонy Шом лашкаp кашид.
Дамин таpик, лашкаpкашии Темypланг ба Диндустон бо тасвиpи ^p-pаи вокеахо, сана, мох ва соли ишFOли хаp як шахpy вилоят даp «Зафаp-нома»-и Низомуддини Шомй, pисолахои Fиёсиддин Aлй, Шаpафyддин Aлии Яздй ва Миpхонд инъикос ёфтааст. Ибни Apабшох ва Р.Г. Клавихо ба иттилое, ки аз ин лашкаpкашй доштанд, онpо ба ичмол тасвиp rap-даанд. Бинобаp ин, гуфтан мумкин аст, ки масоили хучуми Темypланг ба Диндустон даp «Зафаpнома»-и Низомуддини Шомй хеле гyстypда инъикос шудааст. Инчунин, аз омузиш ва тахлили манбаъхои хаттй метавон нати-чагиpй каpд, ки Темypланг зимни хучум ба Диндустон на танхо онpо та-саppyф каpд, хамзамон бисёp шахpy калъахои онpо хаpоб намуда, маpдyми бегyнохpо аз дами теF гyзаpонида, молу саpвати зиёде ба Fанимат гиpифт.
Дучуми Темурланг ба Диндустон ба мардуми Динд фочиах,ои бузург ба бор овард. Баъд аз хуручи лашкари Темурланг Диндустон дар шумори сарзаминх,ои зертобеи Темурланг бокй намонд.
АДАБИЁТ
1. А^мад ибни Мухаммад ибни Арабшох. Зиндагии шигифтовари Темур. -Душанбе: «Эр-граф», 2018. -400 с.
2. Еиёсиддин Алй. Рузномаи газовати Диндустон. Петроград. Типография Императорской академии наук. 1915. -231 сах.
3. Ибни Арабшох. Зиндагонии шигифтовари Темур. Тарчумаи Мухаммад Алии Начотй. -Техрон, 1356 х.к. - 358 с.
4. Истории таджикского народа. Том III. XI-XV века. Душанбе: Дониш. 2013. -580 стр.
5. Манам Темури чахонкушо. Саргузашти Темурланг ба калами худи у. Гирдоваранда Морсел Бреун. Тарчума ва иктибоси Забехуллох Мансурй (Мушахассоти китоб). Техрон. 1367 х. (1984).
6. Мирхонд. Равзату-с-сафо. -Техрон. Чопхонаи «Махорат», Чопи аввал, 1373.
7. Миргулом Мухаммад Еубор. Афгонистон дар масири торих. Кобул. Чопхонаи «На-зат» 1375.х. Чопи аввал.Ч,.1.-627 сах.
8. Мухаммад Юсуф Валех Исфахонии ^азвинй. Холди Барин (Таърихи Темуриён ва туркманон). Ч..6-7. Техрон. 1379 х. 804 сах.
9. Низомуддин Шомй. Зафарнома. -Душанбе. ЭР-Граф, 2019. -488 сах.
10. Низомуддини Шомй. Зафарнома. Бо сайъ ва эхтимому тасхехи Филекс Тауэр. Бейрут, 1937.
11. Рене Грусе. Императории сахронавардон. Тарчумаи Абдулхусайни Майкада. Чопи дуюм. -Техрон, 1987. -1014 сах.
12. Руи Гонсалес де Клавихо. Дневник путешествия в Самарканд ко двору Тимура (1403-1406). Перевод со староиспанского. -Москва. «Наука».1990.-211 стр.
13. Шараф ад-Дин Али Йаздй. Зафарнаме. Предисловие. Перевод со староузбекского, комментарии, указатели и карта доктора исторических наук, профессора Ашрафа Ахме-дова. Ташкент, издателского журнала «ЗА^АТ», 2008. 486 сах.
14. Шильтбергер И. Путешествия по Европе, Азии и Африке с 1394 года по 1427 год//Пер. с нем. и комм. Ф.К.Бруна. -Ташкент: Шарк, 1997. - 240 с.
ИНЪИКОСИ ЛАШКАРКАШИИ ТЕМУРЛАНГ БА ДИНДУСТОН ДАР «ЗАФАРНОМА»-И НИЗОМИДДИНИ ШОМИ ВА «ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР»-И ИБНИ АРАБШОД
Дар макола масоили лашкаркашии Темурланг ба Диндустон дар «Зафарно-ма»-и Низомиддини Шомй ва «Зиндагии шигифтовари Темур»-и Ибни Арабшох инъикос ёфтааст. Муаллифон дар баробари рисолахои зикршуда ахбори дигар манбаъхои хаттиро низ мавриди омузишу тахлил карор дода, кайд менамоянд, ки сабабхои хучуми Темурланг ба Диндустон дар рисолаи «Зиндагии шигифтовари Темур» нисбат ба «Зафарнома»-и Низомиддини Шомй ба хакикат наздик тасвир ёфтааст, аммо тасвири вокеахои таърихй дар «Зиндагии шигифтовари Темур» ба таври умумй зикр шуда, муаллифон аз инъикоси чузъиётхои он худдорй карда-анд. Дамзамон ба андешаи муаллифони макола бо вучуди таърихнависи дарбори Темур будани Низомиддини Шомй тамоми амалхо ва фочиахои анчомдодаи уро дар Диндустон инъикос намудааст, ки нисбат ба ахбори рисолаи Ибни Арабшох боиси эътимод мебошанд.
Муаллифон пас аз омузишу тахлил ба хулосае меоянд, ки лашкаркашии Те-мурланг ба Диндустон бо тасвири пурраи ишголи хар як шахру вилоят дар «За-фарнома»-и Низомиддини Шомй, рисолахои Гиёсиддин Алй, Шарафуддин Алии Яздй ва Мирхонд ба хакикат наздик буда, ахбори Ибни Арабшох ва Р.Г. Кла-вихо гайриканоатбахш мебошанд, зеро муаллифони зикршуда ба мазмун ва мохи-яти вокеахо сарфахм нарафта, чузъиёти ходисахоро аз назари худ дур гузошта-анд.
Калидвожахо: Темурланг, лашкаркашй, Хрндустон, Низомиддини Шомй, Ибни Арабшох,, инъикос, куштор, тасхир, горат.
ОСВЕЩЕНИЕ ВТОРЖЕНИЯ ТЕМУРЛАНГА В ИНДИЮ В «ЗАФАРНАМЕ» НИЗАМИДДИНА ШАМИ И «ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР» ИБН АРАБШАХА
Статья посвящена вторжению Темурланга в Индию в «Зафарноме» Низамиддина Шами и «Зиндагии шигифтовари Темур» Ибн Арабшаха. Наряду с этими трактатами авторы статьи анализируют информацию других письменных источников и отмечают, что причины вторжения Темурланга в Индию описаны в трактате «Зиндагии шигифтовари Темур» по отношению к «Зафарноме» Низомиддина Шами. Историческая история упоминается в вообще в «Зиндагии шигифтовари Темур», и авторы воздерживается от описания ее деталей. При этом, по словам авторы статьи, несмотря на то, что Низамиддина Шами является историком о Тимуре, он отразил все его действия и трагедии в Индии, что подтверждается сведениями в трактате Ибн Арабшаха.
Изучив и проанализировав, автор приходит к выводу, что вторжение Темурланга в Индию близко к истине с полным описанием оккупации каждого города и региона в «За-фарноме» Низамиддина Шами, трактатах Гиясиддина Али, Шарафуддина Али Язди и Мирханда, новости Ибн Арабшаха и Р.Г. Клавихо неудовлетворительны, так как вышеупомянутые авторы не понимали содержания и сути событий и игнорировали детали событий.
Ключевые слова: Темурланг, атака, Индия, Низамиддина Шами, Ибн Арабшах, отражение, убийство, грабеж.
THE COVERAGE OF TEMURLANG'S INVASION OF INDIA IN NIZAMIDDIN SHAMI'S "ZAFARNOMA" AND IBN ARABSHAH'S «ZINDAGII SHIGIFTOVARI TEMUR»
The article deals with Temurlang's invasion of India in Nizamiddin Shami's «Za-farnoma» and Ibn Arabshah's «Zindagii shigiftovari Temur». Along with these treatises, the authors analyzes the information of other written sources and notes that the reasons for Temurlang's invasion of India are described in the treatise «Zindagii shigiftova-ri Temur» in relation to Nizomiddin Shami's «Zafarnoma». Historical history is mentioned in general in «Zindagii shigiftovari Temur», and the authors refrains from elaborating on its details. At the same time, according to the author of the article, despite the fact that Nizamiddin Shami is a historian, it reflects all the actions and tragedies he committed in India, which is credible for the information in the treatise of Ibn Arab-shah
- МУАРРИХ-ИСТОРИК-HISTORIAN -
After studying and analyzing, the authors concludes that Temurlang's invasion of India is close to the truth, with a full description of the occupation of each city and region in Nizamiddin Shami's "Zafarnoma", the treatises of Giyosiddin Ali, Sharafuddin Ali Yazdi and Mirkhand, news of Ibn Arabshah and R.G. Klavicho are unsatisfactory, as the above-mentioned authors do not understand the content and essence of the events and ignore the details of the events.
Key words: Temurlang, army, India, Nizamiddin Shami, Ibn Arabshah, reflection, murder, conquest, robbery.
Сведения об авторах: Хамза Камол (Камолов Хамзахон Шарифович)-Институт истории, археологии и этнографии имени А. Дониш НАНТ, доктор исторических наук, профессор, заведующий отделом древней, средневековой и новой истории. Адрес: 734025, Республика Таджикистан, г. Душанбе, пр. Рудаки, 33. Телефон (+992) 934212844. E-mail: [email protected]
Мирзоев Шухрат Джумамуродович-PhD докторант Института истории, археологии и этнографии имени А. Дониша Национальной академии наук Таджикистана. Телефон: (+992) 985-777-995. E-mail: [email protected].
Information аЬо^ the authors: Hamza Kamol (Kamolov Hamzakhon Sharifovich)-
A.Donish Institute of History, Archeology and Ethnography of the NANT, Doctor of Historical Sciences, Professor, Head of Department of Ancient, Medieval and New History. Address: 734025, Republic of Tajikistan, Dushanbe, 33 Rudaki Ave. ТеЫш: (+992) 934212844. E-mail: [email protected]
Mirzoev Shuhrat Jumamurodovich-doctoral student of the Ahmad Donish Institute of history, archeology and ethnography of National academy of science of Tajikistan. Telefon: (+992) 985-777-995. E-mail: [email protected].