Научная статья на тему 'ОПИСАНИЕ ЛИЧНОСТИ ТАМЕРЛАНА В "ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР" ИБН АРАБШАХА'

ОПИСАНИЕ ЛИЧНОСТИ ТАМЕРЛАНА В "ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР" ИБН АРАБШАХА Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
62
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИССЛЕДОВАНИЕ / СРАВНЕНИЕ / ОПИСАНИЕ / ТАМЕРЛАН / ИБН АРАБШАХ / "ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР" / ЦАРЬ / ЛИЧНОСТЬ / ТИРАН / КРОВОЖАДНЫЙ / СПРАВЕДЛИВЫЙ / ПАТРИОТИЧЕСКИЙ

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Мирзоев Шухрат Джумамуродович

В статье исследуется описание личности Тамерлана в трактате Ибн Арабшаха «Зиндагии шигифтовари Темур» (досл. «Удивительная жизнь Тимура»).Автор ссылается на сведения, содержащиеся в трактате «Зиндагии шигифтовари Темур», с другими письменными источниками второй половины XIV-первой половины XV века, в том числе «Зафарнома» Низомиддина Шами, «Газавати Индостан» Гиесиддина Али и «Зафарнома» Али Язди сравнивает по этому вопросу и отмечает, что Ибн Арабшах, в отличие от историков двора Тимура, оценивал личность Тамерлана с точки зрения общественности и описывал его как разбойника и кровожадного царя. Автор также считает, что информация, содержащаяся в трактате «Зиндагии шигифтовари Темур», ближе к истине в описании личности Тамерлана и опираясь как на этот источник заключает, что Тимур был кровожадным, жестоким, грабительским царем, принесшим великие трагедии народу Хорезма, Хорасана, Ирана и Индии.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DESCRIPTION OF TEMURLANG'S PERSONALITY IN "ZINDAGII SHIGIFTOVARI TEMUR" BY IBN ARABSHAH

The article examines the description of Temurlang's personality in Ibn Arabshah's treatise «Zindagii shigiftovari Temur». The author refers to the information contained in the treatise "Zindagii shigiftovari Temur" with other written sources of the second half of the XIV century and the first half of the XV century, including "Zafarnoma" by Nizomiddin Shami, "Ruznomai Ghazavati Hindustan" by Giyosiddin Ali and "Zafarnoma"Ali Yazdi compares and notes that Ibn Arabshah, in contrast to the historians of Timur's court, evaluated the personality of Tamerlang from the public point of view and described him as a robber and bloodthirsty king. The author also considers the information contained in "Zindagii shigiftovari Temur» to be closer to the truth in his portrayal of Temurlang's personality, concludes that Temur was a bloodthirsty, cruel, looting king who brought great tragedies to the people of Khorezm, Khorasan, Iran and India.

Текст научной работы на тему «ОПИСАНИЕ ЛИЧНОСТИ ТАМЕРЛАНА В "ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР" ИБН АРАБШАХА»

vides information about the rule of the state by some Samanid rulers, the year of their death and its causes, and other important historical events of those times associated with the activities and fate of these rulers. A comparative analysis of the information of Gardizi with the materials of other authors, such as Nar-shakhi, Ibn Asir and Sam'ani, was carried out and their reliability was established.

Key words: Gardesi, ruler, Samanids, Zainu-l-akhbor, Narshakhi, Ibn Asir, Sam'ani, Bukhara, Samarkand, Mokon.

Сведения об авторе: Саидов Абдукахор-доктор исторических наук, главный научный сотрудник Отдела древней, средневековой и новой истории Института истории, археологии и этнографии имени А. Дониша Национальной академии наук Таджикистана. Адрес: 734025, Республика Таджикистан, г. Душанбе, ул. ак. Раджабовых,7.Телефон: (+992) 919134184. E-mail: [email protected].

Information about the author: Saidov Abdukakhor - Doctor of Historical Sciences, Chief Researcher of the Department of Ancient, Medieval and Modern History of the A. Donish Institute of History, Archeology and Ethnography of the National Academy of Sciences of Tajikistan. Address: 734025, Republic of Tajikistan, Dushanbe, st. ac. Radjabovs, 7.Телефон: (+992) 919134184. E-mail: [email protected].

УДК- 9 (584)(092)

ТАСВИРИ ШАХСИЯТИ ТЕМУРЛАНГ ДАР «ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР»-И ИБНИ АРАБШО^

МИРЗОЕВ Ш. Ч.,

Институти таърих, бостоншиноси ва мардумшиносии ба номи Ах,мади Дониши Академияи миллии илмх,ои Точикистон

Дар сарчашмахои хаттии нимаи дуюми асри XIV ва ибтидои асри XV дар радифи инъикоси ходисахои таърихй ба масоили тасвири шахсияти Темурланг низ вохурдан мумкин аст. Ин масъала бештар дар рисолаи «Зиндагии шигифтовари Темур» («Ачоибу-л-макдур фи ахбори Темур»)-и Ибни Арабшох, ки таърихи Темур ва давлати Темуриёнро то ба сари хокимият омадани Шохрух дар бар мегирад, возеху равшан ба назар мера-сад. Муаллифи ин рисола Ахмад ибни Мухаммад ибни Арабшох (маъруф бо номи Ибни Арабшох) хамзамони Темур буда, шохиди зиндаи к;исме аз ходисахои таърихии охири асри XIV ва нимаи аввали асри XV-и Моваро-уннахру Хуросон мебошад. Бинобар ин рисолаи офаридаи у манбаи дасти аввал дар нигориши ходисахои таърихии асрхои зикршуда ба хисоб мера-вад.

Ибни Арабшох ба тасвири шахсияти Темурланг хануз дар мукддди-маи рисолаи худ ишора намуда, хаёту рузгори уро аз «шигифттарин до-

стонхо» ва «бyзypгтаpин фитнахо» донистааст. У Темyppо «саpомади та-бохкоpони дачолсифат» номида, мефаpмояд: «Ва аз шигифттаpин до-стонхо, балки бyзypгтаpин фитнахо, ки хиpади доноён даp водии гyмpоx,й хайpон сохт ва хуши зиpакон даp тиpашоми табохй ба вахшат андохт, би-хpадонpо ба сафохат дyчоp ва аpчмандонpо забуну хоp каpд, хамоно до-стони Темypланг, саpомади табохкоpони дачолсифат буд, ки оташи фитна баp Ховаpy Бохтаpи гетй баpафpyхт; дунёи фypyмоя бад-y pyй намуд ва y pyй аз хакикат бигаpдонд, сафхаи гетй ба касди табохй даpнавишт ва pyяндавy чунбанда баp чой нагузошт....Ва он гох ки саpопои вучудаш ба начосати хакамия биёлуд, тимамpо баp аpсаи хок даст даpандохт ва ба шамшеpи саpкаше тугёни хунхо басе биафшонд ва ба шустушу паpдохт ва бад-ин гусл палидй ва нопокии y баp чахониён мухаккак гашт» [1,31].

Даp мукаддимаи дигаp таъpихномахои ин давpа, хусусан pисолахои таъpихнависони даpбоpи Темypланг шахсияти Темyp баpъакси нигоштаи Ибни Аpабшох тасвиp ёфтааст. Аз чумла, Низомиддини Шомй, ки аз зу-мpаи чунин таъpихнависон буд, даp мукаддимаи pисолаи худ «Зафаpнома» ба шахсияти Темypланг ишоpа каpда, амалхои ypо чихати тачpиба даp кишваpкyшоивy pаъиятпаpваpй ва даp коpхои дунявиву фунуни кавоиди подшохй «pyзномачаи саодат» номида, мефаpмояд: «Ва даp кушудани ма-молик ва паймудани масолик ва тасхиpи билоду таpфехи ибод ва танкиси маокиди дину давлат ва тамхиди кавоиди мулку миллат иктидо бад-он ку-нанд ва кавлу феъли он хазpатpо мypшиди pyзгоp ва мyддабиpи ^py боpи худ донанд» [6,29].

Ибни Аpабшох зимни инъикоси ходисаву вокеахо низ ба шахсияти Темyp таваччух намуда, хатто pивоятхоеpо, ки даp хусуси Темyp даp байни маpдyм маъмул буданд, иншо каpдааст. У даp фасли «Зикpи ному нажод ва сабаби истилои Темyp баp билод» мегyяд: «Гуянд даp шаби валодати y чизе чун хун даp хаво падид омад ва чун ба pyйи замин афтод, бишукуфт ва шаpоpахои оташ аз он баpхостy дypy наздики фазоpо биянбошт. Ва низгуфтаанд, ки чун аз модаp бизод, ду дасташ хунолуд буд» [1,32].

Чунин ба назаp меpасад, ки ин pивоятхо он замон даp байни маpдyм бисёp маъмул буданд ва ишоpа ба он менамоянд, ки ха^з хангоми тавал-луд паёмадхои хyнхоpивy чохилии Темypланг зохиp шудааст. Эхтимол ме-pавад, ки ин pивоятхоpо маpдyм пас аз лашкаpкашивy Fоpатгаpихои Те-мypланг ба y нисбат додаанд, ки асли максад ишоpа ба амалхои Fайpиин-сонй ва хайpатоваpи вай мебошад. Fайp аз ин, pивоятхои зикpшyда гувохй аз он медиханд, ки Ибни Аpабшох баp хилофи дигаp таъpихнависони даpбоpи Темyp ба шахсияти Темypланг аз нуктаи назаpи танкидй нигаpи-стааст. Чунин таpзи баёни асаp, хусусан инъикоси фочиахои анчомдодаи Темyp даp «Зиндагии шигифтоваpи Темyp» шахсияти ypо хеле хуб маълум месозад. Масалан, Ибни Аpабшох зимни инъикоси вокеае лашкаpи Те-мyppо лашкаpи кyффоp номида, даp хусуси амалхои y кайд менамояд, ки хеч хайвони вахшй чунин коpхоpо анчом намедихад: «Чун Темyp анбони

ози худ ба нафоиси гуногун бианботт, ба озору тиканчаи фармондехону амирони бузург фармон дод. Ононро сахт биозурданд ва обу намак дар гулуятон бирехтанд ва хокистару охак дар комашон фуру бурданд ва доF бар онон ниходанд ва он гуна, ки равFани хар чиз ба санги гарон гиранд, эшонро дар фишор ниходанд ва амволи фаровон бисутуданд...Он гох лашкариёнро ба Fоратy тороч озод карданд ва ба куштану сухтану бури-дану даридан он чи буд, фармон доданд. Гурухи кофиркешон ва бединон даст бароварданд ва озору шиканча бар хамагон ба шадидтарин вачх раво доштанд. Чун гургони дарранда дар галаи гусфандон ба дони мардуми бе-чора панча дарандохтанд ва карданд он чи аз хеч вахтии бепарво шоиста наояд ва зикри он неку нанамояд» [1,192-193].

Ба ин гуна мисолхое, ки дар рисолаи «Зиндагии шигифтовари Те-мур» шахсияти Темурлангро маълум месозад, бисёр вохурдан мумкин аст. Ибни Лрабшох дар хусуси сурату сифати Темур фасли алохидае низ бах-шидааст, ки дар дигар таьрихномахои ахди темурй, махсусан муаррихони дарбори Темур, ба монанди Низомиддини Шомй, Fиёсиддин Ллй, Шара-фуддин Ллии Яздй ва дигарон дучор намешавем. Шояд сабабаш он буд, ки барои навиштани ин мавзуъ ба муаррихони дарбор ичозат дода нашуда буд. Тибк;и навиштаи Ибни Лрабшох «Темур марди баландболо ва оли-мартаба буд. Крмати кашида дошт, чунон ки гуфтй аз бозмондагони Лмоликд аст. Сараш бузург ва пешониаш баланд ва ранги чехраи y сапеди моил ба сурхй буд; андоми устувор, шонахои фаррох, ангуштони дурушт, риши соф овехта, дасту пойи росташ шал ва ланг, ду чашмаш чун ду шамъи ниммурда ва овозаш дуруштоханг буд; шумораи солаш наздик ба хаштод мерасид ва бо ин хол диле ором ва тане чун санги хоро сахту устувор дошт.» [1,327].

Мувофик;и ахбори Ибни Лрабшох Темур хазлу тухиро намеписан-дид, ба хавову хавас дил намедод, ростиро хуш медошт ва дар мачлисхо суханхои носазо ва дар баёни чангу хунрезй намегуфт ва намеписандид, донишу донишмандонро дуст медошт: «Темур дустдори дониш ва донит-мандон буд, фузалову содот ва бузургонро басазо навохта, ононро гиромй ва ба худ наздик ва бар хамаи оммиён мукдддам медошт. Дар якеро ба чойгохи шоиста бароварда, хак;к;и хурмати ононро нек мешинохт. Бисоти рахмат ва хайбат ба як чой мегустурд ва дар мубохиса сухан ба му^тазои хашамат ва аз руйи инсоф мегуфт. Кахраш ба мехр омехта ва унфаш дар либоси лутф нухуфта буд» [1,330].

Ба андешаи Ибни Лрабшох Темур «ба шоирону базлагуён хашмгин буд ва пизишкону ситорашиносонро мукдрраб дошта, суханашон дар гут мегирифт ва ба кор мебаст» [1,331]. Ибни Лрабшох хатто ба дарачаи са-воднокии Темур низ ахамият дода, ниготтааст, ки « y худ навиттан ва хондан наметавонист ва аз арабй бахра надотт. ЛyFатхои порсй ва турки-ву мyFyлй дар сухан ба кор мебурд ва муьтакид ба ёсои Чингиз мебуд» [1, 331]. Лз руйи маьлумоти хамин манбаь Темур бисёр хутёру зирак буда,

чихати pасидан ба хадафхои худ кушиши зиёде менамуд ва хаp хабаpи ба-де, ки ба y меpасид, ба дафъи он нек ме^шид: «Вай даp хаp ^p, ки оханги он мекаpд, найpангy фусуни фаpовон то хадди камол ба rap мебypд ва ба хушу тадбиp оташу обpо ба хам меомехту гyмpохй ва pастагоpиpо бо хам дамсоз мекаpд. Даp макpy фусун Сосон ва Абyзайдpо вопас гузошта, даp хикмат ва чадал Ибни Синоpо мулзам медошт ва даp мантик худ юнониё-нpо хомуш мекаpд ва акси казия бад-эшон менамуд. Ду дyшманpо ба хам созгоp мекаpд ва ду pиштаи гyсастаpо ба хам даpмепайваст» [1,332].

Аз чунин тасвиpоти Ибни Аpабшох баpаъло ба мушохида меpасад, ки муаллиф ба шахсияти Темypланг танхо аз нуктаи назаpи танкидй бахо надода, балки хислатхои неки ypо низ ба назаp гиpифтааст. Аммо суоле ба миён меояд, ки даp чунин як давpаи бедодй Ибни Аpабшох чи гуна таво-нист тамоми аъмоли Темyppо ошкоpо тасвиp намояд. Даp ин хусус мета-вон ба акидаи Дамза Камол pозй шуд, ки чунин фаpмyдааст: «Пас чойи савоб аст, ки аз чунин мавзеъгиpии Ибни Аpабшох даp нигоштахояш пи-pомyни аъмоли Темyp ва кишваpкyшоихои y ба дидаи кадp нигаpем ва мадюни касе чун Ибни Аpабшоx, бошем, ки даp он ахди бедод нахаpосида, чypъат намудааст, то он хама pyйдоди замонаашpо ошкоpо нависад ва са-бти таъpих намояд.Агаp боз хам шакку таpдиде pочеъ ба суханхои Ибни Аpабшох даp боpаи Темyp ва замонаш даp зехнамон хyтyp кунад, пас ин асаppо ба дидаи накд нигаpем ва то бошад, ки бо усули татбикй тавонем мизони баёни вокеияти ходисахои таъpихиpо даp ин pисола мушаххас ку-нем» [4,12-13].

Даp дигаp саpчашмахои таъpихии давpаи Темypланг, хусусан «За-фаpнома»-и Низомиддини Шомй, «Рyзномаи газовати Диндустон»-и fm-сиддин Алй ва «Зафаpнома»-и Шаpафyддин Алии Яздй шахсияти Темyp баpъакси гуфтахои Ибни Аpабшох инъикос ёфтааст. Тавpе кайд намудем, x,аpчанд ин мyаppихон ба мисли Ибни Аpабшох фасли алохидае даp хусуси шахсияти Темyp наофаpида бошанд хам, аммо аз инъикоси вокеахо даp онхо таваччухи муаллифон ба шахсияти Темyp эхсос мешавад.Масалан, Низомиддини Шомй даp фасли «Зи^и ибтидои казияи амиpи сохибкиpон бо Хоpазмy хуккоми он чо» мефаpмояд:«Амиpи сохибкиpон фаpмyд: «..^p ки аз pyйи мусулмонй ва некхохй хасмpо огох гаpдонида, ба чодаи инсофу pостй даъват кунад ва аз бадию окибати ситеза ва ситамгоpй бипаpхезонад, ба хакикат yзpи худ хоста бошад. Ва баъд аз он агаp сypате аз саpи хушунат вокеъ шавад, гунох онpо бувад, ки сухан нашунида бошад ва аз pохи инсоф гаpдонида» [6,108]. Аз ин далели оваpдаи Низомиддини Шомй маълум мешавад, ки y Темyppо хамчун шахси окилу хиpадманд ва Fамхоpи дину маpдyм инъикос намудааст. Дамчунин, Низомиддини Шомй бехтаpин хислати чавонмаpдй -бахшандагиpо низ даp сифати Темyp тасвиp менамояд, ки хатто бадтаpин душмани хyдpо,(даp холе ки таслим мешуд) мебахшидааст. Масалан, бо вучуди pакиби асосии Темyp будани хокими Балх амиp Дусайн, ки даp соли 1370 дастгиp шуд, Темyp мехост аз

хуни y даpгyзаpад. Ё Т7хтамишхон, ки ба Темyp хучум намуд ва баъдан ба хамлаи Уpyсхон тоб наоваpда, ба чониби Темyp панох бypд, ypо низ авф каpд. Низомиддини Шомй даp фасли «Зи^и калъаи Тикpит», ки Темyp баpои тасхиpи ин калъа pафта буд, мефаpмояд: «Амиp Дасан, ки волии калъа буд, баpодаpи кехтаpи хyдpо беpyн фиpистод ва yзpи таксиpоти худ талабида, амон хост. Амиpи сохибкиpон навозиш фаpмyда, хилъату асп дод ва фаpмyд, ки хам даp соат боз гаpд ва Дасанpо гуй то беандеша даp хазpати мо ояд, то ба инояти бедаpеF ихтисос ёбад»[6, 222].

Аз огоз то ба анчоми «Зафаpнома»-и Низомиддини Шомй Темyp-ланг хамчун подшохи одилу pаъиятпаpваp, пуштибони халку давлат ва мyбоpизи pохи адолату хакикат тасвиp ёфтааст. Аммо даp баpобаpи ин, Шомй манфypтаpин амалхои Темyppо, хусусан катли шахсони бешyмоp ва Fоpатгаpивy яFмогаpии ypо хангоми лашкаpкашихояш бо мадху санохо-нихо низ инъикос намудааст. Инъикоси лашкаpкашихои Темypланг даp «Зафаpнома» шояд андешаеpо низ ба вучуд оваpад, ки Низомиддини Шомй зеpи кабои мадху сано инъикос намудани беpахмивy Fоpатгаpихои Темypланг таpики pамз ба шахсияти y бахои манфй дода бошад? Аммо ме-тавон тахмин каpд, ки бо эхтимоли зиёд Низомиддини Шомй ба чунин амал даст зада наметавонист. Вазифаи y, ки навишти таъpихи Темyp буд ва он аз чангу лашкаpкашй ибоpат буд, ба хеч вачх саpфи назаpи муаллиф шуда наметавонист. Fайp аз ин навишти чунин асаpи таъpихй аз чониби Шомй бо дастypи худи Темypланг сypат гиpифта буд. Даpчанд Низомиддини Шомй ба Темypланг таваччух намуда, тамоми лашкаpкашивy Fоpатгаpихоии ypо бо сабабхо асоснок намуда бошад хам, инъикоси ходисахо мачpои андешаpо даp хусуси шахсияти Темypланг (баp хилофи хостаи Низомиддини Шомй) ба самти манфй мебаpад.

Ба монанди Низомиддини Шомй Fиёсиддин Алй ва Шаpафyддин Алии Яздй низ даp таpкиби хаводиси инъикосшуда ба шахсияти Темyp бахои мусбй додаанд. Fиёсиддин Алй, ки даp даpбоpи Темyp хидмат ва зимни хучуми Темyp ба Диндустон ypо хамpохй мекаpд, Темyppо пушти-бону мададгоp ва додpаси маpдyм донистааст:«Чун аз казияи Катyp ва дафъи баъзе муфсидон фоpиF шуд, чамъе аз фyкаpо ва pоёи вилояти Эpёб аз чавpy бедоди китоyттаpик, ки эшонpо кабилае ва py^^ хонанд, дод хостанд, ки баp мо зулму бедод каpданд ва асбобу амлоки моpо ба тасаp-pyф гиpифта ва ба саpи амиpи хазоpаи мо, ки аз туломони бандагии хазpат аст, шабехун оваpда ва ypо куштаанд. Ва саpи pох гиpифта, хеч офаpида аз таъаppyзи эшон ба саломат наметавонад гузашт. Оташи хамият забона зад ва осоpи кина даp чину чабини хумоюн зохиp гашт. Бад-ин сабаб аз pохи Fазнин pyй гаpдонида, ба таpафи Эpёб pавона шуд. Ва чун ба хаволии калъаи он чо pасид, атноби саpопаpдаи азамату комгоpй баpкашиданд. Ва лашкаp гypyх-гypyх пеpомyни он гиpифта, pасиданд» [2,58].Fиёсиддин Алй даp чои дигаp Темyppо сyлхофаpy адолатпаpваp нигошта, лашкаpкашихои Уpо ба шахpy калъахо ба хамин хотиp асоснок намудааст: «Чун хазpати

амири сохибкирон аз забти масолехи балади Ачудан фориг шуд ва ба юм-ни раъйи соиб баъзе аз мардуми он чо ва бамиям раият ва ахолии он дар панохи амну амон ва сояи адлу эхсон мураффаху омин монданд, бисту се-вуми мохи сафар ба азми кахри аъдои дину давлат аз оби Ачудан, ки аз муаззамоти анхори Динд аст, гузар афтод» [2,80].

Шарафуддин Алии Яздй дар хусуси шахсияти Темур ба Низомиддини Шомй ва Еиёсиддин Алй хамфикр мебошад. Масалан, у хангоми хучуми Темур ба Диндустон мефармояд: «Ба самъи Темур расониданд, ки дар баъзан вилоятхои Диндустон, хусусан Дехлй парчами дини Мухаммад ба-рафрохта шудааст, аммо дар баъзан вилоятхои дигар бединон ва оташпарастон маскан гирифтаанд. Амири сохибкирон хамеша орзуи чанги мукаддас бо кофиронро дошт. Бо ин сабаб лашкар чамъ намуда, максади ба Диндустон лашкар кашиданро кард.... Амири сохибкирон бо максади чанги мукаддас ба Диндустон рафт ва бо шарофати ин максади хуб, аз чониби Худованди ^одири Муттаол ба таври равшан намоён шудаст, ки "Кумак аз чониби Аллох ва пирузй наздик аст"...» [8, 216].

Сайёхи испанй Р. Г. де Клавихо, ки солхои 1403-1406 зимни сафаре ба дарбори Темур ба Самарканд карор дошт, дар асари худ «Дневник путешествия в Самарканд ко двору Тимура (1403-1406)» вокеаро кайд менамояд, ки Темур ришвахуриву дуздиро написандида, барои бехтар кардани сатху сифати зиндагии мардуми Самарканд кушиш мекард, балки муфтхурону манфиатхохонро, ки хакки мардумро мехурданд, сахт чазо медод: «Дар ин корхо (Тимурбек) амр дод, то мурофиа ташкил кунанд. Гу-зашта аз ин, (Тимурбек) фармуд, то баъзе аз дукондоронро,ки дар набуда-ни Тимур гуштро чандин баробар бо нархи гарон фурухтанд, чазо диханд. Баъдан мурофиаро нисбат ба баъзе кафшдузхову косибони дигар амалй кард, чун дар набудани Тимур онхо молхояшонро нисбатан гарон ме-фурухтанд, амр кард, то пулхои фоида дидаашон аз онхо бозситонида ша-вад.Бисёре аз ахолии Самарканд аз ин вазъият норозй буданд ва мегуфтанд, ки (Тимурбек) фармон дод то мо аз шахр берун биёем ва ба ягмогарон пайваст шавем, то онхоро нест кунем» [7,122]. Аммо ба назар мерасад, ки корхо бештар тазохурй буданд. Чун як хокими мустабиди асри миёна мисли Темур наметавонист то ин хад мардумй бошад.

^айд кардан ба маврид аст, ки Темурланг сиёсатмадори зирак, вале берахм буда, танхо барои васеъ намудани худуди давлати худ ва горат намудани мулкхои бегона ба кишвархои дуру наздик лашкар кашид. Фочиахои анчомдодаи у собит месозад, ки у ба хотири манфиатхои худ аз вахшонияттарин амал худорй намекард. Аммо бо сабаби он ки худро дар назди мардум хамчун шохи адолатпарвар нишон дихад, аз дину мазхаби мардуми Мовароуннахру Хуросон истифода намуда, шариати исломро хамчун барнома чихати истилокорихои худ истифода кард. Ба хар кучое, ки лашкар кашид, аввал айби онхоро чуста, бо оятхои куръонй ва дигар конунхои шариати ислом асоснок мекард. Аммо «дар асл вай ва чангова-

ронаш тамоман аз ислом дур буданд. Ичрои талаботи ислом барои у танхо як воситаи ба даст овардани максадхои сиёсй буд» [3,441]. Дамзамон, бештар кушиш мекард ба донишмандон, хусусан рухониёни ислом муносибати хуб намояд. Зеро ин ба обру ва нуфузи у дар байни мардум таъсири бузург мегузошт.

Темур забони форсиро хуб медонист ва дар хама маврид аз он ис-тифода мекард.Марди бохиммату мочарочу ва дар айни хол собиту сар-сахт ва саркашу ачул буд [5, 430]. Гарчанде ки бисёр шахрхоро зимни лаш-каркашй ва горатгарй ба тороч бурд ва онхоро ба коми нестй кашонд, ам-мо Самаркандро аз хар чихат ободу зебо кард.

Дамин тарик, дар тасвири шахсияти Темурланг рисолаи «Зиндагии шигифтовари Темур»-и Ибни Арабшох маълумоти боиси эъти-модро дар худ махфуз дошта, аз руйи ходисахои таърихии ба амал омада, махсусан лашкаркашихои Темурланг ба кишвархои хамсоя ва берахмихои у ба хакикат наздик мебошад. Дар рисолахои таърихии «Рузномаи газова-ти Диндустон»-и Еиёсиддин Алй, «Зафарнома»-и Низомиддини Шомй ва «Зафарнома»-и Шарафуддин Алии Яздй шахсияти Темур аз лихози мусбй бахогузорй шуда, уро хамчун шохи одилу раъиятпарвар инъикос намуда-анд, ки ба андешаи мо муаллифони рисолахои зикршуда бо сабаби дар ри-коби Темур ва ворисони у, хамчунин зери таъсири идеологияи синфи хук-мрон карор доштанашон ба Темур бештар таваччух зохир карда, аз асли матлаб дур афтоданд. Дар такя ба рисолаи «Зиндагии шигифтовари Те-мур» ба хулосае омадан мумкин аст, ки Темур хондану навишта намета-вонист, рухониёни ислом ва донишмандонро эхтиром мекард, аммо зимни лашкаркашй ба занону кудакон ва пирону барчомондагон рахм намекард. У хамчун шохи хунхору золим ва горатгару берахм ба сари мардуми Хо-разму Хуросон, Эрону Диндустон фочиахои бузург овард.

АДАБИЁТ

1. Ахмад ибни Мухаммад ибни Арабшох. Зиндагии шигифтовари Темур (Ачоибу-л-макдур фи ахбори Темур). Мутарчим Мухаммад Алй Начотй. Баргардонанда Ахмадхон Муродзода. -Душанбе: «ЭР-граф», 2018,- 400 сах.

2. Еиёсиддин Алй. Рузномаи газовати Диндустон. Петроград. Типография Императорской Академии наук. 1915,- 231 сах.

3. Камолов Д. Таджикский народ во второй половини Х1У-ХУ вв/ Истории таджикского народа. Том III. (Период развития феодалного общества)- Душанбе: Дониш -2013,-580 стр.

4. Камол Д. Оинадори хаводиси ахди хушунат ва берахмй/ Ахмад ибни Мухаммад ибни Арабшох.Зиндагии шигифтовари Темур (Ачоибу-л-макдур фи ахбори Темур). Мутарчим Мухаммад Алй Начотй. Баргардонанда Ахмадхон Муродзода. -Душанб: «ЭР-граф», 2018,-400 сах.

5. Миргулом Мухаммад Еубор. Афгонистон дар масири торих. Ч,.1. Чопи аввал. 1375,-С.

6. Низомиддини Шомй. Зафарнома. Баргардонанда Ахмадхон Муродзода. -Душанбе: «ЭР-Граф», 2019,- 488 сах.

7. Руи Гонсалес де Клавихо. Дневник путешествия в Самарканд ко двору Тимура (1403—1406) . Перевод со староиспанского. Москва. «Наука»-1990,-211 стр.

8. Шараф ад-Дин Али Йаздй. Зафар-наме. Предисловие. Перевод со староузбекского комментарии, указатели и карта доктора исторических наук, профессора Ашрафа Ахмедова. Ташкент, издательского журнала «БА^АТ», 2008, - 486 сах.

ТАСВИРИ ШАХСИЯТИ ТЕМУРЛАНГ ДАР «ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР»-И ИБНИ АРАБШОД

Дар макола тасвири шахсияти Темурланг дар рисолаи «Зиндагии шигифтовари Темур»-и Ибни Арабшох мавриди тахкику омузиш карор гирифтааст. Муаллиф маълумоти дар рисолаи «Зиндагии шигифтовари Темур» инъикосёфтаро бо дигар маъхазхои хаттии нимаи дуюми асри XIV ва нимаи аввали асри XV, аз чумла «Зафарнома»-и Низомиддини Шомй, «Рузномаи газовати Диндустон»-и Еиёсиддин Алй ва «Зафарнома»-и Шарафуддин Алии Яздй мукоиса намуда, кайд менамояд, ки Ибни Арабшох ба шахсияти Темурланг баръакси таърихнависони дарбори Темур аз нуктаи назари омма бахо дода, уро хамчун шохи горатгару хунхор тасвир намудааст.

Дамзамон, муаллиф дар инъикоси шахсияти Темурланг маълумоти дар «Зиндагии шигифтовари Темур» инъикосёфтаро ба хакикат наздик до-ниста, бо такя ба ин манбаъ ба хулосае меояд, ки Темур хамчун шохи хунхору золим ва горатгару берахм ба сари мардуми Хоразму Хуросон, Эрону Диндустон фочиахои бузург овардааст.

Калидвожахо: тащщ, муцоиса, тасвир, Темурланг, Ибни Арабшоу, «Зиндагии шигифтовари Темур», подшоу, шахсият, золиму хунхор, одилу раъиятпарвар.

ОПИСАНИЕ ЛИЧНОСТИ ТАМЕРЛАНА В «ЗИНДАГИИ ШИГИФТОВАРИ ТЕМУР» ИБН АРАБШАХА

В статье исследуется описание личности Тамерлана в трактате Ибн Арабшаха «Зиндагии шигифтовари Темур» (досл. «Удивительная жизнь Тимура»).Автор ссылается на сведения, содержащиеся в трактате «Зиндагии шигифтовари Темур», с другими письменными источниками второй половины Х^-первой половины XV века, в том числе «Зафарно-ма» Низомиддина Шами, «Газавати Индостан» Гиесиддина Али и «Зафар-нома» Али Язди сравнивает по этому вопросу и отмечает, что Ибн Арабшах, в отличие от историков двора Тимура, оценивал личность Тамерлана с точки зрения общественности и описывал его как разбойника и кровожадного царя.

Автор также считает, что информация, содержащаяся в трактате «Зиндагии шигифтовари Темур», ближе к истине в описании личности Та-

мерлана и опираясь как на этот источник заключает, что Тимур был кровожадным, жестоким, грабительским царем, принесшим великие трагедии народу Хорезма, Хорасана, Ирана и Индии.

Ключевые слова: исследование, сравнение, описание, Тамерлан, Ибн Арабшах, «Зиндагии шигифтовари Темур», царь, личность, тиран, кровожадный, справедливый, патриотический.

DESCRIPTION OF TEMURLANG'S PERSONALITY IN "ZINDAGII SHIGIFTOVARI TEMUR" BY IBN ARABSHAH

The article examines the description of Temurlang's personality in Ibn Ar-abshah's treatise «Zindagii shigiftovari Temur». The author refers to the information contained in the treatise "Zindagii shigiftovari Temur" with other written sources of the second half of the XIV century and the first half of the XV century, including "Zafarnoma" by Nizomiddin Shami, "Ruznomai Ghazavati Hindustan" by Giyosiddin Ali and "Zafarnoma"Ali Yazdi compares and notes that Ibn Arabshah, in contrast to the historians of Timur's court, evaluated the personality of Tamerlang from the public point of view and described him as a robber and bloodthirsty king.

The author also considers the information contained in "Zindagii shigifto-vari Temur» to be closer to the truth in his portrayal of Temurlang's personality, concludes that Temur was a bloodthirsty, cruel, looting king who brought great tragedies to the people of Khorezm, Khorasan, Iran and India.

Key words: research, comparison, description, Temurlang, Ibn Arabshah, "Zindagii shigiftovari Temur", king, personality, tyrant, bloodthirsty, just, patriotic.

Сведения об авторе: Мирзоев Шухрат Джумамуродович - PhD докторант Института истории археологии и этнографии имени А. Дониша Академии наук Республики Таджикистан. Телефон: (+992) 918-19-45-12. E-mail: [email protected].

Informanion about the autor: Mirzoev Shuhrat Jumamurodovich - doctoral student of the Ahmad Donish Institute of history, archeology and ethnography of Academy of Science of the Republic of Tajikistan. Telefon: (+992) 918-19-45-12. E-mail: [email protected].

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.