Научная статья на тему 'ОСНОВОПОЛОЖНИК НАУКИ АРУЗ И ЛЕКСИКОГРАФИИ'

ОСНОВОПОЛОЖНИК НАУКИ АРУЗ И ЛЕКСИКОГРАФИИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
81
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
НАУКИ ОБ АРУЗЕ И РИФМЕ / ХАЛИЛ ИБН АХМАД / ЛЕКСИКОГРАФИЯ / "КИТАБ-УЛ-АЙН" / ФАРАХИДИ / ГРАММАТИКА / ЯЗЫКОЗНАНИЕ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Насриддинов Фахриддин Абдуманонович

В статье представлена личность основоположника науки об арузе и лексикографии Халила ибн Ахмада Фарахиди. В первой части статьи на основании достоверных источников приводится жизнеописание Ахмада ибн Халила. В статье приводятся новые, неизвестные сведения о его жизни, высказаны новые предположения о жизни выдающего ученого. Во второй части статьи исследован вопрос его научного и социального статуса, его достижений и нововведений, дана оценка научным исследованиям его бесценного наследия. В статье также приведены примечания, в которых изучены спорные вопросы изучаемой темы, исследованы мнения и убеждения ученых.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE FOUNDER OF ARUZ SCIENCE AND LEXICOGRAPHY

The article under consideration dwells on the personality of the founder of Aruz science and lexicography done by Khalil ibn Ahmad Farahidi. In the first part of the article, designing on the premise of reliable sources, the author adduces Ahmad ibn Khalil`s life depiction In his article the author provides new, unknown information concerned with his life, makes new assumptions beset with the life of an outstanding scientist. In the second part of the article, the author canvasses the issue dealing with his scientific and social status, his achievements and innovations, the scientific research of his priceless heritage being taken into account as well. The author adduces proceedings in which the controversial issues in reference to the topic explored, he investigates the opinions and beliefs of scientists.

Текст научной работы на тему «ОСНОВОПОЛОЖНИК НАУКИ АРУЗ И ЛЕКСИКОГРАФИИ»

АДАБИЁТШИНОСЙ / ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ

УДК-4т ББК-81. 2 Н-43

БУНЁДГУЗОРИ ИЛМИ АРУЗ ВА ЛУFATHИГGРЙ Насриддинов Ф. А.

Донишгощ давлатии Хууанд ба номи ак. Б. Fapypoe

Холил ибни Лх,мод acоcгyзори илми aрyзy лyFaт вa aдиби номвaри acри хдштуми мелодиcт, ки зикрaш дяр чох,они илму одяб caри зaбонx,оcт. Ному нacaб во кунияву ниcбaи y бештaр бя cyparn «Aбyaбдyppax,мон Холил ибни Лх,мод ибни Лмр ибни Тямими Форох.идй»1 омaдaacт. Ибни Холликон Уро фоpcитaбоp во оз нacли мулуки ячям медонод. Он мулуке, ки Лнушервон онх,оро nac оз фогх,и Ямян бя он чо фиpиcтодa буд [ниг. 4, ч. 8, c. 8727]. Ёкути Хомявй низ ин нукгаро бaëн нямудо aфзyдaacт, ки чодди Холил дяр Ямян мондя бо ^билои Лзд шйвонду тяборй пяйдо нaмyдaacт [7, ч. 3, c. 1260] . Подяри Холил нaxycтин няфяре дониcтa шудо, ки nac оз ПaЙFaмбap (c) бо жми «Лх.мод» номгузорй шyдaacт [1, ч. 9, c. 257; 13, c. 67; 15, ч. 2, c. 209]. Шуряйшй шви^о, ки жми тдоряш дяр шоклгирии шaxcияти пурборокош Холил тaъcиpгyзоp бyдaacт [22, ч. 3, c. 187].

Холил ибни Лх,мод cоли 100/718 дяр Умон чяшм бя дyнë кушод3. Дяр cинни чявонй, ки кяй^о оз илм бa^paëб гардидя буд, бя Бacpa омяд. Муоллифи «Нypy-л-к;aбac» овярдо ки Холил чун бя Бacpa pacид, озм нямуд, то бо Aбyaмp ибн aд-Лдо мунозиря нямояд вя тявони xyдpо дяр илми нох,в изх,ор дород [23, c. 38].

Дяр Бacpa мо^зяри ориф, му^^дте вя фякех,и номй Лйюби Сaxтиëниpо дapмеëбaд. Лз ин донишмянд улуми шяръй вя оклокро меомузод. Мо^з ряшодяти хдмин устод co6o6 мегардяд, то y оз инх,ирофоти эътикодй бяркянор моняд. Acмaй фapмyдaacт: «Arap Худовянд Холилро шогирди Лйюб нaмеcоxт, фиркди ибозия уро бя чох,они эътикодии xyд мекяшидянд» [10, c. 48].

Сяфои ботинии Лйюби Со^^нй co6o6 мегардяд, то Холил дяр мо^зяри у тярбият ëбaд. Чунончи ЯFмypй овярдя: «Холил xyд гуфтя: Чун оз Умон (бя Бacpa) омядям, бя х.олкди муридони Лйюби Сaxтиëнй нишacтaм. Шунидям, ки мегуфт: «Arap xоx,й, ки оз илми устодот огох,й шйдо номой, бо Faйpи у бинишин». Дapëфтaм, ки у (шaxcи поктинот acт вя метявонод) бя мян cyд pacонaд. nac бя х.олкди дapcиaш доромодям вя Худовянд моро оз у бо^ромонд cоxт» [23, c. 30].

Илми но^в вя кироотро нозди Лбуямр ибн ол-Лло оз xyд нямуд. Дяр илми кироот оз Иcо ибни Умори Сокофй, Оcим ибни Лбунячуд вя Уcмон ибни Х,озир низ бо^ря бурд. Лз Оcими Лдвол, Fолиби ^огтон, Лввом ибни Ховшяб, Ошм ибни Лбунячуд, Уcмон ибни Х,озир, Лбдуллох, ибни Кacиp хадж фяро гирифт [8, ч. 7, c. 97; 3, ч. 3, c. 176-177; 6, ч. 4, c. 217; 11, c. 44; 2, c. 53 вя f. ].

Донишмяндони здеде чун Сибявяй^, Acмaй, Нозр ибни Шумяйл, Кишй, Лбуфяйд Муярричи Сaдycй, Ллй ибни Нacpи Ч,о^зумй вя иддяе дигар дяр домяни у тярбият ëфтaнд вя оз capомaдони илму ядяби рузгори xyд гардидянд.

Холил ибни Лдмод оз хдмя бештяр чун acоcгyзоpи илми яруз моъруф гapдидaоcт. Фярмудоянд, ки Холил нозди Коъбя оз caмими колб дуо кярд, то бярояш илме ото гардод, ки кдбл оз у бя кacе мyяccap няшудя бошод. Чун оз здероти xонaи Худо бозгашт, боби илми яруз бя руяш кушодя шуд [16, ч. 1, c. 377; 6, ч. 4, c. 217; 15, ч. 2, c. 207; 2, c. 47].

Дяр capчaшмax,о тоъкид гардидо ки у оз илми муш^й низ огох,ии xyб дошт. Холил дяр ин зяминя оcоpе бо номи «:Китобy-н-нaFaм» вя ^<Китобу-л-ийкоъ» бя колям овapдaоcт. Бешяк, пойвянди ярузу кофия бо ох,янгу мycикй бярои мувяффякияти y дяр кяшфи илми яруз мycоидaт нямудоянд. Зеро монбоъх,о дяр мявриди някши ох,янгу мycикй дяр кяшфи яруз вя огох,ии Холил оз ин ^ушр мятолиберо някл нямудоянд. Лз чумля омядо, ки Холил бярои муяйян нямудяни явзони яруз дяр xонaи xyд xилвaт мегузид вя тяштеро пешоруи xеш гузошто, бо xониши «фоъилун, мycтaфъилyн, фяъулун» бяр он мекуфт. Чун боре пжяр ë бородяряш ин х,олро оз у мушох,идя менямоянд, мепиндоронд, ки бяр у чунун pacидaоcт [7, ч. 3, c. 1269; 15, ч. 2, c. 209; 23, c. 31 вя f. ].

Холил ибни Лдмод оз зяковяти xоca бapxypдоp буд.

Мухаммад ибни Фазл фармуда: «Дар Бacрa марде 6уд, ки барои афроди чашмонашон зaифy xирa даво дуруст менамуд ва мардум аз он шифо меëфтaнд. Он шaxc ногох вафот кард ва ниезмандонаш ба caxrn афтоданд. Чун ниëзи xyдрo пеши Халил изхор доштанд, фармуд: «Oë нycxaе аз он даво хаст?» Гуфтанд: «На». Фармуд: «Oë зарфе, ки дар он даворо тахия менамуд, вучуд дорад?» Гуфтанд: «Бале, зарфе хаст, ки дар он хар чинc маводхоро ба хам меoмеxт». Фармуд: «Онро назди ман бтеред». Чун оварданд, онро нек-нек 6и6уид ва як-як хар навъ гдеху acocи даворо мукаррар намуд, то ин ки понздах навъро мyшaxxac coxт. Сипac, аз микдору меъëри он пyрcид ва даворо дуруст намуда ба мардум такдим дошт ва мардум дигарбора аз он даво бахравар гардиданд.

Шурайшй оварда: «Подшохи Юнон бо забони юнонй ба y номае навишт. Халил мохе xилвaт гузид ва аз xoндaнy фахми он комилан огох гардид. Чун аз acрoри муваффакияташ пyрcидaнд, гуфт: «Ба xyд андешидам, ки нома xoхy нoxoх бояд бо номи Худову матолибе миcли он OFOз ëбaд. Бар ин acoc, аввалин харфро пайдо coxтaм ва бокй бароям равшан гардид» [22, ч. 3, c. 188].

Аклу xирaди бемишл ва кудрати идроки xocaи y caбaб мегардид, то вориди хар илм, ки шавад, дар он муваффак гардад ва ycyлy конунхои онро берун оварад. Х,амин нyбyF буд, ки Ибни Мукаффаъ Уро cyтyд. ^ифтй оварда: «Шабе то cyбх Халил ва Ибни Мукаффаъ музокира доштанд. Чун аз хам чудо шуданд, иддае аз Халил дар мавриди Ибни Мукаффаъ пyрcидaнд. У дар пocyx гуфт: «Уро марде ëфтaм, ки илмаш аз аклаш бештар аст». Чун ин навъ пуршш аз Ибни Мукаффаъ cyрaт гирифт, гуфт: «Халилро марде ëфтaм, ки аклаш аз илмаш афзун acт» [16, ч. 1, c. 380]. Х,амчунин гуфтаанд: «Дар илми араб rnc аз caхoбa хеч кac бо заковате чун Халил арзи хастй нaнaмyдaacг» [16, ч. 1, c. 380].

Абутайиби ЛyFaвй навишта: «Мухаммад ибни Ях^ аз ^ошм ибни Иcмoил ва y аз Мухаммади Тучй чунин накл намуда: «Дар Макка удабои хар шахру caрзaмин чамъ омада аз олимони xyд cyxaн ба мден овардем. Х,ар нафар олими шахри xyдрo меcyтyд ва уро аз дигарон пеш мегузошт, то ин ки зикри Халил ба мдан омад. Чун аз у ëд гардид, хама эътироф намуданд, ки у закитарини даврон аст» [2, c. 46].

Ин хама x^a^ заковат, ки бешак аз мавхибатхои xocaи илохй бар Халил аст, уро аз нодирагони рузгор coxт ва мучиб гардид, то бузургтарин донишмандон ба cитoишaш пардозанд.

Сyфëни Саврй мегуфта: «Х,ар кй орзуи нигаристан ба мардеро дошта бошад, ки аз тиллову мушк офарида шудааст, пac бояд ба Халил ибни Ахмад бингарад» [6, ч. 4, c. 217].

Вазири Х,орунаррашид Яхë ибни Холиди Бармакй фармуда: «Чахор нафаранд, ки дар дониши xyд назир надоранд: Абуханифа, Халил ибни Ахмад, Ибни Мукаффаъ ва Фазорй» [2, c. 52].

Назр ибни Шумайл фармуда: «Х,еч бинандае миcли Халилро надидааст ва Халил низ миали xyдрo надида» [22, ч. 3, c. 188].

Халил ибни Ахмад бо ин хама кадру манзалат дар гушаи узлату танхой мезиcг. Дар хамин xилвaтy танхой бар кашфи муаммохои илм дacт меëфт. Гушаи xoнaaш caйргoхи андешааш буд. Чун ба xилвaт менишacг, хатто фикри дугёро ичозат намедод, ки бар он коргохи андеша рах ëбaд. Назр ибни Шумайл аз Халил шунида, ки мегуфт: «Чун дарамро бубандам, чуз андешаи илм чизе бар xoтирaм рах нaмеëбaд» [16, ч. 1, c. 380].

Халил дар факр умр ба caр мебурд, аз тамаллуку чохчуй пархез дошт ва порширо баргузида

буд.

Назр ибни Шумайл дар мавриди зухди Халил фармуда: «Мо бар ин ки аз Ибни Авн4 ва Халил кадомеро дар зухду ибодат пеш гузорем, очизй мекашидем» [6, ч. 4, c. 217].

Рузе Сулаймон ибни Х,абиб, ки волии Фoрcy Ахвоз буд, назди Халил нафареро равон coxт, то барои тарбияи фарзандаш уро ба боргохаш оварад. Халил назди фириcгoдa порае нони xyшк берун оварду гуфт: «Бикур, Faйр аз ин чизе надорам. Аммо то вакте ки нони xyшке наздам хacг, маро ба Сулаймон ниëзе неcг».

Он гох барояш ашъоре cyрyд, ки ин абет аз чумлаи оихост:

Аблт Сyлaймонa йннй ъaнxy фй cuъamuн

Ba фй гuнaн saûpa йннй листу зо молu...

Ba^^aqpy фu-н-нaфcu ло фu-л-молu нaъpuфyxy

Ba мжлу 30Ka an-тно фu-н-нaфcu лa-л-молu.

(Яъне: Ба Сулаймон бирашн, ки ман аз у бениëз хастам, магар ин ки шхиби дороии душ

llo

тестам. Мо нодориро дар нaфc мебинем, на дар мол. Хамин гуна, тавонгариро низ дар нaфc медонем, на дар мол) [7, ч. 3, c. 1267].

Нacр ибни Алии Ч,ахзумй аз Алй ибни Нacр накл намуда, ки мефармуд: «Халил ибни Ахмад пoрcoтaрин ва xештaндoртaрини мардум буд. Подшохон ба у рагбат доштанд ва мол пешниход мекарданд, то аз онхо кабул намояд, аммо у таваччух намекард. Рузии xyдрo аз бустоне дар Хурайба5, ки аз падар ба мерoc ëфтa буд, ба даст меовард» [2, c. 46].

Назр ибни Шумайл фармуда: «Халил дар Бacрa дар кулбае бизист ва хатто ба ду танга дacгрacй пайдо накард, аммо шогирдонаш ба вacилaи илме, ки аз у ëфтaнд, дороихои фаровон ба даст оварданд» [16, ч. 1, c. 380].

Халил бо чунин зиндагй пaйвacгa бар aндyxтaни аъмоли шоиста меандешид ва чуз он чизеро монданй нaмехиcoбид.

Вахб ибни Ч,арир гуфта: «Халил ибни Ахмад ин байтро биcëр меxoнд: Ba u30 uфmaцapma ma-3-3axoupu лои mayud Syxpan йaкyнy кaœлщu-л-aьмолu».

(Яъне: Ва агар ба aндyxтaнихo ниëз пайдо намой, (фаромуш макун, ки наметавонй) aндyxтaнии cyдмaндy мондагореро чун аъмоли неку пайдо coзй) [15, ч. 2, c. 210; 16, ч. 1, c. 380].

Абдуллох ибни Х^ани Анбарй - козии Бacрa а^^шн назди хaмcoяaш, ки а^гар^й буд ва ба вашлаи cитoрaгoн пешгуй менамуд, меомад. Ин алока дар дили у чизхоеро пайдо «жт. Он гох назди Халил омада дар мавриди он ташвиш cyoл намуд. Халил барояш гуфт: «Ба ман бигу, ки «xo» аз кадом мaxрaч берун меояд?» Гуфт: «Аз халк». Боз пyрcид: «Hac аз «бо» бигу, ки он аз кадом мaxрaч берун меояд?» Гуфт: «Аз чониби забон». Он гох фармуд: «Dë тавон дорй, ки онро аз мaxрaчи ин берун оварй?» Гуфт: «На». Фармуд: «Па^ бaрxез, ки ту ахмак хacтй». Сипac, ба cyрyдaни ин aбëт пaрдoxт: Аблaго ъaннuйa-л-мyнaццuмa йннй коф^ун бuллaзй цaзamxy-л-кaвокuб. олымун ama мо йaкyнy ea мо ко-нa фa^amмyн мuнa-л-Мy^aймuнu воч^б.

(Яъне: Аз ман ба муначчим бирашн, ки ба он чи cитoрaгoн доварй менамоянд, имон надорам. Нек медонам, ки он чи cyрaт мегардаду он чи cyрaт гирифтааст, хама аз чониби Худои Мухаймин acт ва хатман тахаккук меëбaд) [7, ч. 3, c. 1266].

Халил ибни Ахмад xyд накл намуда, ки дар яке аз caфaрхoям аз назди caвмaaи рохибе мегузаштам. Шаб xеле наздик омада буд ва аз (ин ки шабона рохи) caхрo пеш гирам, эхcocи xaтaр намудам. Дари уро куфтам ва xoхиши шабгузаронй кардам. Гуфт: «Ту кистй?» Гуфтам: «Халил ибни Ахмад». Гуфт: «Ин туй, ки мегуянд дар илми адаб назире надорй?» Гуфтам: «Чунин мегуянд, аммо дар он поя нест^ам». Гуфт: «Агар ба cе caвoли ман чавоби конеъкунанда дихй, дарро ба руят мекушоям ва аз ту пазироии xyбе менамоям ва илло на». Гуфтам: «Бигу, ки caвoлхoят чиcг?» Гуфт: «Oë бар вучуди чизе FOиб аз чизе хозиру пайдо далел намегирем?» Гуфтам: «Бале». Гуфт: «Аммо ту мегуй, ки Худои азза ва чалла на чжм acтy на араз. Мо чизеро бо ин шфат намешинотем. Ту мепиндорй, ки мардум дар бихишт меxyрaндy менушанд, аммо аз онон FOитy ифлocй берун намеояд. Хол он ки хеч xyрaндaвy нушандаро наметавонй бубинй, ки аз берун coxтaни FOитy ифлош бениëз бошад. Хамчунин, мегуй, ки наими бихишт пoëн намепазирад, дар холе ки фанопазирии тамоми чизхоро медонй».

Барояш гуфтам: «Бо далели хозиру пайдо хамаи инхоро rocyx xoхaм гуфт. Аввал, бар вучуди Худованд аз афъоли У, ки бар хастияш далолат доранд, хуччат гирифтам. Далели хозиру пайдои он рухест, ки дар ту ва дар тамоми чондорон вучуд дорад. Нек медонй, ки хастии онро зери хар тори муйи чжми xеш эхcoc мекунй. Аммо намедонем, ки он кyчocг, чй гуна аст, шфату чавхари он чй xел мебошад. Хамчунин, медонй, ки чун аз иншн берун ояд, одамй мемирад ва чизеро, ки аз у берун oмaдaacг, дaрнaмеëбaд. Мoëн танхо бо он афъолу харакоте, ки дар вучуди мо дорад, аз хастияш огохй пайдо менамоем.

Дувум, пocyxи ин cyoлaтрo, ки бо вучуди xyрдaн чй гуна аз бихиштиëн FOит берун намеояд, далели хозиру пайдо возех мешзад. Oë намебинй, ки чанин дар батни модар тагзия менамояд, аммо FOит аз у берун намеояд? !

Сявум, rocyx бяр чигушгии пойдории няими бихишт ин acт, ки мо хишбро яз як OFOЗ мекунем, хор кодяр онро боло бурдян гирем то беоxиp, бори дигар онро тякрор шмешмоем вя он низ оз бяйн тамерявод вя хямешя бокй мемонод».

Рохиб чун поcyxx,оpо шунид, дярро боз нямуд вя оз мян позироии xyбе кярд [7, ч. 3, c. 1270].

Холил ибни Лхмод тямоми умр дяр чодяи xидмaт бяр илм зиcт вя хямяи хдстии xyдpо бярои тяшяккули мяърифот бояшид.

Овярдоонд, ки чун оз монзиляш берун меомод, бя он co6o6, ки тямом гарки яндешо мешуд, беxaбap мемонд, ки дяр cax,pоcт вя оз шохр берун aфтодaacт [22, ч. 3, c. 188].

Хямин нявъ xyдcyпypдaгй бя илм caбaби дяргузяшти у корор гирифт. Тибки гузориши мянобеъ, Холил дяр холе, ки бяр кяшфи коидяе оз илми хишб Fap^ фикр буд, бя мacчид дяромод. Чун комилян мaFЗи xyдpо бя он мозоля мaшFyл cоxтa буд, cap бяр cyтyни мacчид бизод. Дяр нотичо бя зямин яфтод вя ин caбaби вяфотяш гардид [9, ч. 2, c. 314; 16, ч. 1, c. 381 вя f. ]6.

Холил ибни Лхмод умри дяроз ëфт вя дяр ку^оно^й дяр Бacpa оз дуж дяргузяшт. Aкcapи

у

мянобеъ ду тaъpиxpо - 170/786 вя 175/791 хямчун cоли дяргузяшти у ëд нямудоонд .

Холил ибни Лхмод, ки дяр илми лyFaтнигоpй, яруз, мушккиву овошиноcй вя дигар донишхо тябоххури комил дошт, дяр зяминяи ин донишхо оcоpи орзишмяндеро бя колям овярд.

Фехристи мухиморин оcоpи у бя тярики зяйл acт: 1. од-Aйн. 2. ол-Лруз. 3. Моъонийу-л-хуруф.

4. яш-Шявохид. 5. ол-Лвомил. 6. Тaфcиpy хapфy-л-лyFaт. 7. он-Нокту вя-ш-шокл. 8. aн-НaFaм. 9. ол-

g

Чумолу фи-н-нохв. 10. ол-Муяммо. 11. ол-Ийкоъ. 12. Фоиту-л-Лйн .

Шоиcтaи тоъкид acт, ки оз бяйни ин оcоp оз хямя бештяр китоби «ол-Лйн» мяшхур acт. «ол-Лйн» дяр тaъpиxи илми фярхянгнигории яряб явволин лyFaтномa шиноxтa шyдaоcт. Зеро то тоълифи ин китоб тявя^чух тянхо бяр лyFOти Fapибy мушкил буд. Лммо Холил бо илми комиле, ки дяр зaбоншиноcии ярябй дошт, бори но^уст тярхи форохомовярии тямоми колимохои зябони мозкурро пешниход нямуд вя илми лyFaтнигоpиpо оз кдвоиди устувори илмй бapxypдоp cоxт. У китобро ня оз руи тяртиби хуруфи олифбо ë ябчяд, болки бо товяччух бяр мaxpaчи хярфхо тянзим нямуд. Тибки ин коидя хярфи «яйн» дяр яввол корор мегирод. Лз ин ру, ин китоб бо хярфи «яйн» OFOЗ ëфтaacт. «ол-Лйн» ном гирифтяни китоб низ то чое бяр ин нуктя тйвянд мегиряд.

Минбоъд мяъруфтярин лyFaтнигоpон дяр тядвини фярхянги xyд оз «ол-Лйн»-и Холил тйрявй тамудянд, ки «Тaхзибy-л-лyFaт»-и Лзхярии Хировй, «Чaмхapaтy-л-лyFaт»-и Ибни Дуряйд, «ол-Бориъ»-и ^олй оз моъруфтярини онхоянд.

Бояд ëдовapй нямуд, ки бяйни донишмяндон дяр мacъодaи тодвини комили китоби «ол-Лйн» оз чониби Холил и^тилофи нозяр вучуд доряд9.

Холил ибни Лхмод дяр cypyдaни яшъор низ устод бyдaоcт. ^отдое дяр зикри олккоби зихофот оз у бокй мондя, ки нycxaи колямии шярхи ин ко^дя тохти шуморяи 719 дяр Туркия нигохдорй мешявяд [17, ч. 1, c. 460].

Лшъори у дяр дили capчaшмaхо бокй мондaacт. Хотям Зомин вя Зиëyддин Хяйдярй яшъори уро фярохям овярдя, дяр мaчодлaи «од-БодоF» бя няшр pacонидaонд [21, №4, 68-77; №5, 73-79].

Хямчунин, оз нозярхои шеъpшиноcии Холил дяр мянобеъ борхо cyxaн paфтaacт, ки ин низ тябоххури уро дяр фянни шеър возех мешзод.

Чунончи, дяр тявзехи ийто10 омядо, ки Холил бя тякрор омодяни як ляфзро дяр кофияхо, дяр холи бя мяънии ягоня нябудян, оз уюби шеър нaшyмоpидaоcт. Бя aбëти зерини Холил тявя^чух менямоем, ки колимяи «Fypyб» дяр хямя кофия шудя омодaacт:

Йо вай^а цалбй ман давоъи-л-^аво.

Из ращла-л-цирону ъинда-л-гуруб.

Атбаътууум тарфи ва цад амъану

Ва дамъу ъайнаййа кафайзи-л-гуруб.

Бону ва фищм тафлатун зурратун

Тафтару ъан мисли ацощ-л-гуруб [2, с. 49].

«Fуруб»-и яввол бя моънии моъмули вожя - чои фурунишинии офтоб, «Fypyб»-и дувум cypaти чямъи «fop6», ки долви бузурги пуробро мегуянд вя «^руб»-и cеюм шякли чямъи «fopo6» бя мяънии зямини пacтy гудол омодоост.

Лз Холил ибни Лхмяд гуфтор вя хикмотхои фяровон низ бя меpоc мондaacт, ки нямуняхои

зерин аз чумлаи онхоянд:

- Мардум чахор тоифаанд:

- шaxcе, ки медонад ва медонад, ки медонад. Ин xел шaxc олим аст, пac аз у пайравй бояд кард;

- шaxcе, ки медонад, аммо намедонад, ки медонад. Ин гуна шaxc xyднoшинoxтa acг, rnc бояд уро огох coxт;

- шaxcе, ки намедонад ва медонад, ки намедонад. Ин гуна шaxc чохил acг, пac бояд уро таълим фармуд;

- шaxc, ки намедонад ва намедонад, ки намедонад. Ин навъ шaxc ахмак аст, бояд xyдрo аз у дур гирифт.

- Чун аз манзил берун оям ва бо хар rac аз ин cе навъ мардум ру ба ру гардам, он руз хатман рузи боманфиате xoхaд буд: Шaxcи донотар аз xyд, ки он руз бароям рузи иcгифoдa xoхaд буд; шaxcи хaмcaнги xеш, ки он руз рузи музокира хиcoб xoхaд ëфт ва шaxcи фурутар аз xyд, ки он руз рузи caвoб мaхcyб xoхaд гардид.

- Се чиз аст, ки онро барои xyд ва барои кacе, ки caлoхaшрo меxoхaм, биcëр дycт медорам: Назди Худо бехтарини бандагон, назди мардум мтенаи онон ва назди нaфcaм бадтарини эшон будан11.

- Агар мардум бо хам xyштaбъй нанамоянд, хамчун гирифторон дар зиндон зиндагй xoхaнд кард.

- Донишхо чун куфлхоянд ва cyoлoт бошанд, калиди онхо.

- Мycибaтрo cе чиз фаромуш меcoзaд: Гузашти шабу руз, хaмcaри зебocyрaт ва cyхбaти ëрoн.

- Илм чахор навъ аст: Илме, ки хам acл дораду хам фаръ; илме, ки acn дораду фаръ надорад;

илме, ки фаръ дораду acn на ва илме, ки на acn дораду на фаръ. Аммо он илме, ки хам acn дораду

хам фаръ, хишб аст ва бар ин хамаи ахли назар иттифок доранд. Он илме, ки acn дораду фаръ

надорад, нучум аст. Зеро дар он acny хакикате, ки ба олам тaъcиргyзoр бошад, вучуд надорад. Он

илме, ки фаръ дораду acn не, тиб аст. Зеро ахли он то рузи кдемат бо тачрибаву aндyxтaхo онро

12

ташаккул медиханд. Он илме, ки на acn дораду на фаръ, чадал acг .

- Агар дустат айби туро пеш аз он ки аз душманат бишнавй, бароят бигуяд, ба у биcëр ташаккур бигу ва нacихaтaшрo кабул фармо.

Номи Халил ибни Ах,мад дар тамоми мактабхои илмй-адабии чахон дар caдри фехристи acocгyзoрoни улуми арабй карор дорад. Ин манзалат ба он ишора дорад, ки Халил аз фазилатх,ои xoca бaрxyрдoр бyдaacт ва дар caмгх,oи мyxтaлифи илм xидмaтх,oи мондагор анчом дoдaacг. Метавон чанде аз xycycиятх,oи мумтози шaxcият ва фаъолияти илмии Халилро ба тарики зайл баршуморид:

1. Кашфи илми аруз ва мукаррар coxтaни мизони шеър. Халил бо нyбyFи xoca ва илхомоти Faйбй давоири панчгонаи арузро - мyxтaлaф, муъталаф, мучталаб, муштабах, муттафак падид овард ва аз онхо понздах бахри шеъриро берун кашид.

2. Поягузории лyFaтнигoрии араб, ки китоби «ал-Айн» оинаи тамомнамои он мебошад.

13

3. Аввалин нафаре, ки тамоми харфхои алифборо дар як байт чой дод .

4. Нaxycтин нафаре, ки мycaввaтaхoи эъробй (харакатх,о) - фатха, замма, кacрaрo муайян намуд. Хамчунин, cyкyнy ташдидро иxтирoъ кард [18, ч. 2, c. 160-162].

5. Тарбияи бaрчacтaтaрин шогирдони забоншино^ ба миcли Сибавайх, Киcoй, Аcмaй ва чанде дигар, ки минбаъд хар як донишманди ифтиxoрoфaр гардиданд.

6. Бyнëдгyзoрии нахви арабй, ки бо баробари xидмaти иддае аз донишмандони acри аввали хичрй ва хамрузгор бо Халил, гузоштани acocхoи ин дониш ба у нжбат дода мешавад.

Таъликот:

1. Фарохидй - ниcбaт ба шхиби xoнaвoдaе аз кабилаи Азд - Фарохид ибни Молик ибни Фахм ибни Абдуллох ибни Молик ибни Музари Аздй acг [1, ч. 9, c. 256-257; 6, ч. 4, c. 217; 22, ч. 3, c. 187; 9, ч. 2, c. 314]. Барои огохии бештар аз ному нacaби Халил ва шархи он ниг. Вaфийëтy-л-aъëн, ч. 2, c. 210; Маротибу-н-нахвийин, c. 45; Нyрy-л-кaбac, c. 30.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Албатта, дар ин замина байни мухаккикон бaхcхo вучуд дорад. Барои намуна ниг. «Муъчаму-л-удабо», тacхехи Эхcoн Äббoc, ч. 3, c. 1260; Маротибу-н-нахвийин, c. 45; Инбоху-р-рувот, ч. 1, c. 376.

3. Назари дуруст хамин аст. Аммо Зириклй Басраро махалли таваллуди у зикр намудааст [Комусу-л-аълом, ч. 2, с. 314].

4. Ибни Авн - мурод Абдуллох ибни Авн, ки пешво ва олиму пархезгори ахли Басра буд. Дар камоли зухду рухоният барояш масал зада мешуд. Соли 151/768 вафот кардааст.

5. Хурайба - маконе дар Басра [Муъчаму-л-булдон, ч. 2, с. 363].

6. Шоистаи ёдоварист, ки иддае аз донишмандон ин мочароро дар андешаи тактеи бахре аз аруз низ навиштаанд [ниг. 16, ч. 1, с. 381].

7. Албатта, солхои дигаре чун 130, 160 ва г. [15, ч. 2, с. 209; 23, с. 40] низ зикр гардидааст, аммо раъйи рочехтар хамонест, ки зикр ёфт.

8. Барои тафсил ниг. ал-Фехрист, с. 68; Комусу-л-аълом, ч. 2, с. 314; Инбоху-р-рувот, ч. 1, с. 381; Вафийёту-л-аъён, ч. 2, с. 208, Муъчаму-л-удабо, ч. 4, с. 218 ва г.

9. Барои огохй аз мухимтарин назархо ниг. Вафийёту-л-аъён, ч. 2, с. 208; ал-Фехрист, с. 67-69; Маротибу-н-нахвийин, с. 47-48; Нуру-л-кабас, с. 2 ва г.

10.ийто - такрори кофия ва борхо якхела омадани он, ки айби шеър дониста мешавад.

11.Абдуллох ибни Довуд дар мавриди ин сухани Халил фармуда: «Агар сухане бо тилло навишта шавад, он бояд хамин гуфтор бошад» [22, ч. 3, с. 189].

12.Абубакри Сулй дар тавзехи илми чадале, ки ин чо зикраш рафтааст, фармуда: «Мурод чадал бар бехудаву ботил аст» [16, ч. 1, с. 371-372].

13. Ин байт чунин аст:

ОС^ 131 ^^^ ^^

[н. 3, с. 1263 ,7] ^ АДАБИЁТ

1. Абдулкарим ибни Мухаммад ибни Мансур ас-Самъонй. ал-Ансоб. -Ч,. 9. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 1980.

2. Абутаййиб ал-Лугавй, Абдулвохид ибни Алй. Маротибу-н-нахвийин. -Бейрут: Мактубату-л-асрийя, 1984.

3. Бухорй, Мухаммад ибни Исмоил. Таърихи Кабир. -Ч. 3. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 2001.

4. Деххудо, Алиакбар. Лугатнома. -Ч. 8. -Техрон: Муассисаи интишорот ва чопи Донишгохи Техрон, 1337.

5. Ёкути Хамавй. Муъчаму-л-булдон. -Ч. 2. -Бейрут: Дору Содир, 1995.

6. Ёкути Хамавй. Муъчаму-л-удабо/Тасхехи Умар Форук Таббоъ. -Ч. 4. - Бейрут: Муассисату-л-маориф, 1999.

7. Ёкути Хамавй. Муъчаму-л-удабо/Тасхехи Эхсон Аббос. -Ч. 3. - Бейрут: Дору-л-гарб ал-исломй, 1999.

8. Захабй, Шамсиддин. Сияру аъломи-н-нубало. -Ч. 7. -Кохира: Дору-л-хадис, 2006.

9. Зириклй Х. Комусу-л-аълом. -Ч. 2. -Бейрут: Дору-л-малойин, 2005.

10. Зубайдй, Абубакр Мухаммад ибни Хдсани Андалусй. Табакоту-н-нахрийина ва-л-лугавийин. -Кохира: Дору-л-маориф, 1984

11. Ибни Анборй, Абулбаракот Камолуддин Мухаммад. Нузхату-л-алиббо фй табакоти-л-удабо. - Кохира: Дору-л-фикр ал-арабй, 1998.

12. Ибни Муътаз. Табакоту-ш-шуаро. -Кохира: Дору-л-маориф, 1976.

13. Ибни Надим. ал-Фехрист. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 1996. - 790 с.

14. Ибни Салломи Чумахй. Табакоту фухули-ш-шуаро. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 2001.

15. Ибни Халликон. Вафийёту-л-аъён. -Ч. 2. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 1998.

16. Кифтй, Чамолуддин Абулхасан Алй ибни Юсуф. Инбоху-р-рувот ъало анбохи-н-нухот. - Ч. 1. - Кохира: Дору-л-фикр ал-арабй, 1986.

17. Рамазон Шишан. Наводиру-л-махтутот ал-арабийя. -Ч. 1. -Бейрут, 1995.

18. Суютй, Чалолуддин. ал-Иткон фй улуми-л-куръон/Тарчумаи форсй ба калами Сайид Махдй Хририи Казвинй. -Ч. 2. -Техрон: Амири Кабир, 1384.

19. Фирузободй, Мачдуддин Мухаммад ибни Яъкуб. ал-Булага фй тарочими аиммати-н-нахви ва-л-луга. -Димишк: Дору Саъдуддин, 2000.

20. Хрчй Халифа. Кашфу-з-зунун. -Ч. 2. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 2008.

21. Шеър ал-Халил ибни Ахмад ал-Фарохидй//ал-Балог, №4-5, соли 1393 к.

22. Шурайшй, Абулаббос. Шарху Макомот ал-Х,арирй. -Ч. 3. -Бейрут: Дору-л-кутуби-л-илмийя, 2006.

23. Ямурй, Юсуф. Нуру-л-кабас. -Висбаден (Олмон), 1996.

ОСНОВОПОЛОЖНИК НАУКИ АРУЗ И ЛЕКСИКОГРАФИИ

В статье представлена личность основоположника науки об арузе и лексикографии Халила ибн Ахмада Фарахиди. В первой части статьи на основании достоверных источников приводится жизнеописание Ахмада ибн Халила. В статье приводятся новые, неизвестные сведения о его жизни, высказаны новые предположения о жизни выдающего ученого. Во второй части статьи

исследован вопрос его научного и социального статуса, его достижений и нововведений, дана оценка научным исследованиям его бесценного наследия. В статье также приведены примечания, в которых изучены спорные вопросы изучаемой темы, исследованы мнения и убеждения ученых.

Ключевые слова: науки об арузе и рифме, Халил ибн Ахмад, лексикография, "Китаб-ул-айн", Фарахиди, грамматика, языкознание.

THE FOUNDER OF ARUZ SCIENCE AND LEXICOGRAPHY

The article under consideration dwells on the personality of the founder of Aruz science and lexicography done by Khalil ibn Ahmad Farahidi. In the first part of the article, designing on the premise of reliable sources, the author adduces Ahmad ibn Khalil s life depiction In his article the author provides new, unknown information concerned with his life, makes new assumptions beset with the life of an outstanding scientist. In the secondpart of the article, the author canvasses the issue dealing with his scientific and social status, his achievements and innovations, the scientific research of his priceless heritage being taken into account as well. The author adduces proceedings in which the controversial issues in reference to the topic explored, he investigates the opinions and beliefs of scientists.

Key words: sciences on Aruz and rhyme, Khalil ibn Ahmad, lexicography, Kitab-ul-Ain, Farahidi, grammar, linguistics.

Сведения об авторе:

Насриддинов Фахриддин Абдуманонович, доктор филологических наук, профессор кафедры языка и литературы Худжандского государственного университета им. академика Б. Гафурова. Тел: (91) 72915 03. E-mail: fahr79@mail. ru

About the author:

Nasriddinov Fakhriddin Abdumanonovich, Dr. of Philology, Professor of the department of language and literature under Khujand State University named after acad B. Gafurov. E-mail: fahr79@mail. ru; Tel: (91) 72915 03.

АНДЕШАХР ОИД БА ШАРХХОИТУРКИИ ДЕВОНИ ХО^А ХОФИЗ

Худойдодов А. О.

Доннишгуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи ба номи С. Айни

Газалиёти Хоча Хофиз дар замоне, ки пирохани умр дар бар дошт аз зодгохаш Шероз ва ватанаш Эрон берун рафта, кишвархои дуру наздик ва халкхои гуногунзабону хархелафархангро ба халкаи газали «Ба сархади эъчоз» (таъбири Мавлоно Ч,омй) расидаи худ гирифта буд.

Дар адабиёти точику форс, ки таърихи сехазорсола дорад жанри газал то замони зухури шоирони туркизабон аз чихати шаклу мазмун бар авчи аълои инкишоф расида, барои шоирони кавму халкхои туркй мавзуъ, маънй, мазмун, оханг ва образхои дурахшон пешкаш кард ва ин хама дар лирикаи адабиёти халкхои туркзабон ба таври барчаста ифода ёфтааст. Аз ин ру, доираи эътибор ва таъсири газали классикии точику форсро дар адабиёти халкхои туркигуй, ба вижа ба газалхои узбекй бештар бо назирагуй махдуд намудан кори носавоб аст. Хол он, ки накши газали точикию форсиро дар лирикаи адабиёти узбек, пеш аз хама дар газалсароии узбекй танхо дар шакли назирагуии шоирони узбек надониста ва ё нахисобида, онро дар мавзуъ, ситемаи образу бадеиёт ва чихатхои дигари ин жанр чустан, ёфтан ва дидан лозим аст.

Дар илми хофизшиносй кайхо ба субут расидааст, ки газалхои Хофиз куллаи баландарини газалсароии адабиёти точику форс мебошад. Дар ин чо каромоте нест, зеро басухани хофизшиноси номвари точик А. Афсахзод: «Хофиз дар шакли газал ва мавзуи он таъгироти куллие ба вучуд наовардааст. Газалхои у хамоно аз хафт то чахордах байт буда, мисли газалхои Саъдиву Салмон ва Хочу авсофи маъшука, таърихи ошик, тасвири мухасанноти сурату сирати дилбар, шавки висол, лаззати дидор, шархи аёми хичрон, ранчи фирок барин мазмунхои баланду дилнишини ишкй, ситоиши хаёт ва зебой, васфи бахору хазон, богу бустон барин манзарахои дилрабои табиат ва амсоли инро тараннум кардааст» [1, с. 11].

Ногуфта намонад, ки газалхои Хофиз аз газалхои дигарон бо се чихат фарк мекунанд:

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.