The fact that the best scientific 9-1ffh centuries writing in Arabic left Central Asia is hardly casual. We will remember such outstanding mathematicians as Abudzhafar ibn Moussa al-Horezmi and Ahmed al-Fergany from which as show their names, one was a native of Khwarezm, another -from Fergana.
At court Samanidov much attention was paid to history and geography. In Transoxiana considerable interest in numerous compositions on history and geography was observed.
Keywords: education, government Samanidov, culture, civilization, education
Сведения об авторе:
Ходжаева Гулжахон, соискатель кафедры общей педагогики Таджикского государственного университета им. С. Айни, E-mail: [email protected]
About the author:
Hodzhayeva Gulzhakhon, applicant of department of the general pedagogics of the Tajik state university of S. Ayni, E-mail: [email protected]
ТАШКИЛИ РОБИТАХРИ ОМУЗГОР ВА ХОНАНДА БА ВОСИТАИ ТЕХНОЛОГИЯМИ НАВГОНИ ДАР МУАССИСАХОИ ТАХСИЛОТИ ХДМАГОНИ
Нозимов Т.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни
Робитахои педагога дар раванди фаъолияти омузгору хонандагон дар шароити кунунй яке аз масъалахои мубрам махсуб меёбад.
Тартиби махдуди хамкории ичтимоиву равоншиносии омузгору тарбиягирандагон маънои ивази маълумот, расонидани таъсири тарбиявй, ташкили муносибатхои дутарафа бо ёрии воситахои коммуникативиро дорад.
Айни хол ташкили раванди самараноки робитахои педагога бояд ба он равона карда шавад, ки алокаи хакикии равоншиносиро дар фаъолияти педагогй, ки байни омузгору кудакон ба вучуд меояд, таъмин намояд.
Онхоро ба субъекти робита табдил карда, ба гузаштани монеахои гуногуни равоншиносие, ки дар раванди хамкорй пайдо мешаванд, ёрй расонад, аз холати одатии бурдашаванда ба мавкеи хамкорй гузаронидан ва онхоро ба субъекти эчодиии педагогй табдил додан. Дар ин холат робитахои педагогй сохтори пурраи ичтимой- равоншиносии фаъолияти педагогиро ташкил мекунанд.
Робитахои педагогй дар рафти таълиму тарбия олати таъсир ба шахси таълимгиранда мебошад. Робитахои педагогй - тартиботи яклухти (усул ва малака) хамкории омузгору тарбиягиранда буда, ивази маълумотхо, таъсири тарбиявй ва ташкили муносибатхои дутарафа бо ёрии воситахои коммуникативиро дар бар мегирад. Еайр аз вазифахои оддй, хусусияти робитахои педагогй, вазифаи ичтимои равоншиносии таъмин намудани раванди тарбиявиро тавлид мекунад, вазифаи ташкили муносибатхои дутарафаи омузгору тарбиягиранда хамчун воситаи халли масъалахои таълимй мебарояд.
Тадкикотхо дар доираи равоншиносии педагогй нишон медиханд, ки кисми зиёди мушкилихои педагогй на он кадар ба тайерии илмию методй вобастагй доранд, чанде бо деформатсияи худуди робитахои касбй- педагогй алокаманданд.
Муносиб гардидани робитахои педагогй аз омузгор, аз сатхи махорати педагогй ва маданияти муошираташ вобастагй дорад. Барои чорй намудани муносибатхои мусбат бо донишчуён, омузгор бояд нисбати хар яке аз иштирокчиёни раванди таълим хайрхох ва боэхтиром бошад, ба голибият ва нокомихои толибилмон шарику хамдард бошад. Тадкикотхо нишон медиханд, ки омузгорони хусусан «Ман» -ро истифода мебурдагй нисбати хонандагон расмиятпараст буда, дохилшавии руякй ва хукмравоиро ба вазъияти таълим зохир менамоянд, бартарии шахси худро диккати махсус дода, усулхои рафтори шахсиашонро бор мекунанд.Омузгороне, ки «дигар» чизро дар байн мегиранд, бефахмона ба хонандагон чур мешаванд, ки ба фурутанй оварда мерасонад.
Омузгороне, ки дар байн «Ман- дигар» - ро истифода мебаранд, сайю кушиши мустахками барпо намудани робитахо дар ибтидои баробар ва ташаккули он ба тарзи диалог зохир мекунанд. Х,амин хел хамкорй ба гуманизатсияи робитахои «омузгор -хонандагон» ва таълим
6erapa3oHa мycoидaт мeкyнaд[1, c. 80].
Бa нaтичax,oи мycбaт нoил шyдaни po6rna вa хaмкopихo 6o чамъ oвapдaн вa дypycт чамъбаст нaмyдaни мaълyмoтx,o oиди x,aмдигap aлoкaмaндй дopaд, a3 caтхи инкишoфи мaлaкaи poбмтaвмм oмyзгop вa крбилиятм y 6a эмпатия вa peфлeкcия, мyшoхмдaкopй, «шилляти ceHcopñ^», 4opï намудани «panopr» ва мaхopaтм 6a хигоб гиpифтaни тapтиби peпpeзeнтaтивим хaмcyхбaт, аз мaхopaтм гуш кapдaн, фахмидани дoнишчУ, тaъcиp намудан ба вай ба вocитaи эътикрд, талкин, тaъcиpи эхгогот, иваз намудани устуб ва вазъияти poбитa, мaхopaтм 6apap4> кapдaни калгобй ва низoъ вoбacтaгй дopaд. Сaлoхмятм годагогии paвoншинocим oмyзгop дap гохаи xycycмятхoм paвoншинocй, хaмкopй ва мунтазамии poбитa накши мyхимpo мeбoзaд.
Якe аз мeъёpхoи мaхcyлнoкии poбитaи пeдaгoгй - ин мухайё намудани фaзoи мycoиди paвoншинocй дap гypyхи oмyзиши ташкил намудани poбитaхoи муайяни байни хaмдигap. Рoбитaхoи байни якдигap дap гypyхи oмyзиши хакикатан бoяд аз тapaфи oмyзгop мaкcaднoк ташкил шаванд. Вoбacтa ба ин дap мapхилaхoи муайян capчaшмaи acocMM oнхo инкишoфи худи кoллeктив мeбoшaд. Bane дap дaвpи аввал 4om мapкaзиpo дap ташкили caтхи баланди poбитaхoи байни якдигap ба oмyзгop таалук дopaд.
Бyзypгoни Шapкм Кадим бeхyдa нагуфтаанд, ки тaлaбaгoн ба мжли 6ofm мeвaдop, oмyзгop бoшaд, бoFбoн acт.Сapaввaл дapaxтaкoн бeчoн буда, хаёти oнхo аз захмати бoFбoн вoбacтa аст, aммo баъд аз кувват гиpифтaн oнхo xyдaшoн мecaбзaнд ва мeвaхoи шиpин мeдихaнд.
Вактхри oxMp мacъaлaи тaъcмpнoким poбитa ахамияти кaлoнpo дopocт.Бa ин мacъaлa ocopхoи paвoншинoc ва пeдaгoгхoи мaшхyp A.A.Бoдaлeв, Б.Ф.Лoмoв, Е.С.Кузьмин, B.B.Знaкoв, A.A.Лeoнтьeв, AAPearn С.A.Aлиeв, Т.Рacyлoв, У.З.Зyбaйдoв, Б.Р.Нypoв, A.Х.Рaхимзoдa, Х.Рaхимoв ва дигapoн бaxшидa шудаанд.
Тaдкикoтхoи тaчpибaвй нишoн мeдихaнд, ки дap байни мacъaлaхoи зиёдe, ки дap назди oмyзгop мeиcтaнд, дyшвopтapинaш мacъaлaхoи poбитaвй мeбoшaнд. Онхo тaxмин мeкyнaнд, ки oмyзгop еатхи баланди мaхopaти мyoшиpaтpo дopocт.
Бapoи фахмидани мoхияти poбитa кaлимaхoи зepин мухиманд: атака, coзиш, хaмкopй, мyбoдилa, ycyли муттахид. Калимаи аз хама аникта^» бapoи ифoдaи poбитa хамчун xmp^m ичтимoим пeдaгoгй калимаи coзиш, яйто пaйвacт мeбoшaд. Байни oдaмoн тозиш ба вocитaи зaбoн ва нутк ба миён мeoяд. Нутк вocитaи acocMM poбитa мeбoшaд. Нутк ба шфати якe аз шaклхoи зoхиpии шyyp na^o шуда, дyшвopтapин дaвpaи pyшдpo дap caтхи филoгeнeтикию orno^e™^ чун якe аз фyнкcияхoи oлии paвoншинocин инcoн гyзaштaacт.Тapзи гyфтop, чaхoндapккyнй ва фapхaнги инcoнpo муайян мeкyнaд. . Сифати нутк аз мутобикати мазмун, мyнocибaт ва тaъcиp вoбacтaгй дopaд. Мазмун 6o мaълyмoт, мушшбат 6o матни мyaccиp, ки ба нутк xyди инcoн мeopaд, вoбacтaгй дopaд; тaъcиpнoкин нуфузи нутк^ю ба дигapoн муайян мeкyнaд. Фapз кapдeм, ки мo cифaти ичтимoй- paвoншинocии нутки гyяндapo бaхo мeдихeм. Дap ин 4o мo бoяд мазмуншкии мaълyмoти ypo муайян нaмoeм, ба xynM гуянда завкият мeopaд ва ин ма^ау^т ба дигapoн там^ мeкyнaд ё нe.
Омили acocMM нутк вocитaхoи зaбoншинocии баёнкунии мак^у^т мeбoшaнд. Ба oнхo oвoзбaлaндии нутк, cypъaти нутк, xycycиятхoи талаффуз ва Faйpaxo тааллук дopaнд. Мачмум вocитaхoи пapaлмнгвмcтикй, ки ба poбмтa хaмpoхaнд, мaтнpo муайян мeкyнaнд. Bocмтaхoм napa^m^cm^ мeтaвoнaнд мaънopo anoRanpp ва ё M^op нaмoяд.
Xap як шзиш атакам бoзгaштpo дopaд, Ммcoл, arap ду oдaмм шинoc тacoдyфaн вoxypдa, caлoм кунанд, poбмтa алаккай шуда гузашт, aммo, aгap якe аз o^o дигappo надида бoшaд, poбитa нашуд, чунки coзиш набуд. ^зиш мeтaвoнaд нафакат дap caтхи вocитaхoи пapaлингвмcтй бoшaд, ммcoл, вакге ки ду oдaми нoшинoc якдигappo 6o шавк нигoх мeкyнaнд.
Aктyaлмзaтcмям мyнocитбaтхoи шaxcй дap мaopмфм хoзмpa ба .nMrap шудани xycycмятхoм мyoшмpaтм годагогй тaъcмp мepacoнaд, чунки ин мyнocибaт мyoмилaм oмyзгoppo 6o тapбмягмpaндaгoн, ки хамчун cyбъeктхoи мycтaкмлм мacъyлмянoкм pym,nM xycycï ва cyбъeктм хaмкopим годагогй бapoмaд мeкyнaнд, дap нaзap дopaд. Дамин тapик;, аз як тapaф oмyзгop мyoшмpaтм пeдaгoгмpo идopa мeкyнaд ва бapoм cмфaтм вай чун иxтиcocмaнд чaвoбгap acт. Дap ин маъш, шapикoнм y дap хaмкopй - тaлaбaгoн дap cмфaтм oбъeктм тaъcмpм y бapoмaд мeкyнaнд. Aз тapaфм дмгap, oмyзгop paFбaтм зиёд дopaд, тo ки мyoшмpaт 6o тaлaбaгoн диaлoгй бoшaд, яънe шарти бapoбapхyкyкмм шapикoн pмoя кapдa шавад. Ч,opишaвии мyнocмбaтхoм шaxcим мyoшмpaтм oмyзгopy тaлaбaгoнpo дap caтхи мyнocмбaтхoм cyбъeкт- cyбъeктмpo дap
назар дорад.Х,амин тарик, талаба хам объект ва хам субъекти хамкорй мебошад. Холисона мавкеъхои омузгору хонанда аз руи фарки синну сол ва холати ичтимой баробархукук нестанд. Вале хар ду тараф рагбати мавкеи худро баробар карданро доранд. Ин муносибатхои махсус байни таълимгиранда ва таълимдиханда дар худ мухолифати мухими муоширати педагогиро меоранд, ки хамзамон сарчашмаи рушди у мебошад.
Санъати муоширатро бо кудакон дар байни махоратхои мухиме, ки техникаи педагогиро ташкил мекунанд, дар чои аввал мегузорем. Бо кудакон тавре гап задан даркор, ки бо дигар одамон гап мезананд, новобаста аз синну соли онхо ва доимо оддй, табий ва бофахм будан лозим.
Тарзи дуруст ва коидахои муошират бо вазъияти мураббй дар коллектив муайян мешавад.У рафики калонй буда, бо суханхои А.С.Макаренко, доимо дар бар ва камакак дар пеш аст.
Техникаи педагогй - мачмуи махорат ва малака буда, барои истифода бурдани усулхои таъсири педагогй зарур аст. Ба ин махорати дуруст интихоб намудани тарз ва коидахои муошират, идора намудани диккат, суръати фаъолият, намоиш додани малакахои муносибатхои худ ба рафтору кирдори хонанда шомил мешаванд.
Дар катори махорат ва малакаи техникаи педагогй инкишофи нутки омузгор чун яке аз воситахои мухимтарини тарбиявй чои махсусро ишгол менамояд - диксияи дуруст, хушовозй, мавзунии нафас, ба нутк хирадмандона хамрох кардани киёфабозй ва имову ишорат. Ба махорати техникаи педагогй низ тааллук доранд: ба худ моил намудани хамсухбат, суханварона додани маълумот, дар вакти зарурият иваз намудани сарбории маънои ботинии матн, чалб намудани холати эчодй дар назди муоширати оянда, идора намудани бадани худ, озод намудани тарангшавии мушакхо дар рафти ичро намудани амалхои педагогй, холати рухии худро идора намудан, холати тааччуб, хурсандй , хашмро мувофики супориш ба вучуд овардан, дорои техникаи охангдор барои ифодаи эхсосот ( хохиш, , талаб, савол, амр, маслихат, таманно) будан ва гайра.
Восита ва усулхои худтаъсир хеле гуногунанд. Хусусиятхои шахсии худро ва шароити муайянро ба назар гирифта, хар шахс вобастакунии мувофикро чудо менамояд. Воситахои идоракунии холати рухии худ, яъне воситахои худтанзимшавй чои махсусро ишгол менамоянд.
Ба онхо усулхои хобондан, худтачридкунй, бехолкунии мушакхо (релаксатсия -вазъияти умумии оромй, бехолкунй баъд аз мутаассирй ё кори чисмонии зиёд), инчунин эътикод ба худ, амр кардан ба худ, худназоратй ва худталкинкунй шомил мешаванд. Солхои охир бо туфайли оммафахм кардани усулхои худталкинкунии максаднок бо ёрии формулахои махсуси калимавй - аутотренинг истифода бурда мешаванд.
Дар яке аз баромадхояш А.С.Макаренко гуфта буд « Ман факат он вакт мохир шудам, ки тавонистам «ин чо биё» ро бо 15 -20- навъ гуям, вакте ки ман ба тарбияи овоз, руй ва каду комат 20 оханг дихам, он вакт ман наметарсидам, ки ягон кас ба назди ман намеояду чизи даркориро дарк намекунад.
Ба катори масъалахои аз хама душвор, ки дар назди омузгор меистанд, ташкили муоширати самарабахш, ки сатхи баланди махорати коммуникативиро дар назар дорад, дохил мешавад. Муоширатро бо кудакон чунин ташкил намудан даркор, ки ин ин чараёни нотакрор ба вучуд ояд. Ин чо накши калонро тарзи муошират мебозад.
Мутобики таъиноти марказии таъсири педагогй муошират се вазифаро ичро мекунад.
Вазифаи якум - «кушодашавии» кудак ба муошират - аз як тараф ба у шароити мусоидро дар дарс, синф, мактаб, дар рафти чорабинии беруназсинфй фарохам овардан.
Дар холати озодй рухи кудакон фаъолтар инкишоф меёбанд, часурона худашонро нишон медиханд, наметарсанд, ки хандаовар тобанд ё ки ба кахру газаби омузгор гирифтор шаванд. Аз тарафи дигар, бе ичро намудани ин вазифа муносибати кудакро муайян кардан номумкин мешавад ва омузгор мачбур аст факат ба аксуламали ахлокй каноат кунад, ки онхо бо сабабхои махфй муайян ва амр карда мешаванд. Масъалаи робитахои дутарафаи омузгор ва хонанда зохиран мусоид буда, метавонанд дар асоси худ хушомадзанй ва майли маъкул шуданро аз тарафи хонанда дошта бошанд, вале
метавонанд бо эхтироми хакикии шахс ва обрую эътибори омузгор муайян карда шаванд. Донистани муносибати хакикии кудак ба мураббй фаъолияти ояндаи якчояро ба накша гирифта, барои азхуд кардани сарватхои фарханги ичтимой ёрй мерасонад.
Вазифаи дуюм - ба кудак дар муоширати педагогй шарик будан- дар натичаи амалй намудани чараёни хамкории омузгор ва кудакон муайян карда мешавад. Вобаста ба синну сол кудак ба синфи якум, дуюм, сеюм, ёздахум меравад. Мутобики чадвали дарсй у дар як хафта як, ду, се маротиба ба дарс меояд. Дар дарс хонанда он маводи таълимиро аз худ мекунад ва дар он шакли кор дохил мешавад, ки онхоро омузгор пешкаш менамояд. Омузгор гуё ки муоширатро ба кудак «мебандад», ки он баъзан уро дар вазъияти душвор мегузорад, чунки ин муошират ба у хос ва гайриоддй мебошад. Шарикшавиро бо кудак амалй намуда, омузгор аз ухдаи баромадани мушкилихое, ки дар рохи болоравии фарханги инсонй вомехуранд, ёрй медихад.
Вазифаи сеюм - «боло бардоштани» кудак дар муоширати педагогй - на хамчун бахоро аз буданаш баланд мондан, балки хавасманд кардани сарватхои шаклхои нав. Датто дар байни волидайни аз чихати педагогй бесаводбуда дар муошират бо кудакони худ боло бардоштани уро истифода набарад: анна, майдача кадамаки бечуръатонаро дар хаёти худ гузоштааст, аммо ба у «Офарин! Ту рохгардиро алаккай ёд гирифтй!» мегуянд. Кудак калимаи якумро навишт, ба у мафтунона: « Чи тавр хуб кор кардй!» Духтарак якум бор чалпак пухт - тамоми оила ба вачд омада, ба у мегуянд: « Ин хел чалпаки бомаззаро мо хеч вакт нахурдаем».
АДАБИЁТ
1. Адров В.М. Методологические вопросы информационного анализа образования и воспитания.// Роль социальной информации в образовании и воспитании молодёжи. М. 1977.
2. Аксченко В.И. Развитие позновательной активности в процессе формировании общих учебных умений у подростков М. Наук 1988г.
3. Актуальные проблемы непрерывные образования М.А.П.Н. 1982
4. Амонашвили Ш.А. Воспитание и образовательная функции оценки учения школьников М. Педагогика 1984
ОРГАНИЗАЦИЯ ОБЩЕНИЯ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ С УЧЕНИКАМИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИИ В СРЕДНИХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ
В статье рассматривается проблема организации взшего преподавателя и ученика, а также одновременно речь идет о качестве психолого-педагогического общения преподавателя и учащийся, которое в современном условии считается одним из актуальных вопросов.
ORGANIZATION OF COMMUNICATION OF THE TEACHER WITH STUDENTS WITH THE USE OF INNOVATIVE TECHNOLOGY OF SECONDARY SCHOOLS
The article deals with the problem of organization of the attitude of the teacher and the student, at the same time it is a question of the quality of the teacher's psychological and pedagogical communication and the student, who in modern conditions is considered one of the relevant issues.
Keywords: searched, organizing, teacher, learner, connections, pedagogical, psychological, accepts, current, theme.
Сведения об авторе:
Нозимов Табарали Курбонович, ассистент кафедры психологии ТГПУ им Садриддина Айни, тел: +(992)904128171;
About the author:
^zimov Tabarali Qurbonovich, assistant in the Chair of Universitywide Physiology, TSPU named after Sadriddin Aini. ТеЛ: + (992)904128171;