"YANGI O'ZBEKISTONDA О^ВЕК ADABIY TILINING RIVOJLANISH TENDENSIYALARI: MUAMMOLAR, YECHIMLAR, TAVSIYALAR" MAVZUSIDA RESPUBLIKA ГЬМ!У-АМАЫ¥ ANJUMANI
2024-¥1Ь 21-ОКТАВК
ОНА ТИЛИ ДАРСЛАРИДА БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУБЧИЛАРНИ МУСТАКИЛ ФИКРЛАШГА УРГАТИШ
УСУЛЛАРИ
1Каримжонов А.К., 2Ахунова Д.У.
1ЧДПУ, Бошлангич таълим кафедраси доценти, п.ф.н 2ЧДПУ, Бошлангич таълим йуналиши 1-боскич магистри https://doi.org/10.5281/zenodo.13945314
Аннатация. Мацолада ёшларни дунёцараши, огзаки ва ёзма нутцини ривожланиш, нутц куникмасини шакллантириш ва мустацил фикрлашга ургатишнинг йул-йуруцлари уацида маълумотга эга булиш мумкин.
Калит сузлар: ёзма, огзаки, дунёцараш, нутц куникмаси, исло%отлар,тафаккурини ривожлантириш, сезги органлар, индуктив ва дедуктив, Куёш системаси, Комета, Метеорлар, машшоц ва машоц.
Бошлангич таълим узлуксиз таълим тизимининг энг мухим бугинларидан бири булиб, бу боскичда болаларнинг дунёцараши, диди, оламни англашга булган билиш имкониятлари тараккий этиб, нутц куникмаси шаклланади. Кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг огзаки ва ёзма нуткини ривожлантириш бошлангич таълим олдида турган энг мухим долзарб вазифалардан бири саналади.
Кейинги йилларда таълим сохасида олиб борилаётган ислохотлар укитиш жараёнига бир катор кечиктириб булмайдиган вазифаларни куймокда. Бундай вазифалар сирасига укувчиларда мустакилликни шахсий сифат шаклида шакллантириш, укувчини мустакил фикрлашга ургатиш кабилар киради. Шундай экан, биз, укувчини кандай килиб мустакил фикрлашга ургатамиз?
Мустакил фикрлаш инсон хаётида мухим ахамият касб этади. Чунки эркин фикр юритиш нафакат укув предметини узлаштиришга, айни пайтда укувчи тафаккурини ривожлантиришга хам хизмат килади. Мустакил фикрлаш-бу инсон сезги органлари ва аклий фаолиятининг бирлиги уларок, мустакил равишда тахлил килиш, умумлаштириш, индуктив ва дедуктив хулосалар чикариш, таккослаш, аниклаштириш, мавхумлаштириш каби фикрий операциялардан фойдаланган холда амалга ошириладиган аклий фаолиятдир. Маълумки, укувчиларда мустакилликни шакллантиришнинг бир канча воситалари мавжуд. Она тили укитиш жараёнида укувчиларда мустакил фикрлашни куйидаги усуллар асосида такомиллаштириш мумкин:
- турли дидактик уйинларни ташкил килиш;
- расмлар асосида матн яратиш;
- вокеа-ходисаларга муносабат билдириш;
- суз маънолари устида ишлаш оркали.
Юкорида санаб утилган усулларнинг хар бири укувчиларнинг мустакил фикрлаш куникмасини шакллантиришда уз урни ва мавкеи бор.
Турли дидактик уйинларни ташкил этиш.
Бошлангич синф укувчиларининг узига хос хусусиятлари мавжуд. Х,ар бир бошлангич синф укувчисида курган, билган нарсалар хакида тасаввур булади. Шунинг учун бу ёшдаги укувчилар билан ташкил килинадиган дидактик уйинлар хам бевосита ижтимоий хаёт билан чамбарчас боглик булиши талаб этилади. Дидактик уйинлар сирасига "Давом эт", "Балик тутиш уйини", "Сирли сандик", "МММ (маслахат, мухокама,
"YANGI О ^ВЕККТО]ЧОА О^ВЕК ЛБЛВ]У TILINING RIVOJLANISH TENDENSIYALARI: MUAMMOLAR, YECHIMLAR, TAVSIYALAR" MAVZUSIDA RESPUBLIKA ГЬМ!У-АМАЫ¥ ANJUMANI
2024-¥1Ь 21-ОКТАВК
мунозара)" ва х,к. Х,ар бир дидактик уйиннинг уз максади ва вазифаси бор. Масалан, кайсидир дидактик уйин укувчининг топкирлик лаёкатини устирса, яна бири мантикий фикрлашини, кайсисидир нуткини ривожлантиради.
Дидактик уйинлардан укиш ва она тили дарсларида купрок фойдаланилса, укувчиларнинг билиш фаоллиги ошади. Масалан, 3-синф укиш дарслигининг1 110-бетида берилган "Сайёралар" матни юзасидан "Сирли сандик" уйинини ташкил этиш мумкин.
Укитувчи когоздан ясалган сандик ичига мавзу билан боглик булган саволларни жойлаштиради. Саволлар куйидаги куринишда тайёрланиши мумкин:
1-тарцатма. Куёш системасига кирадиган сайёралар номини айтинг.
2-тарцатма. Комета %ацида сузлаб беринг.
3-тарцатма. Метеорлар %ацида сузлаб беринг.
4-тарцатма. Энг ёруг юлдузга тавсиф беринг.
5-тарцатма. Сайёраларнинг номини айтиб беринг.
6-тарцатма. Ер атрофидаги сайёраларни сананг ва уларга тавсиф беринг.
Ушбу саволларга укувчилар эгаллаган билимига таянган х,олда жавоб беради. Иккинчидан, укувчининг табиат дарсидан олган билими х,ам кайта хотирланади. Бу билан укитувчи фанлараро богликлик, яъни интеграциялаштирилган таълим тизимини х,ам уз фаолиятида куллайди. Бошлангич синфларда бундай уйинларнинг ташкил этилиши укувчиларнинг мантикий фикрлаши ва тасаввур доирасини кенгайтиради хдмда мустакил фикрлаш куникмасини шакллантиради.
Расмлар асосида матн яратиш.
Бу бошлангич синф укитувчилари фаолиятида кенг кулланадиган усул булиб, унда сюжетли расм асосида укувчиларга кичик матн туздирилади. Одатда, укитувчилар эртак, фасллар, кишилар мех,нати билан боглик расмлар асосида матн туздиради. Бундай усулда ишлаш синф укувчиларининг деярли бир хил матн тузиш ёки яхши узлаштирувчи укувчидан кучириш каби салбий х,олатларни келтириб чикаради. Укитувчи шундай х,олатларнинг олдини олиш максадида синф укувчиларини кичик гурух,ларга ажратиб, х,ар бир гурух,га алох,ида расмлар таркатиб матн туздириш х,ам мумкин.
Расмлар асосида ишлашнинг иккинчи усули х,ам мавжуд. Бунда укитувчи укувчиларни кобилиятига ёки билимига караб х,ам дифференциал гурух,га ажратиши мумкин. Укувчиларни билимига караб гурух,га ажратганда уларга бериладиган топшириклар х,ам бир-биридан фарк килади. Бундан ташкари, укувчилар тузган матн юзасидан тафаккурни устирувчи топшириклар х,ам бериш мумкин. Масалан, бах,ор фасли тасвирланган расм асосида "Эрта бах,ор" мавзуси юзасидан матн туздирилган булса, унда укувчилар диккати куйидаги топширикларга жалб килинади:
1."Сумалак" сузини изох,лаб беринг.
2. Матндан хдракат билдирувчи сузларни ажратиб ёзинг.
3. Матндан белги билдирувчи сузларни ажратиб ёзинг ва х,.к.
Расмлар асосида ишлаганда бу типдаги савол-топшириклардан фойдаланиш укувчиларнинг фикрлаш доирасини кенгайтиради.
Вокеа-х,одисаларга муносабат билдириш.
Укувчиларнинг мустакил фикрлашини шакллантиришда энг самарадор усуллардан бири саналади. Бошлангич синф укувчиларида вокеа-х,одисаларга муносабат билдириш малакаси хдли шаклланмаганлиги учун бу усулдан фойдаланиш укитвчиларга бир оз
1 итатоуа М., Hakimova Sh. O'qish kitobi. -То8Ькеи1, Ijod 2002. 240 Ь.
"YANGI O'ZBEKISTONDA О^ВЕК ADABIY TILINING RIVOJLANISH TENDENSIYALARI: MUAMMOLAR, YECHIMLAR, TAVSIYALAR" MAVZUSIDA RESPUBLIKA ILMIY-AMALI¥ ANJUMANI
2024-¥1Ь 21-OKTABR
булса-да, кийинчилик тугдиради. Х,ар бир вокеа-ходисага муносабат билдиришда укувчининг узи ижодий ва мустакил фикр юритади. Маълум бир вокеага узининг ижобий ёки салбий муносабатини билдиради. Бу жараёнда укувчининг суз бойлиги алохида ахамият касб этади. Агар укувчининг нуткида маънодош, шаклдош, уядош сузлар куп булса, вокеани тасвирлаш жараёни ранг-баранг булиб, таъсирчанлик ошади. Мазкур усулнинг вазифаси хам укувчиларнинг суз бойлигини оширишга хизмат килиш.
Ушбу усул учун танланадиган мавзулар бевосита укувчиларнинг узлари иштирок этган, уз кузлари билан курган шу билан бирга, улар тасаввур кила оладиган вокеа-ходисалар булиши лозим. Масалан, "Таътилда", "Менинг мактабим", "Оила", "Дустликда хикмат куп", "1 сентябрь -Мустакиллик куни", "1 октябрь -Устоз ва мураббийлар куни" ва хк.
Суз маънолари устида ишлаш.
Бошлангич синфларда суз маънолари устида ишлаш зарурий ходиса булиб, унда кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг дунёкараши ривожланади хамда улар нуткида мавжуд булган ноаник сузларга аниклик киритилади.
Бошлангич синф дарсликларида куплаб шу ёшдаги укувчилар тушуниши кийин булган сузлар учрайди. Масалан, ужар, водий, чанок, палак, таранг ("Алифбе"), дахо, нахор, навкирон дилбанди (1-синф она тили дарслиги), заранг, эгат, вахм, пулат канотлар, нурли пешона (2-синф), самовий, нигох ташлаб, огоч, довон, сохил, сурув, бепоён, жимит (4-синф). Юкоридагилардан маълум буладики, бошлангич синфларда суз маънолари устида ишлаш долзарб муаммо эканлиги аёнлашади.
Суз маънолари устида ишлашда укитувчилар хар бир сузнинг изохига алохида эътибор беришлари лозим. Куп маъноли ва бир маъноли сузларнинг маъносини тушунтирганда мазкур сузнинг нуткда кулланиш холатига мос гаплар билан тушунтирилса, максадга мувофик булади.
Бошлангич синф она тили дарсликларида ижодийлик, укувчини мустакил ишлаш куникмасини шакллантиришга кенг ахамият берилган. Машклар учун танланган матнлар хам укитувчидан юксак билим ва махорат талаб килади. 4-синф она тили дарслиги (Муаллифлар: Р.Икромова ва бошкалар.)да берилган 100-машкка эътибор каратсак: "Мазкур машкда куш ундошлар ва уларнинг кулланишига оид сузлар берилган". Берилган сузлар ичида "машшок ва машок" жуфтлиги хам мавжуд. Укитувчи юкорида келтирилган сузларнинг имлоси билан бирга уларнинг маъносини хам изохлаб бериши зарур. Ушбу сузларнинг маъносини изохлаб курсатиши учун укитувчида етарли билим булиши лозим. Бундай машклар укитувчидан "Изохли лугат"лар билан ишлашни талаб этади. Демак, "машшок" дейилганда чолгувчи, созанда тушунилса, "машок" бугдой урим-йигимидан сунг ерга тукилган бошоклар тушунилади. Мана шундай укув топширикларини бажариш учун укитувчидан пухта билим ва махорат талаб этилади. Бошлангич синф дарсликларида бундай типдаги машкларни истаганча топиш мумкин.
Умумий урта таълим мактабларида она тили укитишдан максад тилга оид дастлабки тушунчалар билан таништириш хамда укувчиларнинг огзаки ва ёзма нуткини устиришдир. Негаки, укувчиларга тил ходисалари яхши тушунтирилмаса, келажакда уларнинг нуткига, дунёкарашига таъсир курсатиши мумкин.
Бошлангич синф укувчилари суз маънолари устида ишлашга одатланиши зарур. Чунки бошлангич синф укувчиларининг онгида хамма сузларнинг маънолари хакида тасаввур мавжуд эмас. Бундан ташкари, уларда абстракт тафаккурга нисбатан кургазмалилик устунлик килади. Укитувчининг вазифаси укувчиларда кургазмалиликка
"YANGI O'ZBEKISTONDA О^ВЕК ADABIY TILINING RIVOJLANISH TENDENSIYALARI: MUAMMOLAR, YECHIMLAR, TAVSIYALAR" MAVZUSIDA RESPUBLIKA ILMIY-AMALI¥ ANJUMANI
2024-¥1Ь 21-OKTABR
таянган х,олда абстракт тафаккурни шакллантиришдир. Бу ишни максадга мувофик тарзда
амалга ошириш учун суз маънолари устида ишлаш алох,ида ахдмият касб этади.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
1. Мирзиёев Ш. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз (1-кисм), , Тошкент: "Узбекистон". 2018, 25-б.
1. Узлуксиз маънавий тарбия КОНЦЕПЦИЯСИ «Вазирлар Мах,камасининг 2019 йил 31 декабрдаги 1059-сон карорига 1-ИЛОВА
2. А.Каримжонов. "Педагогик тизимини бошкариш асослари". - Тошкент Низомий номидаги ТДПУ. 2008.
3. А.Каримжонов. "Таълим тизимини бошкариш асослари". -Тошкент Низомий номидаги ТДПУ. 2012.
4. А.Каримжонов. "Укув муассасаларида меъёрий хужжатлар юритиш" Чирчик, 2020.
5. А.Каримжанов. «Рохх,ои ташкили корх,ои мустакилона». Дастури технологй. -Чирчик. 2019.
6. А.Каримжанов Д., Каримжанова Д. «АЛИФБО, бозй ва инкишофи нутк.» (Укув кулланма) -Тошкент.: "Х,амкор" нашриёти. 2020.
7. А.Каримжонов., Ф.Очилов "Бошлангич синфларда таълим-тарбия муаммолари". -Тошкент: "ИРФОН". 2021.