UDK 808.3
Шарипова Ш.Ш. уцитувчи
Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирлиги Бухоро академик лицейи
НУТРИЙ ХАТОЛАР ВА УЛАРНИ БАРТАРАФ ЦИЛИШ ЙУЛЛАРИ
Анотация: Ушбу мацолада нутций хатолар, уларнинг турлари ва уларни бартараф этишнинг энг оптимал ечимлари хусусида суз боради.
Калит суз: морфологик форма, лексикхатолар, синтактик-услубий хатолар, логик хатолар, грамматик мавзуни урганиш.
Sharipova Sh.Sh.
teacher
Bukhara academic Lyceum of the Ministry of Internal affairs of the Republic of Uzbekistan
SPEECH ERRORS AND WAYS OF OVERCOMING THEM
Annotation: In this article we will talk about speech errors, their types and the most optimal solutions for their elimination.
Key word: morphological form, lexicon, syntactic-methodical errors, logic errors, study of the grammatic subject.
Нутрий хатоларга нот^ри (ноурин) танланган сузлар, нот^ри тузилган гаплар, морфологик формаларни нотуFри ишлатиш киради. Бошлаетич синфларда бундай хатолар устида ишлаш анча кийин, чунки уларни туFрилаш ва олдини олиш учун она тили дастурида берилган киска назарий маълумот етарли эмас. Болалар нуткини такомиллаштириш устида режали, мунтазам иш олиб бориш учун асосий нуткий хатолар турини билиш зарур. Бундай нуткий хатоларни урганиш, шунингдек, уларнинг келиб чикиш сабабларини текшириш хатоларни туFрилаш ва олдини олиш учун замин булиб хизмат килади.
Нуткий хатолар учга булинади: луFавий-услубий, морфологик -услубий, синтактик-услубий. Бошла^ич синфларда луFавий-услубий хатолар купрок учрайди. Бундай хатоларга куйидагилар киради:
1. Бир сузни кайта-кайта ишлатиш. Бундай хатонинг келиб чикишига сабаб, биринчидан, укувчи сузни ишлатишга кам эътибор беради ва фаол луFатидаги суздан такрорий фойдаланади; иккинчидан, укувчининг суз бойлиги кам, синонимларни билмайди, такрорланадиган сузлар урнига олмошлардан фойдалана олмайди. Агар укитувчи бир сузни кайта-кайта ишлатмаслик учун унинг синонимларидан ёки шу суз урнига олмошлардан
фойдаланиш кераклигини яхши тушунтирса, кичик ёшдаги укувчи матнни эътибор билан укиб, такрорларини нисбатан тез тузата олади.
2. Сузнинг маъносини ёки маъно оттенкасини тушунмаслик на-тижасида уни аник маъносида ишлата олмаслик. Бундай хато боланинг нутки яхши ривожланмаганлиги, суз бойлигининг камлиги сабабли юзага келади.
3. Шевага хос сузлардан фойдаланиш. Болалар бундай сузларни ота -оналарининг нутки ва нуткий шароит таъсирида куллайдилар. Болаларда адабий тилда кулланадиган тушунчаларни шакллантириш асосида улар шевага хос сузларни ишлатмасликка ургатилади.
Лексик хатолар хилма-хил булгани учун уни туFрилаш ва тушунтириш усуллари хам турлича, аммо бундай хатоларнинг олдини олишнинг умумий йули бор: бу яхши нуткий шароит яратиш, укилган ва кайта хикоя килинган матнни тил томондан тахлил килиш, матндаги сузларнинг маъно оттенкасини тушунтиришдир.
Морфологик-услубий хатоларга суз шаклини, суз узгартувчи ва суз ясовчи кушимчаларни нотуFри куллашдан келиб чикадиган хатолар киради.
Синтактик-услубий хатоларга суз бирикмаси ва гап тузишга оид хатолар киради. Бундай хатолар жуда хилма-хилдир. Композицион, логик ва далилларни нотуFри баён килиш нуткий хато хисобланмайди. Типик композицион хатога иншо, хикоя, баённинг тузилган режага мос келмаслиги, яъни вокеа, кузатишларни баён этишда изчилликнинг бузилиши киради. Иншога тайёргарлик вактида укувчилар кузатиш, материал туплаш, фактларни танлашда тартибсиз, режасиз иш тутсалар, хикояни кандай бошлаш, кейин нималар хакида ёзиш ва уни кандай тугатишни хатога йул куядилар. Бундай хато хикоя мазмунини тулик камраб ололмаслик, материални уз урнига жойлаштира олмаслик натижасидир. Иншони режали, изчил ёзиш куникмаси мураккаб куникма булиб, у укувчиларда мунтазам бажариладиган машклар ёрдамида аста шакллана боради.
Логик хатолар: 1. Тасвирланаётган вокеа-ходиса учун зарур булган суз, баъзан зарур эпизод, далил тушириб колдирилади. Бундай хатонинг сабабини тушуниш учун укувчининг иншо ёзиш вактидаги психологик холатини кузатиш талаб этилади. У секин ёзади, аммо ишга берилиб кетиб, тез фикрлайди, яъни у хикоя мазмунини билади, аммо тез фикрлаш ва секин ёзиш натижасида айрим уринлар ёзувда акс этмай колади. 2. Логик изчиллик бузилади. Масалан, Заводда пахтадан ип килинади. Теримчи пахтани пахта териш машинасида теради. Бундай логик хатоларни укувчилар матнни кайта укиш ва тахлил килиш жараёнида осон туFрилайдилар.
Хатоларни туFрилаш ва олдини олиш. Укувчилар йул куйган хатоларни гурухлаш турларини аниклаш ва хар бир хатонинг келиб чикиш
сабабларини урганиш асосида нуткка оид хатоларни т^рилаш ва олдини олиш тизими ишлаб чикилади: 1) нуткка оид хатоларни укувчилар дафтарида туFрилаш; 2) синф укувчилари учун умумий булган нуткка оид хатолар устида синфда ишлаш; бунинг учун дарснинг 15-20 минутлик кисми ажратилади ва текширилган иншо ва баён тахлил килинади, укувчиларни йул куйилган хатони мустакил равишда топишга ва уни туFрилашга тайёрланади; 3) айрим индивидуал хатолар устида дарсдан ташкари вактда ишлаш; хатони топиш, тушунтириш ва туFрилаш; 4) йул куйилиши мумкин булган нуткий хатоларнинг олдини олишга каратилган услубий машклар тизими; укиш ва грамматика дарсларида матнни тил томонидан тахлил килиш укувчилар йул куйган хато устида ишлаш учун асос булиб хизмат килади; 5) укувчиларни тузиладиган матн лексикасидан, айрим синтактик курилмалардан фойдаланишга тайёрлаш максадида хар бир хикоя, иншо, баёндан олдин уни тил жихатидан машк килиш; 6) имкони булса, грамматик мавзу урганилаётганда, шу мавзу хатонинг олдини олиш учун асос булиб хизмат килишини курсатиш - тушунтириш; 7) укувчиларни узлари ёзган иншо ва баёнларини узлари текширишга ва мустакил такомиллаштириш («тахрир килиш»)га махсус ургатиш.
Курсатилган йуналишларнинг хаммаси хар уч синф укувчилари учун, айникса, 3-ва 4-синф укувчилари учун мувофик келади. Нуткий хатоларни туFрилаш ва олдини олиш тил устида ишлаш билан боFлаб, максадга мувофик холда уюштирилади.
Нуткий хатоларни туFрилаш. Укувчилар OFзаки ва ёзма нуткида йул куйган нуткий хатоларни уз вактида туFрилаб бориш зарур; укувчи йул куйган хатосининг туFри вариантини узлаштирсин, имкони булса, хатонинг келиб чикиш сабабини тушунсин.
Хатони туFрилашнинг энг фойдали усули йул куйган хатосини укувчининг узи туFрилаши хисобланади; укувчи хатосини туFрилай олмаса, уни укитувчи туFрилайди. Хато турига караб туFриланади: гап ёки суз бирикмаси кайта тузилади, суз бошкаси билан алмаштирилади, зарур суз кушилади, ортикчаси устидан чизилади. Иншо ёки баённи тахлил килиш дарсида хатолар устида ишлаш максади учун дарснинг иккинчи кисми - 20-25 минути ажратилади. укитувчи укувчилар иншо ёки баённи кандай ёзганлари хакида киска тушунча бериб, энг яхши ёзилган матнни укиб беради, мазмундаги, мавзуни ёритишдаги камчиликлар, имловий ва нуткий хатолар аникланади. Йул куйилган хатони туFрилаш йули тушунтирилади.
Шундан сунг хато устида биргаликда ишланади: укитувчи йул куйилган хатонинг бир турини туFрилаш юзасидан топширик беради: «Ноурин ишлатилган сузни бошкаси билан алмаштиринг». Хатоси бор матнни укиб ёки ёзиб беради, укувчилар йул куйилган хатони топадилар, максадга мувофик суз билан алмаштириб, уни туFрилайдилар ва тушунтирадилар. Айрим укувчилар йул куйган индивидуал хатолар
дарсдан ташкари вактда, кушимча машFулот жараёнида т^риланади. укувчи билан индивидуал сухбатда хам, синфда жамоа булиб ишлаш жараёнидаги каби, болаларнинг аклий фаоллигига, яъни у хатоси нимадалигини тушунибгина колмай, балки уни туFрилаши ва тушунтиришига эришиш мухимдир.
Грамматик мавзуни урганишда укувчилар йул куйиши мумкин булган хатонинг олдини олиш учун мазкур мавзу уларга кандай имкониятлар яратиши тушунтирилади. Масалан, «Олмош» мавзусини урганганда, кишилик олмошларининг такрорланган сузлар урнида кандай ишлатилиши укувчиларга мисоллар билан тушунтирилса, улар хам иншо ёки баён ёэишда шунга риоя киладилар. Укувчиларнинг OFзаки ва ёзма нуткини устиришдаги муваффакият уч асосий омилга боFлик: биринчидан, сузга эътибор билан муносабатда булиш, болаларнинг куп мутолаа килиши, атрофидаги кишиларнинг туFри ва ифодали нутки, яъни нуткий шароит; иккинчидан, болаларнинг нуткий тажрибаси кандай ташкил зтилиши; учинчидан, нутк устиришда укитувчининг тил назариясига, грамматикага, лексикология ва стилистика элементларига асосланиш куникмасига боFлик.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Бошлаетич таълимнинг такомиллаштирилган укув дастури. Бошлаетич таълим. 2006, 5-сон.
2. Абдуллаева К. Назаров К. Йулдошева Ш. Савод ургатиш дарслари. Т.: Укитувчи.1996.
3. Рождественский Н.С. Кустарева В.А. Методика начального обучения русскому языку. Просвещение. М.: 1965.
4.Толипов У.К., Усмонбекова М. Педагогик техналогияларнинг тадбикий асослари. Т.: Фан.. 2006.
5. Йулдошев Ж.. Г., Усмонов С.А. Педагогик технология асослари., Т.: Укитувчи. 2004.