БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУВЧИЛАРИНИ ИНШО ВА БАЁН ЁЗИШГА
ТАЙЁРЛАШ
Нодира Назаркуловна Эшманова
ТВЧДПИ укитувчиси
Дилнура Ашурова
Бошлангич таьлим факультети 2-боскич талабаси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада бошлангич синф укувчилари иншо ва баён ёзишга тайёрлаш максадида укиш ва она тили дарсларида укувчиларни кайта хдкоялашга ургатишб она тили дарсларида эса сузларнинг тугри талаффузи ва имлоси устида ишлаш оркали гап тузишга ургатиш машклари хусусида суз юритилади.
Калит сузлар: бадиий матн, танлаб кайта хдкоялаш, суз маъноси, суз бирикма ва гап, гапларнинг мантикий богланиши, иншо, баён, ижодий баён.
ABSTRACT
This article discusses reading and storytelling exercises in elementary school to prepare students for essay and essay writing, and in native language classes to teach students to compose sentences by working on the correct pronunciation and spelling of words.
Keywords: literary text, selective retelling, word meaning, phrase and sentence, logical connection of sentences, essay, narrative, creative narrative.
КИРИШ
Бошлангия синф она тили дастурининг мазмун ва мохияти 4-синф битирувчиларининг огзаки ва ёзма нуткини устириш, саводли огзаки ва ёзма нутк куникмаларини шакллантириш, мулокот маданиятини шакллантириш ташкил этади.
Буни амалга оширишда иншо ва баён ёзишга ургатиш она тили ва укиш таълими олдида турган вазифалар саналади. Чунки бизнинг ёндашувимизга кура, юкорида асослаб берилганидек, иншо ва баён 7-11 ёшли укувчиларнинг хиссиёт, аклий кобилият, иустакил фикрлаш, матнни тушуниш, хотира, тахлил, ёзма нутк ва бахолаш куникмаларини шакллантиришда мухим воситалардан
June, 2022
890
хисобланади. Бундай куникмаларга эга бошлангич синф укувчиларининг кизикиш ва кобилятини аниклаш, уларни ихтисослашган синфларда укитиш учун саралаш хамда фанлар буйича йуналтириш ишлариосон кечади. Шу маьнода йиллар давомида узбек педагогикаси тажрибасида Иншо ва Баён ёзишнинг оптимал методлари шакллантирилган булиб, бу уринда уларнинг энг мухимлари тахлилига этиборингизни тортамиз.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Оптимал сузи лотинча булиб, " кулай", "макбул" маьноларни англатади, атама сифатида "мувофиклаштирилган, енг кулай ва кутилган самара берувчи таьлим-тарбия жараёнини" билдиради. Метод сузи хам лотинча булиб, "билим йули", "усули" ва "услуби" маьноларини англатади, атама сифатида " таьлим -тарбия жараёнида амалий ва назарий билимларни эгаллаш йул-йуриклари" маьносини билдиради. Шу жихатдан иншо ва баён ёзишнинг оптимал методлари деганда кулай ва макбул услубларни назарда тутамиз.
Узбек педагогикаси тажрибасида Иншо ва Баён ёзишнинг куйидаги бир неча оптимал методлари мавжуд:
1. Равон ёзиш методи. Бу методга кура, бошлангич синф укувчилари муайян матн асосида Иншо ёки бирор мавзу буйича баён ёзишга куниктириши керак. Бунинг учун укувчилар куйидагиларга ургатилади:
- сузлар маьносини тушуниш ва уларни тугри ёзиш;
- сузларни тугри боглаш ва кушимчаларни тугри куйиш;
- фикрни матнни баён килиш ва киска гаплар тузиш;
- имкон кадар образли ва киёсий ёзишга куниктириш;
- харфларни тугри ифодалаш ("х" ва "х" харфларни фарклаш каби).
Бошлангич синф укувчилари Укитувчи ёрдамида бу куникмаларни
узлаштириши таказо этилади. Шу холда укувчилар равон ва чиройли ёзиш методини кутилган даражада узлаштирмайди.
Хрзирги кунда Интернет техналогияларининг ривожланганлиги ва улардан 7-11 ёшли укувчиларнинг хам кенг фойдаланилётганлиги равон ёзиш методини узлаштиришда баьзан мураккаблигини юзага келтирмокда. Чунки Интернет сахифаларда куп сузлар нотугри ёзилмокда, шевада ёзиш холлари учрайди ва имло коидаларига килинмайди. Укувчилар эса уларни ёзишни шундайлигича узлаштирмокда.
2. Фикрни мантицда ифодалаш методи. Мазкур методга биноан бошлангич синф ёзган иншо ва баён ёзма
June, 2022
891
ишларини уз фикрларини мантикди ифодалаши керак. Бунда укувчиларга куйидагилар ургатилади:
- матнни ёки баённи хис килиши;
- фикрни киска сузларда ифодалай олиши;
- ёзиш куникмасини эгаллаши;
- мустакил фикрлашга харакат килиши;
- етарли даражада суз бойлигига эга булиши;
- ёзишга кизикиш билан ёндашиши;
Бу куникмалар укитувчи ёрдамида дарсдан дарсга караб узлаштириб борилади. Шундай холатлар учрайдики, баьзи укувчилар куп укийди ва етарли даражада суз бойлигига эга булади, лекин фикрини ёзма равишта мантикни ифодалашга кийналишади. Бундай холларда укувчиларнинг имкон кадар хар бир укувчи билан индивидуал ишлаш таказо этилади.
3. Хикоялаш методи. Бу методга асосан бошлангич синф укувчилари Иншо ва Баён ёзишда тавсия этилган планни ёки мавзуни ёзма хикоя килиб бериши керак. Шу сабабли бу масалаларда укувчилар куйидагиларга эга булиши такоза этилади:
- матнни ёки мавзуни чукур тасаввур килиш;
- фикрни режали баён кила олиш;
- матн ёки мавзунинг асосий жихатларини ёритиш;
- деталлар ва тиниш белгиларини куллай олиш;
- кизикарли ёзиш;
Мазкур куникмалар укитувчи танловидан утказилади. Бошлангич синф укувчиларини иншо ва баён ёзиш воситасида хикоя кила олишга ургатиш мухим ютукдир. Чунки унда укувчининг узлаштирган билими, куникмаси ва малакаси намаён булади. Уларнинг ижодкорлик туйгуси айнан ёзма хикоя кила олиш воситасида ривожланиб боради.
4.Ижодий ёзиш методи. Мазкур методга кура, бошлангич синф укувчилари иншо ва баённи ижодий ёзиши керак. Бунинг учун бошлангич синф укувчилари куйидагиларга куниктирилиши керак:
- матн ёки мавзуга мустакил ёндашиш;
- матн ёки мавзуни ижодий ёритиш;
- ёзма нуткни кизикарли ифодалаш;
- узгани кизиктириш;
- мустакил фикрлаш;
Бу куникмалар укитувчи томонидан укувчиларга ургатилади. Мазкур куникмалар бошлангич синф укувчилар
June, 2022
892
томонидан узлаштирилиши шарт. Акс холда, укувчиларда ижодий ижодий ёзиш методи ва ёзма нутк кутилган даражада шаклланмайди.
Зеро, иншо ва баён ёзишнинг бу оптимал методлари 7-11 ёшли укувчилар томонидан узлаштирилиши такоза этилади. Чунки мазкур методлар бошлангич таьлимни Учинчи Ренессанс даврида максадли ривожлантириш, бошлангич синф укувчиларини билим олиш, фикрлаш, ижодкорлик, хис-хаяжон, аклий кобилят ва ёзма нутк каби куникмаларни кутилган даражада шакллантириш учун мухим ахамятга эга. Мазкур оптимал методлар куйидагича идрок этилади:
Иншо ва баён ёзиш методлари
1.Равон ёзиш метоли
2.Фикрни мантикли ифодалаш методи.
Э.Х,икоялаш методи
4. ёз Ижодий иш методи.
Ижодий устириш
Бошлангич синфларда иншо ва баён ёзишнинг оптимал методлари.
Мазкур опттимал методлар асосида бошлангич синф укувчилари иншо ва баён ёзишга куниктирилиши керак. Бунинг учун жауон педагогикасида узига хос тавсиялар такдим этилади. Унга кура, 7-11 ёшли укувчиларнингжисмоний имкониятлари хисобга олиши, узига хос таьлимий мухит яратилиши ва улар билан индивидуал шугулланиш керак. Бу ёндашувлар тахлилига эьтиборингизни тортамиз.
1. Жисмоний имкониятлар масаласи. Бошлангич синф укувчилари 711 ёшда аввало жисмоний ривожланиш билан характерланади. Шу сабабли рус педагог олими Н.К.Крупская XX асрнинг 20-йилларидаёк деганки: "Педагог дастлаб биринчи шарт булган нарса чунки,инсоннинг физиологик ва анатомик тизимини хам ривожланишидир. Бунингсиз педагог боласи организмини тугри ривожлантира олмайди". Шу сабабли XX асрда педагоглар, психологлар ва тиббиётчилар бошлангич синф укувчиларнинг куйидаги жисмоний ривожланиш курсатгичларини ишлаб чикишган ва тавсия этишган:
1-
жадвал
June, 2022
893
Yf^ болалар
ёши Буйнинг узунлиги (см) Тана огирлиги (кг)
7 ёш 117,3-127,3 20,4 -28,8
8 ёш 121,5 - 131,1 22,2-30,4
9 ёш 126,2 -136,2 24,9 -33,4
10 ёш 130,9 -141,5 26,7 -37,6
11 ёш 133,9 -145,4 28,8 -38,7
^из болалар
7 ёш 115,9 -126,9 20,3 -28,0
8 ёш 120,3 -131,7 21,3 -29,8
9 ёш 124,8 -136,5 24,2 -34,1
10 ёш 130,0 -142,9 26,0 -38,7
11 ёш 134,2 -146,1 29,1 - 39,2
Бу илмий методик тавсия узига хос хусусиятга эга булиб, ундан Иншо ва баён ёздириш ичида фойдаланиш керак булади. Чунки Иншо ва Баён ёзиш аввало бошлангич синф укувчисига жисмоний топширик беради. Шу сабабли Иншо ва Баён учун матн танлаш, сузлар куламини хамда вакт хажмини белгилашда мазкур тавсияга асосланиш таказо этилади. Чунки боланинг мияси айнан унинг жисмоний ривожланишига боглик холда ишлайди ва ахборотни кабул килади.
2. Таьлим мухити масаласи. Хрзирги замон бошлангич таьлим мухити илмий, педагогик, психологик ва физиологик кадриятлар асосида ташкил этилмокда. Айни пайтда, Иншо ва Баён ёзиш укитиш воситасини куллашда эркинлик, кулайлик ва кизикарлик тамойилларга асосланган таьлим мухитини яратиш таказо этилади. Унга кура, бола Иншо ва Баён учун танланган матн ёки мавзуни эркин узлаштириш, яна узи истагандек кулай шароитда ёзиш ва ёзма ишга кизикиш билан ёндашиши керак
Халкаро педагогик тажриба, 1-2-синфларда машгулотларни уйин каби воситаларга асосан ташкил этишни, аста секин 3-4- синфларда уйин кабиларни камайтириб боришни тавсия этади. Шу жихатдан 2-4- синфларда Иншо ва Баён ёздириш кичик синфлар кесимида хал килиш тавсия этилади. Бунинг маьноси шуки, хар синф боскичида таьлим мухити бошлангич синф укувчиларнинг жисмоний, рухий ва аклий имкониятларига асос равишда ташкил этилиши керак. Мисол учун, халкаро педагогик тажрибада боланинг буй узунлигига караб стол ва стулга оид куйидаги тавсиялар берилган.
2-
жадвал
June, 2022
894
Eo^aHHHr öyn y3yH^Hru (CM) CTO^HHHr öa^aHfl^Hru (CM) CTy^HHHr öa^aH^uru (CM) CTy^HHHr HyKyp^HrH (CM)
110-119 52 32 27
120-129 57 35 29
130-139 62 38 29
140-149 67 41 34
EroHHHr ^HKpHMH3ra, Hhmo Ba EaeH e3um ynyH TatguM MyxuTHu TamKug Kugumga ymSy xagKapo negaroruK TaBcuara aMag sunum MaKcagra MyBo^uK Sygagu.
3. HHgyBHgya^ myFy^aHum Maca^acu. "HHgyBugyag myFyggaHum"- 6y yKHTyBHHHHHr y^yBHura aKKa TapTuSga negaroruK TatcupuHH aMagra omupyBHu yKyB MamrynoTnapu maKggapugaH Supugup. HHmo Ba EaeH e3Ma umHH aMagra omupumga umkoh Kagap xap Sup yKyBHu SugaH uHguBugyag myrynnaHum MyxuM Macanagup. ^yHKu Sat3u yKyBHugap TaBcua этнпraн MaTH eKu MaB3yHu Ma3MyHaH Te3 TymyHa onMañgu, anpuMnapu ^uKpuHu y3u ucTaraHugeK u^oganañ onMañgu eKu KynHunuru эpкнн e3umra Kupumumra KuHHagagu. ffly caSaSgu yKuTyBHuHuHr xap Sup yKyBHuHu uHmo Ba SaeH e3umra uHguBugyag Tañepnam TaKa30 этнпagн. EyHuHr ynyH y Kyfiugarunapra aMag Kugumu TaBcua KuguHagu:
- xap Sup yKyBHuHuHr uHmo eKu SaeH e3umga KuHHagaeTraH MyaMMOHu aHuKgaS ogum;
- yKyBHuHuHr KrouKumuHu ycTupum;
- yKyBHuHuHr xapaKTepuHu Sugum;
- yKyBHuHuHr uHguBugyag KoSugaTuHu puBo^gamupum.
EygapHuHr Sapnacu xap Sup yKyBHura uHguBugyag xapaKTepga Sygagu. ffly caSaSgu yKuTyBHu umkoh Kagap xap Sup SomgaHFuH cuh$ yKyBHucu SugaH HHmo Ba EaeH e3um KyHuKMacuHu maKggaHTupumga uHguBugyag myFyggaHTupumHu TaKa3O этнgagн.
XY^OCA
3epo, SomgaHFuH cuh$ yKyBHugapura HHmo Ba EaeH e3umHuHr onruMag MeToggapuHu Kyggam 3aMoHaBuHguK, KygañguK Ba caMapagopguK TagaSgapu ugK pe^acuga Typagu. ffly caSaSgu yKyBHugapHuHr ^mcmohuh uMKoHaTgapu TatguMuH MyxuT Ba uHguBugyag myFyggaHum Macagagapu SyHga MyxuM ypuH TyTagu. Ey xpg yKKTyBHu 3uMMacura KeHr KygaMgu Ba3u^aHu roKgañgu, agSaTTa. YHra эpнmнm ynyH y3SeK Ba xagKapo negaroruK Ta^puSagapra yHFyH TaaHum MaKcagra MyBo^uK Sygagu.
June, 2022
895
Бунинг учун олий педагогик таьлим муассасаларида булажак бошлангич синф укувчилари инновацион ёндашувлар, воситалар ва техналогиялар билан куроллантириш мухим ахдмятга эга.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг укитувчи ва мураббийлар куни муносабати билан сузлаган мурожаат нутки. // hitp.www. ZiyoNet.uz.2020 йил 1 октябрь
2. Педагогик атамалар лугати. Тузувчилар Р. Джураев, Р.Сафарова ва бошкалар.- Т: "Фан".2008. 90-бет.
3. Она тили укитиш методикаси. Косимова к ва бошкалар.-Т: "Nosir".2009. Худайберганова М. Баёнлар тупламидан.-Т: "Укитувчи". 1996
4. Бордовская Н.,Реан А. Педагогика. - СПб., 2001
June, 2022