Научная статья на тему 'ОМАР ХАЙЯМ В ИССЛЕДОВАНИИ В.А. ЖУКОВСКОГО'

ОМАР ХАЙЯМ В ИССЛЕДОВАНИИ В.А. ЖУКОВСКОГО Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
192
36
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТРАКТАТ / ВОСТОК / ПОЭТ / АРУЗ / ДЕБАТЫ / СТИХ / НАУКА / ЛИТЕРАТУРА

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Алиев Султон Маҳмадшарифович, Джураева Хосият

В.А.Жуковский один из известных русских востоковедов, которые внесли большой вклад в изучение литературы и культуры иранских народов. В статье рассматривается его заслуги в изучении жизни и творчества Омара Хайяма, особенно его четверостиший. Прежде всего В.А. Жуковский собрал сведений о Хайяме, затем определил «странствующие» рубаи, которые встречаются в сборниках четверостиший Хайяма и других поэтов. Внеся большой вклад в исследование Хайяма он старается восстановить его облик. Однако он считает Хайяма поэтом-мистиком. Несмотря на это исследование В.А.Жуковского о Хайяме имеет большое научное значение и считается первым серёзным шагом в изучении рубайят Хайёма.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

OMAR KHAYYAM IN THE RESEARCH OF V. A. ZHUKOVSKY

V.A.Zhukovsky is one of the famous Russian orientalists who made a great contribution to the study of literature and culture of Iranian peoples. The article discusses his merits in studying the life and work of Omar Khayyam, especially his quatrains. First of all, V.A. Zhukovsky collected information about Khayyam, then identified the “wandering” rubai, which are found in the collections of the quatrains of Khayyam and other poets. Having made a great contribution to the study of Khayyam, he tries to restore his appearance. However, he considers Khayyam a mystic poet. Despite this study, V.A. Zhukovsky about Khayyam is of great scientific importance and is considered the first serious step in the study of the Rubayat Hayoma.

Текст научной работы на тему «ОМАР ХАЙЯМ В ИССЛЕДОВАНИИ В.А. ЖУКОВСКОГО»

поэта в формировании таджикской - классической поэзии.

Ключевые слова: Рудаки, литература, ученики, сторонники, Самарканд, Бухара, Макдиси, Нух ибн Мансур.

RUDAKI IN FORMATION ON OF THE TAJIK CLASSICAL LITERATURE

The article highlights the role of Abuabdullo Rudaki in the formation of Tajik Persian classical literature. Provides information on the activities of the predecessors and contemporaries of the poet. Also prefers to the activities of some followers and supporters of the poet in the formation of the Tajik-classical poetry.

Keywords: Rudaki, literature, followers, apprentices, Samarqand, Bukhoro, Somoniyon, Maqdisi, Nuh ibni Mansur.

Сведения об авторе:

Мухтарова Фарахбону Сатторовна - кандидат филологических наук, доцент,

Таджикского государственного института языков имени Сотим Улугзода 734019,

Республика Таджикистан, г. Душанбе, ул. Мухаммадиева 17/6, тел: (237) 2325000; 2325003.

About the author:

Mukhtarova Farakhbonu Sattorovna - Ph.D. In Philology, docent, Tajik State Institute of

Languages named after Sotim Ulughzoda, 734019, Dushanbe, 17/6 Muhammadiev str.

phone: (237) 2325000; 2325003.

УМАРИ ХАЙЁМ ДАР ЧАШМАНДОЗИ ИЛМИИ В. А. ЖУКОВСКИЙ

Султон А., Нуриева Х.

Донишгощ давлатии тицорати Тоцикистон, Душанбе, Тоцикистон

Умари Хайём аз бузургтарин донишмандони асрхои миёнаи точику форс аст, ки дар пешрафти илму тамаддуни чахонй сахми арзанда гузоштаанд. Аз ин чост, ки донишмандони аврупой асри Xl-ро дар таърихи илм асри Хайём номидаанд. Кашфиёту дастовардхои у дар илмхои риёзиёт, нучум, фалсафа назаррас буда, шухрати чахонй доранд. Вале дар асрхои охир шухрати шоирии Умари Хайём бештар гардида, у дар радифи бузургтарин шоирони чахон чой гирифтааст. Х,арчанд дар замони худ Хайём чун шоир шинохта намешуд, дар асрхои охир ба у садхо рубоиро нисбат медиханд.

В.А.Жуковский ин вазъро махсусан хангоми сафархояш ба Эрон мушохида намуд ва андешаи муайян кардани рубоихои асили Хайём дар у пайдо шуд. Тавре ки худи мухаккик навиштааст, хануз соли 1884 хангоми дар Эрон буданаш у як рубоии мансуб ба Хайёмро дар «Муночот»-и Абуллохи Ансорй дучор меояд ва ба чустучуи рубоихои «саргардон» мепардозад. Ч,устучухои худро дар ин росто у дар маколаи муфассали «Умари Хайём ва рубоихои «саргардон» дар мачмуаи маколахои « , ки ба муносибати

биступанчсолагии аввалин суханронии профессори Донишгохи С. Петербург барон Виктор Романович Розен соли 1897 омода ва чоп шудааст, баён намудааст.

Макола бо таъкиди ин нукта шуруъ мешавад, ки хеч шоир мисли Умари Хайём _мавриди таваччух ва андешахои мухталифу зидду накиз дар бораи у карор нагирифтааст. У бархак менависад: «Вай(Умари Хайём - С.А.) - озодандеш, харобкори имон; вай - худоношинос, материалист; вай - писхандзанандаи тасаввуф ва пантеист; вай - мусулмони муъмин, файласуфи дакиксанч, мушохидакори чиддй, донишманд; вай - ринд, фосик, мунофик ва риёкор; вай - на танхо тахкиркунандаи Худо, балки инкоркунандаи дини мусбат ва хама гуна оин аст; вай - нармтабиат ва ба тачаллии илохй содик аст на ба лаззоти зиндагй; вай -шаккок, пайрави Эпикур; вай - Абулало, Волтер, Гейнеи эронй». [1, с.325]

Тавсифхои мазкурро В.А. Жуковский дар асоси андешахои мухаккикону ноширони осори Умари Хайём амсоли Х,аммер, Реман, Эте, Николас, Гарсен де Тасси, Винфелд, Мюллер ва дигарон баён намудааст, ки дар вокеъ пурихтилоф буда, дар як шахс зухур кардани онхо гайриимкон аст. Муаллиф маншаи инро дар равшан набудани лахзахои зиёди зиндагии Хайём, набудани нусхахои кадимии осори у, нобуд гаштани осори адабиву фалсафй ва илмии у бар асари хучумхои горатгаронаи гузхову мугулхо ва гайра мебинад. Бинобар ин хадафашро дар макола «дар тахкики дакики таркиби рубоихои у ва овардани далелхои тозаи шархихолй дар бораи вай»2 медонад.

Кабл аз хама маълумоти сарчашмахои кадимй дар бораи Умари Хайём айнан бо тарчумаи русй оварда мешавад. Кддимтарин сарчашмае, ки рочеъ ба Хайём иттилоъ

мeднхaд, «^з^т-ул^во^-и Мухяммяд Шaхpaзypй мeбошaд, ки дap нимaи acpи У11 х. тaълиф шyдaacт. Acap acлaн 6a зaбони apa6ï нaвиштa шyдa бaъдaн 6a фоpcй тapчyмa шyдaacт. Муяллифи мaколa мaълyмоти мaзкyppо 6a зя6онхои apa6ï, фоpcй вa pycï дapч кapдaacт. Ин мaълyмот as он чихят чолиб acт, ки дap бapобapи иттилоъ дap боpaи зодгоху донишмaндиaaш дap cохaхои гуногун 6a xиcлaтхои шaxcии Хaйём чун xyшзeхнй, дap тaълимy тacниф бaxил бyдaн вa бaдxyлкиaш ишоpa шyдaacт. Дap поeнии мaълyмоти худ Шaхpaзypй тaъкид мeнyнaд, ки «^о 6a apa6ï вa фоpcй шeъp биcёp acr»3 вa ce китъaи apaбивy ду pyбоии фоpcиpо нaмyнa мeоpaд.

Сapчaшмaи динape, ки он хaм дap acpи VII х. 6a зaбони apa6ï нaвиштa шyдaacт, «Тaъpиx-yл-хyкaмо»-и И6н Дл-^ифтй мeбошaд. Кифтй ycтоди илмхои юнонй бyдaни Хaйём вa дap бaйни aхли тacaввyф мaшхyp гaштaни ypо тaъкид нaмyдa, шeъpхояшpо моpи гaзaндa бapои шapиaт мeдонaд. Вaй дap илмхои фaлcфaвy нучум ypо бeнaзиp мeшyмоpaд.

Бa ин мaнвол мaълyмоти «Оcоp-yд-бнлод»-и Зaкapиёи Кдзвинй, «Фиpдaвc-yт-тaвоpиx», «Тaъpиxи ялифй» овapдa мeшaвaнд, ки дap онхо низ ишоpaхоe 6a шaxcият вa оcоpи илмиву aдaбии Умapи Хaйём мaвчyдaнд , ки бapои шинохти aхволy оcоpи y мaдaд мepacонaнд.

Нycxaхои гуногуни мячмуяхои pyбоиёти Хaйёмpо 6appacï нaмyдa, B.A. Жуковжий мyшохидa мeкyнaд, ки тeъдоди pyбоиёти y тaдpичaн дap acpхои бaъдинa aфзyдaaнд. У бapои нямуня чaндe aз он нycxaхоpо, ки дap китобxонaхои Мyзeйи Бpитaния, Бодлeaн, Пeтepбypг мaхфyзaнд, зикp нaмyдa,кaйд мeкyнaд, ки 6a кaвли Винфeлд шaxce тeъдоди pyбоихои дap нycxaхои гуногуни дap китобxонaхои Aвpyпо мaхфyз бyдapо 1200 aдaд дониcтaacт. Винфeлд aз ин микдоp 500 pyбоиpо интихо6 кapдaacт вa 6a мaнcyбияти 5 pyбой 6a шоиpони дигap ишоpa нaмyдaacт. Вaлe capчaшмaи он pyбоихо нишон додя нaшyдaacт. Бинобap ин B.A. Жyковcкий 6a бappacии дякики ин мacъaлa шypyъ кapдaacт. У яз мaчмyae, ки Николac нaшp кapдaacт, 82 pyбоии «capгapдон»-pо, ки дap тaзкиpaховy мячмуяхои гуногун 6a 39 шоиp ниcбaт додя шудяянд, муяйян нaмyдaacт. Кд6л яз бappacии он pyбоихои «capгapдон» B.A. Жуковжий capчaшмaхои он pyбоихоpо 6о тявшфи мyxтacap зикp мeнaмояд. Якe яз capяaшмaхои муътямяд, ки дap он ду pyбоии Умapи Хяйём дapч шyдaacт, «Миpcод-yл-и6од»-и Нячмиддин Aбyбaкpи Розй мeбошaд. Розй, ки яз cyфиёни мaъpyф 6уд, Хaйёмpо «бeчоpaи флcaфй вя дaхpивy тaбоeъй» вя «capгaштaвy гyмгaштa» мeномaд вя бapои нямуня ду pyбоии зepини ypо някл мeкyнaд:

Дар доирае, к-омадану рафmани моm Онро на бидояm, на нщояm пайдо^. Кас меназанад даме дар ин олам роm

К-ин омадан аз куцоey рафmан ба куцо^. ***

Доранда чу mаркиби mабоеъ ороm

Боз аз чй цибал фиканд андар каму коam ?

Гар зиш-m омад пас ин сувар айб кироm ?

В-ар нек омад, харобй аз баури чаро^ ? [1, с. 341-342J

Х^чя^А pyбоихои мaзкyp 6a шоиpони AHrap хям мятеу6 донистя мeшaвaнд, в&ге 6a Умapи Хяйём тяяллук доштяни онхо мycaллaм acr.

Сapчaшмaхои днгap, ки дap онхо pyбоихои «capгapдон» 6a нaзap мepacaнд, 6a кapоpи зяиМлянд: нycxaхои хяхтии Куллиёти Aттоpи Нишопypй, Дeвони Ч,aлолиддини Румй, Дeвони Кямоли Иcфaхонй, Дeвони Хофизи Шepозй, pиcолaхои Aбдyллохи An^pñ, мячмуяхои aшъоpи Amapï «Хяфт иклим»-и Aмин Aхмaдн Розй, «Отaшкaдa»-и Озap вя мячмуяхои днгap. Муяллиф тяъкид мeкyнaд, ки pyбонхои «capгapдон» мaxcycaн дap acapхои Aттоp вя ^ялолиддини Румй бeштap 6a нaзap мepacaнд. Сипac он 82 pyбоии «capгapдон» 6о зикpи мaнобeъ овapдa мeшaвaнд.

Ру6оии яввял дap дeвони Сялмони Совячй вя Хофиз низ 6a нaзap мepacaд: Омад сауаре нидо зи майхонаи мо, К-эй ринди xаробоmии девонаи мо. Бархез, ки пур кунем паймона зи май З-он пеш, ки пур кунанд паймонаи мо. [1, с. 344]

Дap вок^ъ pyбоии мaзкyp хapчaнд aндeшaи хяйёмоня доpaд, вaлe яз Хяйём нecт.Зepо мяфхуми pинд дap зямон вя оcоpи Хяйём хянуз мяъмул ня6уд. Вaлe pyбоии зep 6a Ня^миддини Розй ниcбaт додя мeшaвaд:

Хар сабза, ки дар канори цуе ру^а^,

Гуй зи лаби фарищтахуе рустаст.

Хон, бар сари сабза по ба хори нанщй,

К-он сабза ба хоки лоларуерустаст. [1, с. 347]

Тaвpe ки Миpзо Мyллоaдмaд нaвиштaacт, <фу6оии мaзкyp a3 Нaчмиддини Розй, ки a3 axди тacaввyф 6уд, нecт, зepо дap он aндeшaи тacaввyфй мyшодидa нaмeшaвaд вa a3 xap лидоз xaйёмонa acr.» [6, c.ll]

РУ6ОИИ зep дap нycxaи xaттии Мyзeйи Оcиё бa Фиpдaвcй ниcбaт додa мeшaвaд:

Хон, то нанщй бар тани худ гуссаву дард, То цамъ куни сими сафеду зари зард. З-он пеш, ки гардад нафаси гарми ту сард, Бо дуст бихур, ки душманат хо^ад х(в)ард. [7, с. 353] <^ap pyбоии мaзкyp caбки Фиpдaвcй мyшодидa нaмeшaвaд.» [8, c. 112] В.Л. Жyковcкий 11 pyбоии мaнcyб бa Умapи Хaйёмpо дap ^cxax^ дeвони Х,офиз пaйдо кapдaacт. Тaвpe ки Миpзо Мyллоaдмaд кaйд кapдaacт, «та дaмaи pyбоидои мaзкyp дофизонaaнд вa дap aкcapи ондо caбки Умapи Хaйём эдcоc мeшaвaд.» [9,c.114]. Мacaдaн, caбки pyбоии зep бeштap бa caбки Умapи Хaйём нaздиктap acт: Абр омаду боз бар сари сабза гирист, Бе бодаи аргувон даме натвон зист. Ин сабза, ки имруз тамошога^и мост, То сабзаи хоки мо тамошога^и кист? [10, с. 347]

Зepо дap ин pyбой мaфдyмдои acоcии caбзaвy бодa тобиши иpфонй нaдоpaнд. Дap бaъзe мaвpиддо шaкддои гуногуни pyбоидо овapдa шyдaaнд. Рубоии знpин дap дeвони Сaной би ин шaкл омaдaacт:

Гар ман ба муроду ихтиёри худаме, Фориг зи гами цазову неку бадаме. Он бе% буди, ки андар ин кавну фасод На омадаме, на шудаме, на будаме. Винфeлд дap нaшpи худ pyбоии мaзкyppо бa ин шaкл caбт кapдaacт:

Гар омаданам ба ман буди, н-омадаме В-ар нек шудан ба ман буди, кай шудаме? Беу з-он набудй, ки андар ин олами хок На омадаме, на шудаме, на будаме. [10, с. 361J

ВАЖуковжий pyбоидои «capгapдон»-pо as pyи мaвзyъ бa Typy^^ дacтaбaндй нaмyдa, бa rnra4ae мepacaaд, ки aкcapи pyбоидо доpои aндeшaдои эпикypй, шaккокй вa пyчгapой мeбошaнд. У он pyбоидоpо бa Умapи Хaйём мaнcyб дониога, дap acоcи ондо cимои ypо чунин бa кaдaм мeдидaд: <^ap Умap xиpaдмaнди дaкик, ки дap эътикоди худ пaйгиp бyдa, мacоили дacтй ypо aзоб мeдидaнд, бa мyaммодои зиндaгй дap aдкоми шapиaт дaдлe пaйдо нaкapдa дap зaминaи тacaввyф тахонбинии бонизомe бa вучуд овapд; у yмyмaн имонpо xapоб нaкapдaacт, бaдки бa ихтилофоту aчоиботи иcломи зaмони худ, ки донишмaндони зиёди acpдои 1У вa У- pо конeъ нaмeкapд ... пиcxaнд мeзaд. Умap мунодии покизaгии axлок, дaёти мypокиб вa ишки гapм бa Худо буд вa бa caдтaнaти човидониву зeбой мaйл дошт.» [lO, c.362]. У чустучуйдои xyдpо чaмъбacт нaмyдa, бa татитаи кдтъй мepacaд, ки Хaйём бeимонy бexyдо вa мaтepиaдиcт нaбyдa, бояд дap paдифи Лбycaид, Лбдуллои Лнcоpй вa Лттоp cyфии cоф дониcтa шaвaд. Вaдe aкcapи xaйёмшиноcон ин aндeшapо paд кapдa, cyфй нaбyдaни Умapи Хaйёмpо бa cyбyт pacондaaнд. [13, c.24]

Лcapи В.Л. Жyковcкий дap вок^ъ икдоми чиддии aввaдин дap мyaйян кapдaни pyбоидои бa ara нaздики Умapи Хaйём буд. Вaдe тaвpe ки у тaъкид мeкyнaд, «дap cypaти нaбyдaни мeъёpдои комилaн мyътaмaд фapк кapдaни acл дaxилa, тaклидй мушкил acт, вaктe ки нa зaбон, нa мaънидои pyбоидо нaмeтaвонaнд тавобгуи бeкaйдy шapти мaнcyбияти ондо бa кaдaми Хaйём бошaд.» [14, c.340 ]

Мaколaи мaзкyp зуд тaвaччyди мyдaккиконpо чaдб нaмyд вa донишмaнди aнглиc, paиcи Мaдpacaи иcломии Кaдкyттa Дeниcон Роc онpо бa зaбони aнглиcй тapчyмa кapдa, дap «Мaчaдлaи Анчyмaни caдтaнaтии Оcиё» бa тaбъ pacонд. Донишмaндони дигap икдоми В.Л. Жyковcкийpо идомa додa бapои чудо кapдaни pyбоидои acлии Хaйём paвишдои гyногyнpо

корбаст намуданд. А. Кристенсен, Денисон Рос, Ф. Розен, К. Ремпис, Елвел Сотен, Э. Фитсчералд, Ч,алолиддини Думой, Содик Дидоят, Свами Говинда Тиртха, Фуругй, Рашиди Ёсимй, Махдии Фулодванд, Дасани Донишфар, Алии Даштй ва дигарон барои чудо кардани рубоихои аслии Хайём кушиш ба харч додаанд. Аз чумла донишманди хинд Свами Говинда Тиртха аз 2213 рубоии мансуб ба Хайём 753 рубоии «саргардон»-ро аз 143 шоир муайян карда, 1109 рубоиро ба Умари Хайём нисбат медихад.

Дамаи мухаккикон аз асари В.А. Жуковский истифода карда, ба икдоми у бахои баланд додаанд ва арзиши зиёди онро таъкид кардаанд. Дар муаддимаи китоби «Рубоиёти Умари Хайём», ки соли 1902 дар Лондон ба табъ расидааст ва дар интишороти «Искандария» тачдиди чоп шудааст, омадааст: «То соли 1897 хар чи дар борам ахволи Умари Хайём дар Урупо интишор меёфт, хамагй такрибан бидуни истисно аз навиштахои тазкиранависони мутааххири Эрон, ки камэътибор ва гайри мувассак буданд, ахз мешуд ва максуди тазкиранависон низ бештар сохтани достонхои хаёлангез буд то баёни хакоики таърихй.

Дар ин сол бо интишори маколаи бадеъ ва пурарчи профессор Валентин Жуковский ба унвони «Умари Хайём ва рубоиёти «саргардон» давраи чадиде дар ин боб огоз шуд.» [8, с.4]

Маколаи мазкури В.А. Жуковский асари мухимме дар Хайёмшиносй буда, то имруз арзиши илмии худро гум накардааст ва хар мухаккике, ки ба тахкики ахволу осор ва ба хусус рубоиёти у машгул мешавад, ногузир аз он истифода мекунад.

АДАБИЁТ

1.В.А.Жуковскш. Омаръ Хайямъ и «странствущш» четверостиш1я \\ « ¿ujik^JI». Сборникъ статей

учениковъ профессора барона Виктора Романовича Розена ко дню двадцатипятилетая его первой лекцщ, - СанктПетербургъ, 1897, -с. 325. с. 326. с. 341-342. с. 344. с. 347.

2.Мирзо Муллоахмад. Даким Умари Хайём ва рубоиёти асили у.- Душанбе. 2018, - 111 сах.

3.В.А. Жуковскш. Омаръ Хайямъ и «странствущ1я» четверостиш1я, - 353 сах..

4.Мирзо Муллоахмад. Даким Умари Хайём ва рубоиёти асили у, -сах.112. с. 114.

5.В.А. Жуковскш. Омаръ Хайямъ и «странствущ1я» четверостиш1я, - сах. 347. сах. 361. 362 сах..

6.Андешахои як гурух хайёмшиносон дар бораи суфй набудани Хайём дар асари Мирзо Муллоахмад «Даким Умари Хайём ва рубоиёти асили у»(сах.24) оварда шудааст.

7.В.А. Жуковскш. Омаръ Хайямъ и «странствущ1я» четверостиш1я, 340 сах.

8.Рубоиёти Умари Хайём. Мусаххех Алии Ростгу,- Техрон, чопи дувум, -сах. 4.

ОМАР ХАЙЯМ В ИССЛЕДОВАНИИ В.А. ЖУКОВСКОГО

В.А.Жуковский один из известных русских востоковедов, которые внесли большой вклад в изучение литературы и культуры иранских народов. В статье рассматривается его заслуги в изучении жизни и творчества Омара Хайяма, особенно его четверостиший. Прежде всего В.А. Жуковский собрал сведений о Хайяме, затем определил «странствующие» рубаи, которые встречаются в сборниках четверостиший Хайяма и других поэтов. Внеся большой вклад в исследование Хайяма он старается восстановить его облик. Однако он считает Хайяма поэтом-мистиком. Несмотря на это исследование В.А.Жуковского о Хайяме имеет большое научное значение и считается первым серёзным шагом в изучении рубайят Хайёма.

Ключевые слова: трактат, восток, поэт, аруз, дебаты, стих, наука, литература.

OMAR KHAYYAM IN THE RESEARCH OF V. A. ZHUKOVSKY

V.A.Zhukovsky is one of the famous Russian orientalists who made a great contribution to the study of literature and culture of Iranian peoples. The article discusses his merits in studying the life and work of Omar Khayyam, especially his quatrains. First of all, V.A. Zhukovsky collected information about Khayyam, then identified the "wandering" rubai, which are found in the collections of the quatrains of Khayyam and other poets. Having made a great contribution to the study of Khayyam, he tries to restore his appearance. However, he considers Khayyam a mystic poet. Despite this study, V.A. Zhukovsky about Khayyam is of great scientific importance and is considered the first serious step in the study of the Rubayat Hayoma.

Keywords: treatise, east, poet, aruz, debate, shih, science, literature.

Сведения об авторе:

Алиев Султон Махмадшарифович, Джураева Хосият - старший преподаватели кафедры языков Таджикского государственного университет коммерции (Республика Таджикистан, г. Душанбе), E-mail: Aliev_sulton@mail.ru тел: (+992)934444130

About the author:

Aliev Sulton Mahmadsharifovich, Juraeva Khosiyt - Senior lecturer in the Department of Languages of Tajik State University of Commerce. E-mail: Aliev_sulton@mail.ru

ТАШАККУЛИ ИМИЧИ МУХОЧИРОНИ МЕ^НАТЙ ДАР МАТБУОТИ ХУСУСЙ

(дар мисоли нашрияи «Озодагон»)

Сайфиддинова Г.

Донишго^и миллии Тоцикистон

Мухочират таърихи кадима дошта, дар тамоми даврахои тараккиёти чомеаи инсонй хамсафари зиндагии инсонхо будааст. Мухаккикон мухочиратро хамчун омили пешрафти иктисодй, пайдоиши сарзаминхову давлатхо манбаи бахрабардорй ва таъсирпазирихои фархангй миёни миллатхову кишвархо ва истилогариву бавучудоии империяхову низомхои тозаи сиёсиву иктисодй донистаанд. Ба ифодаи дигар, мухочирати инсонхо, аз як тараф, кисми таркибии муносибатхо ва каробатхои чамъиятиест, ки миёни одамон баркарор мешавад, аз чониби дигар, бавучудорандаи мушкилоти сиёсй, иктисодй, ичтимой ва фархангй дар зиндагии табакахои гуногуни чомеаи инсонй ва давлатхост.

Дар чараёни чахонгарой (глобализатсия) ва чахонсозй (глобализейшн), ки имруз дар чомеаи инсонй идома дорад, мухочират аз чумла мухочирати мехнатй, аз мушкилоти умдаи сиёсй, ичтимой ва фархангии миллатхову давлатхо шинохта шуда, микёси фарогири он низомхои сиёсиву ичтимоиро сахт нигарон хам кардааст. Аз ин чихат, имруз мухочират омили мухими чараёни чахонгарой буда, фавчи он, ки аз як давлат ба давлати дигар харакат мекунад, яке аз омилхои асосии гуногунрангии чахон ва кисмат шудани он ба давлатхои муваффак ва окибмонда мебошад.

Ба ин тартиб, мухочирати мехнатй барои чомеаи рузноманигорй яке аз ангезахои таъсиргузор буда, ходисахои рузмарраи вобаста ба ин вокеият хамчунин ташаккули техналогияи расонахо шароитеро ба вучуд овардааст, ки иттилооти рузномахо дар чараёни байналмилалии иттилоотй хушдоре бошад. Дар ин вазъият масъалаи касбияти иттилоотй мухим ба назар мерасад. Ба ифодаи дакиктар, дар чараёни мухочират васоити ахбори омма накши хос дошта, ба равиши мусбати амалишавии он, халли мушкилоти ичтимоиву фархангии дар ин замина бавучудомада ёрии бевосита мерасонанд. Дар ин замина тачрибаи нашрияхои хусусй, ба хусус хафтаномаи «Озодагон» аз бисёр чихат чолиб ва омузанда аст.

Дафтаномаи «Озодагон» замоне таъсис ёфт, ки Русия хамчун давлати кабулкунандаи мухочирони мехнатй ба бухрони иктисодй ру ба ру гардид. Дар ин вазъият дар ВАО-и Русия маъракаи тахкин ва тахкири мухочирони мехнатии точик ба авч расид. Матбуоти русй точикро ба чашми мардум, «... инсони навъи дуюм пастсифат ва бехукуке» [4, с.86] намуд, ки «дар мухити ичтимой барои дарёфти чойгохаш талош надошта, ба чойи хама гуна кор, танхо ба хотири маош омадааст» [3, с.524]. Матбуоти рус ба хусус телесериали «Наша Раша», «Независимая газета», «Россиская газета», «Новая газета» ва гайра дар шаклгирии тасаввуроти манфй нисбат ба мухочирони мехнатии точик сахми калон доштанд. Матбуот истилохот ва таъбирхои тозаи тавсифй, аз чумла «новоселы - навманзилон, переселенцы -мухочирон, инороцы - бегонагон, беженцы-фирориён, политические изгнанники -бадаргашудагони сиёсй, лимитчики - махдудшудагон, челноки - моку, гастарбайтеры, доноры рабочей силы - донорхои неруи корй, дешевые рабочие силы и мозги - даст ва аклхои арзони корй, понаехавшие - бисёромадагон, с «видом» на жительство и без его - бо «намудй» зист ва бе он, безпаспорные-бешиноснома ва гайраро рохандозй кард. Дар ин миёни ифодахои зиёди тахкиромез, монанди «рабы»-и гуломон ва чехрахои тамсилии Равшану Чдмшуд низ дар расонахо ба кор гирифта шудаанд.

Дафтавори «Озодагон» яке аз нашрияхоест, ки аз аввалин рузхои таъсисаш чараёни мухочират ва окибатхои ичтимоиву фархангии онро хушёрона думбол карда, дар ин замина хакикатнигорона ва пайгирона амал намудааст. Мукоисаи маводхои дар соли 2008 ва 2009 чоп шуда нишон дод, ки микдори онхо аз 16 адади соли 2008 то ба 42 адад афзуда, масъалахои гуногуни мухочирати мехнатй ва сарнавишти мухочирони мехнатиро дар бар гирифтааст. Аз ин чихат метавон хулоса кард, ки мавзуи мухочирати мехнатй барои хафтанома имтиёз дошта, «Озодагон» талош кардааст, ки пахлухои гуногуни онро инъикос намояд.

Тахлили сиёсй собит сохт, ки маводи нашршуда хусусиятхои гуногун дошта, пахлухои мусбат ва манфии масъалахои мухочирати мехнатй, мушкилот ва накши мухочират дар чомеаро дар бар гирад. Мавзуъ ва мундаричаи маводхои нашршуда таваччухи хоси

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.