Научная статья на тему 'ОМӮЗИШИ ОСОРИ АҲМАДИ ДОНИШ ДАР АДАБИЁТШИНОСИИ МУОСИР'

ОМӮЗИШИ ОСОРИ АҲМАДИ ДОНИШ ДАР АДАБИЁТШИНОСИИ МУОСИР Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
103
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПРОСВЕТИТЕЛИ / EDUCATION / ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТЬ / REALITY / ПРОБЛЕМЫ / PROBLEMS / ПРОСВЕЩЕНИЕ / ENLIGHTENMENT / ПИСАТЕЛИ / WRITERS / ЖИЗНӢ ПРОИЗВЕДЕНИЯ / HOUSEHOLD / ЛИТЕРАТУРНАЯ КРИТИКА / WORKS / ИДЕИ / LITERARY CRITICISM / ЛИТЕРАТУРНЫЙ ПРОЦЕСС / IDEAS / ПОЛИТИЧЕСКОЕ МИРОВОЗЗРЕНИЕ / LITERARY PROCESS / СТИЛЬ / POLITICAL WORLDVIEW / ЦИВИЛИЗАЦИЯ / STYLE / РАЗВИТИЕ ИСТОРИЧЕСКОГО ЯВЛЕНИЯ / CIVILIZATION / ИССЛЕДОВАНИЕ / DEVELOPMENT OF HISTORICAL PHENOMENON / STUDY

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Олимӣ Хосият Ҳоким, Иброҳимов Файзалӣ

Просветители с реформаторскими идеями, изображением действительности в произведениях и освещением общественной ситуации были основоположниками новой литературы, стремившейся к новым преобразованиям в обществе, чтобы избавиться от отсталости и шагнуть в цивилизованное общество. Цель статьи Просветители приняли новое решение изображать реальность в своих работах, чтобы привлечь внимание общественности. По результатам иследования изучение наследия таджикских просветителей будет невозможно без учёта политической ситуации и геополитических подходов европейских стран, так как их взгляды и мнения зависят от политических, социальных и экономических событий Бухарского эмирата во второй половине XIX в. В данной статье авторы высказывают свои взгляды на изучение жизни и творчества Ахмада Дониша в литературоведение и акцентируют внимание на изучении его творчества с новой точки зрения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE STUDY OF AHMADI DONISH'S WORKS IN CONTEMPORARY LITERATURE

Educators with reformist ideas, depictions of reality in works and coverage of the social situation were the founders of the new literature, seeking new reforms in society to get rid of backwardness and step on a civilized society. Educators have taken a fresh decision to depict the reality in their works in order to raise public awareness. Purpose of the article:The study of the legacy of Tajik educators will not be possible without considering the political situation and geopolitical approaches of European countries, as their views and opinions depend on the political, social and economic events of the Emirate of Bukhara in the second half of the XIX century. According to the results of the stady, In this article, the authors express their views on the study of the life and works of Ahmad Donish in literature and emphasize the study of his works from a new perspective.

Текст научной работы на тему «ОМӮЗИШИ ОСОРИ АҲМАДИ ДОНИШ ДАР АДАБИЁТШИНОСИИ МУОСИР»

ОМУЗИШИ ОСОРИ АДМАДИ ДОНИШ ДАР АДАБИЁТШИНОСИИ МУОСИР

Олимй Х.Х., Иброххимов Ф.

Донишкадаи давлатии забощои Тоцикистон ба номи Сотим Улугзода

Дар охири асри XIX ва аввали асри ХХ ганчинадои дигар и наср «Наводир-ул-вак;оеъ», «Меъёр -ут-тадаюн», «Рисолаи таърихй»-и Адмади Дониш, «Бадоеъ-ус-саноеъ»-и Шамсуддин Шодин, «Тудфаи Сомй»-и Мирзо Азими Сомй, «Савонед-ул-масолик»-и Кррй Радматуллоди Возед, «Рузномаи сафари Искандаркул» ва «Рузномаи вистафкаи Маскоб»-и Абдурадмони Мустачир, «Тудафи адли Бухоро»-и Мирзо Сирочиддини Х,аким, «Мунозира»-и Абдуррауфи Фитрат, «Т аърихи ищилоб и фикрй дар Бухор о»-и С адриддин Айнй таълиф шудаанд. Махсусан, д ар охир и асри XIX иншо гардидани «Наводир-ул-вак;оеъ»-и Адмадмахдуми Дониш ищилоби тозаеро дар насри бадеии точик ба вучуд овард.

^исми асоси Гузашта аз ин, д онишдои гуногунпадлуи адибони моар ифпар вари точ ик, ба мисли Адмади Дониш, Шамсуддин Шодин, Кррй Рахматуллоди Возед, Савдо, Абдурадмони Мустачир, Х,айрат ва дигар он иф одакунандаи вок;еияти бадей ва таърихии авзои сиёсию ичтимоии охир и аср и XIX дар Бухор ост ва з имни тадкщи конуниятдои ташаккулёб ии раванди маорифпарварй, жанрдои адабй-таър ихй, забони адабй, арз ишдои э стетикй ва робитаи он бо ичтимоъ б аррасй кард а шуд.

Сaдpидцин Лйнй as чумлаи aдaбиётшинocoнe мeбoшaд, ки дoиp бa aдaбиёти нимаи дувуми acpи XIX вa aввaли acpи XX мaълyмoти шфй oвapдa, зимнaн бa ocopи aдибoни ин дaвp бaxoи мyнocиб дoд aacr. Haxycтин нaмyнa вa ё бa кaвлe шинocнoмaи миллaти точик дap coлxoи такя^ coз бapoи мapдyми мo ин «^муши aдaбиёти точик» буд, ки coли 1926 дap Мacкaв инrишop мeгapд ад вa то aндoзae б a дaxoни дyшмaнoни миллary ф apxaHrn точик кулф и xoмyшй мeзaнaд. Дap capcyxaни «^муши aдaбиёти точик» С.Лйнй тaзaккyp мeдиx,aд: «Л бoзe, ки вaк;oиъpo тaъpиx кайд мeкyнaд, то имpyз дap диёpи Мoвapoyннaxpy Typ^croH чугонки як кавми мyaззaм бa юми точик ё ки таз ик иcтикoмaт дopaд, хамчугон зaбoнy aдaбиёти эшoн хам pивoч ёфтa oмaдaacт». Абyлк;ocим Лoxyтй дap пeшoмaди ин китоб шaxcияr, захмат вa дoниши Лйниpo тaвcиф мeнaмoяд вa бa «Haмyнaи aдaбиёти точик» бaxoи бaлaнд мeдиxaд: «Б a ф шф и мaн, «Haмyнaи aдaбиёти точик» б exTapmi нaмyнaи caííp и тap аккии aдaбии точишн acт. Уcтoд Лйнй б apoи ёфтaни бaъзe aз нycxaxoи xarnni шoиpoни точик б aco pyзx,o, ки дap бa дapy куча бa куча paфтa, то oHpo ёфтaвy бa дacт oвapдa вa дap нaтичa зaминaи xoзиpe бapoи танкиду таяли^™ aдaбии точишн oмoдa нaмyдa»[1, c .7].

Л к , ъл й п ё XIX

киcми дувум бa чaшм мepacaд. Дap ин ^темат дap 6op aи aдибoни мaopифmpвap Аx,мaдмaxдyми Дoниш, С aвд o, В oзex, Шoxин inninoor дoдa, бaъзe мacъaлaxoи pyзгop вa ocopи oHxopo бa xoнaндa шapx дoд aacr, ки ин бap oи тaъкид и мyшкилoти з aмoни aмиpoни мaнFиr xeлe бa мaвpид acт.

Фaъoлияти ycтoд Лйнй д ap xycycи бa тaбъ p acoнидaни мaтни cax,ex,и acapx,o! бaдeй хануз пeш aз Инк;илoби Октябp OFOЗ ёфтa буд. Дap aввaли acpи XX 6o pax6apmi Сaдpи Зиё С. Лйнй x,aмpox,и Мунзим вa X^paT дap acora татбики нycxaxoи aлoxидaи «Haвoдиp-yл-вaк;oeъ»-и Лхмади Дoниш нycxaи шмили acappo бa вучуд мeoвapaд [2, c.28]. Maxcyca^ бaxoи С.Лйнй бa ocopи Лхмади Дoниш xeлe дакик acт: «Маълум acr, ки дap oн oвoн дap Eyxopo aз фикpxoи шву aдaбиёти чaдид acape нaбyд. nac мяълум мeшaвaд, ки ин дoxии мoдapзoд хамаи aфкopaшpo яз Faйpи талкини кaceю китобe махз яз тaдaббypy таф aккypи xyд мaишany дyнёpo xooin кapдaacr»[1, c.20]. Агap ба ин ф mcp такя нaмoeм, nac xyлocaи мyxaк;кик;oни зaмoни шypaвй дap мaвpиди oн ки мaopифmpвapии Дoниш аз caфapxoи мунтазамаш ба Руота capчaшмa мeгиpaд, шмилан иxтилoф дopaд. Ба кавли уетод Лйнй, бишб ap бгавтитой тюбат ба назмаш aшъopи таълифнамудаи ^ornra чaмъoвapй кapдa нашудаанд ва o!I ба нacp и мутаф акюф мeop ад: «Л Аx,мaдмaxдyм дap пyштxoи китоб, д ap мачмуа^и мyraфappикa, дap дaфтapxo ва дap кoFaзmpax,o xene ocopи мaнcypa мoндaacт. Лммo нoмдop)тapин ocop и мaнcypaaш «Haвoдиp -ул-вакрсь» юм китоби мудавван acr, ки тaxминaн дopoи 750 caфxa acт. Мyндapичoти ин китоб вoк;eaxoи мyтaфappик;a ва capгyзaштxoи mpeшoн ва бaъзe мacoили илмия буда, з aбoнaш ф opcии гад а, тap)тибaш наздик ба pyмoн acr, ки дap зимни capгyзaштxoи xaёлй xene ибpaт6axшocт»[1, c.201-202].

С aдpидц ин Лйнй дap «Шмунаи адабиёти точик» бeвocиra capчaшмaxoи истиф oдa нaмyдaaшpo тaзaккyp дoдa, хамз aмoн poчeъ ба таз юф aнaвиcoн маълумют дoдaacr.

Дигap acape, ки o!I ба вoкeaxoи нимаи дувуми acp! XIX мaълyмoт дoдaacт, ин «Ёддoштxo»-и Сaдpидцин Лйнй ба шyмop мepaвaд. Maxcyca^ дap <«ËUiomrxo» ифoдaкyнaндaи pyзгopи Лхмади Дoниш, Шapифчoн Маклуми Сaдpи Зиё, Абдyлвoxиди Мунзим, Мухаммад Сиддики X^par, Абдyлмaчиди Зуфунун, Яxëxoчa, Сиддикxoчaи Гулшанй, ^ми^ки ^мид, К^й Абдyлкapими Офapин, Миpзo Лими Сoмй, Лизxoчaи Лиз, Миpзo Х,аити Сaxбo, Шaмcyддини Шлхин ъл ш .

4exp аи ЛХмади Дoниш дap «Ёддoштxo» acocaн дap бaxшxoи «Одами ачиб» (д ap ^геми дую ми acap), «Шapифчoнмaxдyм ва xaмcyxбaтoни y», «Tapзи зиндагонии шaбoнapyзй ва хафтагии Аx,мaдмaxдyм», «Оби ганда ба xaHia^», «Саёхати coлoнaи Аxмaдмaxдyм», «Шeъpxoи хачвии Аx,мaдмaxдyм» Oiap киcми ceюми acap), «Xaбapи вaфoти Лхмади Дoниш» ва «Лввалин шинocoии ман 6o кaлoнrapин acap! Лх.мади Дoниш «Haвoдиp-yл-вaкoeъ» ^ap цтеми чopyми acap) инъикcoc ёфтaacт. Дap «Éддoштxo» аз pyзгopи Лхмади Дoниш миcoлxoи намунавй 6o тахлили ycrcm Лйнй oвapдa шyдaacт. Лйнй ^ornrapo ба хайш xarror, шaxcи тaъpиxдoн, мaopифmpвap ва дoнишмaнд инъикoc намуда, чoe мав^и xyнapи Лхмад мaxдyмp o тacвиp мeкyнaд: «... дap oмaди acooM Лхмад мaxдyм аз po^ мex,нaти xyдaш буд... y б ^ëp xymxaT ва лaввox,и xyнapмaнд буда, дapoмaд и ин теша xapoчoти «валитеъматонаи» yp o мeбapдoшт. У на TaHxo лaввox ва чадвалкаш буд, балки paccoми яyнapмaнд х,ам буд, ки paa^x^ биcëp зинда мeкaшид»[3, c.285]. Л ok ки Лйнй 6o д acтнaвиcxo и Дo ниш oш ho буд, чo йи ш акку шу бха He ct, з ep o xyд и навте анд а таъкид мe нaмoяд: «Ман як «Ю cyф ва 3yraííxo»-po 6o xaT, лавх, чадвал ва pacми Аxмaд-Мaxдyм дидаам, ки дap xaмoн вакт ба кимати cecaд пуд гандум фypyш шуда буд»[3, c.285].

Л , к я x XIX x ъ л й, л г

ф a^ipoH ва Fyлoмфypyшй дap poмaнxoи «Дoxyндa» ва «Fyлoмoн» oшкopтap б аён гapд идаяст. Дap «Т ъ x к л Б x » Л й Д ш :

«Лxмaдмaxдyм фoзил ва oлими дapaчaи аввал хам, аз дapcxoи pacмй шoгиpд кабул нанамуд ва ба эътиpoзкyнaндaгoн д ap ин 6op а ф acoдy вaйp oнии мaдpacaxo ва дapcxoи pacмиpo фaxмoндa тетод...

Myxимтapин вa as чиxaти тaнкид бepaxмoнтapин acapи Axмaдмaxдyм «Нaвoдиp-yд-вaкoeъ» юм китоби бa тap ики poмaн нaвиштaи ycr Ин китоб (д acn^^;) aB 750 caxифa ибopaт бyдa, мунд ap ичoтaш aз capгyзaштx,oи oддй вa aз бaъз e мaкoлaxoи идмй ибopaт aci»[4, c.21].

Д Ax Д ш ë п ш к д к . Ф к

caйëxи pyc Л.Ф. Kodemco «flap caëxara xaйaти caф opara pyc бa Бyxopo дap coди 1870» юм acap и xyд чaнд caтpe бa Axмaди Дoниш бaxшидaacт. (Нaшpи coди 1871-ум, Пeтepбypг). Бa кaвдe Л.Ф. KoCTerno тacдик мeкyнaд, ки Mиpaxмaд дap мyзoкиpaxoи xaйaти дипдoмaтии pyc 6o xyкyмaти Буж^ дap coди 1870-ум «Котиби caф opara Бyxopo» бyдaacт. Л.Ф. Koderno бa Пeтepбypг caф ap кapдaни Mиpaxмaдpo низ ^ад кapдa мeгyзapaд. Бo вучуди xeдe ^tox вa пapoкaндa бyдaн

ъд x , Л.Ф. K Ax Д ш x , x ч x x ч x д

ин мapди мaop ифщp вapp o paвшaн мeкyнaнд Г5, c.12].

Xидмaти С отим УдyFЗOдa низ дap шинoxти Aллoмa Axмaди Дoниш нaзapp ac мeбoшaд, ки xaire coди 1946 rano^e 6o юми «Axмaди Дoниш» rnrno мeнaмoяд. С oтим УдyFЗ oдa ин acapи xyдpo « » x ъд , «M к

xoнaнд aroroo 6a тapики умумй 6a xaër вa ф aъoдияти aдaбии Asv^ мaxдyми Дoниш oшнo кapдaн ad. В aй дaъвoи 6a тaвp и чукуф вa xaмaтapaф a тaxлил кapдaни acapxoи ypo нaд opaд» Гб, c.31.

Дap ин oчepк нaвиcaндa xaм aз уалуби бaдeй вa xaм aз уадуби идмй истиф oдa нaмvдa, бaъз aн xoтиpaxoи aчибepo низ зига нaмyдaacт. Дap OFOЗи pиcoдa nopTOera Axмaди Дoниш aз чoниби Улутсз oдa тaвcиф гapдид aaCT, ки шoяд aз шyнидaxoи нaвиcaнд a capчaшмa гго ифтa бoшaд.

Xaмoн тaвpe ки дap бoдo з шф гapдид, С отим УлyFЗOдa Axмaд и Дoнишpo acocгvзopи a!a6 иёти нaв мeдoнaд.

И. С. Бpaгинcкий низ дap тaxкики aдaбиëти з aмoни мaopифmpвapй 6o дapнaз apдoшти тaxaввyдoти мaвзyъ вa мapoми aдибoн Axмaди Дoнишpo acocгvзopи aдaбиëти нaви точик мeшyмopaд вa axaмияти мvxимpo дap mйдoиши aдaбиëти шв aз тaъcиpи Рycия мeдoнaд [7, c.214]. Б a aндeшaи И.С. Бp aгинcкий, Axмaди Дoниш тaвoниcт, ки mйp aвoни xyдpo naí^o нaмoяд вa coxиби мaктaби xoccaи xyд гapдaд, ки aз чум^и нaф ap oни дap aтpoф aш гиpд oмaдa инxo Шт^ин, Сaвдo вa бaъдтap С. Arnrn, Т. Acиpй вa дигapoн бyдaнд [7, c.220].

Одими мaъpyфи pyc Е.Э. Бepтeлc xaiiy coди 1936 oil! 6a дaвpaбaндии aдaбиëти acpимиëнaгии точик мyxoкимa p oндa, дap ин чoд a 6a aдaбиëти нимaи дую ми caдaи Х1Х вa нaмoянд aи бapчacтaи oн Ax x Д ш ш чч x ъ : «Д y ш ъ x ë

точик бeштap 6a aдaбиëти ним^и acpи XlX диккaт 6o^ кapд, зepo мaxз дap ин дaвpa дap aдaбиëти бypжyaзияи Оcиëи Миёш oн neшpaфт дидa мeшaвaд, ки дap aввaли acp и ХХ 6a тцдоиши aдaб иёти 6a юми «чaдидй» oвapдa pacoнд... вa вaктe ки 6a oмyxтaни aдaбиëти точики acpи Х1Х шypyъ мeкyнeм, neш aз xaмa 6a cимoи бapчacтaи ««^ap»^ aдaбиëти нaви точик- Axмaди Kaлдa вoмexypeм, ки ф aъoлияти вaй 6a тaмoми ana6!ëra бaдинaш ин дaвp a дoштaacт [8, c.23].

Arap 6a aндeшaxoи бoдo тaкя нaмoeм, nac 6a xynocae oмaдaн мумкин ad, ки aдaбиëти нaви точик aз oxиpи acpи XIX OFOз мeгиpaд. Зaмoни бeдopии фтфй вa тaчaccyми oнpo дap aдaбиëти точик oмили narä o гapдидaни мapxидaи кoмилaн чaдид д ap aдaбиëти точик мeтaвoн шyмypд.

. Сoтим УлyFЗOдa.Axмaди дoниш.-Нaшp.дaл.Тoчикиcтон, Стaлинoбoд, 1946.- 64 c.

Тaвaччyxи Р.Xoдизoдa 6a «Нaвoдиp -yл-вaкoeъ» ниcбaтaн мyкaммaл бyдa, дap oн тaxдиди FOявии нacpи aдиб 6a мyшoxидa мepacaд. Mинчyмдa дap oн oмaдaacт: «Нycxaxoи нaви acapxoи мaълyми y, мaxcycaн нycxaxoи тoзa вa мyътaбapи «Риcoдaи тaъpиxй» вa «Нaвoдиp -yд-вaкoeъ» naйдo гapдид. Xaмaи ин зaминaи идмии нaшpи ocopи Ax^an! Дoнишpo 6a вучуд oвapд. Дap нaтичa aз coди 1957 ин тapaф чonи идмию интикoдии «Риcoлaи тaъpиxй» OFOЗ ёфт, ду тapчyмaи ниcбaтaн мyкaммaли acapxoи y 6o зaбoни pycй б a нaшp pacидaacт. Пpoбдeмaи дигap тaxкики aф кopи ичтимoй, cиëcй ш ф aлcaф ии Axмaди Дoниш, инчунин мyaйян нaмyдaни мaкoм вa тaъcиpи aдaбии y 6a aдaбиëти шлуш! дуюми acpи XIX вa ^тщ^и acpи XX буд. Дap acapxoи A.Бaxoвaддинoв, З. Рaчaбoв, Б. Faфypoв, И. Муъмишв вa дигap oн aф кopи ф aлcaфй, ичтимoй, cиëcии Axмaди Дoниш вa пaйpaвoни y дap нимaи дуюми acp и XIX вa ибтидoи acp и XX то aндoз ae тaдкик вa тaxкик гaштaacт» [9, c.5]. Сoди 1967 Р.Xoдизoдa ra^ecra xyччaтиepo 6o юми «Axмaди Дoниш» мeнaвиcaд, ки дap acocи oн В. Maкcимeнкoв фидми бaдeии «Ситоpae дap тиpaшaб»-po (1974) мeoфapaд. Acapи мaзкyp тaFЙиpоти дд ш x Д ш n Р ч . A к к й

ч ъ Д ш ч д ъ Р. X ч ш x , x д

xyди y дap бaxcи «^дидия вa дypнaмoи тaъpиx» кaйд мeкyнaд: «.. .xaнyз aнд eшaxoи Axмaди Дoниш чун мaopифnapвap дypycт oмyxтa нaшyдaacт» [10, c.15].

A^mio 6o^ гуфт, ки мyxaккшкoни мaзкyp acocaн aз дидгoxи идeoдoгияи зaмoни шypaвй aaкидaxoи мaopифnapвapoнpo тaxкшк нaмyдaaнд вa 6a ocopи obxo якчoнибa 6axo дoдaaнд. «Нaвoдиp-yд-вaкoeъ» xaмчyнин 6a зaбoнxoи pycй aз чoниби мyтapчимoн Оcмaнoвa М.Н. вa Л.Н. Дeмидчик 6o yнвoни «Пyтeшecтвиe из Бу^ apbi в nCTep6ypr» coди 1960 нaшp мeгapдaд.

Му^кши xopичй Ян Риnкa axaмияти нaзapиявии «Нaвoдиp ^^Koe^-po дap «Иcтopия

персидской и таджикской литературы» зикр намудааст. Дар адабиётшиносй то хануз «Наводир -ул-вакоеъ» чун асари бадеию публитсистй маъруф мебошад. Хусусиятхои услубй, унсурхои бадей ва мунд ар ичаи асосии «Наводир-ул-в акоеъ» ба таври пурр а баррасй нагардидааст.

Хулоса хамин тарик, Масъалаи омухтан ва тахкики мероси адабию фархангй дар замони истиклолият, ки диди нав ва пажухишхои тоза бидуни хар гуна иде ологияю саддирохшавй ба рох монда шудааст, яке аз масъалахои мухимми адабиёшиносй ба шумор меравад. Чунки таърихи адабиёти точик дар доираи таърихи миллат ва суннатхои миллй бояд баррасй гардад, вагарна аз идеологияи коммуниста, ончуноне ки гурухе аз мухаккикон харф мезананд, ба идеологияи дигар и ачнабй ворид хохем гашт. Ба ин масъала андешахо дар бораи баъзе истилохоти воридгардида ва ё х л г . Б х х х й, л г ,

жанрхо, мавзуъхо ва мисли хамин, аз нуктаи назари вокеахои сиёсй ва ичтимой бояд бахогузорй карда шаванд ва дар з амони муосир, ки имкониятхои зиёде дар тахкику баррасии илми мухталиф и чомеа оз одона ба рох монда шудааст, дар омухтани мероси адабии ниёгони худ бояд муносибати дуруст кард ва илми назар ияи таърихи адабиётро ташаккул дод.

АДАБИЁТ

1. Айнй С. Намунаи адабиёти точик. / С. Айнй - Душанбе: Адиб, 2010. - 448 с.

2. Садри Зиё. Наводири зиёия. Тахияи МШукуров ва С.Сиддиков / Садри Зиё -Душанбе : Адиб, 1991. - 128 с.

3. Айнй С. Ёддоштхо. /С. Айнй //Куллиёт, ч.7-Душанбе: Нашр.дав.точик, 1962. -618 с.

4. Айнй, Садриддин. Таърихи инкилоби фикрй дар Бухоро. /С.Айнй. -Куллиёт. Ч,илди 14. -Душанбе: Ирфон, 2005. -270 с .

5. Костенко А.Ф. Путешествие в Бухару русской миссии 1870 г. (СПб., 1871); «Средняя Азия», «Туркестанский край» (СПб., 1880).

6. Сотим Улугзода.Ахмади дониш.-Нашр.дал.Точикистон, Сталинобод, 1946.- 64 с.

7. Брагинский И. С. От Авесты до Айни. /И. С.Брагинский - Душанбе. Ирфо н. 58с.

8. Бертельс Е. Э. Рукописи произведений Ахмада Каллэ. Тр. Таджикистанской базы, т. 3. Лингвистика, /Бертельс Е. Э. -М.—Л., 1936. - 23с.

9. Х,одизода Р. Ахмади Дониш. /Р.Хрдизода - Душанбе: Ирфон, 1976-468 с .

10. Чддидия ва дурнамои таърих// Садои Шарк, 1990 .№3

11. Рипка Ян. История персидской и таджикско й литературы. /Ян Рипка - Мо сква: Прогресс , 1970. -450 с .

ОМУЗИШИ ОСОРИ АХМАДИ дониш дар адабиётшиносии муосир

Маорифпарварон бо андешщои исло^отхощ тасвири воцеият дар осор ва инъикоси вазъи щтимой асосгузори адабиёти навин буданд, барои рщой аз хрёти ацибмондагй ва гузоштани гом суии цомеаи мутамаддин исло^оти цадидро дар цомеа хоуон мешаванд.

Мацсади мацола мушкилоти щтимой боиси он гардид, ки маорифпарварон ба хотири баланд бардоштани маърифати мардум талош^о мекунанд.

Тщцици осори маорифпарваронаи адибони тоцик бе баррасй намудани авзои сиёсй ва бархурд^ои геополитикии кишвар^ои Аврупо натица намедищд, чунки афкор ва андешщои ощо ба щводиси сиёсй, ицтимой ва ицтисодии аморати Бухоро дар нимаи дувуми садаи XIX вобаста мебошад.Дар мацолаи мазкур муаллифон ба масъалаи омузиши рузгор ва осори яке аз саромадони маорифпарварии тоцик- А^мади Дониш дар адабиётшиносй андешауои худро баён намуда, омузиши осори ниёгонро аз диди нав таъкид намудаанд.

Калидвожахр: маорифпарвар, воцеият, мушкилот, маърифат, адибон, рузгор, осор, адабиётшиносй, андешщо, цараёни адабй, цщонбинии сиёсй, сабк, тамаддун, тараццихоу падидаи таърихй, омузиш.

ИЗУЧЕНИЕ ПРОИЗВЕДЕНИЙ АХМАДИ ДОНИША В СОВРЕМЕННОЙ ЛИТЕРАТУРЕ

Просветители с реформаторскими идеями, изображением действительности в произведениях и освещением общественной ситуации были основоположниками новой литературы, стремившейся к новым преобразованиям в обществе, чтобы избавиться от отсталости и шагнуть в цивилизованное общество.

Цель статьи Просветители приняли новое решение изображать реальность в своих работах, чтобы привлечь внимание общественности.

По результатам иследования изучение наследия таджикских просветителей будет невозможно без учёта политической ситуации и геополитических подходов европейских стран, так как их взгляды и мнения зависят от политических, социальных и экономических событий Бухарского эмирата во второй половине XIX в.

В данной статье авторы высказывают свои взгляды на изучение жизни и творчества

Ахмада Дониша в литературоведение и акцентируют внимание на изучении его творчества с новой точки зрения.

Ключевые слова: просветители, действительность, проблемы, просвещение, писатели , жизни произведения, литературная критика, идеи, литературный процесс, политическое мировоззрение, стиль, цивилизация, развитие исторического явления, исследование.

THE STUDY OF AHMADI DONISH'S WORKS IN CONTEMPORARY LITERATURE

Educators with reformist ideas, depictions of reality in works and coverage of the social situation were the founders of the new literature, seeking new reforms in society to get rid of backwardness and step on a civilized society. Educators have taken a fresh decision to depict the reality in their works in order to raise public awareness.

Purpose of the article:The study of the legacy of Tajik educators will not be possible without considering the political situation and geopolitical approaches of European countries, as their views and opinions depend on the political, social and economic events of the Emirate of Bukhara in the second half of the XIX century.

According to the results of the stady, In this article, the authors express their views on the study of the life and works of AhmadDonish in literature and emphasize the study of his works from a new perspective.

Keywords: education, reality, problems, enlightenment, writers, household, works, literary criticism, ideas, literary process, political worldview, style, civilization, development of historical phenomenon, study.

Маълумот дар бораи муаллифон:

Олимй Хосият Хрким - номзади илщои филологи, дотсенти кафедраи назария ва ва таърихи адабиёти Донишкадаи давлатии забонхри Тоцикистон ба номи Сотим Улугзода, Цумуурии Тоцикистон ш. Душанбе. E-mail hosiyat.olimova@mail.ru Тел: (+992) 917160791;

Иброхцмов Файзалй - докторант (PhD) - и кафедраи назария ва таърихи адабиёти Донишкадаи давлатии забощои Тоцикистон ба номи Сотим Улугзода, Цумуурии Тоцикистон ш. Душанбе. E-mail: Fair2345@mail.ru

Сведения об авторах:

Олими Хосият Хаким - кандидат филологических наук, доцент кафедры теории и истории литературы. E-mail hosiyat.olimova@mail.ru Тел: (+992) 917160791 Ибрагимов Файзали - докторант PhD-и кафедры теории и истории литературы Таджикского государственного института языков имени Сотима Улугзода (Республика Таджикистан, г. Душанбе. E-mail: Fair2345@mail.ru

Information about authors:

Olimi Hosiyat Hakim - Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and History of Literature Tajik State Institute of Languages named after Sotim Ulugzod (Republic of Tajikistan, Dushanbe). E-mail hosiyat.olimova@mail.ru Ibragimov Fayzali - PhD student of the Department of Theory and History of Literature Tajik State Institute of Languages named after Sotim Ulugzod (Republic of Tajikistan, Dushanbe). E-mail: Fair2345@mail.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.