'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
ОЛИЙ УЦУВ ЮРТИДА ТАЛАБАЛАР ТАРБИЯСИНИ ТАШКИЛ КИЛИШНИНГ ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ
Болиев У.
СамДУ
Аннотация: Мамлакатимизда ёшларни маънавий-ахлоций, таълим-тарбия бериш тизимини сифат жщатидан янги босцичга кутариш, ёшларнинг буш вацтини мазмунли ташкил этиш борасида олиб борилган ислоуотлар натижасида талабалар уртасида халцимиз маънавияти, миллий цадриятларини таргиботи учун зарур шарт-шароитлар яратилиб, уларни тарбиялашнинг педагогик имкониятлари, технологияларидан самарали фойдаланиш зарурати юзага келмоцда. Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича “Харакатлар стратегияси”да “рууан ва ацлан ривожланган, мустацил фикрлайдиган, Ватанга содиц, цатъий уаётий нуцтаи назарга эга ёшларни тарбиялаш”нинг1 устувор вазифалари белгиланиб, бу борада талабаларни тарбиялаш жараёнини такомиллаштириш мууим ауамият касб этади.
Калит сузлар: талабалар тарбияси, таълим-тарбия бериш, таълим ислоуоти, маданият, талабалар гурууи, муносабат, одоб - ахлоц.
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL FUNDAMENTALS OF ORGANIZATION OF STUDENT EDUCATION IN HIGHER EDUCATION
INSTITUTIONS
Boliev U. SamSU
Abstract: As a result of reforms carried out in our country to raise the spiritual and moral, educational system of youth to a qualitatively new level, meaningful organization of youth leisure, the necessary conditions for the promotion of national spirituality and national values among students have been created. there is a need to use. The ”Strategy of Actions” for the further development of the Republic of Uzbekistan identifies the priorities of ”education of spiritually and mentally developed, independent-minded, loyal to the Fatherland, a firm outlook on life ” and plays an important role in improving the process of educating students.
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги “Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида”ги ПФ-4947-сон Фармони. - Узбекистан Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.
213
http://OAC.DSMI-QF.UZ
'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
Keywords: student upbringing, education, education reform, culture, student group, attitude, etiquette.
Мамлакатимизда амалга оширилаётган таълим ислохоти «Таълим туFрисида»ги К,онун ва «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури»да узининг илмий-назарий, ижтимоий - иктисодий, сиёсий- юридик ифодасини топди.
Бу вазифани бажариш таълим-тарбия жараёнига, унинг мазмун, шакл ва методларини, укув юртларида тарбиявий жараённи тубдан узгартиришни талаб килади. Укув юртларидаги таълим жараёнини ташкил килишда тарбиявий ишларга алохида эътибор бериб, уларда юкори малакали мутахассисларни тайёрлашда уз касбини мукаммал урганиши билан бирга юксак ахлокий сифатларга эга булган шахс сифатида уларни шакллантириш нихоятда мухимдир. Бу борада амалга оширилаётган ишлар халкаро микёсда эътироф этилиб, узининг дастлабки самараларини бера бошлади. Бунинг окибатида республикамизнинг иктисодий ва ижтимоий ривожланиши анча тезлашди.
Аммо уни келгуси тараккиётининг омилларини инобатга олиб мутахассислар тайёрлашни жахон андазаларига мослаштириш, уларни уз мутахассисликлари ва ижтимоий- сиёсий билимларини шахсий эътикодига айлантиришни такозо килади. Янги тарихий шароитда инсонни узини такомиллаштирмасдан туриб, жамият олдида турган мураккаб иктисодий-сиёсий, маънавий-ахлокий муаммоларини хал килиттт мумкин эмас. Чунки уларни ечишда инсон онги, акл-заковати, ижтимоий фаоллиги халк, миллат олдидаги масъулиятини хис килиши мухимдир. Инсон ва унинг онгини тафаккурини узгартириш билан мустакил давлатни куриш бир-бирига диалектик боFлик жараёндир.
Инсонларнинг фан, таълимот, FOяларни эгаллаб олиш жараёнларини тахлил килар эканмиз, хакикатдан хам хар кандай FOя, карор, конун инсонлар онги, харакати, хулк атворига сингиши, билими-маънавий дунёси оркали амалий фаолиятга татбик килинишининг гувохи буламиз. Гоя, карор, конунларни узлаштириб олиб, уз маънавий мулкига айлантиргач, жамиятни, кишиларни узгартириш куролига айланади. Мустакил ривожланиш йиллари тажрибаси шуни курсатадики, силкиниш, ларзаларсиз ижтимоий-иктисодий ривожланишнинг бош омили инсон, унинг онги, акл-заковати тафаккуридир. Республикамиз Президенти ислохотларни амалга оширишда маънавий-маърифий, тарбиявий ишларга кучли эътибор бериб, уларнинг мохиятини ахолига тушунтириш хамда мамлакат миллий хусусиятларига мос келувчи сиёсий тизимни туFри танлагани хам ривожланишнинг мухим омилидир. Куриниб турибдики, жамиятимизнинг мустакиллик шароитида ривожланишида таълим-тарбияни янги методологик асосда куриш тарихий заруратга айланди.
ГМ
214
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ
'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
Бу муаммони Президентимиз Ш.М.Мирзиеёев узининг “Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз”, “Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб янги боскичга кутарамиз” каби асарлари, нутк ва маколаларида илмий жихатдан хал килиб, Республикамиз келажаги булган ёш авлодни вояга етказишда таълим-тарбиянинг етакчи ролини курсатиб берди.
Мазкур асарларда мамлакат маданий-маърифий ва таълим-тарбия тизими ривожланишининг узига хос хусусиятлари уз илмий талкинини топди. Чунки, юкори касбий тайёргарлик билан бирга кадрлардан ташаббускорлик ва тадбиркорлик, суз ва амалий иш бирлиги, мустакил фикрлаш, истикболли максадга интилиш, Ватан, халк, миллат равнаки йулида фидойи булишни хам талаб килади. Булажак мутахассисларда бу сифатларни шакллантириш таълим-тарбия тизимининг иштирокисиз амалга ошмайди. Бу, уз навбатида, таълим-тарбия тизимини маънавий етук, касбини чукур билувчи кишиларни тайёрлашга хизмат килишини такозо килади.
Куряпмизки, инсон тарбияси унинг тарбияланганлик даражаси факат жамият тараккиётининг хозирги куни учун эмас, балки келажаги учун хам мухимдир. Шундай килиб, миллий мустакиллик шароитида булажак мутахассисларда юксак ахлокий сифатларни шакллантириш укув-тарбия жараёнининг мухим ажралмас вазифасига айланди. Чунки маъмурий-буйрукбозлик шароитида шахсга, асосан, ташки маъмурий таъсир оркали муносабатда булиш, уни уз хохиши, истаги ва мустакил карор кабул килишдан махрум килиб, маъмурий тазйик кулига айлантириб, автоматик равишда курсатма ва буйрукларни бажарувчи роботга айлантирган эди. Бозор муносабатлари шароитида мутахассис маъмурий тазйикдан холи булиб, ижодий, мустакил фикрлаши, юксак касбий тайёргарлик билан бирга умумий маънавияти, пок ахлоки, ижтимоий фаоллиги хаёт талаби булиб колди. Ишлаб чикариш жараёнида вазиятдан келиб чикиб туFри карор кабул килиши унинг шахсий сифатлари инсоний ва касбий маданиятининг ажралмас хусусиятидир.
Айнан шундай сифатлар мутахассисни яратувчиликка ундаб, уз навбатида касби оркали - жамият иктисодий, ижтимоий ва маданий тараккиётига улкан хисса куша олишига олиб келади. Бу сифатлар мутахассисларни онгли ривожланиши ва узлигини англаши оркали узини халк, Ватан, манфаатларига шахс ва касб сохиби сифатида хисса кушишига тайёрлашни такозо килади. Бу зарурият булажак мутахассиснинг уз фаолиятини холисона бахолаш ва назорат килиш, узининг инсоний шаъни, шахсий Fурури асосида тартибга солиш механизмларини узида шакллантиришида олий укув юртидаги таълим-тарбия жараёни асосий рол уйнаши лозим. Мутахассис шаклланишига бундай ёндашишнинг боиси шуки, инсоннинг ички маънавий дунёси хулк-атвор
ГМ
215
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ
'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
нормаларини ички мотивга айлантириб, мотив эса йуналтирувчилик ролини бажаради. Бунда талабанинг таълим жараёнидаги фаоллиги ошиб, узини шахс сифатида шаклланишини, касбини чукур эгаллаш билан яхлитликда, ички англанган мотив таъсири остида амалга оширади.
Шундан келиб чикиб хозирги шароитда олий укув юртларида мутахассислар тайёрлашда факат касб сохибини эмас, балки унинг шахсий сифатларини узаро мутаносибликда шакллантириш хам мухим урин эгалламокда. Президентимиз Ш.М.Мирзиеёвнинг таълим-тарбия, маънавиятни юксалтириш, бу борада аждодларимиз томонидан колдирилган бой маданий-маънавий меросни урганиш ва тадкик этиш борасидаги фикрларидан маълум буладики, миллий истиклол шароитида мутахассис кадрлар тайёрлашга муносабат хам мохият эътибор билан ижтимоий тараккиёт эхтиёжидан келиб чикиб узгарган. Мустакиллик шароитида биз уз тарихимиз, маданиятимиз, урф-одат, анъаналаримизга кайтишимиз, мутахассислар тайёрлашда хам асосий мезон булиши лозим. Чунки миллий меросимизда аввал болага билим беришдан олдин унинг ахлокини тарбиялашга алохида эътибор берилган. Маълум бир экиндан мул хосил олиш учун экиладиган ерга аввал ишлов бериб, уни тайёрлаганларидан сунг унга уруF ташлаганлар. Худди шундай шахсга билим беришдан олдин уни ахлокий киёфасини тарбиялаш мухимдир. Шунинг учун хозирги пайтда олий укув юртларида мутахассислар тайёрлашда касбий тайёргарлик билан бирга унинг юксак инсоний хислатларини тарбиялаш белгиловчи куч булмокда.
Таълим билан тарбия яхлитлигида тарбия инсоннинг уз мохиятини тушуниш, касбий фаолиятини эзгулик, кишиларга яхшилик килишга йуналтиради.
Таълим муассасига кабул килинган талабаларнинг пухта билим олиши ва узи танлаган касбни чукур урганишида гурухнинг урни катта. Талаба шахси ривожланишининг биринчи боскичида гурухдаги тартиб коидаларни, укув фаолияти шакл ва воситаларни, мехнат меъёрларини, ахлокий коидаларни фаол узлаштиради. У узининг шахсий хусусиятларини гурухга сингдира олмайди. Бу даврда талабада “бошкалардай булиш,” “хаммага ухшашлик” эхтиёжи пайдо булиб, имкон кадар гурухдаги шарт шароитларга мослашишга харакат килади. Аммо бу жараён хар бир талабада узига хос тарзда кечади.
Талаба уз гурухида муносабатлар тизими таъсирига тушади, у узини ундан ташкарида тасаввур кила олмайди. Унинг юриш-туриши, хатти- харакати, укиши ва жамоатчилик фаолиятига гурухдаги муносабатлар таъсир килади. Бунда талаба гурухдаги шахслар аро муносабатлар тизими оркали жамиятдаги ахлокий меъёрларни эгаллаб, узини намоён килиш имкониятига эга булади. Бу жараённинг кечиши куп жихаддан талабанинг шахсий фаолиятига боFлик.
Ш.
216
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ
'Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
Талабалар шахсининг гурухда ривожланиш жараёни факат гурух ва талабанинг гурух ва узигагина боFлик эмас. Бунда маъмурият томонидан тайинланган гурух мураббийсининг шахсий ва касбий сифатлари хам мухим ахамият касб этади.
Гурухдаги талабаларнинг узаро муносабатини туFри ташкил килишда хар икки масалага эътибор каратилади. Биринчидан, таълим- тарбияни ташкил этишда, айникса талабаларнинг индивидуал хусусиятлари аникланади. Иккинчидан, гурух учун мос таълим-тарбия шаклларини танлаш асосида талабалар фаолияти самарадорлиги оширилади. Гурухларни оптимал шакллантириш талабаларни узига хос типологик хусусиятларни урганиш тажрибасига асосланиши керак.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги “Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси туFрисида”ги ПФ-4947-сон Фармони. - Узбекистан Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.
2. Б.Л. Фарберман «й^ор педагогик технологиялар» Т. «ФАН», 2000 йил.
3. Янги педагогик технологиялар.проф. Х.Ё.Каримов тахрири остида. -Тошкент, 2001. -147 б.
4. Н. Сайидахмедов «Янги педагогик технологиялари» «Молия» Тошкент 2003 йил.
5. О.Расулов. Анъанавий хонандалик укитиш методикаси.-Тошкент: Навоий номидаги Узбекистан миллий кутибхонаси, 2006 й.-91 б.
217
HTTP://OAC.DSMI-QF.UZ