Научная статья на тему 'ОЛИЙ ЎҚУВ МУССАСАЛАРИДА ТАРМОҚ ИНТЕРФАОЛ ТАЪЛИМ ВОСИТАЛАРИНИ ҚЎЛЛАШ АСОСЛАРИ'

ОЛИЙ ЎҚУВ МУССАСАЛАРИДА ТАРМОҚ ИНТЕРФАОЛ ТАЪЛИМ ВОСИТАЛАРИНИ ҚЎЛЛАШ АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
40
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тармоқ / интерфаол / дидактика / интеграцион / инстументал / экстрафаол / интрафаол. / сеть / интерактивный / дидактика / интеграционный / инстументальный / экстраактивный / интраактивный.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Тўйчиев Хайруллох Эргашевич

Мақолада олий ўқув юртларида, хусусан техника йўналишидаги олий ўқув юртларида касбий таълим йўналиши талабалари учун тармоқ интерфаол таълим воситаларининг қўлланилиши ва унинг келажакдаги натижалари ҳақида умумий маълумотлар келтирилган. Шунингдек бундай технологиялар қўлланишида юқори самарадорликка эришиш учун керакли хулоса ва тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОСНОВЫ ПРИМЕНЕНИЯ СЕТЕВЫХ ИНТЕРАКТИВНЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ В ВЫСШИХ ОБРАЗОВАТЕЛНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ

В статье приведены общая информация о применении сетевых интерактивных средств обучения в высших, в частности, технических образовательных учреждениях для студентов профессионального образования, а также приведен общий обзор информации о перспективных результатах в будущем. Даны необходимые выводы и рекомендации для достижения высокой эффективности таких технологий.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ЎҚУВ МУССАСАЛАРИДА ТАРМОҚ ИНТЕРФАОЛ ТАЪЛИМ ВОСИТАЛАРИНИ ҚЎЛЛАШ АСОСЛАРИ»

Туйчиев Хайруллох Эргашевич,

Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мух,андислари институти "Педагогика, психология ва укитиш методикаси" кафедраси таянч докторанти

ОЛИЙ ДУВ МУССАСАЛАРИДА ТАРМОК ИНТЕРФАОЛ ТАЪЛИМ ВОСИТАЛАРИНИ КУЛЛАШ АСОСЛАРИ

УДК: 378.356

ТУЙЧИЕВ Х.Э. ОЛИЙ ЩУВ МУССАСАЛАРИДА ТАРМОЦ ИНТЕРФАОЛ ТАЪЛИМ ВОСИТАЛАРИНИ КрЛЛАШ АСОСЛАРИ

Маколада олий укув юртларида, хусусан техника йуналишидаги олий укув юртларида касбий таълим йуналиши талабалари учун тармок интерфаол таълим воситаларининг кулланилиши ва унинг келажакдаги натижалари х,акида умумий маълумотлар келтирилган. Шунингдек бундай технологиялар кулланишида юкори самарадорликка эришиш учун керакли хулоса ва тавсия-лар берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: тармок, интерфаол, дидактика, интеграцион, инстументал, экстра-фаол, интрафаол.

ТУЙЧИЕВ Х.Э. ОСНОВЫ ПРИМЕНЕНИЯ СЕТЕВЫХ ИНТЕРАКТИВНЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ В ВЫСШИХ ОБРАЗОВАТЕЛНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ

В статье приведены общая информация о применении сетевых интерактивных средств обучения в высших, в частности, технических образовательных учреждениях для студентов профессионального образования, а также приведен общий обзор информации о перспективных результатах в будущем. Даны необходимые выводы и рекомендации для достижения высокой эффективности таких технологий.

Ключевые слова и понятия: сеть, интерактивный, дидактика, интеграционный, инстумен-тальный, экстраактивный, интраактивный.

TUYCHIEV KH.E. THE BASICS OF ONLINE INTERACTIVE LEARNING TOOLS USING IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

In the article general information of interactive learning network tools implementation in higher educational institutions, in particular in technical higher educational institution for vocational students are discribed. A general overview of future results is also provided. Conclusions and recommendations for achieving high results are given.

Key words and concepts: network, interactive, didactics, integration, instrumental, extractive, interactive.

Кириш. Олий укув юртида таълим олиш жараёнида замонавий ахборот воситала-рини куллаш нуктаи назаридан булажак укитувчиларни дидактик тайёрлашга катта эътибор каратилмокда. Дидактик тайёр-гарлик уларнинг касбий-педагогик шак-лланиши жараёни куйи тизимининг ажрал-мас кисми булиб, олий укув юрти битирув-чилари укув жараёнини ташкил этишда катта кийинчиликларга дуч келмокда. Замонавий ахборот воситаларини куллаш буйича дидактик куникмаларнинг етарли даражада эмас-лиги аникланди.

Ахборот ва технологияларни ривожлан-тириш билан боFлик дидактика ва дидактик тизим билан нима содир булаётганини куриб чикамиз. Дидактика (юнон тилидан. didaktikos - ибратли) - педагогиканинг бир кисми булиб, укитиш ва таълим назариясини (укув максадлари, мазмуни, колиплари ва тамойиллари), шунингдек, таълим жараёнида тарбия беришни ишлаб чикади. Замонавий нуктаи назардан, дидактика - бу укитишнинг педагогик назарияси1. Дидактика, шунингдек, билим, куникма ва малакани узлаштиришнинг мох,ияти, тамойиллари ва конунларини очиб берувчи, укитиш ва таълимнинг умумий назарияси сифатида кайд этилиб, таълим мазмуни х,ажми ва тузилишини белгилайди, унинг усул-лари ва ташкилий шаклларини такомиллаш-тиради, укув жараёнининг укувчиларга таъси-рини урганади.

Мавзунинг мацсади. Техника олий таълим муассасалари касбий таълим талаба-лар (булажак укитувчилар)и учун замонавий ахборот воситаларини куллаш буйича дидактик куникмаларни шакллантириш асосларини урганиш.

Мавзу буйича илмий изланишлар-нинг цисцача та^лили. Дидактика, педагогика фанининг х,ар кандай сох,аси каби, дои-мий ривожланишдадир, укитишнинг мазмуни янгиланади, унинг янги усуллари ва шакллари пайдо булади, укитишнинг техник воситалари такомиллаштирилади, фаол равишда ахборот технологиялари жорий этилмокда. Таълимда ахборот-коммуникация технологияларини

куллаш сох,асида мах,аллий психологлар ва укитувчилар (Б.Гершунский2, В.А.Извозчиков3, Э.С.Полат4 бошкалар) томонидан олиб борил-ган тадкикотларда турли ахборот платформа-ларида таълим жараёни субъектлари уртасида интерфаол таълим муносабатларини ташкил этишга алох,ида эътибор каратилган.

Агар узгарувчан ахборот-таълим мух,итининг замонавий имкониятларидан фойдаланган х,олда укитишнинг усул ва воситалари ишлаб чикилса, интерфаол таълим сох,асидаги узаро таъсирлар муаммосини х,ал килиш мумкин. Шундай килиб, замонавий педагогикада дидактиканинг ривожла-ниши ахборот-таълим мух,ити ва унинг тарки-бий кисмлари (укитиш шакллари ва усуллари) билан боFлик.

А.В.Хуторская5нинг фикрича дидактик тизими деганда, маълум бир технология буйича укув жараёнини амалга ошира-диган мух,ит тушунилади. Дидактик тизим укитувчилар, талабалар, максадлар, тар-киби, усуллар, укитиш воситалари ва шаклларини уз ичига олади. Дидактик тизим умумий инструментал элементларга эга булиши мумкин, масалан, укитишнинг бир хил усуллари ёки воситалари. Шу билан бирга, таъ-лимнинг самарадорлиги бутун дидактик тизим томонидан аникланади. Дидактик тизим-нинг барча элементлари узаро боFлик булиб, улардан бирининг узгариши колганларнинг узгаришига олиб келади. Шунинг учун, укитишнинг х,ар кандай янги воситалари бутун педагогик жараённи узгартиради.

Мацоланинг илмий мо^ияти шундан ибо-ратки, олий укув юртлари, хусусан техника йуналишидаги олий укув юртларида тармок интерфаол таълим воситаларини куллаш ва

1 Хамидов Ж.А. Булажак касб таълими укитувчиларини тайёрлашда укитишнинг замонавий дидактик воситаларини яратиш ва куллаш технологияси. Педагогика фан-лари буйича докторлик (DSc) диссертацияси автореферата - Тошкент, 2017.

2 Гершунский Б. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования: для пед. специальностей высших учебных заведений. - 2-изд., перераб. и доп. - М.: "Просвещение", 1990. - 141 с.

3 Извозчиков В. Интеграционные процессы в педагогической теории и практике. - Екатеринбург, 1994. - 152 с.

4 Полат Э.. Интегративная теория и практика многоуровневого непрерывного профессионального образования - СПб: Ин-т профтехобразования РАО, 2002. - 240 с.

5 Хуторская А. Интеграция педагогических и специальных дисциплин при подготовке мастеров производственного обучения. Автореф. дисс. ... канд. пед. наук. - Екатеринбург, 2012. - 26 с.

уларнинг афзалликлари, шунингдек укитиш воситаларидан фойдаланилганда укитиш максадларига янада муваффакиятли ва камрок вактда эришиш йуллари курсатилган.

Тадцицотнинг мацсади Укитиш воси-талари дидактик тизимнинг асосий тар-кибий кисмлари ва укув жараёни билан жих,озлашнинг зарурий элементлари х,акида маълумотлар бериш.

Тадцицотнинг объекти техника олий таъ-лим муассасалари касб таълими талабалари-нинг укув жараёни.

Тадцицотнинг субъекти. Тадкикот Тош-кент иригация ва кишлок хужалигини меха-низациялаш мух,андислари институтининг "Гидромелиорация" факультети "Касб таълими" йуналиши 3 боскич талабаларининг таълим жараёнида утказилган.

Тадцицотда тизимлилик, киёсий ва илмий адабиётларнинг тах,лилларидан фойдала-нилди.

Асосий к,исм.

Педагогик нуктаи назардан, укитиш воси-талари дидактик тизимнинг бошка таркибий кисмлари билан узаро боFликлиги куйидаги энг мух,им хусусиятларга эга:

- педагог учун укитиш воситаси - педагогик мех,нат воситасидир, бу унинг функция-ларини муваффакиятли амалга ошириш имко-нини беради;

- укувчи учун укитиш воситаси - билим воситаси ва укув функцияларини амалга ошириш воситаларидан бири;

- таълим мазмунига нисбатан укитиш воситаси - унинг мазмунини етказиш ва урганишни ташкил этиш усули;

- укув-тарбия жараёни услублари ва укитишни ташкил этиш шаклларига нисбатан укув воситаси - бу уларнинг хилма-хиллиги ва такомиллашуви, педагогик мулокот таркибий кисмларининг янги бирикмаларини ишлаб чикиш ва куллаш вариантларидан биридир;

- укитиш воситаларига нисбатан максад уларни яратиш ва куллашда умумий йуналиш ролини уйнайди, бунда укитиш воситаси нати-жага эришиш учун узаро ёрдам бериши керак, бу эса уз навбатида уларнинг ёрдами билан аникланиши мумкин1.

1 Кубрушко П.Ф. Содержание профессионально-педагогического образования. - М.: "Высшая школа", 2001. - 236 с.

Укитиш воситаларининг асосий дидактик максади - укув материалларини узлаштириш жараёнини тезлаштириш, яъни укув жараёнини энг самарали хусусиятларга якинлаштиришдир.

Хар бир укитиш воситасининг дидактик роли ва вазифалари уларга лойих,алаш ва ишлаб чикариш боскичида куйилади. Укитиш воситаларининг асосий дидактик вазифалари куйидагилардир:

• компенсатор - яъни укув жараёнини енгиллаштирадиган, укитувчи ва укувчиларнинг вактига, кучига ва соFлиFига кетадиган харажатларини камайтириш;

• информатик (ахборот) - укитиш учун зарур булган ахборотни узатиш;

• интеграционлик — урганилаётган объект ёки х,одисани кисман ва умуман куриб чикиш;

• инструменталлик (асбобли) укувчилар ва педагогларнинг муайян фаоли-ятларини хавфсиз ва окилона таъминлаш2.

Сунгги йилларда олий укув юрти таъли-мида укитишнинг ахборот воситаларидан фойдаланиш айникса фаоллашди. Укитишнинг ахборот воситалари деганда укитишнинг куплаб функцияларини бажарадиган ком-пьютерлар ёрдамида укув маълумотларини саклаш, кайта ишлаш ва узатишнинг электрон воситаларини тушунилади. Ушбу воси-талар укув ахборотининг манбаи булиб хиз-мат килади, талабаларнинг билим фаоллигини ва урганилаётган фанга булган кизикишини ривожлантиришга ёрдам беради, укитиш натижаларини бах,олайди, шахсий маслах,ат ёрдамини такдим этади, урганилаётган мавзу буйича кушимча маълумот олиш имконини беради ва шу билан укувчиларнинг ижобий ижодий асосларини куллаб-кувватлайди.

Укитишнинг ахборот воситалари укув жараёнининг ажралмас кисмига айланмокда. Бирок, ахборот ва коммуникация техноло-гиялари укитиш тизимида уларни куллаш суръатларидан анча фаол ривожланмокда. Баъзи экспертлар ушбу вазиятни куйидагича бах,олайдилар: таълим тизимида ахборот ва коммуникация технологияларининг замона-вий салох,иятининг тахминан беш фоизидан фойдаланилади. Бундай натижа инсон омили

2 Косырев В.П. Методическая подготовка инженеров-педагогов. - М.: МГАУ им. В.П.Горячкина, 2003. - 144 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

билан боFликl муаммоларнинг намоён булиши ва укитиш жараёнининг иштирокчиларининг узгаришларга мослашувининг мураккаблиги билан изохланиши мумкин1.

Бу холат хеч кимни кониктирмайди, шунинг учун таълим эхтиёжлари учун ахборот ва коммуникация технологияларининг салохиятини имкон кадар тез ва самарали тарзда эгал-лаш учун саволга жавоб излаш керакми? Шубхасиз, ахборот-коммуникация технологияларининг замонавий имкониятларини биринчи навбатда эгаллаш, кейин эса ундан фойдаланишга ургатиш керак. Кейинчалик, ахборот-коммуникация технологияларининг мавжуд салохияти самарали кулланилади ва укитиш сифатини яхшилашга ёрдам беради, чунки янги нарсалар факат таълим жараёни оркали жамиятга келади.

Интернетнинг замонавий технология-лари педагоглар ва талабаларга кулай, тез-кор, узлуксиз ва психологик жихатдан кулай таълим сохасидаги хамкорликни йулга куйиш имконини беради. Унда укувчининг ахборот олиш имконияти кенг булиб, укув-амалий материалларни интерфаол усулда мустакил равишда узлаштириб, ахборот алмашиши ва урганилаётган муаммоларни укитиш сохасидаги бошка иштирокчилар билан мухокама килиши, педагогнинг куллаб-кувватлаши ва маслахатлашиши, билимларни назорат килишнинг турли шаклларидан утиши мумкин. Буларнинг барчаси укув материалла-рини узлаштириш жараёнини сезиларли дара-жада тезлаштиради ва умуман укув жараёнининг самарадорлигини оширади.

Интерфаол укитишнинг мохияти шун-даки, укув жараёни барча талабалар-нинг доимий фаол узаро таъсири шарои-тида амалга оширилади. Интерфаол укитиш укувчи ва укитувчи тенг ва тенг х,укукли укитиш субъектлари сифатида фаолият юри-тадиган хамкорлик, узаро укитиш (жамоавий, гурух, хамкорликда укитиш) га асосланган. У кадриятлар, куникмалар ва кобилиятларни шакллантириш, хамкорлик мухитини яратиш, узаро хамкорлик килиш, педагогни укувчилар

1 Толипов У.К,. Олий педагогик таълим тизимида умуммехнат ва касбий куникма ва малакаларни ривож-лантиришнинг педагогик технологиялари: Педагогика фанлари доктори диссертацияси. - Тошкент: 2004. - 314

б.

жамоасининг хакикий рахбари булишига имкон беради2.

Педагог укув жараёнининг ташкилотчиси сифатида хизмат килади. Шу билан бирга, интерфаол укитиш хаётий вазиятларни модел-лаштириш, ролли уйинларидан фойдаланиш, муаммоларни биргаликда хал килишни уз ичига олади. Интерфаол укитиш узаро - ахбо-рот атроф-мухит билан талабалар ахборот алмашиниш туридир. Биз ахборот алмашину-вининг учта режимини таъкидлаб утмокчимиз (1-жадвал).

Тармокли интерфаол укитиш воситаси жамоавий укитиш муносабатларини куллаб-кувватлайди, талабалар ва уларнинг индивидуал харакатларини уз ичига олган укув инти-зомининг дидактик мухитини яратишни таъ-минлайди:

- узаро ва педагог билан мулокот килиш;

- интизом буйича укув-услубий ва дидактик материаллар;

- топширикларга ва улар буйича шархларга жавобларни нашр этиш;

- муаммоли вазиятлар ва лойихаларни тахлил килиш натижаларини такдим этиш;

- видео ва фотоахборотларни жойлаш-тириш; хабарлар алмашиш.

Бундай дидактик мухит талабалар томо-нидан муайян фан буйича муайян билим, куникма ва малакаларни олиш жараё-нини осонлаштирадиган дидактик шароит-лар мажмуасини яратиш ва ташкил этишга йуналтирилиши керак, унда укитишнинг максадлари, мазмуни, усуллари ва ташкилий шакллари узгариши мумкин. Дидактик мухит укув жараёнининг узига хос хусусиятларини, унинг ривожланиш ва укитиш салохиятини хисобга олган холда укув жараёнини ташкил этишда, хусусан, дидактик ёки методик тизимда юзага келади (2- жадвал).

Хулосалар:

• дидактик мухитни аниклаш буйича ушбу позицияларга амал килган холда, асос сифатида биз уни Google хизматлари имко-ниятларига таяниб яратилган ва укитиш фао-лияти субъектларининг тармок интерфаол

2 Ismailova Z., Maxsudov P., Zhumanov A., Tuychiev Kh. Desingning the Prosses os Education and Training of Future Teachers on the Basis of Individual Prinsiples. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Vol. 24, Issue 04, 2020, P. 6653-6659

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

1-жадвал. Ахборот алмашиш усуллари1

Режимнинг номи Асосий хусусиятлари Талабанинг роли Укитишни ташкил этиш шакли

Экстрафаол Ахборот окими субъектдан (укитиш тизимидан) (укитиш объекти)га йуналтирилган, лекин объектнинг ичига кирмасдан, атрофида айланадилар Пассив укувчи Маъруза

Интрафаол Ахборот окими талабага ёки гурухга йуналтирилган, уларнинг ичидаги аклий фаолиятини фаоллаштиради Узи учун укийдиган субъект Мустакил фаолият, уз устида ишлаш, уз-узини тарбиялаш, уз-узини ривожлан-тириш

Интерфаол Ахборот окими мияга кириб бориб, уни фаоллаштиради ва шундай тескари ахборот окимини келтириб чикарадики, талабадан укитувчига, ёки ахборот окимлари йуналиш буйича узгариб туради ёки иккитомонлама булиши мумкин: битта ок,им укитувчидан, иккинчиси талабадан чикиши мумкин Бир-бирига йуналтирил-ган ишни фаоллашти-риш буйича ёрдамчи ахборот окимлари Сухбат, маслахат, уйинли вазиятлар, вазиятли масалалар, узаро суровлар ва бошкалар

2-жадвал. Тармок,ли интерфаол укитиш воситаси схемаси2

1 Дидактик ахборот ресурслари (захиралари)

2 Тармок, кундалиги (блог) - Blogger хизмати

3 Google Диск хизмати (тармок хужжатлари)

4 Gmail электрон почта хизмати

5 Youtube видеохизмати

6 Picasa фотохизмат

7 Кидирув хизмати

8 Таржимон хизмати

9 Укитишнинг тармок интерфаол воситаси

таълим хамкорлигини амалга оширадиган мухитни яратиш яхши самара беради.

• келажакдаги педагоглар томони-дан икки жихатдан - укув жараёнида ишти-рок этиш учун уз воситаси сифатида ва укувчиларнинг укув жараёнини ташкил этиш учун дидактик (касбий) восита сифатида урганишга асосий эътиборни каратиш керак, деб уйлаймиз.

Таклифлар.

Юкоридаги берилган хулосаларга таяниб, олий укув юртларида тармок интерфаол таълим воситаларини куллаш оркали таълим самарадорлигини янада ошириш максадида

1 Туйчиев Х.Э. Таълимга замонавий ёндашув Олий таълим: Муаммо ва ечимлар. Республика илмий -амалий конференция туплами. - Тошкент. 2020. 202 б

2 Исмаилова З.К., Химматалиев Д.О. Роль педагогической технологии разноуровневого обучения в современном профессиональном образовании. / The Seven thlnternational Congresson Social Sciences and Humanities, 2nd April, 2016, Vienna 2016, Б. 76-79.

куйидаги таклифларни амалга ошириш максадга мувофик деб хисоблаймиз:

• анъанавий ва интерфаол укитиш усул-ларини таккослашда талаба фаоллиги педа-гогнинг фаоллиги урнини босиши керак;

• педагогнинг вазифаларига талаба-лар томонидан фаолиятнинг узгача, яъни локал тармок тизими оркали маълумотларни онлайн бериш ва онлайн топшириш учун шароит яратиш мухим урин тутади;

• укув амалиётлари буйича машFулотларни олиб боришга айни шу соха буйича таълим интерфаол технологиялари-дан, интернет тармоFидан туFри фойдала-ниш учун талабаларга йурикномалар, услубий курсатмалар ишлаб чикиш лозимдир.

Юкоридагиларга асосланиб таъкидлаш лозимки, бугунги кунга келиб олий укув юртларида тармок интерфаол таълим воситаларини куллаш оркали таълим самарадорлигини янада ошириш долзарб масалалигича колмокда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

с 86 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ N у

Адабиётлар руйхати:

1. Хамидов Ж.А. Булажак касб таълими укитувчиларини тайёрлашда укитишнинг замонавий дидактик воситаларини яратиш ва куллаш технологияси. Педагогика фан-лари буйича докторлик (DSc) диссертацияси автореферати. Тошкент, 2017 й.

2. Гершунский Б. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования: для пед. специальностей высших учебных заведений. -2-изд., перераб. и доп. - М.: Просвещение, 1990. - 141 с.

3. Извозчиков В. Интеграционные процессы в педагогической теории и практике. -Екатеринбург, 1994. - 152 с.

4. Полат Э.. Интегративная теория и практика многоуровневого непрерывного профессионального образования - СПб: Ин-т профтехобразования РАО, 2002. - 240 с.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

5. Хуторская А. Интеграция педагогических и специальных дисциплин при подготовке мастеров производственного обучения. Автореф. дисс. ... канд. пед. наук. - Екатеринбург, 2012. - 26 с.

6. Кубрушко П.Ф. Содержание профессионально-педагогического образования / П.Ф.Кубрушко. - М.: Высшая школа, 2001. - 236 с.

7. Косырев В. П. Методическая подготовка инженеров-педагогов / В.П.Косырев. -М.: МГАУ им. В.П.Горячкина, 2003. - 144 с.

8. Толипов У.К,. Олий педагогик таълим тизимида умуммех,нат ва касбий куникма ва малакаларни ривожлантиришнинг педагогик технологиялари: Дис. ... пед. фан. докт. -Тошкент: 2004. - 314 б.

9. Ismailova Z, Maxsudov P, Zhumanov A, Tuychiev Kh. Desingning the Prosses os Education and Training of Future Teachers on the Basis of Individual Prinsiples. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Vol. 24, Issue 04, 2020, P. 6653-6659

10. Туйчиев Х.Э Таълимга замонавий ёндашув Олий таълим: Муаммо ва ечимлар. Республика илмий - амалий конференция туплами. - Тошкент. 2020. 202 б.

11. Исмаилова З.К., Химматалиев Д.О. Роль педагогической технологии разноуровневого обучения в современном профессиональном образовании / The Seven thInternational Congresson Social Sciences and Humanities, 2nd April, 2016, Vienna 2016, Б. 76-79

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.