г
v.
Рузиев Шухрат Исламович,
Шахрисабз давлат педагогика институти "Ижтимоий фанлар" кафедраси укитувчиси
ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ТАЛАБАЛАРНИНГ У^УВ-БИЛИШ ФАОЛИЯТИНИ ФАОЛЛАШТИРИШ ЗАРУР ОМИЛ СИФАТИДА
УДК: 337.01;(037) DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_2_3
РУЗИЕВ Ш.И. ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ТАЛАБАЛАРНИНГ УЦУВ-БИЛИШ ФАОЛИЯТИНИ ФАОЛЛАШТИРИШ ЗАРУР ОМИЛ СИФАТИДА
Маколада олий таълимда тах,сил олаётган талабаларнинг укув-билиш фаолиятини фаол-лаштириш мазмуни, психологик-педагогик хусусиятлари, таркибий кисмлари, ривожлантириш компонентлари, зарурияти х,амда сифатли кадрлар тайёрлашдаги ах,амияти масалалари атроф-лича талкин килинган.
Таянч суз ва тушунчалар: олий таълим, талаба, укув-билиш фаолияти, фаоллаштириш, укув-билиш фаолиятини фаоллаштириш, зарурият, педагогик-психологик хусусиятлар, компонент-лар, омиллар, шаклланиш, натижа.
РУЗИЕВ Ш.И. АКТИВИЗАЦИЯ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ КАК НЕОБХОДИМЫЙ ФАКТОР
В статье подробно рассмотрены вопросы содержания, психолого-педагогических особенностей, компонентов, компонентов развития, необходимости активизации учебно-познавательной деятельности студентов, обучающихся в высших учебных заведениях, а также их значение в подготовке качественных кадров.
Ключевые слова и понятия: высшее образование, студент, учебно-познавательная деятельность, активизация, учебно-познавательная деятельность, необходимость, педагогико-психологические особенности, компоненты, факторы, формирование, результат.
RUZIEV SH.I. ACTIVATION OF EDUCATIONAL AND COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION AS A NECESSARY FACTOR
The article comprehensively interprets the content of activation of educational and cognitive activities of students studying in higher education, psychological and pedagogical characteristics, components, development components, necessity and significance in the preparation of quality personnel.
Key words and concepts: higher education, student, educational-cognitive activity, activation, activation of educational-cognitive activity, necessity, pedagogical-psychological characteristics, components, factors, formation, result.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
Кириш. Мамлакатимизда таълим-тарбия тизимини тубдан такомиллашти-риш, эртанги кунимизнинг муносиб давом-чиларини камолга етказишнинг мустахкам ташкилий-хук,ук,ий механизми ярати-лиши борадаги ишлар бугунги кунда янада жадал тус олмокда. Дунё тарак,к,иёти шид-дати барча соха каби таълим-тарбия жара-ёнига хам янгича ёндашувни, инновацион технологияларни татбик, килишни так,озо этмокда. Шунга кура, навк,ирон авлодни жис-монан соFлом, интеллектуал ривожланган, мустакил фикрлайдиган, к,атъий хаётий пози-цияга эга, ватанга содик, к,илиб тарбиялаш, демократик ислохотларни чукурлаштириш ва фукаролик жамиятини ривожлантириш жараёнида уларнинг ижтимоий фаоллигини ошириш мухим вазифалар саналади. Бино-барин, х,ар бир давлат ва жамият равнак,и ёш авлоднинг камолоти, интилиши, шижо-ати билан узвий боFлик1. Шу маънода, юрти-мизда давлат бюджетидан ижтимоий сохага, жумладан, таълим тизими ислохотларига йуналтирилаётган сармоялар мунтазам ошиб бораётгани, таълим сохасидаги конунлар ва давлат дастурлари доирасида юк,ори мала-кали кадрлар тайёрлаш, илм-фан ва ишлаб чикаришнинг самарали интеграциялашувини таъминлаш, ёшларни миллий ва умуминсо-ний кадриятлар рухида тарбиялашдек дол-зарб вазифалар муваффак,иятли бажарила-ётгани алохида эътирофга моликдир. Таълим
- жамиятни ислох, к,илиш ва уни ташки дунё учун янада очик, хамда янги технология ва билимларга йуналтирилган жамиятга айланти-ришнинг асосий омилидир. У нафак,ат жами-ятнинг ривожланиш истик,болини, балки хар бир инсоннинг алохида фаолиятини олдиндан аник,лайди ва белгилайди1.
Мавзунинг долзарблиги. Замонавий таълим жараёнида фаол фаолият субъекти сифа-тида талаба шахси мухим рол уйнайди. Тала-банинг етакчи фаолиятидан бири урганиш булиб, у катта тафаккур, дик,к,ат, ирода, хотира ва тасаввурни талаб к,илади. Таълим
- талабаларнинг билим, куникма ва малака-ларни узлаштириш, ижодий к,обилиятлари ва
1 Рахимов З.Т. Педагогик компетентлик таълим жара-ёни ривожланишининг мухим омили сифатида. // "Замонавий таълим" илмий-амалий оммабоп журнали, 2019 йил, 7-сон, 3-8-б.
ахлокий ахлокий карашларини ривожланти-ришдаги фаол укув-билиш фаолиятини таш-кил этиш ва раFбатлантиришнинг максадли педагогик жараёни саналади. Талаба онгида вокеликни акс эттиришнинг махсус ташкил этилган, мураккаб ва куп киррали жараёни сифатида урганиш узига хос билиш жараёни булиб, уни укитувчи бошкаради. Бу билим, куникма ва малакаларни тулик узлаштиришни, аклий ва ижодий кобилиятларни ривожланти-ришни таъминлайдиган укитувчининг етакчи ролидир.
Мавзу буйича илмий манбаларнинг цисцача та^лили. Хозирги кунда х,ар кандай х,одиса ёки жараён тобора бир фаннинг эмас, балки бир канча турдош фанларнинг тадкикот предметига айланиб бормокда деб таъкид-лайди Е.Д.Трофимова узининг "Активизация учебно-познавательной деятельности студентов" номли китобида2.
Муаллифнинг фикрича, укув-билиш фао-лияти мураккаб х,одиса ва умуман олганда - фаолиятга тааллуклидир. Бир катор фанлар мавжуд булиб, уларнинг предмети алох,ида категория сифатида фаолиятдир. Ушбу фанлар доирасидаги тадкикотчилар динамика-нинг конуниятлари ва хусусиятларини, фаолият намоён булиш генезисини аниклаб, ушбу тоифаларни куриб чикишга узига хос хусуси-ятлардан ёндашадилар.
К.Назаровнинг таъкидлашича, фалса-фада фаолият тушунчаси материянинг уму-минсоний, умуминсоний хоссаси сифатида каралади, баъзи х,олларда йуналтирилган х,аракат улчови сифатида х,аракат килади; бошкаларда, х,аракатга тескари таъ-сир курсатадиган нарсанинг куз^алувчан х,олати, учинчидан, моддий объектларнинг бошка нарсалар билан узаро таъсир килиш кобилияти билан. Биологик нуктаи назардан, фаолият асосий х,исобланади3.
Д.П.Ильина, тирик организмларнинг уз эх,тиёжларини амалга ошириш учун ташки
2 Трофимова Е.Д. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов [Текст] / Е. Д. Трофимова // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании. - 2017. - № 6. - С. 435440.
3 Фалсафа асослари (Тузувчи ва масъул мухаррир: К.Назаров). - Т.: «Узбекистон» нашриёт-матбаа ижодий уйи. 2005. - 384 б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
г
v.
1-расм. Фаоллаштириш мох,ияти.
таъсирларни енгиш ёки улардан фойдаланиш кобилиятида эга булиши, атроф-мухит омил-ларига ва укув-билиш фаолиятига таянишини эътироф этади1.
Педагогикада фаолият энг мухим хусу-сият, атрофдаги вокеликни шахсий эхтиёжлар, карашлар, максадларга мувофик узгартириш кобилияти сифатида каралади. Шахснинг узига хос хусусияти сифатида фаоллик кизFин фаолиятда, мехнатда, укитишда, ижтимоий хаётда, ижоднинг турли турларида, уйинларда ва х,оказоларда намоён булади. Шуни таъ-кидлаш керакки, педагогика ва психология фанларида «фаолият» тушунчаси куйидаги ходисаларни аниклаш учун ишлатилади:
- шахснинг муайян, узига хос фаолияти;
- пассивликка карама-карши х,олат (бу хар доим хам шундай эмас
- х,акикий фаолият, баъзан эса факат фаолиятга тайёрлик);
- ташаббус ёки реактивликка карама-карши булган х,одиса (субъектнинг харакати уйламасдан эмас, балки ичкарида иштирок этади)2.
Асосий цисм. Хар бир булажак мутахассис таълим тизимини ислох, килишнинг зарурли-гини тушуниб етиши ва унинг амалиётда таълим муассасалари инновацион жараёнларига кушилишдаги ахамиятини англаб етиши хамда яратиш имкони мавжуд булган инновацион
1 Ильина Д.П. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов среднего профессионального образования [Текст] / Д.П.Ильина // Формирование готовности к профессиональной деятельности выпускников педагогического вуза. - 2019. - № 12. - С. 72-78.
2 Щербакова И.В. Активные методы обучения как условие активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся // Проблемы педагогики. 2020. № 1 (46). С. 39-42.
майдонда узини куриш ва энг мух,ими, янги-ликларни узлаштиришдан иборат3.
Хамма учун умумий - бу фаолият ва энергия ва сафарбарлик уртасидаги боFлик1ликдан далолат беради. Бундан ташкари, фаолият тушунчаси купинча шахснинг узига хос хусусияти сифатида каралади, у атрофдаги вокелик билан узаро таъсирда намоён булади, шунингдек, шахснинг ушбу узаро таъ-сир килиш кобилияти4.
Шахснинг фаоллиги узига хос хусусият-лар оркали турли фаолият турларида намоён булади. Фаолиятнинг асосий хусусият-лари орасида куйидагилар ажралиб туради: йуналишлилик, оптималлик, самарадорлик, ахборот ёки энергия харажатларини мини-маллаштириш сифатида. Одатда, талабалар фаолиятини бошкариш фаоллаштириш деб аталади (1-расм5).
Фаоллаштириш концепциясини талаба-ларни бакувват, максадли урганишга ундаш, пассив ва актив фаолиятни, аклий мех,натдаги тур^унлик ва турFунликни енгиб утишнинг доимий давом этадиган жараёни сифатида таърифлаш мумкин.
Фаоллаштиришнинг асосий максади талабалар фаоллигини шакллантириш, укув жараёни сифатини оширишдир. Шуни х,исобга олиш керакки, кучли фаолият мураккаб пси-
3 Рахимов З.Т. Таълим жараёнида талабалар укув-билиш компетентлигини ривожлантириш. "Замонавий таълим" журнали 2020 йил № 3-сон, 3-10-б.
4 Muslimov N.A., Raximov Z.T., Xo'jayev A.A. "Kasbiy pedagogika" Darslik.- T.: «Voris nashriyot», 2020. 517 b.
5 Ракова И.А. Основные аспекты активизации учебно-познавательной деятельности студентов технических вузов в современной системе образования [Текст] / И. А. Ракова // Научный взгляд в будущее. - 2019. - № 14. - С. 30-34.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
2-расм. Талабаларнинг ук,ув-билиш фаолиятини фаоллаштиришнинг асосий омиллари.
хологик ва педагогик таълимдир. Муайян фао-лият турига кизикишлар, эх,тиёжлар, мотив-ларнинг маълум бир гурух,ини амалга ошир-ган шахс узида маълум фазилатларни, шу жумладан укув-билиш фаолиятини ривож-лантиради. Ривожланаётган ушбу фазилатлар яхлит тузилмани ташкил килади, бу эса фао-лиятни шахс ривожланишининг асосий мулки сифатида аниклашга имкон беради, бу унинг мустакил фаолиятга интилиши ва тайёрлигида намоён булади1.
Илмий адабиётларда фаолиятнинг куплаб турларини ажратиб курсатиш мумкин: укув, тарбиявий, аклий фаолият, билиш, интеллектуал. «Билиш фаолияти» тушунчаси-нинг мазмунини куриб чикаётганда, х,озирги вактда бир нечта нуктаи назарларни ажратиб курсатиш мумкин, бу ерда фаолият фаолиятнинг узига хос хусусияти сифатида тушу-нилади: унинг интенсивлиги табиий деб х,исобланади.
Талаба шахсининг билиш фаоллигини шак-ллантириш, умуман олганда, билиш фаолият учун мотивацияни шакллантириш, шунинг-дек, билиш кизикишни шакллантириш билан боFлик. Илмий жих,атдан мотивацияни, билимга кизикишни шакллантириш воситала-рини аник белгилайди: укув-билиш фаолиятини гурух,ли ташкил этиш, билиш фаолиятни раFбатлантириш, урганишни индивидуаллаш-тириш ва дифференцияллаштириш кабилар2.
1 Луиза А.А. Активизация учебно-познавательной деятельности вербальными методами обучения технологии [Текст] / А. А. Луиза // Современные тенденции развития науки. - 2020. - № 10. - С. 87-91.
2 Бондаренко Т.А. Педагогические условия активизации учебно-познавательной деятельности студентов в современных условиях информатизации образования [Текст] / Т.А. Бондаренко // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. - 2018. - № 4. - С. 172-186.
«Билиш фаолияти» тушунчаси бир нечта позицияларда куриб чикилади:
- билиш фаолият самарадор-лик сифатида талкин килинади, билиш кобилиятларнинг шаклланиш даражасига караб маълум бир баркарорликка эга булган гурух ёки талабанинг индивидуал равишда билиш фаолияти;
- билиш фаолият укув жараёнининг муайян моментидаги аклий фаолият нуктаи назаридан куриб чикилади3.
Талабаларнинг укув-билиш фаолиятини фаоллаштириш масаласи, психологик ва физиологик муносабатлар масаласи шахс пси-хологиясининг энг долзарб муаммоларидан бири булиб колмокда (2-расм4).
Шахснинг психологик тузилишининг энг мухим таркибий кисмлари унинг ори-ентацияси, темпераменти, характери ва кобилиятлари каби психик хусусиятлари-дир5. Темперамент - бу психик жараёнлар-нинг динамикаси билан тавсифланган шахснинг аклий хусусияти. Темперамент деганда биз психик жараёнларнинг динамик хусуси-ятларини ва шахснинг хулк-атворини, улар-нинг пайдо булиш кучи, узгариш ва тугаш тез-лигини тавсифловчи хусусиятлар йиFиндисини тушунамиз. Бу хусусиятлар туплами инсоннинг характерини шакллантиришга таъсир килади, купинча унинг шахсиятини белгилайди. Албатта, бу узаро таъсирда инсоннинг био-
3 Мельситова Н.А. Анализ личностно ориентированных технологий активизации учебно-познавательной деятельности студентов колледжа [Текст] / Н. А. Мельситова // Молодой исследователь: от идеи к проекту. -2019. - № 5. - С. 223-224.
4 Муаллиф тадкикотлари асосида тузилган.
5 Федотова Н.Ю. Организация учебно-познавательной деятельности обучающихся и способы ее активизации [Текст] / Н. Ю. Федотова // EUROPEAN RESEARCH. - 2020. - № 2. - С. 106-108.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
логик табиати зарур1. Купинча темперамент х,ак,ида гапирганда ва унинг асосий элемент-ларини ажратиб курсатишда улар хулк-атвор реакцияларининг интенсивлиги ва тезли-гини тавсифловчи темпераментнинг фаоллиги х,акида ва х,иссиётлар окимининг хусусиятла-рини, шунингдек уларнинг сифат хусусиятла-рини белгилайдиган эмоционаллик х,акида гапирадилар. Характер - шахснинг муносабат-лари ва хулк-атворининг хусусиятларини бел-гиловчи баркарор, нисбатан доимий психик хусусиятлар мажмуи. Характер х,акида гапирганда, улар одатда шундай деган маънони англатади2.
Шахснинг йуналиши - бу шахснинг фао-лиятини бошкарадиган ва х,озирги вазият-лардан нисбатан мустакил булган баркарор мотивлар йиFиндисидир. Ориентация шахснинг манфаатлари, унинг дунёкараши ифо-даланган эътикодлари билан тавсифланади. Шаклланиши ва ривожланиши шахс ижти-моийлашув жараёнида юзага келади. Ижти-моий мух,ит табиатан баркарор ва моно-тон эмас. Хар бир гурух,нинг узига хос кадриятлар тизими мавжуд булиб, уни шахс узи ривожланаётганда идрок этади ва у ёки бу х,аракатга киришиб, микромух,итнинг кабул килинган кадриятлар тизимини ушбу х,аракатга утказади. Шунинг учун фаолиятда фаол иштирок этиш микромух,итда кабул килинган кадриятлар ва фаолият натижасини бах,олаш билан белгиланади. Бевосита мух,ит инклюзия характерини ва муайян фаолият-нинг узини узи ташкил этиш шаклини бел-гилайди. Бундан келиб чикадики, ижтимоий мух,ит шахснинг умумий фаоллигини шак-ллантиришнинг мустакил омили ва харак-терли булган билиш фаолияти умумий фао-лиятнинг куйи тизими сифатида ишлайди.
Талабани уз ичига олган жамоа талаба шахсининг ижтимоийлашуви содир буладиган бир катор мух,итларни ташкил
1 Несына С.В. Эссе как способ активизации учебно-познавательной деятельности студентов [Текст] / С. В. Несына // Инновационные тенденции развития системы образования. - 2016. - № 4. - С. 127-129.
2 Изосимов Д.В. Активизация учебно-познавательной деятельности курсантов военного вуза с применением активных методов обучения [Текст] / Д. В. Изосимов // Universum: психология и образование. - 2020. - № 2 (68). - С. 10-12.
килади. Бунда атроф-мухит деганда шахсни бевосита шахсий фаолият зонаси сифатида ураб турган ижтимоий макон тушунилади (умумий маънода - макромухит, микромухит
- хусусан)3.
Шахснинг теварак-атрофдаги вокелик ходисалари ва объектларини билиш жараёни оиладан бошланади, аммо шунга карамай билишнинг асосий боскичи муайян тарзда ташкил этилган педагогик жараёнда содир булади. Педагогик жараённинг омили субъ-ектнинг билиш фаоллигини шакллантириш-дир. Педагогик жараён максадли деб тушунилади, мазмунга бой, тартибли узаро таъ-сир фаол фаолият натижасида укитувчининг фаолияти ва талабанинг шахсий узини узи ривожлантириши укитувчининг рахбарлик ва тузатувчи роли асосида амалга оширилади4.
Мацоланинг илмий мо^ияти. Талабалар-нинг укув-билиш фаолияти фаоллигини шак-ллантиришда ижтимоий-педагогик омилнинг педагогик таркибий кисмининг энг мухим жихатларига куйидагилар киради:
- педагогик жараённи ташкил этиш усуллари ва шакллари;
- талабанинг билиш фаолиятини ташкил этиш технологияси;
- педагогик жараённинг ташкил этувчи ва тизим тузувчи элементи булган укитувчининг шахсий ва касбий фазилатлари.
Шахснинг ички когнитив фаолияти яхлит мотивацион соха ёрдамида амалга оширилади, унга куйидагилар киради: эхтиёжлар, мотивлар ва максадлар, раFбатлантириш ва кизикишлар. Фанга ва умуман урганишга кизикишни жалб килиш учун урганилаётган материалнинг талабалар учун ахамияти мухим роль уйнайди,
Шахснинг шаклланишига хисса кушадиган яхлит динамик тизим булган мотивацион сохага таъсир курсатиш оркали шахснинг когнитив фаоллигини шаклланти-
3 Константинова Е.А. Теоретико-содержательные основы проблемы активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся [Текст] / Е. А. Констинтинова // Современное образование Витебщины. - 2019. - № 2 (24). - С. 32-34.
4 Лушникова О.Ю. Проблема активизации учебно-познавательной деятельности студентов колледжа [Текст] / О. Ю. Лушникова // Роль и место информационных технологий в современной науке. - 2016. - № 8.
- С. 149-152.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
ришда раFбатлантириш усуллари алохида роль уйнайди. РаFбатлантириш мотива-цион соханинг тизимли элементи булиб, уни мазмун билан тулдиради, яъни кучли раFбатлантирувчи момент; фаолият реакция-сини, яъни харакатни келтириб чикарадиган ички ёки ташки омил1. Эхтиёжлар, манфа-атлар, кадриятлар инсон фаолияти учун энг мухим раFбатдир. Булар жуда якин ва айни пайтда бир хил тушунчалар эмас. Эхтиёж - бу шахснинг мавжудлиги ва мавжудлиги учун зарур булган нарсаларга булган эхтиёжни хис килиш шароитида юзага келадиган холат. Айнан у ёки бу эхтиёж асосида организм бир бутун сифатида харакат, фаолият субъектига айланади. Эхтиёж хар кандай хаётий фаоли-ятнинг ички стимулидир. Асосий эхтиёжлар кондирилмаса, на биологик, на ижтимоий организм мавжуд булиши мумкин эмас. Демак, бу сузнинг маъносидаги эхтиёж зару-ратнинг ифодасидир. Албатта, эхтиёжлар бу организм фаолиятининг ягона импульси эмас. Аммо мотивларнинг умумийлиги ора-сида улар алохида роль уйнайди ва уларнинг бошланFич нуктасидир. Эхтиёжлар ва фаоли-ятлар уртасидаги муносабатлар икки томон-лама. Эхтиёж асосий сабаб ва фаолиятнинг умумий асосига айланади. Лекин фаолият хам эхтиёж предметига айланади2.
Мотив - шахсни х,аракатга ундайдиган ва субъектнинг эхтиёжларини кондириш билан боFл и к булган омил; субъектнинг фаоллигига сабаб буладиган ва унинг йуналишини белги-ловчи ташки ёки ички шароитлар мажмуи.
Кизикиш - бу узининг онгли ахамияти ва миссий жозибадорлиги туфайли харакат киладиган мотив. Кизикиш ва билим чам-барчас боFл и к. Максад мукаммал ёки субъектнинг онгли ёки онгсиз интилишлари-нинг ^акикий объекти; жараён атайлаб
1 Тиницкая О.В. Способы активизации учебно-познавательной деятельности студентов [Текст] // Современная наука и образование: новые реалии и научные решения. - 2017. - № 6. - С. 115-123.
2 Митерева Г.В. Активизация учебно-познавательной деятельности студента [Текст] / Г. В. Митерева // Медицинский дискурс: вопросы теории и практики. - 2018.
- № 1. - С. 179-184.
йуналтирилган якуний натижа, кутилаётган натижанинг онгли тасвири3.
Факторларга кушимча равишда билиш фаолликни шакллантириш, укув жараё-нида билиш фаолиятига таъсир килувчи омилларни х,исобга олиш керак. Буларга куйидагилар киради:
1. Ташкилий омиллар. Бу омиллар гурух,ига талабаларнинг мавжуд тайёргар-лигини х,исобга олиш; касбий таълим ташки-лоти битирувчиларининг мех,нат бозоридаги эх,тиёжлар туFрисидаги маълумотлар асосида ракобатбардошлигини таъминлаш.
2. Психологик омиллар. Буларга куйидагилар киради: интеллектуал кобили-ятларнинг ривожланиш даражаси; барка-рорлик талабаларнинг когнитив фаолли-гини раFбатлантириш; тизими талабалар уртасидаги гурух, ичидаги муносабатлар ва укитувчилар билан муносабатлар.
3. Педагогик омиллар. Ушбу омиллар гурухига куйидагилар киради: таълимнинг анъанавий ва инновацион шаклларининг комбинацияси; талабалар билимини назорат килишнинг турли шаклларининг комбинацияси; талабаларнинг синф ва дарсдан ташкари ишларининг комбинацияси4.
Когнитив фаоллик даражалари хакидаги саволни куриб чиксак, тадкикотчиларнинг фикрлари иккига булинади: баъзилари буни талабанинг ички холатидан келиб чиккан холда куриб чикадилар, бошкалари буни фаолиятнинг намоён булиши нуктаи наза-ридан куриб чикадилар. Купчилик муаллиф-лар томонидан аникланганига асосланиб, когнитив фаолият структурасининг таркибий кисмлари ухшаш таркибга эга ва белгилар -умумий маъно уларнинг баъзиларини бир бутунга бирлаштиришга имкон беради.
3 Иванова Н.С. Педагогические условия активизации учебно-познавательной деятельности студентов в современных условиях информатизации образования [Текст] / Н. С. Иванова // Разработка учебно-методического обеспечения для внедрения инновационных методов обучения при реализации ФГОС ВО. - 2018. - № 2. - С. 380-383.
4 Бобоев Б.Д. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов в процессе обучения химических (базовых) предметов на основе формирования нравственного интереса [Текст] / Б. Д. Бобоев // Вестник Бохтарского государственного университета имени Носира Хусрава. Серия гуманитарных и экономических наук. - 2017. - № 1-3 (47). - С. 167-171.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
Асосий та^лил ва натижалар. Билиш фаолиятнинг табиатига караб куйидаги дара-жалари белгиланади:
- репродуктив (талабалар, асосан, даст-лаб топилган фаолият усули доирасида коладилар);
- эвристик, янги усулларни излаш билан тавсифланади фаолият;
- ижодий - муаммоларни куйиш ва хал килишда ташаббускорлик билан тавсифлан-ган фаолиятнинг энг юкори даражаси1.
Шунга ухшаш ёндашув Р.М.Асадулиннинг тадкикотларида кузатилади, у когнитив фаолиятнинг туртта даражасини (тайёрлик холатига караб) куриб чикади:
1. Тайёрлик билан тавсифланган репродуктив фаолият тайёр билимларни, бакувват такрор ишлаб чикариш фаолиятини эгаллаш.
2. Энергетик танлаб купайтириш фаоли-ятига тайёрлик билан тавсифланган амалий фаолият.
3. Муайян жараён ёки ходисанинг маъ-носини шиддат билан изохлаш, тушунтириш, очиб беришга тайёрлиги билан ажралиб турадиган шархловчи фаолият.
4. Янги нарсаларни ижодий яратишга тайёрлик билан тавсифланган самарали фаолият2.
Ижодий, унинг хусусияти - мустакил харакат дастурини ишлаб чикиш, излаш оркали фаолиятни амалга ошириш. Бу когнитив фаолиятнинг энг юкори куринишидир3.
Агар талабаларнинг укув-билиш фаолия-тининг тузилиши хакида гапирадиган булсак, биз бир нечта нуктаи назарларни куриб чикишимиз мумкин. Талабаларнинг укув-
1 Тютюнник Т.Е. Активизация учебно-познавательной деятельности обучающихся старших классов в условиях информатизации [Текст] / Т. Е. Тютюнник // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы,достижения и инновации. - 2019. - № 3. - С. 171-173.
2 Агафонова Е.А. Педагогическое стимулирование: практический опыт с целью активизации учебно-познавательной деятельности студентов в вузе [Текст] / Е.А. Агафонова // Региональный опорный вуз в рамках программы развития образования: миссия, функции и перспективы. - 2017. - № 2. - С. 148-154.
3 Маслан А.М. Использование информационно-коммуникационных технологий для активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся
[Текст] / А. М. Маслан // Профессиональное образование. - 2018. - № 4 (34). - С. 30-35.
билиш фаолиятининг куйидаги таркибий кисмларини ажратиб курсатиш мумкин:
- билим ва фаолият усулларини самарали узлаштиришга интилишда намоён буладиган етакчи билимлар, укитиш усул-лари, шаклланган куникма ва малакалардан иборат мазмун-операцион компонент;
- билимга хиссий-сенсорли муноса-бат билан боFлик булган хиссий-иродавий компонент (уз ичига олади: катъиятлилик, катъиятлилик, кизикишнинг доимийлиги);
- рефлексив, уз-узини назорат килиш, талабаларнинг узини-узи бахолаши, уз фаолиятининг усуллари ва натижаларини адек-ват бахолаш кобилиятини уз ичига олган рефлексив-бахолаш компоненти4.
Юкорида айтилганларнинг барчасини хисобга олган холда, биз талабаларнинг укув-билиш фаолияти таркибида бешта асосий компонентни ажратиб курсатишимиз мумкин:
1. Шахсий билиш тажрибанинг миссий мазмуни хусусиятларини уз ичига олган миссий компонент. Ташки томондан, у ёки бу ишни бажариш учун талабанинг хиссий кайфиятида намоён булади. Хиссий холат ташки куринишлар оркали белгиланади: кувонч, эхтирос, хурмат, эхтирос, катъият ва бошкалар.
2. Ихтиёрий компонент. Шахснинг онгли фаолиятга интилиши ихтиёрий саъй-харакатларга боFлик. Ирода - инсоннинг ташки ва ички тусикларни енгиб утиб, онгли равишда куйилган максад йуналишида харакат килиш кобилияти.
Талабанинг билиш фаолияти жараёнида тусикларни энгиб утиши, агар у билиш моти-вига эга булса хам, ихтиёрий харакатлар билан боFлик. Ирода максадни амалга ошириш, карорлар кабул килиш ва амалга ошириш учун мотивацияни раFбатлантиради ва натижада натижага эришишга каратилган ички ва ташки фаолиятни умумий фаоллаш-тиради.
4 Брыкин Ю.В. Создание образовательной среды для активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся в практике процесса обучения [Текст] / Ю.В. Брыкин // Развитие культурно-образовательной среды как фактор самореализации личности. - 2018. - № 11. -С. 199-203.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
3. Мотивацион компонент талабанинг билиш фаолиятга муносабатини тавсиф-лайди. Мотивацион компонентнинг мазмуни "эхтиёж" ва "мотив" тушунчалари оркали очиб берилади. Эхтиёж фаолият учун зарур шарт-шароит яратади. Мотивлар эхтиёжнинг конкрет намоёнидир.
Мотивацион компонентни тавсифлашда мотивлар марказий урин тутади. Когнитив фаолиятга келсак, етакчиси - янги билим ва харакат усулларини узлаштиришга, уз-узини тарбиялашни раFбатлантиришга каратилган таълим ва когнитив мотив.
4. Мазмун-ахборот компоненти билим тажрибасининг асосини ташкил этувчи билим, куникма ва малакаларнинг маъ-лум хажмида ва талабалар узлаштиришлари керак булган харакат усуллари тизими оркали уларни амалга оширишга тайёрликда ифодаланади.
Когнитив фаолият учун энг мухими, укитувчи рахбарлигида хам, мустакил равишда хам трансформацион, кидирув фао-лиятини амалга ошириш кобилияти билан боFл и к булган бундай харакат усулларини узлаштиришдир.
5. Ижтимоий йуналтирилганликнинг компоненти. Шахсий фаолият, хусусан, инсон фаолиятини уз ичига олади: ижтимоий-маданий. Когнитив фаолиятни шахс учун ижтимоий маънога эга булган ва шахс фао-лиятининг ижтимоий-маданий йуналиши энг аник намоён буладиган умумий фаолият тури сифатида талкин килиш мумкин1.
Хулоса сифатида шуни таъкидлаш жоизки, талабаларнинг укув-билиш фаолиятини фаоллаштиришнинг энг макбул даражалари куйидагилар:
1. Фаолиятга нисбатан. Талаба шахсини фаолиятга тайёрлиги, интилиши билан тав-сифловчи потенциал фаоллик. Когнитив жихатдан фаолиятга тайёрлик, билим объ-ектини узлаштиришга интилиш укитувчи томонидан ёки мустакил равишда куйилган максадни англашда намоён булади. Амалга оширилган фаолият шахсни ушбу алохида
1 Бабанова И.А. Методы и приемы активизации учебно-познавательной деятельности [Текст] / И. А. Бабанова // Научная дискуссия современной молодежи: актуальные вопросы, достижения и инновации. - 2020. -№ 2. - С. 235-239.
холатда субъект томонидан бажарилади-ган фаолият сифати билан тавсифлайди. Ушбу даражадаги фаолиятнинг асосий курсаткичлари: фаоллик, фаоллик интен-сивлиги; фаолиятнинг ташки курсаткичи булиб хизмат киладиган ва максадга эри-шишда узини намоён киладиган фаолият; мустакиллик, ижодкорлик; ирода кучи. Максадга эришиш учун катъият, катъият керак (шахснинг ихтиёрий фазилатлари), шунингдек, фаолиятга интилиш (потенциал фаолиятга нима хосдир).
2. Давомийлиги ва баркарорлиги буйича. Эпизодик характерга эга булган ситуацион фаолият. Сифат даражасига кутариладиган интеграл фаолият шахсият ва шахснинг йуналишини белгилайди, яъни шахсий мотивларни эмас, балки фаолиятга умумий хукмрон муносабатни белгилайди, аслида маълум бир эътикодлар, манфаатлар, идеал-лар тизимини ифодалайди.
3. Фаолият сифати буйича. Репродуктив-имитатив - талабанинг тайёр билимларни тушуниш, эслаб колиш ва такрорлаш, уларни шаблон буйича куллаш усулини узлаштириш истаги билан тавсифланади.
4. Изланиш ва натижа - бу ерда нафакат белгиланган вазифа кабул килинади, балки уни амалга ошириш воситалари хам мустакил равишда изланади.
Таклифлар.
1. Талабанинг укув-билиш фаолиятини фаоллаштириш учун уларнинг индивидуал-психологик хусусиятлари эътиборга олиниши лозим.
2. Олий таълим укув жараёнида укитилаётган мавзулар мохиятидан келиб чикиб ностандарт, ноанъанавий укув топшириклари шакллантириш ва уларни куллаш.
3. Фанлардан мустакил таълим оли-шида талабаларни ижодий фаоллаштиришга каратилган укув топшириклари ишлаб чикиш ва куллаш.
4. Талабаларни натижаларини раFбат-лантириб борилиши хам укув-билиш фаоли-ятини фаоллаштиришда ахамияти катта.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
с ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ 27 и
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Агафонова Е.А. Педагогическое стимулирование: практический опыт с целью активизации учебно-познавательной деятельности студентов в вузе [Текст] / Е.А. Агафонова // Региональный опорный вуз в рамках программы развития образования: миссия, функции и перспективы. - 2017. - № 2. - С. 148-154.
2. Бобоев Б.Д. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов в процессе обучения химических (базовых) предметов на основе формирования нравственного интереса [Текст] / Б.Д. Бобоев // Вестник Бохтарского государственного университета имени Носира Хусрава. Серия гуманитарных и экономических наук. - 2017. - № 1-3 (47). - С. 167-171.
3. Брыкин Ю.В. Создание образовательной среды для активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся в практике процесса обучения [Текст] / Ю.В. Брыкин // Развитие культурно-образовательной среды как фактор самореализации личности. - 2018. - № 11. - С. 199-203.
4. Бабанова И.А. Методы и приемы активизации учебно-познавательной деятельности [Текст] / И.А. Бабанова // Научная дискуссия современной молодежи: актуальные вопросы, достижения и инновации. - 2020. - № 2. - С. 235-239.
5. Бондаренко Т.А. Педагогические условия активизации учебно-познавательной деятельности студентов в современных условиях информатизации образования [Текст] / Т.А. Бондаренко // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. - 2018. - № 4. - С. 172-186.
6. Иванова Н.С. Педагогические условия активизации учебно-познавательной деятельности студентов в современных условиях информатизации образования [Текст] / Н.С. Иванова // Разработка учебно-методического обеспечения для внедрения инновационных методов обучения при реализации ФГОС ВО. - 2018. - № 2. - С. 380-383.
7. Ильина Д.П. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов среднего профессионального образования [Текст] / Д.П. Ильина // Формирование готовности к профессиональной деятельности выпускников педагогического вуза. - 2019. - № 12. - С. 72-78.
8. Изосимов Д.В. Активизация учебно-познавательной деятельности курсантов военного вуза с применением активных методов обучения [Текст] / Д.В. Изосимов // Universum: психология и образование. - 2020. - № 2 (68). - С. 10-12.
9. Константинова Е.А. Теоретико-содержательные основы проблемы активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся [Текст] / Е.А.Констинтинова // Современное образование Витебщины. - 2019. - № 2 (24). - С. 32-34.
10. Лушникова О.Ю. Проблема активизации учебно-познавательной деятельности студентов колледжа [Текст] / О.Ю. Лушникова // Роль и место информационных технологий в современной науке. - 2016. - № 8. - С. 149-152.
11. Луиза А.А. Активизация учебно-познавательной деятельности вербальными методами обучения технологии [Текст] / А. А. Луиза // Современные тенденции развития науки. - 2020. - № 10. - С. 87-91.
12. Muslimov N.A., Raximov Z.T., Xo'jayev A.A. "Kasbiy pedagogika" Darslik.- T.: «Voris nashriyot», 2020. 517 b.
13. Мельситова Н.А. Анализ личностно ориентированных технологий активизации учебно-познавательной деятельности студентов колледжа [Текст] / Н.А. Мельситова // Молодой исследователь: от идеи к проекту. - 2019. - № 5. - С. 223-224.
14. Митерева Г.В. Активизация учебно-познавательной деятельности студента [Текст] / Г.В. Митерева // Медицинский дискурс: вопросы теории и практики. - 2018. -№ 1. - С. 179-184.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)
V____
15. Маслан А.М. Использование информационно-коммуникационных технологий для активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся [Текст] / А.М. Маслан // Профессиональное образование. - 2018. - № 4 (34). - С. 30-35.
16. Несына С.В. Эссе как способ активизации учебно-познавательной деятельности студентов [Текст] / С.В. Несына // Инновационные тенденции развития системы образования. - 2016. - № 4. - С. 127-129.
17. Рахимов З.Т. Педагогик компетентлик таълим жараёни ривожланишининг мух,им омили сифатида. // "Замонавий таълим" илммий-амалий оммабоп журнали, 2019 йил, 7-сон, 3-8-б.
18. Рахимов З.Т. Таълим жараёнида талабалар укув-билиш компетентлигини ривож-лантириш. // "Замонавий таълим" илммий-амалий оммабоп журнали 2020 йил № 3-сон, 3-10-б.
19. Ракова И.А. Основные аспекты активизации учебно-познавательной деятельности студентов технических вузов в современной системе образования [Текст] / И. А. Ракова // Научный взгляд в будущее. - 2019. - № 14. - С. 30-34.
20. Трофимова Е.Д. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов [Текст] / Е.Д. Трофимова // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании. - 2017. - № 6. - С. 435-440.
21. Тиницкая О.В. Способы активизации учебно-познавательной деятельности студентов [Текст] // Современная наука и образование: новые реалии и научные решения. - 2017. - № 6. - С. 115-123.
22. Тютюнник Т.Е. Активизация учебно-познавательной деятельности обучающихся старших классов в условиях информатизации [Текст] / Т.Е. Тютюнник // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации. - 2019. - № 3. - С. 171-173.
23. Фалсафа асослари. (Тузувчи ва масъул мух,аррир: К,. Назаров). - Т., «Узбекистон» нашриёт-матбаа ижодий уйи. 2005.—384 б.
24. Федотова Н.Ю. Организация учебно-познавательной деятельности обучающихся и способы ее активизации [Текст] / Н.Ю. Федотова // EUROPEAN RESEARCH. -2020. - № 2. - С. 106-108.
25. Щербакова И.В. Активные методы обучения как условие активизации учебно-познавательной деятельности обучающихся // Проблемы педагогики. 2020. № 1 (46). С. 39-42.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 2 (123)