Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
18
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Вестник науки
Область наук
Ключевые слова
МАқОМ / МУСИқА / ИЖРО / ЭСТРАДА / МАДАНИЯТ

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Абдуқодиров О.М.

Мақолада олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашда ўзбек мусиқасининг маҳаллий услублари ва унинг ижрочилари, ўзбек миллий мусиқасида замонавийлик ва замонавий мусиқа, миллий эстрада мусиқаси ва унинг ижрочилари каби мавзулар билан таништириш, шунингдек дарсларни пеадгогик технология методларини қўллаш орқали унинг самарадорлигини ошириш борасида сўз юритилади ва Венн диаграммаси орқали дарсни ташкил этишга мисол келтирилади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

POPULAR SINGERS IN HIGHER EDUCATION PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF TRAINING

The article talks about the introduction of topics such as local styles of Uzbek music and its performers, modernity and modern music in Uzbek national music, national pop music and its performers, as well as improving the effectiveness of lessons by using pedagogical technology methods in the training of pop singers in higher education, and through the Venn diagram an example of organizing a lesson is given

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ»

ПЕДАГОГИКА И ОБРАЗОВАНИЕ (PEDAGOGY & EDUCATION) УДК 37

Абдукодиров О.М.

Узбекистан давлат консерваторияси хузуридаги Ботир Зокиров номли Миллий эстрада саньати институти, Эстрада хонандалик мутахассислиги, 2 курс магистр (Узбекистан, Тошкент)

ОЛИЙ ТАЪЛИМДА ЭСТРАДА ХОНАНДАЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ

Аннотация: мацолада олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашда узбек мусицасининг мауаллий услублари ва унинг ижрочилари, узбек миллий мусицасида замонавийлик ва замонавий мусица, миллий эстрада мусицаси ва унинг ижрочилари каби мавзулар билан таништириш, шунингдек дарсларни пеадгогик технология методларини цуллаш орцали унинг самарадорлигини ошириш борасида суз юритилади ва Венн диаграммаси орцали дарсни ташкил этишга мисол келтирилади.

Калит сузлар: мацом, мусица, ижро, эстрада, маданият.

"2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини янада ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегияси"нинг туртинчи устувор йуналиши маданият ва санъат сохаларини янада тараккий эттириш, бешинчи устувор йуналиши эса жамиятни турли маданий тахдидлардан мухофаза килиш деб белгилаб куйилган. Маданият ва санъат, жумладан мусика санъати тараккиёти асослари Хдракатлар стратегиясининг негизи сифатида кабул килингани соха вакиллари зиммасига купгина вазифалар белгилаганини курсатади. Бу фикрлардан куриниб турибдики, ёшларга жахон мусика маданиятини ургатиш билан бир каторда олий

таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашнинг профессионал жихатларини ривожлантиришга асосий эътиборни каратмогимиз лозим.

Дарс жараёнида илгор педагогларни иш тажрибаси билан танишиш, дарсларини кузатиш ва тахлил килиш, дарс жараёнидаги фойдаланган метод ва технологияларни укув жараёнига куллаш буйича амалий куникмаларни амалий тажрибада курсата олиш, очик, кургазмали, намунавий дарслар ва уларга куйилган талаблар асосида дарсни тахлил килиш олий таълимда эстрада хонандаларини тайёрлашнинг профессионал жихатларини ривожлантириш учун асос булади.

Бошлангич мусика саводи, мусикий асарлар ижодкорлари фаолияти, мусика ижрочилиги, ашула, хор, ансамбль, оркестр ва синфоник оркестрлар фаолияти, мусикий сахна асарлари, халк ва профессионал мусикаси, бастакорлар ва композиторлар ижодини узбек халк чолгу асбобларидан билишини машхур узбек халк созанда ва хонандалар ижоди, фаолияти, мусикий атама ва иборалари, мусикий жанрлари, устозона, мумтоз мусика, Шарк халклари мусикаси ва жахон халклари мусикаси уларнинг таникли намоёндалари, маком ва шашмаком, унинг машхур ижрочилари фаолияти узбек мусикасида махаллий услублари ва унинг ижрочилари, узбек миллий мусикасида замонавийлик ва замонавий мусика, миллий эстрада мусикаси ва унинг ижрочилари каби мавзулар асосида миллий мусика маданиятимизни узлаштиришини назоратда тутади.

Дарсларни пеадгогик технология методларини куллаш оркали унинг самарадорлигини ошириш мумкин. Бунга Венн диаграммаси мисол була олади.

ВЕНН ДИАГРАММАСИ

Методнинг максади: Бу метод график тасвир оркали укитишни ташкил этиш шакли булиб, у иккита узаро кесишган айлана тасвири оркали ифодаланади. Мазкур метод турли тушунчалар, асослар, тасавурларнинг анализ ва синтезини икки аспект оркали куриб чикиш, уларнинг умумий ва фаркловчи жихатларини аниклаш, такккослаш имконини беради.

Методни амалга ошириш тартиби:

• иштирокчилар икки кишидан иборат жуфтликларга бирлаштириладилар ва уларга куриб чикилаётган тушунча ёки асоснинг узига хос, фаркли жихатларини (ёки акси) доиралар ичига ёзиб чикиш таклиф этилади;

• навбатдаги боскичда иштирокчилар турт кишидан иборат кичик гурухларга бирлаштирилади ва хар бир жуфтлик уз тахлили билан гурух аъзоларини таништирадилар;

• жуфтликларнинг тахлили эшитилгач, улар биргалашиб, куриб чикилаётган муаммо ёхуд тушунчаларнинг умумий жихатларини (ёки фаркли) излаб топадилар, умумлаштирадилар ва доирачаларнинг кесишган кисмига ёзадилар.

Бундай дарсда укитувчи анъанавий дарснинг ностандарт, ижодий элементларига мурожаат килиш, лексик диктант ёки кроссворд ва топишмоклар тузиш мумкин. Асосийси, дарсда болаларнинг зерикишига йул куймаслик, уларнинг узлари ишлашни, укишни хохлашлари керак. Шунда дарс муваффакиятли утади ва ностандарт, ижодий дарслар янада купаяди.

Намуна:

Сахнавий жанрларнинг умумийлиги ва фарклари

Балет Имо ишора Рацс

Опера

Ария

Вокал

MewdyHapodHbiu HaynHuu ^ypHan «BECTHHKHAYKH» № 12 (57) T.1

\n,EKABPb 2022 z.

OOH^A^AHH^rAH A^ABHEmAP:

1. Y36eKHCTOH Pecny6nHKacH npe3HgeHTHHHHr OapMOHH. y36eKHCTOH Pecny6nHKacHHH aHaga puBO^naHTHpum 6yHHna X,apaKaraap CTpareruflCH Tyrpucuga // Y36eKHCTOH Pecny6nuKacu K£HyH xy^^araapu TynnaMH.- 2017 hhh. 6-coh. 26-6eT.

2. TonunoB y., YcMOH6oeBa M.negaroruK TexHonorHanapHHHr Tag6HKUH acocnapu - T.: 2006. - 163 6.

3. HypMaTOB Ba 6om^anap 1-3 chh$ "MycuK;a" gapcnuKnapu. 2016

Abdukodirov O.M.

Institute of National Variety Art named after Batyr Zakirov (Uzbekistan, Tashkent)

POPULAR SINGERS IN HIGHER EDUCATION PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF TRAINING

Abstract: the article talks about the introduction of topics such as local styles of Uzbek music and its performers, modernity and modern music in Uzbek national music, national pop music and its performers, as well as improving the effectiveness of lessons by using pedagogical technology methods in the training of pop singers in higher education, and through the Venn diagram an example of organizing a lesson is given.

Keywords: status, music, performance, pop, culture.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.