Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМДА БЮДЖЕТ МАБЛАҒЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ МУАММОСИ ВА УНИНГ ҚОНУНЧИЛИКДА АКС ЭТИШИ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМДА БЮДЖЕТ МАБЛАҒЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ МУАММОСИ ВА УНИНГ ҚОНУНЧИЛИКДА АКС ЭТИШИ Текст научной статьи по специальности «Технологии материалов»

CC BY
5
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Research Focus
Ключевые слова
бюджет маблағлари / таълим тизимини молиялаштиришга / давлат бюджети / бюджет харажатлари. / бюджетные средства / финансирование системы образования / государственный бюджет / расходы бюджета.

Аннотация научной статьи по технологиям материалов, автор научной работы — Ш Б. Хайриддинов

Мазкур мақолада таълим (олий таълим) ресурслардан самарали фойдаланишни ўзига хос жиҳатлари тадқиқ этилган. Олий таълим муассасалари фаолиятини амалга оширилиши учун зарур бўлган харажатлар катта қисмининг бюджет маблағлари ҳисобидан таъминланаётганлиги бу маблағларнинг сарфланишига нисбатан алоҳида муносабатларнинг шаклланишини тақозо этади. Олий таълимни молиялаштириш икки кўринишда, яъни давлат бюджети маблағлари ҳисобидан ва таълим хизматлари кўрсатилишидан тушадиган маблағлар ҳисобидан амалга оширилмоқда.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПРОБЛЕМА ЭФФЕКТИВНОГО ИСПОЛЬЗОВАНИЯ БЮДЖЕТНЫХ СРЕДСТВ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ И ЕЕ ОТРАЖЕНИЕ В ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВЕ

В данной статье рассматриваются конкретные аспекты эффективного использования образовательных (высших) ресурсов. Тот факт, что большая часть расходов, необходимых для осуществления деятельности высших учебных заведений, покрывается за счет бюджетных средств, требует формирования особых отношений по поводу расходования этих средств. Финансирование высшего образования осуществляется в двух формах: за счет средств государственного бюджета и за счет средств, полученных от оказания образовательных услуг.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМДА БЮДЖЕТ МАБЛАҒЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ МУАММОСИ ВА УНИНГ ҚОНУНЧИЛИКДА АКС ЭТИШИ»

ОЛИЙ ТАЪЛИМДА БЮДЖЕТ МАБЛАГЛАРНДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ МУАММОСИ ВА УНИНГ ЦОНУНЧИЛИКДА АКС ЭТИШИ

Ш.Б.Хайриддинов

^арши Давлат университети мустакил изланувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.10782276 Аннотация: Мазкур маколада таълим (олий таълим) ресурслардан самарали фойдаланишни узига хос жихдтлари тадкик этилган. Олий таълим муассасалари фаолиятини амалга оширилиши учун зарур булган харажатлар катта кисмининг бюджет маблаглари х,исобидан таъминланаётганлиги бу маблагларнинг сарфланишига нисбатан алох,ида муносабатларнинг шаклланишини такозо этади. Олий таълимни молиялаштириш икки куринишда, яъни давлат бюджети маблаглари х,исобидан ва таълим хизматлари курсатилишидан тушадиган маблаглар х,исобидан амалга оширилмокда.

Калит сузлар: бюджет маблаглари, таълим тизимини молиялаштиришга, давлат бюджети, бюджет харажатлари.

ПРОБЛЕМА ЭФФЕКТИВНОГО ИСПОЛЬЗОВАНИЯ БЮДЖЕТНЫХ

СРЕДСТВ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ И ЕЕ ОТРАЖЕНИЕ В

ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВЕ Аннотация: В данной статье рассматриваются конкретные аспекты эффективного использования образовательных (высших) ресурсов. Тот факт, что большая часть расходов, необходимых для осуществления деятельности высших учебных заведений, покрывается за счет бюджетных средств, требует формирования особых отношений по поводу расходования этих средств. Финансирование высшего образования осуществляется в двух формах: за счет средств государственного бюджета и за счет средств, полученных от оказания образовательных услуг.

Ключевые слова: бюджетные средства, финансирование системы образования, государственный бюджет, расходы бюджета.

THE PROBLEM OF EFFECTIVE USE OF BUDGET FUNDS IN HIGHER EDUCATION AND ITS REFLECTION IN LEGISLATION Abstract: This article discusses specific aspects of the effective use of educational (higher) resources. The fact that most of the expenses necessary for the implementation of the activities of higher education institutions are covered by budgetary funds requires the formation of special relations regarding the expenditure of these funds. Financing of higher education is carried out in two forms: at the expense of the state budget and at the expense of funds received from the provision of educational services.

Keywords: budget funds, financing of the education system, state budget, budget expenditures.

КИРИШ

Юртимиз булган Узбекистоннинг барча жабхдлардаги (ижтимоий, иктисодий, сиёсий, маданий, маърифий ва х,.к.) тараккиётида таълим тизимининг х,олати ва кадрлар тайёрлаш жараёни мух,им ахдмият касб этади, десак асло хато килмаган буламиз. Ва бу уринда шуниси диккатга сазоворки, мамлакатимизда таълим тизимини маблаг билан таъминлаш ёки молиялаштиришнинг асосий манбаси булиб Давлат бюджети маблаглари

хизмат килади. Бирок, ижтимоий-иктисодий хаётнинг курсатишича, сунгги йилларда мамлакатимизда бозор муносабатларининг янада ривожланиши ва ракамли иктисоднинг боскичма-боскич жорий этилиши, ахоли даромадларининг йилдан-йилга купайиши хамда таълимнинг инсон хаётидаги ролининг янада юкорирок кутарилиши Узбекистонда замонавий талабларга тула-тукис жавоб бера оладиган давлат таълим муассасалари билан биргаликда, таълим муассасаларининг бошка мукобил шакллари, хусусан, нодавлат таълим муассасалари хам вужудга келмокда. Буни ижобий холат деб бахоласак булади. Зеро бу, уз навбатида, бевосита таълим муассасалари уртасида яхши натижаларга олиб келиши мумкин булган ракобатнинг кучайишига, Давлат бюджетидан таълим сохасига ажратила-иган маблагларнинг окилоналашувига ёки оптималлашишига хамда молиялаштиришнинг диверсификацияланишига олиб келиши мумкинки, буларнинг барчаси ушбу тизимнинг бозор муносабатларига янада якинлашиб бораётганлигидан даракдир. АСОСИЙ ЩСМ

Тегишли манбаларга назар солар эканмиз, хозирги пайтда мамлакатимизда Давлат бюджети харажатларининг 30,0%дан купроги таълим тизимини молиялаштиришга сарфланаётганлиги маълум булади. Унинг асосий кисми эса умумий урта таълимни молиялаштириш учун мулжаллангандир. Ижтимоий-иктисодий хаётнинг барча тармок ва сохаларини малакали мутахассислар билан таъминлашни асосий максад килиб олган олий укув юртлари хам таълим тизимининг асосий бугинларидан бири хисобланадики, мазкур сохага, масалан, факат "Янги Узбекистон" даври учун хос булган маълумотларни оладиган булсак, Давлат бюджетидан 2018 йилда 1012,8 млрд. сум, 2019 йилда 1593,0 млрд. сум, 2020 йилда 1885,5 млрд. сум, 2021 йилда 2187,7 млрд. сум, 2022 йилда 5248,8 млрд. сум1 ва 2023 йилда эса 4848,0 млрд. сум. маблаг ажратилиши режалаштирилган. Ушбу ракамларни киёслаш натижасида шуни аниклашимиз мумкинки, Давлат бюджетидан олий таълим тизимини молиялаштиришга 2023 йилда олдинги йилга нисбатан 2,4 баробар, 2018 йилга нисбатан эса 5,2 баробар купрок маблаг ажратиш режага киритилган.

Маълумки, Давлат бюджети маблаглари чекланган булиб, улар узининг катъий бир чегарасига эга булади ёки улар чексиз эмас. Ана шуни инобатга олган холда Давлат бюджетининг мавжуд молиявий ресурсларидан тежаб-тергаб, иктисод режимига катъий риоя этган холда окилона ва самарали фойдаланиш хозирги кундаги энг мухим масалалардан бири булиб колмокда. Буни эса, уз навбатида, албатта самарали молиялаштириш механизмини ишлаб чикиш ва унинг мустахкам хукукий базаси яратишдан айро холда тасаввур этишнинг иложи йук.

Юкоридагиларни хисобга олган холда, бизнинг мамлакатимизда хам, айникса, унинг тараккиётининг "Янги Узбекистон" даврида таълим сохаси, жумладан, унинг энг мухим таркибий кисми булган олий таълим тизимини тартибга солиш, молиялаштириш тартиби буйича бир катор меъёрий хужжатларни кабул килинмокда. Бизнингча, уларнинг энг асосийси сифатида 2020 йил 23 сентябрь куни тасдикланган Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги конунини курсатишимиз мумкин. Бу конун билан танишар эканмиз, аввало, унинг 11 боб ва 75 моддадан иборат эканлигини кайд этиб утишимиз керак. Шунингдек, унда асосан таълим сохасига оид асосий тушунчалар, таълим принциплари, таълим тизими, турлари ва шаклларининг мазмуни, таълим тизимини бошкариш, таълим

1 Узбекистон Республикаси Молия вазирлиги - Фукаролар учун бюджет, 2018-2022 йиллар.

фаолиятини ташкил этиш ва унинг назоратини амалга ошириш тартиби, таълим ташкилотлари педагог ходимларининг хукукий макоми, таълим олувчилар ва улар ота-оналарининг хамда бошка конуний вакилларининг хукук ва мажбуриятлари, таълим-тарбия жараёни иштирокчиларини ижтимоий химоя килиш, нодавлат таълим ташкилотлари фаолиятини лицензиялаш, таълим ташкилотларини аттестация ва аккредитациядан утказиш, хорижий давлатда олинган таълим тугрисидаги хужжатни тан олиш, таълим сохасидаги хужжатларга апостиль куйиш, таълимни молиялаштириш ва давлат томонидан куллаб-кувватлаш тартиби, таълим сохасидаги халкаро хамкорлик алокалари, таълим тугрисидаги конунчиликни бузганлик учун жавобгарлик масалаларига изох берилганлигини куришимиз мумкин.

^айд этилган конуннинг 9-боби айнан таълимни молиялаштириш ва уни давлат томонидан куллаб-кувватлашга мулжалланган булиб, унга мувофик Давлат таълим муассасаларини молиялаштириш: а) Узбекистон Республикасининг республика бюджетидан; б) ^оракалпогистон Республи-каси бюджетидан, вилоятлар ва Тошкент шахар махаллий бюджетларидан; в) туманлар ва шахарлар бюджетларидан; г) кадрлар буюртмачиларининг маблаглари хисобидан; д) бюджетдан ташкари маблаглар хамда конунчи-ликда такикланмаган бошка манбалар манбалар хисобидан амалга оширилишнинг кузда тутилганлиги маълум булади.

Уз навбатида, ушбу конунда кузда тутилган тартиб-коидаларга мувофик нодавлат таълим ташкилотларини молиялаштириш эса муассис-ларнинг, кадрлар буюртмачиларининг пул ва моддий маблаглари хамда конунчиликда такикланмаган бошка манбалар хисобидан амалга оширилади2

Шуниси диккатга сазоворки, янги давр талабларини ва айникса, бозор иктисоди шароитида яшаётганлигимизни хисобга олган холда ушбу конунга мувофик Давлат таълим муассасаларига уставида белгиланган вазифаларга мос пуллик таълим хизматлари ва бошка хизматлар курсатиш, шу билан бирга тадбиркорлик фаолияти билан шугулланиш учун рухсат хам берилган. Бирок пуллик таълим хизматларини курсатиш таълим муассасасининг асосий фаолиятига тускинлик килмаслиги керак. Шунингдек, бу ерда замонавий бозор иктисодининг талабларига мос келадиган яна бир холат мавжудки, бу таълим муассасалари томонидан курсатилган кушимча таълим хизматлари учун хак ундириш тартиби ва мазкур маблаглардан фойдаланиш таълим муассасаси томонидан мустакил белгиланишидир.

"Узбекистон Республикасининг Таълим тугрисидаги конуни"нинг 62-моддасида кузда тутилганидек, таълим ташкилотларини молиялаштириш-нинг кушимча манбалари: а) шартномалар асосида, шу жумладан чет эллик жисмоний ёки юридик шахслар билан тузилган шартномалар асосида кадрларни тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш хисобидан тушган маблаглар; б) жисмоний ва юридик шахсларнинг буюртмалари асосида илмий-тадкикот, укув-услубий ва конунда такикланмаган бошка ишларни бажариш хисобидан тушган маблаглар; в) таълим ташкилотлари томонидан ишлаб чикилган махсулотни, бажарилган ишларни ва курсатилган хизматларни реализация килишдан олинган даромадлар; г) бинолар, иншоотлар ва асбоб-ускуналарни ижарага бериш хисобидан тушган маблаглар; д) таълим ташкилотларининг буш турган пул

2 Узбекистон Республикасининг Таълим тугрисидаги конуни. 62-modda.Taълим ташкилотларини молиялаштириш

MaönarnapHHH öaHK Myaccacanapura geno3HTnapra «oMnamTupum xucoöugaH onuHraH nyn MaönarnapH (^oronap); e) gaBnaT Ba xy«anHK öomKapyBH opraHnapu, myHHHrgeK MaxannuM gaBnaT xokhmh«th opraHnapu TOMOHugaH a«paTHnaguraH Maönarnap; e) öaHK KpeguTnapu Ba ccyganapu; «) «hcmohhh Ba ropuguK maxcnapHHHr xaMpu« MaönaFnapugaH uöopaT.

Arap Ma3Kyp KoHyHHHHr 63-Moggacura Ha3ap conaguraH öyncaK, y xonga gaBnaT TatnuM Myaccacanapura KoHyHHHnHKga öenrunaHraH TapTuöga gaBnaT Myaccacanapu xaMga TamKH^OT^apHHHHr, ropuguK Ba «hcmohhh maxcnapHHHr, my «yMnagaH neT э.п.пнк ropuguK Ba «hcmohhh maxcnapHHHr öagannapu xaMga a«paTManapu, myHHHrgeK KoHyHHHnuKga Ta^HK^aHMaraH öomKa MaHöanap xucoöugaH TatnuMHH pHBo«naHTHpHm «aMFapManapuHH TamKHn этнmгa pyxcaT öepHnraHnHrH xaM MatnyM öynagu.

BH3HHHrna, "Y3ÖeKHcTOH PecnyönHKacuHHHr TatnHM TyrpucugarH KOHyHH"HHHr «Ha öup axaMH«TnH «uxaTH öop. Ey ymöy KOHyHga TatnHM coxacugaru gaBnaT-xycycuM mepuKnuK aTaMacHra xaM Tatpu^ öepuö yTHnraHnHrHgup. YHra MyBO^HK "gaBnaT-xycycuM mepuKnuK" aTaMacH gaBnaT Ba xycycuM mepuKnapHHHr MyaM«H MyggaTra ropuguK «uxaTgaH pacMuMnamTHpunraH, gaBnaT-xycycuM mepuKnuK noMuxacuHH aManra omHpHm ynyH y3 pecypcnapuHH öupnamTHpHmHra acocnaHraH xaMKopnuKgup. fflyHHHrgeK, ymöy KOHyHHHHr 64-MoggacHra MyBO^HK HogaBnaT TatnHM TamKH.noT.napH TatnHM coxacugaru gaBnaT-xycycuM mepuKnuK acocHga TamKHn этнnнmн xaM MyMKHH.

roKopHgarH KoHyH MogganapuHH Taxnun Kunum «Ha myHH KypcaTagHKH, gaBnaT TatnHM coxacura «anö KunuHaguraH ннвecтнцн«napнн xaM ymöy KoHyH goHpacH (acocH)ga Kynnaö-KyBBaT.araH. XycycaH, yHra Kypa gaBnaT TatnHM coxacuHH, TatnHM TamKH.oT.apH ^ao.H«THHH pHBo«naHTHpHmra, myHHHrgeK HHBecTopnapHHHr, my «yMnagaH neT эnnнк HHBecTopnapHHHr ymöy coxagaru xyKyKnapu Ba KoHyHHH MaH^aaTnapuHH xhmo« Kunumra KapaTHnraH ннвecтнцн«napнн «anö этнm ynyH KynaM H«THMoHH-HKTHcogHH, TamKunuM-xyKyKHH mapouTnap «pamnumuHH TatMHHnaMgH. Ey TapTuö ymöy KoHyHHHHr 65-Moggacuga MycTaxKaMnaö KyMunraHgup.

^oHyHga TatnHM TamKHnoTnapu y3 MynKHra, xy«anHK ropuTyBHgaru eKH onepaTHB öomKapyBHgaru MynKKa эгa öynumu no3HMnurH, myHHHrgeK gaBnaT TatnHM MyaccacanapuHHHr onepaTHB öomKapyBHga eKH xy«anHK ropuTyBHga öynraH oöteKTnapHHHr (öhho, HHmooT, KypunaeTraH öhho Ba HHmooTnapHHHr, yKyB, umnaö HHKapum Ba h«thmohh HH^paTy3unManapHHHr, TatnHM onyBHHnap BaKTHHna Typap «oh öuHonapuHHHr, k.hhhk öa3anap Ba öomKa KynMac MynK oöteKTnapuHHHr, my «yMnagaH TatnHM KaMnycnapura KupaguraH MynK oöteKTnapuHHHr) xycycuHnamTHpunHmHra Myn KyMunMacnuru xyKyKHH «HxaTgaH TatMHHnaHraH.

fflyHHHrgeK, KoHyHga arap TatnHM TamKHnoTnapu KaMTa TamKHn этнnagнгaн öynca, ynap эгanнк KunyBHH Mon-MynK «Hru TamKHn этнnгaн TatnHM TamKunoTHra x,yKyKHH BopucnuK acocuga öepunumH öenrunaHraH. Eup naMTHHHr y3uga, TatnHM TamKHnoTnapu TyraTHnraHga эca ynapra Terumnu Mon-MynK KpeguTopnapHHHr Tanaönapu KaHoaTnaHTupunraHgaH cyHr, arap KoHyHHunuKga öomKana Kouga Ha3apga TyTunMaraH öynca, Myaccucnapra (umTupoKnunapra) KaHTapunumu x,aM ymöy KoHyHHHHr 66-Moggacuga öenrunaö KyMunraH.

Ey «oMga, öu3HHHr ^HKpuMH3na, «Ha öup HapcaHH anoxuga KaMg этнö yTum MaKcagra MyBo^HK. ran myHgaKH, roKopugaru KoHyHHHHr Terumnu Mogganapuga Ba ynapra KapaTunraH öu3HHHr Mynoxa3anapuMH3ga x,aM "o.hh TatnHM" eKH "o.hh TatnHM Myaccacanapu" geraH cy3 eKH uöopanap umnaTunMaraH Ba umnaTHnMagu xaM. EyHgaH KoHyH Terumnu öaHgnapuHHHr o.hh TatnHMra gaxngop экaнnнгн eKH myHgaM эмacnнгн Tyrpucuga xen KaHgaM myöxa

тугилмаслиги керак. ^айд этилган холатларнинг барчаси, шак-шубхасиз, олий таълим ёки олий таълим муассасаларига хам бевосита дахлдордир. Зеро, таълим ягона булиб, олий таълим унинг ажралмас таркибий кисмларидан биридир. ХУЛОСА

Шундай килиб, юкорида кайд этилган тахлил натижалари ва мулохазаларимиздан яккол куриниб турибдики, "Узбекистон Республика-сининг Таълим тугрисидаги конуни"да, жумладан, олий таълим муассаса-ларида бюджет маблагларидан хам самарали фойдаланишнинг фундаменталь асослари яратилган. Олий таълим муассасалари уларга катъий риоя этсалар, конун бузилиш холатларига йул куймасалар, жумладан, бу охир-окибатда, биз кузлаган натижага - бюджетдан молиялаштириладиган олий таълим муассасаларида хам замонавий бозор иктисодининг талабларидан келиб чиккан холда, бюджет маблагларидан самарали фойдаланишга - олиб келиши мумкин.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Президент Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга ва Узбекистон халкига Мурожаатномаси. 20 декабрь 2022 йил.

2. Узбекистон республикасининг ^онуни 23.09.2020 й. n ур^-637 Таълим

тугрисидаги

https://nrm.uz/contentf?doc=634982_&products=1_vse_zakonodatelstvo_uzbekistana

3. "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси". Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони 2019 йил 8 октябрдаги ПФ-5847 сон.

4. Маликов Т.С., Олимжонов О.О. Молия. Дарслик / Тошкент Молия

5. институти. - Тошкент: 2019. - 882 бет.

6. Malikov T., Xaydarov N. Byudjet (tizimi, tuzilmasi, jarayoni). O'quv qo'llanma. - T.: Iqtisod-moliya, 2008. 25-30 b

7. Финанси: учебник для бакалавров / Подред. М. В. Романовского, О. В.

8. Врублевской. - 3-еизд., перераб. идоп.-М.: Издателство Юрайт, 2012. - 590 с.

9. Нешитой А. С. Бюджетная система РосcийскойФедераsии: учебник. - 10-еизд., испр. идоп. -М.: Издателско торговая корпорация «ДашковиК», 2012. - 336 с.3 b.

10. KA Botirovich, KS Batirovich - Thematics Journal of Education, 2022 CHALLENGES IN FINANCING THE FINANCIAL INDEPENDENCE OF LOCAL BUDGETS AND WAYS TO OVERCOME THEM

11. Botirovich, K. A., & Batirovich, K. S. (2021). Local Budget Revenues As an Important Link of Territorial Revenue Power. American Journal of Economics and Business Management, 4(5), 1-4.

12. Хайриддинов, Ш. Б. (2023). ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА БЮДЖЕТ МАБЛАГЛАРИДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШНИНГ АЙРИМ ФУНДАМЕНТАЛЬ МАСАЛАЛАРИ. Research Focus International Scientific Journal, 2(9), 65-68.

13. Хайриддинов, Ш. Б., & Менглибойев, С. Т. (2023). БЮДЖЕТ МУАССАСАЛАРИДА МОЛИЯВИЙ РЕСУРСЛАРДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШНИ УЗИГА ХОС УСУЛЛАРИ. Research Focus, 2(12), 27-32.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.