Шакиржанова К.Т.,
Узбекистон давлат жисмоний тарбия институти «Енгил атлетика, с^ир атлетика ва велоспорт назарияси ва услубиёти» кафедраси профессори, педагогика фанлари номзоди; Жуманиязов А.Б.,
Узбекистон давлат жисмоний тарбия институти х,узуридаги Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-методик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш Марказининг «Жисмоний тарбия ва спорт буйича кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оширишни ташкил этиш ва мониторинги» шуъбаси мудири
ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ МУТАХАССИСЛАРИ МАЛАКАСИНИ ОШИРИШНИНГ ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ
ШАКИРЖАНОВА К.Т., ЖУМАНИЯЗОВ А.Б. ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ МУТАХАССИСЛАРИ МАЛАКАСИНИ ОШИРИШНИНГ ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ
Маколада педагогик кадрларнинг малакасини ошириш тизимидаги янги ислохртлар туFрисида мулох,аза юритилган. Бу сох,адаги амалий тажриба ва янги куйилган вазифалар илмий-педагогик тах,лили утказилган ва эришилган натижалар асосида янги талаблар х,исобга олинган х,олда аник тавсиялар ишлаб чикилган.
Таянч суз ва тушунчалар: мутахассисларнинг малакасини ошириш, ассесмент, лойих,а иши, ахборот-коммуникация технологиялари, амалий хорижий тил, касбий фаолият.
ШАКИРЖАНОВА К.Т., ЖУМАНИЯЗОВ А.Б. СОВРЕМЕННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ И СПОРТУ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
В статье раскрываются реформы, осуществляемые в системе повышения квалификации педагогических кадров. Проведен научно-педагогический анализ практического опыта и поставленных новых задач в этой сфере и на основании достигнутых результатов разработаны конкретные рекомендации с учётом новых требований.
Ключевые слова и понятия: повышение квалификации педагогических кадров, ассесмент, проектная работа, информационно-коммуникативные технологии, практический иностранный язык, показатели профессиональной деятельности.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3
SHAKIRJANOVA K.T., JUMANIYAZOVA.B. MODERN TECHNOLOGIES OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORT IN THE SYSTEM OF HIGHER EDUCATION
There is revealed in the article reforms, which are carried out in system of professional development of pedagogical staff. The scientific and pedagogical analysis of practical experience of the set new tasks in this sphere is carried out and on the basis of the reached results concrete recommendations taking into account new requirements are developed.
Keywords: professional development of pedagogical staff, assessment, project work, information and communicative technologies, practical foreign language, indicators of professional activity.
Маълумки, истицлол йилларида мамлакатимизда Президент Ислом Каримов рацнамолигида республикамизнинг «Таълим тутрисида»ги Цонуни цамда цар томонлама мукаммал ишлаб чицилган «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» талабла-ри асосида замонавий таълим-тарбия тизими изчил йулга цуйилди.
«Таълим т^рисида»ги Конун ва «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» доирасида жисмо-ний тарбия ва спорт таълимини ислох этиш буйича кенг камровли чора-тадбирлар амалга оширилди. Жахондаги илFор тажрибалардан келиб чикиб, таълимнинг бошка йуналиш-ларида булганидек, жисмоний тарбия ва педагогика олий таълим муассасаларида хам бака-лавриатура ва магистратура боскичлари жо-рий этилди. Бугунги кунда мамлакатимиздаги куплаб олий таълим муассасаларида жисмо-ний тарбия ва спорт тизими учун малакали му-тахассислар тайёрланмокда. Мазкур илм дар-гохларида минг нафардан зиёд профессор-укитувчи ёшларга сабок бермокда.
Бугунги кунда олий таълим тизимида етак-чи олимлар ва профессор-укитувчилар таъ-лим-тарбия ишлари билан бир каторда илм-фаннинг йуналишлари буйича илмий изла-нишлар утказилмокда. Бу тизимдаги муаммо-ларни хал килиш долзарб масалалардан хисобланади.
Узбекистан Президентининг 2015 йил 12 июн-даги «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва ма-лакасини ошириш тизимини янада такомил-лаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-4732-сонли фармони бу борадаги ишлар куламини кенгайтиришда дастуриламал бул-мокда.
Ушбу максадни амалга ошириш учун:
- олий укув юртлари профессор-укитув-чиларининг педагогик ва касб даражасини
мунтазам ошириш асосида уларнинг конун-чилик меъёрлари, назария, илмий ва амалий тадкикотлар, технологик тараккиёт ва укити-лаётган фанлар буйича инновациялар, шу-нингдек, укув жараёнини ташкил этишнинг замонавий услублари сох,асидаги сунгги ютук-ларни чукур урганиш;
- юкори самарали замонавий таълим ва инновация технологиялари, илFор хорижий тажрибани кенг жорий этган х,олда, олий укув юртларининг педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш буйича малакавий талаблар, укув режалари, дастур ва услубла-рини тубдан янгилаш;
- олий таълим муассасалари укитувчи-ларининг глобал интернет тармоFи, мультимедиа тизимлари ва масофадан укитиш усулла-ридан фойдаланган х,олда, замонавий иннова-цион педагогика, ахборот-коммуникация тех-нологияларини эгаллаши ва уларни укув жараёнига фаол татбик этиши;
- олий таълим муассасалари педагог кадр-ларининг чет тилини амалий узлаштириш даражасини ошириш ва ундан уз касб мах,орати, педагогик ва илмий фаолиятини муттасил ошириб бориши учун кенг фойдаланиши каби тадбирлар олий таълим муассасаларининг рах,бар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимини янада тако-миллаштиришнинг мух,им йуналишлари сифа-тида белгиланди.
Шунингдек, олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрларининг масъулияти-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3
ни янада оширадиган бир жихатга диккати-мизни каратиш эътиборлидир. Узбекистон Президентининг 2015 йил 12 июндаги ПФ-4732-сонли фармонида келтирилгандек, «... кайта тайёрлаш ва малака ошириш курсларида укиш якунлари буйича аттестациядан утолмаган олий укув юртларининг рахбар ва педагог кадрлари белгиланган муддатда такрорий кайта тайёрлаш ва аттестациядан утиши шарт; олий укув юртларининг рахбар ва педагог кадрлари такрорий аттестациядан утолмаган такдирда, олий таълим муассасаларида уки-тувчилик фаолияти билан шугулланиш хуку-кини йукотади ва улар билан асосий иш жойи буйича мехнат шартномаси бекор килинади; кайта тайёрлаш ва малака ошириш курсларида укиш якунларига кура, аттестациядан муваффакиятли утган педагог кадрлар тегиш-ли йуналиш буйича буш педагог лавозимини эгаллаш танловидан утишда имтиёзли хукукка эга булади»1.
Ушбу коида ва имкониятлар олий таълим муассасаларини мунтазам равишда малакали кадрлар билан таъминланиши учун муносиб шароит яратади ва уларни уз сохавий йуналиши буйича изланиш, уз устида ишлаш, ижодкор-ликка чакиради.
Юкоридаги фармон талабларидан келиб чиккан холда, тадкикот ишлари Узбекистон давлат жисмоний тарбия институти хузуридаги жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассис-ларни илмий-методик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш Марказида олий таълим муассасаларининг «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» ва «Спорт фаолияти» кайта тайёрлаш ва малака ошириш йуналишларида олиб борилди.
Тадкикот максади: олий таълим муассасаларининг «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» ва «Спорт фаолияти» кайта тайёрлаш ва малака ошириш йуналишлари тингловчила-рининг рейтинг бахрлаш тизимини илмий тадкикотда асослаб бериш.
1 Узбекистон Президентининг 2015 йил 12 июндаги «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-4732-сонли фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2015 й., 24-сон, 312-модда.
Тадкикот максадидан келиб чикиб куйидаги вазифалар белгиланди:
1. Олий таълим муассасаларининг «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» ва «Спорт фаолияти» кайта тайёрлаш ва малака ошириш йуналишлари тингловчиларининг илмий ва амалий тадкикотлари, технологик тараккиёт ва укитилаётган фанлар буйича инновациялар, шунингдек укув жараёнини ташкил этишнинг замонавий услублари сохасидаги сунгги ютук-лар ва меъёрларини урганиш ва тахлил этган холда умумлаштириш.
2. Замонавий таълим ва инновация техно-логиялари, илFор хорижий тажрибани кенг жорий этган холда, 2015 йил сентябрь-декабрь ойларига мулжалланган олий таълим муассасаларининг «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» ва «Спорт фаолияти» кайта тайёрлаш ва малака ошириш йуналишлари тингловчиларининг хар хафталик ассесментлар нати-жалари (жорий назорат), педагогик (малака-вий) амалиёт якунлари, курсни тамомлагандан кейинги тест синовлари натижалари, битирув лойиха ишини химоя килиш натижалари фарк-ларини аниклаш мезонларини ишлаб чикиш.
Узбекистон давлат жисмоний тарбия институти хузуридаги Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-методик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш Маркази томонидан 2015 йил 1 сентябрдан бошлаб, республикамиздаги олий таълим муассасаси, олий харбий билим юртларининг жисмоний тарбия ва спорт буйича рахбар хамда педагог ходимларини малакаси ошириб келинмокда.
Ушбу ишлар негизида малака ошириш ва кайта тайёрлаш жараёни янгиланган малака талаблари, укув режалари ва дастурлари асо-сида ташкил килинди. Асосий эътибор тинг-ловчиларни соха йуналиши буйича пухта кайта тайёргарликдан утказишга каратилди. Бунинг учун уларга зарур шарт-шароит ва имкониятлар яратилиб, малака ошириш курсларида машFулотларни сифат жихатидан юкори таш-килий ва профессионал даражада утказиш учун зарур укув-услубий ва моддий-техник база шакллантиришга эришилди.
Узбекистон Республикаси Вазирлар Махка-масининг 2015 йил 20 августдаги 242-сонли карори билан тасдикланган «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрла-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3
V_/
1-жадвал. «Спорт фаолияти» ва «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» к,айта тайёрлаш ва малака ошириш йуналишлари курси ук,ув режаси
Укув режаси ва дастурларидаги йуналишлар Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият йуналиши Спорт фаолияти йуналиши
I. Назарий билимлар 82 соат 82 соат
II. Амалий маш^улотлар 130 соат 130 соат
III. Мустакил таълим 76 соат 76 соат
Жами укув соатлари 288 соат 288 соат
рини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш курслари туFрисидаги Низом»да курсатилганидек, тингловчиларнинг узлашти-риши рейтинг бах,олаш тизими асосида назо-рат килинади. Рейтинг балларини жамлашда:
- х,ар х,афталик ассесментлар натижалари (жорий назорат);
- педагогик (малакавий) амалиёт якунлари;
- курсни тамомлагандан кейинги тест си-новлари натижалари;
- лойих,а ишини х,имоя килиш натижалари х,исобга олинади.
2015 йил сентябрь-декабрь ойларига мул-жалланган «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» ва «Спорт фаолияти» буйича малака оширишда 122 нафар тингловчи иштироки режалаштирилган эди. Шундан, сентябрь-октябрь ойларида 43 нафар тингловчи, ноябрь-декабрь ойларида 75 нафар тингловчи ишти-рок этди. Режа 96,7 фоизга бажарилди.
Эътироф этиш жоизки, юкори малакали педагог кадрлар тайёрлаш ва уларнинг малакасини замонавий таълим асосида ошириш тизими анча мураккаблашмокда. Таянч олий таълим муассасаларининг доимий фаолият курсатадиган курсларида кайта тайёрлашнинг тегишли йуналишлари буйича кайта тайёрла-ниши ва малака оширишининг шартлиги; кайта тайёрлаш ва малака ошириш курсларида укиш олий таълим муассасаларининг рах,бар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш курси укув режасининг янгиланган намунали тузилмаси асосида ишлаб чикилган 288 соатлик махсус дастурлар буйича икки ой давомида ишдан ажраган х,олда амалга оширилишидадир.
Бу йуналишда жисмоний тарбия ва спорт фаолиятидаги кадрлар малакасини ошириш буйича катта тажрибалар орттирилган (1-жадвал).
Мазкур укув режа 8 х,афта (288 соат)га мулжалланган.
Тингловчилардан х,ар х,афтада укув режада-ги модуллардан ассесмент тестлари кабул килиниб, модуль укитувчиси томонидан фанни узлаштириш даражаси аниклаб келинди. Жумладан, «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» йуналишида малака ошириш курси укув режасининг «Олий таълимнинг норматив х,укукий асослари» блоки буйича сентябрь-октябрь ойларида тах,сил олган тингловчиларнинг билим даражаси 71,2 фоизни, ноябрь-декабрь ойларидагиларники 83,6 фоизни, «Спорт фаолияти» йуналишида ноябрь-декабрь ойларидагиларники 93,2 фоизни, «ИлFор таълим технологиялари ва педагогик мах,орат» блоки буйича сентябрь-октябрь ой-ларидагиларники 90 фоизни, ноябрь-декабрь ойларидагиларники 95,6 фоизни, «Спорт фаолияти» йуналишида ноябрь-декабрь ойларидагиларники 96,6 фоизни, «Таълим жараёнла-рида ахборот-коммуникация технологиялари-ни куллаш» блоки буйича сентябрь-октябрь ойларидагиларники 87 фоизни, ноябрь-декабрь ойларидагиларники 91,8 фоизни, «Спорт фаолияти» йуналишида ноябрь-декабрь ойларидагиларники 93 фоизни, «Амалий хорижий тил» блоки буйича сентябрь-октябрь ойларидагиларники 89 фоизни, ноябрь-декабрь ойларидагиларники 94,8 фоизни, «Спорт фаолияти» йуналишида ноябрь-декабрь ойларидагиларники 94,2 фоизни, «Тизимли тах,лил ва карор кабул килиш асослари» блоки буйича сентябрь-октябрь ойларидагиларники 95 фоизни, ноябрь-декабрь ойларидагиларники 95,6 фоизни, «Спорт фаолияти» йуналишида ноябрь-декабрь ойларидагиларники 96,6 фо-изни «Махсус фанлар» блоки буйича сентябрь-октябрь ойларидагиларники 93 фоизни, ноябрь-декабрь ойларидагиларники 94,6 фоизни, «Спорт фаолияти» йуналишида ноябрь-декабрь ойларидагиларники 95,8 фоизни таш-кил этди (2-жадвал).
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3
40 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ч_/
2-жадвал. ^ар х,афталик ассесментлар натижалари (жорий назорат).
Жисмоний тарбия ва жисмоний Спорт фаолияти
Укув блоклари маданият йуналиши йуналиши
сентябрь-октябрь ноябрь-декабрь ноябрь-декабрь
ойлари ойлари ойлари
Олий таълимнинг норматив-хукукий асослари 71,2 % 83,6 % 93,2 %
ИлFср таълим технологиялари ва педагогик махорат 90 % 95,6 % 96,6 %
Таълим жараёнларида ахборот-коммуникация технологияларини куллаш 87 % 91,8 % 93 %
Амалий хорижий тил 89 % 94,8 % 94,2 %
Тизимли тахлил ва карор кабул килиш асослари 95 % 95,6 % 96,6 %
Махсус фанлар 93 % 94,6 % 95,8 %
3-жадвал. К,айта тайёрлаш ва малака ошириш йуналишлари буйича кириш-чик,иш тестларининг натижалари
Кайта тайёрлаш ва малака ошириш йуналиш номи Сентябрь-октябрь ойлари кириш-чикиш тестлари натижаси (фоиз хисобида) Ноябрь-декабрь ойлари кириш-чикиш тестлари натижаси (фоиз хисобида)
Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият 34,5 % 47,5 % 40 % 44,4 %
Спорт фаолияти 44,1 % 53,2 %
Педагогик (малакавий) амалиёт якунлари.
2015 йил сентябрь-октябрь ойларидаги «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» йуналиши тингловчиларининг педагогик ама-лиёти 92,3 фоизни ташкил килган булса, 2015 йил ноябрь-декабрь ойларидаги «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» йуналиши тингловчиларининг педагогик амалиёти 85,8 фоизни ташкил килди. «Спорт фаолияти» йуналишлари тингловчиларининг педагогик амалиёти 94,1 фоизга узлаштирилди.
Курсни тамомлагандан кейинги тест синовлари натижалари.
2015 йил сентябрь-октябрь ойларидаги «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» йуналиши тингловчиларининг кириш тестлари уртача 34,5 баллни ташкил килган булса, бити-риш уртача 47,5 баллни ташкил этди.
2015 йил ноябрь-декабрь ойларидаги «Жисмоний тарбия ва жисмоний маданият» йуналиши тингловчиларининг кириш тестлари уртача 40 баллни ташкил килган булса, бити-риш уртача 44,4 баллни ташкил килди. «Спорт фаолияти» йуналишлари тингловчиларининг кириш тестлари уртача 44,1 баллни ташкил килган булса, битириш уртача 53,2 баллни ташкил килди (3-жадвал).
Тингловчиларнинг битирув-лойиха ишини химоя килиш аттестация комиссиясида амалга оширилди. Аттестация комиссияси уз карорини онлайн-тест синовлари, ассисментлар, педагогик (малакавий) амалиёт, битирув лойиха иши-
ни химоя килиш натижалари асосида, шунинг-дек, касбий фаолият курсаткичларини хисобга олган холда кабул килди.
Профессор-укитувчилар узлаштириши рейтинг бахолаш тизими асосида аттестациядан утказилди. Профессор-укитувчиларининг ко-нунчилик меъёрлари, назария, илмий ва ама-лий тадкикотлар, технологик тараккиёт ва укитилаётган фанлар буйича инновациялар, шунингдек, укув жараёнини ташкил этишнинг замонавий услублари сохасидаги сунгги ютук-ларни чукур урганиш буйича билимларини бахолаш ушбу синовнинг асосий максади килиб куйилди.
Унинг натижаларига кура, аттестация ки-линган 118 нафар профессор-укитувчиларнинг 80 фоизи аттестациядан утган булса, 20 фоизи эгаллаб турган лавозимига лойик эмас, деб то-пилган.
Бу ракамлар, табиийки, куп нарсадан дарак беради ва олий укув юртлари профессор-укитувчиларининг касб даражаси ва малака-сини муттасил ошириб бориш, уларни замонавий талабларга мувофик мунтазам кайта тайёрлашнинг такомиллаштирилган тизимини тубдан узгартиришдек мухим ишни уз вактида бошлаганимизни яна бир бор тасдиклайди.
Юкорида утказилган педагогик тадкикот натижалари куйидаги хулосаларни кайд этиш имконини берди:
1. Биз юкорида таъкидлаб утган олий таъ-лим муассасаларининг рахбар ва педагог кадр-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3
ларини кайта тайёрлаш ва малакасини оши-риш тизимини янада такомиллаштириш жара-ёнига янгича мазмун ва юкори сифат баFишлаб, мутахассисларнинг касбий мах,орати, сох,авий билим-малакасини ошириш буйича кутилган самарадорликка эришишда устувор омил булиб хизмат килади.
2. Бунда, табиийки, укитувчилардаги масъу-лиятлилик, ижодкорлик, интилувчанлик ва та-
шаббускорлик кирралари асосий курсаткич булиб х,исобланади.
3. Олий укув юртлари укитувчиларининг глобал интернет тармоFи, мультимедиа тизим-лари ва масофадан укитиш усулларидан фой-даланган х,олда, замонавий инновацион педагогика, ахборот-коммуникация технологияла-рини эгаллаши ва уларни укув жараёнига фаол татбик этишини таъминлайди.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Президентининг 2015 йил 12 июндаги «Олий таълим муассасалари-нинг рах,бар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-4732-сонли фармони. // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2015 йил, 24-сон, 312-модда.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2015 йил 20 августдаги «Олий таълим муассасаларининг рах,бар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оширишни ташкил этиш чора-тадбирлари туFрисида»ги 242-сонли карори. // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2015 йил, 33-сон, 442-модда, 52-сон, 646-модда.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 3