Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЎҚИТУВЧИНИНГ МЕТОДИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОҲИЯТИ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЎҚИТУВЧИНИНГ МЕТОДИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОҲИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
100
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
методик компетентлик / метод / методнинг мослашувчанлиги / касбий нуқтаи назарлар / индивидуал психологик фазилатлар / акмеологикин вариантлар. / methodological competence / method / method flexibility / professional perspectives / individual psychological qualities / acmeological possibilities.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — A. Turdaliev, M. Usmonova, R. Matholiqov

Мақолада ўқитувчининг методик, касбий компетентлигини муҳим таркибий қисмлари, методик компетентлик моҳиятини аниқлаш ва уни вазифалари (функциялари) орқали амалга ошириш, унинг касбий педагогик фаолияти имкониятидан самарали фойдаланиш йўллари ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ESSENCE OF THE TEACHER'S METHODOLOGICAL COMPETENCE IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM

The article describes the important components of the methodological, professional competence of the teacher, the definition of the essence of methodological competence and its implementation through its tasks (functions), ways to effectively use the possibilities of his professional pedagogical activity.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЎҚИТУВЧИНИНГ МЕТОДИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОҲИЯТИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА УЦИТУВЧИНИНГ МЕТОДИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МО^ИЯТИ Турдалиев Авазбек Турдалиевич

Фаргона давлат университети Биология фанлари доктори (DSc), доцент Усмонова Мух,айёхон Собиржон кизи

^укон Давлат педагогика институти Педагогика фанлари фалса фадоктори (PhD), доцент

Матх,оликов Рузали Бахтиёр ^ли

Фаргона давлат университети укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7164839 Аннотация. Мацолада уцитувчининг методик, касбий компетентлигини мущм таркибий цисмлари, методик компетентлик моуиятини аницлаш ва уни вазифалари (функциялари) орцали амалга ошириш, унинг касбий педагогик фаолияти имкониятидан самарали фойдаланиш йуллари ёритиб берилган.

Калит сузлар: методик компетентлик, метод, методнинг мослашувчанлиги, касбий нуцтаи назарлар, индивидуал психологик фазилатлар, акмеологикин вариантлар.

СУЩНОСТЬ МЕТОДИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ Аннотация. В статье описаны важные составляющие методологической, профессиональной компетентности педагога, определение сущности методической компетентности и ее реализации и через ее задачи (функции), способы эффективного использования возможностей его профессиональной педагогической деятельности.

Ключевые слова: методологическая компетентность, метод, гибкость метода, профессиональные перспективы, индивидуально-психологические качества, акмеологические возможности.

THE ESSENCE OF THE TEACHER'S METHODOLOGICAL COMPETENCE IN THE

HIGHER EDUCATION SYSTEM Abstract. The article describes the important components of the methodological, professional competence of the teacher, the definition of the essence of methodological competence and its implementation through its tasks (junctions), ways to effectively use the possibilities of his professional pedagogical activity.

Keywords: methodological competence, method, method flexibility, professional perspectives, individual psychological qualities, acmeological possibilities.

КИРИШ

Республикамизда "узлуксиз таълим тизимини янада такомиллаштириш йулини давом эттириш, сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мувофик юкори малакали кадрларни тайёрлаш", иш берувчиларнинг талаб ва эхтиёжларига мос мутахассисликлар буйича педагог кадрлар тайёрлаш хамда олий таълим тизимида педагогик фаолиятнинг сифати ва самарадорлигини ошириш буйича кенг куламли ишлар олиб борилмокда [1]. Бу борада укувчиларда таянч ва фанга доир компетенцияларни шакллантиришнинг биологик ва информацион таркибий асосларини аниклаштириш, интегратив ёндашувга асосланган биология хдмда тупрокшунослик фанларини укитишнинг «компьютерли таълим методи»ни таълим амалиётига жорий этиш механизмини такомиллаштириш, хусусий

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

компетенцияларни шакллантиришнинг методик тизимини ишлаб чикиш таълим сифати ва самарадорлигини оширишда мух,им ахдмият касб этади. Бу борада купчилик тадкикотчилар томонидан илмий натижалар олинган [2, 3, 4, 5, 6].

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Касбий компетентликни шакллантириш олий таълим муассасаларида мутахассислар тайёрлашнинг асосий талабларидан бирига айланмокда. Таълим тизими олдига шундай мутахассисларни тайёрлаш вазифаси куйиладики, бунда билим, куникма ва малакалар касбий сохдда зарур булган маълум бир компетенцияга айланади.

Т.М.Ковалеванинг [2] фикрича, касбий сохдга оид таянч компетенцияларни ифодалаш учун маълум талаблар куяди. Мух,им жихдтлари шундаки, таянч компетенциялар касб оламининг калитидир, чунки фанга оид компетенциялар алох,ида х,исобланади. Бундан ташкари, педагогика ОТМлари битирувчилари эга булиши керак булган сифатлар (фазилатлар) уларнинг ушбу касбий компетенцияларига мос келиши учун шакллантирилади. Кейин компетенция сузи пайдо булади.

Мутахассиснинг касбий компетентлиги объектив зарур билим ва куникмаларнинг умумий йигиндиси каби курсаткичлар оркали намоён булади; уз вазифаларини бажаришда уларни тугри тасарруф этиш куникмаси; муайян хдракатларнинг мумкин булган окибатларини билиш; амалий тажриба; инсон мех,натининг натижаси; методнинг мослашувчанлиги ва фикрлашнинг танкидийлиги; шунингдек, касбий нуктаи назарлар, индивидуал психологик фазилатлар ва акмеологикин вариантлар.

Педагогика фанида «касбий компетенция» тушунчаси мех,нат самарадорлигини белгилайдиган билим ва куникмаларнинг йигиндиси сифатида куриб чикилади; вазифаларни бажариш куникмаларининг хджми; шахсий фазилатлар ва хусусиятларнинг узаро уйгун бирикмаси (комбинацияси); билим ва касбий ахдмиятга эга шахсий фазилатлар мажмуи; касбийлаштириш вектори; назарий ва амалий мех,натга тайёрликнинг бирлиги; мураккаб маданий хдракат турларини амалга ошириш кобилияти ва бошкалар.

Тадкикот услублари. Тадкикот жараёнида назарий: муаммоларни назарий тадкик этиш, психологик-педагогик, илмий-методик адабиётлар тах,лили, эмпирик: педагогик кузатиш, тажриба-синов ишлари, эксперт бах,олаш, талабаларни уз-узини бах,олаш, умумлаштириш, ижтимоий методлар: анкета, савол-жавоб, сух,бат усулларидан фойдаланилди.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Х,озирги кунда педагогик психологияда Н.В.Кузмина ва унинг мактаби ва бошкалар укитувчи шахсининг субъектив хусусиятлари муаммоси, унинг касбий фаолияти самарадорлигини (мах,сулдорлигини) аниклаш махсус назарий ва тажрибавий урганиш предметига айланди. Бу бизга касбий компетентли укитувчининг субъектив хусусиятлари таркибий тузилишининг умумий такдим этишга имкон беради.

Н.В.Кузминанинг фикрига кура субъектив омиллар таркибига куйидагилар киради: 1) йуналганлик тури; 2) кобилият даражаси; 3) уз ичига куйидагиларни камраб оладиган компетентлик: касбий ва педагогик компетенция, ижтимоий-психологик, методик, психологик, автопсихологик компетентлик [7].

Ушбу омил таркибий кисмининг учта асосий компоненти яккол куриниб турибди: шахсий, индивидуал ва касбий билим, куникмалар, шунингдек, касбий компетенция яъни, фан асосида ва уз-узини ривожлантиришда режаси асосида аникланади. Таклиф

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

этилаётган компетенцияни табакалаштириш ва методик компетенция каби мух,им шаклни ажратиш, бу турли хил укитиш методларини эгаллаш, дидактик методларни, услубларни билиш ва уларни укув жараёнида куллаш куникмалари, укув таълим жараёнида билим ва куникмаларни узлаштиришнинг психологик механизмларини билиш мух,имдир.

Булажак биология укитувчисининг педагогик малакаси унинг бирлиги сифатида тушунилади, педагогик фаолиятни амалга оширишга назарий ва амалий тайёргарлик зарур. Бу тушунча зарур билим ва малакаларга эгалик даражасини акс эттиради. Профессионал компетентсия булажак укитувчининг муваффакиятли фаолиятининг энг мух,им шартларидан биридир [8].

Замонавий педагогик адабиётларда бу тушунча турлича изох,ланади:

- педагогнинг укитишнинг турли методлари, дидактик методлар, услублар сохдсидаги билими, укув жараёнида уларни куллаш малакаси, бу жараёнда билим ва куникмаларни узлаштиришнинг психологик механизмларини билиши;

- укитувчи шахсининг интегратив, куп боскичли, касбий ахдмиятли тавсифи, укитувчилик касбига, билим ва куникмаларни эгаллашга ягона ёндашув ифодаси;

- укитувчининг ишбилармонлик, шахсий ва ахлокий фазилатларининг ажралмас хусусияти, методик фаолиятнинг тизимли даражасини акс эттириши; методологик ва методик билим, куникма, тажриба, мотивация, кобилият ва умуман методик ва педагогик фаолиятда ижодий узини яхлит намоён килишга тайёрлик.

Ушбу масала буйича тадкикотларни тах,лил килиш укитувчининг методик компетентлиги хдкида хулоса чикаришга имкон беради:

укитувчининг педагогик компетентлигининг турларидан бири х,исобланади;

укитувчининг методик фаолиятида касбий педагогик фаолият турларидан бири сифатида узини намоён килади;

талабаларнинг укитиш ва тарбиялашни амалга ошириш учун унинг назарий ва амалий тайёргарлиги бирлигини билдиради;

умумпедагогик ва методик билим, куникма, тажриба ва шахсий фазилатлар йигиндисига асосланади.

Белгиланган х,олатлар укитувчининг методик компетенциясини педагогик жараён субъекти мех,натининг интегратив характеристикаси сифатида куриб чикишга асос булади; умумпедагогик ва методик билимлар, куникмалар, тажриба ва шахсий фазилатлар, самарали методик фаолиятга тайёрлик ва кобилиятни акс эттиради хдмда талабаларни укитиш ва укитиш сохдсида юкори курсаткичларга эришишни таъминлайди.

Компетентли педагогик таълим касбий ривожланиш траекториясига мувофик: таянч билимларни шакллантириш ^ укитиш назарияси ва методикаси, педагогика, психологиядан амалий машгулотларда фаолият усулларини кайта ишлаш ^ амалиёт уташ (укитиш назарияси ва методикаси буйича педагогик амалиёт ва укув амалиёти, курс иши ва битирув малакавий ишларни тайёрлаш) ^ инновацион ва ахборот компетенциялари базасида касбий уз-узини ривожлантириш (педагогик амалиёт, илмий-тадкикот ишлари давомида) амалга оширилади.

Касбий ривожланиш траекторияси билимдан куникма ва малакага, сунгра компетенцияларга утиш учун хдракатини шакллантиради. Методик тайёргарлик таянч билимларни шакллантиришдан бошланади (фанни укитиш жараёни, методлари, уни амалга ошириш шакллари ва воситалари) ва фаолиятнинг стандарт усуллари (технологик

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ёки алгоритмик харакатлар) шундан кейингина фаолиятнинг ушбу усуллари амалий машгулотларда кайта такомиллаштирилади. МУ^ОКАМА

Укитувчининг методик компетенциясини аффектив таркибий кисми асосини унинг касбий кадриятлар ташувчиси сифатидаги шахсий позицияси; когнитив таркибий кисм касбий билимларни эгаллаш (фанга оид, психологик, педагогик ва методик) эга булишини англатади; фаолиятли таркибий кисми булажак укитувчининг таълим жараёнида «субъект-субъект» муносабатларга тайёрлигини белгилайди.

Методик компетенция таркибига киритилган ушбу таркибий кисмнинг барчаси диалектик алокада. Шу сабабли, бирон бир жихатни хисобга олмаган холда, «методик компетенция» тушунчасининг мазмунини очиб булмайди.

Маълумки, шахснинг хар кандай сифати шаклланади ва фаолиятда узини намоён килади. Укитувчининг методик компетентлиги унинг касбий педагогик фаолиятининг уч жихатида намоён булади - фанни укитиш, мавзу буйича дарсдан ташкари ишларни ташкил этиш ва синфда дарс бериш.

Олиб борилган тадкикотларимиздаги тажриба ва назорат гурухларида методик компетенциянинг таркибий кисмларини ривожланганлик курсаткичлари тажрибадан аввал ва тажрибадан кейинги натижаларини куйидаги расмдан куришимиз мумкин (1-расм).

3'00 2,63

2,322,30 н 2,31

2,50 2,00 1,50 1,00 0,50 0,00

' 2,322,30 2,31

2,092,07 И2,07 _ ■ _ 2,032,02 и2,П

II II II II II II

Тажриба Тажриба Тажриба Тажриба Тажриба Тажриба

бошида сунгида бошида сунгида бошида сунгида

Аффектив Когнитив

■ Тажриба гурухи ■ Назорат гурухи

Фаолиятли

1-расм. Тажриба ва назорат гурухларида методик компетенциянинг мезонлари буйича ривожланганлик курсаткичлари (тажрибадан аввал ва

тажрибадан кейин)

Тажриба гурухида булажак ук;итувчиларнинг методик комптенциясини аффектив, когнитив, фаолиятли мезонлари асосида ривожланиш курсаткичлари тахлилини диаграмма куринишида ифодалаймиз (2-расм).

-2,41-2 32 2,63-2,43""

2,09 2,32 2,03

II II II

Тажриба бошида I Тажриба сунгида

Аффектив

Когнитив

Фаолиятли

3

2

1

0

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

2-расм. Тажриба гурухида методик компетенциянинг аффектив, когнитив, фаолиятли мезонлари ривожланиш курсаткичлари тах,лили.

Булажак мутахассисларнинг касбий-педагогик фаолиятга тайёрлашга оид илмий асослаб берилган маълумотлар, касбий-педагогик фаолиятга тайёрлашнинг педагогик имкониятлари (методик, фактик, тушунчавий, эмпирик, назарий) рефлексив ёндашув воситасида дидактик функцияларини тизимлаштириш асосида кенгайтирилиб утилган. Касбий-педагогик фаолиятга тайёрлашнинг мезонлари ва даражаларини булажак укитувчиларнинг методик компетентлигининг шаклланганлик мезонлари (касбий билим, куникма ва малакаларни эгаллаш, педагогик фаолиятга кадриятли-мотивацион муносабатни таркиб топтириш) таклиф этилган методлар, технологиялар хдмда тадкикот жараёнида ишлаб чикилган дастур, модель ва тавсиялар мазмунини такомиллаштиришда фойдаланиши билан изох,ланади [9]. ХУЛОСА

Хулоса килиш мумкинки, олинган натижалар келажакдаги укитувчиларнинг педагогик ОТМларда методик компетенциясини шакллантириш буйича таклиф этилган жараённинг самарали эканлигини ва уни педагогика ОТМлари фаолиятида куллаш учун тавсия этилишини курсатмокда.

Укув амалиёти давомида булажак укитувчиларни касбий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион ёндашуви, биология, тупрокшунослик фанларини укитиш мазмунида талабаларни креатив фаолиятини ривожлантиришга асос булувчи ижодкорлик позициясига амал этиш куникмалари таркиб топтириб борилиши максадга мувофикдир.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида»ги ПФ-4947-сон Фармони. www. lex. uz.

2. Ковалева Т.М. Ключевые компетенции и образовательные стандарты: Обсуждение доклада А.В.Хуторского на Отделении философии образования и теоретической педагогики РАО 23 апреля 2002 г. - Центр «Эйдос», www.eidos.ru/news/competdis.htm.

3. Турдалиев А.Т. Табиий фанларни укитишда интерфаол методлардан фойдаланишнинг самарадорлиги // Жанубий Оролбуйи биологик хилма-хиллигини саклаш, кайта тиклаш ва мух,офаза килишнинг экологик масалалари мавзусидаги Халкаро илмий-назарий анжуман. Нукус, 2018. 46-47 б.

4. Турдалиев А.Т., И.Мусаев. Олий таълим тизимида укитишнинг ноанъанавий усулларидан фойдаланиш Биологиянинг долзарб муаммолари // Республика илмий -амалий анжумани материаллари. Фаргона, 2018. 428-429 б.

5. Эшпулатов Ш.Я., Турдалиев А.Т. Преподавание влияний гидротехнических сооружений на окружающую среду // Фаргона водийсида сув ресурсларидан самарали фойдаланишнинг геоэкологик жихдтлари. Фаргона, 2013. 146-149 б.

6. Эшпулатов Ш.Я., Турдалиев А.Т., Мирзаев Ф. Почвенно-археологический метод для определения возраста древных орошаемых палеопочв // Актуальные вопросы современной науки. - 2017. №2(14). - С. 63-67.

7. Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. - М.: Высшая школа, 1990. - 135 с.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

8. Усмонова.М.С. Professional competency bulding future biology teacher. European journal of Research and Refection in Educational Sciences/ @:-№ 12.2019.P.983-986

9. Усмонова.М.С. Булажак биология укитувчиларининг методик тайёргарлигини такомиллаштириш. Монография. -Тошкент. "Фан зиёси" нашриёти, 2022.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.