International journal of theoretical and practical research
Scientific Journal
Year: 2022 Issue: 1 Volume: 2 Published: 31.01.2022
http://alferganus.uz
QR-Article
0к!й0
■Чтниипвшшшштлша*
Citation:
Kambarov, J., Yormatov, I. (2022). Using the capabilities of automated and monitoring systems to improve the quality of higher education. SJ International journal of theoretical and practical research, 2 (1), 41-50.
Камбаров, Ж., Ёрматов И. (2022). Олий таълим сифатни оширишда автоматлаштирилган ва мониторинг тизимининг имкониятларидан фойдаланиш. Nazariy va amaliy tadqiqotlar xalqaro jurnali, 2 (1), 41-50.
Doi: https://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6090134
DOI 10.52S l/zenod о .6090134
^амбаров Жамолиддин,
Фаргона политехника институти, Уцув ишлари буйича проректори, и.ф.н., доцент,
Ёрматов Илмидин,
"Менежмент " кафедраси мудири,
и.ф.н., доцент
UDC 378.1
ОЛИЙ ТАЪЛИМ СИФАТНИ ОШИРИШДА АВТОМАТЛАШТИРИЛГАН ВА МОНИТОРИНГ ТИЗИМИНИНГ ИМКОНИЯТЛАРИДАН
ФОЙДАЛАНИШ
Аннотация: Бутун дунёда рацамли ицтисодиётни кенг жорий цилиниши натижасида хорижда ва мамлакатимизда уцув жараёнининг комплекс автоматлаштирилган таълим ва мониторинг тизимлари яратилмоцда. Бундай тизимларни яратишдан кузланган мацсад - интернет технологияларидан фойдаланилган уолда профессор-уцитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари уамда таълимни бошцариш тизими уртасида интернет орцали мулоцот тизимини яратишдан иборатдир. Бундай тизим талабаларга энг мууим ва фойдали ахборотларни тез ва сифатли етказиб бериш билан бирга таълим жараёнининг шаффофлигини уам таъминлайди. Профессор-уцитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари уамда таълимни бошцариш тизими уртасида интернет орцали тезкормулоцот тизиминияратилиши эса вужудга келадиган муаммоларни тезда бартараф этиш имконини беради.
Таълим тизимини бошцаришда ва замонавий ахборот-коммуникация технологиялардан фойдаланишда Фаргона политехника институтида локал уолда ташкил этилган автоматлаштирилган таълим ва мониторнг тизимидан фойдаланишни тавсия циламиз.
Калит сузлар: рацамли ицтисодиёт, интернет технологиялар, ахборот тизими, уцув материаллари, бошцарув органлари, услубчи, уцув режа, тест тузиш, уцув дастури, гуруунинг веб-сайти, уцув стандартлари, масофавий ишлаш, веб-интерфейс, интернет-кафелар, рейтинг тизими, электрон журнал.
41
Kambarov Zhamoliddin,
Fergana Polytechnic Institute, Vice-Rector for Academic Affairs, Candidate of Economics, Associate Professor
Yormatov Ilmidin,
Head of the Department of Management, Candidate of Economics,
Associate Professor
USING THE CAPABILITIES OF AUTOMATED AND MONITORING SYSTEMS TO IMPROVE THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION
Annotation: As a result of the widespread introduction of the digital economy around the world, complex automated education and monitoring systems of the educational process are being created abroad and in our country. The purpose of creating such systems is to create a system of communication via the Internet between teachers, students and their parents and the education management system using Internet technology. Such a system not only provides students with the most important and useful information quickly and efficiently, but also ensures the transparency of the educational process. The creation of a system of rapid communication via the Internet between teachers, students and their parents, as well as the education management system will allow to quickly eliminate the problems that arise.
We recommend the use of an automated education and monitoring system established locally at the Fergana Polytechnic Institute in the management of the education system and the use of modern information and communication technologies.
Keywords: digital economy, internet technology, information system, training materials, governing bodies, methodologist, curriculum, test design, curriculum, group website, training standards, remote work, web interface, internet cafes, rating system , electronic journal.
Камбаров Жамолиддин,
Ферганский политехнический институт, проректор по учебной работе, к.э.н., доцент
Ёрматов Илмидин
заведующий кафедрой менеджмента, к.э.н., доцент
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВОЗМОЖНОСТЕЙ АВТОМАТИЗИРОВАННЫХ И МОНИТОРИНГОВЫХ СИСТЕМ ДЛЯ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА
ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
Аннотация: В результате повсеместного внедрения цифровой экономики во всем мире за рубежом и в нашей стране создаются комплексные автоматизированные системы обучения и мониторинга образовательного процесса. Целью создания таких систем является создание системы связи через Интернет между учителями, учениками и их родителями и системой управления образованием с использованием Интернет-технологий. Такая система не только
42
быстро и качественно предоставляет студентам самую важную и полезную информацию, но и обеспечивает прозрачность учебного процесса. Создание системы оперативной связи через Интернет между учителями, учащимися и их родителями, а также системы управления образованием позволит оперативно устранять возникающие проблемы.
Мы рекомендуем использовать автоматизированную систему обучения и мониторинга, созданную на месте в Ферганском политехническом институте, для управления системой образования и использования современных информационных и коммуникационных технологий.
Ключевые слова: цифровая экономика, интернет-технологии, информационная система, учебные материалы, органы управления, методист, учебная программа, дизайн тестов, учебная программа, групповой сайт, стандарты обучения, удаленная работа, веб-интерфейс, интернет-кафе, рейтинговая система, электронный журнал.
Кириш
Таълим сифатини ошириш нафакат дарс бериш ёки укитиш жараёнида балки илгор ахборот коммуникация технологиялари натижасида хам амалга ошириб келинмокда. Х,озирда укитишнинг масофавий шакллари дунё буйлаб кенг таркаб келмокда.
Олий таълим муассасаларида замон билан хамнафас таълим тизимини яратиш, албатта илFор жахон технологияларидан самарали фойдаланишни такозо килади. Бундай тизимни яратиш учун таълим муассасасини ахборот-коммуникация технологияларидан кенг фойдаланган холда дунё ахборот тизимлари билан боFлаш ва уларнинг узлуксизлигини таъминлаш максадида таълим муассасасида локал компьютер тармоFи яратилиб, улар халкаро интернет тармоFига доимий равишда уланиши лозим.
Барча жараёнлар жадал ривожланаётган хозирги даврда мамлакатимиз таълим тизимида хам бошка сохалардагидек ахборот-коммуникация технологияларидан кенг фойдаланилмокда. Таълим муассасаларининг моддий-техника таъминоти такомиллаштирилмокда, жумладан, ахборот-коммуникация технология воситалари билан таъминланмокда.
Профессор-укитувчилар томонидан талабаларга янги педагогик ва ахборот технологиялари асосида билим берилиши, талабалар билимини рейтинг тизими асосида бахолаш таълим сифати ва самарадорлигини оширишга замин булмокда.
Та^лил ва натижалар
Хорижда ва мамлакатимизда укув жараёнининг комплекс автоматлаштирилган таълим ва мониторинг тизимлари яратилмокда. Бундай тизимларни яратишдан кузланган максад - интернет технологияларидан фойдаланилган холда профессор-укитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари хамда таълимни бошкариш тизими уртасида интернет оркали мулокот тизимини яратишдан иборатдир. Бундай тизим талабаларга энг мухим ва фойдали ахборотларни тез ва сифатли етказиб бериш билан бирга таълим жараёнининг
43
INTERNATIONAL JOURNAL OF THEORETICAL AND PRACTI RESEARCH ^
шаффофлигини хам таъминлайди. Профессор-уцитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари хамда таълимни бошцариш тизими уртасида интернет орцали тезкор мулоцот тизимини яратилиши эса вужудга келадиган муаммоларни тезда бартараф этиш имконини беради.
Таълим тизимини бошцаришда ва замонавий ахборот-коммуникация технологиялардан фойдаланишда ФарFOна политехника институтида локал холда ташкил этилган автоматлаштирилган таълим ва мониторнг тизимидан фойдаланишни тавсия циламиз. Бундай тизимни шу кунга цадар Тошкент давлат ицтисодиёт университетида цулланиб келинмоцда. Ушбу тизимдан фойдаланиш таълим сифатини бошцаришда жуда кенг имкониятлар тацдим этади. Автоматлаштирилган тизимни жорий этиш цуйидагиларни самарали бошцариш ва ташкил цилиш имконини беради.
1. Уцув материалларини бошкариш:
- уцув материаллари базасини яратиш учун турли манбалардан фойдаланиш мумкин:
- уцув курслари уцитувчилар томонидан яратилиши мумкин. Кулай шаблонлар ва тахрирлаш воситалари тезда курсларни яратиш ва уни тизимга жойлаштириш имконини беради;
- уцув материалларини ва мултимедиани туFридан-туFри интернетдан ишга тушириш мумкин;
- халцаро стандартлардан фойдаланилгани учун бошца уцув муассасалари томонидан яратилган материалларни ишга тушириш имконини беради;
- уцув ва бошца материаллар махаллий таълимни бошцарув органлари томонидан жунатилиши мумкин;
- уцув булими уцув материалларини осон бошцариши, шунингдек, улардан энг яхшиларини интернет орцали бошца уцитувчиларга хам жунатиши мукин;
- уцув материалларини излаш ва жойлаштириш жуда цулай холатда амалга оширилган;
- уцув материаллари ва топширицлари талабаларга чоп этилиши ва тарцатилиши ёки интернет орцали жунатилиши мумкин.
2. Укув режаларини бошкариш:
- услубчилар тизимдаги уцув режаларидан фойдаланишлари ёки улар асосида узининг уцув режаларини тузиши мумкин;
- уцув ташкилотининг амалдаги уцув режаларини тизимга киритиш имконияти мавжуд;
- тасдицланган махаллий уцув режалари интернет орцали марказлаштирилган холда тарцатилиши мумкин;
- алохида талабага ёки уцув гурухига шахсий уцитиш режасини белгилаш мумкин.
3. Ба\олаш ва тест олиш:
- тестлар педагоглар томонидан тузилиши ёки ташцаридан ишга туширилиши мумкин, шунингдек интернет орцали махаллий таълимни бошцариш органлари томонидан юборилиши мумкин;
© ®
INTERNATIONAL JOURNAL OF THEORETICAL AND PRACTI RESEARCH ^
- тест тузишда турли шаблонлардан фойдаланиш мумкин (битта тугри жавобни танлаш, бир нечта тугри жавобни танлаш, исталган шаклда тугри жавобни киритиш);
- педагог талабанинг топширикни бажаришини бахолашда автомат бахолаш, кулда бахолаш ёки улардан биргаликда бахолаш усулларидан фойдаланиши мумкин (охирги холатда автомат бахолашга киритилган тузатишга изох берилиши керак).
4. Дарсга катнашиш ва узлаштириш буйича ^исобот:
- талабанинг дарсга катнашиши ва узлаштиришини унинг олган бахоси ёки укув дастури режасини бажарилиши курсаткичлари оркали кузатиш мумкин;
- дарсга катнашиш ва узлаштиришни бахолашнинг бир канча параметрларидан фойдаланиш имконияти мавжуд;
- талабанинг дарсга катнашиши ва узлаштириши тугрисидаги маълумотлар бахоланган вактда киритилади.
5. Булим ёки гуру^нинг веб-сайти:
- булим ёки гурухнинг веб-сайтига янгиликлар, мустакил иш учун топшириклар, тестлар ва талаба тугрисидаги маълумотлар осон киритилади;
- укув юрти веб-сайтини осонгина янгилаш мумкин, яъни уни янгиликлар, тадбирлар тугрисида ва бошка ахборотлар билан тулдириб туриш имконияти мавжуд.
Агар таълим жараёнида автоматлаштирилган тизим кулланилса, у куйидаги афзалликларни беради:
1.Укитувчилар учун:
- талабалар билан мулокотни енгиллаштирувчи замонавий укитиш усулларидан фойдаланиш;
- укув материалларини уз вактида ва манзилли таркатиш;
- укув стандартлари, топшириклари ва режалари уртасидаги мосликни таъминлаш;
- бажарилган ишларга текшириш ва уларга бахолар куйиш: автомат равишда, кулда, комбинациялашган (охирги холатда автомат бахолашга киритилган тузатишга изох берилиши керак);
- турли талабаларга ёки талабалар гурухлари укишига дифференциал ёндашиш;
- махсус укув материалларига тез ва осон кириш;
- материаллардан одатдаги форматларда (PowerPoint, Word, Excel, вебсахифа) стандарт веб-технологиялардан кулай фойдаланиш. электрон укув материаллари ва улар учун текшириш топширикларини интеграциялаш;
- талабалардан ва уларнинг ота-оналаридан тезда жавоб келиши;
- талабалар узлаштириши тугрисида статистик маълумотлар ва хисоботни автомат равишда олиб борилиши;
- тизим билан тармокдан ташкарида ишлаш ва кейинчалик тармокка уланиб маълумотларни синхронлаштириш.
2.Талабалар учун:
© ®
INTERNATIONAL JOURNAL OF THEORETICAL AND PRACTI RESEARCH ^
- цизицарли, долзарб ва мазмунли уцув материаллари;
- янги билим сохасини узлаштириш ва янги куникмаларни хосил цилиш (технология, дастурий таъминот, интернет);
- бошца талабалар билан интернет орцали масофавий биргаликда ишлаш;
- цолдирилган дарсларни узлаштириш учун ва цушимча таълим учун яратилган катта имкониятлардан фойдаланиш;
уцув жараёнига тез цушилиш имконияти;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (уцув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) уцув материаллари ва тестларга кириш.
З.Ота-оналар учун:
- исталган пайтда уцув материаллари, топширицлар, хисоботлар муддати, бахолар ва уцитувчилар маслахатларини куриш;
- ота-оналар мажлисларига боFлиц булмаган, фарзандининг ютуц ва камчиликларини доимий равишда кузатиб бориш;
- веб-интерфейс орцали исталган компютердан (уцув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан), исталган жойдан ва исталган вацтда осон кириш.
4.Укув юрти учун:
- долзарб ва истицболли масалаларни ечиш (ислохот, таълимстандартлари, таълим масалалари ва режалари);
- уцитишнинг ташци ва ички талабларга мослиги ёки узининг масалаларини ва таълим стандартларини аницлаш;
- замонавий таълим ташкилоти учун зарур булган янги концепцияларни тадбиц цилиш;
- уцув юрти веб-боFланмасини ташкил цилишнинг осонлиги. Унда алохида гурухлар ва бошцалар учун янгиликлар, эълонлар, лойихалар, уцув материаллари эълон цилиниши мумкин;
- уцув жараёнларини бошцариш ва царорлар цабул цилишга ёрдам берадиган турли статистик маълумотлар;
- уцув юртининг серверида тизимни оддий цуллаш; бошцаришнинг осонлиги.
5.Таълимни бошкариш тизими учун:
- уцув стандартлари, уцув режалари, услубий йурицномалар, уцув материаллари ва тестларни марказлаштирилган холда тарцатиш;
- тест натижаларини (узлаштиришни) тезкор йотиш;
- жойлардан энг яхши ишланмаларни й^иш ва уларни бошца таълим муассасаларига юбориш;
- уцув режалари ва унга мос материалларни бутун худудга (туман, шахар, вилоят ёки мамлакатга) тармоц орцали тарцатиш. Бу уз навбатида материалларни чоп этиш, уцув режаларини янгилаш ва тарцатишга кетадиган харажатларни сезиларли даражада цисцартиради.
Ушбу тизимда таклиф этилган электрон журналдан фойдаланиш уцув жараёнини ташкил этиш ва бошцаришда кенг имкониятлар яратади:
© ®
INTERNATIONAL JOURNAL OF THEORETICAL AND PRACTI RESEARCH ^
- рейтинг тизими асосида бажарилган топширикларни текшириш ва уларни бахолаш (автомат равишда, кулда, комбинациялашган холатда амалга оширилади);
- рейтинг тизимида бахолаш профессор-укитувчилар томонидан кандай амалга оширилаётганини тахлил килиш;
- таълимнинг шаффофлигини таъминлаш;
- турли хисоботларни тезкор олиш;
- профессор-укитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари хамдатаълимни бошкариш тизими билан узлуксиз тезкор алокани урнатиш;
- профессор-укитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари хамда таълимни бошкариш тизими узларига тааллукли ахборотларни куриш;
- ота-оналар мажлисларига боFлик булмаган, фарзандининг ютук ва камчиликларини доимий равишда кузатиб бориш;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (укув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) узларига тааллукли маълумотларни куриш.
Электрон журналдаги маълумотлар асосида бир канча бошка хужжатлар хам автомат равишда шаклланади, жумладан, рейтинг кайдномаси, турли хисоботлар ва бошкалар.
Электрон журнал бир канча афзалликларга эга:
1. Профессор-укитувчилар учун:
- рейтинг тизими асосида бажарилган топширикларни текшириш ва уларга бахолар куйиш (автомат равишда, кулда, комбинациялашган, охирги холатда автомат бахолашга киритилган тузатишга изох берилиши керак);
- профессор-укитувчиларни турли хисоблашлардан холос этади;
- турли хисоботларни тезкор шакллантиради;
- профессор-укитувчилар, талабалар ва уларнинг ота-оналари хамда таълимни бошкариш тизими уртасида узлуксиз тезкор алокани урнатади;
- тест натижаларини (узлаштиришни) тезкор йотади;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (укув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) узи машFулот утказадиган талабаларга тегишли маълумотларни куриш;
- бошкаришни осонлаштиради.
2. Талабалар учун:
- талабаларни турли хисоблашлардан холос этади;
- талабалар билан профессор-укитувчилар ва таълимни бошкариш тизими уртасида узлуксиз тезкор алокани урнатади;
- колдирилган дарсларни узлаштириш учун ва кушимча таълим учун яратилган катта имкониятлардан фойдаланиш;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (укув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) узига тегишли маълумотларни куриш.
© ®
INTERNATIONAL JOURNAL OF THEORETICAL AND PRACTI RESEARCH ^
3. Ота-оналар учун:
- ота-оналарни турли хисоблашлардан холос этади;
- ота-оналар билан профессор-уцитувчилар ва таълимни бошцариш тизими уртасида узлуксиз тезкор алоцани урнатади;
- ота-оналар мажлисларига боFлиц булмаган, фарзандининг ютуц ва камчиликларини доимий равишда кузатиб боради;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (уцув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) фазандига тегишли маълумотларни куриш.
4. Укув юрти учун:
- рейтинг тизимида бахолаш профессор-уцитувчилар томонидан цандай амалга оширилаётганини тахлил цилади;
- тест натижаларини (узлаштиришни) тезкор йотиш
- турли хисоботларни тезкор шакллантиради;
- уцув жараёнларини бошцариш ва царорлар цабул цилишга ёрдам берадиган турли статистик маълумотларни олиш;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (уцув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) таълим муассасаси талабаларига тегишли маълумотларни куриш ва царор цабул цилиш бошцаришни осонлаштиради.
5. Таълимни бошкариш тизими учун:
- таълимни бошцариш органларини турли хисоблашлардан холос этади;
- тест натижаларини (узлаштиришни) тезкор йотиш;
- турли хисоботларни тезкор шакллантиради;
- интернетга кириш имконияти булган исталган компьютердан (уцув юрти компьютер хоналари, интернет-кафелар, уйдаги компьютер, ноутбук, планшет ва уяли телефондан) таълим муассасаларига тегишли маълумотларни куриш ва царор цабул цилиш;
- бошцаришни осонлаштиради.
Ахборот коммуникацион-технологияларидаги жадал ривожланиш электрон таълимни сезиларли даражада ошириш имкониятини яратмоцда. Бунда билим олиш ва олинган билимни текширишда замонавий автоматлаштирилган тизим ва усуллардан фойдаланиш, таълим тизими ривожланишининг асосий йуналишларидан бири булиб цолмоцда.
Натижалар маълумотлар базасида сацланади, шунингдек, уни чоп этиш хам мумкин. Тест саволлари цуйидагича шакллантирилади: хар бир савол 4 та муцобил жавоб билан уцитувчи томонидан тузилади ва базага киритилади.
Фойдаланувчилар тез ва хеч цийинчиликсиз уз билимларини аницлаши мумкин. Уларга бир ёки бир неча маротаба тест топшириш имконини бериш мумкин.
Тест натижалари туFридан-туFри автомат равишда электрон журналда акс эттирилади. Тест цайта топширилса, аввалги натижалар хам журналда акс этади, аммо хисоблашларда охирги натижа инобатга олинади.
© ®
Хулоса ва таклифлар
Укув жараёнининг комплекс автоматлаштирилган таълим ва мониторинг тизимини таълим муассасаларида, малака ошириш ва кайта тайёрлаш хамда масофавий таълимда фойдаланиш таълим сифати ва самарадорлигини оширишга ёрдам беради.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Airaj, M. (2017). Enable cloud DevOps approach for industry and higher education. Concurrency and Computation: Practice and Experience, 29(5), e3937.
2. Serhani, M. A., Bouktif, S., Al-Qirim, N., & El Kassabi, H. T. (2019). Automated system for evaluating higher education programs. Education and Information Technologies, 24(5), 3107-3128.
3. Yormatov IT, Tolibov IS (2018) The concept of building management by influence of innovation on change of organizational structure and production structure of the enterprise. ISJ Theoretical & Applied Science, 09 (65): 256-263. Doi: https://dx.doi.org/10.15863/TAS.2018.09.65.43
4. Азарова, Л. Е., Аликулова, Н. А., Арутюнова, Г. И., Баляева, С. А., Баташев, С. А., Белов, В. В., ... & Гуляев, Г. Ю. (2019). Фундаментальные основы инновационного развития науки и образования.
5. Белова, С. Н. (2017). Теоретико-методические основания формирования компетентности преподавателей в области внутривузовского оценивания качества образовательного процесса (Doctoral dissertation, СН Белова).
6. Ёрматов, И.Т. (2021). Таълим сифатини оширишга каратилган меъёрий хукукий хужжатлар ва уларни таълимда илFор педагогик технологияларни куллашнинг айрим масалалари. Кимё, озиц-овцат уамда кимёвий технология маусулотларини цайта ишлашдаги долзарб муаммоларини ечишда инновацион технологияларнинг ауамияти. Халцаро илмий-амалий конференция материаллари, Наманган, 2021, 23-24 ноябрь, 227-229 бет.
7. Зиёдинова, Н. З. К., Толибов, И. Ш. и др. (2019). О некоторых вопросах противодействия коррупции в Узбекистане. Проблемы современной науки и образования, (2 (135)).
8. Исманов, И., & Ёрматов, И. (2021). ФарFOна политехника институтида сифатли таълимни ривожлантириш масалалари. Nazariy va amaliy tadqiqotlar xalqaro jurnali, 1(2), 39-50.
9. Камбаров, Ж. Х. (2016). Инкирозга карши инновацион механизмни такомиллаштириш. Экономика и финансы (Узбекистан), (4), 8-15.
10. Курпаяниди, К. И. (2016). Проблемы совершенствования организации учебного процесса в системе высшей школы. Бюллетень науки и практики, (12 (13)), 342-346.
11. Курпаяниди, К. И. (2016). Дорожная карта совершенствования организации учебного процесса в системе высшего образования. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований, (11-5), 955-958.
49
12. Левина, Е. Ю. (2008). Диагностика качества обучения в современном вузе на основе информационно-экспертной системы. Казанский педагогический журнал, (3), 43-51.
13. Садулаева, Б. С., & Исакиева, З. С. (2019). О развитии ИКТ-компетентности организаторов образовательного процесса в вузе. Мир науки, культуры, образования, (3 (76)), 253-255.
14. Тоштемирова С. А., Мухаммадиев Л. F.(2021). Таълим сифати бошцаруви ва бу йуналишдаги халцаро моделларнинг узига хос хусусиятлари. Academic research in educational sciences. 2. (3).
15. Хильченко, Л. Н., Баженов, Р. И., & Кириллова, Д. А. (2015). Мониторинг качества высшего профессионального образования: проблемы и перспективы. Russian
50