Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИДА ОПТИМИСТИК ПОЗИЦИЯ ВА СТРЕССГА БАРҚАРОРЛИКНИНГ ЎЗИГА ХОСЛИГИ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИДА ОПТИМИСТИК ПОЗИЦИЯ ВА СТРЕССГА БАРҚАРОРЛИКНИНГ ЎЗИГА ХОСЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
19
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
стресс / стрессга берилувчанлик / стрессга барқарорлик / оптимизм / пессимизм / позиция / талабалик / ўқув фаолияти.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Н.Исмоилова

Ушбу мақолада олий таълим муассасаси талабаларида кузатиладиган оптимистик ва пессимистик позициянинг уларнинг стрессга берилувчанлиги ва стрессга барқарорлигига таъсири масаласи ўрганилган. Ҳар бир позициянинг талабага хос бўлган психологик хусусиятлари таҳлил қилиниб, унинг стрессга барқарорлигига таъсири ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИДА ОПТИМИСТИК ПОЗИЦИЯ ВА СТРЕССГА БАРҚАРОРЛИКНИНГ ЎЗИГА ХОСЛИГИ»

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИДА ОПТИМИСТИК ПОЗИЦИЯ ВА СТРЕССГА БАР^АРОРЛИКНИНГ УЗИГА ХОСЛИГИ

Н.Исмоилова

ТДПУ "Психология " кафедраси доц.в.б., (PhD) isnurjahon@jmail.com

Аннотация. Ушбу мацолада олий таълим муассасаси талабаларида кузатиладиган оптимистик ва пессимистик позициянинг уларнинг стрессга берилувчанлиги ва стрессга барцарорлигига таъсири масаласи урганилган. Х,ар бир позициянинг талабага хос булган психологик хусусиятлари таулил цилиниб, унинг стрессга барцарорлигига таъсири ёритиб берилган.

Калит сузлар: стресс, стрессга берилувчанлик, стрессга барцарорлик, оптимизм, пессимизм, позиция, талабалик, уцув фаолияти.

Аннотация. В данной статье исследуется влияние оптимистического и пессимистического отношения, наблюдаемого у студентов высших учебных заведений, на их подверженность к стрессу и стрессоустойчивость. Анализируются психологические особенности каждой позиции и выделяется ее влияние на стрессоустойчивость.

Ключевые слова: стресс, стрессоустойчивость, стрессоустойчивость, оптимизм, пессимизм, позиция, студенчество, учебная деятельность.

Rezyume. This article examines the effect of optimitfic and pessimitfic attitude observed in tfudents of higher education intfitutions on their susceptibility to tfress and resilience to tfress. The psychological characteritfics of each position are analyzed and its impact on tfress tfability is highlighted.

Key words: tfress, susceptibility to tfress, resilience to tfress, optimism, pessimism, position, tfudentship, educational activity.

Бугунги кунда олий таълим муассасаларида таълим олаётган талабаларнинг психологик саводхонлигини ошириш, хусусан уларнинг укув фаолияти, стрессга баркарорлиги ва оптимистик позицияси масаласи мухим ахамият касб этмокда. Бу муаммони талабалик даври билан боFлаган холда урганган рус олималаридан бири О.Н.Столповскаянинг фикрига кура, талабалик даврида укув фаолиятининг мувоффакиятли кечиши вокеа-ходисаларни оптимистик тарзда тушуниш билан хам бевосита боFликдир.

О.Н.Столповская уз тадкикотлари натижасида шундай хулосага келадики, талаба укиш фаолияти даврида узининг касбий келажагини кура билса, унинг учун укишда юкори натижаларга эришиш истаги ва шунинг натижасида ютукларга эришиш имконияти хам мухим булади. Чунки укишда юкори натижаларга эришиш истагини амалга ошириш учун талабадаги оптимистик кайфият мухим роль уйнайди. Агар талабада оптимистик рух устун булса, у уз хаёти мобайнида

эришиб келаётган мувоффакиятлари унинг уз куч ва имкониятларининг натижаси эканлигига ишонса, бундай талабанинг ютукларга эришиши осон булади. Бундай талаба омадсизлик ва мувоффакиятсизликларга учраганида хам бу холат вактинчалик эканлигига, мувоффакиятга эришиш имконияти эса доимий эканлигига ишонади [3].

Хуш, оптимизм-пессимизм холатлари узи кандай изохланади? Бу борада кискача маълумот бериб утамиз.

Оптимизм - асосан инсоннинг уз куч ва имкониятларига, эришадиган муваффакиятларига булган ишончи, хаётдан ва атрофидаги одамлардан ижобий муносабатларни кутиши билан боFлик холат сифатида тушунилади. «Оптимист»ларнинг аксарияти, одатда экстроверт булиб, узаро мулокот жараёнида самимий ва очик муносабатга киришадилар. Улар маълум бир иш бошлашдан олдин албатта унинг муваффакиятига ишонадилар. Хдтто муваффакиятсизликка учраганларида хам хеч качон уз йулидан ёки бошлаган ишидан тухтаби колмайдилар, аксинча факат олдинга интиладилар [4].

Уларга карама-карши категорияли кишилар булган пессимис тлар эса, нафакат уз куч ва имкониятларига, шу билан бирга атрофдагиларнинг уларга яхшилик исташига, хайрихохлигига хам шубха билан карайдилар. Бундай тоифадаги кишилар маълум бир ишни бошлашдан олдин уз хаёлларида бу ишнинг муваффакиятсизлик билан тугашини кутишга мойил буладилар. Шахслараро муносабатларда хам кенгрок доирадаги муносабатлардан (купчиликнинг даврасида булишдан) узини олиб кочишга интилиш, уз ички дунёсига кумилганлик (интровертлик) холатлари купрок кузатилади.

М.С.Замышляева томонидан утказилган тадкикотлардан олинган натижалар асосида, оптимистларнинг кундалик хаётда фаол эканлиги таъкидланган булиб, фаоллик тушунчаси доирасига серхаракатлилик, кувноклик, хушчакчаклик, бепарволик, хотиржамлик ва таваккал килишга мойиллик каби ижобий сифатлар тушунилади. Аксинча, пессимистларнинг кундалик хаётда пассив эканликлари кузатилган ва пассивлик тушунчаси хавотирланиш хамда хадиксирашнинг кучлилиги, муаммоли вазиятларда узига ишончнинг ута пасайиб кетиши ёки муаммонинг ечими учун нимадир килишни истамаслик кабилар билан ифодаланади [1].

Юкоридаги маълумотларни урганган холда, биз уз олдимизга талабаларнинг стресс холатларига чидамлилиги билан оптимизм-пессимизм хусусиятлари уртасидаги боFликликни аниклашни максад килиб олдик. Талабалар билан олиб борилган эмпирик тадкикотлар асосида олинган натижалар хам айнан юкоридаги тахлилларга мос келганлигини кайд этиб, натижалар тахлилини эътиборингизга хавола этамиз.

1-расмдаги диаграммада берилган натижаларни куйидагича тахлил килиш мумкин: натижаларга кура, «Реалистлар» категориясига кирувчи синалувчиларда стрессга чидамлилик курсаткичи 20.8ни, яъни юкори курсаткични, стрессга берилувчанлик эса нисбатан паст курсаткич - 15.3ни ифодалаган. Бу натижани куйидагича тахлил килиш мумкин, реалистлар гурухига кирувчи талабалар мавжуд вазиятни, яъни укув фаолияти мобайнида юзага келган муаммоли

вaзиятлapни уз имкoниятлapи дapaжaсидa aдеквaт бaх,oлaйдилap. Vjrap беpилaётгaн тoпшиpиклapнинг куплиги, кийинлигидaн х,еч кaчoн нoлимaйдилap вa x,aë^a yзлapининг мaвжyд имкoниятлapи х,aмдa эpишгaн ютyклapидaн ^никиш ^сил килиб яшaйди.

Шyнгa ^pa, 6У тoифaгa киpaдигaн тaлaбaлap псиxoлoгик стpесслapгa нисбaтaн чидaмли бyлaдилap. Лекин 6у yлap х,еч кaчoн стpессгa тyшмaдилap дегaн фи^ни ифoдaлaмaйди, yлapдa хдм стpессгa беpилишгa мoйиллик мaвжyд, лекин yлapнинг ютyFи шyндaки, yлap вaзиятни тyFpи бaх,oлaгaн х,oлдa кийинчиликлapни бapтapaф этиш имкoниятлapини излaйдилap, х,apaкaт килaдилap, тoпaдилap вa стpессдaн тез чикиб кетaдилap.

Реалист ФО ПО ФП ПП

1-расм. Синaлyвчилapдaги пoзициялapнинг стpессгa чидaмлилик вa стpессгa беpилyвчaнлик кypсaткичлapи билaн бoFликлик нaтижaлapи.

ФО - «Фaoл oптимистлap» кaтегopиясигa киpyвчи тaлaбaлapдa хдм стpессгa чидaмлилик юкopи - 21.2 вa стpессгa беpилиш эсa жyдa тст -14.2 кypсaткичлapни ифoдaлaгaн. Фaoл oптимистлap rypyx^ra киpyвчи тaлaбaлapнинг ютyFи шyндaки, yлap уз КУЧ вa имкoниятлapигa ишoнaдилap, уз келaжaгигa нисбaтaн тозитив мyнoсaбaтдa бyлaдилap, укиш жapaёнидa уз oлдигa куйган мaксaдигa эpишиш учун фaoл х,apaкaтлapни aмaлгa oшиpaдилap. ^iap xap дoим кyвнoк вa бapдaм юpaдилap, xaфaгapчилик вa ёмoн гайфиятга беpилмaйдилap, хдётнинг зapбaлapи кaнчaлик OFpикли бyлмaсин yлapни oсoнлик вa сaбp-тoкaт билaн енгиб yтaдилap. ОFиp вa кийин вaзиятлapдa стpессни енгиб утишнинг сaмapaли yсyллapини кyллaшгa мoйил бyлaдилap. Хдтто купчилик тaлaбaлap учун стpессoген вaзият сaнaлгaн сессия дaвpидaги бapчa фaнлapдaн жyдa куп мaълyмoтлapни yзлaштиpиш учун вaкт етишмaслиги, кетмa-кет беpилaётгaн тoпшиpиклap oкими, ^пи^ул yкитyвчилapгa мyстaкил тaълим тoпшиpиклapини тoпшиpиш кaби x^araap хдм yлapни стpесс x^arara тушишига сaбaб бyлa oлмaйди.

«Пассив оптимистлар» - ёки бошкача килиб айтганда «Дангасалар» категориясидаги синалувчи-талабаларнинг стрессга чидамлилиги паст - 16.8ни, стрессга берилувчанлиги эса юкори курсаткич - 22.2ни курсатган. Бу сонларни тахлил килиш учун бу категорияга кирувчиларнинг хаёт тарзини ифодаловчи барча учун таниш булган шиорини таъкидлашнинг узи кифоя. Пассив оптимистларнинг шиорини бир суз билан: «Олма пиш, OFЗимга туш...», кабилида ифодалаш мумкин. Агар бу тоифадаги талабаларнинг характер хусусиятларини тахлил килсак, куйидагича сифатлаш мумкин: бу хилдаги талабалар хеч кандай харакат килмасалар хам, "хаммаси яхши булиши"га ишонадилар. Улар хушмуомала, кувнок ва хатто хар кандай "ёмондан" - муаммодан хам бир яхшилик топишни биладилар. Хуш унда уларда нега стрессга берилувчанлик курсаткичи юкори?- деган савол туFилиши табиий. Бу саволга куйидагича жавоб бериш мумкин: уларнинг стрессга берилувчанлигининг асоси булувчи камчилиги шундаки - бу тоифа талабаларда экстремал вазиятларда фаолликнинг етишмаслиги стрессоген вазиятларга нисбатан нотуFри реакцияни юзага келишига сабаб булади. Укув топширикларини бажариш жараёнида уларда фаолликнинг етишмаслиги эса уларнинг уз куч ва имкониятларига ишонишдан кура купрок тасодифларга хамда омадга ишонишлари билан боFликдир. Улар муаммоли вазиятларда - якуний назоратларни топшириш жараёнида хам пассивлик билан вокеалар ривожини кузатадилар ва карор кабул килишни ёки тайёргарлик куришни оркага сурадилар.

Шунинг учун уларда стрессга берилиш уртача ёки паст булсада, стрессга чидамлилик - стресс холатидан чикиб кетиш даражаси паст булиши кузатилган. Бундай талабалар укув фаолияти жараёнида кийин ва мураккаб вазиятларга дуч келганларида ташвишланмайдилар, хавотирга хам тушмайдилар - бу уларнинг рухий саломатлиги учун яхши, албатта, лекин улар муаммоли холатларга дуч келганларида, масалан, фанлардан узлаштириши ёки давоматининг пастлиги сабабли кайта топширишга колганларида муаммони хал этишга харакат килишнинг урнига муаммонинг узи хал булишини кутиб вактни ёки имкониятни бой берадилар. Бу эса охир-окибат муаммонинг катталашувига олиб келишигача кутиб, стрессоген вазиятни узлари юзага келтиришлари ва натижада стрессга берилишларига асос булади.

«Фаол пессимистлар» ёки «Негативистлар» категориясига хос булган талабалар учун юкори фаоллик хос булсада, лекин бу фаоллик купинча деструктив характерда булади. Бу хилдаги синалувчилар "янгисини яратишдан кура эскисини бузиш"ни афзал курадилар. Улар кийин вазиятларда муаммони бартараф этувчи хулкнинг агрессив стратегиясини куллашга мойил буладилар. Тадкикотимизда бу тоифа синалувчиларда стрессга чидамлилик - 17.1, стрессга берилиш эса жуда юкори - 22.6 курсаткичга эга булган.

Демак, бу хилдаги синалувчи-талабалар укув фаолиятидаги кийин вазиятларда муаммонинг ечимини топиш урнига узининг агрессив хулкини намоён киладилар ва юзага келган муаммоли вазиятда кимларнидир (аксарият холларда фан укитувчиси ёки деканат ходимларини) айблайдилар, укитувчилар ёки гурухдошлари билан

низоларни келтириб чикарадилар, бундай дилсиёхликларнинг окибатида эса уларда стрессга берилиш ортади.

«Пассив пессимистлар» категориясининг курсаткичларига эътибор берсак, куйидаги натижаларни курамиз: стрессга чидамлилик жуда паст - 14.4 ва стрессга берилувчанлик жуда юкори - 24.8. Бу категорияга кирувчи талабаларда ишонувчанлик паст булиб, улар хеч нарсага ва хеч кимга ишонмайдилар, уз хаёти ва укув фаолиятини яхши томонга узгартириш учун бирор-бир иш ёки харакат хам килмайдилар. Уларнинг узига хос шахс хусусиятлари уз кучига ишончнинг пастлиги, Fамгинлик, маъюслик, рухий тушкунликнинг устунлиги, одамовилик, пассивликнинг юкорилиги билан тавсифланади. Укиш жараёнидаги кийин вазиятларда муаммонинг ечимини топишдан кура муаммодан кочишни афзал биладилар ва узларини вазият курбони деб хисоблайдилар, атрофидагиларга узларини жабрдийда килиб курсатадилар. Атрофдагилар уларни куллаб-кувватламаганлиги натижасида эса жамиятга нисбатан агрессив хулк юзага келади. Бу холат уларнинг стрессга берилишини кучайтириб, стрессдан чикиб кетишини сусайтиради. Бундай талабаларнинг айримлари стрессоген вазиятни нотуFри бахолаши ва бу вазиятдан чикиб кета олмагани учун суицидал холат содир этиши, жамиятга нисбатан агрессив хулки натижасида эса турли хил салбий гурухлар, тудалар таъсирига тушиб колиб, нохуш вокеаланинг иштирокчисига айланиб колиши мумкин.

Утказилган тадкикот натижаларини ва тахлилини умумлаштирган холда куйидаги хулосаларга келиш мумкин: талабаларда кузатиладиган стресс уларнинг укув фаолияти билан боFлик равишда кечади ва укув фаолияти жараёнида мавжуд булган стрессоген омилларнинг барчаси талабалар томонидан жиддий кабул килинади ва бу уларнинг укув фаолиятларида хам уз аксини топади. "Реалист" ва "Фаол оптимист" гурухига кирувчи синалувчиларда стрессга берилиш курсаткичи пастрок ва аксинча стрессга чидамлилик юкори натижани курсатган булса, аксинча "Фаол пессимистлар", "Пассив оптимистлар" ва "Пассив пессимистлар" гурухидаги синалувчиларда стрессга берилувчанлик юкори ва стрессга чидамлилик паст булган.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

1. Замышляева М.С. Оптимизм и пессимизм в совладающем поведении в юношеском возрасте. - М.: Ин-т психологии РАН, 2006.

2. Психоэмоциональный стресс / Под ред. К. В. Судакова. М.: НИИ им. П. К. Анохина РАМН, 1992

3. Столповская О.Н. Оптимизм и учебная деятельност. М.: Ин-т психологии РАН, 1991.

4. Селигман М. Как научиться оптимизму. М.: Вече, 1997.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.