Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ ТАЛАБА ҚИЗЛАРИДА ҲАРАКАТ ЕТИШМОВЧИЛИГИНИ ГАНДБОЛ МАШҒУЛОТЛАРИ ОРҚАЛИ ТЎЛДИРИШ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ ТАЛАБА ҚИЗЛАРИДА ҲАРАКАТ ЕТИШМОВЧИЛИГИНИ ГАНДБОЛ МАШҒУЛОТЛАРИ ОРҚАЛИ ТЎЛДИРИШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
7
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЖИСМОНИЙ РИВОЖЛАНИШ / ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИК / АНКЕТА СЎРОВНОМАСИ / ПРОФЕССИОГРАММА / САЛОМАТЛИК ДАРАЖАСИ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Қамбаров Д.С.

Ушбу мақолада гандбол билан шуғулланувчи талаба қизларнинг жисмоний тайёргарликларини ва саломатлик ҳолатларини инновацион усуллар ёрдамида таҳлил қилинган.В данной статье с использованием инновационных методов был проведен анализ физической подготовки и состояния здоровья студенток, занимающихся гандболом.In this article, using innovative methods, an analysis of the physical fitness and health status of female students engaged in handball was carried out.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ ТАЛАБА ҚИЗЛАРИДА ҲАРАКАТ ЕТИШМОВЧИЛИГИНИ ГАНДБОЛ МАШҒУЛОТЛАРИ ОРҚАЛИ ТЎЛДИРИШ»

Спорт машFулотлари: техника, тактика, усулият

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Мустакил изланувчи Д.С. КАМБАРОВ1

'Гулистон давлат университети Гулистон шахри, Узбекистан

ОАИЙ ТАЪАИМ МУАССАСАЛАРИНИНГ

Муаллиф билан богланиш учун:

qambQro\'17121982@gmaü.CQm

ТАААБА ЦИЗААРИДА ХДРАКАТ ЕТИШМОВЧИАИГИНИ ГАНДБОЛ МАШГУАОТААРИ ОРЦААИ ТУАДИРИШ

Аннотация

Annotation

СЧ1

см о oj со

га та t

0

Q.

1

С

га

В данной статье с использованием инновационных методов был проведен анализ физической подготовки и состояния здоровья студенток, занимающихся гандболом.

Ключевые слова: физическое развитие, физическая подготовленность, анкета, состояние здоровья.

Ушбу маколада гандбол билан шугулланувчи талаба кизларнинг жисмоний тайёргарликла-рини ва саломатлик ^олатларини инновацион усуллар ёрдамида та^лил килинган.

Калит сузлар: жисмоний ривожланиш, жисмоний тайёргарлик, анкета суровномаси, про-фессиограмма, саломатлик даражаси.

In this article, using innovative methods, an analysis of the physical fitness and health status of female students engaged in handball was carried out.

Key words: жисмоний ривожланиш, жисмоний тайёргарлик, анкета суровномаси, саломатлик даражаси.

Долзарблиги. Ёшларимизни мустакил фикрлай-диган, юксак интеллектуал ва маънавий салохиятга эга хамда дунё микёсида уз тенгдошларига хеч кай-си сохада буш келмайдиган инсонлар булиб камол топишлари, бахтли булишлари учун давлатимиз ва жамиятимизнинг бор куч ва имкониятларини сафар-бар этамиз [1].

Узбекистон Республикасининг давлат сиёсати мамлакатда жисмоний тарбия ва спортни янада ри-вожлантириш, соглом авлодни тарбиялаш устувор йуналишга айланди. Бу борада, Узбекистон Республи-каси Президента Ш.М.Мирзиёевнинг ПФ-5924-сонли 2020 йил 24 январдаги "Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада тако-миллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги фармони ва 2021 йил 16 июндаги П^-5148-сонли "Ахолининг жисмоний тайёргарлик даражасини бахолаш тизимини жорий этишнинг ташкилий чора-тадбирлари тугрисида'ги карори мам-лакатимизда ёш авлоднинг жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги фаолиятларини янада юксалтиришда катта ахамият касб этади.

Маълумки, жамиятимизнинг ижтимоий-ишлаб чикариш сохасини узок вакт ислох килиш хар доим хам ахолининг турли катламлари, хусусан, укувчи ёшлар турмуш тарзи, мехнати ва маиший хаётига ижобий таъсир курсатавермайди. Олий таълим муас-сасида укиш давомида, касбий таълим дастурининг мураккаблиги ва уни узлаштириш давомида талаба кизларнинг харакат фаоллиги чекланади. Бунинг окибатида уларда сурункали рухий ва аклий зурикиш вужудга келади.

Харакат фаоллигининг камлиги туфайли, талаба кизларнинг таълим-тизимига мослашиш жараёни секин ва огрикли утади бу эса, асабийлашиш ва юрак-кон томир тизими турли касалликларини келиб чикиши билан изохланади [2,4,6].

Харакат фаоллигининг камлиги аёллар, хусусан олий таълим муассасаларининг талаба кизлари сало-

матлигига салбий таъсир курсатади [3,5,7].

Укувчи ёшларнинг гипокинезия муаммосини Рес-публикамиз олимларидан С.Р.Саламов, Ф.А.Керимов, Ф.А.Кошбахтиев, Р.Д. Холмухаммедов, Р.М. Маша-риповлар хамда МДХ олимларидан М.С. Абрамов, М.С. Жуков, Л.Н.Акулова, П.К.Анохин каби олимлар томонидан олиб борилган илмий тадкикот ишларида куриш мумкин.

Тадкикотнинг максади. Олий таълим муассаса-лари талаба кизларининг жисмоний ривожланишлари, харакат тайёргарликлари ва саломатлик даражаларини аниклашдан иборат.

Тадкикот усуллари. Адабиёт манбалари ва укув-меъёрий хужжатлар тахлили, урганилаётган контингент билан анкета суровнома утказиш, талаба кизларнинг жисмоний ривожланишлари ва харакат тайёргарликларини аниклаш, талаба кизларнинг саломатлик даражаларини (Г. Л.Апанасенько) методи буйича аниклаш, педагогик тажриба, математик статистик тахлил.

Тадкикотнинг ташкил этилиши. Тадкикот ишлари 2019-2021 укув йиллари давомида Гулистон давлат университети "Жисмоний маданият назарияси ва методикаси" кафедраси базасида олиб борилди. Синалувчилар сифатида 102 нафар I боскич талаба кизлари жалб этилган булиб, уларнинг тиббий кур-саткичларига кура, 17-19 ёшли асосий гурухга мансуб булиб, гандбол билан доимий равишда шугулланиш истагини билдирган ва илгари спорт билан шугуллан-маган талаба кизлар ташкил этди.

Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Университетнинг I боскичга кабул килинган контин-гентнинг суровда катнашган барча талаба кизлари умумтаълим мактаблари ва урта махсус таълим ти-зими муассасаларида тахсил олишган.

Биз томонимиздан олиб борилган тадкикот нати-жаларига мувофик, хафтасига икки соатлик жисмоний тарбия дарсларида жисмоний тайёргарлик буйича анъанавий мактаб дастури, кунига уртача 5-6 соатлик

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

аудитория соатларини эътиборга олсак, харакат фа-оллигини тегишли даражада ушлаб тура олмаслиги билан белгиланади. Шундан келиб чикиб, тадкикотда иштирок этган I боскич талаба кизларнинг танасида харакат фаоллигининг сурункали етишмовчилик хо-латлари мавжуд деб тахмин килиш мумкин.

Шунинг учун талаба кизларнинг жисмоний ри-вожланиши, харакат тайёргарлиги ва саломатлик даражаларининг дастлабки даражаларини тахлил килишда мактаб хаётининг олдинги режими ва олий таълимда укиш билан боглик янги иш фаолияти ту-рини хисобга олдик.

Шу максадда I боскич талаба кизлари уртасида анкета сурови утказилди. Олинган маълумотлар шуни тас-диклайдики, кизлар университетга укишга киришдан олдин "кам харакат" турмуш тарзини олиб боришган (1-жадвалга каранг).

1-жадвал

Суровнома материаллари асосида талаба цизларнинг харакат фаоллигининг тавсифи (п=102)

№ т/т ^аракат фаолиятининг тузилиши ^олатлар сони

абс %

1. Спорт тоифаларининг мавжудлиги 2,7

2. Спорт тугаракларида иштирок этиш 2,7

3. Юриш сафарларида иштирок этиш 30 32,3

4. Кросс тайёргарлигида иштирок этиш 37 39,8

5. Эрталабки бадантарбия машклари - узлуксиз - вакти-вакти билан

- -

58 62,4

6. Спорт уйинларида иштирок этиш: - узлуксиз - вакти-вакти билан

2,7

69 74,2

7. Жисмоний тарбия дарсларига муносабат: - машгулотга булган талаб потребностью 14 15

8. - факат бахо учун 79 85

9. Жисмоний фаолиятнинг кайси интенсивлиги сизга ёкади:- юкори 19 20

10. - урта 52 56

11. - суст 22 24

контингентнинг эрталабки бадантарбия машкларида хамда оммавий спорт тадбирларида, хамда кросс тайёргарлиги, туристик сайр ва спорт мусобакаларида камдан-кам иштирок этишлари тахлил килинган.

Суровнома иштирокчиларнинг 3% дан куп булма-ган кисмигина спорт тугаракларида шугулланишлари ва айнан ушбу талабаларгина спорт даражаларига эга эканликлари хамда мунтазам спорт тадбирларида иштирок этишларини билдирганлар. Факатгина бахо олиш учун 85% талабалар жисмоний тарбия дарсла-рига катнашишларини таъкидлаганлар. Буларнинг барчаси эса жисмоний маданият саводхонлигининг пастлиги ва мунтазам жисмоний машкларга эхтиёж йуклигидан далолат беради.

Талаба кизларнинг олий таълимда укишлари даво-мида турли фаолият шаклларининг аник тавсифи биз учун мухим ахамият касб этди. Бунинг учун уларнинг кундалик режими профессиографик тахлил амалга оширилди.

Талаба кизлар кундалик вактининг ярмига якини статик холатда булиб, тунги уйкуни хам хисобга олганда, улар харакатсиз холатда утказган вакт сутка давомийлигининг уртача 80% га етган. Вактнинг атиги

2 % дарсдан ташкари вактлардаги жисмоний тарбия дарсларига ажратилган.

Профессиограмманинг умумий тахлили шуни кур-сатдики, университет шароитида талаба кизларнинг хаётий фаолияти, салбий окибатларга олиб келмай-диган ва юкори даражадаги касалланишнинг асосий сабабларидан бири булган гипокинезиянинг аник фо-нида давом этяпти. Университет поликлиникаси маъ-лумотларига кура, текширилган контингентнинг 30% (75 нафар) асосий тиббий гурухга, яъни амалда соглом кизларга таълукли булиб, I семестр давомида 170 соат мехнат йукотиши (ишни йукотиш) борлиги аниклан-ган (2-жадвалга каранг).

2-жадвал

Талаба цизлар фаолиятининг профессиографик тавсифи (п=102)

№ Фаолият таркиби Кун давомида давомийлиги

абс %

1. Маърузаларда катнашиш 2,5 10,4

2. Лаборатория машгулотлари 2,6 10,6

3. Мустакил машгулотлар 12,5

4. Ижодий фаолият 0,4 1,6

5. Адабиётлар укиш 2,5 10,4

6. Маданий тадбирлар 0,6 6

7. Синфдан ташкари ишлар спорт 0,2 2

8. Буш вакт 4,9 19,3

9. Уйкунинг давомийлиги 7,3 32

кукрак кафаси экскурсияси, упканинг тириклик сиги-ми, кул динамометрияси улчашни уз ичига олган, умумий кабул килинган усул буйича бахоланди.

Талаба кизларнинг жисмоний ривожланишла-рининг дастлабки холатини сифатли тавсифи учун учта курсаткич: кукрак кафаси экскурсияси, упканинг тириклик сигими (УТС) ва унг кул (кист) кучи купрок кизикиш уйготди.

Кукрак кафаси экскурсияси уртача 8 см.ни ташкил килган булса, упканинг тириклик сигими 2620-2680 сим.ус.да атрофида булди ва унг кул кучи уртача 25 кг.дан ошмади. Ушбу маълумотлар текширилаётган контингентнинг жисмоний ривожланишнинг меъёр даражада эмаслигини курсатди.

Биз томонимиздан олиб борилган илмий тадкикот ишимизда I боскич талаба кизларнинг харакат тай-ёргарлиги буйича олинган дастлабки маълумотлар анъанавий харакат режимининг номутаносиблигини тасдиклади.

Натижада, Купер тести курсаткичи уртача 1800 м, жойдан узунликка сакраш-170 см.ни ташкил этди. Олинган дастлабки маълумотларга мувофик I боскич талаба кизларининг асосий харакат сифат-лари ривожланишининг паст даражасини яъни олий укув юртига укишга киргунгача булган даврда харакат фаоллигининг сезиларли даражада булмаганлигини тасдиклади.

Талаба кизлар саломатлигининг бошлангич даражаси буйича олинган маълумотлар шуни кур-сатмокдаки, жисмоний тайёргарлик буйича мактаб дастурига куйилган талабларнинг етарли эмаслигини тасдиклади.

Хулоса. Дастлабки тадкикотларнинг бошлангич даврида умумтаълим мактабларнинг жисмоний тар-бия буйича анъанавий таълим дастурининг укувчилар

см см о см

со

го га

0 ^

ю

1

с го

№3-2022

www.fansports.uz

17

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

харакат фаоллигини етарли даражада саклаб колишга ёрдам бера олмаслигини курсатувчи маълумотлар олинди.

Шунингдек, I боскич талаба кизлари харакат режимининг номутаносиблиги бир кунлик вактнинг тахминан ярми улар гипокинезия холатида булиб, тунги уйкуни хисобга олганда, уларнинг бу холатда утказган вакти уртача 80% га етгани хам аникланди. Буларнинг барчасига харакат фаоллигини пасилиги сабаб булиб, нафакат касалланиш даражаси юкори (30% гача), балки бунинг окибати таълим олаётган талаба кизларнинг жисмоний ривожланиши, харакат тайёргарлиги ва саломатлигининг даражаси сустлиги хам асосий сабаб булди.

Дастлабки маълумотлар тахлили шуни курсатдики талаба кизларнинг харакат тайёргарлик курсаткичла-ри олий таълим талабалари учун жисмоний тарбия буйича меъёрларда назарда тутилган даражадан анча

пастда булиб чикди. Талаба кизлар соFлиги даражаси буйича дастлабки маълумотлар, мактаб йилларида келиб чиккан харакат фаоллиги етишмовчилигининг салбий окибатлари эканлигини аник тасдиклади.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Адабиётлар:

1. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. Тошкент, 2017.

2. Ачилов А.М., Акрамов Ж.А., Гончарова О.В. Болаларнинг жисмоний сифатларини тарбиялаш. Тошкент, 2009.

3. Юнусова Ю.М. Спорт фаолиятининг назарий асослари.Тошкент, 1994.

4. Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. 2004. 34 ст.

5. Лях В.И. Координационные способности: диагностика и развитие. 2006. 17 ст.

6. Бакиев З.А. Индивидуализация технико-тактической подготовки борцов на основе автоматизированного анализа соревновательной деятельности. Дис. канд. пед. наук. 2009. 45 ст.

7. Шахмурадов Ю.А. Научно-методические основы многолетней технико-тактической подготовки борцов (на примере вольной борьбы). Автореф. дис. д. пед. наук. - М., 1999. 78 ст.

Преподаватель С.Ф. СУЛЕЙМАНОВА1

1Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, город Чирчик, Узбекистан

ИННОВАЦИОННЫЕ МЕТОДЫ КОНТРОЛЯ СОСТОЯНИЯ СЕРДЕЧНО-СОСУДИСТОЙ и ВЕГЕТАТИВНОЙ СИСТЕМ В ПОДГОТОВКЕ ТЕННИСИСТОВ

Аннотация

Annotation

о

CN m

со от г

0

CL

со

1

с

«

В данной статье рассматриваются вопросы необходимости создания информативных средств контроля за тренировочным процессом и количественной оценкой энергетических затрат спортсмена в течение длительного периода тренировочной деятельности.

Ключевые слова: сердечно-сосудистая система, вегетативная система, контроль, физическая подготовка, теннис, тренировочные нагрузки.

Ушбу маколада машгулот жараёнини кузатиш ва узок, муддатли машгулот фаолият даврида спортчининг энергия сарфини микдорий бахщашнинг ахборотли воситала-рини яратиш зарурлиги масаласи куриб чикилган.

Калит сузлар: юрак-цон томир тизими, вегетатив тизим, назорат, жисмоний тайёргарлик, теннис, тренировка юкламалари.

This article discusses the need to create informative means of monitoring the training process and a quantitative assessment of the athlete's energy costs over a long period of training activity.

Key words: cardiovascular system, autonomic system, control, physical training, tennis, training loads.

Актуальность. Педагогический эксперимент проводился для выявления, ожидаемого результата и определения эффективности предлагаемых экспериментальных вариантов планирования тренировочных нагрузок, соревновательного периода теннисистов высокой квалификации.

Эксперимент проводился в естественных условиях учебно-тренировочного процесса в два этапа.

На первом этапе эксперимента велось наблюдение, собиралась и анализировалась полученная информация о физическом и функциональном состоянии теннисистов, характеристика применяемой тренировочной нагрузки и результаты соревновательной деятельности. В эксперименте принимал участие 20 теннисистов.

На втором этапе, где решалась основная задача по выявлению адекватности разработанной экспериментальной программы к реальному тренировочному

процессу, принимали участие те же теннисисты. Организация тренировочной нагрузки осуществлялась на основе разработанной программы.

Организация контроля тренировочных нагрузок на подготовке теннисистов осуществлялась с ноября месяца 2020 г. по март 2022 г. В исследовании принимали участие члены молодёжной сборной команды Республики Узбекистан, выступающие в чемпионате Республики Узбекистан. Всего к исследованию были привлечены 20 теннисистов высокой квалификации.

На всех тренировочных занятиях, как во время сборов, так и во время проведения соревнований в специальном протоколе фиксировали все параметры тренировочных нагрузок (время, затраченное на выполнение каждого упражнения, число его повторений, интенсивность, интервалы отдыха, характер пауз, размер площади и количество игроков, принимавших участие в упражнении). ЧСС регистрировалось при

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.