Жисмоний тарбия муаммолари
Есть простые программы, которые отдельно считают очки и отдельно записывают видео. Самые продвинутые системы с разной степенью успешности интегрируют локальные датчики фиксации ударов. Например, такие решения применяются в таэквондо WT. Однако эти технологии крайне затратны, а при локальном интегрировании датчиков вид спорта видоизменяется не в лучшую сторону, что является общим мнением профессионалов. Предлогаем использовать систему VAR (Video Assistant Referee) используемые в футболе.
Проблемы физической культуры
Литература:
1. Зенченко, И.С. Моделирование технико-тактической подготовки с использованием тренажерных устройств: автореф. дис. ... к.п.н. / И.С. Зенченко. - 13 00 04: защищена 07.05.2007. - Малаховка. - 2007. - 27 с.
2. Мавлеткулова, А.С. Методика развития специальных физических качеств юношей в тхэквондо [Текст] / A. С. Мавлеткулова // Вестник Южно-Уральского государственного университета: серия: образование, здравоохранение, физическая культура. - 2006. - № 3. - С. 50-52.
3. Busko K. Comparison of two boxing training simulators [Text] / K. Busko, Z. Staniak, P. Lach, et al. // Biomedical Human Kinetics. - 2014. - No. 6. - Pp. 135-141.
4. Yi-Lin Chen. Boxing training device [Electronic resource] // US Patent No.: US 7,766,799 B1. Date of Patent: Aug. 3, 2010. https://docs.google. com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/ US7766799.pdf доступ 02.02.2015.
5. Zemita [Электронный ресурс]: офиц. сайт. Bu-cheon-si, Gyeonggi-do, Republic of Korea, 2016. URL: http://www.zemita.com/?lang=en.
УУД (УДК, UDC): 796.015.868:077.5
Муаллиф билан богланиш учун:
hasan-@mail.ru
Катга^укитувчи Х.Н. УТАШЕВ1
'Узбекистан давлат жисмоний тарбия жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик; шахри, Узбекистон
УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ОММАВИЙ СПОРТ ДДАРАКАТИНИ БАДОЛАШДА УЦУВЧИЛАР ХДРАКАТ ФАОЛЛИГИНИНГ ТАДЛИЛИ
Аннотация
Annotation
см о см
го га t
0
Q. W
1
В статье анализируется структура двигательной деятельности, влияющей на здоровье учащихся современних школ. Роль массового спорта в повышении физической активности школьников интерпретируется как факт, который необходимо учитивать. Утверждается, что объем активных физических нагрузок играет важную роль в формировании физической культуры.
Ключевые слова: физическое воспитание студентов, физическая культура, массовий спорт, объем двигательной активности.
Долзарблиги. Х,озирги пайтда мамлакатимизда ахолининг саломатлик даражасини ошириш ма-саласида бир канча мухим ишлар амалга оширил-мокда. Айникса ёшларимизнинг оммавий спорт билан шугулланишлари мамлакатимизда долзарб масалалардан бири булиб колган [1]. Шунинг учун мамлакатимизда таълим муассасаларида жисмоний маданиятни янги, замонавий боскичга олиб чикиш мухим масала деб каралмокда.
Маълумки, жисмоний машклар организм саломатлик даражаси ва инсоннинг рухий холатига самарали ижобий таъсир курсатади. Шундан келиб чикиб, жисмоний харакат фаолиятини ёш авлодни тарбия-лашнинг мухим ажралмас тузилмаси деб хисобла-шимиз мумкин. Бундан келиб чикадики, мактабларда укувчиларнинг харакат фаолияти хажмини урганиш долзарб масаладир.
Тадкикотнинг максади. Умумтаълим мактаб укувчиларини жисмоний харакат фаолиятининг хаж-мини урганиш асосида оммавий спортга жалб этиш.
Тадкикот вазифалари:
• укувчиларни оммавий спорт турлари билан шугулланишга жалб этишнинг умумий холатини
Маколада мактаблардаги укувчиларнинг соглигига таъсир этадиган харакат фаолият тузилмаси тахлил килинган. Мактаб укувчилариниг харакат фаоллигини оширишда оммавий спортнинг роли эъ-тибор берилиши керак булган факт сифатида изохланган. Жисмоний маданиятини шакллантиришда фаол харакат фаолиятининг хажми мухим ахамият касб этиши асослаб берилган.
Калит сузлар: уцувчилар жисмоний тарбияси, жисмоний маданият, оммавий спорт, фаол харакат фаолияти хажми, харакат фаоллиги.
The article analyzes the structure of movement activities that affect the health of students in modern schools. The role of mass sports in increasing the physical activity of school students has been interpreted as a fact to be considered. It is argued that the volume of active physical activity plays an important role in the formation of physical culture.
Keywords: physical education ofstudents, physical culture, mass sports, the volume ofactive physical activity.
урганиш ва тахлил килиш;
• болаларни оммавий спорт турлари билан шугулланишга булган эхтиёжлари ва спорт турларига булгани кизикишлари даражасини педагогик - психологик суровномалар утказиш йули билан аниклаш;
• мактабларда оммавий спорт харакатини ривож-лантириш буйича чора тадбирларни ишлаб чикиш юзасидан таклифларни илгари суриш.
Тадкикот усуллари. Илмий - услубий адабиётлар тахлили, педагогик кузатув, анкета суровномалари, математик статистика.
Тадкикотнинг ташкил этилиши. Укувчилар-нинг жисмоний харакат фаолият хажмини урганиш учун Тошкент шахридаги 16 та умумий урта таълим мактабларидаги 5774 нафар укувчилардан УзДЖТ-СУ 3-боскич амалиётчи талабалари ва услубчилари ёрдамида суровнома ташкил этилган. Услубчилари-мизнинг педагогик амалиётлари даврида утказилган анкета суровномалари бир-нечта кисмдан ташкил топган. Биринчи кисмда мактабдаги укувчиларнинг жисмоний тарбия дарсларидаги харакат фаолияти хажми урганилган. Иккинчи кисмда эса мактабдаги укувчиларнинг дарсдан ташкари харакат фаолия-
Оммавий жисмоний тарбия ва спорт
Массовая физическая культура и спорт
тининг хажми урганилган. Учинчи кисмда укувчи-ларнинг кушимча таълим ва мустакил жисмоний машгулотларидаги харакат фаолияти хажми урганиб чикилган. Шунингдек, анкета суровномасида укув-чилар узларининг жисмоний тайёргарлик холати ва саломатлик даражаларини бахолаш мазмунидаги саволлар хам мавжуд.
Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Укувчиларнинг хафталик харакат фаолияти хажмини урганишда эрталабки бадантарбия, жисмоний машк дакикалари, жисмоний тарбия дарслари, спорт сек-циялари, жисмоний тарбия ва спорт билан мустакил шугулланиш, пиёда юришлар эътиборга олинди.
Тадкикотимиз натижасига кура мактабдаги угил болаларнинг хафталик умумий харакат хажми 16.9±8.4 соатни ташкил этган. ^из болаларда эса бу курсатгич хафтасига 15.4±7.8 соатни ташкил этди.
Укувчиларнинг ёш курсатгичлари буйича хаф-талик харакат хажми динамикасини кузатилди
У^увчилар ёши ва жинсидаги фар^ хусусиятл
(1-расмга каранг). 6 ёшдан 7 ёшга утганда харакат фаоллиги хажми сезиларли пасайганлигини кузати-шимиз мумкин. 11 ёшда эса харакат фаоллиги хажми усганлигини курамиз. 17 ёшда эса харакат фаоллиги хажми сезиларли даражада тушиб кетган.
22 -.-1-.-1-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
10 —*- ■ II ■ II —I I ■ I I , I I , I I , I I , И , I I ,—I I ■ I I ■ I
6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
1-расм. У^увчиларда хафталик харакат фаоллигининг ёш буйича узгаришлар динамикаси
1-жадвал
хафталик харакат фаоллиги курсаткичлари
Таълим боскичи Энг паст фаоллик (хафтасига 5 соатгача) Паст фаоллик (хафтасига 12 соатгача) Уртача фаоллик (хафтасига 19 соатгача) Юкори фаоллик (хафтасига 32 соатгача) Жуда юкори фаоллик (хафтасига 32 соатдан юкори)
Угил Киз Угил Киз Угил Киз Угил Киз Угил Киз
Бошлангич 3.5 % 4.8 % 38.0 % 31.8 % 28.2 % 37.5 % 27.4 % 22.0 % 2.9 % 3.9 %
Урта 1.9 % 1.8% 21.4 % 23.2 % 22.0 % 33.7 % 49.9 % 39.3 % 4.7 % 2.1 %
Юкори 1.2 % 4.2% 13.9 % 13.3 % 29.7 % 26.1 % 49.7 % 54.5 % 5.5 % 1.8 %
Угил болаларнинг энг паст фаоллик курсатгичлари бошлангич синфда юкори синфга караганда анчагина юкорилигини курамиз. Уртача фаоллик эса бошлангич синфдан урта синфга утганда сезиларли даражада пасайганлигини кузатишимиз мумкин, лекин юкори синфда яна деярли дастлабки холатга кайтган. Юкори фаоллик угил болаларда урта синфда икки баробар ошиб юкори синфда хам деярли узгармасдан колган.
^изларда эса энг паст фаоллик урта синфда тушиб кетган ва юкори синфда яна кутарилган. Юкори фаоллик эса кизларда бошлангич синфга караганда юкори синфда анча кутарилган.
Даракат фаоллигида асосий курсатгични юриш 60% эгаллаган. Кейинги уринда эса 20% спорт сек-цияларида шугулланиш жараёнлари банд килган. Учинчи уринни эса 11% жисмоний тарбия дарслари фаолияти ташкил этган. Мустакил жисмоний тарбия билан шугулланиш эса 6,6% ташкил этган.
2-жадвал
У^увчилар харакат фаоллиги тузилмасининг ёш хусусиятлари буйича узгариши
Таълим боскичи Жисмоний тарбия дарслари Спорт секция-лари Эрталабки бадан-тарбия Жисмоний машк дакикалари Мустакил машгулот Юриш
Бошлангич 12% 24% 1% 1% 6% 56%
Урта 10% 18% 0% 1% 7% 64%
Юкори 10% 15% 0% 0% 7% 68%
Кам харакатланувчи укувчилар харакат фаоллиги-га мойиллиги кузатилди, лекин айнан шу укувчилар кам пиёда юришади (уртача хафтасига 0,6 соатдан 1,6 соатгача). Кам харакатланувчи укувчиларда машгу-лотларга бориш имконияти йуклиги, оиласининг мо-лиявий муаммолари ва компьютер уйинларига бери-либ кетганлиги аникланди. Бу холат жисмоний тарбия
мутахассисларига ушбу укувчиларнинг жисмоний маданиятларини шакллантириш масъулиятини юклайди. Кам харакатланувчи укувчилар жисмоний машкларни организмга таъсирини етарлича бахо-лай олмасликларини кузатдик. Яхши жисмоний тайёргарлик эга укувчилар уз согликларини спорт секцияларига боришлари ва эрталабки бадантарбия билан шугулланишлари билан изохлашди. Бундан куриниб турибдики, мактабларда жисмоний маданият ва оммавий спорт харакатини таргиб килиш купгина муаммоларнинг эчими хисобланади.
Хулоса. Маълумотлар шуни курсатадики, аксари-ят ёшлар узлари учун жисмоний тарбия ва соглиги уртасида чамбарчас богликлик борлигини хар доим хис килишади. Хозирги ахборот технологиялари хамда кам харакатлилик ривожланган замонда бу фактор биз эътибор беришимиз керак булган асосий факторлардан биридир, оммавий спорт тадбирлари эса айнан ушбу муаммонинг ечимларидан бири булиб хизмат килади.
Жисмоний тарбия дарслари хафталик умумий харакат фаоллигининг атиги 11% ташкил этади. Агар жисмоний тарбия дарсларини учинчи соатга режалаштириб дарсларнинг мотор зичлигини имко-ният даражасида оширса бу курсаткични сезиларли даражада ошириш мумкин.
Бола яшаётган жой, у тарбияланаётган оила - бу-ларнинг хаммаси энг мухим ахамиятга эга. Болаларга жисмоний тарбия дарсларида аник дастур асосида хавф-сиз машкларни уйга вазифа сифатида бажаришларини тавсия килиш мумкин. Яъни укувчиларга алохида уйга вазифага берилган машкларни ва соглигини назорат
Таълим и^тисодиёти ва мeнeжмeнт
килиш учун алокида кyндалик тутиш тавcия этилади Иложи бyлcа ота-оналаpини x^ ушбу уйга вазифалаp-га жалб этилcа ме^адта мувофик бyлаp эди. Умумий ypra таълим мактаблаpида yкyвчилаp кандай xаpакат фаоллиги билан шyFyлланишмаcин xаëтдаги cаломат-лигининг гаpови бу таpтибга cолинган оммавий cпоpт xаpкати эканлигини англатиш лозим.
Экономика и менежмент образования
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 3 июндаги ПК,-3031-сонли "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тутрисида"ги ^арори.
2. Модернизация физического воспитания и физкультурно-спортивной работы в общеобразовательной школе. В.И. Столяров, В.К. Бальсевич, В.П. Мочёнов, Л.И. Лубышева. М.: Теория и практика физ. культ., 2009. 320 с
3. Holistic National System of Mass Sports and Recreation Work M.Akhmatov Eastern European Scientific Journal № 1, 2018.
УУК (УДК, UDC): 796:658.6:005
Икттеод фанлаpи номзоди, до^нт К.Ш. ЗИЯДУЛЛАЕВ1 Mycтакил изланувчи С.Б. БОБОЖОНОВ1 Mycтакил изланувчи Б.?. БОБОЖОНОВ1
Mагиcтpант К.Ш. РАХМОНОВА1
1Узбeкиcтон давлат жиcмоний таpбия ва cпоpт yнивepcитeти Чиpчик шаxpи, Узбeкиcтон
Муяллиф билян бol,лaниш учун:
kamolaxonrahmonova@gmail.com
СПОРТ XИЗМAТЛAРИ œ^AC^A РAK;ОБAТ МУДИТИНИ ШAKЛЛAНТИРИШДA БЕНЧМAРKИНГНИНГ РОЛИ
Аннотация
Annotation
Статья посвящена значению и роли бенч-маркинга в формировании конкурентной среды и всестороннего изучения спроса в будущем на услуги в сфере спорта, а также эффективной системы управления инновационной деятельности спортивных организаций и рынком спортивных услуг.
Ключевые слова: маркетинг, бенчмаркинг, менеджмент, ивент-менеджмент, маркетинговые исследования, спортивные менеджеры.
Макола спорт сохалари хизматида ракобат мухиитини шакллантириш, келгусида спорт хизмати-га булган талабни янада чукуррок урганиш, спорт ташкилотларида инновацион фаолиятни ва хизмат курсатиш бозорини самарали бошкариш тизимини ривожлантиришда - бенчмаркингнинг тутган урни хакида баён этилади.
Калит сузлар: маркетинг, бенчмаркинг, менежмент, эвент-менежмент (cvent-managment), маркетинг тадцикртлари, спорт менежерлари.
The article is devoted to the importance and role of benchmarking in the formation of a competitive environment and a comprehensive study of the future demand for services in the field of sports, as well as an effective system of innovation management of sports organizations and the market of sports services.
Key words: marketing, benchmarking, management, event management, marketing research, sport managers.
CM О CM
ГО
ra t о
Q. w
Мaвзyнинг дoлзaрблиги. Cmpr бозоpи одамлаp-нинг эxтиëжлаpига моc [завишла жавоб бepади: cmpr маxcyлотлаpи ва xизматлаpини ишлаб чикаpyвчи ф^-малаp yзлаpи таклиф килаëтган маxcyлотлаp жажмини кeнгайгиpадилаp, cифатини яxшилайдилаp, шyнингдeк, янги талабни шакллантиpадилаp. Пpофeccионал cmpr-чилаp, мypаббийлаp, клyблаp ва бошка жиcмоний таpбия ва cпоpт ташкилотлаpи cпоpт маxcyлотлаpи ва xизмагла-pm^ юкоpи талабни куймокда. Иcтeъмол талабининг бу киcми cпоpт маxcyлотлаpининг ^фати, унинг кулайлиги ва ишончлилиги учун кш^и талаблаpга эга.
Мaвзyнинг мaксaди вa вaзифaлaри. Замонавий cпоpт бозоpлаpидаги тeндeнциялаp оммавий талаб билан б^га cпоpт маxcyлотлаpи ва xизмаглаpи ишлаб чикаpyвчилаpига катта фойда кeлтиpмокда. Ракобат бизнecнинг баpча таpкибий киcмлаpида, cпоpт таш-килотлаpи peклама, илмий-тадкикот ишланмалаpида, наpx-наво, талабни пpогнозлаш ва шакллантиpишда, маxcyлот cотишда xаp кандай юз бepадиган xаго билан узини xhc килади ва намоëн булади. Ракобатчи ишлаб чикаpyвчи фиpмалаp ва cпоpт ташкилотлаpи билан до-имий каpама-каpшилик шаpоитида pакобатга эpишиш учун факат бозоp ва бозоp мyноcабаглаpига оид булган маpкeтингга мypожаат килиши мумкин. Cropp маpкe-тинги унинг узига xоc xycycиятлаpи ва xycycиятлаpига эга булган умумий маpкeтингнинг ажpалмаc к^мили». Xycycан, cпоpт маpкeтинги cоxаcида мyxлиcлаp, xо-мийлаp, cпоpтчилаpни cотиб олиш ва cотиш, оммавий cпоpт, cпоpт иши, cоFлом тypмyш таpзи ва бошка куплаб
тyшyнчалаp мавжyддиp. Бозоp шаpоитида ишлайдиган xаp кандай тижоpаг коpxонаcи ëra пpофeccионал cпоpт ташкилотининг аcоcий мавдди фойда олишдиp. Кандай килиб даpомадни макcимал даpажада ош^иш ва бунинг учун нима килиш кepак-бy xаp кандай бизнecнинг аоо-cий маcалалаpидиp.
Бизга маълумки, фойда маxcyлотни cотиш наpxи ва ишлаб чикаpиш xаpажатлаpи ypтаcидаги фаpкни англатади, яъни.: ФОЙДА = (НАРХ - ХАРЛЖАТЛАР) ^ МАКС.
Юкоpидаги ибоpадан кeлиб чикадики, даpомадни макcимал даpажада ошиpиш учун маxcyлот наpxини ошщ>иш ëки ишлаб чикаpиш xаpажатлаpини камай-тиpиш кepак. Биpок, бунда иккита жуда мyxим вазият мавжуд:
- б^и^ица^ pакобат наpxлаpни ceзилаpли даpа-жада ошиpишга имкон бepмайди (агаp биз якин xам-коpлаpга эга булмаган бутунлай янги маxcyлот xакида гапиpмаcак);
- иккинчидан, ишлаб чикаpyвчи фиpма (ëки cотyвчи) xаpажаглаpни факат маълум биp чeгаpага тyшиpиши мумкин, бу эcа коpxона даpомадни кyпайгиpа олмайди.
Юкоpида айгиб yтилганидeк, ишлаб чи^иш фщ>-маcи ëки cпоpт ташкилоти eтаpли наpxланиш тизимига ëra xаpажаглаpни камайгиpишга эътибоp бepмаcлиги кepак. Биpок, замонавий иктиcодиëтда, унинг улкан бозоpлаpи ва тypли эxтиëжлаpи билан, фойдани макст-маллаштиpиш учун бошка йyллаpи боp.
Mиcол учун, стадионнинг умумий даpомадлаpи