Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
1
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим / технология / тафаккур / ривожлантириш / муаммолар / одам анатомияси

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Койилова Mехринисо Джуревна

Ушбу мақолада ОТМ талабаларига физиология ва анатомия фанини ўқитиш сифатини баҳолаш индекаторларини шакллантириш масаласи, хусусан, одам анатомияси фанини ўқитиш жараёнини баҳолаш кўрсаткичлари ва мезонлари масаласи таҳлили баён қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ»

Central Asian Journal of

Education and Innovation

ОЛИИ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ

Койилова Мехринисо Джуревна

Бухоро давлат педагогика института Биология кафедраси доценти. https://doi.org/10.5281/zenodo.14242298

ARTICLE INFO

Qabul qilindi: 10-November 2024 yil Ma'qullandi: 15-November 2024 yil Nashr qilindi: 20-November 2024 yil

KEY WORDS

таълим, технология, тафаккур, ривожлантириш, муаммолар, одам анатомияси.

ABSTRACT

Ушбу мацолада ОТМ талабаларига физиология ва анатомия фанини уцитиш сифатини бауолаш индекаторларини шакллантириш масаласи, хусусан, одам анатомияси фанини уцитиш жараёнини бауолаш курсаткичлари ва мезонлари масаласи таулили баён цилинган.

Таълим тизимида олиб борилган ислохотлар натижасида таълимда физиология ва одам анатомияси фанини самарали уцитиш тизими жорий этилди. Амалга оширилган ишлар билан бир цаторда бугунги кунда самарали ва тизимли уцитиш сифатини ошириш зарурати мавжуд. Х,атто Болонья конвенцияси доирасида хам халцаро таълимий дастурлар цамровининг жадаллик билан ортиб бориши замонавий шароитда талабадан физиология фани нафацат касбий нуцтаи назардан, балки амалий куникмага эга булиши соха сифатида фойдаланишни талаб этади.

Дунёда руй бераётган узгаришлар ва Президентнинг 2017 йилдаги олий таълимни ислох этиш тугрисидаги царори таълимда "сунгги инновацион технологиялардан кенг фойдаланиш" ва АКТ (Ахборот ва Коммуникация Технологиялари) ни самарали цуллашни тацозо этади. Ушбу интеграция ахборот ва коммуникация инцилобининг бир цисмидир ва бу уз навбатида мамлакатларга глобаллашган дунёда фаол иштирокчи булишларига ёрдам беради. АКТ эса, бир вацтнинг узида уцитиш методига, цулланиладиган ресурсларга ва бахолашга сезиларли таъсир курсатади.

Олий таълим муассасалари фанга АКТни кенг цуллашда вацт ва ресурсларнинг етарли эканлигини инобатга олиш керак булади. Бунда АКТни самарали цуллашда цуйидаги омиллар таъсир курсатиши мумкин:

1. Уцитиш методи ва уцитувчининг роли:

• талабаларни мустацил таълим орцали автономлигини оширишни рагбатлантириш Flipped ёндашувга асосланган таълимни цуллаш, масалан талабалар дарсга келишдан олдин янги мавзу билан онлайн танишиб, аудиторияда билимларини янада мустахкамлашлари керак булади;

• талабалар мустацил тарзда онлайн изланиш ва тадцицот олиб борадилар;

• талабалар томонидан уз электрон-техник курилмаларини дарсда куллай олиш имконияти мавжуд булади.

2. Укув материалларининг таъсири:

• интернетда турли сох,аларда физиология ва одам анатомияси фанини укитиш учун мулжалланган аъло даражадаги манба ва материаллар тавсия килинганлигини инобатга олиб, ушбу манбалардан фойдаланиш учун укитувчиларнинг интернетдан фойдалана олиш имкониятлари кенг булади;

• манбалар, укув материаллари ва дарс ишланмаларининг самарали сакланиш тизими яратилади;

•укитувчи ва талабаларнинг аутентик материаллардан фойдалана олиш куникмаларини шакллантириш буйича кушимча тренинглар ташкил килинади.

Олий таълим муассаларида имкони борича укитувчи аутентик (хаётий, реал) материаллардан фойдаланиши тавсия этилади. Аутентик материаллар юкорида келтирилган кургазма ва слайдлар турларига мос келиши лозим. Ушбу материалларни интернет оркали ва махаллий мех,монхона ва киоск каби жойлардан топиш мумкин. Куйида келтирилган оммавий ресурслар ва чоп этилган манбалар хам фойдали булиши мумкин.

Тиббиёт олий таълим муассасаларида физиология ва одам анатомияси фанини укитиш сифатини такомиллаштириш куйидаги омиллар билан бевосита богликдир:

1) физиология фанини биладиган юкори малакали янги авлод мутахассисларига эх,тиёжнинг ошиб бориши;

2) олий таълим муассасасига кабул килинган биринчи курс талабаларининг физиология ва одам анатомияси буйича саводхонлиги пастлиги;

3) талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни турли даражада узлаштирганлиги;

4) узига хос коммуникатив компетенцияларни узлаштиришда талабаларнинг укув-методик индивидуаллигини таъминлашга йуналтирилган укув адабиётларининг етарли эмаслиги ва х,.к.

Хулоса. Талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштириш жараёнини интерактив дастурий воситалар ёрдамида амалга ошириш юкори интеллектуал куч ва уз-узини ташкил этиш лаёкатини таркиб топтиришни талаб этади.

Талабаларнинг узига хос коммуникатив компетенцияларни узлаштириш жараёнини дивергент назорат килиш таълим олувчига коммуникатив вазифаларни х,ал этишнинг ягона вариантини эмас, балки ечимларнинг турли йулларини излаш ва узининг бир нечта индивидуал жавобларини такдим этиш имкониятини такдим этиши билан алох,ида ах,амият касб этади.

Таклифлар. Олий таълим муассасалари талабаларининг физиология ва одам анатомиясининг урганиш жараёнида ижодий фаоллигини ривожлантириш ва укитиш сифатини бах,олаш учун куйидаги шароитларни амалга ошириш зарур:

- коммуникатив-таълимий мух,итни юзага келтириш;

- таълим жараёнида талабалар мотивациясини кучайтириш;

- талабаларнинг ижодий фаоллигини ривожлантириш;

- укув машгулотларида замонавий интерфаол методлар, технологияларнинг доимий кулланилиши;

- укув машгулотларининг дидактик воситалар мажмуаси билан жих,озланган укув хоналарда олиб борилиши;

-олий таълим муассасалари талабаларининг ижодий фаоллигини ривожлантириш боскичларининг мавжудлиги.

References:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 20 февралдаги «Президент мактабларини ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида»ги ПК^-4199-сон карори.

2. Лелюшкина К.С. Инновационное направление в обучении иноязычному общению. // Вестник ТГПУ, Томск, 2009, вып. 7, No85. -С.145.

3. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. - М.,5. 1991.-С.208.

4. Mekhriniso KOYILOVA. The need for professional competence development in the training of senior nurses. Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

5. Khoyilova Mekhriniso Djuraevna MIDDLE EUROPEAN SCIENTIFIC BULLETIN ISSN 26949970 Middle European Scientific Bulletin, VOLUME 17 Oct 2021 Copyright (c) 2021 METHODS OF FORMATION OF POSITIVE BEHAVIOR IN ADOLESCENTS.

6. Koilova, M. (2023). DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES IN THE TRAINING OF SENIOR NURSES THROUGH THE STRUCTURAL ANALYSIS OF PROFESSIONAL COMPETENCE AND PROFESSIONAL MOBILITY. Евразийский журнал академических исследований, 3(9), 137141.

7. Койилова, М. Д. (2020). ИЗМЕНЕНИЕ КУЛЬТУРЫ СЕМЕЙНЫХ ЦЕННОСТЕЙ В УСЛОВИЯХ ПЕРЕХОДА К МОДЕЛИ СОВРЕМЕННОЙ СЕМЬИ. In Сборники конференций НИЦ Социосфера (No. 8, pp. 164-167). Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ sro.

8. Койилова, М. Д. (2018). Синяк обыкновенный, итальянский. Биология и интегративная медицина, (9), 117-121.

9. QURBONOVA, G., & KOYILOVA, M. DEVIANT XULQLI O 'SMIRLARNI MEHNAT VOSITASIDA TARBIYALASH. EDAGOGIK AHORAT, 102.

10. Koilova , M. (2023). DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES IN THE TRAINING OF SENIOR NURSES THROUGH THE STRUCTURAL ANALYSIS OF PROFESSIONAL COMPETENCE AND PROFESSIONAL MOBILITY. Евразийский журнал академических исследований, 3(9), 137-141. извлечено от https://in-academy.uz/index.php/ejar/article/view/20623

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8371586

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.