Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА РАҲБАР КАДРЛАР БОШҚАРУВ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ МЕХАНИЗМИ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА РАҲБАР КАДРЛАР БОШҚАРУВ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ МЕХАНИЗМИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
89
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
РАқОБАТБАРДОШ КАДР / ТАЪЛИМ ХИЗМАТЛАРИ / МЕҲНАТ БОЗОРИ / МАРКЕТИНГ / ОЛИЙ ТАЪЛИМ ХИЗМАТЛАРИ МАРКЕТИНГИ / САМАРАЛИ БОШқАРУВ

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Маҳсуталиев А.Ҳ.

Ушбу мақола Олий таълим муассасаларида раҳбар кадрлар бошқарув фаолияти самарадорлигини ошириш механизми ҳақида бўлиб мавзу юзасидан тадқиқотчи олимларнинг фикр ва мулоҳазалари чуқур ўрганиб чиқилди. Олий таълим муассасаларида кадрлар сиёсатини самарали юритиш бўйича концепция ишлаб чиқиш ва уни амалда жорий этишкадрлар салоҳиятини ривожлантиришнинг ягона тизимини яратиш имконини беради. Шунингдек, кадрлар сиёсатини самарали юритиш бўйича концепциянинг таркибида унинг устувор йўналишлари ҳам акс эттирилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE MECHANISM OF INCREASING THE EFFICIENCY OF ADMINISTRATIVE PERSONNEL IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

This article is about the mechanism of increasing the effectiveness of management of senior personnel in higher education institutions, and the opinions and comments of research scientists on the subject were studied in depth. Development of a concept for effective management of personnel policy in higher education institutions and its implementation in practice will allow to create a unified system of personnel potential development. Also, its priorities are reflected in the structure of the concept of effective management of personnel policy.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА РАҲБАР КАДРЛАР БОШҚАРУВ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ МЕХАНИЗМИ»

Махсуталиев А.Х.

Андижон цишлоц хужалиги ва агротехнологиялар институти Ёшлар масалалари ва маънавий-маърифий ишлар буйича 1-проректор, и.ф.н.

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА РА^БАР КАДРЛАР

бошцарув фаолияти самарадорлигини ошириш

МЕХАНИЗМИ

Аннотация: Ушбу мацола Олий таълим муассасаларида раубар кадрлар бошцарув фаолияти самарадорлигини ошириш механизми уацида булиб мавзу юзасидан тадцицотчи олимларнинг фикр ва мулоуазалари чуцур урганиб чицилди. Олий таълим муассасаларида кадрлар сиёсатини самарали юритиш буйича концепция ишлаб чициш ва уни амалда жорий этишкадрлар салоуиятини ривожлантиришнинг ягона тизимини яратиш имконини беради. Шунингдек, кадрлар сиёсатини самарали юритиш буйича концепциянинг таркибида унинг устувор йуналишлари уам акс эттирилади.

Калит сузлар: рацобатбардош кадр, таълим хизматлари, меунат бозори, маркетинг, олий таълим хизматлари маркетинги, самарали бошцарув.

Mahsutaliev A.H.

1st vice-rector for youth issues and spiritual and educational affairs Andijan Institute of Agriculture and Agrotechnologies

THE MECHANISM OF INCREASING THE EFFICIENCY OF

ADMINISTRATIVE PERSONNEL IN HIGHER EDUCATION

INSTITUTIONS

Abstract: This article is about the mechanism of increasing the effectiveness of management of senior personnel in higher education institutions, and the opinions and comments of research scientists on the subject were studied in depth. Development of a concept for effective management of personnel policy in higher education institutions and its implementation in practice will allow to create a unified system of personnel potential development. Also, its priorities are reflected in the structure of the concept of effective management of personnel policy.

Key words: competitive personnel, educational services, labor market, marketing, marketing of higher education services, effective management.

Кириш

Узбекистан Республикаси Президентининг 2018 йил 24 октябрдаги олий таълим сохасини янада ривожлантириш, кадрлар тайёрлаш сифатини ошириш, илм-фан ва ишлаб чикариш интеграциясини кенгайтириш масалаларига баFишланган йиFилишда бугунги кундаги олий таълим сохасидаги бир катор муаммо ва камчиликларнинг борлиги, яъни, олий таълим муассасалари кабул квоталарининг камровининг жуда пастлиги (умумтаълим мактаблари, академик лицей ва касб-хунар коллежлари битирувчиларига нисбатан 7-9 фоиз), олий таълим муассасаларининг нуфузи, профессор-укитувчиларнинг илмий салохияти халкаро илмий хамжамиятда муносиб уринга эга эмаслиги, олий укув юртлари ректорлари ва проректорларини тайинлашда профессор-укитувчиларнинг фикри урганилмаётганлиги окибатида янги тайинланган рахбарнинг жамоа билан ишлаш самарадорлиги етарлича булмаётганлиги, тадкикотларни ишлаб чикариш билан интеграция килиш, илмий фаолият натижадорлигини ошириш учун зарур шароитларнинг яратилмаганлиги, таълим жараёнига инновацион методикаларни жорий этиш, профессор-укитувчилар малакасини ошириш ишлари талабга жавоб бермаслиги, мехнат бозоридаги таркибий узгаришларга жавоб берадиган, ёшларимизга касб-хунар ургатадиган, уларда тадбиркорлик куникмаларини шакллантирадиган тизимнинг йуклиги таъкидлаб утилди [1]. Юкорида кайд этиб утилган муаммо ва камчиликларнинг бош сабаби олий таълим муасссасалари фаолиятида самарали бошкарув механизмларини таъминлаш максадида марказлашган бошкарувнинг роли катта булиши билан бирга, мустакил, замонавий, инновацион маркетинг тадкикотларини утказиш учун тулик тизим яратилмаганлигидан далолат беради.

Олий таълим муассасалари фаолиятининг самарадорлиги уларда бошкарув механизми кандай йулга куйилганлигига боFлик. Шу уринда алохида таъкидлаш лозимки, олий таълим муассасасида кадрлар бошкаруви муассаса киёфасини, обрусини, жозибадорлигини хамда жамиятнинг унга булган ишончини белгилайди. Олий таълим муассасасининг рахбари муассаса обрусини ошириш, бошкарув тузилмаси таркиби ва бошка олий таълим муассасалари рахбарлари орасида унинг мавкеини мустахкамлаш, шунингдек, жамоатчилик ва бошкарув тузилмаларининг олий таълим муассасаси имкониятларига нисбатан булган ишончини ошириб боришдан манфаатдордир. Олий таълим муассасасининг имиджи асосан унда фаолият юритиб келаётган кадрлар салохияти, шунингдек, уларнинг таълим беришдаги тажриба ва малакалари натижасида шаклланади. Олий таълим муассасасида кадрлар сиёсати, бошкаруви муассаса рахбарияти олдига куйилган асосий максад хисобланади. Таълим тизимида кадрлар бошкаруви механизми олий таълим муассасаларида юкори рахбарият, яъни ректор хамда Кенгаш томонидан ишлаб чикилиб, кадрларга куйиладиган талабларни хамда асосий вазифаларни белгилаб беради.

Олий таълим муассасаларида кадрлар бошкарувини самарали ташкил этишдан кузланган максад олий таълим муассасаси фаолиятининг барча сохаларини юкори малакали ва фаол, таълим муассасани стратегик ривожлантиришдаги вазифаларни юкори савияда амалга оширадиган кадрлар билан таъминлашдан иборат. Ушбу максаддан келиб чикиб, олий таълим муассасаларининг кадрлар салохиятини юксалтириш билан боFлик асосий вазифалари куйидагилардан иборат:

1. Илмий ва илмий-педагогик кадрлар таркибини янгилаш, сифатини яхшилаш тизимини жорий этиш, бунда:

лавозимларнинг малакавий хусусиятини аниклаш, кадрларни танлов асосида танлаб олиш;

ишчиларнинг мехнат салохиятини бахолаш, кадрларни аттестация килиш;

ёш мутахассисларни куниктириш, рахбарлик ва маслахатчилик килиш, инсон ресурсларини ривожлантириш;

кадрларзахирасинишакллантиришваундансамаралифойдаланишни таъминлаш.

2. Мотивация тизимини ишлаб чикиш ва самарадорлигини ошириш хамда илмий педагогик фаолиятни раFбатлантириш.

3. Профессор-укитувчилар таркибини ижтимоий куллаб-кувватлаш, тиббий хизматни ташкил этиш.

4. Муассасада укитувчилар ва ходимлар иш урнининг бандлиги учун ракобат мухитини яратиш.

5. Кадрлар сиёсатини илмий, услубий, информацион ва молиявий жихатдан таъминлаш лозим.

Олий таълим муассасаларида кадрлар сиёсатининг тамойиллари таълим муассасасида кадрлар сиёсатини амалга оширишнинг асосий йуллари булиб, улар куйидагилардан иборатдир:

педагогик маданият, илмий-услубий тажриба ва касбга оид билимларни катталардан ёш авлодга етказишдаги (бир-бирига узатишдаги) изчиллик;

профессионал педагогик кадрларга булган талабни реал комплекс бахолашга асосланган кадрлар сиёсатининг илгарилаш ва огохлантириш хусусияти;

укитувчиларнинг академик хукук ва эркинлигига катъий риоя килиш;

умумий бошкарув циклига аник киритилган кадрлар муносабатлари субъектларининг хукук ва мажбуриятларини, улар фаолиятини ташкил этиш ва назорат усулларининг шаффофлиги;

аник мезонлар асосидаги укитувчилар фаолиятининг сифатини бахолашда коллегиал карашнинг устуворлиги;

олий таълим муассасасида укитувчиларнинг уз касбий фаолиятидаги вазифаларини юкори ва самарали бажариш имкониятини берадиган мехнат шароитини яратиш;

таълим муассасаси ходимларини хукукий ва ижтимоий химоялаш, кадрлар масаласини хал килишда конунийлик ва ижтимоий адолатни таъминлаш зарур.

Ушбу устувор йуналишлар куйидагилардан иборат: таълим муассасасидаги кадрлар сиёсатининг стратегик йуналиши сифатида профессор-укитувчилар таркибининг микдорий ва сифатли холатини саклаб колиш ва янгилаш жараёнининг оптимал мувозанатини таъминлаш хамда муассаса барча ходимларининг уз фаолияти натижасига кизикиши ва мотивациясини юксалтириш;

олий таълим муассасасининг корпоратив маданиятини, кадрлар захирасини шакллантириш;

илмий ва илмий-педагогик кадрлар таркибини янгилаш, сифатини яхшилаш тизимини яратиш, магистратура ва докторантура оркали укитувчиларни касбга тайёрлаш;

кадрлар малакасини ошириш ва кайта тайёрлашнинг янги усуллари ва тизимини жорий этиш;

мехнатга хак тулаш тизимини такомиллаштириш, ишчилар мехнатининг микдори, интенсивлиги ва сифатини моддий ва маънавий раFбатлантириш тизимини яратиш, таълим муассасаси ходимларини максадли ижтимоий куллаб-кувватлашни амалга ошириш механизмларини ишлаб чикиш;

- кадрлар сиёсатини самарали бошкарув тизимини шакллантириш лозим.

Ракобат мухитининг кучайиб бориши таълим муассасаларининг, бошкарув карорларини ишлаб чикиш ва кабул килишда масъулияти ва мустакиллигини оширади. Бошкарув карорларнинг канчалик самарали булиши куп жихатдан муассасадаги бошкарув жараёнини, унинг натижаларини уз вактида, хар томонлама объектив бахолаш билан боFлик. Бунинг учун эса, замон талабларидан келиб чикиб, таълим муассасалари бошкаруви жараёни, унинг самарадорлигини бахолашда замонавий усул ва услубларни куллашни такозо килади. Х,озирги вактда таълим муассаси ички мухитида бошкарувнинг турли буFинларида самарадорликни бахолашда содда, кулай, эгилувчан услублар етарли булмаганлиги учун уларга эхтиёж мавжуд. Турли характердаги муаммоларни аниклаш, тахлил килиш ва бахолашга каратилган ва энг туFри карорга келишни таъминлайдиган куп мезонли комплекс тахлил килиш ва бахолаш усулларини таълим муассасалари бошкаруви жараёнида самарали куллаш узининг имкониятлари кенглиги ва истикболлилиги билан ажралиб туради. Таълим тизимида ракобатбардош иктисодчи кадрлар тайёрлашнинг устувор йуналишларини белгилаш ва таълим муассасалари бошкарув

жараёни самарадорлигини бахолаш бозор субъектларида кизикиш уЙFOтади ва долзарблигини юкорида келтирилган мулохазалар асосида ифодалайди.

Мамлакатимизда кабул килинган кадрлар тайёрлаш миллий дастурида иктисодиёт тармокларини малакали иктисодчи кадрлар билан таъминлаш устувор масала эканлиги белгилаб куйилган. "Таълим тyFрисида"ги Крнунда хамда "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури"да, шунингдек, таълим сохасидаги бошка меъёрий- хукукий хужжатларда, урта махсус, касб-хунар коллежлари хамда олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш, малакали, замон талабларига жавоб берувчи юкори малакали кичик мутахассис кадрларни хамда олий таълим муассасаларида бакалавриат ва магистратура буйича олий малакали кадрлар тайёрлаш мухим омил эканлиги белгилаб куйилган[2][3].

Таълим тизимидаги туб ислохотлар, ёш мутахассис битирувчиларни ишга жойлаштириш масалалари Т.Н.Роденкова, А.А.Климова, Д.С.Расчетноваларнинг илмий нашрларида ёритилган. Узбекистонлик иктисодчи олимлар К,.Х. Абдурахмонов, Ш.Р. Холмуминов, Х.П. Абулкосимов, Г.Н. Ахунова, М. Мирзакаримовалар мехнат бозорининг демографик жараёнлар билан боFликлиги, ишсизлик муаммоси, таълим тизими, таълим хизматлари бозори, таълим тизими ва мехнат бозори уртасидаги узаро интеграция муносабатлари борасида илмий изланишлар олиб борганлар.

Мамлакатимизда урта махсус, касб-хунар таълими хамда олий таълим тизимлари йуналишлари ва ихтисосликларининг янги классификатори хамда кичик мутахассислари ва олий маълумотли мутахассисларга куйиладиган малакавий талаблар жорий этилди. Урта махсус, касб-хунар таълими хамда олий таълим муассасалари сохасидаги таълим хизматлари бозорининг давлат томонидан тартибга солиниши таълим муассасалари уртасида ракобат мухитини шакллантиришга, давлат ва нодавлат таълим муассасаларининг ривожланишини таъминлашга, асосий таълим дастурларида кузда тутилмаган пуллик маслахат ва кушимча хизматлар тизимини ривожлантиришга асосланади.

Мазкур ишда иктисодчи кадрлар тайёрлаш ва уларни бошкарув механизмини такомиллаштириш ва ривожлантиришнинг устувор йуналишлари, иктисодий таълим хизматлари бозоридаги тенденциялар ва иктисодий таълим тизими уртасидаги бевосита боFликлик хамда олий таълим муассасаларида кадрлар сиёсатининг максади, вазифалари ва тамойиллари урганилди. Тадкикот давомида тизимли ёндашув ва тахлил килиш усулларидан фойдаланилди.

Кейинги боскичи - академик лицей ва касб-хунар коллежларида укишни давом эттиради. Уларни битирганларнинг бир кисми олий таълиммуассасаларига укишга киради, колганлари эса кичик мутахассиссифатидаустоз-шогирд тизимига риоя килган холда вилоят

корхона, ташкилот ва муассасаларига ишга жойлашади. Олий таълим муассасаларининг бакалавр таълим боскичини тамомлаган битирувчиларнинг асосий кисми олий малакали кадрлар сифатида корхона, ташкилот ва муассасаларда иш билан таъминланади. К,олган кисми эса магистратурада укийди, яна маълум бир кисми эса магистратурани тамомлаб, таълимнинг кейинги боскичи буйича таянч докорантурага (PhD) укишга кириб илмий фаолият билан шуFулланади. Ушбу боскични мувафаккиятли тугатганлар эса олий таълим муассасаларида ёки Узбекистон Республикаси Фанлар Академияси тизимида ташкил этилган докторантураларда (DSc) катта илмий ходим -изланувчилар сифатида укишни давом эттиради. Ушбу боскичларни битирганлар юкори малакали иктисодчи кадрлар хисобланиб,вилоятдаги корхона, ташкилот ва муассасаларда узларининг иш фаолиятларини давом эттиради.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 14 сентябрдагиПК,-3276- сон "Нодавлат таълим хизматлари курсатиш фаолиятини янада ривожлантириш чора- тадбирлари туFрисида"2ги карорида пулли таълим хизматлари курсатиш бозорини жадал ривожлантириш, илFор халкаро тажрибаларни инобатга олиб, укитишнинг инновацион педагогик шакллари, услублари хамда замонавий технологияларидан фойдаланиш асосида таълим сохасидаги самарадорлик ва натижавийликни ошириш нодавлат таълим хизматлари курсатиш фаолиятини янада ривожлантиришнинг асосий йуналиш ва вазифалари сифатида белгилаб берилган.

Худудлар таълим тизимида малакали, замон талабларига жавоб берадиган, ракобатбардош иктисодчи кадрларни тайёрлаш, олий таълим муассасалари фаолияти самарадорлигини ошириш ва такомиллаштириш жараёни билан чамбарчас боFликдир. Таълим тизимида ракобатбардош иктисодчи кадрлар тайёрлаш тизимини шакллантириш ва ривожлантиришнинг устувор йуналишлари туFрисида гапирилганда куйидагиларга алохида тухталиб утиш лозим:

биринчидан, таълимнинг узлуксизлигини таъминлаш буйича мактабгача таълим, умумий урта таълим хамда урта махсус, касб -хунар таълимини камраб олувчи янги узлуксиз ва изчил тизим барпо этилганлиги кузга ташланади. Мамлакатимизда олий таълимнинг бакалавр ва магистрлар тайёрлашни назарда тутувчи икки боскичли тизими жорий этилганлиги диккатга сазавордир. Ушбу йуналишда дастурнинг педагог ва илмий педагог кадрлар тайёрлаш ва кайта тайёрлашнинг замон талабларига мослашувчан, таълимнинг юкори сифатли ва баркарор ривожланишини назарда тутувчи тизими вужудга келмокда;

иккинчидан, таълим жараёнини мазмунан ислох этиш масаласи булиб, бунда кадрларни укитиш ва тарбиялаш миллий тикланиш тамойиллари ва мустакиллик ютуклари, халкнинг бой миллий, маънавий ва

интеллектуал салохияти хамда умумбашарий кадриятларга таянган, инсонпарварликка йуналтирилган, таълимнинг мазмуни давлат таълим стандартлари асосида ислох килинмокда. Таълим олувчининг шахси, унда таълим олишга булган иштиёкни кучайтиришга, мустакил иш тутишни, ифтихор ва инсоний кадр-киммат туЙFусини шакллантиришга алохида эътибор берилади. ИлFор педагогик технологиялар, таълимнинг янги шакл ва услублари, укув, шу жумладан дифференциялашган дастурлар амалиётга жорий этилди.

Юкоридагилардан келиб чикиб, таълим тизимида иктисодчи кадрларни тайёрлаш фаолияти учун узлуксиз таълим тизимининг асосий концептуал коидаларини белгилашда куйидаги устувор йуналишларга таянилади:

узлуксиз таълим хар кандай, шу жумладан, иктисодий таълим тизимини ташкилий жихатдан кайта куришни назарда тутади;

урта махсус, касб-хунар таълими ва олий таълим узлуксиз таълимнинг ажралмас кисми хисобланади;

узлуксиз иктисодий таълим тизимининг ривожланиши мавжуд таълим тизими ва узлуксиз таълимнинг ноинституционал элементларининг ягона мажмуага интеграциялашиш йуналишидан бориши керак.

Бундан ташкари, узлуксиз иктисодий таълим тизимини шакллантиришда ва ривожлантиришда куйидаги катор устувор йуналишлар кетма-кетлиги хисобга олинади:

олий таълимнинг Давлат таълим стандартлари ягона талабларига (шу жумладан, унинг ажралмас кисмларига - олий таълим йуналишлари ва мутахассисликлари Классификатори [5] олий таълим муассасалари битирувчиларига Давлат томонидан куйиладиган талаблар) асосланиши; ягона таълим кенглигини саклаш ва мустахкамлаш; минтакаларнинг иктисодий ва хизматлар бозорида фаол касб фаолиятини амалга оширишга кодир мутахассисларга булган ижтимоий-иктисодий эхтиёжларини хисобга олиш;

мутахассисликлар ва таълим хизматларининг руйхатини кенгайтириш;

минтака иктисодиётининг тижорат сохаси кадрларига булган талабини мунтазам тахлил килиш асосида мутахассисликлар ва ихтисосликлар йуналишларини тезкорлик билан узгартириб бориш;

иктисодий таълимининг мазмуни, ташкилий шакллари ва усулларини узгартириш, укитишнинг шахсга йуналтирилган моделига утиш;

академик мобиллик, яъни бир таълим дастуридан бошкасига утиш имконияти, экстернатни ривожлантириш, масофали таълимни кенгайтириш.

Узлуксиз иктисодий таълим тизимининг амалиётга жорий этилиши, хусусан, иктисодиёт йуналишида юкори малакали иктисодчи кадрларни

тайёрлаш, бозор иктисодиётининг ривожланиши хамда мамлакатимиз таълим муассасалари учун хам катта ахамият касб этади. Таълим тизимида ракобатбардош иктисодчи кадрларни тайёрлаш, шахсни тарбиялаш ва уни хар томонлама камол топтиришнинг устуворлиги билан таъминланмокда.

Иктисодий таълим хизматлари бозоридаги тенденциялар ва иктисодий таълим тизими уртасидаги бевосита боFликликни таъминлаш муаммоларини ечишда таълим харажатлари ва уларни коплаш масаласи долзарб уринга чикади. Кейинги йилларда иктисодий таълим харажатларининг ортиб бориши харажатларни коплаш муаммосини туFдириб, таълим жараёни ресурсларни ривожлантиришга катта эътибор бериш кераклигини курсатади. Бу эса талаб этиладиган таълим даражаси ва сифати, янги ижтимоий-иктисодий шароитларда ракобатбардош кадрларни тайёрлаш баркарор тизимини кафолатлашни такозо этади.

Мамлакатимизда иктисодийтаълимнитакомиллаштиришдахорижий омиллардан самарали фойдаланиш йуналишлари устувор ахамият касб этади. Республикамиз олий ва урта махсус, касб -хунар таълими тизимини ривожлантиришга хорижий инвестицияларни самарали жалб этишнинг устувор йуналишлари куйидагилардан иборат:

ривожланган давлатларнинг илFор таълим муассасалари билан кушма таълим муассасаларини ташкил этиш;

таълим муассасаларида касб малакасини ошириш, таълимнинг замонавий йуналишлари ва мутахассисликларини ривожлантириш буйича хорижлик иктисодчи- педагоглар ва услубиётчиларни манфаатли шартлар асосида жалб этиш;

махаллий укитувчилар, иктисодчи-педагогларни хориждаги илмий-ишлаб чикариш марказларида малака оширишга юборишни давлат ва нодавлат ташкилотлари томонидан раFбатлантириш;

иктисодий билимларнинг мамлакатимиз учун долзарб булган турли йуналишлари буйича хамкорликда илмий-тадкикот лойихаларини амалга ошириш;

таълим тизимида тахсил олувчилар ва иктисодчи-педагогларнинг инновацион фаолиятларини турли грантлар ва имтиёзли кредитларни жалб этиш оркали раFбатлантириш ва бошк. Хулоса ва таклифлар

Олий таълим муассасасида асосий максадга эришиш учун хамда кадрлар фаолиятини бошкариш жараёнида самарали натижаларни кулга киритиш максадида кадрлар сиёсатининг назарий томонларига алохида ахамият бериш, шунингдек, назарий жихатдан асосланган тартиб хамда тамойилларга катъий риоя килиш зарур.

Олий таълим муассасаларида иктисодий фанларни укитиш жамиятнинг куйидаги эхтиёжларига мувофик булиши талаб этилади:

бозор муносабатлари тамойилларини кенг тарFиб килиш ва эркин иктисодиёт тартиб ва коидаларини инсонлар онгига чукур сингдириш;

иктисодиётни ривожлантиришда мухим булган янги мутахассисликлар, яъни молия, банк ва суFурта ишлари, корпоратив бошкарув хамда давлат бошкаруви буйича малакали кадрларни тайёрлаш;

таълим тизимида иктисодчи олимлар, иктисодчи педагоглар ва иктисодчи тадкикотчиларни тайёрлаш.

Юкорида келтирилган йуналишлар фаолиятига тескари таъсир курсатувчи омилларга институционал чекланишлар хамда маблаFлар етишмовчилиги киради, шунингдек, моддий ва молиявий маблаFлар, укув адабиётлари ва иктисодчи кадрлар такчиллиги институционал имкониятлар чекланишига сабаб булади.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Жадал ривожланаётган иктисодиёт учун замонавий кадрлар керак. УзбекстонРеспубликасиПрезидентининграсмийвеб-сайти. http://www.president.uz/uz/lists/view/2107

2. Узбекистон Республикасининг "Таълим тyFрисида"ги Крнуни.

3. http://lex.uz/docs/16188

4. Узбекистон Республикасининг "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тyFрисида"ги Крнуни. http://lex.uz/docs/48401

5. Узбекистон Республикаси Президенит Ш.М.Мирзиёевнинг 2017 йил 14 сентябрдаги ПК,-3276-сон "Нодавлат таълим хизматлари курсатиш фаолиятини янада ривожлантириш чора -тадбирлари тyFрисида"ги карори. Lex.uz

6. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2001 йил 16 августдаги "Олий таълимнинг давлат таълим стандартларини тасдиклаш тyFрисида"ги 343-сон карори. http://lex.uz/docs/361387

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.