ТАЪЛИМ ТИЗИМИ СИФАТИНИ ОШИРИШДА ИННОВАЦИОН
ФАОЛИЯТ
Малика Мухамаджоновна Парпиева
Тошкент ахборот технологиялари университети malikaparpieva1983@gmail.com
АННОТАЦИЯ
Таълим тизими сифатини оширишда инновацион фаолият ва Узбекистон республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси буйича илм-фан янгиликлари, илмий таклиф ва тавсиялар келтирилган.
Калит сузлар: Инновация, таълим, иктисодиёт, ахборот-коммуникация, технология.
INNOVATIVE ACTIVITY TO IMPROVE THE QUALITY OF EDUCATION
SYSTEM
Malika Muxamadjonovna Parpieva
Tashkent University of Information Technologies malikaparpieva1983@gmail.com
ABSTRACT
Innovative activity in improving the quality of the education system and scientific innovations, scientific proposals and recommendations on the concept of development of the higher education system of the Republic of Uzbekistan until 2030.
Keywords: Innovation, education, economics, information and communication, technology.
КИРИШ
Бугунги кескин ракобатчилик ва иктисодий глобаллашув шароитида олий таълим тизимида тайёрланаётган кадрларнинг тайёргарлик сифати, уларнинг салохияти ва ракобатбардошлигини ошириш каби масалалар уткир муаммога айланмокда. Бунинг устига, мамлакатимиз таълим тизимида, хусусан олий таълим тизимида кадрлар тайёрлашнинг эришилган даражаси халкаро майдонда эътироф этилди деган фикр-мулохазалар билан чегараланиб колмасдан, унинг сифат жихатларини янада ошириш йулида тухтаб колмаслигимиз, бу борадаги ишларимизни янада янги боскичга кутаришимиз лозимдир. Мазкур масалалар бугунги кунда олий маълумотли кадрларга нисбатан мехнат бозорида юзага
келган вазият, халкаро глобаллашув жараёнлари кучайиши натижасида инновацион иктисодиётни барпо этиш йулида бажарилиши лозим булган чора -тадбирлар натижасида ута мухим ахамият касб этади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Маколанинг назарий ва методологик асоси булиб, таълим тизими сифатини ошириш сохаси буйича етакчи мутахассисларнинг мехнатлари, шу билан бирга хориж олимларидан Дронишинец Н.П. Проблемы управления системой высшего образования в Японии // Университетское управление. - 2002. - 1. - С. 70-79, Зайцев Н.Л. Экономика, организация и управление предприятием: Учеб.пособие. - 2-е изд. - М.: ИНФРА-М, 2008. - 455 с, Иродов М.И, Разумов СВ. Создание системы управления качеством подготовки специалистов в ВУЗе // Университетское управление. - 2003. - 2. - С. 90-95, Иванов М.М., Колупаева С.Р, Кочетков Г.Б. США: управление наукой и нововведениями. — М.: Наука, 1999. — С. 23, Макарова И.К. Управление человеческими ресурсами: пять уроков эффективного HR - менеджмента. - М.: Дело, 2007. - 232 с, Панова А. О структуре управления и принятии решений в Российских вузах // Вопросы экономики. - 2007. - 6. - С. 94-105, Перегудов Л.В., Саидов М.Х. Олий таълим менежменти ва иктисодиёти: Укув кулланма. - Т.: Молия, 2002. - 184 б. каби олим ва мутахассислар изланишлар олиб боришган. Таълим тизими сифатини оширишда инновацион фаолиятни самарали куллашнинг назарий ва амалий муаммоларини Узбекистон олимларидан К.Х.Абдурахмонов, Л.В Перегудов, М.Х. Саидов, Д.Н. Рахимова, А.Н. Арипов, Д.Н. Рахимова, Н. Касимова, . Б.Ю. Ходиев, ва бошкаларнинг асарларида тадкик этилган.
НАТИЖАЛАР
Мамлакатимиз олий таълим тизимида юкори малакали ва ракобатбардош кадрларни тайёрлаш бу тизимнинг энг мухим вазифаларидан хисобланади. Мазкур вазифанинг нечоFлик самарали хал этилиши мамлакатимизда амалга ошириб борилаётган ижтимоий-иктисодий ислохотлар ва жамиятимиз хаётини тубдан кайта куриш борасидаги максадларга эришишни таъминлашга катта таъсирини курсатмасдан колмайди. Чунки, амалиётдан маълумки, хар кандай ижтимоий-иктисодий узгаришларнинг самарадорлиги бу борада белгиланган вазифаларни бажаришга сафарбар килинадиган мутахассисларнинг касбий етуклигига туFридан-туFри боFликдир.
МУХОКАМА
Мустакил, демократик Узбекистон Республикасида жамиятнинг ижтимоий-иктисодий, маънавий ва маданий ривожланишида устувор соха деб эълон килинган таълимнинг такомиллаштирилиши, энг аввало, унинг сифат жихатдан янги холатига эришишга йуналтирилган. Бу куплаб йуналишлар буйича хал этилаётган фавкулодда мураккаб, мажмуавий муаммодир. Улардан бири ижтимоий хаётни бошкаришнинг узига хос шакли булган таълим тизимини бошкариш механизмини такомиллаштириш ва кайта куришни уз ичига олади. Бу борада Узбекистон Республикаси Президентининг 2017йил 20 апрелдаги ПК, -2909 - сонли "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора тадбирлари туFрисида"ги, 2017 йил 27 июлдаги ПК-3151-сонли "Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора тадбирлари туFрисида"ги хамда 2018 йил 5 июндаги "Олий таълим муассасалари таълим сифатини ошириш ва мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли кушимча чора -тадбирлар" туFрисидаги ПК-3775-сонли карори алохида ахамият касб этади. Республикамиз иктисодиётини такомиллаштириш ва жахон хамжамияти билан интеграциялаштириш учун мамлакатимиз олий укув юртларининг илмий потенциалидан уринли фойдаланиш зарур. Уз навбатида, бу масала регионал микёсларда амалга ошириладиган инновацион ва илмий-техник сиёсатни юритиш борасида килиниши лозим булган ишлар тизимида олий укув юртларининг инновацион потенциали тутган урнини белгилаб беради. Бошкарув фаолиятининг мохияти туFрисида FOялар, тушунчалар, мулохазалар, уни маданий тарзда амалга ошириш тамойиллари, шакллари ва усуллари хакида тизим мавжуддир. Инсоният томонидан фан-техника, иктисодиёт ва ижтимоий сохалардаги муваффаккиятлар тобораётганлигидан келиб чиккан холда, бошкарув фаолиятининг илмга булган талаби хам тухтовсиз усиб боради. Бир томондан, фан бошкарув фаолиятини концептуал бойитишдан манфаатдор булса, иккинчи томондан амалиётчи бошкарувчилар уз фаолиятини илмий идрок этиш, уни назарий асослашга интиладилар. Иктисодий ривожланишни инновацион йуналтирилганлиги, технологик янгиланишнинг усиб бораётган заруриятини инновацион фаолиятда ташкил килиш тамойиллари ва таркибий-ташкилий узаро алокаларга аник ва мос келишнинг мумкинлигини таъкидлайди. Инновацияларни ташкил килиш уз ичига учта асосий жихатларни олади: инновацион фаолиятнинг янгиликларини ишлаб чикиш, татбик этиш ва таълим -тарбия сохасини биргаликда амалга оширувчи одамларнинг бирлашмаси булган субъектни;
- олий таълим муассасаси инновацион фаолиятидаги зарурий вазифаларни бажаришга каратилган жараёнлари харакатларининг мажмуасини;
- тизимни ички тартибга солинганлиги ва унинг элементлари (кафедралар, булимлар) уртасидаги узаро алокаларни такомиллашувини таъминловчи тузилмаларини.
Ушбу нуктаи назардан инновацияларни ташкил килиш инновацион фаолиятни тартибга солиш жараёни сифатида, субъект, фирма, институт, инновацион корхона сифатида, булинмаларнинг таркиби ва урнини белгилаб берувчи, хамда инновацион фаолиятда амалга ошириладиган шакллар, усуллар, жараёнлар тадбирларини тартибга солувчи ташкилий тузилмалар сифатида тушуниш керак. Шунга кура, инновацион бошкарув FOятда мураккаб жараёндир. Инновацияларни жорий этишда олий таълим муассасасининг обруси шаклланишининг асосий омили укитиш сифати ва таълим хизматлари сифатига боFлик. Истеъмолчига (таълим олувчига) курсатилган сифатли таълим хизматигина унинг ижобий урнини шакллантиради. Олий таълим муассасасини самарали бошкариш ва ижобий имижини шакллантириш таълим хизмати бозорида ракобатбардош мавкени эгаллаш инновацион ёндашувни талаб этмокда.
Инновацион ривожланиш йулига утиш микёсида энг мухим ахамиятга эга булган омил факат техник FOяларни ишлаб чикиш эмас, балки ички ва ташки бозорларга харидоргир махсулотлар ишлаб чикариш, шунингдек, уни амалга ошириш учун илмий ва техник соха ва юкори технологияли ишлаб чикаришларни юкори малакали мутахассисларини илFор таълим муассасаларида укитишнинг лозимлигидир. Шуни алохида таъкидлаш керакки, илмий-амалий тадкикотлар ва инновацион ишланмалар ривожлантирилиши хамда ишлаб чикаришни модернизация килиш, техник ва технологик янгилаш жараёнларига татбик этишни раFбатлантириш буйича амалий механизмлар, фан ва ишлаб чикаришни янада мустахкам алокасини таъминлаш, илмий тадкикот ташкилотлари хамда реал иктисодиёт тармоклари корхоналари уртасида узвий хамкорлик алокаларини урнатиш, инновацион FOялар ва лойихалар таълим сифатини таъминловчи асосий омиллар хисобланади. Фикримизча, таълим ва амалиётнинг узаро узвий боFликлигини таъминлаш, кадрларни амалиётда ишлашга тайёрлаш, илм-фан ютукларини таълимга кенг жорий килиб бориш, таълимнинг узлуксизлиги ва узвийлигини таъминлаш, мустакил таълим ОТМда инновацион таълимни ривожлантиришнинг асосий тамойиллари хисобланади. Шу билан бирга, таълим ва тарбияни кушиб олиб бориш, юксак маънавий фазилатларга эга интеллигенцияни тарбиялаш, жамиятда олий маълумотли
мутахассисларнинг юкори нуфузини таъминлаш хам инновацион таълимни ривожлантиришдаги максадимиздир. Университетимизда бошкарув тизимининг ривожланиб бориши, корпоратив бошкарув методларидан кенг фойдаланиш, моддий-техника базасини модернизация килиш, ахборот-коммуникация технологиялари имкониятларидан таълим жараёнида самарали фойдаланиш, масофавий таълимни жорий этиш, университетимизнинг минтакавий ва халкаро микёсда интеграциялашуви, таълим сохасидаги халкаро хамкорликнинг ривожлантирилиши, молиялаштириш манбаларининг купайиб бориши хамда таълим сифатини бошкаришга халкаро стандартлар талабларини жорий этиш инновацион фаолиятни ривожлантиришнинг истикболли йуналишлари хисобланади.
Узбекистон республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясида хам таълим тизими сифатини оширишда инновацион фаолиятларга тухталиб утилган. Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясида (кейинги уринларда — Концепция) олий таълим тизимини ижтимоий соха ва иктисодиёт тармоклари эхтиёжларидан келиб чиккан холда, фан, таълим ва ишлаб чикаришнинг мустахкам интеграциясини таъминлаш асосида таълим сифатини яхшилаш, ракобатбардош кадрлар тайёрлаш, илмий ва инновацион фаолиятни самарали ташкил этиш, халкаро хамкорликни ривожлантириш максадида, шунингдек Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 июлдаги ПК, -4391-сон «Олий ва урта махсус таълим тизимига бошкарувнинг янги тамойилларини жорий этиш чора-тадбирлари туFрисида»ги карори ижроси юзасидан ишлаб чикилган.
Концепция Узбекистон Республикасида олий таълимни ривожлантиришнинг стратегик максадлари, устувор йуналишлари, вазифалари, урта ва узок муддатли истикболдаги боскичларини белгилайди хамда сохага оид дастурлар ва комплекс чора-тадбирларни ишлаб чикиш учун асос булади.
Олий таълим тизимини ривожлантиришнинг стратегик максадлари ва устувор йуналишлари Олий таълим тизимининг ривожланиши мазкур Концепция иловасида белгиланган максадли курсаткичларга эришишга асосланади.
Куйидагилар олий таълим тизимини ривожлантиришнинг стратегик максадлари хисобланади:
-мамлакатни модернизация килиш, ижтимоий-иктисодий жихатдан баркарор ривожлантириш учун юкори малакали кадрлар тайёрлаш сифатини ошириш, инсон капиталини мехнат бозори талаблари асосида ривожлантириш;
-олий таълим билан камров даражасини ошириш, халкаро стандартлар асосида юкори малакали, креатив ва тизимли фикрлайдиган, мустакил карор кабул кила оладиган кадрлар тайёрлаш, уларнинг интеллектуал кобилиятларини намоён этиши ва маънавий баркамол шахс сифатида шаклланиши учун зарур шарт-шароит яратиш;
-сохада соFлом ракобат мухитини шакллантириш, унинг жозибадорлигини ошириш, жахон микёсидаги ракобатбардошлигини таъминлаш.
Узок истикболдаги максадли вазифалардан келиб чикиб, олий таълим тизимини ривожлантириш куйидаги устувор йуналишлар асосида амалга оширилади:
-олий таълим билан камровни кенгайтириш, олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини ошириш;
-таълим жараёнига ракамли технологиялар ва замонавий усулларни жорий
этиш;
олий таълим муассасаларида илмий-тадкикот ишлари натижадорлигини ошириш, ёшларни илмий фаолиятга кенг жалб этиш, илм-фаннинг инновацион инфратузилмасини шакллантириш;
-маънавий-маърифий ва тарбиявий ишлар таъсирчанлигини ошириш; юкори малакали мутахассислар тайёрлаш жараёнига кадрлар буюртмачиларини фаол жалб этиш;
-олий таълим муассасаларининг молиявий мустакиллиги ва баркарорлигини таъминлаш, моддий-техник таъминотини мустахкамлаш;
-олий таълим муассасаларини тизимли ривожлантириш ва бошкарув фаолиятини такомиллаштириш;
коррупцияга карши курашиш, шаффофликни таъминлашнинг таъсирчан механизмларини жорий этиш;
-олий таълим тизимининг инвестициявий жозибадорлигини ошириш, халкаро микёсда танилиши ва ракобатбардошлигини таъминлаш.
Таълим жараёнига ракамли технологиялар ва замонавий усулларни жорий
этиш.
-Таълим жараёнига ракамли технологиялар ва замонавий усулларни жорий этиш буйича куйидаги тадбирлар амалга оширилади:
-ракамли иктисодиёт учун юкори малакали мухандис-техник кадрлар тайёрлаш тизимини ташкил этиш;
-замонавий ахборот-коммуникация технологиялари ва таълим технологияларининг мустахкам интеграциясини таъминлаш, бу борада педагог
кадрларнинг касбий махоратини узлуксиз ривожлантириб бориш учун кушимча шароитлар яратиш;
-таълим жараёнларини ракамли технологиялар асосида индивидуаллаштириш, масофавий таълим хизматларини ривожлантириш, вебинар, онлайн, «blended learning», «flipped classroom» технологияларини амалиётга кенг жорий этиш;
-замонавий ахборот-коммуникация технологиялари асосида масофавий таълим дастурларини ташкил этиш;
-маъруза ва амалий машFулотлар, семинарларни онлайн кузатиш ва узлаштириш имконини берувчи, шунингдек уларни электрон ахборот сакловчиларга юкловчи «E-MINBAR» платформасини амалиётга жорий этиш, таълим жараёнларида «булутли технологиялар»дан фойдаланиш;
-масофадан туриб фойдаланиш имконини берувчи электрон кутубхона тизимини кенг жорий этиш, талабаларнинг олий таълим муассасасида укишни тамомлаганларидан сунг кутубхона фонди, ахборот базаларидан фойдаланишини йулга куйиш оркали уларнинг касбий малакасини узлуксиз ошириб бориш имкониятларини кенгайтириш;
-миллий электрон таълим ресурслари яратилишини жадаллаштириш, хорижий электрон таълим ресурсларини таржима килиш ишларини ташкил этиш, таълим жараёнида электрон ресурслар салмоFини боскичма-боскич ошириб бориш, электрон укув адабиётлар яратиш, уларни мобил курилмаларга юклаб олиш максадида кутубхоналарда QR-код ёрдамида электрон ресурслар хакидаги ахборотларни жойлаштириш тизимини яратиш;
-олий таълим муассасасининг конференция материаллари, битирув малакавий ишлар, магистрлик ва докторлик диссертацияларидан иборат илмий -техник маълумотлар электрон базасини яратиш, келгусидаги илмий техник маълумотлар янгилигини таъминлаш максадида антиплагиат тизимидан фойдаланишни кенг жорий этиш;
-таълим йуналишлари ва мутахассисликларининг узига хослигидан келиб чикиб, таълим жараёнида халкаро микёсда кенг кулланиладиган замонавий дастурий махсулотлардан фойдаланишни ривожлантириш;
-олий таълим муассасаларидан олинадиган турли хисобот ва маълумотлар сонини кескин камайтириш, уларни тайёрлашнинг коFOЗ шаклидан воз кечиш, бошкарув тизими ва укув жараёнлари, кутубхона ва хужжатлар айланмасини электронлаштиришни таъминловчи «Электрон университет» платформасига боскичма-боскич утиш, таълим жараёни иштирокчилари фаолияти самарадорлигини мониторинг килишнинг электрон тизимини жорий этиш;
-олий таълим муассасалари педагог ходимлари, бакалавриат, магистратура талабалари ва докторантларига оид маълумотларни узида акс эттирувчи ва мунтазам янгиланиб борувчи электрон база (Student Record System) юритилишини йулга куйиш асосида унинг миллий тизимини яратиш;
-халкаро молия ташкилотлари кумагида олий таълим сохасидаги укув -услубий, меъёрий-хукукий хужжатлар, статистик маълумотлар, шунингдек давлат интерактив хизматлари курсатишга доир маълумотларни узида мужассам этган ва мунтазам янгиланиб турадиган олий таълимнинг ягона ахборот платформаси — «Олий таълим бошкаруви ахборот тизими»ни ишга тушириш, унда вакант уринларга утказилаётган танловларга оид эълонларни хамда аризаларни онлайн кабул килиш имкониятларини назарда тутиш.
Олий таълим муассасаларида илмий-тадкикот ишлари натижадорлигини ошириш, ёшларни илмий фаолиятга кенг жалб этиш, илм -фаннинг инновацион инфратузилмасини шакллантириш
Олий таълим муассасаларида илмий-тадкикот ишлари натижадорлигини ошириш, ёшларни илмий фаолиятга кенг жалб этиш, илм-фаннинг инновацион инфратузилмасини шакллантириш буйича куйидаги тадбирлар амалга оширилади:
-олий таълим муассасаларида таълим, фан, инновация ва илмий тадкикотлар натижаларини тижоратлаштириш узвий боFликлигини назарда тутувчи «Университет 3.0» концепциясини боскичма-боскич жорий этиш;
-хорижий инвестицияларни кенг жалб килиш, пуллик хизматлар куламини кенгайтириш ва бошка бюджетдан ташкари маблаFлар хисобига олий таълим муассасалари таркибида технопарк, форсайт, технологиялар трансфери, стартап, акселератор марказларни ташкил этиш хамда уларни тегишли тармок, соха ва худудларнинг ижтимоий-иктисодий ривожланишини тадкик килиш ва прогнозлаштириш буйича фаолият олиб боришларини таъминлаш;
-профессор-укитувчилар, илмий изланувчилар, докторантлар, магистратура ва бакалавриат талабаларини ташкил этиладиган технопаркларда илмий ва инновацион фаолият олиб боришларига эришиш;
-бюджетдан ташкари маблаFлар хисобига стартап лойихалари асосида тижоратлаштириш салохияти юкори булган янги махсулотлар ва техника-технологияларни яратиш оркали олий таълим муассасалари хузурида илмий -тадкикот натижаларини амалиётга жорий этиш билан шуFулланувчи «spin-off» ва «spin-out» корхоналарини ташкил этиш, академик тадбиркорликни ривожлантириш;
-халкаро SriVal ахборот-тахлил тизими ёрдамида жахондаги илмий-тадкикот натижаларини тахлил килиб бориш асосида илм-фаннинг илFор ютуклари билан уЙFун ривожланишини таъминлаш;
-нуфузли халкаро илмий журналларда маколалар чоп этиш фаолиятини куллаб-кувватлаш механизмларини жорий этиш;
-олий таълим муассасалари илмий журналларининг Scopus, ScienceDirect ва бошка халкаро илмий-техник маълумотлар базаларига боскичма-боскич киритилишини таъминлаш;
-фундаментал, амалий ва инновацион илмий тадкикотларни ривожлантириш, мавжуд илмий мактабларни саклаб колиш ва янгиларини яратиш, уларнинг кадрлар салохиятини мустахкамлаш, бунда иктидорли ёшларнинг илм-фанга кенг жалб этилишини раFбатлантириш;
-халкаро илмий-техник маълумотлар базасига кирувчи нуфузли илмий нашрларда маколалар эълон килиш оркали фаолиятининг илмий натижалари халкаро даражада тан олинишини белгиловчи курсаткич «Хирш» индекси (h-индекс) юкори булган олимлар, профессор-укитувчилар хамда ёш илмий изланувчиларни бюджетдан ташкари маблаFлар хисобидан моддий раFбатлантириб бориш тизимини жорий этиш;
-олий таълим муассасаларида олиб борилаётган илмий тадкикотлар сифатини кутариш, уларни статистик, техник ва бошка маълумотлар билан таъминлаш механизмларини яратиш, бу борада тегишли меъёрий-хукукий хужжатларни кабул килиш;
-профессор-укитувчилар таркибининг илмий даража ва унвонларга эга ходимлар ёши нуктаи назаридан оптимал нисбатига эришиш;
-илмий-тадкикот муассасалари олимларини таълим жараёни ва илмий рахбарликка жалб килиш, магистратура ва докторантура боскичларидаги илмий ишларни мазкур илмий-тадкикот муассасаларида олиб борилиши хамда химоя килинишини таъминлаш;
-жахон илмий тадкикотлар бозори тенденцияларидан келиб чикиб, хар бир олий таълим муассасасида (факультет, кафедра ва лабораториялар кесимида) илмий тадкикотларни тор ва фанлар туташлигидаги сохаларга ихтисослаштириш, уларни ишлаб чикариш ва худудий ривожланиш эхтиёжларига мослаштириш, киёсий устунликка эга булган истикболли илмий йуналишларни белгилаш, ушбу йуналишларда юкори малакали профессор-укитувчилар ва талабалар салмоFини ошириш;
-илм-фан сохасида халкаро хамкорликни ривожлантириш, Узбекистон Республикаси Фанлар академиясининг тегишли институтлари хамда нуфузли
хорижий олий таълим ва илмий тадкикот муассасалари билан етакчи махаллий олий таълим муассасаларининг фаол хамкорлигини йулга куйиш, бунда менторлик моделидан кенг фойдаланиш;
-профессор-укитувчилар томонидан юритилиши лозим булган турли журнал ва укув-услубий хужжатлар сонини катъий кискартириш оркали уларнинг илмий фаолиятини жадаллаштириш;
-илмий-тадкикот ишларини ижтимоий соха ва иктисодиёт тармокларидаги, шу жумладан худудий микёсдаги мавжуд муаммоларнинг инновацион ечимига каратиш, фанлар туташлигидаги муаммоларни кенг тадкик этиш;
-иктидорли ёшларни аниклаш, академик лицейларга жалб килиш, олий таълим муассасаларига саралаб олиш, чукурлаштирилган таълим дастурлари асосида укитиш, уларнинг фан олимпиадаларидаги иштирокини кенгайтириш, илмий фаолиятга булган кизикишини ошириш, «устоз -шогирд» тизими асосида тегишли сохада юкори натижаларга эришган малакали мутахассисларга бириктириш, бу борадаги маълумотлар электрон базасини яратиш;
-олий таълим муассасаларининг Ёшлар академияси хамда Фан ва технологиялар буйича республика кенгаши билан хамкорлигини йулга куйиш ва ривожлантириб бориш;
-олий таълим муассасалари илмий салохиятини ошириш, максадли докторантура оркали илмий ва илмий-педагог кадрлар тайёрлаш тизимини ривожлантириш;
-хорижий олий таълим муассасалари билан хамкорликда кушма илмий даража дастурларини ишлаб чикиш;
-олий укув юртидан кейинги таълим институтлари фаолиятини хорижий тажриба асосида такомиллаштириш, илмий кенгашлар ва химоялар тизимини -халкаро тажрибага мувофиклаштириш;
-илмий даражалар ва унвонлар бериш ваколатини боскичма-боскич олий таълим муассасаларига бериш;
-докторантурага кабул килиш шартларини белгилашда олий таълим муассасаларига эркинлик бериш, талабгорларни саралаб олишда уларнинг илмий ютукларига алохида эътибор каратиш;
-илмий даражалар берувчи илмий кенгашлар мажлисларини худудлардаги олий таълим муассасаларидан туриб онлайн кузатиш платформасини яратиш.
Концепцияни амалга оширишдан кутилаётган натижалар Концепция доирасида белгиланган вазифаларни бажариш оркали Узбекистон
Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантиришда куйидаги натижаларга эришиш назарда тутилмокда:
-олий таълим сохасида давлат-хусусий шерикликни ривожлантириш, худудларда давлат ва нодавлат олий таълим муассасасалари, шу жумладан нуфузли хорижий олий таълим муассасалари филиаллари фаолиятини ташкил этиш асосида олий таълим билан камров даражасининг 50 фоиздан юкори булиши таъминланади, сохада ракобат мухити яратилади;
-Узбекистон Миллий университети ва Самарканд давлат университетини мамлакатимиз олий таълим муассасаларининг флагманига айлантирилади;
-республикадаги камида 10 та олий таълим муассасаси халкаро эътироф этилган ташкилотлар (Quacquarelli Symonds World University Rankings, Times Higher Education ёки Academic Ranking of World Universities) рейтингининг биринчи 1 000 та уриндаги олий таълим муассасалари руйхатига, шу жумладан Узбекистон Миллий университети ва Самарканд давлат университетининг биринчи 500 та уриндаги олий таълим муассасалари руйхатига киришига эришилади;
-олий таълим муассасаларида укув жараёни боскичма-боскич кредит-модуль тизимига утказилади;
-халкаро тажрибалардан келиб чикиб, олий таълимнинг илFор стандартлари жорий этилади, жумладан укув дастурларида назарий билим олишга йуналтирилган таълимдан амалий куникмаларни шакллантиришга йуналтирилган таълим тизимига боскичма-боскич утилади;
-олий таълим мазмуни сифат жихатидан янги боскичга кутарилади, ижтимоий соха ва иктисодиёт тармокларининг баркарор ривожланишига муносиб хисса кушадиган, мехнат бозорида уз урнини топа оладиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш тизими йулга куйилади;
-олий таълим муассасаларининг академик мустакиллиги таъминланади; -олий таълим муассасаларида таълим, фан, инновация ва илмий тадкикотлар натижаларини тижоратлаштириш фаолиятининг узвий боFликлигини назарда тутувчи «Университет 3.0» концепцияси боскичма-боскич жорий этилади;
-хорижий инвестицияларни кенг жалб килиш, пуллик хизматлар куламини кенгайтириш ва бошка бюджетдан ташкари маблаFлар хисобига олий таълим муассасаларида технопарк, форсайт, технологиялар трансфери, стартап, акселератор марказлари ташкил этилади хамда улар тегишли тармок, соха ва худудларнинг ижтимоий-иктисодий ривожланишини тадкик этувчи ва прогнозлаштирувчи илмий-амалий муассасалар даражасига олиб чикилади;
-олий таълим муассасалари профессор-укитувчилари, илмий изланувчилари, докторантлари, бакалавриат ва магистратура талабаларининг юкори импакт-факторга эга нуфузли халкаро илмий журналларда маколалар чоп этиши, маколаларга иктибослик курсаткичлари ошиши, шунингдек республика илмий журналлари халкаро илмий-техник маълумотлар базасига боскичма-боскич киритилиши таъминланади;
-Узбекистон олий таълим тизими Марказий Осиёда халкаро таълим дастурларини амалга оширувчи «хаб»га айлантирилади;
-олий таълимнинг инвестициявий жозибадорлиги оширилади, хорижий таълим ва илм-фан технологиялари жалб этилади;
-талаба-ёшлар таълим-тарбияси учун кушимча шароитлар яратишга каратилган комплекс чора-тадбирларни уз ичига олган бешта ташаббус асосида ривожлантирилади;
-олий таълим муассасалари инфратузилмаси ва моддий-техник базаси, шу жумладан халкаро молия институтларининг имтиёзли маблаFларини кенг жалб килиш хисобига яхшиланади, уларни боскичма-боскич узини узи молиялаштириш тизимига утказилади ва молиявий баркарорлиги таъминланади;
-таълимнинг ишлаб чикариш корхоналари ва илмий-тадкикот институтлари билан узаро манфаатли хамкорлиги йулга куйилади;
-ахолининг ижтимоий химояга мухтож катламлари, шу жумладан имконияти чекланган шахсларнинг олий таълим билан камров даражаси оширилади, улар учун инфратузилмага оид шароитлар яхшиланади.
ХУЛОСА
Ушбу маколада таълим тизими сифатини оширишда инновацион фаолият хозирги холати ва ривожланишини назарий асослари ёритилган булиб, унда таълим тизими сифатини оширишнинг мохияти, инновацион фаолиятни ташкил этишнинг назарий асослари хамда ахборот ва коммуникация технологиялари сохасида ахборот-коммуникация технология имкониятларидан таълим жараёнида самарали фойдаланиш хозирги холати ва ривожланиши баён этилган.
Юкорида келтирилган фикрлардан хулоса шуки, натижаларининг йуналганлиги буйича таълим тизими сифатини ошириш илмий инструментарий сифатидаги инновацияларга, инновацион фаолият ва таълим тизимига булинади. Таълим сифатини оширишда инновациялар тупламининг мухимлиги даражасига бахо бериш максадида шу тартибда ажратилади.
Узбекистон Республикасида таълим тизими сифатини оширишда инновацион фаолият ривожланиши ва инновацияларни бошкариш
муаммоларининг методологик асосларини замонавий талабларга асосланган холда ишлаб чикиш зарур.
Таълим тизими сифатини оширишда инновацион фаолият самараси олий таълим тизимининг инновацион максадлари ва имкониятларига, ходимларнинг инновацион фикрлаш кобилиятларига боFлик.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги 4947- сонли Фармонининг "2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегияси". Узбекистон Республикасининг конун хужжатлар туплами, 2017 йил, 6-сон, 70-модда, 20-сон, 354- модда, 23-сон, 448-модда.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги ПК,-2909 -сонли "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора тадбирлари туFрисида"ги, 2017 йил 27 июлдаги ПК-3151-сонли.
3. Абдурахмонов К.Х. Мехнат иктисодиёти (назария ва амалиёт). Олий укув юртлари учун дарслик. - Т.: Mehnat, 2004. - 672 б
4. Дронишинец Н.П. Проблемы управления системой высшего образования в Японии // Университетское управление. - 2002. - 1. - С. 70-79
5. Зайцев Н.Л. Экономика, организация и управление предприятием: Учеб.пособие. - 2-е изд. - М.: ИНФРА-М, 2008. - 455 с.
6. Иродов М.И., Разумов СВ. Создание системы управления качеством подготовки специалистов в ВУЗе // Университетское управление. - 2003. - 2. - С. 90-95.
7. Иванов М.М., Колупаева СР., Кочетков Г.Б. США: управление наукой и нововведениями. — М.: Наука, 1999. — С. 23.
8. Макарова И.К. Управление человеческими ресурсами: пять уроков эффективного HR - менеджмента. - М.: Дело, 2007. - 232 с.
9. Панова А. О структуре управления и принятии решений в Российских вузах // Вопросы экономики. - 2007. - 6. - С. 94-105.
10. Перегудов Л.В., Саидов М.Х. Олий таълим менежменти ва иктисодиёти: Укув кулланма. - Т.: Молия, 2002. - 184 б.