Научная статья на тему 'Олий таълим муассасалари талабаларида ҳуқуқий маданиятни шакллантиришнинг назарий жиҳатлари'

Олий таълим муассасалари талабаларида ҳуқуқий маданиятни шакллантиришнинг назарий жиҳатлари Текст научной статьи по специальности «Право»

CC BY
515
80
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ҳуқуқий маданият / ижтимоий институтлар / комил инсон / ижтимоий тарбия / ҳуқуқий фаолият / legal culture / social institutions / the perfect man / social education / legal activities.

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — Қурбонова Г. М.

Ушбу мақолада олий таълим муассасалари талабаларида ҳуқуқий маданиятни шакллантиришда ижтимоий институтларнинг аҳамияти кўрсатиб берилган. Ҳар бир шахс комил инсон даражасига кўтарилиши учун ҳуқуқий маданиятга эга бўлишининг муҳимлиги асосланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THEORETICAL ISSUES OF LEGAL CULTURE SHAPING OF THE HIGH EDUCATIONAL INSTITUTIONS’ STIUDENTS

There is discussed in the article role of social institutions in shaping the legal culture of the individuals. There is discussed the reaching of harmony level as important for every person’s to acquire legal culture.

Текст научной работы на тему «Олий таълим муассасалари талабаларида ҳуқуқий маданиятни шакллантиришнинг назарий жиҳатлари»

Курбонова Г.М.,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети доценти, педагогика фанлари номзоди

олии таълим муассасалари талабаларида х,ущии маданиятни

шакллантиришнинг назариИ жищлари

ЦУРБОНОВА Г.М. ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИДА ЦУЦУЦИЙ МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ НАЗАРИЙ ЖИЦАТЛАРИ

Ушбу мак,олада олий таълим муассасалари талабаларида х,ук,ук,ий маданиятни шакл-лантиришда ижтимоий институтларнинг ах,амияти курсатиб берилган. Хар бир шахс ко-мил инсон даражасига кутарилиши учун х,ук,ук,ий маданиятга эга булишининг мух,имлиги асосланган.

Таянч суз ва тушунчалар: х,ук,ук,ий маданият, ижтимоий институтлар, комил инсон, ижтимоий тарбия, х,ук,ук,ий фаолият.

КУРБОНОВА Г.М. ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ

В данной статье рассматривается значение и роль социальных институтов в формировании правовой культуры студентов ВУЗов. Отмечается, что для достижения уровня гармоничности для каждой личности важно овладение правовой культурой.

Ключевые слова и понятия: правовая культура, социальные институты, совершенный человек, социальное воспитание, правовая деятельность.

QURBONOVA G.M. THEORETICAL ISSUES OF LEGAL CULTURE SHAPING OF THE HIGH EDUCATIONAL INSTITUTIONS' STIUDENTS

There is discussed in the article role of social institutions in shaping the legal culture of the individuals. There is discussed the reaching of harmony level as important for every person's to acquire legal culture.

Keywords: legal culture, social institutions, the perfect man, social education, legal activities.

Цозирда инсон омили, унинг цадри ва цуцуцлари давлат ва жамият томонидан цимояланган. Ушбу асос инсонга нисбатан бош цадрият сифатида царашни белгилайди. Инсонпарварлик гоялари асосида талабаларда цуцуций маданиятни шакллантириш жамият цаётининг цар цайси даври ёки ривожланиш босцичи билан ботлиц. Агар давр узгарса, жамият узгача тарацциёт босцичига утса, маъ-навий мезон ва цадриятлар тизими цам узгаради.

г

Ч.

17

Маълумки, педагогик таълим-тарбия ижтимоий турмуш жараёнининг барча сохаларини, жабхаларини камраб олма-са, у узининг комил инсон тарбиясидаги катта имкониятларига эга булган асосий ижтимоий фан мавкеини эгаллаб олмаган буларди.

Комил инсон шахс хукукий ижтимоий-лашувининг узаги хисобланади. Шахснинг хукукий жихатдан ижтимоийлашуви унинг хукукий, маънавий-инсоний асосларни англаши ва уларга амал килишидан ибо-ратдир. Бу икки сифат шахсда фукаролик мохиятини таркиб топтиради. Хозирги даврда таълимнинг вазифаси хар бир тала-банинг аклий-амалий, хукукий имконият-ларини руёбга чикариш, кобилиятларини намоён килиши, интеллектуал жихатдан шакллантириши, узи истаган касбни эгалла-ши, шу сохада фаолият олиб бориши учун моддий-маънавий, тарбиявий-дидактик шарт-шароитларни яратишдан иборатдир.

2012 йилнинг 16-17 февраль кунлари пойтахтимизда ташкил этилган «Юксак би-лимли ва интеллектуал ривожланган ав-лодни тарбиялаш - мамлакатни баркарор тараккий эттириш ва модернизация килишнинг энг мухим шарти» мавзусида-ги халкаро конференцияда куплаб йирик халкаро ташкилотлар ва молия институт-лари, жумладан, Бирлашган Миллатлар Ташкилоти, Осиё тараккиёт банки, Жахон банки, Ислом тараккиёт банки вакилла-ри, АК.Ш, Буюк Британия, Германия, Италия, Хитой, Жанубий Корея каби дунёнинг 40 дан зиёд1 давлатидан таълим тизими рахбарлари, олимлар хамда мутахассис-лар катнашиб, Узбекистоннинг ёш авлод таълим-тарбияси борасида туплаган таж-рибаси хар томонлама андаза булишга ар-зигулик эканини эътироф этганлари мам-

1 Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг «Юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялаш - мамлакатни баркарор тараккий эттириш ва модернизация килишнинг энг мух,им шарти» мавзусидаги халкаро конференция очилишидаги нутки. // «Халк сузи», 2012 йил 18 февраль.

лакатимизнинг узига хос тараккиёт йули, хусусан, таълим сохасида амалга ошири-лаётган ислохотларнинг натижалари улар-нинг накадар туFри амалга оширилаётган-лигининг яна бир карра ишончли далили булди.

Ижтимоий, сиёсий ва хукукий омиллар асосида шахсни шакллантириш таълим жараёнининг демократик характерига асос-ланади. Мустакил Узбекистон Республи-касида шаклланаётган миллий истиклол Fоялари фукароларда Конституцияда эътироф этилган инсонпарварлик, демократик, хукукий давлат ва жамиятни барпо этишдек эзгу максад атрофида бирлаштиришга хиз-мат килади. Жамиятда хар бир фукаронинг ижтимоий-сиёсий, хукукий фаоллигини юзага келтириш, фукаролик маданиятини карор топтириш бугунги кунда фукаролик жамиятининг асосий вазифаси саналади.

Марказий Осиёнинг кадимги мамлакат-лари хукуки уларда илохий хукукларнинг устувор эканлиги билан ажралиб турган. Хозирда жамиятда турли ижтимоий инсти-тутларнинг купайиши туфайли бошкариш ва назорат масаласи устувор ахамият касб этмокда. Давлат, жамият баркарорлигини таъминлаш, ахоли тинчлиги ва осойишта-лигини саклаш, фукароларни химоя килиш ва жамиятда конунийлик режимини таъ-минлашда хукукий тарбия мухим Fоявий масала булиб колди. «Шахсда хукукий тарбияни шакллантириш» тушунчасига Ж.Хасанбоев, Х. Туракулов, Н. Усмоновлар хаммуаллифлигида ёзилган «Педагогика фанидан изохли луFат»да алохида таъриф берилган. Шарк мутафаккирлари асар-ларида халоллик, туFрисузлик, ахлокий меъёрларни бузмаслик каби хислатларга катта ахамият берилган. Хозирда конун хулк-атворни тартибга солувчи бирдан-бир ижтимоий восита эмас, айни махалда хар бир фукаронинг хукукий тарбиясига ёрдам берадиган расмий маънавий куч-дир.

Олий таълим тизимида талабаларнинг хукукий маданиятини шакллантириш жа-раёнида факат конунларнинг узи етар-ли булмайди, бунда хукукий ташвикот ва тарFибот, хукукий маданият, ижтимоий институтлар томонидан хукукий мавзу-га баFишланган тадбирлар хам якиндан ёрдам беради. Талабаларда хукукий ма-даниятни шакллантиришнинг асоси мус-такиллигимизнинг мукаддас рамзлари -«Давлат герби», «Давлат байроFи», «Давлат мадхияси»ни кадрлаш, эъзозлашдан ибо-ратдир. Бу рамзлар х,ар бир инсонда Ва-тан билан фахрланиш, унга чексиз хурмат, садокат каби хислатларни тарбиялайди. Шунингдек, хукукий маданиятни тарбия-лашнинг асосий манбасини Конституция, конунлар, урф-одатлар, анъаналар ташкил этади. Хукукий маданият, энг аввало оила-да, таълим муассасаларида, махаллада ва ишлаб чикариш жамоаларида шакл-ланади.

Таълим муассасаларида хукукий билим-ларни бериш куйидаги манбаларга асос-ланади:

а) Конституция, кодексларга шархлар;

б) дарслик ва кулланмалардаги манба-лар;

в) амалий фаолиятда учрайдиган турли маълумотлар, вазиятлар.

Талабаларда хукукий маданиятни шакл-лантиришда педагогдан махорат ва кенг куламли билим, тажриба талаб этилади. Натижада:

- дарс жараёнида талабаларда эркин-лик, мустакил фикрлаш фаолиятига эри-шилади;

- жамоа фикрига таянишга, узаро хур-мат, мулокот маданияти шакллантириб бо-рилади;

- талабалар уз фикр-мулохазаларини, карашларини химоя килиш, уларни бош-каларга етказиш махоратини эгаллайди-лар.

Хукукий фаолият таъсирчанлигини оши-ришда куйидагиларга эътиборни каратиш максадга мувофикдир:

- фукароларнинг узини узи бошкариш органлари билан хамкорлигини ташкил этиш;

- тегишли худуд жамоат тартиби-ни саклаш ва хавфсизлигини таъмин-лаш, хукукбузарликнинг олдини олиш ва жиноятчиликка карши кураш борасида хамкорлик ишларини ишлаб чикиш;

- вояга етмаганлар орасида хукукбу-зарлик ва жиноятчиликнинг олдини олиш максадида махаллада «Профилактика инс-пектори - мактаб - оила» хамкорлигини янада такомиллаштириш.

Таълим жараёнида фукаролар йиFини-нинг «Махалла посбони» жамоатчилик ту-зилмасининг ахамияти катта. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2014 йил 4 мартдаги «Фукаролар йиFини-нинг «Махалла посбони» жамоатчилик тузилмаси фаолиятини янада такомиллаштириш туFрисида»ги 47-сонли карори бу жараённи кучайтирди. Ушбу карор асосида талабаларда хукукий онг ва маданиятни юксалтиришга каратилган чора-тадбирларни ишлаб чикиш хисобга олинади.

Мазкур карор билан тасдикланган «Фукаролар йиFинининг «Махалла посбони» жамоатчилик тузилмаси туFрисида Низом»да бу тузилманинг хукукни мухо-фаза килиш органларининг айрим фаоли-ятида бевосита иштирок этиши ва ёрдам курсатиши белгиланган. Жумладан, унинг вазифалари каторида вояга етмаганлар-ни турли хукукбузарликлар содир этишга ундовчи, ёшлар онгини захарлаб, уларни турли диний экстремистик Fоялар таъси-рига олиш максадида бундай ташкилот-ларга аъзо булишга даъват этувчи, турли ноконуний тарFибот ва ташвикот ишла-ри олиб борувчи шахсларни, усмирларга конунга хилоф равишда диний таълим берувчиларни, конституциявий тузумга

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 11

г

Ч.

19

карши турли ахборотларни таркатувчи шахсларни аниклаш хамда улар билан профилактик-тарбиявий ишлар олиб бо-риш курсатилган.

Жамоатчилик тузилмаси аъзолари те-гишли худудда хукукни мухофаза килиш органлари ходимлари билан хамкорликда аник вазифаларни бажарадилар. Хусусан, фукароларнинг, айникса, вояга етмаган-лар ва ёшларнинг хукукий маданияти-ни юксалтириш, ички ишлар органлари хисобида турувчи, тарбияси оFир вояга ет-маган шахслар билан аник максадли профилактика тадбирларини ташкиллаштириш ва утказишда иштирок этадилар.

Таълим жараёнида ташкилотчи шахслар-га юкланадиган куйидаги талаблар билан таништирамиз:

- ички ишлар идоралари билан тегиш-ли худудда ичкиликбозликка ружу куйган шахслар билан ишлашни самарали ташкил этиш;

- жамиятда асоциал оилалар купа-йишининг олдини олиш;

- одоб-ахлок коидаларини менсимас-лик, жамоатчиликка хурматсиз муноса-батда булувчи шахслар билан ишлашда хамкорликни амалга ошириш.

Ички ишлар органлари ва узлуксиз таъ-лимнинг барча тизимидаги муассасалар хамкорлигини олиб бориш жамиятда жа-моат тартиби ва хавфсизликни таъмин-лашда самарадорликни оширувчи омил-лардан бири сифатида ижобий натижани намоён килади.

Шахснинг хукукий асосларга таянган холда жамиятга мослашувида куйидаги ижтимоий институтларнинг ахамияти мухимдир: оила ^ таълим ^ маданият.

Чунки жамият томонидан конунчилик йули билан белгиланган талаб фукаро хулкини бахолаш, хатти-харакатлар мо-хиятини тахлил килиш учун мезон булиб хизмат килади. Олий таълим тизимида хукукий тарбиянинг самарали, изчил ти-зимини яратиш, фукаролик маданиятини шакллантириш муаммоларини ижобий хал этиш жамият ижтимоий хаёти учун мухим

ахамиятга эга. Бугунги дунё эришаётган ютуклардан оркада колмаслик, янги техно-логияларни эгаллаш, уларни хаётга татбик этиш, янги-янги ихтиролар килишга кодир булиш, мустакилликни мустахкамлаш ва уни ривожлантириш мамлакатимиз тарак-киётининг мухим йуналишларини ташкил этади.

Хаёт хеч качон бир жойда тухтаб кол-майди, у доимо харакатда ва тинимсиз узгаришда булади. Шундай экан, юртимиз-ни хар томонлама ривожлантиришнинг хар бир боскичида узига хос муаммолар пайдо булади ва замон бизнинг олди-мизга уларни хал этиш буйича янги-янги вазифаларни куяди. Шу маънода бугунги асосий максадимиз булган мамлакат тараккиёти ва фаровонлигини таъмин-лашнинг ягона йули изланиш, янгилаш ва ислохотларни хаётга татбик этишдир. Ёшларнинг ахлокий сифатларини тарбиялаш-да купрок интерфаол, инновацион тарбия технологияларидан фойдаланиб, хар бир укувчи-талабанинг шахсий иштирокини таъминлаш, тажриба оркали, яъни узи ба-жариб тушунишига интилиш муваффакият гарови булади.

Ижтимоий хаётда фукаролик мада-ниятининг шаклланиши учун зарур шарт-шароитларни вужудга келтириш бир томондан, жамият манфаатлари учун, ик-кинчи томондан, шахс (фукаро) манфаатлари, шунингдек, жамият хамда фукаронинг биргаликдаги манфаатларига тула мос келади. Шу сабабли мустакиллик шарои-тида ижтимоий таълим-тарбияни ташкил этиш мазмунини тубдан янгилаш зару-рияти юзага келади. Ижтимоий тарбияни кенг куламда ташкил этиш бугунги куннинг талаби булиб колмокда. Мазкур талабни ижобий хал этиш таълим муассасалари-жамоатчилик-давлат-жамият бирлигини яратиш асосида амалга оширилади. Бугунги кунда талабаларда хукукий маданиятни шакллантиришда нафакат хукукшунослик, балки педагогика методикаси, фалсафаб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 11

психология ва социология хам тадкикот объекти булади.

Хар бир шахс учун моддий манфаатлар канчалик мухим ва ахамиятли булмасин, барибир маданият ва маънавият муаммо-лари шахс учун мухим хисобланади. Зеро, инсон шахс сифатида жонли мавжудот-лардан узининг акли, фаросати, интеллек-ти билан ажралиб туради. Биз педагогик жихатдан ана шу кадриятларнинг барча-сини талаба-ёшлар хукукий маданиятига тааллукли, деб хисоблаймиз. Бу мадани-ятнинг шахсда намоён булиши, у каерда -жамоа транспортида, уйда ёки дам олишда булишидан катъий назар, унинг ички им-кониятига, фаол иштирокига боFлик.

Хукукий билимга эга булиш, хукукий жихатдан тарбияланганлик, хукукий маданият, маърифат ва маданият сохиби булиш, конунларни мукаддас хисоблаб, уларга шак келтирмасдан фаолият курсатишга одатланиш хар бир шахснинг инсоний фа-зилатига айланмоFи керак. Хукукий маданият давлатнинг хукукий нормаларини кабул килиш, хукукий ташаббускорлик фаолиятини амалга ошириш, хукукий нор-маларни турмушда куллашда, кишилар

уртасидаги турли ижтимоий муносабат-ларни тартибга солишда катта ахамиятга эга. Чунки давлат микёсида хар кандай конун ва бошка хукукий нормалар кабул килишдан олдин хукукшунос мутахассис-лар томонидан урганиб чикилади. Шу-нинг учун хукукшунослар канчалик сиё-сат ва амалиётни яхши билсалар, кабул килинадиган хукук нормалари шунчалик мустахкам булади.

Олий таълим муассасалари талабала-рида хукукий маданиятни шаклланти-риш, уларни миллий урф-одатларимиз ва кадриятларимизга чукур хурмат-эхтиром билан карайдиган шахслар килиб тарбия-лаш хукукий таълим-тарбиянинг асосий максадини ташкил этади. Ахоли турмуш даражасини ошириш, фаровонлигига эри-шиш йулида олиб борилаётган улкан, кенг куламли, узлуксиз ислохот ва янгиланиш-ларнинг амалга оширилиши жамиятнинг хукукий саводхонлиги, хукукий маданиятига боFлик эканлиги хукукий маданиятни шакллантириш борасида, хукукшунослик ва таълим сохасида кенг илмий тадкикот ишларини амалга оширишни такозо этади.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикасининг Конституцияси. - Т.: «Узбекистан», 2012.

2. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 1998 йил 29 майдаги «Жамиятда хукукий маданиятни юксалтириш миллий дастурини амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисида»ги 235-сонли карори.

3. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2014 йил 4 мартдаги «Фукаролар йиFинининг «Махалла посбони» жамоатчилик тузилмаси фаолиятини янада таколмиллаштириш туFрисида»ги 47-сонли карори.

4. Бобоев Х.Б. ва бошкалар. Инсон хукуклари. Укув кулланма. - Т.: «Узбекистон», 1997.

5. Хасанбоев Ж., Туракулов Х., Усмонов Н. Педагогика фанидан изохли луFат. - Т.: «Fan va rexnologiya» нашриёти, 2009 йил.

6. Хасанбоев Ж., Сарибоев Х., Ниёзов Г., Хасанбоева О. «Педагогика» укув кулланмаси. - Т.: «Фан», 2006.

7. Саидов А.Х. Фукаролик жамиятини шакллантириш йулида. / «Халк сузи», 2002 йил 11 сентябрь.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.