Научная статья на тему 'Таълим тизимида ёшларнинг ҳуқуқий маданиятини шакллантириш усуллари'

Таълим тизимида ёшларнинг ҳуқуқий маданиятини шакллантириш усуллари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
3580
263
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ҳуқуқий маданият / ёшлар / халқ таълими тизими / маънавият / legal culture / the youth / national education system / spirituality

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Тўраева С. С., Шоимқулова З. С.

Мақолада таълим тизимида юксак маънавиятли ёшларнинг ҳуқуқий маданиятини шакллантириш масалалари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPMENT OF LEGAL CULTURE IN EDUCATION SYSTEM OF YOUTH

The article discusses about development of legal culture in education system of high spiritual youth.

Текст научной работы на тему «Таълим тизимида ёшларнинг ҳуқуқий маданиятини шакллантириш усуллари»

Тураева С.С.,

Сурхондарё вилоят халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти »Ижтимоий-иктисодий фанлар« кафедраси катта укитувчиси; Шоимк,улова З.С.,

Термиз давлат университети «Филология» факультети 2-боскич талабаси

ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЁШЛАРНИНГ Х.УЩИЙ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ

ТУРАЕВА С.С., ШОИМКУЛОВА З.С. ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЁШЛАРНИНГХуку^ИЙ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ

Маколада таълим тизимида юксак маънавиятли ёшларнинг х,укукий маданиятини шакллан-тириш масалалари ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: х,укукий маданият, ёшлар, халк таълими тизими, маънавият.

ТУРАЕВА С.С., ШОИМКУЛОВА З.С. МЕТОДЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ МОЛОДЁЖИ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ

Статья посвящена проблеме формирования правовой культуры высокодуховной молодежи в системе образования.

Ключевые слова и понятия: правовая культура, молодёжь, система народного образования, духовность.

TURAYEVA S.S., SHOIMKULOVA Z.S. DEVELOPMENT OF LEGAL CULTURE IN EDUCATION SYSTEM OF YOUTH

The article discusses about development of legal culture in education system of high spiritual youth.

Keywords: legal culture, the youth, national education system, spirituality.

Бугунги кунда Узбекистон мустацил тарацциёт йулида тупланган тажрибаларига таяниб, цаётимизни янгилаш ва ислоц цилиш йулида давлат цамда жамият цурилишининг энг асосий вазифаларини амалга ошириб бормоцда.

Тарихан жуда киска, бирок мазмунан аср-ларга тенг бу йиллар давомида халкимиз мил-лий тараккиёт йулидан изчил ва катъият билан бориб, барча синов ва машаккатларни енгиб утиб, оламшумул ютук ва марраларга эришди. Хаётнинг узи биз танлаган йулнинг туFри эка-нини курсатмокда. Буни бугун жахон ах,ли эъ-тироф этмокда. Хусусан, Бирлашган Миллатлар Ташкилоти кумагида АК,Шнинг Колумбия уни-верситети социологлари томонидан ижтимо-ий суров ва тадкикотлар утказилиб, шу асосда «Бутунжахон бахт индекси»нинг (World Happiness Index) янги рейтинги эълон килинди. Ушбу руйхатда Узбекистон 158 та мамлакат орасида 44-поFонада, Мустакил Давлатлар Хамдустлигига аъзо давлатлар орасида эса би-ринчи уринда кайд этилди1.

Президентимиз таъкидлаганларидек, «Шу билан бирга, хаммамизга аёнки, биз яшаётган XXI аср, тез суръатлар билан ривож топаётган глобаллашув жараёнлари, интеллектуал мехнат ва Интернет хаётимизга чукур кириб бораёт-гани, жахон бозорида ракобат курашининг микёси, кескинлиги ва бешафкатлиги тобора ортиб бораётгани бугунги кунда х,ар кайси давлат, х,ар кайси халк олдига ута мухим ва долзарб талабларни куймокда. Бугун кимки, кайси давлат ана шундай уткир талабларга итоат килиб, уларга хамоханг булиб яшамаса, х,еч шубхасиз, бундай давлат жахон тарак-киётининг чеккасида колиб кетиши мукаррар. Узбекистонимизда хам бунга йул куйишга биз-нинг хеч кандай хаккимиз йук, десам, уйлай-манки, бутун халкимизнинг фикрини ифода этган буламан. Чунки биз хеч качон хеч ким-дан кам булмаганмиз ва кам булмаймиз, иншооллох»2.

Бу эса бизнинг ижтимоий, сиёсий, хукукий ва демократик жараёнларга алохида эътибор

1 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк ке-лажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015. -11-12-б.

2 Президент Ислом Каримовнинг Узбекистон Респуб-ликаси мустакиллигининг йигирма турт йиллигига баFиш-ланган тантанали маросимдаги сузи. // «Халк сузи» газе-

таси, 2015 йил 1 сентябрь.

каратишимизни такозо этади. Халкимиз ёш авлодни хаётга тайёрлашда куп асрлар давомида куллаган усул ва воситалари, узига хос урф-одатлари ва анъаналари, тарбия хакидаги Fоялари ва хаётий тажрибаси, яратган оFзаки ва ёзма ижод намуналари, асарларида ёркин ифодаланди. Бу фикр ва Fоялар, тарихий, ижтимоий шароит замиридан келиб чиккан булиб, умумбашарий хусусият касб этди, боскичма-боскич ривожланди, халкнинг эзгу орзу-ниятларининг ифодаси булди. Мустакил-лик йилларида шаклланган янгича дунёкараш ёшларда Ватанга садокат, миллий кадрият ва анъаналарга мухаббат, уз якинларига мехри-бонлик, танлаган йули, касби, маслаги ва эъти-кодига содикликни назарда тутади.

Бугунги кунда мамлакатимиз ахолисининг 60 фоизидан ортиFини 30 ёшгача булган ёш-лар ташкил этмокда. Бу микдор бошка мамла-катлар курсаткичларидан икки ярим баробар купдир. Узбекистон ахолисининг 40 фоизи эса 18 ёшгача булган ёшлардир3. Мамлакатимизда ёшларга, уларнинг тараккиёт фаолиятларига эътиборнинг ортиб бораётганлиги сабабли, Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримов томонидан 2000 йил «СоFлом авлод йили», 2008 йил «Ёшлар йили», 2010 йил «Бар-камол авлод йили», 2014 йил «СоFлом бола йили», 2016 йил »СоFлом она ва бола йили» деб эълон килинди. Бугунги кунда барпо эти-лаётган фукаролик жамиятининг бунёдкорла-ри хукукий маданиятли булишлари лозим, бу-нинг учун хукукий билимли булиш керак, ал-батта. Чунки, хукукий билимга эга булган ва уларни хулк-атворида намоён киладиган шахс-гина хукукий маданиятли хисобланади.

Шу уринда, хукукий маданият тушунчасига тухталиб утамиз.

Хукукий маданият - шахснинг конун, давлат томонидан урнатилган тартиб-коидаларга риоя этишдаги хулки, муносабатини билдира-ди. Хукукий маданият киши умумий мадания-тининг таркибий кисми хисобланади. Хукукий

3 Турдиева Р. Ёшларнинг хукукий маданиятини шак-ллантириш. - Т.: «Узбекистон», 2014. -5-6-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

маданиятли булиш учун конунга риоя этиш, конун асосида иш тутиш лозим. Хукукий мада-ниятлилик нафакат уз хак-хукукларини билиш, уни англаб етиш, балки эл-юртга фидойилик, халоллик, узгалар хукукини хурмат килиш, Ва-танга садокат ва эзгу ишларни хаётий тамо-йилга айлантириб олинганлигини хам билди-ради. Хукукий маданиятга эга булишда хукукий онгнинг урни мухимдир. Хукукий онг - ижти-моий онг шаклларидан биридир, яъни бу ки-шиларнинг хукук, конунга булган муносабат-ларини ифодалайдиган карашлари, Fоялари йиFиндисидир. Демак, инсон адолатни хис эти-ши, жиноят ва Fайриконуний килмишларга нафрат билан караши лозим.

Хукукий маданият нималардан ташкил топ-ган? Хар кандай уй каби хукукий маданият би-носи хам пойдеворга таянади. Хукукий мада-ниятнинг пойдеворига куйидагилар киради:

- ахлокий-маънавий карашлар;

- эътикод-ишончлар.

Ёшларда хукукий маданиятни шаклланти-риш учун куйидаги манбалардан фойдаланиш жуда катта самара беради. Булар:

• буюк алломаларнинг угитлари, Fоялари ва асарлари;

• Узбекистон Республикаси Конституцияси ва конунлари;

• Узбекистон Республикаси Президенти асарлари, нутклари ва маърузалари;

• Узбекистон Республикаси ратификация килган халкаро конвенциялар;

• фанларга оид дарсликлар, адабиётлар.

Буюк донишманд мутафаккирларимиз уз

давридаги ижтимоий тузумнинг сиёсий-икти-содий ва маънавий асослари кандай булиши-дан катъи назар бола тарбияси масаласига би-ринчи даражали иш деб караганлар. Чунончи, Исмоил ал-Бухорий, Ал-Хоразмий, Абу Наср Форобий, Абу Али ибн Сино, Фирдавсий, Абу Райхон Беруний, Алишер Навоий ва бошка ал-ломалар уз асарларида ахлок, одоб, ватанпар-варлик, инсонпарварлик, адолат, хакикат Fояларини баён этишда халк педагогикасидан самарали фойдаландилар.

Жумладан, Ибн Сино узининг «Ахлокка оид рисола» асарида таъкидлашича, инсон онгли суратда харакат килади ва бу харакат натижа-сини билади, яъни келажакни уйлаб фаолият юритади. Аник максад билан харакат килиш инсон ва жамоани ёмон ишлардан саклайди,

яхши ишлар килишга йуллайди, унга ишонч туЙFусини хосил килади. Ибн Синонинг фикри-ча, инсоннинг энг яхши фазилатларидан бири - узининг ёмон ахлокий хислатларини англаб, уларни йукотишга интилишидир.

«Буюк аллома Ибн Сино комилликка етак-ловчи омил сифатида ахлокий тарбияни кур-сатган. Инсонлар камтар, иродаси кучли, те-жамкор булиши зарур. Инсонда мехнатга мухаббат, яхши ахлокий сифатлар кишиларда энг яхши инсоний хислатлар мужассамлашга-нини билдиради»1.

Демак, ахлокий хислатлардан иффат, каноат, сахийлик, шижоат, сабр, илм-маърифатли булиш, фаросатлилик, камтарлик, адолатлилик, туFрисузлик каби ахлокий категорияларни ёшларда шакллантириш мухимдир. Унинг нати-жаси эса комилликдир. Буюк аллома Абу Наср Форобийнинг фикрича, инсон уз мохияти билан ижтимоий, яъни жамиятда, узаро муноса-бат, узаро ёрдам жараёнида комил инсон булиб етишади. Форобийнинг таъкидлашича, инсонни тарбиялаш икки хил усул ёрдамида олиб борилиши мумкин.

Тарбияланувчи ихтиёрий равишда зарурий, аклий ва ахлокий хислатларни билимли булишга ва шу билан бирга туFрилик, хакикатни севиш, жасур, дустларга садокатли булиш каби фазилатларнинг юксак ахлок сохиби булиш учун йуналтириши лозим.

Бундай инсоний фазилатларга эга булган кишини тарбиялаш учун бахт-саодатга элтувчи жамоа булиши керак. Инсонни бахт-саодатли жамоанинг аъзоси килиб тарбиялаш учун из-чиллик билан иш олиб бориш лозим.

Таълим-тарбия инсонни аклий томондан хам, ахлокий томондан хам етук, мукаммал киши килиб тайёрлашга каратилмоFи лозим. Демак, таълим-тарбиянинг бирдан-бир вази-фаси жамият талабларига тула-тукис жавоб бера оладиган ва уни бир бутунликда, тинч-ликда, фаровонликда саклаб туриш учун хиз-мат киладиган идеал инсонни тайёрлашдир2.

Узбекистон тараккиёт йулининг энг мухим тамойилларидан бири Бош Комусимизнинг

1 Зуннунов А., Жураев Р. Укувчиларни инсонпарварлик рухида тарбиялашнинг педагогик асослари. - Т.: «Шарк», 2008. -9-б.

2 Зуннунов А., Жураев Р. Укувчиларни инсонпарварлик рухида тарбиялашнинг педагогик асослари. - Т.: «Шарк», 2008. -8-б.

15-моддасида белгилаб куйилган коидалар, яъни Узбекистон Республикасида Узбекистон Республикасининг Конституцияси ва конунлар-нинг устунлиги сузсиз тан олиниши, давлат, унинг органлари, мансабдор шахслар, жамоат бирлашмалари, фукароларнинг Конституция ва конунларга мувофик иш куришидир1.

Конституциядаги конун устуворлигининг мохияти ва маъноси шундаки, Конституция ва конун олдида барча бирдай масъулдир. Дав-латимиз конунларига жами фукаро ёши, ман-саби, миллати, ирки ва динидан катъи назар, баравар буйсунишга мажбурдир.

Республикамизда хукукий таълим ва хуку-кий тарбия тизимини такомиллаштириш, ахо-лининг хукукий маданий даражасини ошириш учун керакли барча хукукий асослар ишлаб чикилган.

1997 йил 29 августда кабул килинган «Жа-миятда хукукий маданиятни юксалтириш мил-лий дастури» бу борадаги хукукий хужжат-лардан биридир. Унга мувофик, хукукий таълим ва хукукий тарбия тизимини такомиллаштириш, кенг халк уртасида хукукий тарбияни мустахкамлаш, ахолининг хукукий саводхон-лик даражасини ошириш асосий вазифа сифа-тида белгиланган.

Узбекистон Республикаси Президенти Ис-лом Каримовнинг 2001 йил 4 январдаги «Узбекистон Республикаси Конституциясини урганишни ташкил этиш туFрисида»ги Ф-1322 сонли фармойишига асосан, таълимнинг барча боскичларида Узбекистон Республикаси Конституциясини урганишни ташкил этиш буйича чора-тадбирлар ишлаб чикилди. Ёшла-римиз Узбекистон Республикаси Консититуция-си моддаларини урганиши ва уларни кундалик хаётларида куллаши бугун жуда ахамият-лидир.

Президент Ислом Каримов Узбекистон Республикаси мустакиллигининг йигирма турт йиллигига баFишланган тантанали маросимда-ги сузида таъкидлаганидек, «... улкан ютукла-римизнинг энг мухим омили ва мезони борки, у хам булса, замон узгариши билан халкимиз, одамларимизнинг дунёкараши, онгу тафакку-ри, хукукий маданияти, сиёсий фаоллиги,

1 Узбекистон Республикаси Конституцияси. - Т.: «Узбекистон», 2014.

фукаролик масъулияти ва бурчи юксалиб бо-раётганида намоён булмокда»2.

Президентимиз «Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир» номли асарларида шундай фикрни билдиради: «Болаларимизнинг тарбия-сини махкам ушлашимиз лозим. Йук болам, бундай эмас, мана бундай, сен кимнинг, кандай буюк зотларнинг авлодисан, кандай бебахо маънавий мероснинг ворисисан, деган гаплар-ни уларнинг кулоFига куйиш керак. Бугун яхши яшаяпмиз, деб талтайиб кетмаслигимиз, оёFи-миз ердан узилмаслиги зарур»3.

Шахснинг уз хукукини тулик англаши, конунга буйсуниши ва уни хурмат килиши, уз хукукий бурч ва мажбуриятларини тулик адо этиши, конун чегарасини бузмаслиги ва конунбузарларга нисбатан муросасиз булиши хукукий маданиятлилик белгисидир.

Бизнинг фикримизча, ёшларимизда хукукий маданиятни шакллантириш учун куйидагиларга алохида эътибор каратилиши лозимдир:

- конун устуворлигини англаш, мамлакати-мизда кабул килинаётган катор конунлар, фармонлар ва карорларни мунтазам урганиб бориш;

- Конституция ва мавжуд конунлар билан якиндан танишиб бориш;

- хукукий газета ва журналларни мунтазам укиб бориш;

- махаллаларда утказиладиган тадбирлар-да иштирок этиш;

- телевидение ва радио оркали хукукка оид курсатув ва эшиттиришларни кузатиб бо-риш.

Хукукий маданиятсизлик хукукбузарликка олиб келади, бу хаётий амалиётларда уз исбо-тига эга.

Хукукбузарликка сабаб буладиган омил-лар:

1. Болаларни нотуFри тарбиялаш ва уларга ота-оналар хамда бошка катта ёшдаги шахс-ларнинг салбий таъсир курсатиши.

2 Президент Ислом Каримовнинг Узбекистон Республикаси мустакиллигининг йигирма турт йиллигига баFиш-ланган тантанали маросимдаги сузи. // «Халк сузи» газе-таси, 2015 йил 1 сентябрь.

3 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015. -269-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

2. Мактабдаги укув тарбиявий жараёнлар-даги камчиликлар.

3. Укувчиларнинг фанларни узлаштира ол-масликлари ва фан тугаракларига жалб этил-масликлари.

4. Болаларнинг назоратсиз ва каровсиз колиши.

5. Болаларнинг жамиятга хилоф килмиш-ларига катталарнинг бефарк караши.

6. Оила, таълим муассасалари, соFликни саклаш, махалла тизими уртасида хамкорлик-нинг яхши йулга куйилмаганлиги.

Хукукий маданиятлиликни шакллантириш учун саводхонликни ошириш лозим. Хукукий саводхонлик - хукукни туFри тушунишдир1. Ёшларда хукукий саводхонликни ошириш учун куйидаги ишларни йулга куйиш зарурий эхтиёждир.

Биринчидан, ёшлар таълимнинг турли соха-ларида иштирок этишлари билан узларининг билим даражаларини ошириб боришади. Улар турли фан сохаларидаги билимлар билан бир-га хукукий билимлар берадиган фанлардан хам хабардор булиб боради. Укув муассасала-рида берилаётган билимлар мамлакатимиз ёшларининг хукукий маданиятининг усишида мухим ахамиятга эга. Хукукий билимларни урганувчиларнинг сони йилдан-йилга ошиб боргани сари, мамлакатимизда ахолининг хукукий маданияти даражаси хам шунчалик юкори булиб бораяпти.

Иккинчидан, хукукий саводхонлик ёшлар жамиятнинг хукукий ва сиёсий хаётида бево-сита иштирок этишидир. Хар бир укувчи хукукий муносабатлар, хукукий мавзуларда буладиган сухбатлар, йиFилишлар, тадбирлар-да уз фикр-мулохазаларини билдиради. Бун-дай мулокот ва муносабатлар шахс онгига таъ-сир этиб, хукукий маданиятнинг шаклланиши учун кулай шарт-шароитни вужудга келти-ради.

Учинчидан, ёшларда хукукий таълим бе-ришда уларнинг булFуси мутахассислигини эътиборга олиш лозим. Уларга умумий хукукий билимларни бериш билан бирга, имконият да-ражасида уз мутахассислигига тааллукли булган хукукий билимларни бериш керак. Ма-салан, молия касб-хунар коллежи ёки институ-

1 Турдиева Р. Ёшларнинг хукукий маданиятини шакллантириш. - Т.: «Узбекистон», 2014. -27-б.

ти буладиган булса, купрок молия хукуки ва хужалик хукуки сохаларига эътибор бериш лозим.

Бугунги кун таълим тизимида хукукий таълим-тарбия куйидаги боскичларда олиб борилади.

УFил-кизларимизга, энг кичик ёшиданок хукукий тарбияни сингдириб бориш лозим. Айникса, боFчаларда эртаклар ёрдамида, эр-так кахрамонларининг ролини болаларнинг узларига бажартириб, яхши ва ёмон хулкли образларни ёки ота-онасига, жамиятда булган ижобий ёки салбий муносабатни акс эттириб, сахна куринишлари оркали уларда хукук ва бурч тушунчаларини шакллантириб бориш лозим. Хукукий таълим-тарбияни шаклланти-ришнинг самарадорлигини ошириш учун ом-мавий ахборот воситаларидан кенг фойдала-ниш зарур, деб хисоблаймиз. Эртак фильмлар, ^ирчок театри спектакллари, болаларга хос хукукий шоулар, бобо-момоларимизнинг угит-лари каби курсатувлар оркали болаларимиз-нинг онги ва маданиятига эзгулик тушунчаларини сингдириб боришимиз зарур.

Эртакларнинг тарбиявий ахамияти шунда-ки, уларда йилнинг турт фасли, табиат ходи-салари, кишиларнинг хатти-харакатлари хам ифодаланади. Бола улFайган сари унинг хоти-ра ва тушунчаси хам ривожланиб боради, бо-лаларда образлар тобора равшанрок тушуни-ла бошлайди. Болаларда аста-секин алдокчи, хийлакор кишилар, шунингдек, адолатли, виж-донли, шафкатли, рахмдил кишилар хакида фикр туFилади.

Таълим тизимининг мактабгача таълим ту-рида 3-7 ёшли болаларда илк хукукий таълим-тарбия беришда болаларнинг ёш хусусияти эътиборга олинади.

Бу даврда болаларга хукукий таълим уйин тарзида, теварак-атроф, табиат билан тани-шиш, одобнома машFулотларини мужассам-лаштириб, конун-коидаларга риоя этишга мослаб олиб борилади.

Умумий урта таълимнинг бошланFич синф-ларида болаларнинг хусусияти эътиборга оли-ниб, шу йуналиш буйича 10 соат дарс утилади. Фанлар таркибида мавзуларга боFлаб, хукукий тушунчалар бериб борилади.

5-7-синфларда «Конституция оламига саёхат» фанидан 17 соат дарс утилади. Укув-чиларга бу синфларда Конституция ва инсон

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

харакатлари эркинлиги, зарарли одатлар ва конун, вояга етмаганларнинг мулкий хукуклари ва улар томонидан битимлар тузилиши, исъте-молчилар хукуклари, маъмурий хукук тушун-чалари бериб борилади.

8-синфда «Узбекистон давлати ва хукуки асослари» фанидан 34 соат дарс утилади ва укувчиларда жамият, давлат, давлатнинг функ-циялари, давлатнинг бошкарув тузилиши, сиё-сий тартиботи, хукукий давлат, фукаролик жа-мияти ва давлатнинг бошкарув органлари, хукук ва хукукий муносабатлар,хукукбузарлик каби мухим хукукий билимлар шакллантири-лади.

9-синфда «Конституциявий хукук» фани 34 соат утилади. Укувчилар дарс жараёнида Узбекистон Республикаси Конституциясининг яратилиши хакида, инсон ва фукароларнинг хукуклари, эркинликлари, бурчлари, жамоат бирлашмалари, давлатимизнинг маъмурий-худудий тузилиши, давлатнинг бошкарув органлари фаолияти хакида ва бошка мухим хукукий мавзуларни урганади.

Академик лицей ва касб-хунар коллежла-рида таълим тизимида укитилаётган «Хукук-шунослик» фанининг урни ва имконияти катта. Ушбу дарслик ёрдамида талабаларга хукукнинг келиб чикиши, жамият тараккиётида уларнинг урни, давлат, хукук, давлат шакллари, Конституция, унинг максади, вазифаси, хукук сохалари, уларнинг инсон хаётидаги урни туFрисидаги билимлар берилади.

Бугун касб-хунар коллежларини битирган ёшларимизга давлатимиз томонидан кенг им-кониятлар берилмокда. Уларга давлатимиз имтиёзли кредитлар такдим килиб, узлари кизиккан тадбиркорлик буйича ишларини ташкил этишда куллаб-кувватламокда.

Олий таълим муассасаларида шу йуналишда хам хукукий таълим бериб борилмокда, ёш-ларда хукукий билимни янада шакллантириш учун олий таълим муассасаларига кириш имтихонларига хукукий тестлар киритиш хам максадга мувофик булар эди.

Хозирги кунда янги вазифаларни амалга оширишда Сурхондарё вилоят халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг ма-лакасини ошириш институтида бир канча ама-

лий ишлар бажарилди ва у давом эттирилмокда. Шунга кура биргина укитиш йуналишида янги педагогик технологик усуллар ва воситалар оркали фаолиятни амалга ошириш учун барча шарт-шароитлар яратилди.

Курс тингловчилари уртасида утказилаётган маънавий-маърифий ва хукукий тадбирлар-нинг янада мазмунлирок булиши таъминлан-мокда. Шунингдек, мазкур таълим муассасаси-да хукукни мухофаза килувчи органлар билан хамкорликда утказилиб борилаётган «Конун ва биз», «Инсон хукуклари - энг олий кадрият», «Узбекистон Республикаси Конституциясига киритилган кушимча ва узгартиришлар» каби мавзуларда турли хил маънавий-маърифий тадбирлар ташкил этилиб борилиши яхши самара бермокда. Натижада курс тингловчила-рида инсонпарварлик, ватанпарварлик, уму-минсоний кадриятлар каби фазилатлар янада ривожлантирилиб, уларнинг хукукий онги ва хукукий билими мунтазам оширилиб бо-рилмокда.

Шунга карамасдан, кадрлар масаласига бе-восита алокадор булган айрим муаммолар мавжуд.

Бизнинг фикримизча, бунинг асосий сабаб-лари куйидагилардан иборат.

Биринчидан, бугунги кунда умумтаълим мактабларида хукук фани укитувчиларининг етишмаслиги. Бу эса баъзи холларда умумтаълим мактабларида хукук фани дарсларини та-рих фани укитувчилари утишига сабаб бул-мокда.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Иккинчидан, хукук фани укитувчиларининг малака оширишга кенг камраб олинмаган-лиги.

Бугунги замонавий укитувчи дарс жараёнида, синфдан ташкари ишларни ташкил этганда, фан тугаракларида укувчиларга бола хукуклари кафолатлари туFрисидаги конунлар, хукукбузарликнинг салбий жихатлари хакида тушунчалар бериш билан бирга, хукукбузар-ликка карши кураш буйича чора-тадбирларни амалга ошириш учун оила, мактаб, махалла, ички ишлар органлари хамкорлиги максадга мувофик йулга куйилиши лозим.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

Мутахассислар хамкорлик самарасига эри-шишни узининг касбий бурчи деб англамоFи зарур.

Юкоридаги фикрлардан келиб чикиб, таъ-лим тизимида ёшларнинг хукукий маданияти-ни шакллантириш оркали:

биринчидан, мамлакатимизда демократик хукукий давлатнинг хукукий асослари мустах-камланади;

иккинчидан, ёшларимизда хукукий билим-ларни уз кундалик хаётида куллаш амалиёти такомиллашади;

учинчидан, ёшларнинг хукукий онги ва маданияти янада юксалади.

Хукукий маданиятни мунтазам бойитиб бо-риш, изчил хукукий ишларни амалга ошириш мухим ахамият касб этади. Юртимизни хукукий жихатдан янада такомиллаштириш ва унинг тараккий топган мамлакатлар сафидан урин олишини максад килар эканмиз, бунинг учун хукукий маданиятни мунтазам бойитиб бо-ришга каратилган чора-тадбирларни амалга оширишда хар биримиз фаол иштирок этиши-миз лозим. Мамлакатимиз келажаги ёшлар кулида. Ёшлар хар томонлама ривожланаётган хукукий демократик давлатимизнинг консти-туциявий хукукий асосларини шакллантириш-да уз хиссаларини кушадилар, деб ишонамиз.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Конституцияси. - Т.: «Узбекистон», 2014.

2. Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг 2001 йил 4 январдаги «Узбекистон Республикаси Конституциясини урганишни ташкил этиш туFрисида»ги Ф-1322 сонли фармойиши.

3. Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015.

4. Каримов И.А. Президент Ислом Каримовнинг Узбекистон Республикаси мустакиллигининг йигирма турт йиллигига баFишланган тантанали маросимдаги сузи. // «Халк сузи» газетаси, 2015 йил 1 сентябрь.

5. Зуннунов А., Жураев Р. Укувчиларни инсонпарварлик рухида тарбиялашнинг пе-дагогик асослари. - Т.: »Шарк», 2008.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.