Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАЛАРИНИНГ ЙЎНАЛИШЛАР СОХАЛАР ХУДУДЛАР БЎЙЧА БИРЛАШТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАЛАРИНИНГ ЙЎНАЛИШЛАР СОХАЛАР ХУДУДЛАР БЎЙЧА БИРЛАШТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
79
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
HEMIS / модуль / тадқиқот / рейтинг / анкета / МФБ АТ / ЎЖБ АТ / ИФБ АТ / МБ АТ.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Атабаев Дилмурод Отабекович

Ушбу мақолада Ўзбекистонда олий таълим жараёнларини бошқаришда ахборот тизимларининг жорий этиш самарадорлигини баҳолаш ҳамда мониторинг босқичлари, бошқарув жараёни механизмларини такомиллаштиришга эришилди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАЛАРИНИНГ ЙЎНАЛИШЛАР СОХАЛАР ХУДУДЛАР БЎЙЧА БИРЛАШТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ»

] >j> Ы >

Щ

ш>

J:

>

Ы j>

Ы > i >j>

Ы >

. VJTALOIN VA

»TADQIQOTLAR No3 2022

ilmiy-uslubiy jumali

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАЛАРИНИНГ ЙУНАЛИШЛАР СОХАЛАР ХУДУДЛАР БУЙЧА БИРЛАШТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ

Атабаев Дилмурод Отабекович

Ташкент шахри Чиланзар умани Ёшлар ишлари агентлиги мутахасис https://doi.org/10.5281/zenodo.7240788

Аннотация: Ушбу маколада Узбекистонда олий таълим жараёнларини бошкаришда ахборот тизимларининг жорий этиш самарадорлигини бахрлаш хамда мониторинг боскичлари, бошкарув жараёни механизмларини такомиллаштиришга эришилди.

Калит сузлар: HEMIS, модуль, тадкикот, рейтинг, анкета,МФБ АТ, УЖБ АТ, ИФБ АТ, МБ АТ.

Олий таълим жараёнларини бошкариш ахборот тизимининг (HEMIS) яратилиши университетнинг маъмурий, укув ва илмий фаолиятини автоматлаштириш, укитувчилар ва талабалар учун замонавий электрон хизматларни такдим этиш, университетнинг ахборот-таълим корпоратив порталини яратиш имконини беради. Олий таълимни бошкариш тизими 2.3-расмда курсатилган тузилишга эга.

HEMIS портали талабаларга, ота-оналарга ва бошка манфаатдор томонларга таълимий ахборот хизматларини курсатиш учун мулжалланган куйидаги ахборот тизимларини бирлаштиришга хизмат килади.

МФБ АТ - маъмурий фаолиятни бошкариш ахборот тизими;

УЖБ АТ - укув жараёнини бошкаришнинг ахборот тизими;

ИФБ АТ - илмий фаолиятни бошкариш ахборот тизими;

МБ АТ - молиявий бошкарув ахборот тизими.

Бошца ахборот тизимлари билан узаро ало^аси

jW^ У

q ж**

ЩУ>

Ш

Л>

ички

0* ш

Рах,барият и

Si н т

ПУ 1

с Е Р

Тал аба Ф

Е

ТАШ^И

Й

SÍ ► С

Ота-оналар

HEMIS портали

Ходимлар

Талабалар

ТТЖ

Кириш назорати

Мониторинг

Цабул комиссияси

УцуЕ; режа

УцуЕ; юклама

Узлаштириш

Битирувчи

Лойи>;алар

Нашрлар

Уцув-услубий ишлар

ПУларни ба^олаш

Кутубхона

Туловлар

Стипендия

Ойликиш ^а^и

Харид/шартномалар

Молиявий режа

Инфратузилма

Тармок, инфратузилмаси

Сервер инфратузилмаси

Маълумотлар базалари

ДАВЛАТ ОРГАНЛАРИ

г

Ф

Qj^f^S).

//

i

4 >i#;

Ы:> *ф>

5

Ы >

ы >

ут*

]>Ж

ж** ц >р

|:Н>

g Н>

Ы >

q

J 1'Ж

i Я*

B -S '

, > * >>

Щ > j )>j* > >

J r>

ЭЙ*

Ы > эй».

. •jTALOIN VA • ^TADOIOOTLAR

ilmiy-uslubiy jumaH

№3 2022

>

i?

* >

Ы>

J n^

5 )>

o?

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

WJjL

2.3-расм. Олий таълим жараёнларини бошкариш модели ахборот тизимининг

HEMIS фойдаланувчилари икки гурухга булинган:

Ички:

• маъмурий ва бошкарув ходимлари (МБХ);

• профессор-укитувчилар таркиби (ПУТ);

• талабалар (бакалавр, магистр ва докторантлар).

Ташки:

• талабаларнинг ота-оналари;

• давлат органлари;

• хусусий ташкилотлар.

HEMISra кириш учта усулда амалга оширилади:

• университетнинг локал тармогига уланган компьютерлар;

• Интернет тармогига уланган компьютерлар;

• Wi-Fi ёки мобиль тармоклар оркали мобиль терминаллар.

Маъмурий фаолиятни бошкаришнинг ахборот тизими ички маъмурий бизнес жараёнларини бошкаришга хизмат килади, масалан, ходимлар, педагоглар ва укувчилар контингентини бошкариш, талабалар турар жойини бошкариш, олий таълим муассасаларига киришни бошкариш ва университетнинг маъмурий фаолиятини назорат килиш.

Маъмурий бошкарув тизими 2.4-расмда келтирилган бешта дастур модулларидан иборат.

Олий таълимнинг маъмурий фаолиятини бошкариш учун ахборот тизими дастурий модулларининг функционал имкониятлари тавсифи:

• Ишчиларни бошкариш модули: модуль олий таълимнинг кадрлар таркиби ва ташкилий тузилмаси, ходимларнинг шахсий маълумотлари ва мехнат даври, ходимларнинг фаолияти, жарималар ва имтиёзлар хисобини автоматлаштириш учун ишлаб чикилган;

• Укувчиларни бошкариш модули: укувчиларни бошкариш модули олий таълим массасасининг ташкилий тузилмаси билан ишлашни ташкил этиш, талабаларни руйхатга олиш ва талабаларнинг шахсий ишларини юритиш, университетдаги контингентнинг харакатини хисобга олиш, укув даври давомида талабалар тугрисида буйрук ва хисоботларни тузишда фойдаланилади;

• Талабалар турар жойлаирни (ТТЖ) бошкариш модули: ТТЖларни бошкариш модули олий таълим муассасаси ТТЖлари фаолиятини автоматлаштириш учун ишлаб чикилган булиб хоналар ва мулкни хисобга олиш, укувчиларни кучириш, тарифларни шакллантириш ва ТТЖдаги

Ш

Щз*

Щ >

>

ш*

Jr }>

Щ >

^н >

J'' J J

Ы:> *ф>

S

I я

ы >

q Ж+л

*4>

ы >

Ц >р

jj

>

Qj^I^S).

78

q

Щ >

Шг

И»-

I

»SJ J

эй» эй»

Ы>

»ф>

^ >j> 1

»Я ]> ЭЙ»

ы >

i й:>

»Ф:

*ф>

)ЙН

Ы )>

ЭЙ»

»Ф>

! >5> !>Ü¡

. vjTALOIN VA

»TADQIQOTLAR No3 2022

ilmiy-uslubiy jumali

хизматларни тулаш, чикиш хужжатлари ва хисобот шаклларини шакллантириш учун хизмат килади;

• Назорат модули: кириш-чикишни бошкариш модули шахсий идентификация карталаридан фойдаланган холда иш вактини ва укувчиларнинг дарсларга катнашини кайд этиш учун хизмат килади;

• Мониторинг ва тахлил модули: мониторинг ва тахлил модули карорлар кабул килиш ва тегишли давлат органларини куллаб-кувватлаш учун ички ва ташки хисоботларнинг тулик тупламини автоматик равишда яратишга мулжалланган.

ХОДИМЛАР

Ходимларни бошцариш модули

МФБ АТ

маъмурий фаолиятни бош к,ариш ахборот

ттж

Талабалар турар жойларни бошцариш модули^

щ

ж

ш »ф

эй»

i >» »ф>

i ж»

Ы >

»ф>

эй»

Ы >

)Й» *Ф>

л

¡>*

i

I]

2.4-расм. Университетнинг маъмурий бошкарув ахборот тизимининг дастурий модули тузилмаси

Таълимни бошкаришнинг ахборот тизими. Укув жараёнини бошкаришнинг ахборот тизими укув жараёнини режалаштириш ва укувчиларни кабул килиш жараёнларини автоматлаштириш, укув дастурлари ва фанларни бошкариш, укувчиларнинг укув фаолиятини хисобга олиш, олий таълим битирувчиларини хисобга олиш ва мониторингини амалга ошириш учун ишлатилади. Укув жараёнини бошкаришнинг ахборот тизими 2.5-расмда курсатилган бешта дастурий модуллардан иборат:

Университет укув жараёнидаги ахборотни бошкариш тизимининг дастурий модулларининг функционал имкониятлари тавсифи:

• !^абул комиссиясининг бошкарув модули: модуль абитуриентларни руйхатга олиш, хужжатларни кабул килиш ва куриб чикиш, кириш имтихонлари натижаларини ёзиб олиш, абитуриентларни кабул килиш ва хисобот бериш каби университетларга кириш жараёнларини автоматлаштириш учун мулжалланган.

• Укув дастурларини бошкариш модули: модуль давлат таълим стандартлари укувчилари ва дарс жадвалларини хисобга олган холда олий

»43*

Ч >i»;

щ Я»

»я >

Ыз>

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

'й»; »ф>

)Й» »ф>

ы >

§ ж

q

»4>

Al

»ф> Щ*

Ш»

й»

ту>

ji

п.

Щу>

ц щ*

Qj^f^S). .—

79

<*4 > q ]йн:

q ]й№

Щ >

q

Шг

и»-

* 13

I

^♦^г J

3>>

ы )> 1

Я>

эй* Ы у! Й>

ЩУ

Ы>

<

йн Ы )> Я*

ы>

! >5> № Ы )>

* >4>

+И >

Щ

ж ш

ЩУ

эй*

Ы>

'! ЖЩ

Ы >

^ >4»

ЭЙ*

* - 1>

Г.^ТАЮ^ ¥А »ТАОО'ООНАЯ

Нт1у-и*1иЬгу ]итаН

№3 2022

)Й# Ы>

таълим муассасасининг таълим йуналишлари ва мутахассисликлари буйича укув дастурларини шакллантириш учун мулжалланган;

• Укув юкламаларини бошкариш модули: модуль педагоглар, кафедралар ва факультетларнинг укув юкламаларини режалаштириш ва хисобга олиш, педагоглар учун индивидуал режаларни тузиш ва университет укув дастурига мувофик университетдаги укув юкламаларини хисоблаш учун мулжалланган;

• Талабаларнинг академик фаолиятини бошкариш модули: модуль талабаларнинг укиш ва давоматини назорат килиш хамда кайд килиш, укув дастурига мувофик дарс жадвалларини олиб бориш, укувчиларнинг илмий фаолияти тугрисида чикиш хужжатларини тайёрлаш учун ишлатилади;

• Битирувчиларни бошкариш модули: модуль битирувчини аккредитация килиш укув дастурига мувофик олинган фанларни хдсобга олиш, иш берувчилар ва буш иш уринларини хисобга олиш, шунингдек битирувчиларни ишга жойлаштириш ва дипломлар бериш учун мулжалланган.

Битирувчи

*

Щ >

Ц'Й

Шщ

У

т

>

ТГ 1

I 1 Кабул

1 комиссияси II

L А

2.5-расм. Укув жараёнини бошкаришнинг ахборот тизими дастурий модулининг тузилмаси

Илмий-тадкикот фаолиятини бошкариш ахборот тизими.

Университетнинг илмий-тадкикот фаолиятини бошкариш ахборот тизими тадкикот жараёнларининг ахборот таъминоти ва режалаштириш жараёнлари, нашрлар, интеллектуал мулк ва укув ишлари жараёнларини ахборот ва ташкилий жихатдан таъминлаш, юкори малакали кадрлар тайёрлаш ва укитувчилар фаолиятини бахолашга каратилган. Университетнинг илмий-тадкикот фаолиятини бошкариш ахборот тизими 2.6-расмда келтирилган бешта дастур модулларидан иборат:

Олий таълимнинг илмий-тадкикот фаолиятини бошкариш ахборот тизимининг дастурий модулларининг функционал имкониятлари тавсифи

80

Ыз> *ф>

)Й* Ч >;*

ш >

ы >

Щ >

ЗИ >

Ыэ>

)й*

I >3*

Щъ

р"; >

Шу

1 Ч>

. vjTALOIN VA • ^TADOIOOTLAR

ilmiy-uslubiy jumali

№3 2022

Щ; >>

>j>

1

Я>

ЗЙ»

Ы >

j >i> *ф>

< >S#

ы]>

Ы>

! >5>

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Ы )>

] >4>

Ы >

\ Й:> Щ

Ш>

-иф *ф>

pi j>

Ы >

> >p

Лойихаларни бошкариш модули: модул илмий лойихаларни, олий таълим массасаси ишчилари ва укувчиларнинг илмий-тадкикот ишларини режалаштириш ва хисобга олиш учун мулжалланган;

Нашрни бошкариш модули: модуль илмий тадкикотлар натижалари учун нашрларни хисобга олиш, дастурий махсулотлар буйича патент ва муаллифлик гувохномаларини жорий этишга мулжалланган;

Укув ва услубий ишларни бошкариш модули: укув режасига мувофик педагоглар, кафедралар ва факультетларнинг укув-услубий ишларини тайёрлашни режалаштириш ва хисобга олишга мулжалланган;

Укитувчилар фаолиятини бахолаш модули: модул укитувчиларнинг укув, илмий-тадкикот, укув-услубий ва маданий-ижтимоий фаолиятини бахолаш жараёнларини автоматлаштиришга мулжалланган;

Кутубхонани бошкариш модули: талабалар ва укитувчиларнинг кутубхонага ташрифлари хисоби, китобларнинг берилиши ва кутубхона китоб фондини бошкаришни автоматлаштиришга мулжалланган.

jW^ У

q ж**

Ш

■ ж*

щз*

й> о

L*

■ш

( Илмий-тадк,ик,от фаолиятини бошкариш ахборот тизими

2.6-расм. Университет илмий-тадкикот фаолиятини бошкариш ахборот тизими дастурий модулининг тузилмаси

Молиявий бошкарув ахборот тизими. Университетнинг молиявий бошкарув ахборот тизими бюджетни режалаштириш, активларни бошкариш, товарлар ва хизматларни сотиб олиш, стипендиялар ва иш хаки туланишини назорат килиш, шунингдек, талабалар туловларини хисобга олиш жараёнларини автоматлаштиришга каратилган (2.7-расм).

Университетнинг молиявий бошкарув ахборот тизими дастурий модулларининг функционал имкониятлари тавсифи:

Тулов-шартнома туловларини хисобга олиш модули: ушбу модуль тулов-шартномаларни руйхатдан утказиш, бериш ва хисобга олиш,

Qj^f^S). .—

81

Ы >

q > >

ж*

>

Ыэ>

q

Ш >

Щ >

ж*

jiH >

m >

*ф>

Ч >

Щз>

q > >

Ы >

q ]й№

q

\ > £

Ж*

ЩУ

>3*

эй* Ы> ж*

Ы )> 1

и )>

I )>/-

*

г. ^ТАЮ^ УА • ^ТАООЮОПАР

Нт1у-и*1иЫу ]итаН

№3 2022

! Ж*

Ж*

ЩУ Ж*

ЭЙ,

Ы )>

ЭЙ*

Ы>

Ы)

ПЙ*

4 ]>

Ы >

1 ж*

университетда шартнома асосида укиётган талабаларнинг укиш харажатларини хисобга олиш, тулов хужжатларини расмийлаштириш учун мулжалланган;

Стипендия туловларини хисобга олиш модули: модуль стипендия фондини таксимлашни, стипендияларни тайинлаш ва хисоблашни, стипендия тулаш тугрисидаги аризаларни шакллантириш ва хисобга олишни автоматлаштиришга мулжалланган;

Иш хакини хисоблаш модули: модуль иш хаки фондини таксимлашни, ишчиларга иш хакини тулашни ва иш хаки тугрисидаги хисоботни шакллантиришни автоматлаштириш учун мулжалланган;

Харидлар/шартномалар хисоби модули: модуль харидларни режалаштириш жараёнини автоматлаштириш, эхтиёжларни аниклаш, буюртма ва буйрукларни ишлаб чикиш, шартномалар тузиш хамда сотиб олиш, хисоботларни топшириш ва тузишга мулжалланган;

Молиявий режалаштириш модули: молиявий режалаштириш модули бюджетни шакллантириш жараёнларини автоматлаштириш ва унинг бажарилишини назорат килиш ва мониторингини олиб бориш имкониятини беради.

Туловлар

] Ж* ! >>

1'

>

ии>

л. ш

У

т>

■Ш

Молиявий режа

.эи* ЫЬ:

Ж*

эй*

>р-*ф>

'! ЖЩ

Ы >

^ >4» ЭЙ*

Ы >

Харид ва шартномалар

Стипендия

Ойлик иш х,ак,и

2.7-расм. Молиявий бошкарув ахборот тизимининг дастурий модули тузилмаси

Хрзирги кунда давлат бюджет ташкилотларининг молиявий фаолиятини бошкариш ва Узбекистон Республикаси Молия вазирлигининг УзАСБО ахборот тизими ишга туширилган. Ушбу тизимдан барча олий таълим муассасалари бюджет ташкилотлари сифатида фойдаланадилар. Лойиха

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

щ >

3 Я*

Ы>

Ы:>

)Й*

3 >3*:

Ш >

ы >

Ж*'

)Й*

]>Ж )Й*

>

I

у и*=

82

ц Ж*' >

Ы >

3 )Й*

щ >

JffiTALQINVA 1

\-#TADOIOOTLAR No, 2022

№3 2022

ilmlyusluWyjumali

Miiiif-iwuuif juman

дaвомидa HEMIS aхборот тизимининг молиявий бошкaрyв модyллaри УзAСБО

тизими вa Молия в&зирлигининг розилиги билaн бирлaштирилaди.

Хyлосa yрнидa кaйд килиш мумкинки, олий тaълим жaрaёнлaрини бошaриш aхборот тизимини жорий этиш орк&ли кyйидaги хyжжaтлaр бекор килинaди:

• Taлaбaнинг рейтинг дaфтaрчaси;

• Гурух журнади;

• Taдaбa aнкетaси;

з J>SW' -] j>

• Taдaбaдик гувохномэси (ID кaртa кyринишидa бyлaди).

2.3. Кутилаётган натижалар ва ахборот хизматлари истикболлари

Узбекистон Республи^си Олий тaълим бошкaрyви тизимини ривождaнтириш мaксaдидa "HEMIS" - олий тaълим жaрaёнлaрини бошкaриш aхборот тизимини жорий этиш орк&ли кyйидaги нaтижaлaргa эришилади:

• лойихэ билaн боглик олий тaълим мyaссaсaдaри мaълyмотлaрини кэйтэ

„т„™ттт „„ „„„„„„„ ______„

ишлaш вa сaкдaш yскyнaдaри aсосидa тaълимни бошкaришнинг ягонa aхборот

*

J ' У

тизими ярaтилaди;

• Taдaбaдaр вa yкитyвчилaр учун мaълyмотлaр бaнки ярaтилaди.

Лойихэ доирaсидa тaдaбaдaр вa yкитyвчилaр учун кyйидaги aхборот

1W S ¿ |:>iw-

хизмaтлaри ярaтилaди:

• Taълим йyнaлишлaрини бошкaриш;

• Taълим мyтaхaссисликлaрни бошкaриш;

• Aкaдемик ГУРУХЛЭРНИ бошкaриш;

• Taдaбaдaрнинг контингентини бошкaриш;

• Укув режaдaри вa фaнлaрни

• Дaрс жaдвaдлaирни бошадриш;

_

• Имтихонни бошкaриш;

• Taлaбaлaр фaолиятини бошкaриш;

• Укитyвчилaрни бошкaриш;

• Укув шaртномaдaрини бошадриш;

• Хужжотлор вa хисо6отлэрни бошадриш;

• Taдaбaдaр тyрaр жойлaрини бошадриш;

HEMIS якуний нaтижa сифaтидa олий тaълим тизимининг энг мухим мaнфaaтдор томонлaри yртaсидa мaълyмот yзaтишни богташ имкониятигa эгa бyлaди. Олий тaълимни бошкaришнинг зaмонaвий aхборот тизимини (HEMIS) ишлaб чикиш вa жорий этиш ушбу мyaммони х&л килишгa вa бозор

>*

мyносaбaтлaрини яхшилэшгэ, институцион^л вэ мэркэзий дaрaжaдa сaмaрaди кэрорлэр адбул кдлинишига ёрдaм беради вэ мустэкдл мaркетинг тодкикотлори тугрисидэ HEMISra МЭЪЛУМОТ берaди.

TV--! N J ^

i >■;> Ъ-4 >

: * ^ * п>

•.¿TALQIN VA TADQIQOTLAR

ilmiy-uslubiy jurnali

№3 2022

ОУМТВ

Я*

ы>

>

*ф>

зй*с

pi )> > >

Ы >

>3»

M >

i Я

fZ

HEMIS лларказий маълумотлар омбори

Стандартлар асосида ахборот тизимлари ишлаб чи^илишини к,уллаб-к,увватлаш

>

Ы

>3* ¡К»

Ж"

<:> : )>

i )>Л

!

J ]><*• )

J>

! Я*

ш

m >>

kiiT

Ы J>

Ы >

> >j>

зй*с * - ]>

Ы+

2.8-расм. Маълумотлар ва маълумотлар окими тузилмаси

Хукукий алокалар, тузилма ва институционал жараён - олий таълим секторида маълумотларни йигиш, текшириш, кайта ишлаш ва таркатишда ягона маълумот етказиб берувчи булиш учун HEMIS хукумат / вазирлик карори билан тулик ташкил этилиши мумкин. HEMIS - бу олий таълим тизимига асосланган асосий маълумотлар тизими.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Карорларни куллаб-кувватлаш тизими учтадан иборат асосий компонентлар: маълумотлар базаси, model базаси ва дастурий таъминот маълумотлар базасини бошкариш тизимидан иборат куйи тизим, маълумотлар базасини бошкариш тизими ва фойдаланувчи-компьютер интерфейсини бошкариш тизими. Моделлар базасини яратишдан максад маълум бир объект ёки жараённи тасвирлаш ва оптималлаштиришдир. Моделлардан фойдаланиш карорларни куллаб-кувватлаш тизимларида тахлилни таъминлайди.

Математик талкинга асосланган моделлар муаммонинг, муайян алгоритмлар ёрдамида хисса топиш ахборот хукукига эга килиш учун фойдали карорлари. Карор кабул килишни куллаб-кувватлаш тизимларида model базаси стратегик, тактик ва операцион моделлардан иборат хамда математик моделлар туплами куринишидаги model учун element сифатида ишлатиладиган блоклар, модуллар ва процедуралар курилиши.

Таълим статистикасини такдим этиш, туплаш, кайта ишлаш ва таркатиш учун аник жавобгарлик мослаштирувчи доирада белгиланади, бу эса барча даражадаги таълим сиёсатининг далилларини олиш учун хар томонлама ва сифатли маълумотларни талаб килади. Худди шу структура маълумотлар етказиб берувчиларга маълумотлар махфийлигини ва статистиканинг ягона максади учун фойдаланилишини кафолатлаши керак.

Узбекистонда олий таълим тизимини бошкаришни жадал ривожлантиришга юкори даражада эътибор каратиб келинмокда.

Ш

87 i

*<П>

q ж**

Ы >

щ \>р

Ы ]>

i

ж*

V>^ *ф>

5 ж*

S ]>>>

ч >2*' 1*4 >

Ж** \ У-О

Ч

р<\> >

q > >

)

Qj^f^S). .—

84

j*-; > '*<Ù>

JffiTALQINVA 1

\-#TADOIOOTLAR No, 2022

№3 2022

ilmlyusluWyjumali

Хусусан, 2017-2021 йилларда мамлакатимизни ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясида «Ижтимоий сохани ривожлантиришнинг устувор йуналишлари, жумладан, таълим ва фан сохасини ривожлантириш, ёшларга оид давлат сиёсатини такомиллаштириш вазифалари, яъни узлуксиз таълим тизимини янада такомиллаштириш, сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий

<*Ч>

! \т*

эхтиёжларига мос юкори малакали кадрлар тайёрлаш сиёсатини давом эттириш, таълим ва укитиш сифатини бахолашнинг хорижий стандартларини жорий этиш асосида университетлар фаолиятининг сифати хамда самарадорлигини ошириш, урта махсус, касб-хунар ва олий таълим муассасалари битирувчиларини ишга жойлаштириш хамда хусусий тадбиркорлик сохасига жалб этиш» буйича устувор вазифалар белгилаб берилган.

Шунингдек, Узбекистон Республикасининг конунлари, Узбекистон Республикаси Президентининг фармонлари, карорлари, Вазирлар Махкамасининг карорлари хамда мазкур фаолиятга тегишли бошка меъёрий-

хукукий хужжатларда олий таълим тизимини модернизациялаш, таълим сифатини ошириш ва бахолаш, ОТМлар рейтинги ва ракобатбардошлигини ошириш, олий таълим, фан ва ишлаб чикариш самарали интеграциясини хамда

ОТМларда ракобатбардош юкори малакали кадрлар тайёрлашни такомиллаштиришга йуналтирилган вазифаларни амалга ошириш зарурати курсатиб утилган. Бу вазифалар долзарблик даражасининг юкорилиги ва уларни боскичма боскич хал этиш заруратининг мавжудлиги мамлакатимиз олий таълимининг янги боскичга утганлигидан далолат беради.

Буни Президентимизнинг сохага йуналтирилган нутк, маъруза ва бевосита мулокотларида билдирган фикр-мулохазалари хамда олий таълим иштирокчиларига курсатилаётган юксак эътибор натижасидан хам хис килиш мумкин. Бизнинг зиммамиздаги масъулият Президентимиз ва соха рахбарлари

■ч

томонидан белгилаб берилган мазкур вазифаларнинг самарали ижросига уз хиссамизни кушиш баробарида, мамлакат олий таълим сохасининг тараккиёт тенденциясини чукур тахлил килиб, ОТМларда юкори малакали кадрлар тайёрлашни бошкариш самарадорлигини ошириш максадида, республикамиз олий таълим муассасаларини тараккиёт концепцияси лойихасига мухим илмий таклиф хамда амалий тавсияларни ишлаб чикишни такозо этади.

! > jfr D>

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1 Узбекистон Республикасининг Конституцияси. - Тошкент: Узбекистон, 1992. - 46 б.

vj )>Ч

!

ж ^ » ¡>

1J^

(TALQIN VA iTADQIQOTLAR

ilmiy-uslubry jurnali

№3 2022

Л>

>M

-^fV-liT }»--f.—

86

1Й*

Щ*

>

2 Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги ^онуни // Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори. -Тошкент: Шарк, 1997. - Б. 20-29.

3 Бегимкулов У.Ш., Адашбоев Ш. ва б. Педагогик таълимни ахборотлаштириш: назария ва амалиёт. Монография. Тошкент: Фан, 2011.

зм J>

q >3* >

J , <м

и*

q >3*

Ы >

Ы >

?

ы ;>

^и >

И*

ЦМ >

q

q

le<j >

q

Ы >

q ж** q

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.