Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
ОЛИЙ ТАЪЛИМ УКИТУВЧИСИГА КУЙИЛАДИГАН КАСБИЙ
МАЛАКА ТАЛАБЛАРИ
Шоира Абдумажитовна Абдужалилова
Тошкент вилояти Чирчи; давлат педагогика институти доценти shoiraabduj alilova530@gmail .com
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада олий таълим укитувчисига куйиладиган касбий малака талаблари хакида суз боради.
Калит сузлар: олий, таълим, укитувчи, касбий, малака, талаб, урганиш, узлаштириш, билим, куникма, лаёкат.
PROFESSIONAL SKILLS REQUIREMENTS FOR HIGHER EDUCATION
TEACHERS
ABSTRACT
This article discusses the professional qualification requirements for a higher education teacher.
Keywords: higher, education, teaching, professional, professional, demand, training, movement, knowledge, skills.
КИРИШ
Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2006 йил 16 февралдаги 25-сонли "Педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш тугрисида"ги ^арори билан тасдикланган "Педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оширишга куйиладиган давлат талаблари"да олий таълим укитувчисига куйиладиган касбий малака талаблари бегиланган. Мазкур касбий талаблар куйидагилардан иборат:
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
1. Олий таълим муассасаси укитувчиси магистр даражасидан паст булмаган олий маълумотга (дипломли мутахассис) эга булиши, илмий-тад;и;от
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
фаолиятини олиб бориши, касбий малака ва ижодий кулланиш куникмаларига эга булиши керак:
2. Олий таълим давлат таълим стандарти (асосий коидалар), Кадрлар тайёрлаш тегишли таълим (ихтисос) йуналиши буйича давлат таълим стандарти, шунингдек, укитилаётган фан буйича укув дастури;
- олий таълим тугрисидаги норматив-хукукий ва директив хужжатлар;
- бакалавриат йуналишлари ва магистратура ихтисослари буйича укув жараёнини ташкил этиш ва унинг сифатини таъминлашнинг замонавий методлари;
- асосий укув режалари ва укув фанлари дастурларини такомиллаштириш принциплари;
- укув юкламаларини режалаштириш ва уларнинг бажарилишини назорат килиш методлари;
- укув фанлари мазмуни ва уларни укитишдаги изчиллик асослари;
- укув машгулотларининг хар хил турларини (лекциялар, амалий машгулотлар, лаборатория машгулотлари, курс ишлари лойихалари, малака буйича амалий машгулотларни) утказиш методикаси;
- талабалар уртасида миллий мустакиллик гоялари асосида маънавий-ахлокий ва тарбиявий ишларни олиб бориш принциплари;
- педагогика ва касб-хунар буйича муомала килиш назарияси ва амалиёти;
- таълим жараёни катнашчилари билан узаро муносабатларда этика нормалари ва нутк маданияти;
- чет тиллардан биттасида сузлашув нутки асослари;
- мустакил таълим олиш йули билан уз билимларини такомиллаштириш методлари;
- талабаларда танкидий фикрлашни шакллантириш принциплари;
- бакалавриат ва магистратура таълим дастурларида изчиллик ва мослашувчанликни ташкилий ва методик таъминлаш;
- кадрлар буюртмачилари ва мехнат бозори эхтиёжларини хисобга олган холда укув режаларини ва фанлар дастурларини шакллантириш асослари;
- талабаларнинг уз билимини мустакил оширишини ташкилий ва методик таъминлаш;
- талабаларнинг билимлари, махоратлари ва куникмаларини рейтинг буйича назорат килишни ташкил этиш ва илмий-методик таъминлаш асослари;
- кадрлар тайёрлаш сифатига таъсир курсатадиган омиллар;
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
- таълим, фан ва ишлаб чикаришни интеграциялашни ташкил этиш асослари;
- иктидорли талабаларни кидириб топиш, танлаш ва улар билан ишлаш методлари;
- олий таълимда менежмент ва маркетинг асослари.
3. Узлуксиз таълим тизими педагог кадрларининг алохдда лавозим тоифаларга куйиладиган малака талаблари тегишли таълим турини бошкариш органи томонидан белгиланади.
Диккат килинса, олий таълим укитувчисига касбий малака талаблари мажмуи куйидагича идрок этилади(8-чизма):
Кези келганда таъкидлаш лозимки, Узбекистон янги тараккиёт даврини барпо этишда олий таълим укитувчисига куйиладиган касбий малака талаблари такомиллаштирилиб борилмокда. Бу масала куйидаги омиллар воситасида идрок этилади.
Узбекистонда учинчи Ренессансни барпо этиш жараёни кечмокда. Шу сабабли олий таълим укитувчиси малакасига куйиладиган талаблар узгариб бормокда. Биз бу уринда замонавий талабларнинг манбаи куйидаги хужжатларда баён килинган деб хдсоблаймиз:
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
1) Узбекистан Республикси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг "Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик - миллий гоямизнинг пойдеворидир" китоби;
2) Узбекистан Республикси Президентининг 2020 йил 6 ноябрдаги ПФ-6108-сонли "Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида таълим-тарбия ва илм-фан сохаларини ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармони.
Бу манбаларда замонавий укитувчи малакасига куйиладиган талаблар белгилаб берилган. Чумладан, Давлатимиз рахбари асарида укитувчиларнинг онгида куйидаги гоялар мавжуд булиши алохида таъкидланган:
1) инсонпарварлик;
2) эзгулик;
3) бунёдкорлик.
Мазкур ёндошувга кура, инсонпарварлик хар бир шахсни саводхон килишни, эзгулик хар бир кишини ахлокий тарбиялашни ва бунёдкорлик эса хар бир инсонни бахтли килишни англатади. У вазифаларни укитувчилар уз зиммасига олиши керак. Шу жихатдан Президентимизнинг таълим ва тарбияга оид куйидаги ибораларига диккат килинг:
- лабига учук тошадиган (миллий гоядан куркадиганлар);
- фитначилар (ватанпарварлик туйгусидан бебахралар);
- чакирилмаган мехмонлар (ёлгон ва сохта маълумотлар);
- огохлик кунгироги (таълим-тарбия);
- дарахтнинг бушини курт ейди (тарбия олмаган ёш авлод);
- бир болага етти махалла ота-она (жамоавий тарбия);
- сен ухлаганингда душман уйгок булади (ёшларни муносиб тарбиялаш);
- тарбияда танаффус булмайди (узлуксиз тарбия жараёни);
- бир зиёли - бир махаллага маънавий хомий;
- хар бир нуроний - беш нафар ёшга мураббий.
Булар хозирги замон укитувчиларига куйиладиган талаблар мажмуидир. Умуман Президентимизнинг орзуси куйидагича: "Дунёга бухорийлар, берунийлар, термизийлар, матрудийлар, хоразмийлардек буюк аллома ва азиз-авлиёларни берган жонажон Ватанимиз ёшлари улуг аждодларига муносиб булиб улгайиши учун барча шароитларни яратиб беришимиз зарур".
Узбекистон Республикси Президентининг юкорида эслатиб утилган ПФ-6108-сонли Фармонида хозирги замон укитувчиларига куйидаги талаблар куйилган:
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
1) янги ташаббус ва гоялар билан чикиш;
2) интелектуал ва маънавий салохиятлик;
3) хаёт давомида укиш ва тажриба ортириш;
4) индивидуал тажриба ва услубга эга булиш;
Бу талабларни биз олий таълим укитувчисининг профессиограммаси
сифатида кабул киламиз. Эътибор беринг (9-чизма):
1. Миллий ГОЯВИЙЛИК 2. Тала бчанлик 3. Самарадо' злик
\/ YKIITYB4II
Хрзирги замон олий таълим укитувчиси замонавий технологияларни ва методларни чукур билиши зарурият хисобланади. Чунки юкорида таъкидлаб утилган Узбекистон Республикаси Президентининг Фармонида куйидаги статегик вазифалар куйилган:
- миллий таълим тизимини мадернизация килиш;
- таълим тизимида хамкорлик ва интеграцияни кучайтириш;
- таълим тизимида хусусий сектор иштирокини кенгайтириш;
- педагог ходимларни касбий махорати ва фаолият самарадорлигини ошириб бориш;
- таълим тизимида электрон ресурслар ва масофавий таълимни янада ривожлантириш;
- таълим тизимига юкори самарали халкаро амалиётни жорий этиш.
Буларнинг барчаси олий таълим укитувчисининг юксак малака ва
махоратга эга булишини такозо этади. Бундан ташкари, олий таълим укитувчиси пандемия каби мураккаб шароитларда тайёр туриши керак. Шу
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
жихатдан мазкур таифа кадрлари куйидагилар асосида фаолият юритиши максадга мувофик хисобланади:
1) замонавий педагогик технологияларга таяниш;
2) энг сунги технологик ютукларга суяниш;
3) ижодийлик ва индивидуалликка амал килиш.
Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 31 декабрдаги 824-сонли "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боглик тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Карорига биноан олий таълим жараёни боскичма-боскич кредит - модуль тизимига утказилмокда. Бу тизимда асосий масалалардан бири талабаларнинг укитувчиларни танлашдир. Бундан кейин олий таълим укитувчиси талаба томонидан бир йил муддатга танланади ва бу танлашда укитувчининг илмий даражаси ёки унвони хисобга олинмайди. Аксинча, укитувчининг касбий махратига караб танлаш тизими жорий этилади. Шу сабабли олий таълим укитувчиси хар кандай шароит ва вазиятга тайёр туриши керак.
Хрзирги замон олий таълим укитувчисига куйидаги ижтимоий талаблар хам куйилаётганлигини эслатиб утиш жоиз:
а) илмий фаоллик;
б) ижтимоий ва сиёсий фаоллик;
в) ташаббускорлик ва етакчилик.
Буларнинг барчаси олий таълим укитувчисининг компетенциясини ташкил этишини эслатиб утамиз.
Таъкидлаб утилган Карорга биноан, олий таълимда кредит - модуль тизимини жорий этиш ва унинг самарадорлигига эришиш вазифаси олий таълим укитувчилари зиммасига юклатилган.
Узбекистонда барпо этилаётган янги тараккиёт даврида олий таълим укитувчиси малакасига куйилаётган талаблар узгарувчан хусусиятга эгалиги билан диккатни тортади. Бунга таълим тизими мазмунининг узгараётганлиги ва халкаро таълим стандартларига мослаштирилаётганлиги сабаб булмокда. Шу сабабли куп холларда хорижлик укитувчиларга булган ишонч ортиб бораётганлигини таъкидлаб утиш жоиз. Бирок, бу уткинчи ходиса булиб биз миллий кадрлар тайёрлаш йуналишидан боришимиз лозим. Чунки миллий кадрлар авлодини юзага келтирмасдан замонавий олий таълим укитувчига эга булиш кийин кечади.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
Миллий олий таълим укитувчиларини тайёрлашда халкимизнинг менталитетига таяниш максадга мувофик булади. Мисол учун Алишер Навоий (XVacp) "Насойим ул-мухаббат" асарида халкимизнинг менталитетини куйидагича белгилаб курсатади:
- болапарварлик;
- багрикенглик;
- мардлик;
- фидоийлик.
Бу хусусиятлар замонавий олий таълим укитувчисини тайёрлашда бирламчи асос сифатида кабул килиниши керак. Шунда олий таълимда фаолият юритадиган миллий укитувчилар авлодига эга булинади. Чунки хозирги давр олий таълим жараёни куйидаги характерли хусусиятга эгалиги билан диккатни тортади:
- миллий рухнинг устуворлиги;
- билимдонликнинг юкори бахоланиши;
- ахборотлар ва маълумотларнинг янгиланиб бориши;
- укитиш технологияларининг узгарувчанлиги.
Бундай шароитда олий таълим укитувчиси мард, фидоий ва олийжаноб фазилатларга эга булиши таказо этилади. Шу жихатдан олий таълим укитувчиси касби ва малакасига куйилаётган талаблар узгарувчан хусусиятга эга булиб колмокда.
Хрзирги замон олий таълим укитувчиси куйидаги тамойилларга таяниши максадга мувофик булади:
1) барчага олий таълим бериш гоясининг устуворлиги;
2) барчага сифатли ва самарали олий таълим бериш;
3) фаолиятда янгилик ва ижодкорликка катъий амал килиш;
4) муносиб шогирдлар вояга етказиш.
Бу тамойиллар олий таълим укитувчиси малакасига куйиладиган замонавий талабларни юмшатади.
Хрзирги замонавий олий таълим укитувчиси малакасига куйиладиган талабларнинг мураккаб жихати шундаки, бундай фаолият билан шугулланадиган шахсдан илмий даража ёки унвонга эга булиш талаб этилади. Масаланинг мураккаблиги купчилик тажрибали олий таълим укитувчиларининг илмий даража ёки унвонга эга эмаслиги билан белгиланади.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
Мазкур мураккабликни хал этиш учун илмий даража ёки унвон бериш тизимини оптималлаштириш лозим.
Бугунги кунда олий таълим укитувчиларини тайёрлашда халкаро таълим стандартларига таяниш макбул куринмокда. Шу сабабли олий таълим укитувчилари тайёрлашнинг аник йуналишларини белгилаб куйиш максадга мувофик булади. Бунинг учун нуфузли олий таълим муассасаларида олий таълим укитувчиларини тайёрлаш йулга куйилиши мухим масалалардан биридир.
Узбекистон Республикаси Президентининнг 2020 йил 6 ноябрдаги "Узбекистоннинг янги тараккиёти даврида таълим-тарбия ва илм-фан сохаларини ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармонига биноан 2021-2022 укув йилидан бошлаб олий таълим муассасаларининг миллий Рейтингини юритиш хамда мамлакатимиз олий таълим муассасаларини халкаро рейтинглар руйхатига олиш жараёни бошланади. Бу хол олий таълим укитувчиси малакасига куйиладиган талабларни кескин узгартириб юборади. Илмий даража ёки унвонларга эга булмаган олий таълим укитувчилари уз-узидан фаолият юритаётган таълим муассасасининг рейтинг даражасига салбий таъсир курсатади. Шу сабабли мазкур муаммоларнинг ечимини куйидагиларда курамиз:
1) илмий даража ва унвонларга эга булмаган тажрибали олий таълим укитувчиларининг Миллий рейтингини юритиш, унинг асосида олий таълим муассасасининг имкониятларини кенгайтириш;
2) илмий даража ва унвонлар беришни олий таълим муассасалари зиммасига юклаш, шунингдек, илмий даража ва унвонлар бериш тизимини соддалаштириш;
3) тажрибали олий таълим укитувчиларининг фаолиятини халкаро микёсида таргибот килиб бориш;
4) хар бир олий таълим муассасасининг уз миллий укитувчилари авлодига эришиш.
Кузатишлар шуни курсатадики, хозирги замон олий таълим муассасалари битирувчиларини моддий манфаатни илк режага куймокда. Шу сабабли кейинги йилларда битирувчиларнинг купчилиги ишлаб чикариш сохасида фаолият юритишга интилмокда ва олий таълим укитувчиси булишга булган кизикишнинг сустлиги намаён булмокда. Бу муаммонинг ечими хар бир олий
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
таълим муассасасининг уз укитувчиларини тайёрлаш йуналишини таркиб топтиришдадир.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Бугунги кунда мамлакатимизнинг купгина олий таълим муассасаларида хорижлик укитувчилар фаолият курсатмокда. Мазкур тоифа укитувчилари уз касблари буйича билим бериш билан чекланаётганлигини эслатиб утиш жоиз. Олий таълим укитувчисининг иккинчи функцонал вазифаси булган тарбия жараёни орта колмокда. Шу сабабли олий таълим укитувчисига куйиладиган таълимий, тарбиявий ва копетенциявий талаблар аник белгилаб куйилиши максадга мувофик булади.
Узбекистон Республикаси Президентининг таълимга оид Фармонлари, Карорлари ва Фармойишларида олий таълим муассасаларида фаолият юритадиган укитувчилар малакасига доир талаблар белгилаб берилган. Бу талаблардаги энг умумий жихатларга эътиборингизни тортамиз.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 6 ноябрдаги "Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида таълим-тарбия ва илм-фан сохаларини ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармонида олий таълим укитувчиси учун куйидаги талаблар мажмуни белгиланган:
- таълим тизимлари ва илм-фан сохалари уртасидаги интеграцион жараёнларни билиш;
- ёшларни юксак билим-маърифат эгалари, жисмоний ва маънавий соглом инсонлар килиб тарбиялаш;
- дунё микёсидаги бугунги кескин ракобатга малакали бардош бериш;
- дарслик ва укув кулланмаларини замон талаблари асосида такомиллаштира олиш;
- узинг касбий махорати ва фаолият самарадорлигини мунтазам ошириб бориш;
- таълим олувчилар уртасида IT -сохасидаги касбларни оммалаштириш.
Бу талаблар замонавий эхтиёжлар асосида шакллантирилган.
Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 31
декабрдаги "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боглик тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Карорида олий таълим укитувчилари учун куйидаги талаблар белгилаб курсатилган:
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
- укитишнинг кредит-модуль тизимини билиш, укитишнинг электрон-таълим ресурусларидан окилона фойдалана олиш:
- укитишнинг кредит-модуль тизими буйича индивидуал усулларига эга булиш.
Бу талаблар олий таълим муассасаларда таълим жараёнини кредит-модуь тизими асосида ташкил килиш жараёнида амалиётга жорий этилади.
ХУЛОСА
Шундай килиб, олий таълим укитувчисига куйилаётган касбий малака талабларининг такомиллаштирилиб борилиши жараёнини мунтазам урганиб бориш ва уларни олий таълим укитувчиси томонидан узлаштирилиши тавсия этилади.
REFERENCES
1. Barakaevich, K. S. (2020). Improvement of Vocational Training of Pupils in Secondary Schools. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(1).
2. Qoraev, S. (2016). Specific features of interdisciplinary coherence and interoperability. "Education, Science and Innovation," 2 (2), 45-50.
3. Кораев, С. (2016). Фанлараро узвийлик ва узаро алокани таъминлашнинг узига хос хусусиятлари. "Таълим, фан ва ннновация", 2(2), 45- 50.
4. Elmurzaeva, N. K., & Qorayev, S. B. (2021). Pedagogical Requirements for the Organization of the Educational Process in Specialized State Educational Institutions. Psychology and Education Journal, 58(1), 1078-1084.
5. Кораев, с. Б. (2020). Профессионал таълимда укув амалиётларини ташкил этишнинг узига хос хусусиятлари. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 1281-1286.
6. Barakayevich, Q. S., & Baxtiyorovna, A. S. (2021). Xalqaro dastur talabalari asosida innovatsion ta'lim muhitini yaratish. Integration of science, education and practice. scientific-methodical journal, 1(02), 132-137.
7. Adbujalilova, S. A., & Koraev, S. B. (2020). Талабалар илмий дунёкарашини шакллантиришда педагогик технологияларнинг урни. Academic research in educational sciences, (4).
8. Караев, С. Б. (2018). Современные пути совершенствования учебнопроизводственных комплексов, специализированных на
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
профессиональной подготовке учащихся. In Психология и педагогика на современном этапе (pp. 30-36).
9. Кораев, с. Б., & Жолдасов, И. С. (2021). Касб-хунар мактаблари фаолиятини амалий машгулотлар самарадорлигини ошириш оркали такомиллаштириш масалалари. Academic research in educational sciences, 2(2).
10. Tilakova, M., & Qoraev, S. (2020). Recommendations for students 'creative ability development. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 184-189.
11. Abdujalilova, S. A., & Qorayev, S. B. (2020). The Role Of Pedagogical Technologies In The Formation Of Students' Scientific Outlook. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(03), 2020.
12. Тилакова, М., & Кораев, С. (2020). Укувчилар креативлик кобилиятларини ривожлантириш буйича тавсиялар. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 184-189.
13. Кораев, С. Б. (2016). Фанларни укитишда табакалаштирилган таълим технологиясини жорий этиш масалалари. Таълим технологиялари, 2, 45-50
14. Qorayev, S. B., & Janbayeva, M. S. (2021). Boshlang'ich sinf o'qish darslarida sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish. academic research in educational sciences, 2(4), 149-153.
15. Qorayev, S. B., & Allayorova, S. B. (2021). Boshlang'ich sinf o'quvchilarini pirls xalqaro baholash dasturi tizimiga tayyorlash jarayonini takomillashtirish masalalari. Academic research in educational sciences, 2(2), 443-448.
16. Кораев, С. Б. (2018). Умумий урта таълим муассасаларида укув-ишлаб чикариш мажмуаларини ташкил этишнинг долзарблиги. Таълим, фан ва инновация , 4, 28-31.
17. Мухамедов, Г. И., & Кораев, С. Б. (2019). Укув-ишлаб чикариш мажмуа машгулотларини олиб боришда педагогмухандисларнинг касбий функцияларини ошириш тамойиллари. Мугаллим хэм Yзликсиз билимлендириу, 2, 71-74.
18. Кораев, С. Б. (2020). Профессионал таълимда укувчиларни касб-хунарга тайёрлаш жараёнини такомиллаштириш йуллари. Узлуксиз таълим, 1, 88-92.
19. Кораев, C. Б. (2021). Профессионал таълимда касбий амалий машгулотлар мазмуни ва уни такомиллаштириш йуллари. Academic research in educational sciences, 2(4), 1573-1581.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1092-1103
20. Курбонова, М., & Кораев, С. (2020). Бошлангич таълимда укувчиларнинг укув-билиш компетенцияларини шакллантириш. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 795-801.
21. Qorayev, S. B., & Janbayeva, M. S. (2021). Boshlang'ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishning zamonaviy tamoyillarl. Academic research in educational sciences 2(CSPI conference 1), 1492-1496.
22. Janbayeva, M. S. & Qorayev, S. B. (2021). Modern principles of organization of extracurricular activities in primary schools. Экономика и социум, 5-2, 837-843.
23. Адбужалилова, Ш. А. (2020). Талабалар илмий дунёкарашини шакллантиришда педагогик технологияларнинг урни. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 813-823.
24. Abdujalilova, S., Koraev, S. B. (2020). Талабалар илмий дунёкарашини шакллантиришда педагогик технологияларнинг урни. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 813-823.