Научная статья на тему 'ОИЛАЛАРНИ МУСТАҲКАМЛАШ ВА НАСЛ САЛОМАТЛИГИНИНГ УСТУВОР ЖИҲАТЛАРИ'

ОИЛАЛАРНИ МУСТАҲКАМЛАШ ВА НАСЛ САЛОМАТЛИГИНИНГ УСТУВОР ЖИҲАТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

78
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
оила институти / саломатлик / насл / тиббий ва умумий маданияти даражаси / тиббий ва психологик саводхонлик / соғлом турмуш тарзи. / институт семьи / здоровье / поколение / уровень медицинской и общей культуры / медико-психологическая грамотность / здоровый образ жизни

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — В М. Каримова

Мазкур мақола оилаларда барқарор муносабатларни таъминлаш ва насл саломатлигининг устувор жихатларини ўрганишга бағишланган бўлиб, мақола доирасида муносабатлардаги муаммолар ва бунга сабаб бўлувчи тиббий-наслий аспектлар ўртасидаги боғлиқлик илмий хамда амалий маълумотлар асосида тахлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Данная статья посвящена обеспечению стабильных отношений в семье и изучению приоритетных аспектов репродуктивного здоровья. В рамках статьи анализируется взаимосвязь между проблемами во взаимоотношениях и медикорепродуктивными аспектами, его вызывающими, на основе научных и практических данных

Текст научной работы на тему «ОИЛАЛАРНИ МУСТАҲКАМЛАШ ВА НАСЛ САЛОМАТЛИГИНИНГ УСТУВОР ЖИҲАТЛАРИ»

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar

ОИЛАЛАРНИ МУСТАХКАМЛАШ ВА НАСЛ САЛОМАТЛИГИНИНГ

УСТУВОР ЖИХАТЛАРИ

В. М. Каримова

Низомий номидаги ТДПУ профессори, психология фанлари доктори

АННОТАЦИЯ

Мазкур макола оилаларда баркарор муносабатларни таъминлаш ва насл саломатлигининг устувор жихатларини урганишга багишланган булиб, макола доирасида муносабатлардаги муаммолар ва бунга сабаб булувчи тиббий-наслий аспектлар уртасидаги богликлик илмий хамда амалий маълумотлар асосида тахлил килинган.

Таянч тушунчалар: оила институти, саломатлик, насл, тиббий ва умумий маданияти даражаси, тиббий ва психологик саводхонлик, соглом турмуш тарзи.

АННОТАЦИЯ

Данная статья посвящена обеспечению стабильных отношений в семье и изучению приоритетных аспектов репродуктивного здоровья. В рамках статьи анализируется взаимосвязь между проблемами во взаимоотношениях и медико-репродуктивными аспектами, его вызывающими, на основе научных и практических данных.

Ключевые слова: институт семьи, здоровье, поколение, уровень медицинской и общей культуры, медико-психологическая грамотность, здоровый образ жизни.

ABSTRACT

This article is devoted to ensuring stable relationships in the family and studying the priority aspects of reproductive health. The article analyzes the relationship between relationship problems and the medico-reproductive aspects that cause it, based on scientific and practical data.

Key words: family institution, health, generation, level of medical and general culture, medical and psychological literacy, healthy lifestyle.

Кириш. Мухтарам юртбошимиз Ш.М. Мирзиёев бошчилигида оила институтини амалда мустахкамлаш,

May 6

614

унинг нуфузини хар томонлама ошириш, хукукий асосларини баркарорлаштириш масаласи она ва бола саломатлигини мустахкамлаш, насл тозалигига алохида эътибор каратиш билан хамоханг тарзда амалга оширилаётганлиги ута долзарб ва ибратлидир. Оиланинг хар бир аъзоси ба-робарида айнан унда камол топаётган ёш авлодга, унинг сог ва саломат дунёга келиб, жисмонан соглом ва аклан теран булиб ривожланиши масаласига алохида эътибор берилаётганлиги ёш оилаларни моддий ва маънавий жихатдан куллаб-кувватлаш борасидаги ишларимиз давлатимиз гамхурлигининг яккол ифодасидир.

Адабиётлар та^лили ва методология.

Зеро, хар бир узбекистонликлар оиласида фпарзанд дунёга келган кундан бошлаб, унинг саломатлигига, тарбияси ва камолотига ахамият берилади. Шунинг учун узбекистонликларнинг туйларига "Узларидан купайишсин", "Куша каришсин", "Ували-жували булишсин", "Турт мучаси сог фарзандлар куришсин", "Фарзандларининг орзу хавасини куришсин" каби эзгу дуолар килинади. Демак, оиланинг мустахкамлиги, никохнинг конунийлиги ва бу борадаги барча нормаларнинг амалда булиши энг аввало оилада тугилажак фарзандларнинг хар томонлома соглом булиши учун дастлабки асослардир.

Шундай фикр борки, боланинг саломатлиги, акли, иктидори, маданий савияси, касбий махоратидан энг аввало ота-она манфаатдордир, шу боис айнан улар уз фарзандлари сог-саломат тарбияланишлари борасидаги барча масъулият ва вазифаларини тула англашлари керак. Энг оддий мисол: оиладаги маънавий мухит, ота-онадаги соглом турмуш тарзи куникмалари боланинг соглом булиб камол топиши ва тарбияланганлик даражасига таьсир курсатувчи жуда кучли омил хисобланади. Биз барча шарт-шароитларга эга булган лицейда ёки касб-хунар коллежида болага мукаммал билим берсагу, у уйда ота-она ёки бошка кариндош-уруглари уртасидаги келишмовчиликларнинг ёки носоглом, зарарли одатларга ружу куйган ота ёки она хатти-харакатларининг гувохи булаверса, унинг калбида, рухиятида шундай узгариш келиб чикиши мумкинки, бу унинг таълим муассасида узлаштирган билимларини хам миясидан сикиб чикариши, хамиша тушкун кайфиятда юргани учун тобора соглиги хам ёмонлашиб бориши турган гап. Чунки у рухан эзилади, химоя излайди, кимга бориб дардини айтишни билмай, эртаси куни яна мактабга келади, кайфият ёмон, каллага билим кирмайди. Нари борса, истикбода отаси ёки онасининг сайъи - харакатларини кайтаради, носоглом турмуш кечиришни узига одат килади, ичувчи, чекувчи

_May 6

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023

Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar

y

булиб кетиши мумкин.

Афсуски, айрим ота-оналаримиз уз бурчлари деб, биринчи навбатда, фарзандлари учун зебу-зийнат йигиш, хашаматли иморатлар куриш, хориж машиналари олиб бериш ва нихоят, шов-шувларга сабаб булувчи туйлар килишни тасаввур киладилар. Лекин уз зурриёдларининг том маънода соглом булишлари, пишик билим олишлари, яхши хунарнинг эгаси булишлари ёки мустакил соглом дунёкарашга эга булишларининг ахамиятини англамайдилар, бу ишларни негадир тулигича таьлим муассасалари ёки жамоатчиликка хавола, деб тушунадилар. Аслида, ота-онанинг тиббий ва умумий маданияти даражаси ва тарбия борасидаги саводхонлиги уша боланинг келажагини, соглом турмуш тарзи тугрисидаги барча тасаввурларининг асосини ташкил этади. Х,ар томомлама соглом маънавий мухитда камол топган ёшларда улар никох ёшига етганда оила ва никох тугрисида тугри тасаввурлар шаклланади.

Шу уринда таъкидлаш керакки, юртимизда ёшларнинг сог ва саломат никохга киришлари учун етарли шарт-шароитлар яратилган. Ёшлар усмирлик ва илк успиринлик даврларидаёк тиббий курикдан утиш ва уз саломатлигига ёшликдан кайгуриш имкониятига эгалар. Тиббий саводи яхши булган ота-оналар бу ишларда алохида жонбозлик курсатадилар, айникса, кизларининг саломатлигига алохида этибор берадилар. Никохолди тиббий курикдан утиш тугрисидаги Низом ва Вазирлар Махкамасининг 365-карори умуман тарихий ахамиятга молик хужжатдир. Лекин никохгача тиббий курикдан вактида утганлар, диспансеризация куригидан утиб, уз соглиги тугрисида аник маълумотга эга булганлар айникса, катта ютукка эга буладилар. Хуш, никохгача булган тиббий курик, диспансеризация нима беради?

Аввало, унинг натижасида хамда соглом наслга кодирлик мезонига кура, успиринларни бир неча тоифасини ажратиш мумкин булади. Биринчиси, "турт мучаси" сог-саломатлар, иккинчиси айрим жузьий касаллиги бор, лекин уни махалладаги ёки турар-жойидаги тиббиёт муассасаси шифокори ёрдамида даволаш мумкин булганлар гурухи.

Учинчи гурух мижозлар наслига бевосита таьсири булмаган, лекин уз вактида даволанмаса, хомиладорлик вактида маьлум иллатларни келтириб чикарувчи касалликларга чалинганлар, масалан, ута ориклик, организмда витаминлар етишмаслиги ёки ичак хасталигининг окибати ёхуд йод етишмаслигининг яширин тарздаги шакллари, калконсим безлари фаолиятида узгаришлар мавжуд булганлар гурухи

Нихоят, яна бир сурункали хасталиги бор ёшлар гурухи мавжуд булиб, улар хасталигининг бевосита пуштга таьсири булади. Масалан, ёшликда грипп ёки гепатитнинг асоратлари уларок эпилепсия, сурункали гепатит, ревматизм, буйракдаги айрим хасталиклар шулар жумласидандир. Бундан ташкари, гиёхвандлик, ОИТС, тери-таносил ва рухий хасталиклар булиб, уларни даволаш ва олдини олишда ота-оналарнинг роли ва кумаги каттадир, чунки ёшлар бу хасталиклар билан якка узлари ва узларича даволана олмайдилар. Бундан ташкари, бепуштлик хамда тугма турли хасталиклар билан огриганлар, масалан, жигар церрози, буйрак касалликлари, эндокрин безларнинг тугма хасталиги, йигитларда крептархизм, варикоцели каби тухумдон касалликлари, тугма юрак-кон тизими хасталиги кабилар хам борки, улар, биринчидан, бепушт булсалар, иккинчидан, бундай ота-она ногирон бола тугилишига сабаб булади. Бу ёшлар билан тиббий - психологик хамда педагогик этиканинг барча усулларини куллаган холда муомала килишда уларнинг ота-онаси, оилавий шифокори зиммасига анчагина масъулиятлар юклайди. Шунинг учун хам ирсий касалликларнинг олдини олиш ва даволашда оиланинг роли каттадир.

Бугунга келиб, шуни мамнуният билан таъкидлаш мумкинки, Узбекистонда йилдан йилга никохга кириш олдидан тиббий курикдан онгли равишда утиш истагини билдираётган ёшлар сони ортиб бормокда, тиббий курик мобайнида хасталикларни аниклаш ва аник чора-тадбирлар куриш амалиёти тобора самарали булиб бормокда.

Албатта, саломатлик омили оила мустахкамлиги учун жуда мухим. Охирги йилларда айнан шу омил таъсири (тиббий курикдан утмаслик, келинчак саломатлигининг яхши эмаслиги, фарзанднинг хасталикка чалиниши, ногиронлик ва х-зо) хам никох ажримларига сабаб булмокда. Ахоли саломатлигини мухофаза килиш, тиббий курикдан утиш тугрисидаги Низомнинг мавжудлиги ва бу чора-тадбирларда хукумат томонидан куплаб маблаглар ажратилаётганлигига карамай, купгина оилавий низолар ушбу сабаб туфайли содир булаётганлиги ачинарли.

Натижалар ва му^окама.

Юкоридагилардан ташкари, Узбекистонда оила институтининг мустахкамлигига тахдид солаётган омиллардан асосийси бу - оила ажримлари булиб, унинг асосий сабаблари куйидагилар: - йигит ва кизларнинг оилавий хаётга тайёр эмасликлари, айрим ота-оналарнинг кайноналик ва кайноталикка психологик тайёр эмаслиги;

_May 6

- муроса килиш одобининг шаклланмаганлиги, кайнона-келин можаролари;

- туй-хашамлар билан боглик можароларнинг ёш оила такдирига таъсири;

- оиланинг уз иктисодий муаммоларини узи мустакил хал кила олмаслиги;

- саломатлик омили (тиббий курикдан утмаслик, келинчак саломатлигининг яхши эмаслиги, фарзанднинг хасталикка чалиниши, ногиронлик ва х-зо);

- кайнона-келин муносабатларининг ёмонлиги;

- эрнинг тайинли хунар ва иш эгаси эмаслиги, оилада аёлнинг ягона рузгор тебратувчи булиб колиши;

- ноконуний миграция;

- кушхотинлилик, норасмий никохлар;

- рашк, хиёнат;

- расмий никохнинг йуклиги;

- бепуштлик;

-мобил телефонлардан уринли фойдалана олмаслик;

- вояга етмаган болаларни тарбиялаш ва уларга таълим бериш борасидаги мажбуриятларни бажармаслик;

- бошка сабаблар.

Айникса, бугунги фан ва техника ута ривожланган асрда ота-оналар боланинг зарур даражада таълим олишини таъминламаганлиги учун жавобгарликка тортиш холатлари мавжуд эмас. Ушбу норманинг амалда таъминланиши учун ота-оналарнинг юкоридаги мажбуриятларини бажармаганликлари тугрисида васийлик ва хомийлик органларига ёки тегишли хукукни мухофаза килиш органларига мурожаат килиш механизми шаклланмаган. Масалан, урта-махсус ва касб-хунар таълими муассасаларида таълим олаётган кизларни эрта турмушга бериш, болаларни ушбу таълим муассасаларига ота-оналар томонидан юбормаслик хануз учрайди.

Яна бир мухим жихат - бу кариндош-уруглар уртасидаги никохларнинг хануз борлиги. Чунки ушбу омил туфайли хамон айрим оилаларда ногирон болалар тугилмокда. Маълумотларга таянадиган булсак, агар кариндош булмаган ота-оналардан ногирон бола тугилиш хавфи 2 ёки 3% булса, кариндошлар жуфтлигида бу ракам 4,5 - 5,0 % гача боради, яъни, икки баробар ортикдир. Хулоса ва таклифлар.

Юкорида таъкидланган муаммоларнинг ечими - бугунги кунда купчиликка аён - оилада соглом турмуш тарзини кенг таргиб килишнинг самарадор восита ва механизмлари олимлар томонидан, жумладан пснхологлар томонидан урганиш. Зеро,

_May 6

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va vechimlar

cofhom TypMym Tap3uHu KeHr TapFuSoT Kunum, KapuHgom-ypyFnap ypTacugaru HHKOxnapHHHr 6apx,aM Tonumura эpнmнm, acp öanocu xucoönaHMum OHTC Ba CnH^ эnнgeмнacннннг onguHu onumga ouna uHcraTyra Ba OHaHHHr ponuHu KyTapum MyxuMnuruHu SyryH 6apnaMH3 aHuK aHrnaÖMro. fflaxapnapuMro Ba KumnoK HH$paTy3HHMacHHH puBo^naHTupumga afiHaH caHHTapHa-rHrneHHK mapT-rnaponraapHH axmunam, x,ap öup ouna ynyH MyHocuS TypMym Tap3HHH x,ap 6up xygygga TamKunnamTupumra SapnaMro KyMaK SepumuMro no3uM. ^yHKH OHa canoMar Synca, y oggufi o3oganuK Ba opacTanuK KouganapuHu SuncaruHa, $ap3aHgHHH axmu aMannapra yprara onagu. fflyHgafi экaн, 6apnaMH3 ^ofinapga ouna MaH^aaTnapHHH aManga xuMoa KunumgeK caBoS umnapHu aHaga WKcaK caBuara KyTapumuMro gapKop.

REFERENCES

1. KapHMoBa, B. (2006). OunaBufi x,aeT ncuxonoruacu: YKyB KynnaHMa. T.: Fan va

texnologiyalar markazining bosmaxonasi, 142.

2. KapHMoBa, B. (2005). CanoMarauK ncuxonoruacu exyg cofhom Synum ynyH pyxuaTHH Som^apum cupnapu. TomKenm: fl^u acp aenoöu.

3. KapHMoBa, B. M. (2007). Y36eKucTOHga ounanapHH h^thmohh Myxo$a3a Kunum MexaHH3Mnapu. Ourn: uwmuMOuü %umoh OMumapu-ToMKeHm, 8-9.

May 6

619

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.