Научная статья на тему 'ЭРТА ТУРМУШ ҚУРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ'

ЭРТА ТУРМУШ ҚУРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
89
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Оила / жамият / эрта турмуш / соғлом турмуш / қадрият / эрхотин муносабатлар. / Family / society / early marriage / healthy living / value / couple relationships.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ирода Мурадуллаевна Шониязова

Ушбу мақола оилаларда ажримларга сабаб бӯлаѐтган омиллардан бири эрта турмуш қуришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари ўрганиглан. Ёш оиланинг соғлом турмуш тарзи, шахслараро муносабатнинг мақсадга мувофиқ кечиши унинг аъзолари, хусусан ѐш келин-куѐвларнинг оилавий қадриятларни қай даражада кундалик турмушда намоѐн қилиши таҳлил қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article examines the socio-psychological characteristics of early marriage, one of the factors that lead to divorce in families. A healthy lifestyle of a young family, the purposefulness of interpersonal relationships, the extent to which its members, especially young couples, reflect family values in everyday life are analyzed.

Текст научной работы на тему «ЭРТА ТУРМУШ ҚУРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ»

ЭРТА ТУРМУШ КУРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК

ХУСУСИЯТЛАРИ

Ирода Мурадуллаевна Шониязова

Самарканд давлат университети Психология назарияси ва амалиёти кафедраси ассистенти

АННОТАЦИЯ

Ушбу макола оилаларда ажримларга сабаб булаётган омиллардан бири эрта турмуш куришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари урганиглан. Ёш оиланинг соглом турмуш тарзи, шахслараро муносабатнинг максадга мувофик кечиши унинг аъзолари, хусусан ёш келин-куёвларнинг оилавий кадриятларни кай даражада кундалик турмушда намоён килиши тахлил килинган

Калит сузлар: Оила, жамият, эрта турмуш, соглом турмуш, кадрият, эр-хотин муносабатлар.

ABSTRACT

This article examines the socio-psychological characteristics of early marriage, one of the factors that lead to divorce in families. A healthy lifestyle of a young family, the purposefulness of interpersonal relationships, the extent to which its members, especially young couples, reflect family values in everyday life are analyzed.

Keywords: Family, society, early marriage, healthy living, value, couple relationships.

КИРИШ

Оила - бу жамиятнинг асосий бугинидир ва унинг замирини никох ташкил этади. Оила кон-кариндошликка асосланиши хамда жамият ва давлат мухофазасида булиш хукукига эгадир. Бунда оталик, оналик ва болалик химоя килинади. Олимларнинг фикрича, инсон хаётининг бирдан-бир тугри йули оилавий хаётдир. Маълумки, мамлакатимизда оилага мукаддас даргох сифатида каралади. Сабаби, унда умуминсоний ва миллий кадрият муносабатлари шаклланади.

Шунингдек, оила инсон учун мехнат кобилиятини тиклаш, дам олиш жойи ва ёш авлод камол топадиган тарбия маскани хамдир. Чунки, ота-боболар ва момоларимиздан мерос - тарбия жараёнида мухим ахамият касб этувчи яхши анъанаю, урф-одатлар минг йиллардирки, оила шароитида хаёт синовларидан

утиб келмокда. Ана шу оиланинг энг асосий вазифаларидан бири -инсониятнинг занжирини соглом ва иктидорли авлодлар билан улаб боришдан иборат.

Шу маънода оила мустахкамлиги бир неча омилларга боглик булиб, мазкур масала бугунги куннинг долзарб мавзуларидан биридир. 2012 йил 25 майда Жахон согликни саклаш ташкилотининг Женева шахрида булиб утган 65-сессияси ва унда куриб чикилган долзарб мавзу - "Усмир ёшдаги хомиладорлик ва уларнинг салбий окибатлари" бу борадаги фикрларимизнинг ёркин ифодасидир. Унда келтирилган маълумотларга кура, хар йили 15-17 ёшдаги 16 миллион нафар усмир киз ва 1 миллионга якин 15 ёшгача булган кизларнинг тугиши, шунингдек, йилига 3 миллион нафар 15-19 ёшдаги кизлар хатардан холи булмаган аборт килдираётганлиги билан уз хаётларини хавф остида колдирмокда.

Бундан ташкари, усмир ёшдаги оналар орасида улим хавфи 20-24 ёшда туккан аёлларга караганда жуда юкори булади. Айтиш керакки, инсонпарварлик муносабатлари мавжуд демократик-хукукий давлатларда оилага куйидагича таъриф берилади: "Оила жамиятнинг табиий ва асосий бугини булиб, юридик маънода никох кариндошлик, фарзандликка олиш ёки бошка шаклларда болаларни доимий тарбияга олишдан келиб чикадиган тегишли хукук ва мажбуриятлар билан богланган шахслар доирасидан иборат булган миллий мустакиллик мафкурасига, умуминсоний кадриятлар ва шаркона анъаналарга асосланган оилавий муносабатларни ривожлантириб, унинг мустахкамлигига каратилган фукаролар иттифокидан иборатдир".

Узбекистон Республикаси Оила кодексининг биринчи моддасида, никох фукаролик холати далолатномаларини кайд этиш (ФХДЁ) органларида тузилиши лозимлиги курсатилган. Аммо эрта никох куриш хавфли хисобланади. Биринчидан, турмушга чикаётган киз жисмонан, рухан, ижтимоий-иктисодий томондан тайёр эмас, уни бирор касб-кори йук, хали оила келинлик, оналик, хотинлик вазифаларига тайёр эмаслигини хисобга олсак, турмушга чикиш ёши кизлар учун 20-22 ёш, йигитлар учун 23-25 ёш деб белгилангани маъкул, чунки бу ёшда бирор касбнинг эгаси булади, жисмонан ва рухан салохияти етилиб боради хамда оила юмушларини бажаришда анча узини тутиб олган хисобланади.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Е.В. Екжанова оилавий хаётга тайёрлик деганда, ишонч, карашлар, муносабат, мотив, булажак оилапарвар ролини бажариш учун зарур буладиган

ахлокий сифатларнинг намоён булиши (масъулият, гамхурлик, жасурлик, мехнатсеварлик) асосида муваффакиятли оилавий хаётга ички йуналганлиги, шахснинг фаол-харакатли холатини назарда тутувчи мураккаб шахс таълимини тушунади. У.К. Дьяченконинг фикрича, тайёрлик мураккаб шахсий таълим, функционал холат булиб, муайян фаолиятга тайёргарлик даражаси, тайёрликнинг мазмуний-процессуал жихатларини белгилаб берувчи компонентлар тизимини ифодалайди. Мазкур холат мувофик фаолиятга психологик йуналганлик, унинг мазмуни ва вазифаларини чукур тушуниш, мукобил методларни узлаштирганлик, ривожланган рефлексия ва эмпатия, перцептив ва коммуникатив кобилиятлар бирлигидаги восита ва усуллар билан характерланади. А.Ю. Апухтина тайёрлик деганда, фаол фаолиятни амалга оширишда зарур буладиган психика функцияларини тушунишни таклиф килади, бу эса тегишли биокимёвий ва физиологик шарт-шароитларни талаб килади. Бундан 26 ташкари, муаллиф эмоционал ва иродавий компонентлар таъсирига эътибор каратади. П.Л. Соломин тайёрликни уз кучига ишонч, максадга эришишга интилиш, хаяжон, психик жараёнлар, уз-узини бошкариш ва уз-узини бахолашнинг баркарорлигини ифодаловчи психик холат сифатида тадкик этишни таклиф килади. М.Р. Минигалиевнинг фикрича, муайян фаолиятга психологик тайёрлик максадга интилиш, бошкарув, баркарорлик ва самарадорликнинг мухим шарти саналади. У шахснинг ишончи, карашлари, муносабати, хислари, иродавий ва эмоционал сифатлари, билим, малака, куникма, установкаларни уз ичига олган тулик ходисани узида акс эттиради. Инсонга уз вазифаларини муваффакиятли бажариш, билимларни куллай олиш, тажриба, шахсий сифатлар, уз-узини назорат килишни саклаш ва кузга куринмас тусиклар пайдо булганда уз фаолиятини кайтадан тиклашга ёрдам беради. Шу тарика, тайёрлик - бу организм, шахсни келгуси фаолиятга мослаштиради. Маълумки, илмий адабиётларда тайёрлик ва тайёргарлик тушунчалари ажартилади. Масалан, И.Е. Корнеева ушбу тушунчани билиш, эмоционал ва иродавий жараёнларнинг муайян сифат ва даражасининг ривожланиши деб талкин килади, тайёрликни эса индивиднинг психик имкониятларини мобилизациялаш доирасида урганади. Бундай ракурсда тайёргарликни биринчи даража, тайёрлик шаклланишининг бошланиши сифатида тушуниш максадга мувофикдир. Тайёрлик масалаларига фаолиятли ёндашув доирасида унинг урни, ахамияти ва функцияларига доир турли фикрлар мавжуд, бирок деярли барча тадкикотлар фаолият хамда шахс хаётининг узаро алокаси ва узаро богликлигига, яъни шахс фаолият алокаларининг муайян тизимига кушилмасдан туриб, тайёрлик

maKnnaHMacnuru, 6y эса, y3 HaBÖaruga, Kenrycuga cyöteKT ^aonuaTHHUHr y3ura xoc xycycuaTnapuHH öenrunamra goup Ha3apuH Kouganapra acocnaHagu. ffly TapuKa, ^aonuaTnu eHgamyB TanepnuKHH maxcHHHr MyañaH, TaHnaHraH, axaMuaTnu oöteKTnapura HucöaraH $aon MyHocaöaru cu^araga ypraHagu. ffly MyHOcaöaT öunaH, TañepnuK $aon Mua 27 ^aonuaTHHUHr yMyMHH ycumugaH TamKapuga cogup öynMangH, geö TaxMHH Kunum oKunoHa KypuHagu, nyHKH TañepnuK xonaruHH aparum ynyH opraHH3MHUHr ^aonnuK gapa^acuHH omupaguraH, yHH Kenrycu ^aonuaraga 3apyp öynaguraH öuoKHMeBHH Ba $H3uonorHK Tatcup MyxuM axaMuaTra эгa.

MYXOKAMA BA HATH^A^AP

TagKHKoT umnapuMH3 gacTnaÖKH öocsunuga эpтa TypMym KypraHnapHH wuhcuü MyHOcaóamxapHU аницмаmга HyHanrapHnraH öynuö, em KenuH-KyeBnapHHHr ^hhchh MyHocaöarnapgaru MyBo^HKnuru, em ounaHHHr KeñHHru THHH-ToTyBnuruga yHHHr axaMuaTHHu H3oxnam hmkohhhh öepagu. Y3ÖeK Munnaruga KynuHna эp-хoтнн ypTacugaru ^hhchh MyHocaöarnap aHna ho3hk Macana cu^araga Kapanagu Ba y3oK BaKT MoöaHHuga öy MyaMMoHH Taxnun Kunum MyMKHH эмacgeк Kapanuö, $aKar 3apypaT TyrunraHgaruHa Top goupanapga öy xaKga öup TyxTaMra KenumraH. By BoKenuK xanK opacuga cTepeoTunnamraH TacaBBypnapHHHr maKnnaHumura onuö KenraHgup. ByryHru KyHga ^hhchh MyHocaöarnap ounaHHHr öapKapopnuru, эp-xoтннnapнннг y3apo eKTupumu, cornoM ^ap3aHg gyHera Kenumu Ba yHgaru axunnuKHH TatMHHnamHUHr энг MyxuM mapTnapugaH öupu xucoönaHagu. TagKHKoT Hara^anapura эtтнöop KunaguraH öyncaK, ymöy mKana W3acngaH эpnap 7.43+0.86, aennap 6.92+0.77 (p-^apKnap umoH^nunuru ce3unapnu öynca-ga, aHHK Ky3aranMagu) öannHH HaMoeH KHnraHnHKnapHHH ryBoxu öynguK. KypcaTKHH Harn^anapu эp-xoтннnapga ypTanagaH öupo3 MKopu экaнnнгннн KypaMH3. MeToguKaHHHr mapTura Kypa, HaTH^aHHHr öyHgan KypuHum onumu, ounaga эp-xoтнн MyHocaöarnapuga ^hhchh MacananapHH эtтнöopgaн neTga Kongupum KepaK эмac, geraH xynocaHH KenTupuö HHKapagu. Hhcöhh MatHoga Hara^anap em KenuH-KyeBnapHHHr öepraH ^aBoönapuga ^hhchh MocnuK (öup-öupugaH Tyna KaHoarnaHum) ounaBHH öaxT, ynap y3apo эtзoзnaннmннннг MyxuM mapTH экaнnнгннн TacgHKnañgu. Ammo Hara^anapHH WKopu gapa^aga geö xaM ama onMañMH3. ^yHKH Kancugup MatHoga Hara^anapHHHr ypTanagaH WKopupoK экaнnнгн, y30eK этнocнga em KenuH-KyeB ypTacugaru ho3hk cupnapgaH aTpo^garunapHHHr öoxaöap öynumu (KagpuaTnapra Kypa) ogaTHH xonar эмacnнгннн H^oganañgu. 3p-xoTHH MyHocaöaTnapuHHHr ho3hk KuppanapuHH omKop KunMacnuK y3apo xypMar Ba ounaHH caKnam xaMga

бир-бирига ишончнинг мухим йули сифатида тушунилади. Айрим холатларда жинсий уйгунликнинг 101 етишмаслиги окибатида куёв ёки келин томонидан йул куйилган хатолар кадриятларни синдириб, оиланинг бузилишига олиб келмокда. Жинсий номослик ёш эр-хотинлар уртасидаги нафакат физиологик жараённинг меъёрида булмаслигини, балки психологик ва ижтимоий психологик омилларнинг хам етарлича тартибга келтирилмаганлиги ёки етишмаслиги окибатидир. Рухий таранглик эр-хотин уртасидаги жинсий номутаносиблик, кунглини топа олмаслик, эмоционал кузгалишнинг етарлича хосил булмаслиги, оилавий шарт-шароитларнинг етишмаслиги ва аёлнинг куни-кушни аёллар орасидаги мавкеининг шаклланганлиги билан хам боглаш мумкин. Аёл ёки эрда рухий таранглик, асабнинг бузилиши, кайфиятнинг йуколиши, депрессия, астениклик, газабланиш ва норозилик хисларининг пайдо булиши кабиларни эр-хотинлар уртасидаги жинсий номутаносибликнинг таъсири хам деб караш уринлидир. Номутаносиблик эса оила баркарорлиги ва мустахкамлигини таъминлай олмайди. Бундан куринадики, замонавий узбек оилаларида тинч-тотувлик ва баркарорликни таъминлашда жинсий муносабатларга:

-эиг мухим омиллардан бири сифатида караш лозимлигини: -инсонийлик мазмунини инобатга олган холда эр-хотинлар уртасидаги жинсий номутаносибликни ижобий хал этиш позициясида туришни:

-келин-куёв уртасидаги жинсий номутаносиблик булиши мумкин ходиса ва унга фожиа сифатида карамаслик лозим деган ижтимоий фикрни (хусусан эр-хотинларнинг узида, кон-кариндошлар хамда кушнилар орасида) шакллантириш лозим. Оиладаги соглом турмуш тарзини факат эр-хотин уртасидаги жинсий уйгунлик (мослик) хал этади деган мулохазадан йирокмиз. Чунки ягона омил бутун бошлик, оилавий муносабатлар тизимини хулосалашга асос була олмайди. Шу сабабли, ёш келин-куёв оиласида соглом психологик муносабатларни таъминлашга хизмат киладиган навбатдаги шкалалар натижаларига хам мурожаат киламиз.

Эр-хотинларнинг шахс сифатида мувофицлиги. Оила куриш, унга эгалик хисси, оила хаёти ва ундаги турмуш тарзи жуда мураккаб ва 102 мукаммал ижтимоий-этник муносабатлар тизимидан ташкил топган булиб, ёш келин-куёвдан инсонга хос сифат ва фазилатлари билан баркамолликни талаб этади. Оилавий муносабатларда эр-хотиннинг ёки келин-куёвларнинг туйга кадар бир-бирларини яхши урганиб, психологик хислатларига кура мувофик келиши ("юлдузи юлдузига" мос келиши), узаро севги-мухаббат ва ёктириш асосида турмуш куриши анча ижобий холат сифатида каралади. Ушбу "Эр-

хотинларнинг шахс сифатида мувофикликлари11ни аникловчи шкала никохдаги шерикларнинг маслаклари, кизикишлари, манфаатлари, кадриятлар йуналиши, вактни (умрни) мазмунли утказишлари билан боглик бир катор установкаларни мужассамлаштирган. Хдмкорлик психологияси, узига шерик танлаш ва биргаликда фаолият курсатиш кундалик турмушда учрайдиган реал зарурий ходисалардир. Улар шахсларнинг маълум вакт мобайнида амалга оширадиган фаолиятларидир. Аксинча оиладаги эр-хотинларнинг биргаликдаги, хамкорликдаги фаолиятини киска муддатли бирон-бир меъёр билан чегаралаб булмайди. Агар мехнат жамоасида ходимлар уртасидаги низо сабабли бири узининг ишчи урнини бошка жамоага узгартириши ёки жамоанинг бошка аъзолари билан яхши муносабат урнатиш оркали уз хатти-харакатларини компенсациялаши мумкин. Оилада эр-хотин уртасидаги келишмовчилик, низолар окибатида эса юкоридаги тарзда иш тутиб булмайди. Чунки, хар кандай муаммо оила манфаатлари доирасида хал этилади. Шундай экан, натижаларга мурожаат этиб курайлик, эрлар 6,30+0,66 ва аёллар 8,73+0,89 балл (t=2,43. Р<0,05 тенг булди) билан каноатланганлар.

Турмуш куриш учун ёшлар жисмоний, рухий ва маънавий соглом булиши керак. Икки ёш бир-бирини рухан тушуниб, огир ва кувончли кунларни биргаликда хамнафас булиб, мехр ва мухаббат билан утказиш каби таассуротлар асосида турмуш куриши максадга мувофикдир. Турмуш куриш хар бир инсонда руй берадиган табиий ходисадир. Турмуш хатосиз булиши учун сабр, масъулият, хохиш ва билим зарур. Эрта турмуш куришда киз болалар уз мустакиллик ва эркинликларидан чекланадилар, оиладаги мавжуд буладиган муаммолар ечимини тугри ва максадли хал этишда кийналадилар, дунёга келган фарзандларини парваришлаш ва тарбиялашда кийинчиликларга дуч келадилар.

Афсуски, айрим ота-оналар уз орзу-хавасларини устун куйиб фарзандларини эрта никохга уз куллари билан топширадилар. Эрта никох эрта хомиладорликка олиб келиши мумкин. Эрта хомиладорлик жуда огир кечиши, тугиш жараёнида она ва боланинг соглиги хавф остида колиши мумкин. Биринчи хомиладорликдаги аборт бепуштликка, жинсий аъзоларнинг сурункали яллигланиш касалликларига олиб келади.

Бу эса, оилага моддий зарар курсатиши ва оила мустахкамлигига салбий таъсир этиши мумкин. Никох куриш, аввало, фарзанд куришдек мураккаб физиологик жараёнлар билан алокадор булганлиги сабабли, жуда эрта турмуш куриш купгина бепуштликка, боланинг ой куни етмай тугилишига, шунингдек, хомиланинг нотугри ривожланишига сабаб булиши мумкин. Илмий

MatnyMoTnapra Kypa, KU3nap Ba Hururnap geapnu 20 emgaH KeHHHruHa aHaroMHK Ba $H3uonorHK ^uxargaH öyTyHnan KaMonoTra eTagunap. Yh caKKH3 emrana öynraH KH3nap xanu ^rouonoruK puBo^naHumu oxupura eTMaraH, toc cyaKnapu xanu puBo^naHum öocKunuga öynagu.

ByHgañ emnapga xoMunagopnuK pyH öepca xoMunaHHHr puBo^naHumu Ba TyrpyK ®;apaeHH ^yga orup yTagu. Bona nana, KaM Ba3Hnu, Typnu xun HyKcoHnap öunaH Tyrunumu MyMKHH. Arap öona cornoM TyFunraHga xaM yHH napBapum Kunum 15-16-17 emnu KU3napra ^yga oFupnuK Kunagu. fflyHHHrgeK, эpтa xoMunagopnuKga öup KaTop canöuH oKuöarnap Ky3aranuö, ynapra Kyñugarunap Kupagu: - xoMunagopnuK Ba TyFum gaBpuga xaMga TyKKaHgaH KeHHH Typnu xun acoparnap Ky3aranuö, öupHHnu xoMunagopnuK Kyn xonarnapga aöopT öunaH aKyHnaHagu, öyHHHr oKHöaruga ^hhchh at3onapga Typnu xun WKyMnu Ba öomKa KacannuKnap puBo^naHagu; - ycMup KU3napgaru xoMunagopnuK, atHH xoMunaHHHr puBo^naHumu xaM orup Kenagu.

^yMnagaH, xoMuna axmu puBo^naHMañgu, Ba3HH KaM öynuö, Kyn xonarnapga ynuK eKH nana, HyKcoHnu Ba Typnu xun KacannuKnap öunaH TyFunagu; - ycMup KH3napgaru TyFum ^apaeHH xaM orup yTagu, atHH ycMup KH3napHUHr toc cyaKnapu axmu puBo^naHMaraHnuru caöaönu TaöuuH Hyn opKanu TyFum ^apaeHH KHHHHnamuö KynruHa xonaTnapga ^appoxnuK aManueTH öunaH TyFgupuö onuHagu; - oHa KaHna em öynca, canöuH oKuöarnap Ky3aranum xaB^u myHnanuK WKopu öynagu; - ycMup KU3nap эpтa xoMunagop öynraHnapuga pyxuH xonarnapu y3rapuö, TymKyHnuKKa Te3 Tymuö Konagunap, öy xonaT ynapga y3oK BaKT caKnaHagu; -h^thmohh Ba HKTucogHH ^uxargaH xaM KapaM öynuö, a^panum xonarnapu Kyn Ky3aTunagu.

CornoM TypMymHH H3gaH nuKapaguraH, upcuH KacannuKnapra caöaönu öynaguraH canöuH oMunnapgaH aHa öupu aKUH KapuHgom-ypyrnap ypTacugaru HHKoxgup. MatnyMKH, aKnu 3au$, Kap-coKoB Ba öomKa ^hcmohhh HyKcoHnap öunaH TyFunaguraH öonanap acocaH aKUH KapuHgomnap ypTacugaru ounanapga Ky3aTunagu. fflyHHHr ynyH emnap ypTacugaru эpтa hhkox xaMga aKUH KapuHgomnap ypTacugaru HHKoxnapHUHr onguHH onum MaKcaguga coFnoM TypMym Tap3HHH maKnnaHTupum öyHHna onuö öopunaeTraH TapFHöoT-TamBHKoT umnapuHH aHaga KynaHTupum Ba caMapagopnuruHH omupum KepaK. ffly MaKcagga Ouna KogeKcuHHHr 17-Moggacuga "HuKoxnaHyBnu maxcnapHH thööhh KypuKgaH yTKa3Hm" öenrunaö KyñunraH öynuö, ymöy ^oHyH u^pocuHH TatMHHnam MaKcaguga Y3öeKHcroH PecnyönuKacu Ba3upnap MaxKaMacuHHHr 2003 Hun 25 aBrycTgaru 365-coHnu Kapopu öunaH "HuKoxnaHyBnu maxcnapHH thööhh KypuKgaH yTKa3um TyFpHcHga"rH hh3om TacguKnaHraH.

Унга кура, никохланувчи шахслар 5 боскичдан иборат, яъни ОИТСга карши курашиш маркази, Наркология маркази, тери-таносил диспансери, силга карши курашиш диспансери ва рухий касалликлар диспансеридан тиббий курикдан бепул утказилади. Шуларни инобатга олган холда айни пайтда Жамият саломатлиги ва согликни саклашни ташкил этиш илмий-тадкикот институти ва унинг худудий булинмалари, шунингдек, туманлардаги саломатлик марказларининг даволаш-профилактика муассасалари шифокорлари, урта тиббиёт ходимлари томонидан оила, махалла, мактаб, коллеж-лицей ва олий укув юртларида эрта турмуш куриш ва кариндошлар уртасидаги никохнинг салбий окибатлари ва уларнинг олдини олишга оид мавзуларда кенг камровли тадбирлар утказиб келинмокда.

ХУЛОСА

Жисмонан соглом, маънавий етук, хар томонлама баркамол авлодни шакллантиришда, ёшлар уртасида эрта никохнинг олдини олиш, мустахкам оилани шакллантиришда махалланинг урни алохида ахамиятга эга. Бу кенг камровли ишларни махалла фукаролар йигини, Хотин-кизлар кумитаси, ФХДЁ, Узбекистон Ёшлар иттифоки, оммавий ахборот воситалари ходимлари, диний идора вакиллари билан хамкорликда олиб бориш бугунги давр талабидир. Зеро, фарзандларимизнинг эрта турмуш куриши ва кариндошлар уртасидаги никохга йул куйишимиз уларнинг соглиги, бахти ва умрига зомин булиш билан баробардир.

Оилада соглом психологик муносабатларни таъминлашда оилавий психотерапия усулларидан фойдаланиш максадга мувофикдир. Оилавий психотерапия - оиланинг меъёрий фаолият курсатишини таъминлаш, оила бузилишларининг турлари ва уларнинг сабабларини урганиш, профилактикаси хамда эр-хотиннинг психик ва соматик саломатлигини аниклаш билан боглик турмуш фаолияти бузилишининг диагностик ва психопрофилактик мажмуасидир. Оилавий психотерапия йуналганлик мохиятига кура инсонпарварлик майлларига (мотивларига) таяниб, оилада соглом психологик муносабатларни таъминлашга хизмат килади.

REFERENCES

1. Андреева Т.В. Психология современной семьи. - СПб.: Речь, 2005. -436 с.

2. Авлаев, О., & Жураева, С. (2019). —Бахтни белгилашда адаптация даражасининг нисбийлиги!. "ПСИХОЛОГИЯ" илмий журнал, 4, 121-128.

3. Авлаев, О., & Маматкулова, З. (2019). Динамика межличностного отношения

компонентов социального интеллекта студентов. Наука и образование сегодня, 12(47), 67-74.

4. Корнеева И.Е. Готовность к объединению с другими людьми как фактор самоорганизации. // Материалы Всероссийской научно-практической конференции. - Иваново, 2005. - С. 120-124.

5. Минигалиева М.Р. Личностная зрелость и готовность к профессиональной деятельности специалиста по социальной работе. Часть 1 // Психология зрелости и старения: Ежеквартальный научно-практический журнал / ред. О.В. Краснова. - 2013. - № 3 (63). - С. 62-85.

6. Соломин П.Л. Психологическая готовность к профессиональному самоопределению подростков, находящихся в разных социальных ситуациях развития. // Прикладная психология. - 2009. - № 8. С. 154-162.

7. Ременник Л.И Наука быт вдвоем. - Владикавказ. "Ир", 1990, -124 с.

8. Салахутдинова М., Мусинова Р. Общая психология. Учебное пособие. Самарканд, СамГУ, 2020. - 312 с.

9. Salaxutdinova M.I. Rivojlanish va yosh psixologiyasi. O'quv qo'llanma. Samarqand, SamDU, 2020. - 156 b.

10.Авлаев, О. У., & Маматкулова, З. Г. (2019). Динамика межличностного отношения компонентов социального интеллекта студентов. Наука и образование сегодня, (12 (47)).

11.Авлаев, О., & Жураева, С. (2019). Бахтни белгилашда адаптация даражасининг нисбийлиги. ПСИХОЛОГИЯ" илмий журнал, 4, 121-128.

12.Valieva, M. S., & Avlaev, O. U. (2021). The influence of educational factors on the formation of personality. Heraldpedagogiki. Nauka i Praktyka, 1(2).

13. Авлаев, О. У. (2021). Талабалар камолотида ижтимоий интеллектнинг гендер фарклари.«. PSIXOLOGIYA"ILMIYJURNAL, 3441.

14.Avlaev, O. U. (2020). The role of social intelligence in personal development. Association with Novateur Publication India's A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 692-698.

15.Mirqosimova, X. M., & Avlaev, O. U. (2021). The intellectual dynamics of adolescents. Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka, 1(2).

16.Абдуллаева, Ю., & Авлаев, О. (2021). Эшитишдa муaммолaри булган yкувчилaрни консилиум асосида луFaт бойлигини ошириш. Academic research in educational sciences, 2(5), 922-932.

17.Авлаев, О. У., & Бутаева, У. А. (2021). Талаба подхологик камолоти масаласи. Academic research in educational sciences, 2(5), 4-11.

18.Avlayev O.U., Jurayeva S.N., Mirzayeva S.R. Teaching methods. Tashkent. Navruz. 2017

19.Авлаев, О. У. (2021). Талабалар касбий камолотида установкаларнинг урни. Academic research in educational sciences, 2(10), 1247-1258.

20.^урбонова, Б. К., Авлаев, О. А. У., & Абдукаримов, Ш. У. У. (2021). Ташиш жараёнида автомобилларнинг эксплуатацион хусусиятини бахолаш. Academic research in educational sciences, 2(12), 548-555.

21.Авлаев, О. У. (2021). Укитувчининг бошкдрувчанлик услублари. Academic research in educational sciences, 2(10), 1239-1246.

22.BEKIYEVA, M. (2020). Bekiyeva Malika O'zbek tilinikognitiv o 'rganish omillari, vazifalari va ahamiyati. Архив исследований, 8-8.

23.BEKIYEVA, M. (2020). Bekiyeva Malika Frazeologizmlar-ozbek xalqining madaniyatini ifodalovchi til durdonasidir. Архив исследований, 8-8.

24.BEKIYEVA, M. (2020). Bekiyeva Malika Педагогик махоратни шакллантиришнинг мухим хусусиятлари. Архив исследований, 6-6.

25.BEKIYEVA, M. (2020). Bekiyeva Malika O'zbek antroponimlari lingvokulturologiyaning o'rganish obyekti sifatida. Архив исследований, 6-6.

26.BEKIYEVA, M. (2020). Bekiyeva Malika Komponenti semantik jihatdan turli guruhlarga mansub bo lgan frazeologik birliklarning lingvomadaniy xossalari. Архив исследований, 7-7.

27.Исаева, М. (2020). Оилавий муносабатлар психодиагностикаси. Интернаука, (23-3), 63-66.

28.Исаева, М. А., & Эшонхужаева, В. Ж. (2021). Оилавий муносабатларни урганувчи психологик методикалар тахлили. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, ^(Special Issue 2), 109-115.

29.Isayeva, M. A. (2014). Religious and psychological aspects of family functions. The Way of Science, 90.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.