Научная статья на тему 'ОИЛАНИНГ МАЪНАВИЙ-АХЛОҚИЙ ХУСУСИЯТЛАРИ ВА ОИЛА МУСТАҲКАМЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ИМКОНИЯТЛАРИ'

ОИЛАНИНГ МАЪНАВИЙ-АХЛОҚИЙ ХУСУСИЯТЛАРИ ВА ОИЛА МУСТАҲКАМЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ИМКОНИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

286
49
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
оила / жамият / миллий маънавият / эркин фуқаро / оила мустахкамлиги / оила маънавий-аҳлоқий мустаҳкамлиги / family / society / national spirituality / free citizen / family strength / family spiritual and moral strength

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Oлмос Эламанович Эшмурадов

Оилавий ўзаро муносабатлар тизимида боланинг ота-онаси ва бошқа янги яқин қариндошлар билан ўзаро муносабати коммуникатив акт сифатида ундаги мулоқатмандлик даражасини оширади, ўсмирлик даври зиддиятларини осонроқ бошдан кечиришини таъминлайди. Миллий маънавиятимиз сарчашмаларида никоҳ ва оиланинг муқаддаслиги тўғрисидаги ўгитлар жамиятнинг ҳар бир фуқаросини тарбияловчи шундай омиллардирки, улар орқали ёшларда оила ва никоҳ тўғрисидаги монанд тушунча ва тасаввурларни шакллантириш мумкин бўлади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SPIRITUAL AND MORAL CHARACTERISTICS OF THE FAMILY AND THE FAMILY CAPACITY TO ENSURE RESILIENCE

In the system of family relationships, the relationship with the child's parents and other new relatives as a communicative act increases the level of communication in it, makes it easier to cope with the conflicts of adolescence. In the sources of our national spirituality, the teachings about the sanctity of marriage and the family are factors that nurture every citizen of society, through which it is possible to form similar concepts and ideas about the family and marriage at an early age.

Текст научной работы на тему «ОИЛАНИНГ МАЪНАВИЙ-АХЛОҚИЙ ХУСУСИЯТЛАРИ ВА ОИЛА МУСТАҲКАМЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ИМКОНИЯТЛАРИ»

ОИЛАНИНГ МАЪНАВИЙ-АХЛОЦИЙ ХУСУСИЯТЛАРИ ВА ОИЛА МУСТАХКАМЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ИМКОНИЯТЛАРИ

Олмос Эламанович Эшмурадов

Жиззах вилоят ХТХК,ТМО Худудий маркази илмий тадкикотчиси

АННОТАЦИЯ

Оилавий узаро муносабатлар тизимида боланинг ота-онаси ва бошка янги якин кариндошлар билан узаро муносабати коммуникатив акт сифатида ундаги мулокатмандлик даражасини оширади, усмирлик даври зиддиятларини осонрок бошдан кечиришини таъминлайди. Миллий маънавиятимиз сарчашмаларида никох ва оиланинг мукаддаслиги туFрисидаги угитлар жамиятнинг хар бир фукаросини тарбияловчи шундай омиллардирки, улар оркали ёшларда оила ва никох туFрисидаги монанд тушунча ва тасаввурларни шакллантириш мумкин булади.

Калит сузлар: оила, жамият, миллий маънавият, эркин фукаро, оила мустахкамлиги, оила маънавий-ахлокий мустахкамлиги.

SPIRITUAL AND MORAL CHARACTERISTICS OF THE FAMILY AND THE FAMILY CAPACITY TO ENSURE RESILIENCE

ABSTRACT

In the system of family relationships, the relationship with the child's parents and other new relatives as a communicative act increases the level of communication in it, makes it easier to cope with the conflicts of adolescence. In the sources of our national spirituality, the teachings about the sanctity of marriage and the family are factors that nurture every citizen of society, through which it is possible to form similar concepts and ideas about the family and marriage at an early age.

Keywords: family, society, national spirituality, free citizen, family strength, family spiritual and moral strength.

КИРИШ

Маълумки, оила, унинг жамиятдаги урни, шунингдек, оила ичидаги куп киррали муносабатлар тизими азалдан турли фан йуналишлари олимлари томонидан урганиб келинмокда.

Оиланининг ижтимоий институти (ижтимоий психология), этномаданий анъаналар ва кадриятлар объекти (этнография), ижтимоий муносабатлар узаги (фалсафа), инсон наслини давом эттирувчи (демография), моддий кадриятлар яратувчи (маданиятшунослик), ижтимоий холати (социология), оиладаги шахслараро муносабатлар, оилавий низолар (психология) сифатида тадкик этилишига карамай, айнан унинг баркарорлигини таъминловчи педагогик тадкикот сифатида урганилганда у узининг тулаконли тахлил куламига эришади.[1]

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Бугунги кундаги педагогика фани оилани бир томондан, тарбиячи гурух сифатида, иккинчи томондан оила институти - ижтимоий-тахлилий тадкикот сифатида урганади. Шуниси эътиборлики, оила муаммолари мутафаккир ва олимларни азалдан кизиктириб келган. Хусусан марказий Осиёнинг буюк мутафаккирлари Имом Бухорий, Форобий, Беруний, Ибн Сино, Юсуф Хос Х,ожиб, Амир Темур, Бурхониддин ал-МарFиноний, Абдулла Авлоний, Фитрат асарларида оила, унинг ички хаёти, инсон камолоти муаммоларининг мухим жихатлари тахлил килинган.[2]

Оиланинг ижтимоий-психологик, ижтимоий фаолият-ижтимоий химоя куринишида кадимий илдизларга эга. Илк диний-фалсафий (Авесто) ва адабий (Алпомиш, ГуруFли) манбаларда биз инсоннинг ижтимоий келиб чикдши нуктаи назаридан педагогик карашларнинг акс этишини курамиз. Кейинчалик VI-VII асрларда Марказий Осиё худудида ислом динининг таркалиши янги маънавий, ахлокий кадриятларни шакллантирди ва улар минтакада оила ва жамият тарбияси тизимига таъсир курсатди. [3]Моддий баркарорлик ва ишлаб чикариш хамда савдо ривожи эхтиёжларига асосланган янги ижтимоий -иктисодий холат маънавий ва маданий хаётнинг юксалишига, дунёвий илм ва фанларнинг гуллаб-яшнашига, форс, араб, кадимги юнон маданияти ютукларини узлаштиришга ёрдам берди.

Гап шундаки, Шаркда ва, айникса, Узбекистонда оила нафакат тарихан мухим ижтимоий институт сифатида мавжуд булиб келган, балки хозирги замонда глобал узгаришларни бошдан кечираётган ва маълум маънода мавкеи заифлашган даврда хам жамиятимиз хаётида фавкулодда мухим роль уйнамокда. Шу маънода, унинг мустахкамлиги муаммолари, унга таъсир этувчи омилларни тахлил килиш мустакиллик шароитида бутунлай узгача карашлар, концепциялар ва парадигмаларни талаб этади.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Мустакиллик шароитида оила мустахкамлигига эришиш, унинг баркарорлигига хизмат килувчи омилларни аниклаш, уни заифлаштирувчи омилларни бартараф этиш муаммоларини тизимли урганиш ижтимоий тадкикотлар объектига айланган эмас. Бундай тадкикотлар оила сохасида самарали ва илмий асосланган сиёсатни амалга ошириш эхтиёжларидан хам келиб чикади.

Бугунги кунда миллий FOя, миллий мафкура тарFиботи билан кенг жамоатчилик шуFулланмокда, айникса, таълим тизимида изчил урганилмокда, дарсликлар яратилиб, укув жараёнларида кулланилмокда ёшлар уз Ватанига содик, мард, фидойи, юксак маънавий фазилатлар эгаси булишга ундалмокда. Мамлакатимиз ахолиси орасида миллий FOя, мафкуравий тарFибот ва ташвикот ишларини табакалаштириб олиб борилса, куйилган максадга тезрок эришиш мумкин. Бунда мамлакатимиз ахолисини икки кисмга: таълим билан камраб олинган ва таълим билан камраб олинмаган ахоли катламларига ажратиб тарFиб ва ташвик килинса, максадга мувофик булиши тадкикотда илмий далилланган[4]

Халкимизда яхши урф-одатлар бор. Турмуш куришдан олдин куёв билан келин томон бир-бирининг сихат - саломатлигини сураб суриштиради, турмуш шароитини урганади. Шундан кейингина совчилар бориб, унаштириш маросим утказилади. Узок вактдан бери давом этиб келаётган бу удум аслини олганда, мохиятига кура, хозирги даврдаги тиббий ирсият маслахатхоналари вазифасини утаган.

Ёшларимизнинг ирсият конунларини билишларига хар жихатдан катта эхтиёж мавдуд. Чунки бу борадаги билимлари уларни соFлом оила куришдек бахтга муяссар килади ва турли касалликларнинг олди олинади.

Маълумки, одам танасида моддий ирсий омил - хромасомалар булади. Шуни унутмаслик керакки, хар бир инсон вужудида патологик ген рецессив (яширин холатда) булиши мумкин. Бу генлар айрим шароитларда, масалан, ичкиликбозлик, чекиш, гиёхвандлик, хомиладор аёллар хасталиклари (камконлик, буйрак ва юрак касаллиги), эр-хотинда булган сурункали инфекция, якин кариндошларнинг узаро никохланиши ва нихоят, ташки мухитнинг одам организмига зарарли таъсири натижасида насл касалликларининг келиб чикиши ва болаларнинг мажрух туFилишига сабаб булиши мумкин. Ирсият фанининг эришган ютуклари ва аник далиллар якин

кариндошларнинг куда-анда булиши наслга салбий таъсир этишини тасдиклайди. К,ариндошлар орасидаги никохларнинг ирсий томондан кандай хавфи бор? Юкорида айтиб утганимиздек, хар бир организмда рецессив (яширин холда) касаллик белгилари мавжуд. Якин кариндошлардан бири - она ёки ота, бува ёки буви томонидан авлоддан авлодга рецессив касаллик белгилари утиши мумкин. Эр ва хотин бегона булсалар, касаллик белгилари ота-онадан утган булса хам, авлодлари фарзандларида салбий холатларнннг юзага келиш хавфи камрок. Аммо якин кариндошлардан туFилган фарзандларда салбий сифатларнинг утиш хавфи икки баробар купдир. Бундан ташкари, ушбу холат ота-онанинг соFлигига хам боFлик.[5]

ХУЛОСА

Оилада бахтли хаёт кечиришга хар бир уFил ва киз болани эрта ургатиш, бунинг учун унинг онгида оила мукаддаслиги ва кадрли эканлиги тушунчасини шакллантириши зарур. ТуFри, успирин ёшдагиларнинг бундай тасаввурга эга булиши кийин албатта, чунки оила-никох муносабатларининг узига хослигини билиш, икир-чикир муаммоларини тушуниш масаласи купгина хаёт тажрибаси ва билимни талаб килади. Бирок, у никох куриш ёшига анча етмасданок оиланинг асосий мазмунини ташкил этадиган омилларни тушуна олишлари керак. [6]

REFERENCES

1. Оила психологияси: Дарслик. Педагогика олийгохлари талабалари учун // Муаллиф В.М. Каримова. - Т.: "Fan va texnologiya", 2008 - 170 б

2. Жабборов И. Узбеклар: турмуш тарзи ва маданияти. Тошкент: 2003. - Б. 6795. - 208 б.

3. Гозиев Э., Тулаганова Г. Педагогик психология асослари: Укув-методик кулланма. - Т.: «Университет», 1997. - 80 б.

4. Эйдемиллер Э.Г., Юстеский В.В. Семейная психотерапия. - Л., 1989. - 192с.

5. Холматова М., Муравьева Н. Ёшлар оилавий хаёт бусаFасида -Тошкент: Узбекистон, 2000.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.