Научная статья на тему 'Образование и воспитание в национальном духовном наследии'

Образование и воспитание в национальном духовном наследии Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
35
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
гуманизм / идеальный человек / воспитание / духовность / национальная духовная ценность. / humanism / ideal person / education / spirituality / national spiritual value.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Хуршида Кенжаева

В статье анализируются вопросы образования и воспитания в национальных духовных ценностях. Уделяется особое внимание на философскую сущность концепции идеального человека. Приводится примеры о воспитании молодежи из исламских источников. А также раскрывается сущность гуманизма.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Education and training in the national spiritual heritage

The article analyzes the issues of education and upbringing in national spiritual values. Special attention is paid to the philosophical essence of the concept of an ideal person. Examples of the education of young people from Islamic sources are given. And also the essence of humanism is revealed

Текст научной работы на тему «Образование и воспитание в национальном духовном наследии»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Education and training in the national spiritual heritage

Khurshida KENJAEVA1

Bukhara State Medical Institute

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received May 2021 Received in revised form 20 May 2021 Accepted 15 June 2021 Available online 15 July 2021

Keywords: humanism, ideal person, education, spirituality,

national spiritual value.

The article analyzes the issues of education and upbringing in national spiritual values. Special attention is paid to the philosophical essence of the concept of an ideal person. Examples of the education of young people from Islamic sources are given. And also the essence of humanism is revealed.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Миллий мaънaвий мepocимиздa тaълим-тapбия мacaлaлapи

Калит cyзлap:

инcoнпapвapлик, гамил инган, тapбия, маънавият, миллий маънавий

АННОТАЦИЯ

Мак^лада миллий маънавий ;aдpиятлapимиздa таълим тapбия мacaлaлapи тахлил ;илинган. Komka иншн тушун-чашнинг фалгафий Mox^rara эътибop rçapamflra^ Иcлoм мaнбaлapидa фapзaнд тapбияcигa oид фикpлapдaн мишл-лap кeлтиpилгaн. Шyнингдeк, инcoнпapвapлик мoxияти oчиб бepилгaн.

Обpaзoвaниe и вocпитaниe в нaциoнaльнoм дyxoвнoм нacлeдии

Kлючeвыe оюва:

гуманизм,

идeaльный чeлoвeк,

вocпитaниe,

дyxoвнocть,

нaциoнaльнaя дyxoвнaя цeннocть.

АННОТАЦИЯ

В CTa^e aнaлизиpyютcя вoпpocы oбpaзoвaния и вocпитaния в нaциoнaльныx дyxoвныx цeннocтяx. Удeляeтcя ocoбoe внимaниe на филocoфcкyю cyщнocть кoнцeпции идeaльнoгo чeлoвeкa. Пpивoдитcя пpимepы o вocпитaнии мoлoдeжи из иcлaмcкиx иcтoчникoв. А тaкжe pacкpывaeтcя cyщнocть гуманизма.

1 Senior Lecturer, Bukhara State Medical Institute, Bukhara, Uzbekistan.

КИРИШ

Мустакил Узбекистонда миллий ва умуминсоний кадриятларга асосланган янги демократик фукаролик жамияти барпо этилаётган бир пайтда истиклолнинг моддий, иктисодий, сиёсий-хукукий маънавий-ахлокий асосларини такомил-лаштириш хамда давлатимиз куч - кудрати, эртамиз келажаги булган ёш авлодни баркамол шахс килиб тарбиялаш, олдимизда турган энг буюк ма;саддир. Республикамизда амалга оширилаётган туб ислохотларнинг пировард натижаси ёшларимизнинг маънавияти, маданияти, онгу шуурига богликдир. Бу борада мамлакатимизда баркамол авлодни шакллантириш, ёшларни маънавий-ахлокий ва жисмонан соглом этиб тарбиялаш, уларни олиб борилаётган ислохотларнинг фаол иштирокчисига айлантиришга ;аратилган чора-тадбирлар изчил амалга оширилиб келинмокда.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Муста;иллик даврида комил инсонни тарбиялашга доир бир неча китоблар чоп этилди, шу билан биргаликда кенг хажмдаги илмий-тад;и;от ишлари хам олиб борилмокда. Мазкур ишлар каторида Б. Зиёмухамедов [2], Н. Комилов [3], М. Хайруллаев [4] С. Нишонова [5], Р. Каримов [6], Г.Х. Ибрагимова [7], З.Ц Исмаилова [8], Р. Маматкулова [9], Ц Назаров ва А. Очилдиев [10] М. Х,амдамова [11], Ш. Цурбонов [12] О. Х,асанбоева [13] И. Эргашевлар [14], М. Цуронов [15], проф М. Имомназаров [16], проф. М. Лафасов [17], доцент М. Х,амдамова [18] ва академик Э. Юсупов [19] каби олимларимиз хам уз илмий тад;и;от ишлари ва монография-ларида уз фикр ва мулохазаларини билдиришган.

Тад;и;от методларига анализ ва синтез, ретроспектив тахлил, хужжатлар тахлили (контент анализ) киради.

НАТИЖАЛАР

Узбекистон Республикаси Президентининг "Ёшларни маънавий-ахлокий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги бос;ичга кутариш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2018 йил 14 августда кабул килинган ПЦ-3907-сонли Царори[1]га мувофи;, ёшларни маънавий-ахло;ий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги боскичга кутариш буйича комплекс чора-тадбирлар дастури тасдикланган эди. Унда юксак маънавиятли, катъий хаётий позиция, кенг дунёкарашга эга булган фидойи ва ватанпарвар ёшларни тарбиялаш;

ёшларни ёт гоялар таъсиридан химоя килиш, уларни миллий ва умуминсоний кадриятларга содиклик, диний багрикенглик ва миллатлараро тотувлик рухида тарбиялаш;

педагог ходимларнинг кадр-киммати ва нуфузини ошириш, уларнинг моддий-маънавий ва ижтимоий химоясини кучайтириш;

ёшларнинг хукукий маданиятини юксалтириш, улар уртасида хукукбузар-ликлар ва жиноятлар содир этилишининг олдини олиш;

ёшлар жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланиши учун шарт-шароитлар яратиш, улар уртасида соглом турмуш тарзини шакллантириш;

у;увчи-ёшларни ижтимоий мухофаза ;илиш, ижтимоий эхтиёжманд оилалар фарзандларини моддий ва маънавий к;уллаб-к;увватлаш каби вазифалар белгилаб берилган эди.

Бугунги кунда аждодларимизнинг илмий мероси, уларнинг маънавий ахло;ий ;арашларига Узбекистонда алохдда эътибор ;аратилмо;да. Зеро мутафаккирларнинг бой ахло;ий ;арашларида инсон зотини улуглаш, багри-кенглик, эзгулик, халоллик, адолат, илм-фан, мехнатсеварлик, донолик сахийлик каби комиллик фазилатлари хамда баркамол авлодни тарбиялаш масалалари асосий уринни эгаллайди.

Ислом дини намояндалари Мухаммад Пайгамбар (с.а.в.)ни барчага намуна, бекаму-куст, ахло;ан пок, камтар ва хокисор, сабр-то;атли, софдил ва билимдон инсон деб биладилар. Турли диний манбаларда, хусусан хадисларда, олимларнинг тад;и;отларида Мухаммад Пайгамбар (с.а.в)нинг яхши сифатлари, хамида ахло;и, халол ва поклиги, узгаларга, гариб ва мухтож бева-бечораларга гамхурлиги, зохирий ва ботиний билимларни бекаму-куст идрок ;илиши ва бош;а фазилатлари ха;ида суз боради. Тани;ли турк олими Махмуд Асъад Жушон Мухаммад Пайгамбарнинг завжалари Ойшанинг фикрларига таяниб, ул зот ахло;ини Куръони карим билан ;иёслайди. "Цуръони каримнинг барча оятлари ифодалаган, курсатган гояларни, ма;садларни махкам ушлаган, амалда куллаб, ха;и;атан хаётга татби; этган бир инсон эдилар Хазрати Пайгамбаримиз. Гуё жонли, тирик Цуръони карим эдилар Хазрати Пайгамбаримиз. Мусхафдаги сатрлар Хазрати Пайгамбаримизда мужассамдир. Уларнинг хаётдаги татби;и, амалдаги хаётидирлар Пайгамбар жанобимиз" [20].

Айни;са, бу борада буюк мухаддис Исо ат-Термизий (824-892) ёзган асарлари, туплаган хадислари эътиборга лойи;, деб уйлаймиз. Мухаддиснинг "Аш-шамоил ан-набавийа" ("Пайгамбарнинг алохида фазилатлари") ва "Шамойили Мухаммадийя" ("Мухаммад пайгамбарнинг фазилатлари") китобларида Пайгамбарнинг хул;-одоби, ;илган хайрли ишлари, а;л заковати, ширинсуханлиги, камтарлиги, сахийлиги, одатлари, мулойимлиги, гариб ва бева-бечораларга гамхурлиги, мехр-шаф;атлилиги, инсонпарварлиги ха;идаги хадислар жамланган. Хусусан, ат-Термизий хадисларида ул зотнинг доимо хал; гамида юриши, умматларнинг манфаати ва уларнинг фаровонлиги тугрисида кеча-ю кундуз уйлаб юриши таъкидланади. Мухаммад Пайгамбар хаётда ута камтар, бош;алар билан муносабатда фа;ат керакли иш тугрисида суз юритар, орти;ча ва кераксиз сузларни гапирмас эдилар. Ул зотнинг узгалар учун гамхурлик ;илиши, ноти;лиги, бош;алар билан сузлаш услуби ха;ида ат-Термизийнинг туплаган хадисларида ;уйидагилар айтилади: "Хожати йу; сузларни ;илмас эрдилар. Ва сузларини Худо номи ила бошлаб, худо номи ила тамом ;илур эрдилар. Лабларин учи ила сузлаб ;уя ;олмас эрдилар. Сузларин лафзлари оз, маънолари куп булур эрди. Сузлари бир-биридан ажралган булур эрди. На анда хожатдан зиёда алфоз булур эрди. Ва на анда камчилик булур эрди. Узлари тез мижоз ва бош;ани хор ;иладурган зот эмас эрдилар. Неъмат ;анчалик ха;ир булсин, ани хурмат ;илур эрдилар. Ани ёмон демас эрдилар. Дунё ё дунёвий нарсалар учун харгиз газаблари келмас эрди. Яъни, дунёни хеч бир нарса фахм ;илмас эрдилар, балки ;ачон бир кишининг ха;ига тажовуз ;илинса, ул холда газабларин хеч бир нарса босолмас эрди. Андин инти;ом олмай ;уймас эрдилар. Узлари учун бир кишидан хафа хам булмас эрдилар" [21]. Хадисдан маълум

буладики, Мух,аммад (с.а.в.) бировларнинг хакига хиёнат килганларни ута ёмон курган, уларга карши курашган.

Хддисларда зикр килинишича, Расулуллох узини мактамасликни, мадх килмасликни узгалардан сурар, узи хам бошкалар сингари Аллохнинг бандаси эканлигини таъкидлар эдилар. Ул зотнинг яна мактовга сазовор хислати шундан иборат эдики, хасталарни, ётиб ;олган беморларни бориб куришни канда ;илмас, жаноза буладими, зиёфат уюштириладими, уларнинг эгалари ким булишидан катъий назар, ;ул буладими, асл зодагонлардан буладими, албатта, ;атнашар эдилар.

Хуллас, Расули акрам атрофдагилар, ёронларнинг ахволидан доимо во;иф булиб турар эдилар. Ул зотнинг тахсинга сазовор одатларидан яна бири яхшини яхши, ёмонни ёмон дердилар. Хамиша айтган гаплари, фикрлари ;илган ишлари, амалларига мувофи; келар эрди. Мухаммад Расулуллох иштирокида утган мажлислар, йигилишлар тинчлик билан, сабр-то;ат, узаро хамфикрлик рухида, узгаларнинг иззат нафсига тегмаган холда утар эди. "Ул мажлисда, - дейилади ат-Термизийнинг туплаган хадисларида, - катталарга хурмат ва кичикларга рахму шафкат ;илинур эрди! Хожати бор одамни узларидан ха;лиро; билиб, жанобга я;ин ;уюр эрдилар. Мусофир, гариб келиб ;олса, хурматлаб, ха;;ин адо ;илур эрдилар. Гарибнавозликларин исбот ;илур эрдилар".

Яна Расули акрамнинг яхши одатларидан бири шу эдики, биров ёмонлик ;илса, ёмонлиги учун уни жазоламас, хатто нима учун бундай ;илдинг, демас эдилар. Аксинча, уни авф этар эдилар. Хеч ;ачон ул зот ёмонликка ёмонлик билан жавоб бермас эдилар. "Ёмонга ёмон жазо бермай ва андин инти;ом олмай авф этмак во;еаси Жаноби Расулуллох саллаллоху алайхи васалламнинг бутун хаётларининг хар лахзасида жилва ;илиб турган дурахшон сифатларидур" [22], - дейилади ат-Термизийнинг "Шамойили Мух,аммадийя" китобида.

Маълумки, ислом динида эхсон, карам, саховат, мехр-мурувват масалаларига катта эътибор берилади. Хусусан Цуръони Каримнинг бир неча сураларида етим, бева-бечора, мискин, гариб ва мухтожларга яхшилик, хайр-эхсон ;илиш ;айд ;илинади. "Аллохга ибодат ;илингизлар ва Унга хеч нарсани шерик ;илмангизлар! Ота-оналарга эса яхшилик ;илингизлар! Шунингдек, ;ариндошлар, етимлар, мискинлар, ;ариндош кушнию бегона ;ушни, ёнингиздаги хамрохингиз, йуловчи (мусофирга) ва кул остингиздаги (карам)ларга хам (яхшилик килинг)! Албатта, Аллох кибрли ва ма;танчо; кишиларни севмайди" [23].

Ислом динида эътибор берилган масалалардан бири фарзандларнинг ота-онага муносабатидир. Ушбу масала Куръони Каримнинг бир неча сураларида уз аксини топган. Цуръони Каримдаги фикрлар хадисларда хам такрорланади. "Ота-онангга итоат кил, агар улар дунёдан воз кеч, десалар хам хурматлари учун буйрукларини ижро кил!", дейилади Имом Бухорий туплаган хадисларда. Ат-Термизий хадисларининг бирида шундай дейди: "Бахз ибн Хаким айтишича, унга отаси, бобоси шундай ривоят килган: "Ё расулуллох, дедим, кимга эзгулик ;илай?" Расулуллох: "Онангга", дедилар. "Яна кимга?", деб эдим, "Онангга", дедилар. "Яна кимга?", дедим. "Отангга, ундан кейин барча я;инларга", дедилар".

Ислом фалсафасида билимдонлик, илм-маърифатни эгаллашга алохида эътибор каратилади. Чунки, у яхшилик, одамийлик ва доноликнинг белгисидир. Цадимдан инсонлар илм-маърифатга интилганлар, жахолатпарастлик, нодонлик ва саводсизликни коралаганлар. Умуман олганда, олимларнинг хисоблашича,

Science

Куръони Каримда илм тушунчаси 750 марта, а;л атамаси 50 марта ва а;л эгалари тугрисидаги фикр 10 марта такрорланади.

Хадисларда айтилишича, Мухаммад Расулуллох (с.а.в.) карам, хайр-эхсон, мехр-мурувват ва саховатда тенги йу; эдилар. Бу хол айни;са, ат-Термизийнинг хадисларида баён ;илинган. Унинг бу хислати ха;ида шундай дейилади: "Хазрати ибн Аббос Розиёллоху анху дебдурлар: Жаноби Расули акрам саллоллоху алайхи вассаллам эхсонда ва карамда башар жинси кила олмаган саховатни ;илур эрдилар. Узлари дарвешона хаёт кечирур эрдилар. Лекин эхсонда шаханшохларни шармисор этур эрдилар. Бутун йил ахволлари шул булди. Лекин рамазони муборакда карамлари хаддин тажовуз ;илур эрди". Хадисларда келтирилишича, ул зот бирор киши унга бирор нарсани сураб мурожаат ;илса, шу нарса узида булмаган та;дирда, бош;алардан ;арзга олиб туришини ва бу ;арзни кейин узи тулашини у;тирар эдилар. Ул зотнинг яна бир хислати шу эдики, мол-дунёга умуман ;изи;мас, эрта учун хеч нима са;ламас, шу бугун уйида нима булса шуни сарфлар ёки мухтожларга хайр-эхсон ;илар эди. Термизий хадисларида бу ха;да шундай маълумот келтирилади: "Хазрати Анас Розияллоху анху дебдурлар: Жаноби Расулуллох саллаллоху алайхи васаллам эрта куни учун хеч бир нарсани захира ;илиб олиб куймас эрдилар. Балки Аллох Таолога таваккул ;илур эрдилар. Яъни, шу бугун нима мавжуд булса, еб-едириб тамом килур эрдилар. Эртага зарурат булиб колур деган хаёл ила олиб куймас эрдилар".

Умуман олганда, Мухаммад Пайгамбарнинг комил инсонга хос бош;а хислатлари, инсонпарварлиги, одамшавандалиги тугрисидаги фикрлар ислом динига оид манбаларда, хадисларда куплаб келтирилади.

Инсон ва инсонпарварлик хакидаги гоялар Ислом фалсафасида, Цуръон, хадисларда кенг ва муфассал равишда баён килинади. Цуръони карим ва хадисларда инсоннинг бу дунёда бажарадиган ишлари, инсонпарварлиги, хулк-одоб коидаларига риоя килиши, хайрли ишлари тугрисида куп гапирилади. Буни шундан хам билиш мумкинки, Цуръони каримда яхши ишлар ва солих амаллар -31 марта, эзгу ишлар - 12 марта, хайр-эхсон, садака, мехр-шафкат - 40 марта, хидоят йули - 5 марта тилга олинади [24]. Айникса, хадисларда инсонпарварлик, биров-ларга яхшилик килиш хакида пурхикмат фикрлар мавжуд. Хадисларда келтирилишича, "Яхшилик - нафсингиз таскин топиб, дилингиз ором оладиган ишдир. Ёмонлик ёки гунох эса унинг аксидир, гарчи муфтийлар фатво берсалар хам уз калбингизга караб иш тутинг" [25], - дейилади. Бошка бир хадисда эса, одамларга яхшилик килиш зулмга карама-карши куйилади. "Одамларга яхшилик килиш ва кариндошлар билан якин алокада булиб хол-ахвол сурашиб туриш - бу савоби тез тегадиган хайрли ишлардандир. Зулм ва кариндошлардан узилиб кетишлик эса жазоси тез билинадиган ёмон ишлардандир".

Ислом фалсафасида инсонпарварликка хилоф хатти-харакатлар, тубан ва ярамас иллатлар: очкузлик, фахш ишлар, такаббурлик, бойликка ва нафсга берилиш, ёлгончилик, зулмкорлик гунох ишлар сирасига киради [27-30].

Комил инсонни тарбиялашга тасаввуф таълимотида алохдда эътибор царатилган. Тасаввуф том маънодаги инсонпарварлик таълимотидир, десак муболага булмайди.

Е.Э. Бертельс: "Тасаввуф адабиётини урганмасдан туриб, урта асрлар мусулмон Шарци маданий хаёти хацида тасаввурга эга булиш мумкин эмас. Бу

ХУЛОСА

niiSfipnrp

Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

адабиётдан хабардор булмасдан Шаркнинг узини хам англаш кийин [26]", - дея алохида таъкидлайди. Шу боис ислом таълимотидаги комил инсон гоясини тасаввуф таълимоти билан уйгун холда урганиш максадга мувофикдир.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Ёшларни маънавий-ахлокий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги боскичга кутариш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2018 йил 14 августда кабул килинган ПЦ-3907-сонли Царори.

2. Зиёмухамедов Б Комилликка элитувчи китоб. Тошкент.: "Турон икбол" 2006.

3. Комилов Н Муаллиф хакида икки хикоя. // Хусайн Воиз Кошифий. Футувватнома Султоний ёхуд жавонмардлик тарикати. Т.: Абдулла Цодирий номидаги халк мероси нашриёти. 1994. 8-сахифа.

4. Хайруллаев М.М. Уйгониш даври ва Шарк мутафаккирлари. Тошкент: Узбекистон. 1971.

5. Нишонова С. Комил инсон тарбияси. Т.: Истиклол 2003.

6. Каримов Р. Хинд мутафаккирларининг комил инсон хакидаги фалсафий фикрлари. Т.: "Мутаржим". 2005.

7. Ибрагимова Г.Х. Касб таълимида талаба ёшлар маънавиятини миллий истиклол гояси асосида шакллантириш. 13.00.01. пед.ф.д. ил.дар.олиш учун ёз.дисс. 231б, ТошДПУ, 2005.

8. Исмаилова З.Ц. Маънавий-ахлокий тарбиянинг назарий ва эксприментал методик асослари (миллий истиклол гояси: асосий тушунча ва тамойиллар асосида)13.00.06. пед.ф.д. ил.дар.олиш учун ёз.дисс.Тош., 2006.

9. Маматкулова Рахима. Миллий маънавий мерос асосида университет-ларнинг талабаларида хулк - одоб фазилатларини тарбиялаш: Пед.ф.ном. дисс (13.00.01.) ТошДУ - Т., 1995. - Б. 220.

10. Назаров Ц., Очилдиев А. Миллий истиклол гояси: асосий тушунчалар, тамойиллар ва атамалар. - Т.: "Янги аср авлоди", 2002.

11. Хамдамова М.З. "Таълим ва тарбия технологияси" (Маънавият асослари ва педагогика дарслари мисолида методик кулланма) ТошДШИ, Тошкент шахар "Fan va texnologiya" нашриёти, 2009. - Б. 152. 9, 5. б/т.

12. Цурбонов Ш.Э. Социально-педагогические особенности национальной модели и программы по подготовке кадров. Атореф. дисс... докт. пед. наук. Т., 2000. - С. 54.

13. Х,асанбоева О. Тарбиявий ишларни ташкил килиш методикаси. - Т., 1996. -Б. 91.

14. Эргашев И. ва бошк. Миллий истиклол гояси: Узбекистон Республикаси Олий таълим бакалавриат боскичи учун дарслик. - Т.: Академия, 2005.

15. Цуранов М. Ёшларни миллий мафкуравий тарбиялаш - технологик масала. // "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури"ни амалга ошириш шароитида ёш авлодни маънавий тарбиялаш шакл ва усуллари" мавзусидаги илмий-амалий конференция материаллари туплами. - Тошкент. 2001.

16. Имомназаров М. Миллий маънавиятимиз асослари. Укув кулл. Олий ва урта махсус таълим вазирлиги. - Т.:Узбекистон файласуфлар миллий жамияти нашриёти, 2006.

17. Лафасов М. Миллий мафкура фани у;итиш методикаси (методик кулланма) Т.: 2012.

18. Хамдамова М. Миллий гоя асосида узлуксиз таълим тарбияни ривожлан-тириш механизмлари. Т.: "Фан ва технология". 2009.

19. Юсупов Э. Инсон камолотининг маънавий асослари. Т.: Университет. 1998.

20. Махмуд Асъад Жушон. Тасаввуф ва гузаллик. - Т.: Адолат, 2004. - Б. 131.

21. Абу Исо ат-Термизий. Аш-шамоил ан-набавийа. - Т.: Чулпон, 1993. - Б. 61.

22. Имом ат-Термизий. Шамойили Мухаммадийя. - Т.: Мехнат, 1991. - Б. 80.

23. Цуръони карим маъноларининг таржимаси. "Нисо" сураси. - Т.: ТИУ, 2001. - Б. 84.

24. Эзгулик йулида. - Т.: Чулпон, 2006. - Б. 70.

25. Ахло;-одобга оид хадис намуналари. - Т.: Фан, 1990. - Б. 66.

26. Бертельс Е.Э. Суфизм и суфийская литература. - М.: Наука. 1995. - С. 54.

27. Khajieva I., Khujaniyazova G., Kenjaeva K., & Jumaniyozov F. (2020). Foreign language competence formation of the future teacher of vocational education in the information and educational environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2). - PP. 360-365.

28. Zhabborova O.I., & Kenjaeva H.P. (2018). Bases of gender equality of rights in Uzbekistan. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, (5-2).

29. Кенжаева Х.П., Тожиев Ф.И., & Жураев Б.Н. (2014). Роль женщин в создании и развитии демократического общества в Узбекистане. In Инновации в технологиях и образовании (PP. 119-123).

30. Кенжаева Х.П. (2021). Фукаролик маданияти мезонлари шар; фалсафаси тал;инида. Academic research in educational sciences, 2(3).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.