Научная статья на тему 'ОБРАЗ РАХИМА МАСОВА В ТАДЖИКСКОЙ ДРАМАТУРГИИ НА ПРИМЕРЕ ДРАМЫ "РАЗДЕЛЕНИЕ" НУРА ТАБАРОВА'

ОБРАЗ РАХИМА МАСОВА В ТАДЖИКСКОЙ ДРАМАТУРГИИ НА ПРИМЕРЕ ДРАМЫ "РАЗДЕЛЕНИЕ" НУРА ТАБАРОВА Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
129
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
РАХИМ МАСОВ / НУР ТАБАРОВ / ТАДЖИКСКИЙ ТЕАТР / ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНАЯ ДРАМА / ИСТОРИЧЕСКАЯ ПРАВДА / ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ / ПРОТОТИП / ХАРАКТЕР / ДРАМАТУРГИЯ

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Табаров Мухаммадулло Султонович

Драма «Разделение» Нура Табаров считается новым явлением в национальной драматургии. Это результат долголетних исследований и личных наблюдений автора. В процессе подготовки произведения автору помогал бывший директор Института истории, археологии и этнографии имени Ахмада Дониша Академии наук Республики Таджикистан, видный ученый страны - академик, доктор исторических наук, профессор Рахим Масов. По свидетельству самого Н. Табарова Рахим Масов представил автору материалы, касающиеся территориального разделения Средней Азии в начале прошлого века. Так, постепенно из научного консультанта Масов превращается в прототип главного героя пьесы - Акбара. По профессии Акбар тоже историк. В произведении Акбар становится главным носителем идей автора. Интересен и художественный прием, принимаемый автором. Герои разных эпох встречаются на стыке времен и событий, чтобы обсудить нерешенные вопросы. «Вы кто? Кого представляете? Кто вас делегировал? И вообще, кто вас сюда пустил?» - спрашивает у Акбара один из героев пьесы. «Я историк, предок тех таджиков, чью родину разделили топорным образом. Эта встреча и наше участие в нем запоздалая встреча, которая должна была когда то случиться. По крайней мере на сцене театра», - отвечает Акбар. Статья посвящена анализу пьесы «Разделение» Н. Табарова и влиянию академика Р. Масова на его создание.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMAGE OF RAHIM MASOV IN TAJIK DRAMA ON THE EXAMPLE OF THE DRAMA "DIVISION" BY NUR TABAROV

Nur Tabarov’s drama "Division" is considered a new phenomenon in national drama. This is the result of many years of research and personal observations of the author. In the process of preparing the work, the author was assisted by the former Director Institute of history, archaeology and ethnography by nime of Ahmadi Donish of the Academy of sciences of the Republic of Tajikistan, a prominent scientist of the country - academician, doctor of historical sciences, professor Rahim Masov. According to the testimony of N. Tabarov himself, Rahim Masov presented to the author materials concerning the territorial division of Central Asia at the beginning of the last century. So, gradually Masov turns from a scientific consultant into a prototype of the main character of the hero by name Akbar. Akbar by profession also is a historian. In the work Akbar becomes the main carrier of the author’s ideas. The artistic technique adopted by the author is also interesting. Heroes from different eras meet at the intersection of times and events to discuss unresolved issues. "Who are you? Who do you represent? Who delegated you? Who let you in here, anyway? one of the characters in the play asks Akbar. "I am a historian, an ancestor of those tajiks whose homeland was divided in a clumsy way. This meeting and our participation in it is a belated meeting that should have happened sometime. At least on the stage of the theater,” - says Akbar. The article is devoted to the analysis of the play "Division” by N. Tabarov and the influence of academician R. Masov on its creation.

Текст научной работы на тему «ОБРАЗ РАХИМА МАСОВА В ТАДЖИКСКОЙ ДРАМАТУРГИИ НА ПРИМЕРЕ ДРАМЫ "РАЗДЕЛЕНИЕ" НУРА ТАБАРОВА»

мятников истории и культуры Таджикистана. Это общество совместно с Институтом истории стали учредителями журнала. Емкое название журналу было дано его главным редактором академиком Масовым. Под этим названием было издано 17 номеров с 1992 по 2014 гг.

Основной задачей журнала была популяризация достижений и открытий исторической науки Таджикистана среди широких слоев населения, а также знакомить студентов ВУЗов и учащихся школ с достижениями исторической науки и оказывать им помощь в изучении истории своего народа. На тот период журнал такого формата был единственным в Центральной Азии.2

Первый номер журнала вышел в свет в 1992 г., а подготовлен к печати еще в 1991 г. В послании редакционной коллегии читателям говорилось о том, что наступило время, когда нам необходимо по новому посмотреть на свою древнюю историю и бережно относиться к наследию предков - памятникам археологии, архитектуры, искусства, культуры. [1, 2.] В этом номере было размещено интервью с директором Института академиком Р.М. Масовым «История и памятники», в котором речь шла об основных направлениях научной деятельности возглавляемого им Института, о необходимости создания музея древностей, где экспонировались бы наиболее интересные находки - шедевры искусства, выполненные из слоновой кости, камня и золота из Тахти Сангина, резной ганч, цветное стекло и роспись из городища Хульбук, бронзовые фигуры козлов и коров-зебу из Симиганча, украшавшие в прошлом трон правителей, буддийское искусство Кофир-Калы и Аджина-тепы, уникальная деревянная и глиняная скульптура и росписи древнего Пенджикента и мн.др. Как известно, позднее в 2000-х годах в Душанбе был открыт Национальный музей древностей Таджикистана, в котором экспонируются редкие находки с территории республики. Также Масов подчеркнул о необходимости международного сотрудничества, о привлечении известных ученых из других стран к археологическим раскопкам в Таджикистане. Особое внимание, как приоритетному направлению научной деятельности Института Масов уделил капитальному исследованию «Этногенез таджикского народа»: «Мы часто употребляем ставшие хрестоматийными слова о том, что таджики - древнейший народ Средней Азии, сформировавшийся еще в период иранской общности, сохранивший свой антропологический облик, свою оседло-земледельческую культуру и многое другое. Но, к сожалению, крупных обобщающих работ по происхождению таджиков и их роли в истории среднеазиатских народов нет»[1, 13]. В настоящее время, спустя 28 лет после этих слов, в Институте истории на стадии завершения находится коллективный труд ученых «Этногенез и этническая история таджикского

2 Из беседы с ответственным секретарем журнала с 1991 по 2016 гг. В.В. Фроловым.

98

народа», издания, выход которого так много значил для его главного редактора Р.М. Масова.

В первом номере журнала «Мероси ниёгон» были также напечатаны статьи В. Ранова, А. Исакова, В. Соловьева, М. Мамадназарова, Р. Муки-мова, М. А. Бубновой, О. Панфилова, С. Шетухиной, М. Рузиева, Н. Нег-матова, А. Мухтарова, А. Мирбабаева, Г. Майтдиновой, Е. Негматуллае-вой и др., в которых авторы затронули проблемы, связанные с археологическими находками, памятниками архитектуры, об истории костюма, медресе. В частности в статье М. А. Бубновой «Острый сигнал. Памятники ждут помощи», автор обеспокоен состоянием памятников истории и культуры Горного Бадахшана, среди которых 500 памятников бронзы (2 тыс. до н. э.) - уникальные крепости Кахкаха, Ямчун, Джаушангоз и др. многие из которых находятся в плачевном состоянии, для их сохранения необходимо было принимать срочные меры.

По известной причине второй номер был издан только в 1995 г. через три года, хотя журнал должен был печататься ежегодно. В нем вышли статьи видных ученых, не только нашей республики, но и других стран. В числе авторов были Н. Н. Негматов, Р. М. Масов, В.А. Ранов, И.Р. Пичикян, И.В. Пьянков, С. Хмельницкий, Г. Майтдинова, В.В. Дубовицкий, Э. Ртве-ладзе, С. Мамаджанова и др. Статьи были посвящены проблемам истории, археологии, памятникам архитектуры, археологическим находкам, одежде, искусству.

В те сложные годы журналу для выживания необходимо было искать спонсоров. Для этой цели на последней странице журнала было размещено объявление такого содержания: «Вниманию руководителей фирм, компаний, совместных и малых предприятий, бизнесменов! Вы можете воспользоваться услугами журнала «Мероси ниёгон» для размещения на его страницах недорого и в красочном оформлении нужной вам рекламы. Одновременно сообщаем, что издание расходится не только по Республике Таджикистан, но и в странах СНГ и дальнего зарубежья»[2, 127].

Для рекламы самого журнала на страницах периодической печати таких, как «Вечерний Душанбе», «Курьер Таджикистана», в ТаджикТА ответственным секретарем журнала В. Фроловым размещалось объявление о выходе очередного номера с его кратким содержанием. Также в каждом номере журнала объявлялась благодарность спонсором, при этом отмечалось, что переход к рыночным отношениям не безболезнен для культуры, и в новых условиях ее развитие и функционирование во многом зависит от меценатства и спонсорства. Благодаря гуманному акту этих организаций выходило в свет это издание, имеющее огромное значение для культуры населения Республики Таджикистан, особенно молодежи. Каждое новое поколение, вступающее в жизнь, должно знать историю своего народа, учиться ценить ценности, дошедшие до наших времен из глубины веков.

Во многом благодаря авторитету Масова, как ученого и руководителя крупного института, республиканские, городские, областные и районные организации принимали участие в издании журнала. В числе спонсоров были такие организации, как Таджикская ассоциация «Каракулеводство», производственное объединение «Таджиктекстиль», садоводческо-виноградный совхоз «Курган-Тюбе» Бохтарского района Хатлонской области, фирма «Сомони и Ко», главное управление по охране памятников истории и культуры при Совете Министров РТ, Душанбинский горисполком, Союз промышленников РТ, Инновационный коммерческий банк, «Сомон-банк», ЦК профсоюза работников негосударственной формы собственности и др.

В 2011 году вышел в свет четырнадцатый номер периодического издания, посвященный 60-летию Академии наук Таджикистана и Института истории, археологии и этнографии им. А.Дониша и 20-летию независимости республики. Сам Рахим Масович принимал участие как автор во всех номерах журнала, освещая наиболее актуальные вопросы истории таджикского народа.

В середине 90-х годов в День печати-5 мая в парке им. Ленина (ныне им. Рудаки) состоялась выставка журналов и газет, выходящих в республике. Среди других изданий был выставлен и журнал «Мероси ниёгон», который заинтересовал широкий круг читателей. Журнал просмотрел и известный поэт Лоик Шерали, который спросил, почему журнал выходит на русском языке, хотя в небольшом количестве имелись статьи и на таджикском языке. Ему объяснили, что журнал предназначен для распространения в других странах СНГ.

Третий номер журнала увидел свет в 1998 году. В нем вышла статья А. Исакова и Д. Исакова, посвященная Ашурали Тайлонову - человеку, открывшему древнеземледельческое поселение Саразм. К слову, в 2020 году будет отмечаться 5500-летие этого памятника. В статье В. Ранова «Как была раскопана могила Рудаки», говорится о раскопках в Панджруде, в результате которых были найдены останки великого таджикского поэта Абуабдулло Рудаки. Знаменитый скульптор-антрополог М.М. Герасимов, приглашенный для восстановления облика поэта, впервые восстановил лицо поэта по черепу [3, 28].Следующий четвертый номер «Мероси ниёгон» вышел в 1999 г., журнал открывает статья Президента Республики Таджикистан Э. Рахмона «К 1100-летию расцвета культуры и искусства эпохи Саманидов», в которой автор пишет: «...культура и искусство эпохи Сама-нидов сегодня стали общим достоянием народов Средней Азии, Казахстана и всего Ближнего Востока, превратились в бесценное наследие всех народов мира. И, мы, таджики, это хорошо понимаем и осознаем. Давайте же будем отмечать 1100-летие эпохи расцвета культуры и искусства Сама-нидов, как великий праздник и юбилей всех народов Содружества Незави-

симых государств»[4,9].Этот год стал для возрождения культуры таджикского народа знаменательным.

Пятый номер журнала был издан в 2001, шестой в 2003 году и в дальнейшем ежегодно до 2014 года журнал выходил под названием «Мероси ниёгон». Рахим Масович уделял огромное внимание работе журнала. Каждую статью он лично просматривал, а редакционная коллегия решала издавать статью или вернуть автору на доработку. Многие номера журнала «Мероси ниёгон» были посвящены знаменательным историческим событиям. Так, журнал №5 (2001) был юбилейным и посвящен - 10-летию независимости Таджикистана и 10-летию со дня основания массового научно-популярного и просветительского издания, каким был «Мероси ниёгон».Шестой номер был посвящен 80-летию Республики Таджикистан и города Душанбе, седьмой-Году арийской цивилизации, десятый номер -10-й годовщине подписания Общего Соглашения о мире и национальном согласии и Году русского языка.

Рахим Масович был разносторонним ученым, его интересовали вопросы не только периода новейшей истории, которым он занимался, но и всех наиболее значимых событий истории таджикского народа. Так, в шестом номере журнала «Мероси ниёгон» возвращаясь к проблеме этногенеза таджиков, была издана совместная статья Р. Масова с В. Рановым «Гис-сарская культура и ее роль на ранних этапах этногенеза таджикского народа». В ней авторы, исследуя гиссарскую культуру, относят ее к древнейшим компонентам в этногенезе таджиков[5, 59].

Главным редактором журнала с 1991 по 2015 гг. являлся Р. Масов. Автор этих строк с 2009 года и до последнего номера «Мероси ниёгон», а затем журнала «Муаррих» являлась корректором журнала, и все эти годы работала под руководством Рахима Масовича. Нельзя не отметить насколько он был предан своему народу, своей работе, Институту, которым посвятил всю свою жизнь и как он серьезно относился к выпуску каждого номера журнала, придавал журналу особое внимание.

Академик Масов также был основателем научного журнала «Муар-рих» («Историк»), который учрежден при Институте истории, археологии и этнографии им. А. Дониша Академии наук Республики Таджикистан и выходит с 2015 года. Кстати, выбор названия журналу также принадлежит Масову. Журнал «Муаррих» зарегистрирован в Министерстве культуры Республики Таджикистан под № 0228/МЧ, от 14 апреля 2015 г. Журнал является научно-теоретическим и выходит ежеквартально на средства самого Института на таджикском, русском и английском языках. С 2018 г. журнал зарегистрирован в Перечне рецензируемых научных журналов ВАК при Президенте Республики Таджикистан.

Главным редактором журнала «Муаррих» в настоящее время является директор Института истории, археологии и этнографии им. А. Дониша

доктор исторических наук, профессор Насрулло Убайдулло. В состав редакционной коллегии журнала входят ученые не только нашей республики, но и других стран: Александр Чубарьян - академик Российской Академии наук; Франсис Ришар-доктор исторических наук, профессор, иностранный член-корреспондент Академии наук Республики Таджикистан (Франция), Анри-Поль Франкфор - доктор исторических наук, профессор (Франция).

В журнале печатаются работы ученых из других стран, например Н. Виноградовой (Россия), Ф. Брюнэ (Франция), Ж. Бекболтулы, Г.К. Мука-новой (Казахстан), М.Махди, К. Фахим (Иран) и др.

Таким образом, научные журналы Института истории, археологии и этнографии им. А. Дониша «Мероси ниёгон», а в настоящее время «Муар-рих», основателем которых был академик Р.М. Масов, продолжая традиции, заложенные в 90-е годы ХХ столетия, публикует на своих страницах исследования ученых по актуальным проблемам истории таджикского народа с древнейших времен до настоящего времени.

ЛИТЕРАТУРА

1. Мероси ниёгон. - №1. - 1992.

2. Мероси ниёгон. - №2. - 1995.

3. Мероси ниёгон. - №3. - 1998.

4. Мероси ниёгон. - № 4. - 1999.

5. Мероси ниёгон. - № 6. - 2003.

АКАДЕМИК Р. МАСОВ - ОСНОВАТЕЛЬ НАУЧНЫХ ЖУРНАЛОВ

В статье автор рассматривает роль академика Р.М. Масова в создании научных журналов Института истории, археологии и этнографии им. А. Дониша Академии наук РТ «Мероси ниёгон» («Наследие предков», 1991-2014) и «Муаррих» («Историк», с 2015 года по настоящее время). Помимо того, что Масов был основателем этих журналов, он был главным редактором до 2015 года, а также автором названий этих журналов. В каждом выпуске журнала Масов принимал участие в качестве автора актуальных статей по истории таджикского народа.

Ключевые слова: научный журнал, «Мероси ниёгон», «Муаррих», главный редактор, статья.

АКАДЕМИК Р. МАСОВ - БУНЁДГУЗОРИ МА^АЛЛА^ОИ ИЛМЙ

Дар макола муаллиф накши академик Р. М. Масовро дар таъсиси мачаллах,ои илмии Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии ба номи А. Дониши АИ Ч,Т "Мероси ниёгон" (1991-2014) ва "Муаррих" (2015) нишон додааст. Илова бар он, ки Масов муассиси ин мачаллахо буд, вай то соли 2015 вазифаи сармухдррирро ба ухда гирифта буд ва инчунин муаллифи ном ниходани ин мачаллах,о ба хисоб мерафт. Дар хар шумораи мачалла Масов ба хайси муаллифи макола^ои дахлдор оид ба таърихи хал;и точик фаъолона ширкат меварзид.

Калидвожах,о: мацаллаи илми, "Мероси ниёгон", "Муаррих", сармууаррир, мацола^о.

ACADEMICIAN R. MASOV-FOUNDER OF SCIENTIFIC JOURALS

In the article, the author considers the role of academician R.M. Masov in the creation of scientific journals of the Institute of History, Archeology and Ethnography. A. Donisha AN RT "Merosi Niyogon" ("Ancestral Heritage", 1991-2014) and "Muar-rich" ("Historian", 2015 to the present). In addition to the fact that Masov was the founder of these magazines, he was the chief editor until 2015, as well as the author of the names of these magazines. In each issue, Masov participated as an author of relevant articles on the history of the Tajik people.

Key words: scientific journal, "Merosi Niyogon", "Muarrich", editor-in-chief, articles.

Маълумот дар бораи муаллиф: Хдсанова Манзура Мудиддиновна-номзади илмдои таърих, ходими илмии шуъбаи таърихи санъати Институти таърих,бостоншиносй ва мар-думшиносии ба номи Ахдоади Дониши Академияи илмдои Ч,умдурии Точикистон. 734025, Ч,умдурии Точикистон, ш. Душанбе, хиёбони Рудакй, 33. Тел. (+992) 2213742. E-mail:[email protected]

Information about the author: Hasanova Manzura Muhiddinovna.-candidate of historical sciences, researcher of the Department of art history Institute of history, archaeology and ethnography by name of Ahmadi Donish of the Academy of sciences of the Republic of Tajikistan. 734025. Republic of Tajikistan, Dushanbe, 33 Rudaki avenue. Phone: (+992) 221 37 42. E-mail [email protected]

УДК: 9 (575.3):191.550-2

ОБРАЗИ РАДИМ МАСОВ ДАР ДРАМАТУРГИЯИ ТО^ИК дар мисоли драмаи «^исмат»-и Нур Табаров

ТАБАРОВ М.С., Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии ба

номи А. Дониш

Даёт драматург Нур Табаровро дар кураи сиёсат ва журналистика обутоб додааст. Аз ин чост, ки таъсири х,ар ду падида дар офаридах,ои ин адиби номвар мавкеи мух,им доранд. Тавъам омадани сиёсат ва публитси-стика дар асари «Кисмат» низ ба таври возех, рунамо мегардад. Ба театри сиёсй ру овардани драматург бесабаб нест. Чуноне аз вокеах,ои дахди охи-ри садаи бистум бармеояд, фазои сиёсии тамоми кишварх,ои собик Ит-

тщоди Шуравиро насими озодихоxй фаро гирифт. Аз чумла, дар Точики-стон, ки бар асари бо кундй инкишоф ëфтани иктисод, чамъ гаштани ма-соили зиëди xалталаб ва акибмонии ичтимой дар вазъи инкилобй карор дошт, гурyxу чабxаxои озодихоx ва истиклолчу ба амалиëти ошкоро гуза-штанд. ОFOЗи истиклол ва мустакилият дар соири дигар кишварxои Осиëи Марказй ба тадрич ва ором гузашта бошад, дар кишвари мо мардум ба майдощо баромада, талабxои беxтар кардани вазъи сдасй, ичтимой ва фарxангиро пешниxод менамуданд. Дар ин мдан масъалаи таксими ноадо-латона ва риëкоронаи марзxои xудуди давлатxои Осиë дар замони барпо-шавии Иттиxоди Шуравй баxонае буд, ки алангаи эътирози мардумро ба оташи тазоxурот ва мукобилату муковимати шадиди мусаллаxона кашид. Задухурди тезутунд дар мубоxисоти солxои навадум бо шторпартощо ва муттаxамсозии гурyxxои мукобил сурат мегирифтанд. Дамин гуна вазъ ва XOлат дар драмаи «Кисмат» тасвир шудааст [б. с. 5-53].

Дар яке аз суxбатxои хеш драматург сарчашмаи ин асар ва дигар офаридаxои таърихии хешро хеле дакик нишон додааст. «Мутолиаи амики асарxои академикxо Бобочон Fафуров, Аxрор Мухторов, Pаxим Масов ва дигар олимон мураккабии таърихи давраи арафаи Fалабаи Хукумати шуравй ва солxои аввали онро возеx нишон медщанд. Ин даврае буд, ки дар шуури чавонони кишвари мо пас аз мутолиаи асари безаволи шоир ва мутафаккири бузурги халкамон Аxмади Дониш «Наводир-ул-вакоеъ», ав-валин рузномаи точикии «Бухорои Шариф», китоби пурмуxтавои «Туxфаи аxли Бухоро»-и сайëx ва табиб Мирзо Дакими Сироч як бедории фикрй ва худшиносй пайдо гардида буд.

Тадкики бадеии ин даврони пурпечутобу мураккаб ва хосатан оид ба ин даврон офаридани асари саxнавй аз вазифаxои муxимтарин буда, барои тарвичи худшиносй ва бедории миллии мо накши носутурданй дорад» [2. с. 5].

Асари таърихии офаридаи Нур Табаров аз доираи замону макон бе-рун рафта, мдани карнxову наслxо гуфтугуи ошкоро ва бепардаро ташкил менамояд. Мдани ширкаткунандагони асар xам ходимони намоëни давла-тиву сиëсй, xам одамони одй^амзамонони мо пайдо мешаванд. Аз лщози дарк ва баxодиxй ба xодисоту вокеоти таърихй онxо дар зинаxои мухталиф истода, аз мансубият ба кавму миллат низ фарк доранд. Кдорамощои асар Иосиф Виссарионович Сталин, Рустам Исломов, О. Карклин, Нусратулло Махсум, Абдулло Pаxимбоев, Х. Сахатмуратов, Файзулло Хочаев, Аб-дураxим Дочибоев, С. Хочанов, Шириншо Шотемур шахсони вокеии таърихй мебошанд. Каxрамони асосии он Акбар мебошад. Дар драма касби y таърихшинос муайян шуда, афкору акоиди худи муаллифро муар-рифй менамояд. У ба суолxои Карклин: - «Шумо худатон кистед? Вакили кучоед? Кй шуморо ба ин чо роx дод?» чунин чавоб медиxад: - «Ман -таърихшинос, фарзанди xамон точиконам, ки ватани онxоро шумо табар-

таксим кардаед. Мачлиси шумо ва иштироки ману хамзамонхои дигарам -ин як мулокоти дермондаест, ки рузе бояд сурат мегирифт. Деч набошад, дар сахнаи театр. Дамин шартро кабул доред?» [6. с. 14]. Дамин тавр бозй то охир ба сабки муколама ва мухокимаи ошкоро сурат мегирад.

Чуноне худи муаллиф ривоят мекунад, асар дар натичаи тахкику пажухиши хамачониба руи кор омадааст. Дар корбаст шудани он сахми собик директори Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии ба номи Ахмади Дониши Академияи илмхои Ч,умхурии Точикистон, академик, доктори илмхои таърих, профессор Рахим Масов хеле калон аст. Бино ба шаходати Нур Табаров, Рахим Масов тамоми маводи дар ин боб дар даст доштаашро ба драматург барои аз наздик ошной пайдо намудан ба раванди таксимоти худудй дар Осиёи Марказй пешниход намудааст. Дамин андешаро мутолиа ва тахкики асари «Таърихи табартаксим»-и академик низ собит месозад [3.с. 10]. Муаррихи киргиз Байболот Абитов ба ин асари мухаккики мушикофи таърихи кишвар бахои баланд дода, онро ни-шони олии кахрамонй арзёбй намудааст. У ин кахрамониро дар он меби-над, ки муаллиф бори нахуст хакикати талхи таърихи халки худро, ки бо дасти фарзандони хоини у ба вучуд омадааст ошкоро ифшо намудааст [1.;

4].

Дамвора, бояд иброз дошт, ки прототипи Акбар худи академик Рахим Масов мебошад. Бозгуи сахнавии андешаю афкори муаррих бошад, ки тавассути хамфикру хаммаслаки у Нур Табаров руи кор омадааст, дар раванди минбаъдаи хаёти театрию адабй бетаъсир намонд. Дар таклид ба «Кисмат»-и Табаров драматург Сафармухаммад Айюбй асари «Драмаи миллат»-и хешро офарид, ки он ба хаёт ва фаъолияти чамъиятию илмии фарзанди дигари баруманди халки точик-аллома Бобочон Еафуров бахшида шуд [5. с. 71-75].

Дамчунин, сару садохое, ки бо игвои авантюрист ва бар зидди афкори у аз толор боло мешаванд, ишора ба нигохи мухталифи табакоти гуногуни чомеа ба вокеоти нангини солхои бистуми асри гузашта ва бозихои шуми минбаъдаи такдир бо халки точик аст.

Асар соли 1996, хине, ки холо даргирихои сиёсй дар кишвар идома дошта, чанги шахрвандй ба поён нарасида буд, навишта шудааст. Бинобар ин, вокеахои як карн пеш руи авроки таърих хаккокишуда боз мисле ки такрор шуда, такдири халки точикро зери хатар медоранд. Миёни ин ду вокеаи нангин каробат чуставу сабабхои нихоии онхоро ба риштаи тахкик кашида, муаллиф дар огози намоиш бо алам менигорад:-«Теги табари марзу бумсоз сарзамини бобоии точикон-ин мардуми ориёии таърихан мукими Осиёи Миёнаро, ки осори маънавии онон асрхост мавриди та-ваччухи чахониён карор гирифтааст, боз пора-пора намуд. Кор анкариб ба он анчом меёфт, ки сохибони хазорсолаи кишвар бехонаву дар монанд. Дакко, ки точик будан хатарнок такдирест. Мутааллик будан ба ин кавм

худ чонбозй мехоxад. Билхусус, вакте ки тарроxони марзу бум аллакай сарxадсутунxо бар замин кубидаанд» [б.с.6].

Худи муаллиф навгонии ба драмаи интеллектуалй ворид намудаашро хуб дарк намуда, мушкилоти ба умки он расида натавонистани таxиягарон ва дигар мутахассисони xунари театриро ба назар гирифта, барои осон ворид шудан ба муxити Fайриодии фароxамовардаи драматург, ремаркаxоро хеле батафсил овардааст. Масалан, асар бо ин ремарка xусни OFOз мегирад: -«Пасдевори саxна бо манзараxои Маскав, Тошканд, Бухоро ва Душанбе оро ëфтааст. Метавон аник кард-Кремли Маскав, майдони марказии Тош-канд, Регистони Бухоро ва майдони истиклоли Душанбе бо пайкараи Фирдавсй.

Дар руи саxна - мизи дарозе дар шакли xарфи «Т» гузоштаанд, кур-сиxо низ монда. Болои сари раëсат акси Сталин»[б. с. 7]. Ё чои дигар ин тавр тасвир шуда: «Ногаxон тараккос, ки ба садои тири туфангча монанд аст, ба гуш мерасад. ЧароFxои саxна xам хомуш мешаванд ва каxрамонxо низ аз чашм Fайб мезананд. Пас аз чанд лаxза садои мусикй баланд меша-вад ва парда кушода. Аз паси девори саxна анвори хуршеди rnroxï парта-вафшонй мекунад.

Боз як субxи моxи июни соли 1924 фаро мерасад. Дар яке аз xучраxои Совети комиссарони халки шаxри Тошканд пас аз чанде Комиссияи махсу-си Бюрои Осдаи Mиëнагии КМ РКП(б) оид ба таксимоти миллй - xудудй кори худро OFOЗ мекунад. Мо пешсаxнаро мебинем.

Аъзоëни комиссия портфелxои калону «фарбеx» зери каш, бо як са-лобату шаxомате, ки аз иштироки эшон дар xаводиси таърихй дарак медиxад, вориди пешсаxна мешаванд.

Ана, Абдулло Pаxимбоев, дар тан xамон френчи сталинй медарояд. Аз дур чунин менамояд, ки гаронии вазни портфел соxибашро мачбур мекунад, худро каме якпаxлy гирад, то ки мувозинаташро нигаx дорад. Аз y пештар омадаxо ба нишони эxтиром комат рост мекунанд, ба мисли ас-карxо назди фармондеx. Ногаxон Файзулло Хочаев-дар тан костюми нави аврупой, галстук ба гардан, чун як фарди олуфта пайдо мешавад»[б. с. 12]. Ва xамин гуна дар тамоми асар.

Колаби драмаи интеллектуалй ба муаллиф имкони васеъ фароxам оварда, ки андеша ва хулосаxои хешро озодона ва рyëрyй ифшо созад. Масалан, публитсист сабабxои асосии муборизаxои шадиди марзиро дар OFOЗи садаи бист аз забони каxрамони асари хеш Дочибоев чунин шарx медиxад: «Мундаричаи асосии таърихи Туркистон, то истилои русxо, агар аз як тараф иборат аз xамлаxои паëпайи кyчманчиëн, ки дар сатxи сохти авлодию кабилавй карор доштанд, ба аxолии мукими зироаткор бошад, аз чониби дигар, зиддияти косибону точирон бо заминдорони бузург буд. Азбаски шак^ои гуногуни xаëти иктисодй бо хусусиятxои этникй муто-бикат мекард, билохира мубориза xам ба худ шакли миллй гирифт»[б. с.

10-11].Суолу пyрсишxои здаде, ки на тащо мyxаккик, балки тамоми рав-шанфикрони миллиро азоб медод, ба тарики мавкеи ашхоси мухталиф оварда шуда, аз дидгоxи муаллиф чавоби худро ëфтаанд.

Акбар xар амали дар он солxои мyдxиш содиршударо ба санги дар тачрибаи xаëти сдасй алмоскардаи хеш дар тарозуи хирад бар кашида, бо назардошти акидаxои мукобил баxодиxй менамояд.Бояд ин нуктаро ба таври алоxида гушзад сохт, ки муаллиф тамоми качравщоро дар ин раванд ба души пантуркистон бор намекунад. Дарчанд ки худи муаллиф низ заxри неши ин чараëнро дар бадани хеш дорад, акли солим, маърифати волои шаxрвандй ва масъулияти инсонй ба y имкон намедиxад, ки xатто ин масъалаи барояш дарднокро яктарафа баxо диxад.«Hаход Ленин чунин таксимоти миллию xyдyдиро орзу мекард? Ё дар ин кор пантуркизм нисбат ба ленинизм зуртар баромад?»-мегуяд Акбар[6. с. 15].Ин акидаи уро Иосиф Виссарионович Сталин таквият дода иброз медорад, ки «проблемаи таксимоти миллй - xyдyдй як кисми масъалаи миллй аст, ки мо - болшеви-кони ленинчй ба xалли он даст задем. Дар баробари баъзе мyваффакиятxо, мо дар ин чабxаи ниxоят чиддии сиëсй ба хатову камбyдиxои зтеде xам роx додем, зиëда аз ин, xодисаxои касдан вайрон кардани сдасати миллии партия низ мавчуд аст»[6.с.18].Гузашта аз ин, доxии заxматкашон илова мена-мояд:«Шуморо бовар мекунонам, ки дар xайати Политбюро пантуркист набуд, вале ачаб не, оxангxои бузургманишии русй садо медоданд. Гумон мекунам, ки барои чунин як муносибат сабаби чиддие набуд. Чунон ки мегуянд, айб дар ош не, дар мош...»[6. с. 19]. «Зимнан, бояд ман xам икрор шавам - таксимоти xyдyдй аз руи аломати этникй - миллй кори галат бу-дааст»[6. с. 23].

Солxои охир мyxаккиконе, ки ба масъалаxои xаëти сдасй ва ичтимоии Осиëи Mарказй ва таъсири чараëнxои панисломизм ва пантуркизм машгул xастанд, нигоxи хешро ба оxистагй ба ин чиxатxои масъала, ки муаллифи драмаи маърифатии «Кисмат» пеш гузоштааст, оxиста-оxиста равона карда истодаанд. То чй андоза аз лщози илмй асоснок будани ин андеша ва хyлосаxоро тащо пас аз нашри асарxои нави илмй дар ин боб казоват намуда метавонем. Ин чо тащо ба xамин нукта метавон иктифо намуд, ки нигоxи драматург ба масъалаи мавриди назар карор гирифта, аз кулли ди-гар мyxаккикони соxаи адаб фарохтар буда, таxлилxо жарфтар ва мyxоки-марониxо часуронатар мебошанд.Ин худ далели бо масъулияти томи эчодй сару кор гирифтан бо маводи таърихй мебошад.

Кисмати дувуми баxсy мунозира ва рафти тадкикот ба замони мо кучонда шудааст. Вокеаxои замони мо (дар асар xодисоти солxои навади садаи бист мавриди назар карор доранд) xамчyн давоми мантикии амалте-ти огози сада бозгу мегарданд. Ба ин муколама диккат диxед:

«Авантюрист. Дуй, Mахсyм, ана xамин коратон саxви хеле азим буд! Pyзгорони баъдина нишон доданд, ки шумо-точикон, кобилияти мут-

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.