Научная статья на тему 'Нормативно-правовое обеспечение процессов модернизации высшего педагогического образования Республики Узбекистан'

Нормативно-правовое обеспечение процессов модернизации высшего педагогического образования Республики Узбекистан Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
18
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
модернизация / конституция / закон «об образовании» / концепция. / modernization / constitution / education law / concept.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Дилафруз Рафикова, Мукаддас Каримова

В статье рассматриваются вопросы модернизации высшего педагогического образования, нормативно-правового обеспечения, нормативно-правовое обеспечение практической профессиональной подготовки студентов, суть Стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан, Конституция Республики Узбекистан, новый закон Республика Узбекистан «Об образовании», Концепция социально-экономического развития Узбекистана до 2030 года, модернизация педагогического образования.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Normative-legal support of modernization processes in higher pedagogical education of the Republic of Uzbekistan

The article discusses the issues of modernization of higher pedagogical education, regulatory support, regulatory support of practical professional training of students, the essence of the Action Strategy in five priority areas of development of the Republic of Uzbekistan, the Constitution of the Republic of Uzbekistan. Republic of Uzbekistan, new law "On education" Concept of economic development, modernization of teacher education.

Текст научной работы на тему «Нормативно-правовое обеспечение процессов модернизации высшего педагогического образования Республики Узбекистан»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Normative-legal support of modernization processes in higher pedagogical education of the Republic of Uzbekistan

Dilafruz RAFIKOVA1, Mukaddas KARIMOVA2

Fergana State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received July 2021 Received in revised form 20 July 2021

Accepted 15 August 2021 Available online 15 September 2021

Keywords:

modernization, constitution, education law, concept.

The article discusses the issues of modernization of higher pedagogical education, regulatory support, regulatory support of practical professional training of students, the essence of the Action Strategy in five priority areas of development of the Republic of Uzbekistan, the Constitution of the Republic of Uzbekistan. Republic of Uzbekistan, new law "On education" -Concept of economic development, modernization of teacher education.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Узбекистои Республикаси олий педагогик таълимидаги модернизацион жараёнларининг меъёрий-хуцуций

таъминоти

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

модернизациялаш,

Конституция,

"Таълим туррисида"ги

;онун,

концепция.

Ушбу ма;олада олий педагогик таълимни модернизациялаш, меъёрий-ху;ук;ий таъминот, талабаларнинг амалий касбий тайёргарлигининг меъёрий-хуку;ий таъминоти, Узбекистон Республикасини ривожлантириш-нинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясининг мазмун-мох,ияти, Узбекистон Республикаси Конституцияси, "Таълим тугрисида"ги янги ;онун, 2030 йилгача Узбекистонни ижтимоий-и;тисодий ривож-лантириш концепцияси, педагогик таълимни модернизациялаш баён этилган.

1 Independent Researcher (PhD), lecturer of the Department of Pedagogy, Fergana State University. Fergana, Uzbekistan.

2 Associate Professor of the Fergana State University, Fergana, Uzbekistan.

Нормативно-правовое обеспечение процессов модернизации высшего педагогического образования Республики Узбекистан

Олий педагогик таълимни модернизациялаш мустакил Узбекистоннинг ижтимоий-иктисодий ва маънавий-маданий сохаларидаги динамик жараёнлар, миллий педагогик таълимнинг устувор моделини шакллантириш, инновацион таълим мухитида мухим йуналишларни яратиш билан узвий боглик;. Узбекистоннинг таълим тизимини Европа мамлакатларидаги Болония жараёнига мослаштириш педагогик таълим мазмунини тубдан янгилашни талаб ;илмо;да.

Унинг лейтмотиви таълимдаги эскирган, унинг ривожланишига тусик буладиган тартиб-;оидалар ва тамойилларни йу; килиш, тоталитар жамиятга хос булган таълимни мафкуралаштиришдан воз кечиш, укув ва дарс жараёнларида кераксиз материалларни чи;ариб ташлаш, уларни янги мазмун билан бойитиш, реал тарихий жараёнга, замонавий ижтимоий-маданий во;еликларга я;инлаш-тириш мослаштириш ва таълимдаги узгаришларни прогнозлаштиришга каратишни талаб этмокда. Х,озирги ва;тда таълим сиёсатини демократлаш-тиришга, хусусан, таълим тизимини марказлаштирмаслик ва олий таълим муассасасаларининг муста;иллигини оширишга, укитувчилар ва талабаларнинг онгли сафарбарлигига купро; эътибор ;аратилмо;да.

Хал;аро тажрибаларга кура, таълим амалиётининг дифференциацияланиши ва инновационлик шароитида ишлашга, янгиликларни амалий жорий этишга ;одир профессионал педагоглар тайёрлаш олий таълимнинг стратегик вазифа-ларидан хисобланади. Х,озирги замон жамиятининг ижтимоий-иктисодий хаётида руй бераётган катта узгаришлар касбий фаолиятнинг мазмуни ва характерини сифат жихатдан ;айта узгартиришни, булажак укитувчиларнинг ижтимоий-касбий сафарбарлиги даражасини, ра;обатбардошлигини белгиловчи сифатлар (назарий билим ва амалий тайёргарликнинг узвийлиги ва бирлиги, касбий компетентлик, мослашувчанлик ва касбий сафарбарлик, касбий вазифаларни хал этиш усулларини эгаллаш, турли касбий муаммоларни еча билиш кобилияти, узига ишонч, масъулият, муваффа;иятга интилиш, фаол хаётий ва касбий позиция, узининг амалий тажрибасини мунтазам бойитишга тайёргарлик)ни талаб этмокда. Мамлакатимизда булажак укитувчиларнинг амалий тайёргарлигини такомил-лаштириш масаласига педагогик таълимнинг янгиланиши (модернизацияланиши) характерини белгилаб берувчи хужжатларда мухим урин ажратилган.

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

модернизация,

конституция,

закон «об образовании»,

концепция.

В статье рассматриваются вопросы модернизации высшего педагогического образования, нормативно-правового обеспечения, нормативно-правовое обеспечение практической профессиональной подготовки студентов, суть Стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан, Конституция Республики Узбекистан, новый закон Республика Узбекистан «Об образовании», Концепция социально-экономического развития Узбекистана до 2030 года, модернизация педагогического образования.

"Moдepнизaция" aтaмacи тypли лyFaтлap (cиëcий, бизнec, тapихий, ижтимoий-cиëcий, иктигадий, тeхник лyFaтлap) дa xap хил тaлкин этилaди.

Moдepнизaция (moderne юнйн тилидaн ^либ чи;^н булиб, энг янги дeгaн мaънoни aнглaтaди) - oбъeктни тaкoмиллaштиpиш, яхшилaш, янгилaш, уни янги тaлaб вa мeъëpлapгa, тeхник шapт-шapoитлapгa, cифaт кypcaткичлapигa мocлaштиpишдиp.

"Moдepнизaция" aтaмacини пeдaгoгик нyктaи нaзapдaн тaлкин этaдигaн булга, у пeдaгoгикa coxacидaги yзгapиш вa янгилaнишлapни aнглaтaди. Moдepнизaция xиcoбигa aнъaнaвий пeдaгoгик тaълим (у пeдaгoгикaдaги aнъaнaвий тapтиб-кoидaлap вa тaмoйиллapи acocидa pивoжлaнaди вa иннoвaциялapни тeздa ^бул к;илaвepмaйди) зaмoнaвийлaштиpилaди. Moдepнaзиoн жapaëнлap нaтижacидa пeдaгoгик coxaлapдaги янгилaнишлap, yзгapишлap, иннoвaциялap мaъ;yллaнaди вa aнъaнaвий тaълим иннoвaциoн нук^и нaзapдaн ;aйтa aнглaнaди вa тaл;ин этилaди. Aлбaттa, xap ;aнaдa yзгapиш вa янгилaнишлapнинг xyкyкий-мeъëpий acocлapи вa мeъëpий-xyкyкий тaъминoти мaвжyд бyлaди.

Цyйидaги пeдaгoгик тaълимдaги yзгapишлapгa, янгилaнишлap, уни мoдeнизaциялaшгa acoc булган вa бyлaëтгaн мeъëpий-xyкyкий тaъминoтлap xaкидa cyз юpитилaди.

Пpeзидeнтимиз Шaвкaт Mиpзиëeв cymra йиллapдa тaълим coxacини иcлox килишгa, кaдpлap тaйëpлaш cифaтини тyбдaн тaкoмиллaштиpишгa, хycycaн, тизимгa pивoжлaнгaн хopижий мaмлaкaтлap тaжpибacини тaтбик этишгa жиддий эътибop кapaтa бoшлaди. Бу бopaдaги иcлoxoтлap 2Q17 йил 14 Map^ara "Уpтa мaхcyc, кacб-xyнap тaълими мyaccacaлapи фaoлиятини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги, 2Q17 йил 2Q aпpeлдaги "Олий тaълим тизимини янaдa pивoжлaнтиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги, 2Q17 йил 22 мaйдaги "Олий укув юpтидaн кeйинги тaълим тизимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги, 2Q17 йил 8 aвгycтдaги "Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Xaлк тaълими вaзиpлиги фaoлиятини тaкoмиллaштиpиш тyFpиcидa"ги, 2Q17 йил 3Q ceнтябpдaги "Узбeкиcтoн Pecпyбликacи мaктaбгaчa тaълим вaзиpлигини тaшкил этиш тyFpиcидa"ги, 2Q2Q йил 27 фeвpaлдaги ПЦ-4623-ган "Пeдaгoгик тaълим coxacини янaдa тaкoмиллaштиpиш тyFpиcидa"ги вa бoшкa кyплaб кapopлap вa кoнцeпциялapдa уз aкcини тoпгaн.

Эътибop бepaдигaн бyлcaк, мaзкyp кapopлapдa yзлyкcиз тaълим тизимининг дeяpли бapчa тypлapи кaмpaб oлингaнлигини кypишимиз мумкин. Цoлaвepca, "2Q17-2Q21 йиллapдa Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapaкaтлap cтpaтeгияcи"дa xaм тaълим coxacини тyбдaн тaкoмиллaштиpишгa эътибop Kaparnnra^ Taълим тизимини pивoжлaнтиpиш вa тaкoмиллaштиpишгa Kapaтилгaн мaзкyp xyжжaтлapнинг бapчacидa coxara иннoвaциялapни киpитиш, хopижий тaжpибaлapни yзлaштиpиш, ижoдий ëндaшyвлapни кyллaб-кyввaтлaш, тaълим тypлapи ypтacидaги интeгpaция жapaëнлapини кyчaйтиpиш билaн бoFлик умумий жиxaтлap мaвжyд.

Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг oлий пeдaгoгик тaълимини мoдepнизaциялaш тeгиши мeъëpий-xyкyкий тaъминoтгa тaянгaн xoлдa oшиpилaди. Meъëpий-xyкyкий тaъминoт пeдaгoгик тaълим тизимидaги мyaйян yзгapишлapни тapтиблaштиpaди вa унинг кeйинги pивoжлaниши учун acoc xиcoблaнaди.

Meъёpий-xyк;yк;ий тaъминoт пeдaгoгик тaълим тизимидa coдиp бyлaётгaн yзгapишлapни инcтитyaлизaциялaш имкйнини бepaди вa yлapнинг йyнaлишини бeлгилaйди. Meъёpий-xyкyкий xyжжaтлap тaxлили Узбeкиcтoн Pecпyбликacи пeдaгoгик тaълимини мoдepнизaциялaш дoиpacидa yзгapишлapни мa;caдли жopий этиш op;aли oлий тaълим мyacccacaлapи пeдaгoгикa вa пcихoлoгия тaълим йyнaлишидa тaxcил oлaётгaн тaлaбaлapнинг aмaлий кacбий тaйёpгapлигидa ;aндaй yзгapишлapни ;илиш мумкинлигини aни;лaш имкoнини бepaди.

Дeмaк, oлий тaълим мyaccacaлapи пeдaгoгикa вa пcихoлoгия тaълим йyнaлиши тaлaбaлapининг aмaлий кacбий тaйёpгapлигининг мeъёpий-xyкyкий тaъминoти - бу уни тaшкил этишни тapтибгa галувчи вa нopмaллaштиpyвчи xyжжaтлap йиFиндиcидaн ибopaтдиp. СУНГГИ УН йилликлapдa пeдaгoгикa йyнaлишидaги oлий тaълим мyaccacacaлapи тaлaбaлapнинг aмaлий кacбий тaйёpгapлигининг мeъёpий-xyкyкий тaъминoти ;yйидaги йyнaлишлapдa pивoжлaнди:

- oлий кacбий вa пeдaгoгик тaълим тизимлapини pивoжлaнтиpиш coxacидaги дaвлaт cиёcaтини ;aйтa кУpиб чи;илиши;

- тaвcиялap вa cтpaтeгик дacтypий xyжжaтлap (дoктpинaлap, ^нцепция-лap)нинг ишлaб чи;илиши;

- тaълим coxacидaги ^нун xyжжaтлapининг ишлaб чи;илиши яpaтиш, Узгapтиpишлapнинг киpитилиши вa эcкилapининг бeкop ;илиниши.

^бик ШУpoлap Иттифo;и ;Улaгaнидaн cyнг, мycтa;ил pecпyбликaмиздa 1992 йилдa илк 6op '^ълим тyFpиcидa"ги к^нуни вa Kaдpлap тaйёpлaш миллий дacтypи кaбyл килинди. 1997 йилдa ушбу ^нун вa дacтyp яндa тaкoмил-лдaштиpилиб, янги тaxpиpдa кaбyл килинди.

Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Koнcтитyцияcи yмyмaн Узбeкиcтoн хукукий тизимини вa кacб-xyнap тaълими тизимини иcлox килиш вa пeдaгoг кaдpлapни кacбгa тaйёpлaш тизимини тaкoмиллaштиpишнинг yнивepcaл acocи cифaтидa тaъкидлaниши ^pa^

Узбeкиcтoндa бутун хукукий тизим, жyмлaдaн, aмaлий кacбий тaълим, пeдaгoгик тaълимни иcлox килишнинг yнивepcиaл тизими cифaтидa Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Koнcтитyцияcини миcoл килиб кeлтиpиб утишимиз мумкин. Taълимни хукукий тapтибгa coлиш мeхaнизмидa Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Koнcтитyцияcи энг oлий юpидик кучт эгa, энг биpинчи нaвбaтдa, у тyFpидaн-тyFpи тaъcиp килaди вa кУллaнилaди кoнcтитyциявий нopмa билaн бeлгилaнaди, у Узбек^тон Pecпyбликacининг бapчa xyдyдлapидa тyFpидaн-тyFpи aмaл килaди вa кУллaнилaди; Узбек^тон Pecпyбликacидa кaбyл килингaн кoнyнлap вa бoшкa хукукий xyжжaтлap Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Koнcтитyцияcигa зид бyлмacлиги кepaк. "Иккинчидaн, тaълим тyFpиcидaги кoнyнчиликнинг мaкcaд вa вaзифaлapи 2020 йилдa кaбyл килинган '^ълим тyFpиcидa"ги янги кoнyндa мycтaxкaмлaнгaн.

Taълим тyFpиcидaги кoнyнчиликнинг мaкcaди дaвлaт кaфoлaтлapи, тaълим coxacидa инcoн xyкyклapи вa эpкинликлapини aмaлгa oшиpиш мeхaнизмлapини бeлгилaшдиp вa унинг acocий вaзифaлapидaн биpи Узбeкиcтoн Pecпyбликacи фyкapoлapининг тaълим oлиш бyйичa кoнcтитyциявий хукукини тaъминлaш вa Xимoя килишдиp. Taълим хукукининг кoнcтитyциявий acocлapи Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Koнcтитyцияcининг 41-мoддacидa кeлтиpилгaн. Унгa кypa, xap ким билим oлиш xУKУKигa эта. Бепул умумий тaълим oлиш дaвлaт тoмoнидaн

кaфoлaтлaнaди. Maктaб ишлapи дaвлaт нaзopaтидaдиp. Ундa Узбeкиcтoн Pecпyбликacи xyкyмaти мaмaлaкaтимиздa ягoнa дaвлaт cиëcaтини aмaлгa oшиpишни тaъминлaëтгaнлиги aниклaнди.

Xoзиpги бocкичдa тaълим тyFpиcидaги ^нунчилик acocидa кypилгaн acocий Koнyн 2Q2Q йилдa кaбyл килингaн. Ушбу Цoнyндa Узбeкиcтoн Pecпyбликacидa тaълимнинг хукукий, тaшкилий вa иктиcoдий acocлapи, Узбeкиcтoн Pecпyбликacи-нинг тaълим coxacидaги дaвлaт cиëcaтининг acocий тaмoйиллapи, тaълим тизими фaoлияти вa тaълим фaoлиятини aмaлгa oшиpишнинг умумий кoидaлapи, тaълим coxacидaги мyнocaбaтлap иштиpoкчилapининг хукукий мaкoми бeлгилaб бepилгaн.

Koнyндa "тaълим", "тapбия", "пpoфeccиoнaл тaълим" вa тyшyнчaлap œox-лaнгaн, пeдaгoгик фaoлият билaн шyFyллaниш хукуки, пeдaгoг xoдимлapнинг мaкoми вa yлap фaoлиятининг кaфoлaтлapи, пeдaгoг xoдимлapнинг мaжбypиятлapи бeлгилaнгaн.

Koнcтитyция вa '^ълим тyFpиcидa"ги acocий кoнyндaн тaшкapи, oлий тaълим, шу жyмлaдaн, пeдaгoгик тaълим тизимининг pивoжлaниши вa yзгapишининг мeъëpий-xyкyкий тaъминoти тизимидa Pecпyбликaмиз xyкyмaти, вaзиpликлap xyжжaтлapи aлoxидa ypин тyтaди. Улap мaмлaкaтимиз тaълим тизимини pивoжлaнтиpишнинг ycтyвop йyнaлишлapи, cтpaтeгияcи вa йyнaлишлapини бeлгилaб бepaди (дoктpинa, кoнцeпция, cтpaтeгия, pивoжлaниш дacтypи).

Юкopидa кeлтиpиб утилган мaнбaлapнинг бapчacи тaълим тизимини тaъминлaш мexaнизмидa умумий xapa^epra, шyнингдeк мaxcyc xycycиятгa эгa булиши мумкин.

Умумий xapaктepдaги xyжжaтлap дaвлaтнинг тaълим cиëcaти кoнтeкcтидa тaълим тизимининг pивoжлaнишини тapтибгa coлaди.

Maxcyc H0pмaтив-xyкyкий xyжжaтлap oлий тaълим мyaccacacaлapи, шу жyмлaдaн, пeдaгoгик yнивepcитeтлapидaги укув жapaëнигa нopмaлap, кoидaлap вa тaлaблapни бeлгилaб бepaди.

Дaвлaтнинг тaълим coxacидaги acocий вaзифaлapидaн биpи axoлининг мexнaтгa лaëкaтли кaтлaмини aмaлий кacбий фaoлиятгa тaйëpлaш вa мaлaкacини oшиpиш учун учун шapт-шapoитлap яpaтишдaн ибopaтдиp. Taълим мaкcaдлapигa эpишишдa пeдaгoгик кaдpлapнинг ypни aлoxидa тaъкидлaнди, бу тaълим тизимигa тaълим-тapбия ишлapини, укув жapaëнлapини, юкopи дapaжaдa cифaтли вa caмapaли тaшкил этишга, илмий-пeдaгoгик излaнишлap oлиб бopишгa, янги пeдaгoгик тexнoлoгиялap вa axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapини пyxтa yзлaштиpишгa, тaлaбaлapни мaънaвий-axлoкий тapбиялaш вa юкopи мaлaкaли мyтaxaccиcлapни тaйëpлaшгa кoдиp иcтeъдoдли мyтaxaccиcлapни жaлб килиш зapypлигини ^pca^R

Янa биp дacтypий xyжжaт Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг "Maлaкaли пeдaгoг кaдpлap тaйëpлaш xaмдa ypтa мaxcyc, кacб-xyнap тaълими мyaccacaлapини шyндaй кaдpлap билaн тaъминлaш тизимини янaдa тaкoмиллaштиpишгa oид чopa-тaдбиpлap тyFpиcидa" 2Q12 йил 28 мaйдaги ПЦ-1761-coн кapopи эди. Xyжжaт ypтa мaxcyc, кacб-xyнap тaълими мyaccacaлapи учун пeдaгoгик кaдpлap тaйëpлaш мaзмyни вa тузилишини acocий caънoaт, xизмaт кypcaтиш, мaдaният, apмия, дaвлaт xизмaтлapи вa бoшкaлap, худудий мexнaт бoзopлapи, шyнингдeк иcтикбoлли мexнaт тaлaблapигa мyвoфик paвишдa мoдepнизaциялaшнинг acocий Foялapини мyжaccaм этaди.

Maмлaкaтимиз иктиcoдияти вa ижтимoий coxaлap, фaн, техник, тeхнo-лoгиялap pивoжлaниши, xyдyдлapдa мехтат бoзopининг тaлaб вa тaклифлapи мaлaкaли пeдaгoг кaдpлap тaйёpлaш xaмдa Уpтa мaхcyc, кacб-xyнap тaълими мyaccacaлapини шyндaй кaдpлap билaн тaъминлaш тизимини янгилaшнинг acocий oмиллapи oмили cифaтидa бeлгилaнди. Xaлкapo cифaт cтaндapтлapини эътибopгa oлгaн xoлдa, тaълимнинг бapчa дapaжaлapидa aмaлий кacбий тaйёpгapлик мaзмyнини ceзилapли дapaжaдa янгилaш вa cифaтини oшиpиш, кacблapнинг интeгpaцияcини тaъминлaш зapypypaти тyFилди.

Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaлдaги ПФ-4947-coнли Фapмoни билaн тacдиклaнгaн "2017-2021 йиллapдa Узбeкиcтoн Pecпyбликacини pивoжлaнтиpишнинг бeштa ycтyвop йyнaлиши бyйичa Xapara^ap cтpaтeгияcининг мaзмyн-мoxиятини тyFpи aнглaб етиш, Узбек^тон Pecпyбликa-cини pивoжлaнтиpишнинг бeштa ycтyвop йyнaлишидa мухим вaзифaлap cифaтидa бeлгилaнгaн мaмлaкaтимиздaги иcлoxoтлapнинг хукукий acocлapини тaкoмил-лaштиpиш, кoнyн ycтyвopлигини тaъминлaш, жaмият вa дaвлaт xaётининг бapчa coxaлapини иcлox килишгa, шунингдек, дacтypнинг 4-бaндидa ижтимoий coxaни pивoжлaнтиpишдa тaълим, фaн, caнъaт вa мaдaниятнинг poлини янaдa oшиpишгa кapaтилгaн.

Xapa^^ap cтpaтeгияcидa ижтимoий coxa, хycycaн, тaълим вa илм-фaн coxaлapини pивoжлaнтиpиш, тaълим тизимининг узлу^излигини янaдa тaкoмил-лaштиpиш мaкcaдидa cифaтли тaълим хизмaтлapи имкoниятлapини oшиpиш, мexнaт бoзopининг зaмoнaвий эxтиёжлapигa мoc юкopи мaлaкaли кaдpлap тaйёpлaш гаё^тини дaвoм эттиpиш энг мухим вaзифaлapдaн этиб бeлгилaнгaн. X,yжжaтдa тaълим мyaccacaлapининг мoддий-тeхникa бaзacини мycтaxкaмлaш, янги тaълим мyaccacaлapини кypиш, тaъмиpлaш вa кaпитaл тaъмиpлaш бapoбapидa, зaмoнaвий укув вa лaбopaтopия жиxoзлapи, кoмпьютep тeхникacи вa Укyв-мeтoдик кУллaнмaлap билaн тaъминлaш нaзapдa тyтилгaн.

Xapa^^ap cтpaтeгияcи кaбyл килингaнидaн cyнг, мaмлaкaтимиздa тaълим тизимини coxaлapини иcлox килиш бopacидa кyплaб фapмoн вa кapopлap кaбyл килинди. Maзкyp мeъёpий xyжжaтлap бapчa йyнaлишлapдa иcлoxoтлapни aмaлгa oшиpишдa мухим дacтypyлaмaл булиб хизмaт килмoкдa.

Узбeкиcтoндa тaълимни pивoжлaнтиpиш, уни тyбдaн кaйтa yзгapтиpишдa aник йyнaлишлap пaйдo булди. Улapнинг биpинчиcи, тaълимни тyбдaн дeмoкpaтлaштиpиш; иккинчиcи, узлу^из тaълим Foяcи, cyнг '^ълим - биp yмpгa" Foяcини '^ълим - бутун yмp дaвoмидa" Foяcигa aлмaштиpиш; yчинчиcи, бу нaфaкaт мyтaхaccиcлapни тaйёpлaш вocитacи, бaлки жaмиятгa oнгли, фидoйи инcoнлapни eткaзиб бepиш; тypтинчиcи, тaълимнинг глoбaллaшyвигa эpишиш; бeшинчиcи, тaълимни aхбopoтлaштиpиш( ).

Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 20 aпpeлдaги 'Юлий тaълим тизимини янaдa pивoжлaнтиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПЦ-2909-ган кapopи acocидa oлий тaълим дapaжacини cифaт жиxaтидaн oшиpиш вa тyбдaн тaкoмиллaштиpиш, oлий тaълим мyaccacaлapининг мoддий-тeхникa бaзacини мycтaxкaмлaш вa мoдepнизaция килиш, зaмoнaвий укув-илмий лaбopaтopиялapи, aхбopoт-кoммyникaция тeхнoлoгиялapи билaн жиxoзлaш бyйичa Oлий тaълим тизимини 2017-2021 йиллapдa ^мпле^ pивoжлaнтиpиш дacтypи тacдиклaнди.

Oлий тaълим тизимини кeлгycидa янaдa тaкoмиллaштиpиш вa кoмплeкc pивoжлaнтиpиш, мaлaкaли пeдaгoгик кaдpлap тaйëpлaш бyйичa энг мухим вaзифaлap cифaтидa кyйидaгилap бeлгилaнди: xap биp oлий тaълим мyaccacacи жaxoннинг eтaкчи илмий-тaълим мyaccacaлapи билaн якин xaмкopлик aлoкaлapи ypнaтиш, укув жapaëнигa xaлкapo тaълим cтaндapтлapигa acocлaнгaн илFop пeдaгoгик тexнoлoгиялap, укув дacтypлapи вa укув-уалубий мaтepиaллapини кeнг жopий килиш, ëш укитувчи вa илмий xoдимлapининг cтaжиpoвкa yтaшлapини тaшкил килиш; oлий мaълyмoтли мyтaxaccиcлap тaйëpлaшнинг мaкcaдли пapaмeтpлapини шaкллaнтиpиш, oлий тaълим мyaccacaлapидa укитиш йуталиш-лapи вa мyтaxaccиcликлapини иcтикбoлдa минтaкaлap вa иктиcoдиëт тapмoк-лapини кoмплeкc pивoжлaнтиpиш, aмaлгa oшиpилaëтгaн худудий вa тapмoк дacтypлapининг тaлaблapини инoбaтгa oлгaн xoлдa oптимaллaштиpиш; пeдaгoг кaдpлapнинг ^c6 мaxopaти cифaти вa caвияcини узлу^из юкcaлтиpиш, xopиждa пeдaгoг вa илмий xoдимлapнинг мaлaкacини oшиpиш вa cтaжиpoвкacини утгазиш, oлий тaълим мyaccacaлapи битиpyвчилapини PhD вa мaгиcтpaтypa дacтypлapи бyйичa укитиш; oлий тaълим мyaccacaлapи пpoфeccop-yкитyвчилapининг илмий тaдкикoт фaoлияти caмapaдopлиги вa нaтижaдopлигини oшиpиш, иктидopли тaлaбa-ëшлapни илмий фaoлият билaн шyFyллaнишгa кeнг жaлб этиш.

Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2Q17 йил 27 июлдaги ПН^^Х-гон 'Юлий мaълyмoтли мyтaxaccиcлap тaйëpлaш cифaтини oшиpишдa иктиcoдиëт coxaлapи вa тapмoклapининг иштиpoкини янaдa кeнгaйтиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги кapopидa мaмлaкaтимизни ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaнтиpиш бyйичa ycтyвop вaзифaлapгa мyвoфик кaдpлap тaйëpлaшнинг мaзмyнини тyбдaн Kaйтa кypиб чикиш, xaлкapo cтaндapтлap дapaжacидa oлий мaълyмoтли мyтaxaccиcлap тaйëpлaшгa зapyp шapт-шapoитлap яpaтиш, шу билaн биpгa, pecпyбликaмиз xyдyдлapини ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaнтиpиш учун зaмoн тaлaблapигa жaвoб бepaдигaн юкopи мaлaкaли кaдpлapни уз вaктидa зapyp иxтиcocликлap бyйичa иктигад^т coxaлapи вa тapмoклapи эxтиëжидaн ^либ чиккaн xoлдa тaйëpлaш, oлий тaълим мaзмyнини бeвocитa кopxoнaлap, мyaccacaлapдaги тexникa, тexнoлoгия, ишлaб чикapиш мyнocaбaтлapигa xaмдa иcтикбoлли pивoжлaниш дacтypлapигa мyвoфик шaкллaнтиpиш, кaдpлapни эгaллaгaн кacби вa мyтaxaccиcлиги бyйичa ишгa жoйлaштиpишгa дoиp ^^p дoлзapб мacaлaлapи aкc этди.

Шyнингдeк, кapopдa Узбeкиcтoндa тaълим тизимини мoдepнизaциялaшнинг зapypий шapти cифaтидa yкитyвчилapнинг кacбий caвияcини oшиpиш вa xoзиpги зaмoн тaлaблapигa жaвoб бepaдигaн пeдaгoгик жaмoaлapни шaкллaнтиpиш зapypлиги кypcaтиб утилди. Пeдaгoгик тaълимни pивoжлaнтиpиш дacтypи дoиpacидa тaълим мyaccacacaлapини мaлaкaли кaдpлap билaн тaъминлaшдaги caлбий тeндeнциялapни бapтapaф этиш, пeдaгoг кaдpлapнинг ижтимoий xoлaти вa кacбий мaxopaтини oшиpиш бyйичa чopa-тaдбиpлap кyздa тутилди.

Пeдaгoгик тaълим coxacидaги yзгapишлap ижтимoий-иктиcoдий pивoж-лaнишнинг умумий тeндeнциялapи билaн чaмбapчac бoFлик. Энг aco^fo^ Узбeкиcтoннинг тaълим coxacидaги paкoбaтбapдoшлигининг acocий шapти - бу иктиcoдий pивoжлaнишнинг иннoвaциoн ycyли. Уз нaвбaтидa, кaдpлap, жyмлaдaн, yкитyвчилap тaйëpлaшгa, тaълим тизимини pивoжлaнтиpишгa capмoя киpитмac-дaн иктиcoдиëтни pивoжлaнтиpиш мумкин эмac.

Узбекистан Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги ПЦ-3775-сон "олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида" ги карори педагогик таълимни модернизациялашда мухим урин тутди. Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича "ЙУЛ ХАРИТАСИ"да куйидаги-ларни амалга ошириш вазифалари белгилаб куйилган: Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш буйича норматив-хукукий базани такомил-лаштириш, олий таълим муассасаларида таълим сифати ва самарадорлигини ошириш буйича ташкилий тадбирлар ташкил этиш ва амалга ошириш ("Benchmarking" (олий таълим муассасалари фаолиятининг компонент-лари буйича киёсий тахлил этиш оркали муаммоларга ечим топиш), "Total quality management" (таълим сифатини оширишнинг ялпи бошкаруви), "blended learning" (ягона электрон тизим оркали таълимни амалга оширишнинг талаба-педагог мулокоти), "Tuning" (умумкасбий ва мутахассислик компетенцияларига асосланган таълим бериш) каби илгор хорижий таълим муассасаларида жорий этилган тизимларни урганиш; урганиш натижаларига кура тахлилий маълумот тайёрлаш; таълим классификациясининг халкаро стандартини (МСКО-2011) миллий таълим тизимига жорий этишни урганиш буйича ишчи гурух тузиш; таълим классификациясининг халкаро стандарти (МСКО-2011) жорий этилган хорижий давлат-ларнинг таълим тизими сифатин урганиш ва тахлилий маълумот тайёрлаш.)" мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда олий таълим муассасаларининг иштироки хамда ташаббускорлигини ошириш; давлат ва жамият хаётида юз бераётган узгаришлар ва сохаларда амалга оширилаётган туб ислохотларнинг мазмуни ва мохиятини олий таълим муассасалари томонидан телевидение ва бошка оммавий ахборот воситалари оркали кенг ахоли эътиборига етказиш; олий таълим муассасалари профессор-укитувчилари, ёш олимлар ва талабаларнинг илмий-тадкикот натижалари ва инновацион ишланмаларини амалиётга жорий этиш тизимини самарали ташкил этиш; олий таълим муассасалари рахбариятининг мамлакатни ислох килиш жараёнида фаол иштирок этиш борасидаги масъулиятини ошириш.

2030 йилгача Узбекистонни ижтимоий-иктисодий ривожлантириш концепциясига биноан, олий таълим тизимини ривожлантиришнинг асосий шартларидан бири - бу талабалар укитувчиларни ва фундаментал ва амалий тадкикотларга жалб этишдир. Бу нафакат дунёга машхур узбек илмий мактабларини янда ривожлантириш, балки инновацион билим иктисодиёти эхтиёжларига йуналтирилган тадкикотчиларнинг янги авлодини шакллантиришга имкон беради.

Фундаментал илмий тадкикотлар талабаларнинг маълумотни излаш, тахлил килиш, узлаштириш ва янгилаш компетенцияларини эгаллашида энг мухим манба ва восита булиши керак. Шу боис олий маълумотли мутахассисларга булган эхтиёжларни хисобга олган холда олий укув юртларига кабул тартибини такомиллаштириш, QS Rankings, Times Rankings, ARWU халкаро рейтингларида олий укув юртлари мавкеларини, олий таълим учун харажатлар улушини ЯИМга нисбатан ошириш чора-тадбирларини амалга ошириш, олий укув юртларида TQM укитиш сифатини бошкариш тизимини жорий этиш борасида изчил изланишлар олиб борилиши зарур.

Иктигад^т тapмoклapи вa ижтимoий coxaни жaдaл pивoжлaнтиpиш, илмий-интeллeктyaл xaмдa мoлиявий pecypcлapни тулик caфapбap этгaн xoлдa илмий-иннoвaциoн caлoxиятдaн кeнг фoйдaлaниш, иcтикбoлдa илм-фaнни мyнтaзaм иcлox килиб бopишнинг ycтyвop йyнaлишлapини бeлгилaш, зaмoнaвий билимга эгa вa мycтaкил фикpлaйдигaн юкopи мaлaкaли кaдpлap тaйëpлaш, илмий инфpaтyзил-мaни мoдepнизaция килиш ишлapини cифaт жиxaтидaн янги бocкичгa кyтapиш мaкcaдидa, шyнингдeк 2Q17-2Q21 йиллapдa Узбeкиcтoн Pecпyбликacини pивoж-лaнтиpишнинг бeштa ycтyвop йуталиши бyйичa Xapara^ap cтpaтeгияcини "Илм, мaъpифaт вa paкaмли иктиcoдиëтни pивoжлaнтиpиш йили'^ aмaлгa oшиpишгa oид дaвлaт дacтypигa мyвoфик илм-фaнни 2Q3Q йилгaчa pивoжлaнтиpиш ^н^п-цияcи xaмдa унинг мaкcaдли кypcaткичлapи вa индикaтopлapи тacдиклaнгaн.

Ундa илм-фaн coxacидa бoшкapyв тизимини тaкoмиллaштиpиш, илм-фaн вa илмий фaoлиятни мoлиялaштиpиш тизимини тaкoмиллaштиpиш xaмдa мoлия-лaштиpиш мaнбaлapини дивepcификaциялaш, юкopи мaлaкaли илмий вa мyxaндиc кaдpлap тaйëpлaш xaмдa yлapни илмий фaoлиятгa йyнaлтиpиш, илм-фaнни pивoжлaнтиpишнинг зaмoнaвий инфpaтyзилмacини яpaтиш, илм-фaн тapaкки-ëтигa кyмaклaшaдигaн зaмoнaвий axбopoт мухитини шaкллaнтиpиш нaзapдa тyтилгaн.

"Пeдaгoгик тaълим coxacини янaдa pивoжлaнтиpиш чopa - тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги кapopдa кyйидaгилap пeдaгoгикa тaълим coxacини pивoжлaн-тиpишнинг ycтyвop йyнaлишлapи cифaтидa бeлгилaнгaн:

- тapбия вa укитиш ycyллapи, axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapи xaмдa xopижий тиллapни пyxтa yзлaштиpгaн, тaълим жapaëнидa зaмoнaвий пeдaгoгик тexнoлoгиялapни кyллaш кyникмaлapигa эгa пpoфeccиoнaл пeдaгoг кaдpлap тaйëpлaш;

- пeдaгoгик кacбгa кизикиши юкopи булган ëшлapни aниклaш xaмдa yлapни мaкcaдли тaйëpлaб вa тapбиялaб бopишнинг yзлyкcиз тизимини жopий килиш;

- пeдaгoгик тaълим coxacининг тaълим йyнaлишлapи вa мyтaxaccиcликлapи бyйичa укув peжa вa дacтypлapини илFop xopижий тaжpибa acocидa тaкoмил-лaштиpиш, иннoвaциoн yкyв-мeъëpий вa тaълим pecypcлapини яpaтиш xaмдa aмaлиëтгa жopий этиш;

- coxaдa тaълим, илм-фaн вa ишлaб чикapиш yЙFyнлигини тaъминлaш opкaли тaълим cифaтини яxшилaш, paкoбaтбapдoш кaдpлap тaйëpлaш, илмий вa иннoвaциoн фaoлиятни caмapaли тaшкил этиш;

- пeдaгoг кaдpлap бyюpтмaчилapи эxтиëж вa тaлaблapини мyнтaзaм ypгaниб бopиш, yлap билaн yзapo xaмкopликни pивoжлaнтиpиш xaмдa пeдaгoг кaдpлap тaйëpлaшнинг илмий acocлaнгaн иcтикбoлли peжaлapини бeлгилaш вa yлapни aмaлгa oшиpиш;

- oлий пeдaгoгик тaълимгa paкaмли тexнoлoгиялapни жopий этиш, зaмoнaвий axбopoт-кoммyникaция вa тaълим тexнoлoгиялapининг мycтaxкaм интeгpaцияcини тaъминлaш пиpoвapдидa пeдaгoг кaдpлapнинг кacбий мaxopaтини yзлyкcиз pивoжлaнтиpиб бopиш учун кyшимчa шapoитлap яpaтиш;

- пeдaгoг кaдpлap тaйëpлoвчи oлий тaълим мyaccacaлapини тизимли pивoжлaнтиpиш вa yлapдa бoшкapyв фaoлиятини тaкoмиллaштиpиш;

- пeдaгoгик тaълим инфpaтyзилмacини яxшилaш, coxaдaги xaлкapo xaмкop-ликни янaдa кeнгaйтиpиш;

- юксак маданиятли, амалий касбий куникмага эга, тарбия, у;итиш методлари ва бахолаш мезонларини пухта эгаллаган замонавий педагог кадрларни шакллантириш жараёнлари самарадорлигини ошириш.

Мазкур ;арор асосида педагогик таълимни модернизациялаш дастурини ишлаб чи;иш ва уни амалга ошириш, педагогик таълим тизимининг сифат жихатидан янги холатга утиши, афсуски, тор идоравий хусусият ёки маблагларнинг етарли эмаслиги сабабли хозирча таъминлагани йу;. Педагогик кадрларни тайёрлаш тизими тартибга солинадиган мехнат бозорида ;урилган, куп йиллар давомида узгармаган ва педагогика олий таълим муассасаларидаги касбий таълим йуналиши тармогига таянади.

Педагогик таълимни модернизациялаш доирасида у;итувчи кадрларни амалий касбий тайёрлашда келгусидаги узгаришларнинг йуналишлари куйидаги -лардан иборат:

• педагогик кадрлар тайёрлашнинг амалиётга йуналтирилганлигини кучайтириш (мактаб, профессилонал таълим муассасасалари - университет хамкорлиги, урта махсус, касб-хунар таълими ва олий таълим уртасидаги тармо; ало;аси, амалий бакалавриат дастурлари, узо; муддатли стажировка ва бош;алар);

• амалий касбий тайёргарликнинг вариативлигини кенгайтириш (энг и;тидорли ва гайратли талабаларни педагогик фаолиятига ма;садли тайёргарлигини таъминлайдиган ва ";олган" битирувчиларни бош;а касбий фаолиятга тайёрлашни назарда тутадиган олий у;ув юртларида жорий этиладиган кенг ;амравли бакалавриат дастурлари;

• нопедагогик йуналишда таълим олаётган педагогика сохасига ;изи;увчи 2-3 курс талабаларнинг педагогик тайёргарлиги);

• таълим тизимини ю;ори малакали мутахассислар билан таъминлаш (у;итувчи-методистларни тайёрлаш буйича магистратура тад;и;отлари дастурлари;

• таълим муассасасаларида узо; муддатли амалий стажировка асосига курилган амалий магистратура дастурлари; таълимни бош;ариш буйича магистрлик дастурлари ва бош;алар).

Узбектистон вилоятлари миллий ва минта;авий ижтимоий-и;тисодий, экологик, маданий, демографик ва бош;а хусусиятларини хисобга олган холда, таълимни ривожлантиришнинг республика, минта;авий дастурларини, шу жумладан хал;аро дастурларни ишлаб чи;иш ва амалга оширишлари ма;садга мувофи;.

Таълим стандартлари олий таълим муассасалари талабаларининг амалий касбий тайёргарлиги меъёрий-ху;у;ий таъминотининг ажралмас таркибий ;исми хисобланади. Умуман, таълим стандартлари, хусусан, Давлат таълим стандартларининг нинг ху;у;ий хусусияти камида иккита шаклда намоён булади.

Х,ар ;андай стандарт, шу жумладан, таълим стандарти, айни холда, бу -таълим муносабатларининг турли иштирокчиларига йулланган муайян ;оидалар йигиндиси (руйхати). Аммо, ушбу иштирокчиларнинг узлари, уларнинг ма;сади, мотивлари, муносабатлари ва харакатларининг шарт-шароитлари бир-бирлари-никидан фар; ;илгани боис, бу турлами хам ;оидалар турли хил булади. Бундан таш;ари, ушбу ;оидалар, одатда, хамма учун мажбурий хисобланади, яъни улар норматив характерга эга булиб, ху;у;ий меъёрларнинг бош;а хусусиятлари

^шки, яъни pacмий ифoдaлaнгaнлик вa aниклик, изчиллик, вaкoлaтли дaвлaт вa нoдaвлaт тaшкилoтлapи тoмoнидaн умумий мaжбypийликнинг тaъмин-лaнгaнлиги) билaн yлapни биp-биpлapигa якинлaштиpaди.

Бyндaн тaшкapи, ушбу cтaндapтлap, энг aввaлo, дaвлaтдaн тoмoнидaн бeлгилaнaди вa шу 6o^ yлap дaвлaт ëки дaвлaт-жaмoaт тoпшиpиFи xapaктepигa эгa. Ba ниxoят, тaълим cтaндapти, бoшкa xap кaндaй кoнyн нopмaлapи cингapи, тaълим coxacидa ëки yлapнинг иштиpoкчилapи ypтacидa шaкллaнaëтгaн мyнocaбaтлapнинг мaълyм жиxaтлapини мyвoфиклaштиpиш, хукук вa мaжбypиятлapини тaъминлaш, у ë^ бу тypдaги тaълимий мyнocaбoтлapнинг мaзмyни вa xapaктepини бeлгилaш учун xизмaт килaди.

Oлий тaълимнинг Бoлoня дeклapaцияcи тaмoйиллapигa мocлaштиpилиши вa унинг тaълим cифaтини тaъминлaшгa йyнaлтиpилгaнлиги Дaвлaт тaълим cтaндapтлapининг янaдa тaкoмиллaштиpилишигa paFбaтлaнт бepaди, унинг мухим xycycияти фyндaмeнтaллиги вa aмaлий йуталиши билaн xapaктepлaнaди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Узбeкиcтoн Pecпyбликacи oлий пeдaгoгик тaълимидaги мoдepнизaциoн жapaëнлapининг мeъëpий-xyкyкий тaъминoтини тaъминлaшдa "Узбeкиcтoн Pecпyбликacи oлий тaълим тизимини 2Q3Q йилгaчa pивoжлaнтиpиш кoнцeпцияcи" мухим axaмият кacб этиб, yндa кyйидaгилap нaзapдa тyтилгaн:

• oлий тaълим мyaccacaлapидa укув жapaëнини бocкичмa-бocкич кpeдит-мoдyль тизимигa утгазиш; xaлкapo тaжpибaлapдaн ^либ чикиб, oлий тaълимнинг илFop cтaндapтлapини жopий этиш, жyмлaдaн укув дacтypлapидa нaзapий билим oлишгa йyнaлтиpилгaн тaълимдaн aмaлий кyникмaлapни шaкллaнтиpишгa йyнaлтиpилгaн тaълим тизимигa бocкичмa-бocкич утиш; oлий тaълим мaзмyнини cифaт жиxaтидaн янги бocкичгa кyтapиш, ижтимoий coxa вa иктиcoдиëт тapмoклapининг бapкapop pивoжлaнишигa мyнocиб xиcca кyшaдигaн, мexнaт бoзopидa уз ypнини тoпa oлaдигaн юкopи мaлaкaли кaдpлap тaйëpлaш тизимини йулга куйиш;

• oлий тaълим мyaccacaлapининг aкaдeмик мycтaкиллигини тaъминлaш;

• xopижий инвecтициялapни ^нг жaлб килиш, пуллик xизмaтлap кyлaмини кeнгaйтиpиш вa бoшкa бюджeтдaн тaшкapи мaблaFлap xиcoбигa oлий тaълим мyaccacaлapидa тexнoпapк, фopcaйт, тexнoлoгиялap тpaнcфepи, cтapтaп, aкceлepaтop мapкaзлapини тaшкил этиш xaмдa yлapни тeгишли тapмoк, coxa вa xyдyдлapнинг ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaнишини тaдкик килувчи вa пpoгнoзлaштиpyвчи илмий-aмaлий мyaccacaлap дapaжacигa oлиб чикиш;

• oлий тaълим мyaccacaлapи пpoфeccop-yкитyвчилapи, илмий излaнyв-чилapи, дoктopaнтлapи, бaкaлaвpиaт вa мaгиcтpaтypa тaлaбaлapининг юкopи импaкт-фaктopгa эгa нуфузли xaлкapo илмий жypнaллapдa мaкoлaлap чoп этиши, мaкoлaлapгa иктибocлик кypcaткичлapи oшиши, шyнингдeк pecпyбликa илмий жypнaллapини xaлкapo илмий-тexник мaълyмoтлap бaзacигa бocкичмa-бocкич киpитилишини тaъминлaш.

Узбeкиcтoндa тaълимни иcлox килишнинг Евpoпa фopмaти мexнaт бoзopи-дaги тaлaблap вa тaлaб этилгaн мaлaкaлap yЙFyнлaштиpишнинг янги хукукий вocитaлapни излaшни тaлaб килaди. Maлaкa paмкaлapи aнa шyндaй вocитaлapдaн биpи xиcoблaнaди. X,oзиpги вaктдa миллий мaлaкa paмaкaлapини (MMP) ишлaб чикиш ëки aмaлдa тaтбик этиш жapaëни жaxoннинг 125 дaн мaмлaкaтлapини уз ичигa oлaди. Maлaкa paмкacи - бу миллий ëки тaълим тизимидa yзapo изчил бoFлик

булган барча малакаларнинг тавсифидир. Малака рамакаларини ишлаб чи;иш мамлакат таълим тизимидаги узгаришларни ани;лаш ва жорий этиш учун асос булиб, таълимнинг ра;обатбардошлигини таъминлаш хамда уни хал;аро даражада таргиб ;илиш имконини беради. Узбекистонда турли даражадаги ва хар хил турдаги малака рамкаларини ишлаб чи;ишда ушбу восита Европа ва жахоннинг бош;а мамлакатларда аввалдан шаклланилганлигини, малака рамкаларини шакллантиришнинг узига хос тарихи ва методологиясига эга эканлигини хисобга олинади.

Хулоса ;илиб шуни таъкидлаш керакки, педагогика олий таълим муассасасаларида тахсил олаётган талабаларининг амалий тайёргарлигини ташкил этишни тартибга солувчи ва мувофи;лаштирувч хужжатлар тизими ани; иерархик тузилишга эга булиб, асосий хужжатлар ;аторига куйидагиларни киритиш мумкин: Узбекистон Республикасининг Конституцияси ва "Узбекистон Республикасининг Таълим тугрисида"ги ;онуни; давлат ташкилотлари ва органлари (Вазирлар махкамаси вазирликлар, бош;армалар, хокимиятлар)нинг таълим тизимини ривожлантиришнинг устуворлиги, стратегияси ва йуналишларини белгилаб берувчи дастурий-ма;садли хужжатлари (доктриналар, тушунчалар, стратегиялар, ривожланиш дастурлари); давлат таълим стандартлари; у;итувчининг касбий стандарти; миллий малака рамакалар; минта;аларни ривожлантириш буйича дастурлар ва концепциялар.

Ушбу хужжатларда педагогик таълимидаги узгаришларни амалга ошириладиган ишлар ;айд этилган: педагогика университети талабаларининг амалий тайёргарлиги: куп бос;ичли амалий тайёргарликни амалга ошириш; учта йуналиш буйича амалий тайёргарлик: педагогик таълим, психологик ва педагогик таълим, махсус (дефектологик) таълим; турли ихтисослик буйича таълим олаётган булажак у;итувчиларнинг умуммаданий ва амалий касбий тайёргарлигини кучайтириш; комптентциявий ёндашувга асосланган таълим стандартлари асосида у;итиш; модулли у;итиш, чизи;ли таълим жараёнидан турли усуллар ва йуналишларда таълим беришга утиш; нафа;ат таълим натижаларини, балки амалий педагогик фаолият жараёнини меъёрлаштириш(у;итувчининг амалий касбий фаолияти стандарти); у;итувчиларни тайёрлаш масалаларида таълим тизимининг турли даражадаги ташкилотлари (олий у;ув юртлари, профессионал таълим муассасасалари, мактаблар ва бош;алар)нинг узаро хамкорлигини таъминлаш.

Ретроспектив ва перспективдаги олий таълим муассасаларида талаба-ларнинг амалий тайёргарлигини ривожланишини курсатувчи тарихий-педагогик изланишлар, шунингдек талабаларнинг педагогик таълимни моденизациялашнинг хозирги бос;ичидаги амалий касбий тайёргарлигида содир булаётган узгаришлар ха;идаги назарий ва эмпирик маълумотларни умумлаштирувчи тад;и;отлар олиб бормаяпти. Педагог олимлар томонидан булажак у;итувчиларнинг амалий тайёргарлигини ривожлантириш муаммоси билан богли; илмий изланишлар олиб борилган булса-да, биро; педагогик таълимни моденизациялаш шароитида талабаларнинг амалий тайёргарлигини такомиллаштириш муаммолари, амалий тайёргарликни такомиллаштиришда замонавий педагогик дастурий воситалар, у;ув-услубий таъминотлар, у;итиш технологиялардан фойдаланиш имкониятлари етарлича очиб берилмаган.

Миллий педагогик таълимни модернизациялаш жамиятнинг педагогик таълимга булган талаблари тобора ортиб бораётганлигидан далолат беради, унинг стратегик мацсади талабаларнинг нафацат назарий билим, куникма, малакаларни, копетенциялар ва компетентликни пухта эгаллашлари учун ташкилий ва функционал шароит-шароитларни яратиш, балки асосан узининг потенциал цобилиятини ривожлантиришга ва уларнинг педагогик амалий касбий махоратини ошириш дастурини амалга оширишга цодир ва тайёр булган ижодкор шахсни тарбиялаб вояга етказишдир. Бунинг учун хар бир уцитувчи томонидан ягона ва мослашувчан сиёсатни шакллантириш учун дунё мамалакатларида талаб цилинадиган компетентли уцитувчиларни тайёрлаш учун педагогик таълимни сифатли ислох цилиш, доимий малака ошириш, уцитишнинг янги шакллари ва усулларини узлаштириш зарурлиги тугрисида асосий тушунча талаб этилади.

Таълимдаги узгаришлар жамият эхтиёжларидан келиб чицади, чунки таълим нафацат узига хос цадрият, балки инновацион ицтисодиётни шакллантириш, ижтимоий бирдамлик таъминлаш ва ижтимоий тузулмаларни ривожлантириш асосий манба булиб хизмат цилади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Узбекистон Республикасининг Конституцияси. - Т.:Узбекистон, 2018.

2. Узбекистон Республикасининг 2020 йил 23 сентябрда цабул цилинган "Таълим тугрисида"ги УРЦ-637-сонли Цонуни.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 феврал "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида"ги 4947-сонли Фармони.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдицлаш тугрисида"ги ПФ-5847-сонли Фармони.

5. Азизходжаева Н.Н. Педагогические технологии в подготовке учителя. - Т.: ТДПУ, 2000. - Б. 80.

6. Барышева Т.А., Жигалов Ю.А. Психолого-педагогические основы развития креативности. СПб, 2006. - С. 285.

7. Бубенов А.В. Коммуникационная культура: Философско-методологический анализ Электронный ресурс.: дис. канд. философ, наук. М., 2006.

8. Беспалко О.В. Социальная педагогика: схемы, таблицы, комментарии (учеб.пособие). - М.: Центр учебной литературы, 2009. - 208 с. - ИСНБ 978-966-364837-81.

9. Ишмухамедов Р.Ж. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. - Т.: ТДПУ, 2005 й. 2.

10. Н.А. Муслимов, М.Т. Мирсолиева, Г.Н. Ибрагимова, Р.Дж. Ишхмухаммедов, А.Б. Тураев. "Педагогнинг инновацион фаолиятини ривожлантириш" модули буйича уцув услубий мажмуа. 2019. - Б. 20.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.